انتشار: 1397/1/8
بروزرسانی: 1402/8/30
هر آنچه باید از رشته تیراندازی بدانید

هر آنچه باید از رشته تیراندازی بدانید

ورزش تیراندازی یک ورزش رقابتی است که در آن مهارت ورزشکاران یعنی سرعت و دقت آنها با انواع مختلف اسلحه بادی و اسلحه گرم بررسی می‌شود. این رشته یکی از از اصیل‌ترین ورزش‌های ایرانی محسوب می‌شود. تیراندازی ورزشی استفاده از سلاح گرم و گلوله برای اصابت به اهداف مختلف است. اهداف می‌توانند ثابت یا متحرک باشند. تیراندازی به عنوان یک ورزش صدها سال است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و قدمت برخی از باشگاه های تیراندازی به بیش از 500 سال قبل می‌رسد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

تیراندازی با تفنگ یک ورزش کاملا حرفه‌ای و انفرادی بوده که در این ورزش افراد با تفنگ و یا تپانچه در زمان مشخص شده از قبل تعدادی تیر به سمت سیبل هدف که امکان دارد ساکن و یا متحرک باشد شلیک می‌کنند. در پایان نیز برنده مسابقه با توجه به کسب بیشترین امتیاز از بین تیرهای شلیک شده مشخص خواهد شد. مسابقات تیراندازی دارای رشته‌های مختلفی از جمله تپانچه آزاد، تپانچه بادی، تراپ یا اسکیت است. در ادامه هر آنچه باید در مورد رشته تیراندازی بدانید آورده شده است.

تاریخچه مختصری از رشته تیراندازی

قرن پانزدهم میلادی با اختراع وسایلی همچون توپ‌ و تفنگ‌ مصادف بود. با ساخته شدن انواع مختلفی از تفنگ‌ها به مرور از آن‌ به عنوان وسیله دفاع و حتی سرگرمی و شکار استفاده شد. در اوایل قرن شانزدهم میلادی، با ساخت انواع سلاح‌های گرم و تفنگ‌ های لوله بلند، تیراندازی در مراسم مذهبی و مراسمات مختلف به صورت آداب و رسوم مردم آن زمان شکل گرفت و مسابقات ورزش تیراندازی با تفنگ نیز برگزار شد.

تاریخچه مختصری از رشته تیراندازی

در قرن نوزدهم میلادی و با شروع انقلاب صنعتی در دنیا رشته تیراندازی نیز به عنوان یکی از ورزش‌های جذاب مورد توجه مردم قرار گرفت. این ورزش ابتدا در کشورهای انگلیسی زبان به ویژه انگلیس و آمریکا و همچنین ایرلند و آفریقای جنوبی محبوبیت زیادی پیدا کرد. هدف رقابت در این رشته ورزشی تیراندازی این است که در یک محدوده زمانی بتوان بیشترین گلوله را به وسط هدف زد. تیراندازان باید حساب تعداد گلوله هایی را که شلیک می‌کنند و زمان آن را که هر دو تابعی از مسافت هستند، داشته باشند.

استفاده از تیر و کمان و نیزه برای اولین بار به عنوان فعالیت‌های آموزشی نظامی مورد استفاده قرار گرفت. اما با استناد به کتاب "ایلیاد" هومر می‌توان دریافت که یونانیان نیز مسابقات تیراندازی با کمان را برای شلیک کبوترها بر بالای تیرهای بلند به افتخار خدایان برگزار می‌کردند. هندی‌ها، ایرانی‌ها، اسلاوها، سلت‌ها و آلمانی‌ها نیز فعالیت‌های مشابهی داشتند. در قرن دهم تیراندازی به یک ورزش اجتماعی و تفریحی تبدیل شد. قهرمان سوئیسی ویلیام تل که به عنوان مربی تیراندازان بزرگ در نظر گرفته می‌شود، در قرن چهاردهم پس از شلیک موفقیت آمیز یک سیب از روی سر پسرش، افتخار کسب کرد. البته یک ضابط ظالم اتریشی تل را مجبور به استفاده از کمان پولادی برای انجام این شاهکار افسانه‌ای کرد.

تاریخچه مختصری از رشته تیراندازی

تاریخچه مسابقات تیراندازی

در این مسابقات یک دور مقدماتی و یک دور نهایی برای رقابت وجود دارد و قهرمان بر اساس مجموع امتیازهای دو دور تعیین خواهد شد. اختراع تفنگ و متناسب سازی آن برای ورزش تیراندازی در قرن 14 میلادی و با ساخت اولین توپ‌های جنگی ساخته و استفاده شد. در اواخر این قرن، توپ‌هایی کوچک به نام «توپ دستی» ساخته شدند و تا اواسط قرن پانزدهم به صورت سلاح‌هایی کوچک‌تر در آمدند. به این ترتیب، نخستین تفنگ‌ها ساخته شدند. قدیمی‌ترین تفنگ موجود به ماکسیمیلیان تعلق دارد که در میانه قرن 14 و 15 میلادی امپراتور آلمان بوده است.

در دهه سوم قرن شانزدهم، تفنگ‌هایی برای آرشیدوک فردیناند، امپراتور اتریش، ساخته شد که باروت آن‌ها به کمک سنگ چخماق آتش می‌گرفت. این تفنگ اکنون در موزه ملی آلمان موجود است. نخستین مسابقات رشته تیراندازی بین نظامیان برگزار شد، زیرا آنان مایل بودند مهارت خود را با هم رزمان و رقبایشان مقایسه کنند و این مسابقات از ابتدای قرن بیستم وارد بازی‌های المپیک شد و از آن پس در تمام دوره های المپیک، جزء بازی ها بوده است.

تاریخچه مسابقات تیراندازی

تاریخچه حضور در المپیک

به استثنای بازی‌های المپیک 1904 و 1928، ورزش‌ تیراندازی از سال 1896 آتن در همه بازی‌های المپیک حضور داشته است. ایالات متحده با اختلاف بیشترین مدال‌های المپیک را در این رشته کسب کرده و پس از آن چین و روسیه قرار دارند. ایتالیا نیز جایگاه خود را حفظ کرده است، به عنوان مثال، سه مدال طلا و دو مدال نقره در بازی‌های ریو 2016 به خانه برد و نیکولو کامپریانی دو عنوان المپیک را به دست آورد.

در سال 1896، بارون پیر دو کوبرتن، اشراف زاده فرانسوی، اولین بازی‌های المپیک مدرن را با 9 ورزش در آتن، یونان تنظیم کرد. دو کوبرتن به عنوان قهرمان سابق تپانچه فرانسوی، از گنجاندن چهار تپانچه و دو تفنگ پرقدرت در برنامه المپیک حمایت کرد. از آن زمان، رویدادهای تیراندازی بخشی از همه بازی‌ها بوده است به جز بازی‌های 1904 در سنت لوئیس و بازی‌های 1928 در آمستردام. مسابقات انفرادی و تیمی تا سال 1948 اخراج شدند، زمانی که مسابقات تیمی توسط UIT حذف شد.

تعداد مسابقات تیراندازی المپیک از دو مورد در بازی‌های 1932 لس آنجلس تا بالاترین میزان 21 رویداد در آنتورپ در سال 1920 متغیر بوده است. پانزده مسابقه تفنگ، تپانچه، هدف دویدن و تفنگ ساچمه‌ای در بازی‌های 1996 در سال 1996 برگزار خواهد شد.

تاریخچه حضور در المپیک

اولین باشگاه‌های تیراندازی

اولین باشگاه‌های تیراندازی توسط مردم آلمانی زبان در قرن 13 و 14 تشکیل شد. عضویت فقط مختص مردان بود. در ابتدا کمان‌ها و تفنگ‌های قفل چرخ از حالت ایستاده شلیک می‌شدند، اما در قرن شانزدهم، از سلاح‌های گرم با لوله تفنگ در مسابقات عمومی استفاده می‌شد. مسابقات باشگاهی اولیه مسابقات جشنی بود که به سمت اهداف چوبی رنگ‌آمیزی شده شلیک می‌شد. مسابقات و جشنواره‌های تیراندازی برای یک یا چند باشگاه به طور معمول در روز سال نو، تعطیلات مذهبی و سایر مناسبت‌های خاص برگزار می‌شد. جوایز اغلب طلا و پول بودند!

آغاز مسابقات جهانی

اولین مسابقات جهانی تیراندازی در سال 1897 برگزار شد، زمانی که باشگاه تیراندازی لیون فرانسه یک مسابقه بین المللی با تفنگ 300 متر را برای جشن گرفتن 25 سالگرد خود ترتیب داد. مسابقات زنان برای اولین بار در مسابقات قهرمانی سال 1958 راه اندازی شد و امروزه مسابقات جهانی مردان و زنان در تمامی رشته‌ها هر چهار سال یکبار به مسابقه می‌پردازند. در مسابقات قهرمانی 1994 در میلان، مسابقات 102 تپانچه انفرادی و تیمی، تفنگ، هدف دویدن و تفنگ ساچمه‌ای برگزار خواهد شد.

آغاز مسابقات جهانی | رشته تیراندازی

حضور زنان در تیراندازی در المپیک

پیروزی مارگارت تامپسون مرداک در سه موقعیت نقره در بازی‌های 76 او را به اولین زن تیرانداز تاریخ تبدیل کرد که مدال المپیک را به دست آورد. این رویداد آزاد بود، به این معنی که مردان و زنان با یکدیگر به رقابت پرداختند. موفقیت مرداک پیش از برگزاری سه رویداد جداگانه زنان در بازی‌های 1984 لس آنجلس بود: تفنگ بادی زنان، تفنگ سه حالته زنان و تپانچه ورزشی. پت اسپورگین آمریکایی با عملکرد برجسته خود در تفنگ بادی زنان در آن سال، اولین تیراندازی تاریخ شد که طلای المپیک را به دست آورد. روبی فاکس (تپانچه) و واندا جول (تفنگ) نیز در آن سال برای ایالات متحده مدال کسب کردند.

تعداد شرکت کنندگان زن از سال 1984 به طور چشمگیری افزایش یافته است و مشارکت زنان در حال حاضر با نرخ دو برابر مردان در حال رشد است. مسابقات جداگانه تپانچه بادی مردان و زنان به بازی‌های 1988 سئول اضافه شد. و برای اولین بار در تاریخ یک مسابقه با تفنگ ساچمه ای زنان، دو تله، در سال 1996 به برنامه المپیک می‌پیوندد.

حضور زنان در تیراندازی در المپیک | رشته تیراندازی

انواع مسابقات در ورزش تیراندازی

در رقابت رشته تیراندازی از سه نوع اسلحه شامل تپانچه، تفنگ و تفنگ شکاری استفاده می‌شود و رشته تیر اندازی با تفنگ و تفنگ شکاری ممکن است به صورت ایستاده برگزار شوند یا اینکه شرکت کنندگان در حالت درازکش یا به زانو اقدام به شلیک کنند که در قسمت تپانچه نیز همه مسابقات به صورت ایستاده و تک دست انجام می‌شوند. تیراندازی با تفنگ معمولا در سه وضعیت مختلف انجام می‌شود که ممکن است هر سه در یک مسابقه باشد؛ یا هرکدام از آن ها به صورت یک مسابقه جداگانه برگزار شوند. در این قسمت این روش‌ها را بیشتر توضیح می دهیم. تیراندازی دارای رشته‌های مختلفی است که تمامی آن‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند و باید در یکی از این دو بخش انجام شوند که در ادامه به صورت مختصر برایتان معرفی کرده‌ایم :

تیراندازی داخل سالن:

  • 50 متر تفنگ درازکش مردان
  • 50 متر تفنگ 3 وضعیت مردان
  • 10 متر تفنگ بادی مردان
  • 50 متر تپانچه مردان
  • 25 متر تپانچه سریع مردان
  • 10 متر تپانچه بادی مردان
  • 10 متر هدف متحرک مردان
  • 50 متر تفنگ بادی زنان
  • 10 متر تفنگ بادی زنان
  • 25 متر تپانچه زنان
  • 10 متر تپانچه بادی زنان
تیراندازی خارج سالن:
  • تراپ مردان
  • تراپ دوبل مردان
  • اسکیت مردان
  • تراپ زنان
  • تراپ دوبل زنان
  • اسکیت زنان

معرفی رشته‌های ورزشی تیراندازی

تیراندازی، ورزشی است که به دقت و تمرکز بالا نیاز دارد، یکی از رشته‌های در بازی‌های المپیک بوده است و یکی از 9 رشته اصلی است که در سال 1896 آتن به نمایش درآمد. رشته تیراندازی در المپیک 1904 سنت لوئیس و آمستردام 1928 وجود نداشت، اما در سایر بازی‌های تابستانی حضور داشت. برای بانوان نیز در سال 1984 مسابقات جداگانه‌ای در لس آنجلس 1984 برگزار شد. این ورزش زیر نظر فدراسیون بین المللی ورزش تیراندازی (ISSF) اداره می‌شود.

معرفی رشته‌های ورزشی تیراندازی | رشته تیراندازی

در چند وقت اخیر، هند در تیراندازی در المپیک نسبتا موفق بوده است. تیراندازان هندی در سه بازی متوالی بین سال‌های 2004 تا 2012 چهار مدال کسب کردند و آبیناو بیندرا اولین برنده مدال طلای انفرادی این کشور در سال 2008 پکن شد.

سه رشته تیراندازی در المپیک وجود دارد: تفنگ بادی (Rifle)، تپانچه بادی (Pistol) و تفنگ ساچمه‌ای (Shotgun). در رویدادهای تفنگ و تپانچه، تیراندازان در میدان‌های تیراندازی اهدافی را در فواصل 10 متری، 25 متری و 50 متری هدف قرار می‌دهند. همچنین سه حالت وجود دارد:

  • زانو زدن (که تیرانداز روی یک زانو می‌نشیند و آرنج را روی زانوی دیگر قرار می‌دهد.)
  • خوابیده
  • ایستاده

برخی از رویدادها شامل همه موقعیت‌ها می شود. رویدادهای شاتگان در اصل متفاوت هستند، زیرا در فضای باز برگزار می‌شوند. تیراندازان به سمت اهداف پرنده شلیک می‌کنند که از زوایای مختلف و جهات مختلف شلیک می‌شوند. این ورزش به تمرکز، تصمیم گیری و عکس‌العمل‌های سریع نیاز دارد.

معرفی رشته‌های ورزشی تیراندازی

تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای

سه دسته کلی برای بیشتر رویدادهای رقابتی تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای وجود دارد. هر سه شامل تیراندازی به اهداف سفالی هستند، اما نحوه پرتاب آنها است که این رویدادها را از یکدیگر متمایز می‌کند. 

  • تیراندازی اسکیت (Skeet): اهداف سفالی که از جهت مخالف و متقاطع شلیک می‌شوند، به تیرانداز کمک می‌کند تا مهارت‌های تیراندازی پروفایل را توسعه دهد یا نشان دهد.
  • تیراندازی تراپ (Trap): اهداف سفالی در جهت رو به روی تیرانداز پرتاب می‌شوند، اما مسیر حرکت آنها متفاوت است و رفته رفته دشوارتر می‌شود. این نوع تیراندازی مهارت‌هایی را نظیر تصمیم گیری فوری هنگام انتخاب چندین هدف توسعه می‌دهد.
  • تیراندازی خاک رس (Clay Shooting): اهداف سفالی از ارتفاعات، سرعت‌ها و زوایای مختلف پرتاب می‌شوند. بیشتر اهداف به سرعت حرکت می‌کنند و هدف، شبیه سازی چیزی است که یک شکارچی در طبیعت با پرندگان و حیوانات کوچک با آن روبرو می‌شود.

تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای

تیراندازی با تپانچه بادی (Pistol)

در این رویداد ورزشی فاصله از هدف بیشتر است معادل مسافتی بیش از 45 متر است. مسابقات معمولا ترکیبی از مسابقات شلیک آرام و شلیک سریع هستند. برای افزایش سطح دشواری، ممکن است فاکتور زمان نیز لحاظ شود. همچنین ممکن است از شرکت کنندگان خواسته شود که از یک دست به جای دو دست برای شلیک استفاده کنند.

رویداد تیراندازی انجمن بین المللی تپانچه دفاعی (IDPA)

این یک رویداد تیراندازی اکشن است که بر قوانین بین المللی و اسلحه تمرکز دارد. این مسابقه تیراندازی بر موقعیت‌های تیراندازی از نوع دفاع شخصی متمرکز است و رویدادها تا حد امکان از موقعیت‌های واقعی تقلید می‌کنند. رویداد مشابه آن سازمان تیراندازی عملی ایالات متحده (USPSA) است که نسخه آمریکایی آن است.

رویداد تیراندازی انجمن بین المللی تپانچه دفاعی (IDPA)

تیراندازی تفنگ بادی (Rifle)

  • تیراندازی سیلوئت (Silhouette shooting): این یک رویداد تیراندازی است و در درجه اول از تفنگ‌های .22s در آن استفاده می‌شود. در این رویدادها اهداف فولادی کوچک در فواصل مختلف بین 45 تا 95 متر قرار دارند. اهداف ممکن است در ارتفاعات، زوایای مختلف قرار داشته باشند و یا حتی متحرک باشند. مسابقاتی وجود دارد که از تفنگ‌های با قدرت بالا برای اهدافی در فاصله 1000 متر استفاده می‌کنند. برای افزایش سختی این رویدادها، ممکن است از تایمبندی یا فاکتور زمان نیز در مسابقات استفاده شود.
  • تیراندازی بنچ رست (Bench rest shooting): این رویداد دقیق‌ترین مسابقه تیراندازی است و در حالت ، تیراندازان اهداف کاغذی را نشانه می‌گیرند. تفنگ‌های مورد استفاده به شدت اصلاح یا سفارشی شده‌اند تا پایدارترین حالت را برای شلیک ارائه دهند. فاکتورهای زیادی بر مسیری که یک گلوله طی می‌کند اثرگذار اند، زیرا حتی باد نیز می‌تواند مسیر آن را کمی تغییر دهد. این رشته، رویدادی است که عمیقا ریشه در سنت‌های قدیمی دارد و در المپیک زمستانی و تابستانی نیز حضور دارد.

تکنیک‌های رشته تیر اندازی در سه حالت

در مسابقه 50 متر تیراندازی با تفنگ مردان تیراندازی در سه حالت ایستاده، زانو زده و درازکش روی شکم تیر اندازی می‌کنند و این تیراندازان باید شرایط آب و هوایی میدان تیر را در نظر بگیرند و برای این کار به پرچم‌های نشانگر میزان باد موجود در میدان نگاه کنند و در ضمن متوجه محدودیت زمانی هر حالت رشته تیراندازی باشند.

تکنیک‌های رشته تیر اندازی در سه حالت

تیراندازی ایستاده

در حالت ایستاده تمام مسابقات تیر اندازان تفنگ را با هر دو دست می‌گیرند و قنداق را به شانه تکیه می‌دهند و دست چپ می‌تواند روی سینه یا کمر تکیه داده شود که در مسابقه 50 متر حداکثر زمان برای تغییر وضعیت 10 دقیقه است.

تیراندازی زانو زده

هنگام زانو زدن، تیر انداز راست دست می‌تواند نوک انگشت بزرگ پای راست، زانوی راست و تمام پای چپ را روی زمین بگذارد، زانوی چپ می‌تواند حامی آرنج چپ باشد، اما نباید بیش از 10 سانتی متر جلوتر یا 15 سانتی متر عقب تر از سر زانو قرار گیرد.

تیراندازی دراز کشیده

اولین وضعیتی که تیراندازی در آن صورت می‌گیرد و تیر انداز نباید اجازه دهد که تفنگ به چیزی تکیه بدهد یا با آن در تماس باشد که دست چپ تیر انداز راست دست باید زاویه حداقل 30 درجه با افق بسازد.

تیراندازی دراز کشیده

وسایل و تجهیزات تیراندازی

درست مانند هر ورزش دیگری تیراندازی نیز دارای تجهیزات مخصوص به خود است. همیشه می‌توانید تجهیزات ایمنی و وسایل حفاظتی را در میدان تیر کرایه کنید، اما برخی ترجیح می‌دهند خودشان این وسایل را تهیه کنند، مخصوصا اگر به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کنند. در ادامه تعدادی از تجهیزات اصلی رشته تیراندازی را معرفی کرده‌ایم.

لباس مخصوص ورزش تیراندازی

دستکش، کلاه، کفش و لباس مخصوص ورزش تیراندازی هم از سایر تجهیزاتی هستند که به حرفه‌ای شدن هر چه بیشتر ورزشکار کمک می‌کنند. هر کدام از این تجهیزات به خاطر مزایا و ضرورتی که دارند، مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرند.

جلیقه یا کت‌ مخصوص

برای ایمنی و ثبات بیشتر حین تیراندازی از جلیقه یا کت مخصوص استفاده می‌شود. سطح این ژاکت‌های مخصوص غیر لغزنده است و در نتیجه تناسب بهتری را برای تیراندازان فرآهم می‌کند. بالشتک اضافی داخل این جلیقه‌ها اثرات لگد زدن تفنگ را خنثی می‌کنند و به تیرانداز کمک می‌کند تا دقت بیشتری هنگام تیراندازی داشته باشد. بالشتک روی آرنج‌ها تکیه گاه محکمی را فراهم می‌کند و برای تیراندازان تفنگ در موقعیت‌های حساس بسیار مهم است.

جلیقه یا کت‌ مخصوص

عینک مخصوص ورزش تیراندازی

هنگام تیراندازی هم باید از عینک استفاده نمایید. علاوه بر آن در صورتی هم که چشم شما از لحاظ بینایی کاملا سالم است، استفاده از عینک می‌تواند در مشخص‌تر شدن آلات نشانه‌روی و کاهش خستگی چشم مفید واقع گردد. در اکثر رشته‌‌های تیراندازی، از عینک استفاده می‌شود.

چشم بند

چشم‌بندها ها برای بهبود تمرکز و جلوگیری از منحرف شدن دید استفاده می‌شوند. یک سایه بان جلو با عرض تعیین شده برای تیراندازان مجاز است. با این حال، فقط ورزشکاران مسابقات تفنگ ساچمه‌ای مجاز به استفاده از چشم‌بندهای جانبی هستند.

گوشگیر مخصوص ورزش تیراندازی

گوشگیر یکی از وسایل بسیار ضروری در تیراندازی به حساب می‌آید. بهره گیری از گوشگیر می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت شنوایی ورزشکار، از صدای انفجار گلوله به میزان قابل توجهی بکاهد و از تأثیر نامطلوب آن بر عضلات به هنگام رها شدن ماشه و حتی به هنگام حرکت تیر و خروج آن از لوله سلاح جلوگیری نماید.

گوشگیر مخصوص ورزش تیراندازی

استفاده از گوشگیر فقط نقش کاستن صدای گلوله را ندارد، بلکه تیراندازان حتی می‌توانند از آن در سالن‌های بادی هم استفاده نمایند، زیرا سبب کاهش صدای محیط که گاهی به خاطر حضور تماشاچیان در سالن‌ های تیراندازی می‌شود، خواهد شد؛ این موضوع سهم تعیین‌ کننده و مؤثری در ایجاد تمرکز بیشتر به هنگام تیراندازی دارد. با توجه به تنوع گوشگیرهایی که در بازار وجود دارد، باید در انتخاب آن‌‌ها بسیار دقت نمود.

تفنگ و قاب اسلحه

تفنگ‌های مورد استفاده در مسابقات تیراندازی، سلاح‌های گرم مهندسی شده‌ای هستند که برای تیراندازی‌های دقیق طراحی شده‌اند. آنها در پیکربندی‌های مختلف، از جمله تفنگ‌های تیراندازی، نیمه خودکار و تک‌تاپ‌ عرضه می‌شوند که هر کدام برای رشته‌های تیراندازی خاصی مناسب هستند. یک قاب اسلحه بادوام و محافظ برای حمل و نقل تفنگ به میدان تیر یا مسابقات ضروری است. استفاده از قاب برای اسلحه باعث می‌شود تفنگ در طول حمل و نقل ایمن و بدون آسیب باقی بماند.

انتخاب سلاح در ورزش تیراندازی

در اکثر باشگاه‌‌های ورزشی،‌ تعداد سلاح‌ها محدود است. در این باشگاه‌‌ها ممکن است چند نفر با یک سلاح تمرین کنند. این عمل می‌تواند روی کیفیت تمرین ورزشکارانی که هدفشان رسیدن به سطوح بالا است، تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین اگر تصمیم دارید تا در این رشته پیشرفت نمایید، بهتر است برای خود یک سلاح شخصی تهیه کنید. 

انتخاب سلاح در ورزش تیراندازی

گلوله، ساچمه و سایر مهمات

مهمات تخصصی برای تفنگ‌ها برای تیراندازی دقیق و ثابت به اهداف مورد نظر بسیار مهم است. انواع مختلفی از گلوله‌ها، بر اساس شرایط خاص مسابقه و نوع اسلحه انتخاب می‌شوند.

دوربین مخصوص

دوربین‌های تفنگ با کیفیت بالا برای افزایش دقت تیراندازی در برخی از رشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها بزرگنمایی، وضوح و ویژگی‌هایی مانند زوم قابل تنظیم و ... را ارائه می‌دهند. انتخاب دامنه به فاصله تیراندازی و نظم و انضباط بستگی دارد.

رست و دوپایه تیراندازی

رست‌ها و دوپایه‌های تیراندازی منجر به افزایش ثبات در هنگام تیراندازی شده و حرکات و تکانه‌های اضافی را به حداقل می‌رسانند. این لوازم جانبی به ویژه در رشته های تیراندازی که به دقت بسیار بالایی نیاز دارند و کوچکترین انحرافی بسیار مهم است، ضروری هستند.

رست و دوپایه تیراندازی

بند تفنگ (Sling)، دستکش و تشک

بند تفنگ به تیراندازان کمک می‌کند تا بهتر تفنگ را در موقعیت خود در دست بگیرند. بند تفنگ باعث می‌شود تا تیرانداز تفنگ را به راحتی حمل کرده و به حفظ ثبات در موقعیت‌های مختلف تیراندازی کمک می‌کند. دستکش‌های تیراندازی نیز از دست‌ها محافظت می‌کنند و باعث می‌شوند تا تفنگ بهتر در دستان تیرانداز جای بگیرد. استفاده از دستکش به ویژه در رشته‌هایی که برای افزایش دقت، محکم گرفتن اسلحه در دست ضروری است، مناسب است. تشک تیراندازی سطحی تمیز و راحت را برای تیراندازان فراهم می‌کند تا در برخی موقعیت‌های تیراندازی دراز بکشند. از همین رو تشک از تیرانداز در برابر ناهمواری‌های زمین محافظت می‌کنند.

باد سنج

باد سنج به تیراندازان کمک می‌کند تا سرعت و جهت باد را اندازه‌گیری کنند. باد یکی از عواملی است که بر مسیر حرکت گلوله تأثیر می‌گذارد. اطلاعات بادسنج برای انجام تنظیمات و بهبود دقت در شرایط مختلف وزش باد استفاده می‌شود.

باد سنج

آشنایی با اصول ورزش تیراندازی

در ورزش تیراندازی هم مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر، با رعایت نکاتی مهم و ساده می‌توانید به صورتی ایمن به فعالیت‌ ورزشی خود بپردازید. برخی از این نکات که رعایت آن ها در این ورزش الزامی است در زیر آورده شده است.

  • اصل ایمنی: اولین اصل در ورزش تیراندازی رعایت نکات ایمنی در تیراندازی و پرهیز از هرگونه شوخی است.
  • حالت‌ گیری: حالت گیری در ورزش تیراندازی نیز یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین قسمت‌ها بوده و توجه ویژه به آن اهمیت دارد.
  •  نگهداری سلاح: نحوه گرفتن و نگهداری سلاح در هنگام تیراندازی و رعایت استانداردهای موجود در این زمینه نیز مهم و ضروری است.
  • تنفس: نحوه تنفس در هنگام گرفتن سلاح و زمان شلیک اثرات زیادی در نحوه تیراندازی ورزشکار خواهد داشت.
  • نشانه روی: از مهم ترین اصول تیراندازی می‌توان به نحوه نشانه روی به سمت هدف اشاره کرد که در هنگام شلیک و برای کسب امتیاز بسیار مهم است.
  • ماشه ‌کشی: نحوه کشیدن ماشه و تمرکز در زمان چکاندن آن نیز از دیگر اصول مهم و اثرگذار در ورزش تیراندازی است.
  • عملیات تکمیلی: مهم ترین و آخرین اصل که تکمیل کننده کار تیرانداز است، انجام صحیح و درست عملیات تکمیلی خواهد بود.

آشنایی با اصول ورزش تیراندازی

هر کدام از این اصول به راه و روش خاصی انجام می‌شود و رعایت این اصول ضمانت می‌کند که شلیکی خوب داشته باشید و گلوله به مرکز نشانه و هدف برخورد نماید. از شروط لازم جهت موفقیت در ورزش تیراندازی، علاوه بر داشتن تکنیک خوب، شما باید از توان بدنی، توان ذهنی و تاکتیک نیز برخوردار باشید. تمام این توانمندی ها هم با آموزش و تمرین به دست می‌آیند.

فواید تیراندازی

مزایای کلیدی شرکت در فعالیت‌های ورزشی تیراندازی شامل سلامت روحی و جسمی است. رشته تیراندازی منجر به ایجاد نظم و انضباط بدنی، افزایش قدرت و استقامت بدنی، هماهنگی بالای دست اعضای بدن، ارتقا مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت در کودکان و بزرگسالان و ... می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مزایای ورزش تیراندازی آورده شده است.

بهبود قدرت مرکزی بدن

یافتن نقطه هدف، تنظیم دقیق وزن بدن بر روی پاها و ثابت ماندن در وضعیت تیراندازی، تمرینی شگفت انگیز برای عضلات مرکزی بدن شما است که منجر به وضعیت صحیح بدن می‌شود. هنگامی که عضلات معده ضعیف هستند، کمر فشار و وزن اضافی را تحمل می‌کند. تقویت ماهیچه‌های شکم، به راحتی کمک می‌کند تا وزن بالاتنه به طور یکنواخت در جلو و پشت پراکنده شود و در نتیجه تعادل بدن را تقویت کند.

بهبود قدرت مرکزی بدن

قدرت بازو

تیراندازی با اسلحه به بازوها و دست های قوی و محکم نیاز دارد. برای هدف گیری و شلیک به هدف باید دست ها و بازوهای خود را ثابت نگه دارید. ورزش تیراندازی به بازوها و دستان قوی و محکم نیاز دارد. برای هدف گیری دقیق و شلیک به هدف، باید بالاتنه خود را ثابت نگه دارید. معمولا تیراندازان جدید اهمیت قوی بودن ماهیچه‌های بازو را برای صحیح نگه داشتن تفنگ درک نمی‌کنند. با این حال، تیراندازان با تجربه معمولا از برنامه‌های مختلفی برای افزایش قدرت بدنی خود استفاده می کننند که از جمله می توان به برنامه Push-Up Challenge اشاره نمود.

تقویت و پردازش ذهنی بهتر و افزایش تمرکز

حل موثر مسئله جزء اصلی تیراندازی است. این کار مستلزم در نظر گرفتن منطق (روش بهینه برای شلیک)، ریاضیات (فاصله هدف و روش تنظیم نقطه هدف و همچنین کنترل تعداد دور برای اهدافی است که نیاز به ضربه دارند) و تفکر خلاق است. یک ضرب المثل معروف می‌گوید که ورزش تیراندازی 90 درصد ذهنی بوده و تنها 10 درصد مبتنی بر توانایی است. برای اینکه یک فرد در ورزش تیراندازی موفق باشد، باید بتواند در درجه اول تمرکز ذهنی و سپس مهارت‌های فیزیکی را به دست آورد. همچنین تمرین تیراندازی منجر به افزایش تمرکز می‌شود زیرا تنظیم فوکوس چشم خود برای بهتر دیدن هدف، کنترل تنفس، تسلط بر ماشه و ... نیاز به تمرکز زیادی دارد. 

تقویت و پردازش ذهنی بهتر و افزایش تمرکز | رشته تیراندازی

آدرنالین را بالا می‌برد

در دست گرفتن یک تفنگ و شلیک با آن، می‌تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد. آدرنالین نه تنها به طور لحظه‌ای سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند، بلکه دستوراتی را نیز برای تجزیه گلیکوژن به کبد ارسال می‌کند، عنصری که گلوکز را به ماهیچه‌ها رسانده و منبع اصلی سوخت بدن شماست. همچنین به ماهیچه‌های صاف بدن، مانند نایژک‌های ریه، سیگنال‌هایی می‌دهد تا تنفس راحت‌تر شود.

افزایش استقامت بدنی

برای تیراندازی باید عضلات خود را در تنش کنترل شده نگه دارید، بنابراین باید روی افزایش استقامت بدنی خود کار کنید. شما به راحتی می‌توانید استقامت بدن خود را با درگیر کردن خود در تمرینات قلبی افزایش دهید و الگوهای تنفس خود را تنظیم کنید.

کاهش استرس

فعالیت تیراندازی به شما امکان می‌دهد از تنش های روزمره دور شوید. شما باید در حالی که تفنگ در دست دارید افکار دیگر را کنار بگذارید و بر ایمنی، پردازش صحیح ذهنی و سایر مهارت های فیزیکی تمرکز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به طور موقت از نگرانی‌ها یا دغدغه‌های ذهنی خود دور شوید و منحصرا در لحظه زندگی کنید. 

کاهش استرس | رشته تیراندازی

تقویت چشم‌ها

ورزش دادن چشم‌ها در واقع از اهمیت بالایی برخوردار است و از طریق آن می‌توانید دید خود را در هنگام تیراندازی تقویت نمائید. این یک مهارت حرکتی ظریف است که اگر به طور مکرر آن را تمرین نکنید، در تیراندازی به مشکل برمی‌خورید. به خصوص اینکه در طول روز اغلب به صفحه نمایش موبایل یا مانتیور خیره می‌شوید. این عادت به چشم‌ها آسیب زده و منجر به افزایش خطا در تیراندازی می‌شود. کافی است هر روز تمرینات آسانی انجام دهید تا چشمان خود را برای تیراندازی تقویت نمائید.

طرز فکر سالم

تیراندازی ممکن است برای برخی افراد چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که برای آموزش مناسب وقت گذاشتید، احساس قدرت شما بالا رفته و اضطرابتان کاهش می‌یابد. در تیراندازی شما این طرز فکر را شکل می‌دهید که تفنگ را کنترل می‌کنید و تفنگ شما را کنترل نمی‌کند. یادگیری نحوه تیراندازی موثر راهی عالی برای القای اعتماد به نفس و شجاعت است که در بسیاری از بخش‌های زندگی شما گسترش می‌یابد. ذهنیت برنده معتقد است که اگر بتوانید هنر تیراندازی را یاد بگیرید، عملا می‌توانید هر کاری را انجام دهید!

طرز فکر سالم | رشته تیراندازی

افزایش نظم و انضباط

رفتار مسئولانه یکی از ارزش‌های اصلی تیراندازان است. قوانین ایمنی باید همیشه در داخل و خارج از میدان مسابقه رعایت شوند. رعایت نکات ایمنی در هنگام دست گرفتن تفنگ یک سبک زندگی و یک نظم است. همچنین برای کودکان نیز بسیار مفید است زیرا به توسعه نظم و انضباط همراه با تمرکز بیشتر در تحصیلات کمک می‌کند.

تیراندازی در بازی‌های اولیه به صورت رویدادهایی با استفاده از تفنگ‌های ارتشی، تپانچه‌ و ... برای تیراندازی به اهدافی مانند آهو، گراز و کبوتر زنده برگزار می‌شد. تیراندازان اولیه المپیک مردان بودند، اما زنان نیز محروم نشدند و در بازی‌های 1976 یک زن آمریکایی با کسب عنوان قهرمانی جهان، مدال نقره (سه موقعیت) را به دست آورد. تیراندازی به عنوان یک ورزش نشان دهنده دقت، کنترل و سرعت تیرانداز در هدف گیری اهداف با استفاده از تفنگ‌هایی مانند تپانچه و تفنگ است. ورزش تیراندازی بیش از 500 سال پیش در کشورهای اروپایی آغاز شد. در طول دهه 1950 زمانی که انجمن ملی برای این ورزش ایجاد شد، در ایالات متحده رواج یافت. در حال حاضر، این ورزش در سراسر جهان شناخته شده است و بسیاری از افراد از آن لذت می‌برند.

افزایش نظم و انضباط | رشته تیراندازی

تاثیر آمادگی بدنی، تکنیکی، روحی و روانی در ورزش تیراندازی

ورزشکاران باید تمرین های خود را طبق اصولی که اشاره گشت به‌ طور مداوم ادامه دهند تا وقتی که شیوه درست فکر نمودن و رفتار درست روانی و تاکتیکی به‌ صورت یک عادت برای آن‌ ها درآید و عضلات آنان آمادگی مورد نیاز را به دست آورند. تمرین‌های بدنی کافی به منظور کسب حالت‌های خوب بدنی امری کاملا ضروری و مهم به شمار می‌رود. اگر شخص از نظر بدنی فعال نباشد، نمی‌تواند از سلاح خود انتظار داشته باشد که طی مسابقه در دست‌های وی محکم و بدون لرزش باقی بماند.

ورزش تیراندازی یکی از مهیج‌ترین ورزش‌های دنیاست، که مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر نیازمند یک سری اصول است، که رعایت آن‌ها توسط تیراندازان چه در هنگام تمرینات چه در مسابقات سبب حفظ ایمنی، بهبود عملکرد و پیشرفت آنان خواهد شد. همچنین تیراندازان باید به هنگام تمرین‌های خود سعی نمایند تا با پشتکار و تمرین هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ ذهنی آمادگی‌های لازم را کسب کنند. به این ترتیب احتمال موفقیت ورزشکاران در این ورزش پرطرفدار و جذاب به حداکثر می‌رسد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.