انتشار: 1398/5/3
بروزرسانی: 1402/7/23
بهترین راهنمای سفر به شیراز | نکات ضروری و مهمی که باید بدانید

بهترین راهنمای سفر به شیراز | نکات ضروری و مهمی که باید بدانید

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های شهر شیراز آنقدر فراوان و زیبا هستند که تاریخ کهن ایران را می‌شود در این شهر دید. در راهنمای سفر به شیراز در مورد مکان‌های دیدنی (تاریخ و طبیعی)، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب برای اقامت، رستوران‌های مناسب برای چشیدن طعم غذاهای اصیل شیرازی، آشنایی با کافه‌های معروف شهر، سوغاتی شیراز و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر ارائه شده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شیراز از کلان شهر‌های ایران به حساب آمده و مرکز استان فارس است. این شهر جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر دارد و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه رشته کوه زاگرس قرار داشته و آب و هوایی معتدل دارد. سفر به شیراز به خاطر جاذبه‌های تاریخی فراوانش همواره مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است.

ریشه نام شیراز

نام شیراز در اسناد و کتب قدیمی و تاریخی با نام‌های شیرازیس و تیرازیس و شیراز ثبت شده است. در ابتدا این شهر در محل قلعه ابونصر بوده و در زمان بنی امیه به محل کنونی خود منتقل شده است. لوح‌های گلی ایلامی که به دو هزار سال قبل از میلاد مربوط می‌شود نام آن را برای اولین بار ثبت کرده‌اند و در آن لوح‌های گلین با عنوان تیراسیس یا تیرازیس ثبت شده است. 

آثار به جا مانده از دوره ساسانیان و به ویژه سفال‌های پیدا شده از ویرانه‌های دوران ساسانی نشان از این شهر می‌دهد. نام آن در شاهنامه فردوسی نیز بارها آمده است. در تخت جمشید بر روی خشت‌های عیلامی از قلعه‌ای به نام تیرازیس یا شیرازیس نام برده شده است. 

ریشه نام شیراز | سفر به شیراز

تاریخ شهر شیراز 

در زمان بوییان، زندیان و صفاریان پایتخت ایران بوده است. محل سکونت دائمی در زمان ساسانیان شهر شیراز بوده است. تا پایان دوره ساسانی شهری با جمعیت زیاد و مرکز کارهای اداری حکومت ساسانی بوده است. در برخی اسناد آمده است که در زمان داریوش تحت سلطه پارسه بوده و بعد از حمله اسکندر مقدونی به ایران تحت لوای شهر اصطخر قرار گرفته است.

روز ملی شیراز

روز پانزدهم اردیبهشت را روز شیراز نام گذاری کرده‌اند. هر سال از طرف شهرداری مراسم خاصی به مناسبت این روز برگزار می‌شود. گاهی برای این مراسم میهمانانی از کشورهای دیگر نیز دعوت می‌شوند و میهمانان با تعدادی بالن در آسمان پرواز می‌کنند. 

جغرافیای شیراز

این شهر از شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، بابا کوهی و چهل مقام می‌رسد و از سمت شمال به کوه دراک متصل است. در محلی حاصلخیز بوده و برای دامداران و کشاورزان، محل بسیار مناسبی بوده است. عشایر و یکجا نشینان نیز از این موقعیت حاصلخیزی شهر بی بهره نبوده‌اند. آب و هوای آن در گرم ترین روز سال به 30 درجه سانتیگراد و در سردترین روز سال به 5 درجه سانتیگراد می‌رسد. 

جغرافیای شیراز  | سفر به شیراز

مردم شیراز

مردم این شهر به زبان فارسی با لهجه شیرازی صحبت می‌کنند. وجود دو شاعر بزرگ ایران یعنی حافظ و سعدی باعث رونق زیاد زبان فارسی در این شهر شده است. مردم آن گرچه دین رسمی اسلام دارند ولی اکثر یهودیان آن در نیمه دوم قرن بیستم به اسرائیل و آمریکا مهاجرت کرده‌اند. اقلیتی از یهودیان همچنان در آن زندگی می‌کنند. برخی از مسیحیان نیز هنوز به صورت اقلیت هستند و دو کلیسای شهر بخاطر این اقلیت همچنان فعال است.  فقط با سفر به شیراز متوجه خواهید شد که چقدر مردمی مهمان نواز و خونگرم دارد.

فرهنگ شیراز

شهر شیراز در ایران و جهان به خاطر شاعران معروفش شناخته شده است و آن را شهر شعر، شراب، گل و باغ می‌دانند. باغ‌های انگور و شراب شیراز در دنیا شناخته شده است. باغ‌های انگور در شمال غرب و در مناطق کشن، معالی آباد، چمران و قصردشت است که بعضی از آن باغ‌ها از جمله باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا و باغ جهان نما به لحاظ گردشگری بسیار شهرت یافته‌اند. جشن هنر شیراز که از سال 1347 تا 1357 برگزار شد در این شهر بود و از آن نوع رویدادهای جهانی محسوب می‌شد و برای نمایش دادن هنرهای ایرانی و ایرانیان تشکیل می‌شد.

فرهنگ شیراز |  | سفر به شیراز

آداب و رسوم شیراز

فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در این شهر رونق دارد. جشن نوروز، یلدا، مراسم عقد و عروسی دارای آداب و رسوم خاص شهر است. مراسم عروسی و عقد کنان و مراسم پا انداز و جهاز برون، مراسم پاگشا و آب چله زنی و عقایدی مثل اینکه شب شنبه نباید عروسی برپا کرد و خوش یمن بودن زمان و ساعت عروسی از جمله آداب و رسوم مردم شیراز است. حتی امروزه نیز همچنان به آن پایبند هستند. سفر به شیراز را به تعویق نیندازید و آداب و رسوم این شهر را از نزدیک مشاهده کنید.

مشاهیر شیراز

سعدی با نام اصلی ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف که شاعر و نویسنده به نام ایرانی است و لقب شیخ سخن یا شیخ اجل را به او داده‌اند در سده هفتم هجری قمری می‌زیسته است. زادگاه سعدی شیراز است و تا پایان عمر زندگی خود را در آن گذراند. آرامگاه او نیز به سعدیه شناخته می‌شود. سعدی بر زبان فارسی تاثیر به سزایی داشته و آثار او در مدرسه نیز تدریس می‌شده است. کتاب‌های سعدی شامل گلستان، بوستان سعدی است. آرامگاه سعدی در شمال شرقی شهر در دامنه کوه پهندژ است که کنار باغ دلگشا نیز هست. 

مشاهیر شیراز |  | سفر به شیراز

حافظ شیرازی، لسان‌الغیب مشهور!

حافظ با نام اصلی خواجه شمس الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی در قرن هشتم هجری قمری در این شهر می‌زیسته است. غرلیات حافظ از اشعار و دیوان‌های معروف در بین ایرانیان است که تفأل به حافظ در شب‌های خاص ایرانی جزو آداب و رسوم ایرانیان به حساب می‌آید. حافظیه یا آرامگاه حافظ در جنوب دروازه قرآن واقع شده است.

جاذبه‌های تاریخی شیراز؛ سفر به شیراز

آرامگاه حافظ یا حافظیه در شمال شهر قرار گرفته است. حافظیه در جنوب دروازه قرآن قرار دارد و مساحت آن دو هکتار است. حافظیه از آثار به جا مانده از دوره زندیه است که شیوه معماری آن متاثر از معماری اسلامی است. بر مزار حافظ عمارتی گنبدی شکل ساخته شده است که حوض بزرگی که آب رکن آباد از آن رد می‌شود وجود دارد. در زمان شاه عباس صفوی آرامگاه حافظ بازسازی شد. در سفر به شیراز بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن را فراموش نکنید.

 جاذبه‌های تاریخی شیراز  | سفر به شیراز

آرامگاه سعدی؛ شیخ‌العجل ایرانی تبار

آرامگاه سعدی یا سعدیه محل دفن سعدی شاعر بزرگ ایرانی است. آرامگاه سعدی در خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا قرار دارد. بعضی از بزرگان دین وصیت کرده‌اند که در نزدیکی آرامگاه سعدی دفن شوند. از جمله شوریده شیرازی که در سعدیه به خاک سپرده شده است. سعدیه ابتدا خانقاه سعدی بوده و سپس بعد از مرگش در همانجا دفن شده است. مردم معتقد بودند که شستشو در آب حوض‌های مرمر سعدیه شفابخش است. باغ داخل سعدیه به سبک ایرانی درختکاری و باغچه کاری شده است. در سفر به شیراز بازدید از آرامگاه شیخ‌ اجل را از دست ندهید.

آرامگاه سعدی؛ شیخ‌العجل ایرانی تبار  | سفر به شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی؛ نخل‌بند شاعران ایرانی

آرامگاه خواجوی کرمانی در شمال شهر واقع شده است. آرامگاه خواجو در دامنه کوه صبوی قرار داشته که در ابتدای جاده شیراز-اصفهان در تنگ الله اکبر (شمال‌ترین نقطه شهر) قرار دارد. چشمه‌ای معروف به آب رکن آباد از کنار آرامگاه خواجوی کرمانی عبور می‌کند. آرامگاه خواجوی کرمانی در سال  1315 شمسی ساخته شد. محل آرامگاه خواجوی کرمانی در محوطه‌ای است که سقف ندارد.  

ارگ کریم خان زند؛ بنیان گذار دودمان زندیه

ارگ کریم خان زند در مرکز شهر واقع شده که مربوط به سلسله زندیه است. ارگ کریم خان مکان زندگی کریم خان زند بوده که شیراز را پایتخت زندیه قرار داده بود. در زمان قاجار، این بنا به عنوان محل زندگی فرمانداران بوده است. در زمان پهلوی از ارگ کریم خانی به عنوان زندان استفاده می‌شده و آسیب فراوانی به این بنا وارد شده است. ارگ کریم خان در سال 1350 به اداره فرهنگ و هنر واگذار شد.  

ارگ کریم خان زند؛ بنیان گذار دودمان زندیه  | سفر به شیراز

آتشکده صمیکان؛ مکان سی عشیره مختلف

آتشکده صمیکات یکی از آتشکده‌های اطراف شهر بوده که مربوط به دوره ساسانی است. آتشکده صمیکان در جنوب شهر و در صد و چهل کیلومتری آن قرار دارد. آتشکده صمیکان در اصل یک معبد میترایی بوده است. واژه صمیکان گویا از لغتی به زبان سانسکریت گرفته شده که به معنی پرستش ایزد با شراب و شادی و مهر پرستی بوده است. 

باغ جهان نما؛ بهشت کوچک زمینی 

باغ جهان نما که جزء سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ دلگشا، باغ تخت و باغ ارم قبل از یورش تیمور گورکانی بوده و آبادانی شهر مدیون این باغ‌ها بوده است. در دوره آل مظفر و آل اینجو این چند باغ سرپا بوده است. باغ جهان نما در زمان صفویه نیز از رونق و صفا برخوردار بوده و آب رکن آباد از این باغ نیز می‌گذشته است.

 باغ ارم؛ ازدیاد درختان مرکب 

باغ ارم که شامل بنا‌های تاریخی و یک باغ گیاهشناسی است، از زمان قبل از زندیه یعنی سلجوقیان نیز برپا بوده است. در دوره پلهوی و دوره قاجار، باغ ارم مقر سران ایل قشقایی بوده و بخاطر طرفداری آنان از مصدق این ایل تبعید شدند و باغ ارم به دست حکومت پهلوی مصادره شد.

سبک معماری باغ ارم از معماری زندیه پیروی کرده است و دارای کاشی کاری و نقاشی و گچ بری‌های زیبای دوره قاجار است. آیینه کاری‌های بسیار زیبا و ایوان باغ که کاشی کاری زیبایی دارد بسیار دیدنی است. باغ ارم در شمال غربی شیراز واقع شده است.  

 باغ ارم شیراز؛ ازدیاد درختان مرکب | سفر به شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز؛ بازی نور و رنگ در جای جایِ آن

مسجد نصیر الملک یا مسجد صورتی از مسجدهای قدیمی است که در محله ای به نام اسحاق بیگ قرار دارد. در حال حاضر به خیابان لطفعلی خان زند معروف بوده و به شاه چراغ نیز نزدیک است. ساخت بنای مسجد نصیرالملک به دستور یکی از اعیان و اشراف به نام میرزا حسن علی خان بوده است که به نصیرالملک معروف بوده است.

جاذبه‌های طبیعی شیراز، سفر به شیراز

آبشار کوهمره سرخی از دیدنی‌های استان فارس است که در مسیر شیراز به کارزون در سی و پنج کیلومتری شیراز و در منطقه‌ای به نام کوهمره سرخی واقع شده است. آبشار کوهمره سرخی در نزدیکی روستای رمقان است که منطقه‌ای جنگلی به حساب می‌آید. مجموعه باغ بهشت منطقه‌ای خوش آب و هوا است که در همین منطقه کوهمره سرخی قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی شیراز، سفر به شیراز

برم دلک در استان فارس

این منطقه تالاب و گردشگاهی طبیعی است که در شرق شیراز و در نزدیکی قصر ابونصر واقع است. تالاب برم دلک که در اطرافش آبگیر و نیزار است دارای سه تاقچه حجاری شده با نقوش مربوط به دوره ساسانی است. متأسفانه امروزه بی‌مهری‌های زیادی به این منطقه گردشگری در استان فارس شده است و مردم یادگاری‌ها و دست نوشته و نقش‌هایی با اسپری بر روی این اثر تاریخی از خود برجای گذاشته‌اند و ماشین‌های نخاله‌های ساختمانی در نزدیکی آن اقدام به تخلیه می‌کنند. مسئولین گردشگری و میراث فرهنگی استان فارس نیز در این قضیه مقصر هستند و افرادی خیلی کمی از وجود چنین گردشگاهی با خبر هستند و در روی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی نیز بسیار به ندرت از این منطقه نام برده شده است. 

پارک قلعه بندر 

پارک قلعه بندر در محله سعدی واقع است. مساحت پارک قلعه بندر حدود ده هکتار است که شهرداری بانی ساخت آن بوده است. یک آبشار مصنوعی و فضای سبز بسیار عالی در پارک قلعه بندر زیبایی خاصی به محله سعدی داده است و مردم شهر یا مسافران برای استراحت و پیاده روی و قدم زدن پارک قلعه بندر را انتخاب می‌کنند. پارک قلعه بندر دارای پلکان‌های زیبایی بسیاری زیادی است. 

پارک قلعه بندر شیراز | سفر به شیراز

باغ پرندگان 

در باغ پرندگان سیصد گونه پرنده مختلف از کشور‌های اروپایی و آسیایی و آفریقایی زندگی می‌کنند. تعداد آن‌ها بالغ بر دو هزار پرنده است و سیصد نوع آن‌ها سخنگو هستند. باغ پرندگان در بلوار دکتر حسابی واقع شده است. در سال 1392 بخاطر بارش برف شدید و سرمای طاقت‌فرسا بسیاری از پرندگان آن از بین رفتند و این باغ تعطیل شد و در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی مجدد آن هستند.  

موزه های شیراز

موزه هخامنشی که در مجموعه تخت جمشید واقع شده است در مردوشت استان فارس قرار دارد.ساختمان آن قدیمی‌ترین بنای ایران است که مورد بازسازی قرار گرفته است. بنای موزه هخامنشی حدود 2500 سال قبل توسط حکومت ساسانی ساخته شده است. موزه هخامنشی دارای یک ایوان و دو گالری و یک تالار می‌باشد که در سمت شمال ساختمان ایوان آن و در آن سمت ورودی موزه نیز قرار دارد. آثار به جا مانده از گذشته که در موزه هخامنشی نگهداری می‌شود. 

موزه قاجار شیراز

موزه قاجار که در عمارت نصیرالملک واقع شده است به آثار دوره قاجار تعلق دارد که انواع کاسه‌های چینی منقوش و مرقعات و نامه‌های خطی، پوشاک سنتی دوره قاجار، ظروف فلزی مربوط به دوره قاجار، قاب‌های آیینه، جعبه‌های لاکی و جلد کتاب و... که همه به دوره قاجار تعلق دارند در این موزه نگهداری می‌شوند و مورد بازدید عموم قرار گرفته است.  

موزه قاجار شیراز | سفر به شیراز

هتل‌های شیراز

شهر شیراز دارای هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و مهمانسرا و مهمانپذیر‌های زیادی است. در کل می‌توان 34 هتل، 131 مهمانسرا و مهمانپذیر در کل شهر نام برد. هزینه اقامت در هتل‌ بسیار متنوع است و بخاطر این که سفر به شیراز بسیار رایج است، انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با قیمت‌ها و کیفیت‌های متنوع برای انتخاب مسافران و توریست‌ها ارائه می‌شود.

هتل‌های پنج ستاره شامل:

  • هتل هما 
  •  هتل بین المللی پارس
  •  هتل زندیه
  •  هتل بزرگ
  •  هتل پرسپولیس
  •  هتل چمران

 هتل‌های چهار ستاره شامل:

  • هتل الیزه
  • هتل پارسیان
  •  هتل امیر کبیر
  •  هتل پارک
  •  هتل پارسه
  •  هتل رویال

هتل‌های شیراز | سفر به شیراز

 هتل‌های سه ستاره:

  •  هتل تالار
  •  هتل وکیل
  •  هتل رودگی
  •  هتل جهانگردی
  •  هتل صدرا
  •  هتل اطلس
  •  هتل بین الحرمین
  • هتل ارم

هتل‌های دو ستاره: 

  • هتل نصیرالملک
  •  هتل آریانا
  •  هتل حافظ
  •  هتل سنتی نیایش
  •  هتل لطفعلی خان
  • هتل ارگ
  •  هتل ساسان
  • هتل کوثر 

اقامتگاه‌های بوم گردی شیراز 

شیراز و شهرهای دیگر استان فارس دارای اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی هستند و بسیاری از مسافران ایرانی و خارجی تمایل دارند که شب را در خانه‌های سنتی و اقامت‌گاه‌های بومگردی بگذرانند. اقامتگاه بوم گردی هفت رنگ، اقامتگاه بومگردی گلستان راز، اقامتگاه بومگردی خانه باغ ایرانی، اقامتگاه بومگردی آنا، اقامتگاه بومگردی نی چشمه اقلید فارس، اقامتگاه بومگردی سی راه، اقامتگاه بومگردی کلبه کوهسار پراشکفت، اقامتگاه بومگردی ترنجستان، اقامتگاه بومگردی کلبه مامان جون کازرون، اقامتگاه بومگردی معصومه سلطان، اقامتگاه بومگردی تنگ چوگان کازرون است. سایر اقامتگاه‌ها عبارتند از: 

  • اقامتگاه بومگردی درافشان آباده
  • اقامتگاه بومگردی غریب خان داراب
  • اقامتگاه بومگردی باغ گل ها ارسنجان
  • اقامتگاه بومگردی اجاق سید کریم پاسارگاد
  • اقامتگاه بومگردی نقش رستم مرودشت
  • اقامتگاه بومگردی آژند فارس
  • اقامتگاه بومگردی چویل ممسنی
  • اقامتگاه روستایی ماه بانو مرودشت
  • اقامتگاه بومگردی خانه دایی استهبان
  • اقامتگاه بومگردی باغ دراز استهبان
  • اقامتگاه بومگردی پسینا فسا
  • اقامتگاه بومگردی حجار تنگ چوگان
  • اقامتگاه بومگردی باچان توریسم
  • اقامتگاه بومگردی شیدگر مرودشت
  • اقامتگاه بومگردی نعیمی استهبان
  • اقامتگاه بومگردی خانه محمد خان آباده
  • اقامتگاه بومگردی سرای بیژدانه ایزد خواست
  • اقامتگاه بومگردی نارستان ارسنجان
  • اقامتگاه بومگردی سرای آ بی بی نی ریز
  • اقامتگاه بومگردی نایب جهرم 
  • اقامتگاه بومگردی مهرگان پارس ایزدخواست
  • اقامتگاه بومگردی جورگ
  • خانه سنتی ماه منیر
  • اقامتگاه بومگردی مش ماشالا فاروق
  • اقامتگاه بومگردی سووشون
  • اقامتگاه بومگردی لوتوس 

اقامتگاه‌های بوم گردی شیراز  | سفر به شیراز

رستوران‌های شیراز

شهر شیراز که شهری با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است از نظر آشپزی و رستوران و کافه نیز دارای تنوع بسیاری است که تمام گردشگران با هر سلیقه، بودجه‌ و با هر کیفیتی می‌توانند در هر منطقه رستوران یا کافه خود را پیدا کنند و غذای سنتی یا فست فود را برای خوردن انتخاب کنند.  

رستوران 

رستوران شرزه در خیابان زند یا خیابان مسجد وکیل قرار گرفته و به بازار وکیل نزدیک است. این رستوران از معروف ترین رستوران‌های شهر است. موسیقی زنده ایرانی نیز در این رستوران فضایی دلنشین به رستوران داده است. این رستوران در هر ساعت از شبانه روز جمعیت عظیمی از گردشگران را به خود جذب می کند. در سفر به شیراز می‌توانید سری به بازار وکیل بزنید و برای صرف نهار از این رستوران زیبا با معماری قدیمی و جذاب دیدن کنید. 

  • آدرس: خیابان طالقانی، خیابان مسجد وکیل
  • تلفن: 32241963-071

رستوران شرزه  | سفر به شیراز

رستوران صوفی 

رستوران صوفی که در خیابان عفیف آباد قرار دارد از معروف‌ترین رستوران‌هایی است که در آن انواع غذاهای ایرانی با کیفیت و طعم عالی سرو می‌شود. این رستوران جزو رستوران‌های همیشه شلوغ است که نواختن موسیقی سنتی ایرانی نیز در کنار غذای اصیل ایرانی، فضای بسیار خاطره انگیزی را برای مسافران و میهمانان در این رستوران رقم می‌زند. 

  • آدرس: خیابان 9 دی، روبروی شاهچراغ
  • تلفن: 37391122-071

رستوران سنتی سرای مهر

رستوران سنتی سرای مهر که در بازار وکیل واقع شده است، دارای یک رستوران و یک چایخانه است که تخت‌های چوبی، فرش‌ها، گلیم‌های ایرانی، نقاشی‌های دیواری قدیمی در کنار همهمه و فضای شلوغ بازار آدم را به گذشته‌های دور می‌برد. در سفر به شیراز و مراجعه به این رستوران می‌توانید انواع غذای ایرانی و دمنوش سنتی را در این رستوران تست کنید.

  • آدرس: خیابان طالقانی، بازار وکیل، طاق سرای مشیر
  • تلفن: 32229572-071

رستوران سنتی سرای مهر | سفر به شیراز

کافه‌های شیراز

کافه گردی به یکی از تفریحات رایج تبدیل شده است. بسیاری از افراد رفتن به کافه‌های مختلف و چشیدن انواع و اقسام خوراکی‌‌ها و نوشیدنی‌های کافه‌ای را در لیست تفریحات خود قرار می‌دهند. بنابراین در سفر به شیراز کافه گردی را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. در ادامه با چند مورد از کافه‌های معروف آشنا خواهیم شد.

کافه فردوسی

کافه فردوسی که درخیابان فردوسی واقع شده دارای دکوراسیون زیبایی است و انواع نوشیدنی، کافی و چای ایرانی در کنار غذای ایرانی را می‌توانید در این کافه سفارش بدهید. استفاده از اینترنت رایگان نیز هدیه کافه فردوسی به مشتریانش است. ساختمان کافه فردوسی قدیمی است و جنس دیوارهای آن از کاهگل است در واقع احساس می‌کنید که وارد یک خانه قدیمی شده‌اید. در این کافه می‌توانید از انواع نوشیدنی و خوراکی های سنتی سفارش بدهید.

  • آدرس: میدان قصرالدشت، بن بست 92
  • تلفن: 36317191-071

کافه فردوسی | سفر به شیراز

کافه هدایت 

این کافه در خیابان هدایت واقع شده است و محیطی بسیار دنج و آرام دارد. انواع غذاهای ایرانی، گیاهی و انواع دمنوش و قهوه و چایی را در این کافه می‌توانید درخواست کنید. دکوراسیون داخلی کافه هدایت با دیوارهای آجری و میزهای چوبی ساده، اوقات آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ماکارونی پنه آلفردو کافه هدایت هر هفته در صدر لیست سفارش مشتریان قرار دارد و مورد پسند همه قرار می‌گیرد. این کافه مدعی تلفیق غذاهای جهانی با طعم ایرانی است و با کیفیت‌ترین غذاها را ارائه می‌دهد. منوی کافه هدایت انواع غذاها از فست فود گرفته تا انواع نوشیدنی‌ها و دسرهای سرد و گرم را با طعمی منحصر به فرد ارائه می‌دهد. حتما در سفر به شیراز سری به این کافه رستوران نیز بزنید.

آدرس: خیابان هفت تیر، خیابان هدایت غربی، نبش کوچه 4

تلفن: 32349152-071

کافه هدایت  | سفر به شیراز

کافی شاپ چیل 

این کافی شاپ در خیابان هدایت قرار داشته و انواع قهوه و نوشیدنی را در فضایی شیک و دوستانه به مشتریان خود ارائه می‌دهد. کافه چیل دو طبقه دارد و همین امر باعث شده تا فضای راحت و دنجی داخل کافه ایجاد شود. در طراحی داخلی کافه بیشتر از چوب استفاده شده که بر گرمای محیط آن افزوده است.

آدرس: خیابان هدایت غربی کوچه هشت

تلفن: 32343972-071

غذاهای سنتی شیراز

بعضی از غذاهای سنتی شیراز شهرت جهانی دارد و در ایران و شهرهای دیگر بسیار معروف است که از جمله می توان به سالاد شیرازی، آش انار، دو پیازه، یخنی نخود، رب پلو، کلم پلو، شکر پلو، شکر پنیر، هلیم بادمجان، حلوای کاسه، بادام سوخته، حاجی بادام، دمپخت عدس، آش سبزی، آش ماست، شامی، قورمه به، رنگینک، دوای آرد و روغن، یخنی عدس کلم، کوفته سبزی، آب پیازک، اشکنه، شش انداز، قنبر پلو، پاچه پلو، زرشک پلو با مرغ، خورش قیمه، خورش فسنجان، خورش، بادمجان، جوجه کباب اشاره کرد.

غذاهای سنتی شیراز | سفر به شیراز

شیرینی‌های معروف شیراز

از شیرینی‌های رایج و اصیل اگر بخواهیم صحبت کنیم باید از بادام سوخته، کاک یوخه، کلوچه و مسقطی، نان فسا و ... نام برد. ولی در کل شیراز، فقط مسقطی آن معروف است و دیگر شیرینی‌های آن شهرت خاصی ندارند. گردشگران و مسافران معمولا مسقطی برای سوغاتی می‌خرند.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی از خوراکی‌های پر طرفدار است که اگر کسی به سفر کند و از آن نخورد انگار که اصلا شیراز را ندیده است. فالوده شیرازی را در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید پیدا کنید و جزو آن دسته خوراکی هاست که نمی‌شود آن را با خود به عنوان سوغاتی برد و باید همان موقع میل کنید یکی از جذابیت‌های سفر به شیراز خوردن فالوده شیرازی در غروب‌های زیبای این شهر است.

فالوده شیرازی | سفر به شیراز

مسقطی شیرازی

مسقطی نیز که از موادی مثل نشاسته و گلاب و شکر و زعفران و هل تهیه می‌شود. این سوغاتی،  از شیرینی‌ها و دسر‌های لذیذ و خوشمزه است که با مغز گردو و پسته و بادام تزیین می‌شود. گفته می‌شود که شیرینی مسقطی دو قرن پیش از شهر مسقط پایتخت عمان به ایران آمده است و امروزه در ایران نیز به صورت گسترده‌ای در شیرینی فروشی‌ها ساخته می‌شود. 

مراکز خرید شیراز 

بازار وکیل متعلق به دوره زندیه است که در نزدیکی ارگ کریم خان زند قرار دارد. بازار وکیل از مشهورترین بازار‌های سنتی ایران است که در قرن دوازدهم قمری به دستور کریم خان زند ساخته شد و در کنار حمام وکیل و مسجد وکیل قرار دارد. از بهترین آثار دوره زندیه همین بازار وکیل است که همچنان کاربرد مردمی دارد.

در گذشته بازار وکیل برای تبادل و خرید و فروش کالا و مبادلات پایاپای و همچنین حوالجات صرافی‌ها کاربرد داشت و قلب اقتصادی شیراز و شهر‌های اطراف آن بوده است. بازار وکیل از گچ و آجر و آهک ساخته شده که سقف آن بسیار بلند و زیبا است. بازار‌های مختلفی در دل بازار وکیل وجود دارد مثل بازار بلور فروشان، بازار بزازان، بازار کلاهدوز‌ها، بازار سراج‌ها و بازار شمشیر گر‌ها و بازار خیاط‌ها و ...  

مراکز خرید شیراز  | سفر به شیراز

سایر نکاتی که قبل از سفر به شیراز باید بدانید

اگر به شیراز سفر کردید چند نکته را قبل از سفر و یا هنگام سفر بدانید بهتر است. اول اینکه اگر از فرودگاه یا راه آهن یا ترمینال به هتل یا محل اقامت خود می‌روید از تاکسی‌های مطمئن استفاه کنید. محل اقامت یا هتل خود را از قبل رزرو کنید مخصوصا اگر در ایام شلوغ سال سفر می‌کنید حتما از رزرو هتل و محل اقامت خود مطمئن شوید. در فصل‌های مهر و آبان و آذر و فرودین و اریبهشت بسیار شلوغ است و مسافران داخلی و خارجی زیادی مقصد گردشگری خود را شیراز انتخاب می‌کنند.

از رستوران‌های مطمئن غذا تهیه کنید و قبل از رفتن به رستوران یا کافه از محلی‌ها آدرس غذاخوری‌های خوب شهر را بپرسید. برای تهیه سوغاتی یا خرید برای خودتان به مراکز خرید مراجعه کنید و قبل از اقدام به رفتن از ساعت کاری پاساژ‌ها و مراکز تجاری اطلاع پیدا کنید. در آخر سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.  

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سارا نامدار
29 فروردین 1399
من هرسال تو عید برنامه سفر میچینم و اولین شهری که سفرمو شروع میکنم شیرازه یه طراوت خاصی داره هرکی هم میگه شیرازیا خستن دروغه خیلی خون گرم و مهمان نوازن
پاسخ
هوشنگ کامرانی
29 فروردین 1399
واقعا یکی از شهر های پیشرفته ایران، شیراز حساب میشه دور اطراف مقبره حافظ خیلی اروپایی و زیبا طراحی شده که خیلی بینظیره
پاسخ
مسعود رجبی
29 فروردین 1399
شیراز یه شهر تاریخیه ولی خیلی باصفاس هر دفعه مسافرت میخوام برم جزو اولویت هایی که میخوام دوباره برم ببینم
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.