انتشار: 1396/12/9
بروزرسانی: 1402/5/4
environment-and-culture | محیط زیست و فرهنگ سازی

محیط زیست و فرهنگ سازی

مهم ترین هدف از ارتقای فرهنگ زیست محیطی و اهمیت تعامل انسان و محیط زیست داشتن محیطی سالم برای زندگی خودمان و نسل های بعدی است. زمین باید جایی برای زندگی باشد و این فقط و فقط به فرهنگ ما برای حفظ محیط زیست برمی گردد.

مسئله محیط زیست تقریبا به تمام اقشار جامعه برمی‌گردد. بررسی‌ها نشان دهنده‌ی آن است كه بیشتر افراد احساس می‌كنند كه شركت‌ها، ادارات و سازمان‌های بزرگ وجدان محيط زيستی ندارند و می‌پرسند: اگر اداره شما برای حفظ محيط زيست اهميت قائل است و اقداماتی انجام می‌دهد، چرا آن را به اطلاع همه مردم نمی‌رسانيد؟ مردم به عملكرد محيط زيستی سازمان‌ها اهميت می‌دهند، بنابراین شكی در آن نمی‌باشد كه شركت‌ها و سازمان‌هايی كه عملكرد صحيحی داشته‌اند، در ذهن آن ها برتری بيشتری خواهند يافت. آگاه سازی جهانيان از عملكردهای محيط زيستي اداره يا سازمان شما بسيار مهم است و چگونگی تاييد و حمايت شما از اين پيام‌ها هم مهم است. محیط زیست و فرهنگ سازی یکی از عوامل مهم در حفاظت از محیط زیست به حساب می‌آید.

محیط زیست و فرهنگ سازی آن

از سوی ديگر، همه ادعاهای محيط زيستی، آنچنان ارزشمند و معتبر نيستند و مردم بالاخره به حقيقت ماجرا پی خواهند برد. مطمئن شوید كه از همه‌ی حقایق موجود درباره‌ی كارها و عملكرد اداره يا سازمان خود اطلاع داريد. در اين صورت تصوير محيط زيستی كه از آن ارائه می‌دهيد بر پايه حقیقت است نه کذب و فریب و تبليغ و برای شما اعتبار و از نظر اجتماعي مقبولیت به همراه خواهد آورد.

 

Environment-and -Culture.jpg (219 KB)

راهکار برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی آن

قبل از هرگونه تبليغ محيط زيستی با تمامی قسمت‌های سازمان، مديران و كاركنان گفتگو کنید و اطمينان پیدا کنید كه پيام شما از حمايت همكارانتان برخوردار خواهد بود و به یاد داشته باشید که از دادن شعارهای نخ نما و بی معنا پرهيز نمایید. مردم ديگر به عباراتي مثل "دوستدار محيط زيست" با بدبينی نگاه می‌كنند. بيشتر افراد به پيام‌های ساده و باورپذير واكنش بهتری نشان می‌دهند، به  عنوان مثال ارائه ی گزارش تصويری و ملموس از نتايج فعاليت‌ها و اقدامات محيط زيستی سازمان، مقبولیت بیشتری دارد. اگر بدانيد درباره چه موضوعی می‌خواهيد با افراد صحبت نمایید، روش مناسب آن را پيدا خواهید کرد. روش‌های مختلفی برای اين كار وجود دارد مانند؛ ارايه گزارش عملكرد سالانه، برچسب هاي محيط زيستی بر روی كالاها، انتشار آگهی و تبليغات در رسانه‌های همگانی، انتشار بروشور، كتابچه‌های راهنما و كتاب‌هايی با موضوع حفاظت از محيط زيست، دادن هدايای محيط زيستی، شركت در نمايشگاه‌ها، برگزاری مراسم و همايش‌ها در مناسبت‌های مربوط به محيط زيست، برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات مختلف محيط زيستی، حمايت مالی از اجرای طرح‌های حفاظت محيط زيست و... .

Culture-Environment.jpg (65 KB)

با گروه‌های غير دولتی و تشكل‌های مردمی محيط زيستی همكاری كنيد. از آن‌ها اطلاعات و راهنمایی بخواهيد و عملكرد خود را به آنان ارايه كنيد و به نگرانی‌ها و دغدغه‌های محيط زيستی آن‌ها پاسخ دهيد. از گروه‌های طرفدار محيط زيست، برای اجرا نمودن طرح ها و فعاليت‌های محيط زيستي حمايت مالی كنيد. در فعاليت‌های بسيج همگانی برای حفاظت از محيط زيست، مشاركت نموده و با موسسات خيريه همكاری كنيد.

وظیفه ما در برابر محیط زیست و فرهنگ سازی آن چیست؟

جزوه يا كتابچه‌هايی را با موضوع روش‌های كمك به محيط زيست تهيه و آموزش دهيد. هر چه افراد بيشتری با چالش‌های ما در موضوع محيط زيست و كارهايی كه می‌توان انجام داد آشنا شوند، توان ما برای مقابله با اين مشكلات افزايش می‌يابد. با مطرح كردن عملكرد محيط زيستی خود به صورت مثبت و واقعی، نمونه خوبی در اختيار ساير شركت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهيد تا راه شما را در پيش بگيرند و به همه كمك می‌كنيد كه برای حفاظت از محيط زيست خود تلاش كنند.

تحقیق در مورد حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی

بسیاری از شركت‌ها و سازمان‌ها هديه می‌دهند و اگر سازمان شما هم به طور منظم و در مناسبت هاي مختلف به ديگران هديه مي دهد، براي جايگزين كردن آن ها با هديه هايي كه براي محيط زيست مناسبتر هستند، اقدام كنيد. حفظ محيط زيست را جزو وظایف اصلی خود قرار دهيد . شما قوانين و مقررات مختلفي در زندگی خود داريد. حالا وقت آن است كه سياست ها و ضوابط حفظ محيط زيست را هم به آن ها اضافه كنيد. نخست ببينيد آيا در خانواده شما، سياست هاي تدوین شده ای براي مسائل مرتبط با محيط زيست وجود دارد يا نه؟ اگر سياست تدوین شده ای براي اين كار وجود ندارد، همدیگر را قانع کنید که سياست ها و مقررات لازم را براي اين منظور تدوين كنند.

در سازمان خود نیز از همكاران خود بخواهيد در تدوين اين سياست‌ها مشاركت نموده و مطالبات محيط زيستی خود را مطرح كنند. معيارها و استانداردهايی را برای حفاظت محيط زيست تدوين و فروشندگان، پيمانكاران و ارائه كنندگان خدمات را به اجرای آن‌ها ملزم كنيد. سياست‌ها و ضوابط محيط زيستی تدوين شده را به روش‌های متفاوت به تمام كاركنان اطلاع رسانی كرده و آن‌ها را برای اجرا كردن ضوابط، توجيه كنيد.

Environment.jpg (96 KB)

تلاش شما برای حفاظت از محيط زيست نشانگر آن است که شما نسبت به كاركنان، مشتریان و جامعه‌ی خود تعهد دارید. اين تعهد شما منجر می‌شود به این كه ديگران را نيز به محافظت از محيط زيست تشویق كند، بنابراین سياست‌ها ضوابط و عملكرد زيست محيطي  خود را برای عموم مردم نيز، اطلاع رسانی نمایید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.