انتشار: 1397/6/23
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-north-iran | لذت ماهیگیری در شمال ایران؛ بهترین ماهی‌های شمال کدامند؟

لذت ماهیگیری در شمال ایران؛ بهترین ماهی‌های شمال کدامند؟

از آن جایی که شمال ایران دارای نواحی ساحلی و دریایی بسیار زیادی است، ماهیگیری در شمال ایران نیز یکی از فعالیت‌هایی است که برخی از مردم و گردشگران آن را دوست دارند. در صورتی که قصد دارید به ماهیگیری بپردازید بهتر است از قبل با انواع ماهی‌های شمال و خصوصیات آنها آشنا شوید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری در شمال ایران یکی از سرگرمی‌های هیجان انگیز و لذت بخش محسوب می‌شود. اغلب منابع آبی ایران نظیر دریا، دریاچه، تالاب، سد و رودخانه مکان مناسبی برای ماهیگیری محسوب شده و افراد علاقه‌مند به ماهیگیری می‌توانند با کسب مجوز لازم از محیط زیست همان استان و منطقه در فصول مربوط به صید به ماهیگیری بپردازند.

اگر علاقه‌مند به دانستن نام ماهی‌های خوراکی ایران بوده و مایل هستید تا بیشتر با انواع گونه‌های ماهی و روش طبخ آنها آشنا شوید، این مقاله را تا آخر بخوانید. ما در این مطلب به معرفی ماهی و ماهیگیری در شمال ایران خواهیم پرداخت.

لذت ماهیگیری در شمال ایران؛ بهترین ماهی‌های شمال کدامند؟

ماهیگیری در شمال ایران؛ فصل ماهیگیری در شمال

دریای خزر یکی از منابع غنی از گونه‌های ماهی برای صید محسوب می‌شود. وجود بیش از 70 گونه ماهی، 48 زیر گونه و 17 خانواده آبزیان گویای این امر می‌باشد. از این رو دریای خزر را می‌توان یکی از منابع غنی برای ماهیگیری در شمال ایران به شمار آورد.

ماهیگیری در شمال ایران و به خصوص دریای خزر در فصل مجاز صید امکان پذیر است. فصل صید زمانی است که تخم ریزی و زاد و ولد ماهیان به اتمام رسیده باشد. متقاضیان برای ماهیگیری در شمال ایران میبایست نسبت به دریافت مجوز در محیط زیست این منطقه اقدام نمایند. چرا که علیرغم وجود ماهیان فراوان در این منطقه بسیاری از ماهیان در حال انقراض و ارزشمند جزء خط قرمز های موجود برای صید ماهی گیران به حساب می‌آیند.

ماهیگیری در شمال ایران؛ فصل ماهیگیری در شمال

بهترین ماهی‌های شمال کدامند؟؛ ماهیگیری در شمال ایران

اگر علاقه مند به ماهیگیری در شمال ایران هستید، پس می‌بایست لیست کاملی از ماهیان خوراکی موجود در این منطقه را در اختیار داشته باشید. متداول‌ترین ماهی‌ها در شمال ایران عبارتند از:

ماهی آزاد دریای خزر؛ ماهیگیری در شمال ایران

 ماهی آزاد یا سالمون یکی از معروف‌ترین ماهی‌های دریای خزر به حساب می‌آید. این ماهی فلس ریز و روشن دارد، بدن آن دوکی شکل بوده و دارای خال‌های سیاه است. همچنین گوشت این ماهی را به رنگ نارنجی توصیف می‌کنند.

ماهی آزاد دریای خزر؛ ماهیگیری در شمال ایران

ماهی سفید؛ ماهیگیری در شمال ایران

گوشتی سفید و نرم داشته و بدنی کشیده و دوکی شکل دارد، فلس‌های آن به رنگ نقره‌ای است و وجود خال‌های سفید درشت نیز از دیگر نشانه‌های آن به شمار می‌رود، صید این ماهی در فصل بهار بیشتر رخ می‌دهد.

اردک ماهی؛ ماهیگیری در شمال ایران

اردک ماهی یکی از ماهیان شکارچی و مهاجم است بنابراین صید آن سخت و چالش‌برانگیز است. دارای دهانی بزرگ و دندان هایی تیز است که مناسب شکار است. فلس‌های ریز و خاکستری داشته و رنگ زیر شکم آن زرد است. عموما این ماهی را در فصول گرم برای صید انتخاب می‌کنند. اردک ماهی را می‌توان به صورت سرخ کرده استفاده نمود همچنین می‌توان آن را مرینت نمود و در فِر گذاشت.

اردک ماهی؛ ماهیگیری در شمال ایران

ماهی کفال؛ ماهیگیری در شمال ایران

گوشتی سفید و سفت دارد، دوکی شکل بوده و دارای فلس‌های درشت است. لازم به ذکر است که یک ماهی دیگر به همین نام در جنوب ایران صید می شود که این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و دو نوع ماهی متفاوت هستند. فصل صید ماهی کفال از اوایل مهر تا اواسط فروردین است. دارای تیغ کمی است و گوشت لذیذی دارد.

ماهی ازون برون؛ ماهیگیری در شمال ایران

از گونه ماهیان خاویاری است. پوست زبر و خشنی دارد، گوشت آن سفید یا صورتی و بدون تیغ بوده و فلس‌های آن ریز و سفید است. در زبان گیلکی به آن تیریج می‌گویند. اوزون برون یک نام ترکی و به معنی دماغ دراز است. ویژگی مهم این ماهی همانطور که میدانید تخم(خاویار) این ماهی است که ارزش اقتصادی بالایی داشته و بسیار گران است. به طور تقریبی یک ماهی اوزون برون بالغ تا حدود یک کیلوگرم خاویار تولید می‌کند.

ماهی ازون برون؛ ماهیگیری در شمال ایران

ماهی سوف؛ ماهیگیری در شمال ایران

پوزه باریکی داشته و فلس‌های ریز دارد. گوشت آن عموما بدون تیغ است. ماهی سوف در ایران دارای دو نوع بومی و نوع مهاجر است. نوع بومی ساکن آب‌های شیرین و نوع مهاجر آن ساکن در آب شور است که به آب‌های شیرین راه یافته است. در اغلب سدهای استان آذربایجان شرقی این ماهی یافت می‌شود. فصل صید ماهی سوف از میانه اردیبهشت تا میانه خرداد و از میانه شهریور تا پایان آذر است. سه نوع ماهی سوف در ایران وجود دارد:

  1. سوف دریایی
  2. سوف سفید
  3. سوف حاجی طرخان
ماهی سوف؛ ماهیگیری در شمال ایران

ماهی کپور؛ ماهیگیری در شمال ایران

این نوع از ماهی شمال غالبا ساکن آب‌های شیرین بوده و عموما در رودخانه‌ها و تالاب‌ها صید می‌شود، این ماهی پهن است و رنگی طلایی تیره با فلس‌های بزرگ دارد. ماهی کپور انواع  زیادی دارد که اکثر آنها ساکن دریای خزر هستند؛ از جمله می‌توان به کپور علفخوار، کپور نقره‌ایف کپور آمورف سیاه‌ماهی و .. اشاره نمود. کپور دارای تیغ‌های درشتی است. زمان صید آن در تابستان تا اوایل پاییز است.

ماهی قزل آلا؛ ماهیگیری در شمال ایران

از ماهی‌های رایج در رودخانه‌های شمال ایران است و پوستی خال دار داشته و سایز متوسطی دارد. در اکثر مناطق ماهیگیری قزل آلا صید می‌شود. به دلیل صید بی‌رویه این ماهی، شکار آن ممنوع شده است. قزل آلا، گوشت پرچرب، لذیذ و سرشار از پروتئینی دارد. قزل آلای رنگین کمان سرشار از پتاسیم، فسفر و سلنیوم و ویتامین‌های گروه B است.

ماهی قزل آلا؛ ماهیگیری در شمال ایران

ماهی کیلکا؛ ماهیگیری در شمال ایران

گوشتی صورتی رنگ دارد، سر آن کوچک و پهن است؛ سایز آن کوچک بوده و فلس آن دایره‌ای و نقره ای است برخلاف جثه کوچک آن سرشار از پروتئین، ویتامین، کلسیم و سایر مواد مغذی است. همچنین منبع خوبی از ویتامین B و فسفر است. تا کنون سه گونه ماهی کیلکا در دریای خزر یافت شده است که شامل ماهی کیلکا آنچووی (که در تهیه سس سزار از آن استفاده می شود)، ماهی کیلکا چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی می‌شود. ماهی کیلکا را به صورت ته‌انداز می‌توان استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت کنسرو طبخ نمود و نوش جان کرد.

از دیگر ماهی های شمال ایران مواردی نظیر سیم، کولی، کولمه، شک ماهی یا هرنیگ، فیل‌ماهی، تاسماهی را می‌توان نام برد.

ماهی کیلکا؛ ماهیگیری در شمال ایران

از ماهیگیری در شمال ایران لذت ببرید

ماهیگیری در شمال ایران یکی از محبوب‌ترین مناطق صید ماهی در ایران محسوب می‌شود. از جمله مناطق ماهیگیری در شمال ایران می‌توان به رودخانه هراز، میانکاله، دریای خزر و ... اشاره نمود. شما می‌توانید با دریافت مجوزهای لازم از محیط زیست و شیلات منطقه، نسبت به ماهیگیری در شمال ایران اقدام نموده و لحظات شاد و پر هیجانی را به همراه دوستانتان تجربه کنید. تهیه لوازم و تجهیزات رفاهی می‌تواند شما را در این امر یاری برساند. 

  • به نظر شما خوشمزه‌ترین نوع ماهی شمال کدام است؟

  • مناسب‌ترین منطقه شمال برای ماهیگیری کجاست؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.