انتشار: 1397/6/1
بروزرسانی: 1402/8/8
fishing-rod | مشخصات چوب ماهیگیری کپور | بهترین چوب ماهیگیری در ایران

چوب ماهیگیری کپور | بهترین چوب ماهیگیری کپور چه خصوصیاتی دارد؟

چوب ماهیگیری کپور بایستی قابلیت پرتاب دقیق و بلند را داشته باشد و زمانی که ماهیگیر با ماهی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند چوب بایستی کمک کند تا وی بتواند به آسانی ماهی را کنترل کند. چوب ماهیگیری کپور از نظر وزن، تعداد و اندازه حلقه‌ها، اندازه چوب و تعداد قسمت‌های آن و همچنین توان وزن پرتاب با سایر چوب‌های ماهیگیری تفاوت دارد.

اگر بخواهیم مشخصات چوب ماهیگیری کپور را شرح دهیم، باید بگوییم که این چوب باید یار کمکی ماهیگیر باشد و بتواند به آسانی ماهی را کنترل کند. چوب ماهیگیری کپور از نظر وزن، تعداد و اندازه‌ حلقه‌ها، اندازه‌ چوب، تعداد قسمت‌های آن و همچنین توان وزن پرتاب با سایر چوب‌های ماهیگیری تفاوت دارد. البته بدنه‌ آن مثل سایر چوب‌های ماهیگیری از گرافیت یا کربن ساخته شده است. اطلاعات بیشتر در رابطه با مشخصات چوب ماهیگیری کپور را در ادامه بخوانید.

مشخصات چوب ماهیگیری کپور

برای این‌ که بتوانید ماهی کپور بگیرید، باید ابتدا مشخصات چوب ماهیگیری کپور را بشناسید تا در زمان خرید هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به مهمترین فاکتورهایی که باید در انتخاب چوب ماهیگیری کپور به آن توجه داشته باشید آورده شده است.

مشخصات چوب ماهیگیری کپور

تعداد قسمت‌های چوب ماهیگیری کپور

در ساخت چوب ماهیگیری کپور حرفه‌ای به موضوع کاربرد آن جهت پرتاب‌های بلند توجه شده و به همین دلیل آن را به شکل دو تکه می‌سازند. با این کار تعداد محل‌های اتصال کاهش یافته و فشار وارد آمده در سراسر طول چوب توزیع شده و بنابراین امکان صدمه خوردن آن کمتر می‌شود. با اینحال تولیدکنندگان مختلف، چوب 3 یا 4 تکه نیز عرضه می‌کنند که به دلیل آسانی حمل جهت مسافرت استفاده می‌شود.

وزن پرتاب چوب ماهیگیری کپور

در چوب ماهیگیری کپور وزن پرتاب را با واحد پوند (معادل 453 گرم) مشخص می‌کنند و وزن پرتاب این چوب‌ها بین دو الی چهار پوند است. وزن پرتاب با توجه به وزن و اندازه‌ ماهی و مقدار فاصله پرتاب مشخص می‌شود. هر چه وزن پرتاب سنگین‌تر شود انعطاف پذیری چوب کمتر می‌شود. بنابراین ماهیگیر می‌تواند با بالا بردن وزن پرتاب، پرتاب بلندتری انجام دهد.

وزن پرتاب چوب ماهیگیری کپور

موارد مؤثر بر طول پرتاب چوب ماهیگیری کپور

مشخصات چوب ماهیگیری کپور که قصد خرید آن را دارید بهتر است مشابه با مواردی باشد که در این قسمت به آن اشاره می کنیم. برخی از موارد موثر بر طول پرتاب چوب ماهیگیری کپور شامل:

  • علاوه بر وزن پرتاب، طول چوب نیز بر طول پرتاب تأثیر دارد. چوب ماهیگیری کپور در اندازه‌های سه متر و شصت سانتی‌متر و سه متر و نود سانتی‌متر عرضه می‌شوند.
  • اندازه‌ حلقه‌ها و تعداد آنها نیز تأثیر بسزایی بر روی طول پرتاب می‌گذارد. بنابراین تولیدکنندگان چوب ماهیگیری کپور حرفه ای، این چوب‌ها را با حلقه‌های بزرگ و کم تعداد عرضه می‌کنند.

موارد مؤثر بر طول پرتاب چوب ماهیگیری کپور

دسته چوب ماهیگیری کپور

دسته‌ چوب ماهیگیری کپور نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و مناسب با پرتاب‌های دارای طول زیاد طراحی می‌شود. این چوب‌ها به دو نوع انگلیسی و کلاسیک عرضه می‌شوند. دسته‌ چوب ماهیگیری کپور بلند است و به آسانی فشار لازم جهت پرتاب‌های بلند را تحمل می‌کند. این ویژگی برخلاف دسته‌ سایر چوب‌های ماهیگیری بوده که طول آنها کم و از جنس چوب پنبه است.

علاوه بر این، به راحتی می‌توان چوب ماهیگیری کپور را روی پایه قرار داد. چرخ ماهیگیری کپور باید بتواند میزان زیادی نخ ماهیگیری را در خود جای دهد. به همین علت فولی چرخ ماهیگیری کپور اندازه‌ بزرگی دارد تا بتواند در مقایسه با سایر چرخ‌ها وزن بیشتری را متحمل شود. همچنین هنگام پرتاب‌های دارای طول زیاد میزان فشار وارد آمده به فیکسر و پایه چرخ نیز زیاد خواهد بود.

دسته چوب ماهیگیری کپور

بنابراین برای اینکه میزان بالای فشار یا ضربه به آنها صدمه نزند، در ساخت این موارد از موادی مانند فیبر کربن یا فلزات استفاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید پیدا کردید به مشخصات چوب ماهیگیری کپور در آن فروشگاه دقت نمایید.

چوب طعمه پاشی کپور 

یکی از انواع چوب ماهیگیری کپور، چوب طعمه پاشی است. یکی از ویژگی‌های متفاوت چوب طعمه پاشی در مقایسه با چوب ماهیگیری کپور معمولی، برخورداری از قدرت پرتاب وزن زیاد است. بالا بودن قدرت پرتاب این چوب‌ها، به دلیل وزن پرتاب سنگین موشک بویله بوده، که در بعضی موارد از سیصد گرم نیز بیشتر است.

با استفاده از چوب طعمه پاشی می‌توانید بی آنکه نگران شکسته شدن چوب باشید، پرتاب دقیق و آسانی انجام دهید. چوب طعمه پاشی غالبا با وزن پرتاب های چهار الی پنج پوندی عرضه می‌شود.

چوب طعمه پاشی کپور | چوب ماهیگیری کپور

نکات خرید چوب ماهیگیری کپور که باید در نظر بگیرید

چوب ماهیگیری کپور یکی از حیاتی‌ترین تجهیزاتی است که می‌توانید داشته باشید. اگر قصد خرید چوب ماهیگیری کپور را دارید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چوب ماهیگیری کپور بدلیل پرتاب‌های طولانی باید دارای طول 4 متر الی 4.5 متر باشد.
  • چوب مناسب صید ماهی کپور باید دارای حلقه‌های بزرگتر و کمتر نسبت به سایر چوب‌ها باشد.
  • طول دسته لنسر صید کپور به دلیل پرتاب‌های طولانی میبایست بلندتر از سایر چوب‌ها باشد.

نکات خرید چوب ماهیگیری کپور که باید در نظر بگیرید

  • بدلیل قدرت بیشتر، پرطرفدارترین چوب‌های صید ماهی کپور، چوب‌های دو تکه هستند، اما برای جای گیری کمتر و حمل آسان می‌توانید از چوب‌های سه تکه نیز استفاده کنید.
  • فولی و چرخ چوب ماهیگیری کپور بدلیل حجم بیشتر نخ باید نسبت به سایر چوب‌ها بزرگتر و قدرتمند تر باشد.
  • بهترین اکشن (انعطاف پذیری) لنسر صید کپور می‌بایست نیمه سنگین و بین 150 الی 200 گرم باشد.

بهترین برند چوب ماهیگیری برای کپور

چیزی به نام بهترین چوب ماهیگیری کپور وجود ندارد؛ بلکه باید چوبی را انتخاب کنید که در موقعیت‌های ماهگیری مختلف با آن احساس راحتی می‌کنید. چوب کپور شما باید بتواند به هر نقطه از آب پرتاب شود، و حداکثر کنترل کامل را در هنگام ماهیگیری و گرفتن ماهی از آب به شما ارائه دهد. در زیر به معرفی بهترین برند چوب‌ ماهیگیری برای کپور می‌پردازیم:

  • شیمانو (SHIMANO)
  • آلبا استار (ALBA STAR)
  • یانگ سانگ (YONG SUNG)
  • کاپیتان (CAPTAIN)
  • رمیکسون (REMIXON)

 بهترین برند چوب ماهیگیری برای کپور | چوب ماهیگیری کپور

چوب‌های کپور در چند سال اخیر بسیار بهبود یافته‌اند، به این معنی که فاصله زیادی از نظر کیفیت بین چوب ارزان و چوب‌های گران قیمت وجود ندارد. پیشرفت در مواد و فناوری چوب‌های ماهیگیری به این معنی است که این فاصله از بین رفته است. اکثر برندهای معروف در حال حاضر چوب‌های ارزان قیمتی را تولید می‌کنند که در تمام موقعیت‌های ماهیگیری اعم از جمله پرتاب قلاب و جمع کردن آن، استحکام و اکشن عملکرد فوق العاده‌ای دارند.

  • بهترین برند چوب ماهیگیری از نظر شما چیست؟
  • مهم‌ترین ویژگی چوب ماهیگیری کپور چیست؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.