انتشار: 1398/4/2
بروزرسانی: 1402/7/18
راهنمای سفر به تبریز | آشنایی با مکان های دیدنی و گردشگری شهر تبریز

راهنمای سفر به تبریز | آشنایی با مکان های دیدنی و گردشگری شهر تبریز

تبریز شهری تاریخی است که در شمال غربی ایران قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم گردشگری است. تبریز به خاطر میراث غنی فرهنگی و شگفتی‌های معماری خود شناخته شده است. بازار تاریخی تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه است. این شهر با بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت، بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی و یکی از مراکز مهم اقتصادی و فرهنگی ایران است. تبریز علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، شهری مدرن و پر جنب و جوش است؛ در طول سال میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای مختلفی از جمله نمایشگاه بین‌المللی فرش تبریز است که بازدیدکنندگانی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. در مجموع، تبریز شهری است که تاریخ غنی خود را با مدرنیته در هم می‌آمیزد. مکان‌های تاریخی، بازار شلوغ و رویدادهای فرهنگی آن را به مقصدی ضروری برای سفر تبدیل کرده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و قطب اقتصادی و منطقه آذری نشین ایران است. تبریز مرکز ارتباطی بازرگانی، سیاسی و صنعتی منطقه شمال غرب ایران است. ساکنان تبریز به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه تبریزی صحبت می‌کنند. دیدن زیبایی‌های تبریز و مناطق گردشگری آن برای هر گردشگری، چه خارجی و چه ایرانی جذاب است. هر ساله تعداد زیادی توریست به شهر تبریز سفر می‌کنند. پس حتما سفر به تبریز را در لیست شهرهایی که قصد دیدن آن‌ها را دارید قرار دهید.

معرفی شهر تبریز

تبریز به عنوان اولین شهر بدون گدا و شهر زیرگذرها، روگذرها و همچنین پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 میلادی، سالم ترین شهر ایران، مهد سرمایه گذاری ایران، امن ترین شهر ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر صنعتی کشور، دومین شهر در جذب گردشگری سلامت، دومین شهر بلندمرتبه ساز، قطب خودروسازی کشور، دومین قطب علوم پرشکی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه و شهر جهانی فرش ایرانی است. 

معرفی شهر تبریز

تاریخ تبریز؛ تبریز پایتخت ایران 

سنگ بنای شهر تبریز به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد. تاریخ تبریز فراز و فرود‌های زیادی داشته از جمله اشغال توسط بیگانگان و حوادث طبیعی از جمله زلزله را به خود دیده است. شهر تبریز در حکومت خاندان روادی و قبیله عرب ازد که 400 سال حکومت کردند به شکوفایی رسید و برای سال‌های متمادی پایتخت ایران بود. در زمان اتابکان و خوارزمشاهیان، ایلخانیان، جلایریان، صفویان، آق قویونلو‌ها و قراقویونلو‌ها، تبریز پایتخت سیاسی ایران بوده است.

در زمان ایخانان تبریز به اوج خود رسید و قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی داشته است.  تبریز در دوره قاجار دوباره به اوج شکوفایی خود رسید و به عنوان پیشرو‌ترین شهر ایران شناخته شد. در دوران معاصر نیز شهر تبریز از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی کشور است. شهر تبریز نقشی پررنگ در پیروزی انقلاب مشروطه دارد.

تبریز و تاریخ مشروطه 

پس از سرکوب مشروطه توسط محمدعلی شاه قاجار اشخاصی مانند ستارخان و باقرخان و شیخ الاسلام همچنان از آن حمایت می‌کردند که با واکنش نیرو‌های دولتی مواجه شد و برای مدت‌ها شهر توسط دولت قاجار در محاصره بود. اندکی نگذشت که شهر در آستانه قحطی قرار گرفت که سرانجام با دخالت قزاق‌های روس محاصره شکسته شد و آزادی خواهان به سمت تهران به راه افتادند و با فتح تهران در قیامی که تبریز سرکرده آن بود، مشروطه خواهان پیروز شدند.

تبریز و تاریخ مشروطه 

در زمان رضاشاه ایالت آذربایجان به دو استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز و آذربایجان غربی به مرکزیت رضاییه تقسیم شد.  بعد از خلع قدرت رضاخان و اشغال ایران توسط متفقین، تبریز توسط روس‌ها اشغال شد. بعد از تخلیه تبریز از دست شوروی، سیدجعفر پیشه وری فرقه دموکرات آذربایجان را برای برپایی حکومتی خودمختار به مرکزیت تبریز راه‌اندازی کرد که بعد از یک سال فرو پاشید.  

خصوصیات مردم تبریز

مردم شهر تبریز 96 درصد ترک ایرانی یا آذری هستند و حدود 3 درصد آن‌ها فارسی زبان و کمتر از یک درصد آن‌ها از قومیت‌های دیگر هستند. مردم تبریز چنانچه در یک پژوهش ژنتیکی مشخص شده است با مردم گرجستان قرابت ژنتیکی دارند. به گفته جهانگردان و تاریخ نگاران اقوام تبریز شامل ایرانیان، ترکمن‌ها، عشایر هواخواه صفویه و ارامنه هستند.  

شهرهای اطراف تبریز و در کل شهرهای استان آذربایجان شرقی شامل جلفا، کلیبر، مرند، بناب، عجب شیر، سراب، اسکو، میانه و مراغه است که هر کدام از این شهرها جذابیت‌های گردشگری خود را دارند و در هر کدام هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی برای مسافرینی که به تبریز سفر می‌کنند، وجود دارد. 

خصوصیات مردم تبریز

فرهنگ مردم تبریز

مدارسی مثل ربع رشیدی در تبریز باعث رشد فرهنگ و هنر در شهر تبریز شده است. در زمان حاضر نیز تأسیس مدرسه مموریال و تأسیس دانشگاه تبریز باعث تبادل فرهنگ شد و این شهر را به یکی از قطب‌های فرهنگی کشور تبدیل کرده است. تبریز خاستگاه یک مکتب نگارگری به نام مکتب تبریز است که در دوران ایلخانان و جلایریان شکل گرفته است. شهر تبریز شاعران و ادبا و هنرمندان و همچنین دانشمندان زیادی در فلسفه و سیاست و فقه و تفسیر داشته است.

از مشاهیر تبریزی می‌توان به نظام الدین تبریزی، خطیب تبریزی، ملا قاسم انوار، محمد حسین طباطبایی، بدیع الزمان تبریزی، قطران تبریزی، تاج الدین تبریزی، ملا رجبعلی تبریزی، شیخ عبدالحسین‌امینی، سید احمد کسروی، محسن هشترودی، سید حسن تقی‌زاده، حسین کاظم‌زاده ایرانشهر، سید محمدحسین شهریار شاعر معروف آذری زبان اشاره کرد.  

زبان مردم تبریز

زبان و گویش مردم تبریز ترکی آذربایجانی است که به ترکی آذری نیز معروف است. اقلیتی نیز فارسی زبان دارند که به ترکی آذربایجانی مسلط هستند. مردم تبریز به شدت به زبان و گویش خود عشق می‌ورزند و اگر در شهر تبریز از کسی سؤال کنید حتی به زبان فارسی، جوابی که خواهید شنید به زبان ترکی آذری خواهد بود. قبل از ورود زبان ترکی به تبریز مردم آن به زبان آذری گویش می‌کردند و تا قرن 11 هجری رایج بوده است. زبان آذری به گویش‌های جنوب دریای خزر و تاتی بسیار نزدیک است.

زبان مردم تبریز

جغرافیای شهر تبریز

شهر تبریز در شرق جلگه تبریز واقع شده است که به دامنه‌های رشته کوه سهند نیز می‌رسد. مساحت شهر تبریز حدود 237 کیلومتر مربع است که در طول زمان و در سال‌های متمادی افزایش یافته است. شهر تبریز از بالا به رشته کوه عینالی و اهر و صوفیان و از پایین و جنوب به رشته کوه سهند و آذرشهر و بستان آباد می‌رسد. از سمت غرب به دشت تبریز و از سمت شرق به هریس ختم می‌شود.  

آب و هوای شهر تبریز

آب و هوای تبریز استپی خشک است که تابستان‌های گرم و خشک دارد و زمستان‌های سرد و برفی. گرمای تابستان شهر تبریز به خاطر وجود کوه سهند تعدیل می‌شود. میانگین دمای شهر تبریز در اوایل تابستان و تیرماه به 25 درجه سانتیگراد و در زمستان به منفی 2. 5 درجه سانتیگراد می‌رسد.

رودخانه‌های تبریز

تلخه رود یا آجی‌چای از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رودخانه‌های استان آذربایجان است که 265 کیلومتر طول دارد. این رود از به هم پیوستن رود‌هایی مثل پسلار و تاجیار و بیوک چای در حوالی شهرستان سراب به وجود آمده است. رودخانه تلخه رود یا آجی چای از شمال به کوه‌های سبلان و ارسباران و قوشه داغ و از جنوب به کوه‌های سهند و بزقوش متصل است و جهت آن شرقی غربی است. سرچشمه آجی چای از سبلان است و از به هم پیوستن آب‌های جاری کوه سهند به دشت تبریز می‌رسد.  

رودخانه‌های تبریز

مهرانه رود یا قوری چای که طول آن 25 کیلومتر است و از داخل شهر تبریز عبور می‌کند از کوه‌های سهند سرچشمه می‌گیرد. قسمت جنوبی رود باسمنج چای به قوری چای معروف است و قسمت شمالی آن به اسبه ریز شهرت دارد. دو قسمت شمالی و جنوبی در پل سنگی باغمیشه متصل می‌شوند و میدان چای را تشکیل می‌دهند و در غرب شهر تبریز به آجی چای متصل می‌شود.  

حمل و نقل تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگترین فرودگاه غرب کشور است که به صورت 24 ساعته فعال بوده و پرواز‌های داخلی و پرواز‌های خارجی به اروپا و آسیای میانه دارد. فرودگاه تبریز در زمینی به مساحت 420 هکتار واقع شده است که در شمال غرب تبریز قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی تبریز در سال 1329 به بهره‌برداری رسید. پرواز‌های فرودگاه تبریز به کشور‌های دیگر از طریق شهر‌های استانبول و هامبورگ و ارزروم و دمشق و بغداد و مدینه و جده و تفلیس و... است. پرواز‌های داخلی تبریز نیز به مقصد کرمان، اهواز، بندرعباس، ماهشهر، مشهد، کیش و علسویه و شیراز و اصفهان و تهران است.  

ایستگاه راه آهن تبریز

ایستگاه راه آهن تبریز در سال 1295 به بهره‌برداری رسید و حمل و نقل بین‌المللی نیز به ترکیه و اروپا را راحت کرده است. حمل و نقل بین‌المللی کالا به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق محور تبریز رازی انجام می‌شود. از طریق محور تبریز جلفا نیز خط راه آهن برقی وجود دارد.  پایانه مسافربری مرکزی تبریز بزرگترین ترمینال و مهمترین ترمینال در غرب کشور است که در حاشیه آزادراه شهید کسایی تبریز واقع است. از پایانه مسافربری تبریز به تمام شهر‌های بزرگ ایران هر روزه اتوبوس‌های معمولی و ویژه هست. برای شهر‌های مرزی ایران و ترکیه و آذبایجان نیز اتوبوس مسافری وجود دارد.

ایستگاه راه آهن تبریز

مترو تبریز که در سال 1384 عملیات آن آغاز شد و در سال 1394 به بهره‌برداری رسید. متروی تبریز شامل 5 خطر که چهار تا از آن‌ها اصلی و یکی از آن‌ها خط حومه است شامل 100 کیلومتر است. در حال حاضر فاز یک و دو خط مترو تبریز از‌ایستگاه متروی ایل گلی تا‌ایستگاه میدان ساعت که حدود 11 کیلومتر است در حال بهره‌برداری می‌باشد.  

اتوبوس‌های بین شهری و حمل و نقل درون شهری تبریز نیز برای تمام نقاط تبریز فعال است و مسافران درون شهری هر روزه برای رفتن به سرکار و... از این وسایل نقلیه و همچنین تاکسی‌های درون شهری استفاده می‌کنند. اولین اتوبوس درون شهری در سال 1324 وارد تبریز شد و به مرور زمان یکی از شرکت‌های حمل و نقل درون شهری عالی در سطح کشور و خدمات در سطح عالی به همشریان تبریزی شد.  

مسیر جاده‌ای تبریز

اگر از تهران به سمت تبریز سفر می کنید فاصله بین دو شهر تهران و تبریز که 631 کیلومتر است را می توانید از اتوبان کرج قزوین به سمت زنجان بروید و هنگامی که به اتوبان زنجان وارد شدید به سمت تبریز مسیر را ادامه بدهید که کل زمان سفر شما شش ساعت و چهل دقیقه خواهد بود. 

مسیر جاده‌ای تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز تابستان است زیرا تابستان‌های تبریز خنک و دلچسب است ولی زمستان‌های تبریز بسیار سرد و استخوان سوز است. از آبان تا اسفند و مخصوصاً دی ماه تبریز به شدت سرد و یخ بندان است و سرمای تبریز به اوج خود می‌رسد. هوای تبریز از 10 تیر تا 10 مرداد به بیشترین دمای خود می‌رسد و به صورت متوسط دمای آن 24 درجه سانتیگراد است. در فصل پاییز و زمستان سفر به تبریز توصیه نمی‌شود و بهترین زمان سفر به تبریز فصل تابستان یعنی از تیر ماه تا نیمه اول شهریور ماه است. برای سفر به تبریز در فصل بهار بهترین ماه آن خرداد است زیرا متوسط دمای آن 20 درجه سانتیگراد است.  

خلوت‌ترین زمان سفر به تبریز، زمستان است اما دمای هوا به شدت پایین است و مشکلات یخ بندان و سرما شاید مسافران را آزار بدهد. بارش برف در زمستان گاهی مشکلات حمل و نقلی به وجود می‌آورد و ممکن است از سفر به تبریز لذت نبرید و خاطره خوبی برای توریست‌ها و گردشگران به جا نماند. گرچه تبریز در زمستان نیز به نوبه خود دیدنی و زیبا است و برگزاری جشنواره‌های زمستانی مثل جشنواره آدم برفی در فصل زمستان بسیار دیدنی خواهد بود.  

بهترین زمان سفر به تبریز

جشنواره‌های تبریز

در فصل تابستان که بهترین فصل سفر به تبریز است جشنواره تابستانی برگزار می‌شود و هر ساله تیرماه در عمارت شهرداری تبریز شاهد برگزاری جشن‌های تابستانه محلی با برنامه‌های فرهنگی و هنری و نمایشگاه‌های متنوع خواهیم بود. جشنواره ورنی اهر در شهرستان اهر در شمال شرق تبریز در اواخر شهریور برگزار می‌شود و در آن دست بافت‌ها و صنایع دستی اهر از جمله ورنی اهر به نمایش در می‌آید.

در فصل تابستان که بهترین فصل سفر به تبریز است جشنواره تابستانی برگزار می‌شود و هر ساله تیرماه در عمارت شهرداری تبریز شاهد برگزاری جشن‌های تابستانه محلی با برنامه‌های فرهنگی و هنری و نمایشگاه‌های متنوع خواهیم بود. جشنواره ورنی اهر در شهرستان اهر در شمال شرق تبریز در اواخر شهریور برگزار می‌شود و در آن دست بافت‌ها و صنایع دستی اهر از جمله ورنی اهر به نمایش در می‌آید.  

جشنواره آدم برفی تبریز هر ساله زمستان هنگام بارش برف‌های سنگین برای دور هم جمع شدن مردم و گردشگران زمستانی برگزار می‌شود و هر کس یا گروه به ساخت مجسمه‌های برفی می‌پردازد و در آخر جشنواره به بهترین تندیس‌های برفی که داوران انتخاب می‌کنند جوایزی اهدا می‌شود. جشنواره گل محمدی گنبرف در روستایی به نام گنبرف در جنوب تبریز برگزار می‌شود که محصول روستای خود را که گل سرخ است برای تهیه گلاب و اسانس گل محمدی است را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند.

جشنواره‌های تبریز

این جشنواره در جمعه دوم تیر ماه برگزار می‌شود. جشنواره پنیر لیقوان نیز از دیگر جشنواره‌های تابستانه تبریز است که در روستای لیقوان در جنوب غربی تبریز به مدت یک روز برگزار می‌شود و هدف از جشنواره پنیر لیقوان آشنایی مردم با گردشگری روستایی و نمایش صنایع دستی و آشنایی با آداب و رسوم مردم روستایی می‌باشد.  

مراکز آموزش عالی تبریز

دانشگاه تبریز که دانشگاهی دولتی است دارای 22 دانشکده و مجتمع است که در سال 1326 بعد از دانشگاه تهران به عنوان دومین دانشگاه ایران تأسیس شد. بزرگترین مرکز علمی ایران در غرب کشور دانشگاه تبریز است که بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در سال 1325 در زمان حکومت خودمختار آذربایجان مطرح شد. اولین رئیس دانشگاه تبریز نصرت الله جهانشاهلو افشار بوده است که برای نخستین بار 179 دانشجو در رشته‌های پژشکی، کشاورزی، ادبیات و فلسفه به تحصیل پرداختند.  

در شهر تبریز دانشگاه آزاد واحد تبریز و دانشگاه‌های و مؤسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی وجود دارد که شامل مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی رشدیه، مؤسسه آموزش عالی نبی اکرم تبریز، مؤسسه آموزش عالی سراج تبریز، مؤسسه آموزش عالی ربع رشید،  مؤسسه آموزش عالی دانشوران تبریز، مؤسسه غیرانتفاعی الغدیر تبریز و مؤسسه آموزش عالی میزان تبریز می‌باشد. تحصیل فقط در دانشگاه تبریز دوره‌های روزانه رایگان است و در بقیه دانشگاه‌های تبریز با پرداخت شهریه امکان‌پذیر است.

مراکز آموزش عالی تبریز

اماکن تاریخی تبریز

قلعه بابک یا دژ بابک یا بذ که در بالای کوه و در سه کیلومتر شهر کلیبر واقع است در زمان ساسانیان بناشده است و نام خودش را از نام بابک خرمدین گرفته که رهبر مقابله با مهاجمین عرب بوده است. قلعه بابک یا دژ بابک به دوره خرمدینان مربوط می‌شود که در روستای شجاع آباد واقع است و با نام قلعه و قصر جمهور ثبت آثار ملی ایران شده است. دژ بابک در نزدیکی رود ارس است که بین اران و آذربایجان است.  

برج آتش‌نشانی تبریز

برج آتش نشانی تبریز یا برج‌یانقین در خیابان خاقانی تبریز واقع است بنایی آجری است که ارتفاع آن 23 متر می‌باشد که در دوره قاجار ساخته شده است و در قدیم به عنوان دیده بانی از آن استفاده می‌شده است و نگهبانان در بالای برج کشیک می‌داده‌اند. هنگام آتش سوزی، نگهبانان بالای برج  با یک زنگ آتش نشانی دیگران را از وقع آتش سوزی با خبر می‌کرده‌اند. کلمه‌یانقین به آذری به معنی آتش و آتش سوزی می‌باشد.

روستای تاریخی کندوان که در اسکو در استان آذربایجان شرقی واقع است یک روستای تاریخی و گردشگری است که هر ساله به خاطر کوه‌های زیبا و جذاب آن گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و خانه‌های آن که به شکل کندوی عسل می‌باشد در دل کوه کنده شده است. روستای تاریخی کندوان در سال 1376 ثبت آثار ملی ایران شده است.  

برج آتش‌نشانی تبریز

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس که دومین کلیسای مهم ارمنی های ساکن ایران می باشد بعد از کلیسای قره کلیسا قرار دارد که در 17 کیلومتری جلفا و در نزدیکی رود ارس واقع است. کلیسای سنت استپانوس تبریز در قرن نهم میلادی ساخته شده و در طول زمان و به علت زلزله دچار خسارت شده است که در زمان صفویه بازسازی و مرمت شد. سنت استفانوس اولین شهید راه مسیحیت بوده است که در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد و نام این کلیسا از همان شخص است. کلیسای سنت استپانوس یا کلیسای استفانوس جزو مناطق و جاذبه های گردشگری تبریز است. 

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از بنا‌های تاریخی شهر تبریز است که به مربوط به دوران سلجوقیان تا قاجار بوده است و در خیابان مطهری تبریز واقع شده است. مسجد جامع تبریز به عنوان جامع کبیری نیز معروف است که بازار تبریز در اطراف آن ساخته شده است. مسجد جامع تبریز در سال 1310 ثبت آثار ملی ایران شده است. کاخ موزه شهرداری تبریز در زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز است که تنها و نخستین موزه تاریخ شهرداری‌های ایران است.

موزه شهرداری تبریز در سال 1386 و در یکصدمین سال تأسیس اولین شهرداری یا بلدیه ایران در تبریز ساخته شده که مساحت آن 800 متر مربع است و بعد از کشور چین جزء اولین موزه‌های شهرداری جهان به حساب می‌آید. هزینه راه‌اندازی کاخ موزه شهرداری تبریز حدود یک میلیارد و صد میلیون ریال بوده است. تالار‌های موزه شهرداری تبریز شامل تالار دفاع مقدس، تالار فرش و تالار چاپ و نشر، تالار هنر‌های معاصر و خط و خوشنویسی، تالار حکمت و تالار دوربین‌های قدیمی و... است. در کاخ موزه شهرداری تبریز فرش‌هایی با قدمت بیش از صد سال وجود دارد.  

مسجد جامع تبریز

موزه ادبی شهریار

موزه ادبی شهریار که خانه استاد شهریار است به دوره پهلوی دوم تعلق دارد و در محله مقصودیه تبریز واقع است. موزه ادبی شهریار که سابق خانه و محل زندگی محمدحسین شهریار بوده است بعد از درگذشت شهریار شاعر ایرانی در سال 1367 توسط شهرداری خریداری شد و تبدیل به موزه شد. زیربنای موزه ادبی شهریار 25 متر مربع در دو طبقه می‌باشد که در سال 1386 ثبت آثار ملی ایران شد.

برج خلعت پوشان 

برج خلعت پوشان تبریز از آثار ملی دوره صفویه است که در شهر تبریز واقع است و یک برج آجری است که در محله کرکج در نزدیکی رودخانه مهرانه است و محوطه برج خلعت پوشان به دانشکده کشاورزی دانشگاه قزوین اهدا شده است. برج خلعت پوشان در سمت چپ جاده تبریز باسمنج واقع است که در یک دره سرسبز قرار دارد که در اوایل دوره قاجار به کارگزاران حکومت قاجار اختصاص داشت و در نهایت به مرکز اهدای خلعت و مقام و نشان از طرف ولیعهد قاجار به خدمتکاران حکومتی بدل شده بود.  

برج خلعت پوشان 

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه تبریز یا ارگ تبریز به قرن هشتم هجری مربوط می‌شود که بازمانده‌های ایوان جنوبی ارگ علیشاه است. بنای اولیه ارگ علیشاه یک مسجد بود که فقط دیواره‌های آن ساخته شد و بعد از آن تبدیل به یک قلعه نظامی شد که در دوره قاجار تا پایان دولت خودمختار به عنوان قلعه نظامی استفاده می‌شد. در زمان قاجار بخش‌های دیگری مثل کارخانه ریخته‌گری، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه این بنا تکمیل شد و بخش‌هایی نیز در دوره پهلوی اضافه و کم شد و سپس در زمان انقلاب اسلامی بخش‌هایی تخریب شد و فضایی به نام مصلی ارگ تبریز ساخته شد که مراسمات مذهبی و دولتی مثل نماز جمعه در آن انجام می‌شود.

بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که مساحت آن حدود یک کیلومتر مربع است. بازار تبریز شامل کاروانسرا‌ها و تیمچه‌ها و بازارچه دالان‌ها است. موقعیت تبریز در جاده ابریشم که هزاران کاروان از آسیا و اروپا و آفریقا از آن گذر می‌کرده است باعث رونق زیادی به بازار تبریز شده است. بازار تبریز پس از زلزله تاریخی تبریز در سال 1193 قمری به همت نجفقلی خان دنبلی بازسازی شد. در سال 1398 بازار تبریز دچار حریق شد و بخش‌های زیادی از آن در آتش سوخت.  

ارگ علیشاه

مقبره شاعران تبریز

مقبره شاعران تبریز یا آرامگاه شاعران که به گورستان سرخاب معروف است یکی از قبرستان‌های شهر تبریز است که در محله سراب قرار گرفته و مقبره الشعرا در تکیه حیدر واقع است. اسامی دیگر مقبره الشعرا در گذشته حظیرة الشهدا یا حظیرة القضاة یا قبرستان سرخاب بوده است که بر اثر حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل ظاهر قدیمی آن از بین رفته است. 

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز از خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر تبریز می‌باشد که در محله راسته کوچه واقع است. خانه مشروطه تبریز در نزدیکی و غرب بازار تبریز واقع شده که معماری آن به سبک معماری دوره قاجار است که در گذشته ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی است. داستان خانه مشروطه تبریز این است که بزرگان آذربایجان بعد از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه در خانه حاج مهدی کوزه کنانی جمع می‌شده‌اند.

از افراد مهم در محاصره خانه مشروطه تبریز می‌توان به ستارخان و باقرخان و ثقة الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقا فرشی نام برد. خانه مشروطه تبریز در دو طبقه و با سبک معماری قاجاریه است که به سفارش حاج مهدی کوزه کنانی در سال 1247 ساخته شده است.  

خانه مشروطه تبریز

مسجد کبود

مسجد کبود تبریز یا گؤی مچید یا مسجد جهانشاه از مسجد‌های تاریخی زمان قراقویونلو‌ها در قرن نهم است. مسجد کبود تبریز در سال 845 هجری شمسی به دستور دختر سلطان جهانشاه قراقویونلو به نام صالحه ساخته شد. مسجد کبود دارای کاشیکاری با رنگ لاجوردی و معرق با نام فیروزه اسلام است. بنای مسجد کبود تبریز دارای گنبد اصلی و گنبد جنوبی است با بنایی آجری که دارای هفت گنبد کوچیکتر است.   

موزه قاجار

موزه قاجار تبریز در محل خانه‌امیر نظام گروسی واقع است که در زمان ناصرالدین شاه به همت‌امیر نظام گروسی ساخته شده است. عمارت‌امیر نظام گروسی در زیربنایی حدود 1500 متر مربع در دو طبقه ساخته شد. دارای یک حیاط اندرونی و بیرونی و حوص‌ها و باغچه‌های زیبا است. در این موزه تالار بافته و تالار سکه و تالار چینی و تالار آبگینه و تالار فلزات و تالار موسیقی و تالار خاتم در طبقه اول قرار دارد و تالار سنگ و تالار اسلحه و تالار معماری و تالار قفل و تالار فانوس در طبقه زیرزمین قرار دارد.  

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان از مهمترین موزه‌های ایران است که در نزدیکی مسجد کبود در شهر تبریز واقع است. دومین موزه باستان‌شناسی ایران بعد از موزه ملی ایران، موزه آذربایجان است. در موزه آذربایجان دارای آثار تاریخی دوران پیش از اسلام و دوران اسلام می‌باشد. موزه آذربایجان دارای سه سالن مخصوص نمایش سکه و مهر‌های تاریخی ایران است. در طبقه زیرزمین مجسمه‌های ساخته شده احد حسینی نگهداری می‌شود که دید گسترده‌ای نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول دوران مختلف را نشان می‌دهد.  

موزه آذربایجان

محله‌های تبریز

محله‌های بسیار قدیمی تبریز اکثرا در مرکز شهر تبریز واقع شده‌اند و عرض این محله‌ها بسیار کم است و حالت سنتی و قدیمی خود را همچنان حفظ کرده است. از محله‌های قدیمی تبریز می‌توان به محله‌امیر خیز و محله نوبر و محله دوه چی اشاره کرد. دلیل اصلی عرض کم کوچه‌ها در شهر تبریز ایجاد مشکل برای عبور اشغال گران هنگام اشغال ایران توسط شوروی بوده است که سرعت عمل مهاجمان را به سمت مرکز شهر و نقاط دیگر شهر کم کنند و مدافعان شهر تبریز فرصت برای نشان دادن واکنش مناسب داشته باشند.  

بهترین رستوران‌های تبریز

غذاهای سنتی تبریز به طعم و رنگ بینظیر خود معروف هستند. معمولا همه افراد خانواده صرف نظر از سن و سال این غذاها را دوست دارند. اگر به زودی قصد سفر به تبریز را دارید، لازم است که با بهترین رستوران های آن نیز آشنا باشید. هر کسی که به تبریز رفته باشد، طعم غذاهای محلی را فراموش نخواهد کرد. غذاهای سنتی تبریز با اشتیاق تهیه و طبخ می شود. عطری که از آن می پیچد، هر کسی را مجذوب خود می‌کند. هیچ چیز به اندازه تجربه غذاهای لذیذ و خوشمزه سفر را لذت بخش نمی‌کند.

بهترین رستوران‌های تبریز

رستوران ایپک یولو

یکی از بهترین رستوران‌های تبریز که از شیک‌ترین و مجلل‌ترین رستوران‌های منطقه به حساب می‌آید، رستوران اپیک یولو است. رستوران ایپک یولو یکی از رستوران‌های بزرگ و شیک شهر و قطعا یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای دوستداران غذای باربیکیو است. منوی این رستوران شامل انواع کباب‌های ایرانی و ترکی است.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان دارایی دوم، مرکز تجاری کاسپین
  • تلفن: 35239599-041

رستوران سنتی باغ آنا

اگر به دنبال فضایی زیبا و سرسبز هستید تا طعم لذیذ غذاهای ایرانی را که توسط سرآشپزهای مطرح تبریزی تهیه می‌شود تجربه کنید، باغ و رستوران سنتی آنا در تبریز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران سرپوشیده است پس نگران سرما و گرما نباشید. فضای رستوران طبیعت جنگل را شبیه سازی می‌کند تا در محیطی فوق العاده و شیک، انواع غذاهای ایرانی را میل کنید.

رستوران سنتی باغ آنا

رستوران و باغ سنتی آنا مکانی دنج و غذاهای اصیل آذربایجانی در منو آن موجود است. در رستوران باغ آنا تبریز، غذا به بهترین شکل تهیه می‌شود و انواع کباب، دیزی، ماهیچه و شیشلیک برای مسافران سرو می شود. مسلما موسیقی زنده پایان حضور هیجان انگیز شما در باغ رستوران آنا تبریز خواهد بود. اگر مسافر تبریز هستید قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها باغ رستوران آنا است.

  • آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، جاده اول جاده تبریز، آذرشهر، بین زیرگذر اول و دوم.
  • تلفن: 34209524-041

باغ رستوران سنتی برکه

یکی از بهترین رستوران‌های تبریز، رستوران و باغ سنتی برکه است که انتخاب خوبی برای دیزی‌خورهای حرفه‌ای است. بهترین کباب، آبگوشت و کوفته تبریزی را در این رستوران سرو می شود. این رستوران گنجایش سیصد نفر را دارد و برای ناهار و شام و برای مجالس خانوادگی و دوستانه انتخابی مناسب است. درختان گرمسیری در نظر گرفته شده در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی برکه تبریز، لذت طعم لذیذ غذاهای سنتی تبریز را دوچندان می‌کند.

باغ رستوران سنتی برکه

یکی از نکات مهمی که در نظرات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، مخلفات همراه با غذا است. اگر به رستوران سنتی برکه تبریز رفتید، علاوه بر دیزی، ماهیچه، ماهی، شیشلیک، مرغ کبابی و گردن را امتحان کنید. به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و تأثیر مثبت آن بر سلامت بدن، همیشه غذا در ظروف مسی سرو می‌شود. میزهای چوبی گرد رستوران که با صنایع دستی باشکوه تبریزی‌ها نیز تزیین شده است، پذیرای هنردوستان ایران است.

اگر به دنبال غذاخوری در یکی از بهترین رستوران‌های تبریز با محیطی سرسبز و باز و باشکوه هستید، رستوران برکه بهترین انتخاب ممکن است. فست فود و نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز در هر چهار فصل سال در این مقصد گردشگری محبوب موجود است.

آدرس: تبریز، کمربندی سردرود، مابین زیرگذر اول و دوم

تلفن: 34209516-041

باغ رستوران سنتی برکه

رستوران بالیق تبریز

رستوران بالیق یکی از بهترین رستوران‌های تبریز و برای علاقه مندان به غذاهای دریایی گزینه بسیار خوبی است. این رستوران جایی است که ماهی غذای اصلی هر روز آن است! رستوران بالیک دارای آکواریوم‌هایی با نورپردازی زیبا و متنوع در دکوراسیون چوبی رستوران است. طراحی داخلی این رستوران با سبک‌های معمول در ایران متفاوت است. بنابراین می‌تواند یک تجربه جدید برای شما باشد. در رستوران بالیک انواع ماهی به سبک‌های مختلف سرو می‌شود و سرآشپز این رستوران با کمک سبزیجات معطر به آنها طعم شگفت انگیزی می‌دهد.

آدرس: ائل گلی، خ صادقی، گلشهر، نرسیده به 3 راهی بیمارستان شهدا

تلفن: 33859294-041

بهترین هتل‌های تبریز

یکی از اولین اقداماتی که در سفر و یا حتی قبل از آن باید انجام دهید، انتخاب و رزرو هتل است. هتلی که برای سفر خود انتخاب می‌کنید باید پاسخگوی نیازهای شما بوده و از امکانات مناسب نیز برخوردار باشد. در واقع می‌توان گفت اقامت در یک هتل خوب شرط خوش گذشتن در یک سفر چند روزه است.

بهترین هتل‌های تبریز

هتل پارس ائل گلی

یکی از لذت‌های سفر اقامت در یک هتل خوب و استراحت در آن است. هتل پارس ائل گلی تبریز یک هتل مجلل 5 ستاره است و فاصله زیادی با مرکز شهر دارد؛ این هتل در نزدیکی پارک معروف ائل گلی واقع شده است. این هتل معروف 17 طبقه و 180 عدد اتاق دارد. در سال 1380 افتتاح شده و رستوران گردان آن بسیار معروف است. تمام امکانات رفاهی و همچنین ورزشی در این هتل موجود است. افرادی که تجربه اقامت در این هتل را داشته‌اند، از رفتار خوب پرسنل و تمیزی آین مکان صحبت می‌کنند. 

آدرس: جاده ائل گلی، مشرف به پارک ائل گلی

تلفن: 33802020-041

هتل پارس ائل گلی

هتل صخره‌ای کندوان

هتل لاله کندوان نیز در لیست بهترین هتل‌های تبریز جای می‌گیرد و یکی از هتل‌های مجلل تبریز به شمار می‌رود. فاصله آن تا مرکز شهر تبریز حدود 57 کیلومتر است. این هتل در خارج از شهر قرار داشته و از هتل‌های صخره‌ای بسیار زیبا و کمیاب محسوب می‌شود. این هتل 5 ستاره است و دارای اتاق‌های سنگی با منظره‌ای از کوه و رودخانه است. هتل لاله کندوان دارای 16 اتاق است. چشم انداز بی نظیر آن از جاذبه هایی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. کیفیت غذای رستوران و تعداد پله‌های زیاد آن از نکات منفی است که برخی درباره آن صحبت کرده‌اند.

آدرس: اسکو، دهکده توریستی کندوان

تلفن: 33224952-041

هتل صخره‌ای کندوان

توصیه‌هایی برای سفر به تبریز

محله‌های بسیار قدیمی تبریز اکثرا در مرکز شهر تبریز واقع شده‌اند و عرض این محله‌ها بسیار کم است و حالت سنتی و قدیمی خود را همچنان حفظ کرده است. از محله‌های قدیمی تبریز می‌توان به محله‌امیر خیز و محله نوبر و محله دوه چی اشاره کرد. دلیل اصلی عرض کم کوچه‌ها در شهر تبریز ایجاد مشکل برای عبور اشغال گران هنگام اشغال ایران توسط شوروی بوده است که سرعت عمل مهاجمان را به سمت مرکز شهر و نقاط دیگر شهر کم کنند و مدافعان شهر تبریز فرصت برای نشان دادن واکنش مناسب داشته باشند.

بعضی از مکان‌های گردشگری و توریستی تبریز رایگان است و برخی دیگر دارای هزینه ورودی که برای مسافران ایرانی و خارجی قیمت های مختلف می باشد. برای داشتن یک برنامه سفر خوب مکان های دیدنی که می خواهید بازدید کنید از قبل مشخص کنید. برای خرید سوغاتی و صناعی دستی و سنتی شهر تبریز از مردم محلی و تبریزی ها سوال کنید تا بهترین مکان های خرید و مناطق تجاری را به شما معرفی کنند تا هم بتوانید به هدف خود برای خرید نزدیک تر شوید و هم اینکه از رنج قیمتی مراکز خرید آگاه شوید تا بتوانید با توجه به بودجه در نظر گرفته خود بهترین خرید را داشته باشید. 

توصیه‌هایی برای سفر به تبریز

اگر سفر به تبریز دارید استفاده از رستوران‌های تبریز و استفاده از غذاهای سنتی تبریز را فراموش نکنید و حتما به سفره خانه های شهر تبریز رفته و از انواع غذاها دیدن کنید تا با فرهنگ مردم تبریز بیشتر آشنا شوید. مخصوصا برای خرید شیرینی به قنادی‌های تبریز رفته و انواع شیرینی‌های تبریز را تست کنید تا طعم واقعی آن را بچشید. برای سفر به تبریز حتما فصل خوبی را انتخاب کنید تا بتوانید از سفرتان لذت ببرید و اگر گرمایی هستید فصل زمستان و اگر سرمایی هستید فصل تابستان بهترین پیشنهاد به شماست تا سفر خوبی به تبریز داشته و از آن خاطره خوبی در ذهن شما نقش ببندد.

  • بهترین هتل شهر تبریز کجاست؟
  • بهترین رستوران و کافه تبریز کدام است؟
  • مراکز خرید تبریز از لحاظ قیمتی چگونه هستند؟
  • تجربه خود را از سفر به تبریز برای ما بیان کنید. 
  • بهترین فصل سفر به تبریز چه زمانی است؟
  • بهترین فروشگاه های محصولات غذایی در تبریز کدام است؟
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
مرتضی همتیان
29 فروردین 1399
یکی از توریستی ترین شهرهاست تبریز و بنظر من واقعا دیدنیه
پاسخ
مهدی قربانی
29 فروردین 1399
ائل گلی یکی از معروف ترین پارک های ایرانه بنظر من و خیلی باصفاس جالبیش اینه تمام ساعات شبانه روز این پارک شلوغه
پاسخ
سارا ملکپور
29 فروردین 1399
میدان ساعت تبریز یکی از قشنگ ترین جاهای بازدیدی و تاریخی تبریزه که معماری اون رو آلمانی ها به دست گرفته بودن و به شکل عقاب طراحی شده و خیلی زیباس
پاسخ
فواد عارفی
29 فروردین 1399
غذای های لذیذ تبریز یکی از بهترین تجربه هایی بود که وقتی رفتم تجربه کردم مخصوصا کوفته تبریز عالی
پاسخ
هومن چراغچی
29 فروردین 1399
واقعا که میگن تبریز شهر اولین ها درسته خیلی داره پیشرفت میکنه و خیلی این منطقه آزاد ارس باعث زیباتر شدن شهر شده
پاسخ
شاهین کرگانیان
29 فروردین 1399
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون، من خودم تبریز زندگی میکنم ولی انقد اطلاعات در مورد شهر خودم نداشتم واقعا کامل عالی بود.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.