انتشار: 1401/1/21
بروزرسانی: 1402/5/4
definition-of-environmental-degradation | تعریف تخریب محیط زیست | عوامل تخریب محیط زیست + عوامل انسانی تخریب محیط زیست

تعریف تخریب محیط زیست | عوامل تخریب محیط زیست + عوامل انسانی تخریب محیط زیست

تخریب محیط زیست یعنی تخریب زندگی همه‌ی ما! یعنی فراموشی با آب و هوای پاکیزه، فراموشی با سرگرمی و لذت بردن از طبیعت و فراموشی با سبک زندگی درست و اصولی. چه عواملی باعث تخریب محیط زیست می‌شوند؟

سیاره ما مهم ترین چیز در زندگی همه ماست، صرف نظر از اینکه چه کسی هستیم. جلوگیری از تخریب محیط زیست سفری است که همه ما باید در آن شرکت کنیم. تمیز نگه داشتن سیاره خود برای نسل‌های آینده یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توانیم با زمان محدود خود در اینجا انجام دهیم تا فرزندانمان از آنچه ما داشتیم لذت ببرند. فرسایش بخش مهمی از چرخه زمین است، اما کسانی که به خود محیط زیست اهمیت زیادی نمی‌دهند، این را نیز فراموش کرده‌اند. هوا، خاک و آب گران‌بهاترین منابع ما هستند و ما به سادگی نمی‌توانیم آنها را از دست بدهیم. بدون این سه منبع، ما نابود خواهیم شد. اما تخریب محیط زیست چه به سرمان خواهد آورد؟

تعریف تخریب محیط زیست

تخریب محیط زیست یکی از بزرگترین تهدیداتی است که امروزه در جهان مورد توجه قرار گرفته است. استراتژی بین المللی سازمان ملل برای کاهش بلایا، تخریب محیط زیست را به عنوان کاهش محدودیت زمین برای برآوردن مقاصد و نیازهای اجتماعی و زیست محیطی توصیف می‌کند. تخریب محیط زیست می تواند به طرق مختلفی اتفاق بیفتد. زمانی که محیط‌ها ویران می‌شوند یا دارایی‌های مشترک تمام می‌شوند، محیط زیست فاسد و آسیب‌دیده در نظر گرفته می‌شود. تعدادی از تکنیک‌های مختلف برای جلوگیری از این مورد استفاده می شود، از جمله حفاظت از منابع محیطی و تلاش‌‎های حفاظتی عمومی.

عوامل تخریب محیط زیست

مسائل زیست محیطی را می‌توان با اثرات طولانی مدت زیست محیطی مشاهده کرد که برخی از آنها می‌توانند کل محیط‌ها را تخریب کنند. محیط یک واحد منحصر به فرد است و تمام اجزای زنده و غیر زنده ای را که در داخل آن زندگی می‌کنند در خود جای می‌دهد. گیاهان و موجودات بخش‌های مشهودی از محیط هستند، اما شامل چیزهایی نیز می‌شود که به آن‌ها وابسته هستند، مثلاً نهرها، دریاچه‌ها و خاک‌ها. زمانی که پیشرفت فناوری مناطقی از زمین را تقسیم می‌کند، محیط زیست محیطی تقسیم می‌شود. برخی از نمونه‌های آن می‌تواند شامل خیابان‌هایی باشد که ممکن است از میان جنگل‌ها یا حتی مسیرهایی که از میان دشت‌ها می‌پیچند، باشد.

انواع تخریب محیط زیست

در زیر به انواع تخریب محیط زیست اشاره می‌کنیم:

تخریب زمین و خاک

تخریب کیفیت خاک ناشی از شیوه‌های کشاورزی نامناسب، استفاده بیش از حد از کودها و آفت کش‌ها، نشت از محل های دفن زباله و غیره است.

تخریب آب

آلودگی آب ناشی از زباله‌های ریخته شده در اقیانوس‌ها، تخلیه غیرقانونی، دفع مقادیر زیادی زباله صنعتی در رودخانه ها یا دریاچه‌های مجاور و غیره باعث تخریب آب می‌شود.

 

این تخریب شامل تخریب هوا، آلودگی ذرات و تخریب لایه ازن است.

 

به غیر از تخریب زمین، آب و جو، بسیاری از انواع آلودگی‌های دیگر مانند آلودگی صوتی، آلودگی نوری که بخشی از تخریب محیط زیست هستند.

علل تخریب محیط زیست

برخی از گونه‌های زیست محیطی به مناطق قابل توجهی برای کمک به تأمین غذا، فضای زندگی و سایر دارایی‌های مختلف نیاز دارند. این موجودات منطقه خاص نامیده می‌شوند. در نقطه‌ای که بیوم (دامنه یا منطقه زیستی ویژه) تقسیم می‌شود، تکه‌های وسیع فضای زندگی دیگر وجود ندارند. برای حیات وحش دستیابی به دارایی‌های مورد نیاز خود برای بقا دردسرسازتر می‌شود. محیط زیست ادامه می‌یابد، حتی اگر جانوران و جانوران گیاهی وجود نداشته باشند که به حفظ آن به درستی کمک کنند.

آسیب‌ های انسان به محیط زیست

یکی از دلایل اصلی تخریب محیط زیست، آسیب به زمین است. بسیاری از گونه‌های گیاهی علف های هرز، به عنوان مثال، سیر و خردل، هر دو مزاحم هستند. آسیب در محیط اطراف فرصتی را برای آنها فراهم می کند تا شروع به رشد و گسترش کنند. این گیاهان می توانند کنترل طبیعت را به عهده بگیرند و فضای سبز محلی را از بین ببرند.

آلودگی

آلودگی به هر شکلی که باشد هوا، آب، زمین یا صدا برای محیط زیست مضر است. آلودگی هوا، هوای تنفسی ما را آلوده می‌کند که رفته رفته باعث مشکلات سلامتی خواهد شد. آلودگی آب کیفیت آبی را که برای مصارف آشامیدنی استفاده می‌کنیم کاهش می‌دهد. آلودگی زمین منجر به تخریب سطح زمین در نتیجه فعالیت‌های انسانی می‌شود. هنگامی که در معرض صداهای زیاد به صورت مداوم قرار می‌گیریم مانند بوق زدن وسایل نقلیه در جاده‌ای شلوغ یا ماشین‌هایی که صدای زیادی حین آهنگ گوش دادن تولید می‌کنند، آلودگی صوتی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به گوش ما وارد کند.

ازدیاد جمعیت

رشد سریع جمعیت بر منابع طبیعی فشار وارد می‌کند که منجر به تخریب محیط زیست ما می‌شود. نرخ مرگ و میر به دلیل امکانات پزشکی بهتر کاهش یافته است که منجر به افزایش طول عمر شده است. جمعیت بیشتر به معنای تقاضای بیشتر برای غذا، پوشاک و سرپناه است. برای پرورش غذا و تهیه خانه برای میلیون‌ها نفر به فضای بیشتری نیاز دارید. این امر منجر به تخریب جنگل‌ها می شود که یکی دیگر از عوامل تخریب محیط زیست است.

محل دفن زباله

دفن زباله‌ها محیط زیست را آلوده کرده و زیبایی شهر را از بین می‌برد. محل‌های دفن زباله به دلیل حجم زیادی زباله که توسط خانوارها، صنایع، کارخانه ها و بیمارستان ها تولید می‌شود، در داخل شهر قرار می‌گیرند.دفن زباله‌ها خطر بزرگی برای سلامت محیط زیست و افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند به همراه دارد. محل‌های دفن زباله در هنگام سوختن بوی بدی تولید می ‌نند و باعث تخریب قابل توجه محیط می‌شوند.

برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟

جنگل کاری یا کاشت درختان می‌تواند به ما در کنترل تخریب محیط زیست کمک کند. گیاهان به ما اکسیژن می‌دهند و دی اکسید کربن می‌گیرند. در نتیجه میزان دی اکسید کربن موجود در جو را کاهش می‎‌دهند. جنگل‌ها زیستگاه گونه‌های مختلف بومی هستند. قطع آنها باعث ایجاد عدم تعادل در اکوسیستم می‌شود. ریشه‌های گیاه به خاک چسبیده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. گیاهان به ما غذا و سرپناه می‌دهند. آنها همچنین به کنترل دمای سیاره ما کمک می‌کنند. آنها می‌توانند بارندگی را تنظیم کنند. پس بیایید یک درخت بکاریم و در حفظ محیط زیست خود سهیم باشیم.

برداشت آب باران

برداشت آب باران یا جمع آوری آب باران برای مصارف خانگی راهی برای جلوگیری از هدر رفتن آب است. در دسترس نبودن آب آشامیدنی و آلودگی آب، یافتن آب آشامیدنی سالم را برای مردم سخت می کند. آب جمع آوری شده با برداشت آب باران می‌تواند برای مصارف کشاورزی، کارهای خانگی و پخت و پز استفاده شود. با استفاده از این روش، آب باران را برای استفاده شخصی خود بازیافت می‌کنیم و در نتیجه از هدر رفتن آب جلوگیری خواهیم کرد.

کاهش، استفاده مجدد و بازیافت

منابع محدود است و قابل تمدید نیست. چنین منابعی را منابع تجدید ناپذیر می‌نامند. افزایش ناگهانی جمعیت انسانی وجود دارد. بنابراین، از منابع بیش از حد استفاده می‌شود. این می‌تواند منجر به فرسودگی شود. بنابراین، ما باید استفاده و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم. ما می‌توانیم از اقلام دوباره استفاده کنیم و آنها را بازیافت کنیم. 

مصرف بیش از حد منابع خود را کاهش دهید

منابع طبیعی ما که سیاره به ما می‌دهد محدود است، اما به نظر می‌رسد بسیاری از مردم آن را فراموش کرده‌اند. اگر مصرف خود را حداقل 70 درصد کاهش دهیم، محیط زیست بهتری خواهیم داشت. حیات وحش و گیاهان ما به محیط طبیعی خود متکی هستند و اگر ما به تخریب آن ادامه دهیم تا نیازهای خود  را برآورده کنیم، چیزی برایمان باقی نخواهد ماند.در نهایت تلاش های ما منجر به تغییر عظیمی در منابع طبیعی و کیفیت زندگی ما بر روی زمین خواهد شد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.