انتشار: 1399/1/29
بروزرسانی: 1402/5/9
پیکاپ فورد آمریکایی سری اف-150 (Ford F-150-Raptor)

پیکاپ فورد آمریکایی سری اف-150 (Ford F-150-Raptor)

پیکاپ آمریکایی سری اف-150 رپتور (قوی‌ترین مدل سری اف-150) یک از شاهکارهای کمپانی فورد است. از گلگیرهای بسیار عریض گرفته تا سیستم تعلیق قدرتمند، لاستیک‌های بزرگ و عملکرد قوی در مسابقات باجا همگی از ویژگی‌های این خودرو هستند. رپتور، یکی از نرم‌ترین سواری‌ها را در بین پیکاپ‌های فول سایز دارد. سیستم تعلیق قدرتمند آن، به طور خاص برای رانندگی در ناهمواری‌ها، شیب‌ها و موانع آفرودی طراحی شده و به طرز شگفت‌انگیزی به راحتی از روی دست اندازها و موانع سخت عبور می‌کند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شرکت فورد با بازسازی یکی از مدل‌های قدیمی تراک‌های خود، یکی از محبوب‌ترین و قوی‌ترین پیکاپ‌های جهان، یعنی پیکاپ آمریکایی سری اف-150 را به بازار عرضه کرد. قوی‌ترین مدل این سری فورد رپتور (Ford Raptor) نام دارد. تمامی  ویژگی‌های یک خودرو که می‌تواند دستخوش تغییراتی شود در این سری، مورد بررسی قرار گرفته و هیچ شباهتی به مدل‌های قبلی این کمپانی ندارد. فورد رپتور که نسخه پیشرفته این سری است، از راندمان بالا و قابلیت‌های ارتقاء یافته‌ای برخوردار است. علاوه‌ براین می‌توان این نسخه را، نسخه تیونینگ سری فوق العاده اف-150 نیز به حساب آورد.

پیکاپ آمریکایی سری اف-150 چگونه ساخته شد؟

 رپتور

سری اف-150 سال‌هاست که روی خط تولید بوده، اما برای بیش از سه دهه، پرفروش‌ترین خودروی کمپانی فورد و همچنین پرفروش‌ترین خودروی تراک آمریکا بوده است. این امر باعث جهانی شدن این خودرو شده و سری اف-150 را زبانزد خاص و عام کرده است. ویژگی‌های پیکاپ آمریکایی سری اف-150 مخصوصا در سری رپتور به شرح زیر است:

  •  سوخت بهینه
  • قابلیت تحمل بالا
  • قدرت فوق العاده بدنه
  • کیفیت بی‌نظیر و سواری عالی 

مهندسان شرکت فورد در هنگام بازسازی سری اف-150 با به‌ کارگیری علم نوین و ماشین آلات پیشرفته، پیکاپ آفرودی فورد را به سمتی شگفت‌آور برده‌اند تا در عین حال علاوه بر حالت سرسختی، حالتی مهندسی شده را در یک خودرو به وجود آورند.

ویژگی‌های خودرو F-150 رپتور

طراحی خارق‌العاده پیکاپ سری اف-150

کمپانی فورد توانسته با طراحی‌های خارق العاده با توجه به آمار موجود، وزن سری اف-150 را تا 317 کیلوگرم کاهش داده و باعث افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت، بکسل بهتر و بهینه سازی موتور خودرو شده است. یکی از دلایل بالا بودن فروش سری اف-150، کسب موفقیت‌های بسیار در آزمایش‌های کمپانی فورد است که می‌توان به آزمایش دما و قرارگیری پیکاپ سری اف-150 در دمای منفی 30 درجه و ایجاد شوک دمایی 50 درجه سانتی گراد اشاره کرد. همچنین آزمایش حمل بار در موانع باورنکردنی کوهستانی و بیابانی این پیکاپ را برای استفاده در صنعت، بسیار مناسب ساخته است.

مسابقات آفرود با پیکاپ F-150

شرکت فورد در سری مسابقات آفرود باجا (Baja) با پیمایش 1421 کیلومتری توانست رکوردی ثبت کند که همه را شگفت زده نمود. این اتفاق باعث به وجود آمدن موج فروش دیگری از این سری شد. یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، گفته‌های راننده پیکاپ سری اف-150 در این مسابقات بود: "در حین رانندگی با سری اف-150 در هر سرعتی که باشید این پیکاپ مانند یک یار وفادار به تمامی گفته‌های شما گوش داده و بدون نقص آنها را اجرا خواهد کرد."

مسابقات آفرود با پیکاپ F-150

کمپانی فورد در سری اف-150 تمامی سعی خود را کرده تا ابهت خاصی به این خودرو بدهد و البته از دیدگاه مردم نیز تا حد زیادی به موفیقت کاملی رسیده است. همانطور که قابل مشاهده است در قسمت جلویی پیکاپ آمریکایی سری اف-150 می‌توان مشاهده کرد که هر نسل یک دیزاین مخصوص به خود را دارد.در حالت کلی چراغ‌های جلو به صورت کمی تورفتگی در اسکلت خودرو و به شکل حرف E بدون خط وسط طراحی شده که می‌توان گفت کمترین تغییرات در بدنه روی این نقطه انجام خواهد شد.

پنجره لانه زنبوری و عظمت خاص خودرو؛ پیکاپ آمریکایی سری اف-150

در پنجره جلو این خودرو تغییرات قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود که از جمله می‌توان به پنجره لانه زنبوری روی یک لاین پلاستیکی کشیده شده بین دو چراغ، اشاره کرد. لازم است بدانید که بر روی آن نام کمپانی فورد هک شده است؛ سپر جلویی خودرو به شکل بسیار زیبایی طراحی شده که عظمت خاصی به خودرو بخشیده است. علاوه بر پنجره لانه زنبوری، برای ورود هوا به داخل موتور دو سوراخ در کنار چراغ‌ها طراحی شده که باعث ورود هوای بیشتر به موتور و افزایش راندمان موتور خواهد شد.

پنجره لانه زنبوری و عظمت خاص خودرو؛ پیکاپ آمریکایی سری اف-150

نمایی زیبا از هرطرف؛ انعکاسی تکرار نشدنی

در نمای پشتی وقتی به سری اف-150 نگاه می‌کنیم تغییر قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشده و یک حالت ساده و کژوآل دارد. در عین حال بسیار کلاسیک و مدرن است. با توجه به پیکاپ بودن خودرو نیز نباید انتظار زیادی از نمای پشت داشت؛ چون مصارف کاری و صنعتی زیادی دارد. در واقع طراحی خاصی از نمای پشتی دیده نمی‌شود. یکی از نکات بسیار جالب در پیکاپ آمریکایی سری اف-150 استفاده از چرم در داخل کابین خودرو است که برای یک خودروی کاری حرکت مناسبی محسوب نمی‌شود؛ زیرا چرم نیاز به رسیدگی بیشتری نسبت به پلاستیک دارد. نکته حائز اهمیت این است که سری اف-150 را  نمی‌توان یک پیکاپ صنعتی ساده دانست.

نمایی زیبا از هرطرف؛ انعکاسی تکرار نشدنی

طراحی کابین پیکاپ آمریکایی سری اف-150

وقتی به هر نقطه از کابین آن نگاه می‌کنیم چرم با کیفیت کمپانی فورد به چشم می‌خورد. از جمله غربیلک فرمان که یک حس لاکچری بودن به خودرو بخشیده و در عین حال صندلی‌های چرمی در کنار دستگیره‌های در علاوه بر زیبایی، یک اثر هنری خلق کرده‌اند. دریچه‌های تهویه هوا کمی عجیب و بزرگ طراحی شده‌اند اما با این حال با حالت کلی داشبورد سری اف-150 همخوانی دارند.

از جمله آپشن‌هایی که می‌توان در نسخه استاندارد به آن اشاره کرد، وجود یک صفحه 2.3 اینچی در وسط داشبورد است که می‌توانید با سوییچ‌های تعبیه شده در روی غربیلک فرمان این صفحه را کنترل نمایید. در حالت کلی سری اف-150 پیکاپ بزرگی است اما با توجه به تک کابین و دو کابین بودن نسخه‌های تولید شده فضایی که در قسمت پشتی در اختیار شما قرار می‌دهد، متغیر است. کنسول وسط سری اف-150 نیز مانند خودرو‌های اس یو وی طراحی شده و دارای روکش چرم هستند.

طراحی کابین پیکاپ آمریکایی سری اف-150

از نمای کناری وقتی به این سری نگاه می‌کنیم یک ظاهر ساده و بی آلایش به چشم می‌خورد. یکی از نکات قابل توجه فاصله بین دو محور این خودرو است. در نگاه اول کمی زیاد بنظر می‌رسد ولی توسط سیستم تعلیق بی‌نظیر باعث کشیده‌تر دیده شدن خودرو و افزایش فضای داخل کابین پیکاپ سری اف-150 شده است.

ابر قهرمان سری اف فورد رپورتر!

فورد رپتور که نسخه قوی‌تری از سری اف-150 است، دارای پنجره‌ جلویی متفاوت‌تری است که براحتی می‌توان آرم بزرگ کمپانی فورد که بر روی پنجره لانه زنبوری حک شده است را روی آن مشاهده کرد. این آرم زیبایی خاصی به پیکاپ رپتور داده و به نوعی وجه تمایز این پیکاپ به حساب می‌آید. یکی از وجه تمایز‌های رپتور با باقی خودروهای سری اف-150 سپر آن است که در کنار آن دو دریچه هوا برای خروج بهتر گرمای موتور وجود دارد. بعلاوه یک سینی آلمینیومی برای جلوگیری از ضربه‌های شدید در قسمت پایینی سپر وجود دارد. چراغ‌های سری اف-150 به حدی خاص هستند که در رپتور نیز استفاده شده اند. همچنین کاپوت رپتور کمی حالت استخوانی‌تر نسبت به سری اف-150 دارد.

ابر قهرمان سری اف فورد رپورتر!

در حالت کلی وقتی از نمای جانبی به این دو مدل یعنی سری اف-150 و رپتور نگاه می‌کنیم شاهد افزایش حجم خودرو رپتور هستیم و این پیکاپ از سری اف-150 بزرگتر است. اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند لاستیک‌های بزرگتر رپتور است که با توجه به این موضوع، کمپانی فورد عمق گلگیرها را افزایش داده تا از برخورد لاستیک‌ها به بدنه جلوگیری کند ولی نکته جالب اینجاست که آیا این سیستم تعلیق بینظیر اجازه همچین کاری را خواهد داد؟

با توجه به ارقام موجود در کمپانی آفرود، رپتور چیزی حدود 6 متر طول و 2.4 متر عرض داشته و نسبت به سری اف-150 دارای طول و عرض بیشتری است.

اما از نمای پشتی وقتی به رپتور نگاه می‌کنیم دیگر آن حالت کلاسیک و کسل کننده پیکاپ‌های قبلی را نمی‌بینیم. این سری با کمی تغییرات کوچک باعث افزایش جلب توجه شده است. این تغییرات از جمله حکاکی بزرگ نام کمپانی فورد بر روی درب صندوق و جایگذاری چراغ‌های جدید و کمی تغییر در حالت آیرودینامیکی است که پیکاپ فورد رپتور را جذاب‌تر کرده است. در طراحی کابین داخلی، تغییر مشهودی نسبت به سری اف-150 دیده نمی‌شود ولی با اضافه کردن صندلی‌های اسپرت به رپتور یک حالت قوی‌تر به این خودرو داده شده است. 

ابر قهرمان سری اف فورد رپورتر!

آپشن‌های موجود در سری اف-150 و رپتور

پیکاپ‌ها کارایی صنعتی بیشتری دارند؛ اما در نسل جدید با اضافه شدن آپشن‌های خودرو‌های سدان و SUV بعلاوه یک صندوق بزرگ در پشت آن به عنوان خودرو شهری و خانوادگی نیز استفاده می‌شود؛ تعدادی از آپشن‌هایی را که هنگام خرید از کمپانی می‌توانید انتخاب کنید که البته برخی نیز شامل هزینه اضافی هستند عبارتند از:

  • انتخاب 9 رنگ متفاوت (شامل هزینه)
  • انتخاب 3 موتور متفاوت برای نسخه استاندارد (شامل هزینه)
  • انتخاب موتور متفاوت دیگر برای نسخه‌های قوی‌تر (شامل هزینه)
  • انتخاب نوع کف پوش صندوق (شامل هزینه)
  • انتخاب دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی
  • 4 نوع رینگ متفاوت برای نسخه استاندارد و رینگ‌های نسخه رپتور (شامل هزینه)
  • کروز کنترل
  • مودم اینترنتی با سرعت 4G
  • دوربین دید دنده عقب
  • سیستم تهویه هوا
  • سیستم پخش صدا
  • مانتیور 8 اینچی (شامل هزینه)
  • شیشه‌های برقی
  • شیفتر دنده پشت فرمان
  • سیستم هوشمند SYNC
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • ترمزهای برمبو
  • سیستم کنترل پایداری ESC
  • سیستم ثبات کنترل RSC
  • سیستم الکترونیکی ESOF
  • تعویض انتقال قدرت (2WD*4WD) (شامل هزینه)
  • سیستم کنترل نوسان تریلر TSC
  • سیستم کنترل ترمز تریلر TBC
  • ترمزهای هیدرولیک EOH
  • تنظیم آیینه برقی
  • Keyless start (استارت بدون کلید)
  • سیستم 4*4 (شامل هزینه)
  • انتخاب چندین نوع تایر متفاوت (شامل هزینه)
  • رهیاب ماهواره ای
  • رانندگی بین خطوط
  • بلوتوث
  • کنترل هوشمند
  • و ... .

آپشن‌های موجود در سری اف-150 و رپتور

ایمنی غول آمریکایی سری اف-150

همانطور که در آپشن‌های سری اف-150 مشاهده می‌شود، کمپانی فورد اهمیت زیادی به ایمنی سرنشینان خودرو می‌دهد. در واقع  از تمامی آپشن‌های ایمنی که موجب افزایش سطح ایمنی خودرو می‌شوند، استفاده کرده است. در سری اف-150 شاهد کاهش وزن زیادی هستیم که شاید در نگاه کلی حس تضعیف بدنه خودرو را ایجاد کند، اما به گفته کمپانی فورد با کاهش وزن، ایمنی خودرو نیز بیشتر شده است. 

قدرت موتور پیکاپ آفرودی فورد سری اف-150

کمپانی فورد برای مدل‌های مختلف سری اف-150، موتور‌های متفاوتی عرضه کرده است که شما هنگام خرید این پیکاپ می‌توانید هرکدام از موتورها را البته با تفاوت قیمتی بر روی خودرو خود قرار دهید. کمپانی فورد 6 نوع موتور برای این سری عرضه کرده است که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

قدرت موتور پیکاپ آفرودی فورد سری اف-150

موتور The 3.5L EcoBoost

کمپانی فورد یک موتور 3.5 لیتری طراحی کرده که می‌تواند قدرتی برابر 375 اسب بخار تولید کند. با گشتاوری برابر با 630 نیوتن بر متر در بهترین کلاس خود، همراه با یک گیربکس ده سرعته، سیستم دو انژکتور در هر سیلندر و تزریق و پاشش مستقیم سوخت باعث افزایش کارایی موتور آن شده است.

موتور The 3.5L EcoBoost

موتور 3.0L POWER STROKE TURBO DIESEL

موتور 3 لیتری توربو دیزل یک موتور خوب و قوی است که توانایی تولید 250 اسب بخار را دارد. گشتاور این موتور برابر با 600 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه است که باتوجه به کم مصرف بودن آن بسیار مناسب برای یک خودروی شهری و خانوادگی است.

موتور 3.0L POWER STROKE TURBO DIESEL

موتور HIGH-OUTPUT 3.5L ECOBOOST

اما همگی منتظر این موتور بی‌نظیر فورد رپتور بودیم که وجه تمایز خود را با سایر سری‌های اف-150 به خوبی نشان می‌دهد. در واقع یکی از دلایل دوست داشتنی تر شدن رپتور، موتور قوی آن است. موتور 3.5 لیتری رپتور دارای 24 سوپاپ است که به کمک سیستم پاشش سوخت نقطه‌ای و مستقیم به علاوه گیربکس ده سرعته توانسته یک پیشرانه بینظیر 450 اسب بخاری با گشتاوری حدود 700 نیوتن متری تولید کند.

موتور HIGH-OUTPUT 3.5L ECOBOOST

موتور 2.7L TURBOCHARGED ECOBOOST

یک موتور مهندسی شده کوچک 2.7 لیتری اما بسیار قدرتمند که توانایی تولید 325 اسب بخار و گشتاوری معادل 542 نیوتن متر را دارد. در نگاه کلی سیستم پاشش تک نقطه‌ای (سوزن دایرکت) و دو انژکتور در هر سیلندر می‌تواند تا حدی کارساز باشد.

موتور 2.7L TURBOCHARGED ECOBOOST

موتور 5.0L TI-VCT V8

یک موتور بزرگ 5 لیتری که با گیربکس ده سرعته هدایت می‌شود. وجه تمایز آن با سایر موتورها توانایی استفاده از گاز طبیعی (CNG) به عنوان سوخت است. توانایی کشش بسیار زیاد آن باعث شده هر محموله‌ای را بتواند جا به جا کند. این موتور هشت سیلندری که به شکل V طراحی شده، توانایی تولید 395 اسب بخار را داراست. همچنین گشتاوری معادل 542 نیوتن متر تولید می‌کند. دو آپشن سیستم پاشش سوخت نقطه‌ای و دو انژکتور در هر سیلندر را نیز در این موتور مشاهده می‌کنیم.

موتور 5.0L TI-VCT V8

موتور 3.3L TI-VCT V6

اما آخرین موتور ارائه شده، یک موتور شش سیلندر 3.3 لیتری است که توانایی تولید 290 اسب بخار و 359 نیوتن متر گشتاور را داراست. این موتور یک موتور شهری و کوچک به حساب آمده و باز هم سیستم پاشش سوخت نقطه‌ای و دو انژکتور در هر سیلندر در این موتور وجود دارد. دلیل شهری بودن آن بهینه کردن مصرف سوخت و استفاده از یک گیربکس شش سرعته بوده که کمی از هیاهو و جنون سرعت دور است.

موتور 3.3L TI-VCT V6

همانند F-150های استاندارد، قسمت اعظم بدنه رپتور از آلومینیوم ساخته شده و از یک کاپوت کامپوزیت استفاده می کند. Raptor در هر دو پیکربندی SuperCab و SuperCrew ارائه می‌شود. این ماشین با قیمت حدودی 110 هزار دلار به فروش می‌رسد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
آریسان
15 اردیبهشت 1399
واقعا فورد این ماشین رو تولید میکنه بیشتر از  چند دهه اونوقت تسلا میاد وانت شبیه پراید میزنه
پاسخ
shahram
15 اردیبهشت 1399
فورد رپتور بهترین پیکاپی که تولید شده البته اگه اسم پیکاپ بشه روش گذاشت یه خودروی لوکس محسوب میشه
پاسخ
یلدا کیایی
15 اردیبهشت 1399
واقعا چه زیبایی داره این وانت ها این همه پول باید بدی سوار وانت بشی آخه؟؟؟
پاسخ
سروش زمانی
15 اردیبهشت 1399
خیلی مطلب کاملی بود از فورد سری اف150 ولی حیف داخل ایران نمیشه استفاده کرد چون تولید آمریکاس واقعا حیف
پاسخ
غلامرضا تهامی
15 اردیبهشت 1399
اینکه قیمت ها داخل سایت فورد هست و همچی مشخصه خیلی از این دلال ها بیکار میشن و نمیتونن قیمت واقعی خودرو رو تغییر بدن
پاسخ
گودرز علیمردانی
15 اردیبهشت 1399
واقعا اینکه بری تو سایت ماشین خودتو بسازی با امکاناتی که میخوای حرف نداره بنظرم
پاسخ
Mansour
4 اردیبهشت 1399
ممنون از مقاله جذاب و خوبی که در مورد فورد اف 150 درج کردید. واقعا آدم لذت میبره در مورد این ماشین ها میخونه. 

البته این کمپانی های باید بدونن که حداقل 50 سال دیگه باید تلاش کنن تا بتونن خودروئی مثل وانت پیکان و جدیدترین غول ایرانی ، وانت آریسان رو تولید کنن. 
شاید هم افراد نفوذی بفرستن اینجا که فرمول تولید آریسان و طرح و نقشه های فنی این غول ایرانی رو کپی کنن.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.