انتشار: 1401/1/19
بروزرسانی: 1402/7/7
10-reasons-for-the-environmental-environment | 10 دلیل برای اهمیت محیط زیست | اهمیت محیط زیست برای زندگی انسان

10 دلیل برای اهمیت محیط زیست | اهمیت محیط زیست برای زندگی انسان

10 دلیل برای اهمیت محیط زیست را در این مقاله می‌خوانید. اهمیت محیط زیست برای زندگی انسان نیز در این مقاله به آن اشاره شده است. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ما هر روز در مورد تهدیدات محیط زیست می‌شنویم. چه تغییرات آب و هوایی، جنگل‌زدایی یا آلودگی باشد، رویدادهای آخرالزمانی چرخه اخبار را پر می‌کنند. تشخیص اینکه دقیقاً چه معنایی دارد، می‌تواند بسیار دشوار و چالش برانگیز باشد. محیط زیست که شامل همه چیز از اقیانوس گرفته تا جنگل‌ها می‌شود، بر هر بخش از زندگی تأثیر می‌گذارد. در اینجا ده دلیل برای اهمیت محیط زیست این موضوع وجود دارد:

مردم برای امرار معاش خود به محیط وابسته هستند

اگر در یک محیط اداری کار می‌کنید، ممکن است به این فکر نکنید که چگونه محیط بر زندگی و شغل افراد تأثیر می‌گذارد. با این حال، میلیاردها نفر به محیط زیست وابسته هستند. به عنوان مثال جنگل‌ها را در نظر بگیرید. بیش از 1.5 میلیارد نفر برای غذا، سرپناه، دارو و غیره به جنگل‌ها متکی هستند. اگر محصولات زراعی شکست بخورند، بسیاری به جنگل روی می‌آورند. 2 میلیارد نفر (یا تقریباً 27 درصد از جمعیت جهان) از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند. 3 میلیارد نفر دیگر به اقیانوس وابسته هستند. پس اهمیت محیط زیست برای کشاورزان و دامداران بیش از بقیه انسان‌ها با شغل‌های متفاوت است.

مراقبت از محیط زیست باعث ایجاد مشاغل بیشتر می‌شود

مراقبت از محیط زیست می‌تواند میلیون‌ها شغل جدید ایجاد کند و به کاهش فقر کمک کند. در گزارشی از سازمان بین‌المللی کار، تغییر اقتصاد به سمت اقتصادهای سبزتر می‌تواند در سال جدید میلیون‌ها شغل جدید ایجاد کند. اهمیت محیط زیست برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال بسیار بسیار زیاد است.

محیط‌های متنوع امنیت غذایی را تقویت می‌کند

از دست دادن تنوع زیستی پیامدهای منفی بسیاری دارد، اما تضعیف امنیت غذایی یک پیامد بزرگ است. با از دست دادن گونه‌های جانوری و گیاهی جهان، گونه‌هایی که باقی می‌مانند در برابر بیماری‌ها و آفات آسیب پذیرتر می‌شوند. رژیم غذایی ما نیز کمتر سالم می‌شود، که خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با رژیم غذایی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. حفاظت از محیط‌هایی مانند جنگل‌ها و اقیانوس‌ها تضمین می‎کند که برای هر موجود زنده‌ای غذا وجود دارد. اهمیت محیط زیست در سال‌های اخیر با کمبود هوای پاک و آلودگی هوا بیشتر احساس می‌شود.

بسیاری از بیماری ها از محیط بیرون می‌آیند

هنگامی که انسان به قلمرو گونه‌های حیوانی دیگر فشار می‌آورد، بیماری‌ها گسترش می‌یابد. حدود 60 درصد عفونت‌های انسانی از حیوانات منشأ می‌گیرد. کووید-19 به احتمال زیاد یک بیماری مشترک بین انسان و دام است (اگرچه ما مطمئن نیستیم که از چه حیوانی آمده است) در حالی که بیماری‌هایی مانند آنفولانزای پرندگان و خوکی نیز از حیوانات سرچشمه می‌گیرند. طاعون بوبونیک که ⅓ از اروپا را از بین برد، از یک باکتری که توسط یک کک حمل می‌شود و توسط موش‌ها پخش می‌شود، به وجود آمد. اهمیت محیط زیست حتی برای پیشگیری از بسیاری ازبیماری‌ها منکر ناپذیراست.

درختان هوا را تمیز می کنند

هوای آلوده یک مسئله مهم در جهان ما است. از هر 10 نفر 9 نفر هوای ناپاک تنفس می‌کنند که بر سلامت و طول عمر آنها تأثیر می‌گذارد. اثرات سلامتی شامل تاخیر در رشد، مشکلات رفتاری و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون است. هر ساله هوای آلوده باعث مرگ 7 میلیون نفر می‌شود. درختان یک فیلتر بسیار موثر هستند. آنها آلاینده‌های هوا مانند دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد را حذف می‌کنند و در عین حال اکسیژن آزاد می‌‎کنند. اهمیت محیط زیست و درختان در این روزهای وانفسی و آلوده بیش از پیش به چشم می‌خورد.

محیط‌های ناسالم باعث مرگ کودکان می‌شود

عوامل محیطی هر ساله عامل بسیاری از مرگ و میرهای نوزادان و کودکان هستند. مسائل شامل عدم دسترسی به آب تمیز و هوای پاک است. بیماری‌های منتقله از طریق آب به تنهایی سالانه حدود 1.4 میلیون کودک را می‌کشند. برای حفظ جان کودکان، محیط‌های سالم و حقوق اولیه مانند هوای پاک و آب ضروری است.

محیط زیست دارو می‌دهد!

اکثریت قریب به اتفاق داروها ریشه در دنیای طبیعی دارند. به عنوان مثال، مواد شیمیایی از درخت سرخدار اقیانوس آرام منجر به ایجاد دو داروی شیمی درمانی شد. دانشمندان و شرکت های داروسازی دائماً به دنبال داروهای جدید و بهتر به محیط هستند. متأسفانه، حدود 15000 گونه گیاهی دارویی با انقراض روبرو هستند، بنابراین اگر آنها بروند، انسان‌ها داروهای بالقوه نجات دهنده زندگی را از دست می‌دهند. اهمیت محیط زیست حتی در اوامر دارویی نیز ثابت شده است.

تغییرات آب و هوا بر محیط زیست تأثیر می گذارد

انسان‌ها تغییرات آب و هوایی را هدایت می‌کنند. در ششمین گزارش از IPCC، نویسندگان تعیین کردند که دهه گذشته گرم ترین دهه در تاریخ بشر بوده است و اکنون می‌توانیم رویدادهای آب و هوایی خاص را به تغییرات آب و هوایی ساخته بشر مرتبط کنیم. اغراق کردن تأثیر تغییر آب و هوا بر محیط زیست دشوار است. بیماری‌ها، خشکسالی‌ها، حوادث آب و هوایی شدید و بیشتر گیاهان، حیوانات و انسان‌ها را تهدید می‌کند. اگر انتشار سوخت‌های فسیلی بلافاصله کاهش نیابد، محیط زیست غیرقابل سکونت خواهد شد.

مراقبت از محیط زیست سیاره را نجات می‌دهد

ناامید نشدن در مواجهه با بلایای زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی چالش برانگیز است. با این حال، ما نمی‌توانیم ناامید باشیم و راه حل‌های زیادی وجود دارد که هنوز زمان برای اجرا داریم. حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری، حفظ فضاهای سبز سالم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تفاوت ایجاد می‌کند. انسان‌ها با مراقبت از محیط زیست می‌توانند سیاره زمین را برای نسل‌های آینده نجات دهند.

چرا محیط زیست برای زندگی انسان مهم است؟

محیط زیست منابعی را برای تولید در اختیار ما قرار می‌دهد که شامل منابع تجدیدپذیر و غیر قابل تجدید است.
محیط شامل خورشید، آب، هوا و خاک است که بدون آنها زندگی انسان وجود نخواهد داشت. با ارائه تنوع ژنتیکی و تنوع زیستی حیات را حفظ می‌کند.

  • تولید و مصرف فعالیت ها عمدتاً به نحوی زباله تولید می‌کند که محیط زیست به دفع آن کمک می‌کند.
  • انسان‌ها از زیبایی‌های کوه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، بیابان‌ها و بسیاری از عناصر طبیعی نفس‌گیر دیگر تنها به دلیل وجود محیط‌زیست لذت می‌برند.

چرا باید از محیط زیست محافظت کنیم؟

محیط ما همان چیزی است که اکوسیستم ما را در خود جای داده و به رشد آن کمک می‌کند. بدون محافظت از محیط زیست، حیوانات، محصولات کشاورزی و همه ما در خطر هستیم.

  • اگر محیط زیست وجود نداشته باشد، ما انسان‌ها نه جایی برای زندگی خواهیم داشت و نه وسیله دیگری برای زنده ماندن.
  • اگر محیط زیست ما محافظت نشود، جنگل‌هایی وجود نداشتند که شامل درختانی باشد که وسایل اولیه زندگی مانند اکسیژن برای تنفس، الوار، چوب، روغن و بسیاری محصولات دیگر را برای ما فراهم کنند.
  • هر روز شاهد افزایش دمای زمین هستیم. این به این دلیل است که ما به جای حفاظت از محیط زیست از آن سوء استفاده می‌کنیم. ما، انسان‌ها، مقدار زیادی دی اکسید کربن اتمسفر ایجاد کرده ایم که تأثیر عمده ای بر تغییرات آب و هوا دارد.
  • محیط زیست نیز به نفع اقتصاد است. یک محیط زیست سالم باعث ترویج بیشتر گردشگری مبتنی بر طبیعت می شود.
  • اگر از محیط خود محافظت کنیم و محیط سالمی برای تنفس برای یکدیگر فراهم کنیم، موارد آسم و برونشیت کاهش می‌یابد.

حال که اهمیت محیط زیست برای شما نیز مشخص شد. در چرخه‌ی حفاظت از محیط زیست ما را یاری می‌نمایید؟
 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
مهسا
13 شهریور 1402
متاسفانه با نابود کردن محیط زیست ، اکوسیستم هم به خطر میوفته که علاوه بر انقراض گونه های مختلف باعث به وجود امدن مشکلات خیلی بیشتری برای ما میشه
پاسخ
28 شهریور 1402
سلام دوست عزیز
اگر تک تک افراد به نوبه خودشون نسبت به محیط زیست اطرافشون مسئولیت پذیر باشن، قطعا مشکلات کمتری متوجه گونه های گیاهی و جانوری خواهد شد.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.