انتشار: 1397/6/1
بروزرسانی: 1402/5/4
carp-fishing-line | ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور

چرخ ماهیگیری کپور | قرقره ماهیگیری کپور چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یکی از حوزه‌های ماهیگیری که بیشترین بهره را از رشد فناوری برده، چرخ‌ ماهیگیری کپور است. چرخ ماهیگیری یکی از ملزومات ماهیگیری است. با بستن نخ ماهیگیری روی چرخ می‌توان قلاب ماهیگیری را در فاصله‌های دور یا نزدیک پرتاب کرد. ماهیگیران ماهی کپور همیشه به دنبال بهترین چرخ‌های ماهیگیری هستند، اما انواع مختلفی از چرخ ماهیگیری کپور وجود دارد که ممکن است انتخاب آن را برای شما سخت کند؛ در ادامه به ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور اشاره می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید، چرخ ماهیگیری یکی از لوازم مهم در صید ماهی است. یک چرخ خوب بهترین دوست ماهیگیر است؛ چرخی که به اندازه کافی قوی بوده و برای گرفتن ماهی‌های کپور بزرگ ساخته شده است. چرخ ماهیگیری کپور حرفه‌ای از بعضی جهات با سایر چرخ‌ها فرق دارد؛ در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم. بهتر است قبل از خرید، در رابطه با ویژگی‌های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید.

اسپول چرخ ماهیگیری کپور

بارزترین تفاوت چرخ ماهیگیری کپور با سایر چرخ‌ها در نوع اسپول (قرقره) آن است. اسپول این چرخ‌ها کم عمق و بلند است. این خصوصیات باعث می‌شوند مقدار نخ زیادی در اسپول جا شود.  علاوه‌ براین موقعی که نخ از دور آن باز می‌شود، میزان ساییدن آن به بدنه به حداقل رسیده که همین موضوع، انجام پرتاب‌های بلند را ممکن می‌سازد.

این نوع اسپول‌ها به شفت‌های بلندتری نیاز دارند، بنابراین بدنه‌ چرخ ماهیگیری کپور از سایر چرخ‌های ماهیگیری بزرگ‌تر است. 

اسپول چرخ ماهیگیری کپور

سیستم کلاچ چرخ ماهیگیری کپور

یکی دیگر از ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور، سیستم کلاچ آن است؛ که یکی از تفاوت‌های عمده‌ آن با سایر چرخ ها است. سیستم کلاچ در صید ماهی کپور (بخصوص انواع درشت آن) کاربرد زیادی دارد. با درنظر گرفتن عواملی همچون لزوم پرتاب‌های بلند در بعضی مواقع، هوش بالای ماهی‌های کپور درشت و امکان پی بردن آنها به وجود نخ زیر آب، هنگام صید کپور بایستی از نخ ماهیگیری نازک‌تری استفاده شود. با این حال استفاده از نخ نازک هنگام مواجه با ماهی‌های درشت، امکان پارگی نخ ماهیگیری را بیشتر می‌کند. کلاچ به ماهیگیر کمک می‌کند تا از این موضوع جلوگیری کند.

نحوه تنظیم کلاچ چرخ ماهیگیری کپور

ماهی کپور در لحظات نخست افتادن به قلاب به شدت تکان خورده و برای فرار تلاش می‌کند. همین امر باعث وارد آمدن شوک شدیدی به نخ و چوب می‌شود. در این مواقع در صورتی که کلاچ به اندازه‌ای که برای خنثی کردن این شوک لازم است باز نباشد، نخ به طور قطع پاره می‌شود. پس به کار بردن صحیح کلاچ از اهمیت بالایی برخوردار است. پس همانگونه که ذکر کردیم کاربرد اصلی کلاچ در دو موقعیت دیده می‌شود: یک، موقع انتظار و قرار داشتن چوب روی پایه، و دو، هنگام مواجهه با ماهی‌های کپور درشت.

نحوه تنظیم کلاچ چرخ ماهیگیری کپور

قدرت کلاچ در هر یک از این موقعیت‌ها با موقعیت دیگر تفاوت دارد. از همین رو یکی از دشواری‌هایی که در زمان انتظار سر راه ماهیگیران (به ویژه ماهیگیران مبتدی) قرار دارد، پس از به قلاب افتادن ماهی و برداشتن ناگهانی و با شدت چوب از روی پایه اتفاق می‌افتد. در این لحظه امکان دارد نخ زیاد و بیش از حدی از دور اسپول باز شود و در هم گره بخورد.

یا اینکه ماهیگیر با وجود باز بودن کلاچ، نخ را با سرعت زیادی جمع کند و چیزی دور اسپول جمع نشود و نخ داغ و در پی آن نازک و گاهی اوقات پاره شود. پس دانستن ویژگی‌های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور در این امر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نحوه تنظیم کلاچ چرخ ماهیگیری کپور

چرخ ماهیگیری کپور دو کلاچه

با توجه به موارد بالا بعضی از تولیدکنندگان چرخ ماهیگیری کپور، چرخ‌هایی دارای دو کلاج عرضه کرده‌اند. در این نوع چرخ‌ها یکی از کلاچ‌ها برای استفاده در هنگام انتظار و دیگری برای استفاده در هنگام مواجه با ماهی لحاظ شده است و تنظیمات آنها به صورت مجزا انجام می‌گیرد. پس از بلند کردن چوب و چرخاندن دسته‌ چرخ به اندازه‌ نیم دور، با قطع شدن کلاچ اول، کلاچ دومی فعال می‌گردد. چنین سیستم کلاچی کمک می‌کند تا کلاچ با دو نوع قدرت تنظیم شود و ماهیگیر کمتر با دشواری‌های مذکور روبرو گردد.

کلیپس چرخ ماهیگیری کپور

یکی دیگر از ویژگی‌های چرخ ماهیگیری کپور حرفه‌ای، وجود یک کلیپس فلزی در مجاورت اسپول است. کلیپس مذکور کاربردهای زیادی در ماهیگیری کپور به ویژه در روش‌های طعمه میدانی و کف یابی دارد که در سایر مقالات به آن می‌پردازیم.

کلیپس چرخ ماهیگیری کپور

چرخ ماهیگیری کپور از نوع طعمه پاش

یکی دیگر از چرخ‌هایی که در صید ماهی کپور مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرخ طعمه پاش است. این چرخ از قدرت و سرعت زیادی در جمع کردن نخ برخوردار است. در این روش، چوب ماهیگیری و چرخ آن باید از قدرت مورد نیاز جهت جمع کردن نخ ماهیگیری و جداسازی موشک طعمه پاش از روی آب برخوردار باشند. از همین رو در این روش از چرخ‌هایی استفاده می‌شود که قدرت و سرعت زیادی داشته باشند.

معیارهای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری کپور

بهترین روش برای انتخاب چوب ماهیگیری این است که از آن در ماهیگیری استفاده کنید و عملکرد آن را بسنجید. با این حال، این کار همیشه عملی نیست. به یاد داشته باشید که قرار نیست همه چوب‌های ماهیگیری به طور ایده‌آل برای سبک ماهیگیری شما مناسب باشند، پس کمی وقت گذاشته و مطمئن شوید که چوبی که انتخاب می‌کنید برای شما مناسب باشد.

معیارهای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری کپور

چوب ماهیگیری شما احتمالا یکی از گران‌ترین اقلام تجهیزات ماهیگیری کپور خواهد بود؛ بنابراین در انتخاب آن باید دقت کافی را به خرج دهید. در ادامه به برخی از معیارهایی که باید در انتخاب بهترین چوب ماهیگیری کپور درنظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

مقاومت و استحکام چوب 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب چوب ماهیگیری کپور به آن توجه داشت، مقاومت و استحکام آن است. زیرا رابطه مستقیمی با مقدار خمیدگی و انعطاف‌پذیری چوب خواهد داشت. در واقع اگر چوب از انعطاف بالایی برخوردار باشد، مطمئن استحکام قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

وزن چوب

وزن چوب نیز دیگر مولفه‌ای است که باید برای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری مدنظر قرار گیرد زیرا وزن چوب ماهیگیری بیانگر مقدار مقاومت آن خواهد بود.

وزن چوب | چرخ ماهیگیری کپور

نوع الیاف و نحوه بافت چوب

اگر سری به فروشگاه‌های سازنده‌ چوب ماهیگیری زده باشید، حتما مشاهده کرده‌اید که آن‌ها از بهترین نوع الیاف برای بافت چوب ماهیگیری استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب چوب ماهیگیری خوب، همین نوع الیاف برای بافت چوب خواهد بود که باید به آن دقت ویژه‌ای داشت.

  • بهترین برند چرخ ماهیگیری چیست؟
  • از چه فروشگاه‌هایی می توان چرخ چوب طعمه پاشی تهیه کرد؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.