انتشار: 1397/6/3
بروزرسانی: 1402/6/18
boyle-ridge | روش ساخت ریسه بویله | ریسه بویله چیست؟

ریسه بویله چیست؟ | صفر تا صد روش ساخت ریسه بویله

ریسه بویله یا بویلی معمولا برای صید ماهی کپور استفاده می‌شود. راه‌اندازی سیستم‌های ریسه در ماهیگیری نکاتی دارد که باید در نظر گرفته شود. بویلی یا بویله طعمه‌ای است که دست‌ساز بوده و عمدتا از ترکیبی از طعم دهنده‌ها و رنگ‌ها به همراه آرد تهیه می‌شود. سپس آنها را به صورت خمیر در آورده و پس از آن به صورت گلوله‌های خمیری ساخته می‌شوند. این گلوله‌های خمیری را می‌توان در آب جوشاند. در واقع به همین دلیل است که به آنها بویله Boilie به معنی جوشیده می‌گویند. در ادامه روش ساخت ریسه بویله آورده شده است.

ریسه‌های ماهیگیری ترکیبی از قلاب‌ها، وزنه‌ها، گیره‌ها و هرزگردهایی هستند که به انتهای نخ ماهیگیری متصل می‌شوند. همچنین به مجموعه مذکور می‌توان انواع شناور را اضافه کرد. یادگیری اینکه کدام نوع ریسه‌ها برای کدام موقعیت‌های ماهیگیری بهتر کار می‌کنند، بخش مهمی از یادگیری ماهیگیری است. هر نوع از ریسه ماهیگیری برای موقعیت خاص و گونه ماهی خاصی مناسب است. در این قسمت می‌خواهیم در مورد روش ساخت ریسه بویله یا بویلی (Boilie) صحبت کنیم.

منظور از بویلی یا بویله (Boilie) چیست؟

بویله یا بویلی نوعی طعمه برای ماهیگیری است که به صورت دست‌ساز ساخته می‌شود. درست کردن بویلی نسبتا ساده و همچنین لذت بخش است! آنها را می‌توان در طعم، اندازه و رنگ مطابق با توجه نیاز خاص خود ساخت. ریسه بویله یکی از رایج‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ریسه‌های ماهیگیری مورد استفاده به ویژه برای صید ورزشی ماهی کپور است.

منظور از بویلی یا بویله (Boilie) چیست؟

صفر تا صد روش ساخت ریسه بویله

برای ساخت ریسه بویله، باید ترمینال‌ها را با استفاده از گره‌های ماهیگیری به یکدیگر متصل کنید. یک گره ماهیگیری استاندارد مانند گره کلینچ یا گره یونی مناسب خواهد بود. همچنین برای ساخت ریسه بویله به لوازم مشخصی نیاز دارید که فهرست آنها در ادامه ذکر شده است:

  1. قلاب سایز شش تیره رنگ، پایه کوتاه
  2. دو راهی
  3. نگه‌دارنده بویله
  4. نخ بافته سایز سی
  5. سوزن بویله
  6. بویله سایز هجده
  7. کلیپس وزنه و شلنگ
  8. وارنیش حرارتی (SHRINK TUBE)

صفر تا صد روش ساخت ریسه بویله

مراحل ساخت ریسه بویله

1. نخ ماهیگیری را از چشمی قلاب عبور دهید و حلقه کوچکی در انتهای آن به وجود بیاورید. با کمک سوزن بویله، سوراخی در بویله به وجود آورده و نخ را از درون بویله عبور دهید. بعد از قرار دادن نگه‌دارنده بویله درون حلقه‌ای که پیشتر در نخ ایجاد کردید، بویله را در جهت انتهای آن کشیده و جایش را محکم سازید.

2. انحنای قلاب ماهیگیری را هم راستای بویله قرار دهید. سر نخ ماهیگیری را هشت بار دور قلاب بپیچید. سپس نخی به درازای بیست سانتی متر جدا  کنید. سر باز آن بایستی از پشت چشمی قلاب عبور کند. بعد نخ را می‌کشیم و بدین ترتیب گره محکم می‌شود.

مراحل ساخت ریسه بویله

3. اکنون بایستی وارنیش را روی قلاب بکشیم به شکلی که گره و یک سانتی‌متر از نخ پوشانده شود. بعد آن را روی آب در حال تبخیر شدن می‌گیریم. موقعی که وارنیش در حال فشرده شدن است، بایستی مقداری به داخل در راستای نوک قلاب انحنا پیدا کند. سپس دو راهی به انتهای نخ ماهیگیری بسته می‌شود. اکنون ریسه بویله آماده است. جهت امتحان کردن ریسه بویله، قلاب ماهیگیری را روی کف دستان خود بگذارید و بعد آهسته نخ را در جهت پایین بکشید. اگر شاهد چرخیدن قلاب و فرو رفتن آن در کف دستان خود باشید، ریسه بویله را درست ساخته‌اید.

4. اکنون بایستی نخی را که روی چرخ است از درون گیره ویژه سرب عبور دهید. سپس نخ را به دو راهی ببندید و آن را درون گیره گذاشته و فشار بدهید.

مراحل ساخت ریسه بویله

بسیاری از ریسه‌ها با استفاده از طعمه بویله خوب کار می‌کنند، این نوع ریسه برای جذب ماهی کپور بسیار مناسب است. اگر قصد صید ماهی کپور را دارید می‌توانید از ریسه بویله استفاده کنید. کپورها کف‌‎خوار هستند و اغلب در اعماق آب زندگی می‌کنند. با استفاده از ریسه بویله شانس صید ماهی کپور بیشتر می‌شود. راه اندازی ریسه بویلی به این روش آسان و کاربردی است. اگر راجع به روش ساخت ریسه بویله سوالی دارید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.