انتشار: 1398/9/10
بروزرسانی: 1402/8/1
روش های ماهیگیری در رودخانه | بهترین روش صید ماهی در رودخانه کدام است؟

روش های ماهیگیری در رودخانه | بهترین روش صید ماهی در رودخانه کدام است؟

ماهیگیری را به روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی انجام می‌دهند؛ انواع روش ماهیگیری در مناطق مختلف یکسان نیست؛ برای مثال تکنیک ماهیگیری در رودخانه با تکنیک ماهیگیری در دریا تفاوت دارد. همچنین از آنجا که هر ماهیگیری، سلیقه خاص خود را دارد و ممکن است در مناطق مختلفی اقدام به ماهی گیری نماید، لازم است با انواع روش ماهیگیری آشنا باشد تا بتواند صید بهتری انجام دهد. از این رو قصد داریم در این مقاله شما را با رایج ترین انواع روش ماهیگیری آشنا کنیم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

تکنیک ماهیگیری که برای صید ماهی مورد نظر خود انتخاب می‌کنید، به عوامل مختلفی از جمله فصل صید، نوع طعمه، عمق و جریان آب و به ویژه نوع ماهی بستگی دارد. همچنین، ماهی گیری در هر کشور و منطقه‌ای نسبت به نقاط دیگر دیگر به نحوی متفاوت و به شیوه‌های خاصی انجام گیرد. بنابراین در این مقاله از سری مقالات آموزش ماهیگیری وبسایت تارگتینو قصد داریم شما را با روش های ماهیگیری در رودخانه آشنا نماییم.

روش های ماهیگیری در رودخانه | بهترین روش صید ماهی در رودخانه کدام است؟

روش های ماهیگیری در رودخانه؛ انواع روش صید ماهی در رودخانه

ماهیگیری در رودخانه به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. برای صید ماهی در رودخانه می‌توان از قایق استفاده کرد و یا در کناره‌های رودخانه ایستاد. بسته به نوع رودخانه و بزرگی آن و همچنین انواع گونه ماهی موجود در آن، تجهیزات متفاوتی نیاز خواهید داشت. به طور کلی روش های ماهیگیری در رودخانه شامل موارد زیر است:

  • سیستم زیرآبی یا کف خواب
    • شیوه اول ماهیگیری زیرآبی
    • شیوه دوم ماهیگیری زیرآبی
  • سیستم روآبی یا شناوری
    • شیوه اول ماهیگیری روآبی
    • شیوه دوم ماهیگیری روآبی
  • فلای فیشینگ

روش های ماهیگیری در رودخانه؛ انواع روش صید ماهی در رودخانه

سیستم ماهیگیری زیرآبی یا کف خواب

روش های ماهیگیری در رودخانه به روش زیرآبی به این معناست که طعمه و قلاب در زیر آب قرار بگیرند و فرقی هم ندارد که ماهی گیری با چوب و چرخ باشد یا با قلاب و نخ دستی. اکثر ماهیگیران حرفه‌ای و افرادی که شب هنگام اقدام به صید ماهی‌های سنگین وزن می‌نمایند، از روش زیر آبی استفاده می‌کنند. در روش زیرآبی یا کف خواب باید از ریسه مخصوص زیر آبی (slip sinker rig - ریسه با وزنه لغزنده) استفاده کرد که شامل نخ، قلاب و وزنه می‌شود.

این وزنه باعث می‌شود که قلاب و طعمه به کف آب برود. بعد از اینکه مکان مورد نظر در آب را برای پرتاب معین کردید و از کافی بودن نخ پیچیده روی چرخ جهت یک پرتاب خوب مطمئن شدید، به شدت قلاب را به کمک چوب و چرخ پرتاب نمایید. پس از اینکه قلاب در آب فرو رفت، چوب را روی پایه مستقر نمایید. بعد از استقرار چوب روی پایه به دو شیوه می‌توان روش کف آبی را انجام داد:

سیستم زیرآبی یا کف خواب | روش های ماهیگیری در رودخانه

  • شیوه اول ماهیگیری زیرآبی؛ انواع روش های ماهیگیری در رودخانه 

با چرخاندن دسته چرخ، مقداری از نخ را جمع نمایید تا زمانی که نخ زیر آب تند و محکم شود. بعد به همین حالت منتظر بمانید تا ماهی به سمت طعمه و قلاب بیاید. نوک زدن‌ها و بازی کردن‌های ماهی به طعمه با خم و راست شدن چوب راهنما یعنی تکه اول و دوم و سوم چوب معلوم می‌شود و نشان دهنده آن است که ماهی دور قلاب می‌چرخد.

بسیار مهم است که شما چه زمانی چوب را بکشید و ماهی را به دام بیاندازید. زمانی که چوب راهنما و تکه دوم و سوم آن خم شد و به شکل نیم دایره در آمد؛ چند ثانیه‌ای صبر کنید تا زمانی که ماهی، طعمه و قلاب را با خود ببرد. این لحظه بهترین زمان جهت کشیدن چوب و قلاب می‌باشد.

شیوه اول ماهیگیری زیرآبی؛ انواع روش ماهیگیری در رودخانه 

  • شیوه دوم ماهیگیری زیرآبی؛ انواع روش های ماهیگیری در رودخانه 

بعد از اینکه قلاب را پرتاب و چوب را روی پایه مستقر کردید، نخ را مثل روش قبل زیاد تند و سفت نکشید و اجازه دهید که کمی شل باشد. تکه خمیری به اندازه یک گردوی کوچک به نخ وصل نمایید که با زاویه 90 درجه از نخ آویزان باشد. در این حالت می‌توانید از فاصله دور هم وضعیت قلاب را ببینید.

زمانی که ماهی شروع به نوک زدن و به دهان گرفتن طعمه می‌کند، خمیر به سمت جلو، عقب، بالا و پایین حرکت می‌نماید. با بردن طعمه توسط ماهی، خمیر متصل به نخ هم صاف و مستقیم می‌شود و نخ، خمیر، و سر چوب ماهی گیری در یک راستا قرار می‌گیرند. بعد از چند ثانیه، زمان آن رسیده که چوب را به عقب بکشید و ماهی را به دام بیندازید.

شیوه دوم ماهیگیری زیرآبی؛ انواع روش ماهیگیری در رودخانه 

سیستم ماهیگیری روآبی یا شناوری

روش ماهیگیری روآبی یا سیستم شناوری از سایر روش‌ها ساده‌تر و یکی از متداول‌ترین روش‌های ماهی گیری در بین ماهیگیران می‌باشد. در این روش از شناور استفاده می‌شود. در واقع شناور رابط بین حرکات ماهی در داخل آب و نوک زدن و بازی‌های ماهی با قلاب می‌باشد.

شناور تنها وسیله ایست که نشان می‌دهد ماهی، طعمه را به دهان گرفته و آن را با خود می‌برد. ریسه‌ای که در این روش استفاده می‌شود، باید به روش روآبی ساخته شود. هر ریسه روآبی شامل نخ، شناور، وزنه تعادل و قلاب می‌باشد. طول ریسه هم به نظر و سلیقه شما بستگی دارد که کوتاه باشد یا بلند.

سیستم ماهیگیری روآبی یا شناوری

روش ماهیگیری روآبی مناسب صید ماهی در آب‌های راکد و ساکن است. اغلب در محل‌هایی که آب آرام است و کنار نیزار و جلبک‌ها و حفره‌های بین درختان، مکان‌های مناسبی برای شناور می‌باشند. روش ماهیگیری روآبی را می‌توانید به دو شیوه زیر انجام دهید:

  • شیوه اول ماهیگیری روآبی؛ انواع روش های ماهیگیری در رودخانه

در این روش حتما باید از عمق آب اطلاع داشته باشید و طعمه و قلاب در کف آب قرار بگیرد و شناور هم روی آب بماند. هنگامی که طعمه و قلاب در کف آب قرار دارد، شناور روی آب به پهلو باقی می‌ماند و هیچ فشاری را روی آن مشاهده نخواهید کرد. زمانی که ماهی به سمت طعمه و قلاب می‌آید و با طعمه بازی می‌کند، شناور حرکتی روی آب ندارد و چیزی نمی‌توان فهمید.

شیوه اول ماهیگیری روآبی؛ انواع روش ماهیگیری در رودخانه

اما زمانی که ماهی، طعمه را به دهان می‌گیرد و با خود می‌برد و شروع به حرکت می‌کند، شناور، حرکت سریعی روی آب می‌کند و نشان می‌دهد که ماهی، طعمه را بلعیده و حرکت می‌کند. این لحظه، زمان مناسبی است که چوب ماهیگیری را محکم بکشید و قلاب را در دهان ماهی قرار دهید و در نهایت ماهی را از آب بگیرید.

حرکت شناور را به دقت در نظر داشته باشید، چرا که به هنگام قلاب به دهان گرفتن ماهی، شناور حرکت می‌کند، ولی بعد از چند لحظه دوباره حرکات آن متوقف می‌شود و موفق به صید ماهی نخواهید گشت.

شیوه اول ماهیگیری روآبی؛ انواع روش ماهیگیری در رودخانه

  • شیوه دوم ماهیگیری روآبی؛ انواع روش های ماهیگیری در رودخانه

در این شیوه هم باید شناور را از نخ ریسه عبور دهید و بعد با استفاده از یک میله آن را محکم به نخ وصل کنید. همچنین باید به طور تقریبی عمق آب را حدس بزنید، تا وزنه‌ای انتخاب نمایید که شناور را زیر آب نبرد. وزنه تا قلاب باید ده سانتیمتر فاصله داشته باشد. پس از پرتاب قلاب در آب، قلاب و طعمه باید با کف فاصله و در آب آویزان و شناور هم روی آب قرار داشته باشد.

باید حواس خود را کاملا جمع کنید چرا که قلاب و طعمه در آب آویزان هستند و با کوچکترین حرکت و عکس العملی نسبت به طعمه از سوی ماهی، شناور روی آب هم حرکت می‌کند و با بازی کردن ماهی با طعمه، شناور دائما به بالا و پایین حرکت می‌کند. زمانی که ماهی، طعمه را به دهان می‌گیرد، شناور به زیر آب می‌رود و کمی مکث می‌کند، در این هنگام فورا چوب را بکشید و تیزی قلاب را در دهان ماهی جای دهید.

شیوه دوم ماهیگیری روآبی؛ انواع روش ماهیگیری در رودخانه

روش دوم ماهیگیری روآبی بسیار ساده است و تنها نکته مهم آن این است که تمام حواستان به حرکات شناور باشد، تا در لحظه مناسب چوب را بکشید.

نکات مهم در روش ماهیگیری روآبی

  • باید انواع شناورها را امتحان کنید تا دریابید که با کدام یک می‌توانید ماهی را صید کنید.
  • از سر و صدای بیجا بپرهیزید و مراقب باشید که حرکات انسانی مانع از نزدیک شدن ماهی‌ها به طعمه نشود.
  • در یک مکان نباید بیشتر از چند ساعت ماهی گیری نمایید و نباید زیاد قلاب را از آب بیرون بکشید و مجدد پرتاب کنید.
  • بهتر است قبل از ماهیگیری، مکان مورد نظر را طعمه پاشی نمایید تا ماهی‌ها در آن مکان جمع گردند.
  • هنگامی که ماهی، طعمه را به دهان می‌گیرد، خیلی شدید چوب را نکشید چرا که باعث پاره شدن دهان ماهی می‌شود.
  • نرمش بیش از حد به هنگام کشیدن چوب هم سبب می‌شود که قلاب، به خوبی در دهان ماهی جای نگیرد و شانس صید آن از دست برود.

نکات مهم در روش ماهیگیری روآبی

روش ماهیگیری فلای فیشینگ؛ روش های ماهیگیری در رودخانه

روش ماهیگیری پشه یا فلای فیشینگ با استفاد از چوب و چرخ پشه یکی از جذاب‌ترین روش های ماهیگیری در رودخانه در خارج از کشور می‌باشد. اما به علت سختی و عدم آشنایی ماهیگیران در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هر چند که اخیرا شاهد علاقه رو به رشد ماهیگیران ایرانی به این روش بوده‌ایم و تعدادی از آنان نتیجه بخش بودن این روش را ابراز داشته‌اند. اولین نکته در روش ماهیگیری پشه، آشنا شدن با تجهیزات مخصوص آن و نکته بعدی روش‌های به کارگیری این تجهیزات می‌باشد. وسایل مورد نیاز جهت ماهی گیری به روش پشه عبارتست از:

  • چوب پشه
  • چرخ مخصوص پشه
  • نخ پشه
  • لیدر
  • پشه مصنوعی

روش ماهیگیری فلای فیشینگ | روش های ماهیگیری در رودخانه

چوب فلای فیشینگ، سبک و چند تکه می‌باشد و زیر دسته چوب، چرخ فلای قرار دارد. چرخ فلای، نقش جمع کردن نخ به دور محور خود را دارد. نخ نیز باید سنگین بوده و توانایی پرتاب داشته باشد(تا بتواند با وزن خود به مسافت‌های دور پرتاب گردد.) لیدر، از جنس نخ مونوفیلامنت می‌باشد و پشه مصنوعی به آن وصل می‌گردد.

روش ماهیگیری پشه بیشتر برای صید ماهی قزل آلا کاربرد دارد.

بنابراین در مکان‌هایی که در آن ماهی قزل آلا زندگی می‌کند، روش ماهیگیری پشه می‌تواند مفید واقع گردد. ماهی قزل آلا زمانی که در زیر آب احساس کند پشه‌ای روی آب افتاده است، با یک جهش به سمت پشه مصنوعی می‌آید و آن را به دهان می‌گیرد و به تله می‌افتد. برای انجام این روش لازم است مراحل زیر را دنبال نمایید:

روش ماهیگیری فلای فیشینگ | روش های ماهیگیری در درودخانه

  1. نخ را از چرخ پشه آزاد نمایید و از حلقه‌های چوب عبور دهید.
  2. انتهای نخ را به یک لیدر دو متری گره بزنید. 
  3. پشه مصنوعی را هم به انتهای لیدر وصل کنید.
  4. چوب و چرخ پشه را به دست بگیرید و رو به محلی که قصد پرتاب در آن دارید، بایستید.
  5. به اندازه طول پرتاب، نخ را از چرخ بیرون بکشید و در سمت راست خود به طوری که گره نخورد قرار دهید.
  6. چوب را به سمت عقب و سپس جلو حرکت دهید تا نخ از روی زمین بلند شود.
  7. در حالی که نخ در آسمان به جلو و عقب می‌رود، در یک لحظه و به طور ناگهانی دست و در نتیجه چوب را از حرکت بازدارید، در این صورت نخ تا آن جا که امکان داشته باشد به سمت آب پرتاب می‌گردد و پشه روی آب قرار می‌گیرد.
  8. این کار را تا زمانی که موفق به صید ماهی گردید، ادامه دهید.

روش ماهیگیری فلای فیشینگ | روش های ماهیگیری در درودخانه

اکثر ماهیگیران ورزشی و تفریحی، مخصوصا ماهیگیران مبتدی، ترجیح می‌دهند در کنار رودخانه‌ها که در دسترس‌تر می‌باشند، به صید ماهی بپردازند. روش های ماهیگیری در رودخانه هم که در این مقاله از سری مقالات آموزشی تارگتینو برای شما آورده‌ایم رایج‌ترین انواع روش‌های ماهیگیری در رودخانه می‌باشند و توسط بسیاری از ماهیگیران ایرانی نیز به کار م‌ روند. امیدواریم این روش‌ها برای شما نیز مفید و کاربردی باشد و با به کارگیری آنان تجربه صیدهای موفق و لذت بخشی را داشته باشید. 

  • به نظر شما کدام یک انواع روش ماهیگیری فوق برای صید ماهی مورد نظر شما مناسب‌تر است؟
  • چه روش‌های دیگری را برای صید ماهی در ایران مناسب می‌دانید؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد انواع روش های ماهیگیری در رودخانه که در ایران متداول هستند، با ما و سایر علاقمندان به ماهیگیری به اشتراک بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید، متشکریم.

منبع: برگرفته ای از کتاب ماهیگیری حرفه ای نوشته سید محمد مختار جاسمی

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
7 خرداد 1402
سلام چوب پشه چیه؟
پاسخ
حامد
6 خرداد 1402
راحت‌ترین روش برای یه فرد مبتدی در رودخانه چی هست؟
پاسخ
6 خرداد 1402
توی مقاله روش‌های مختلف گفته شده، و یک جواب نمیشه برای سوالتون داد. در واقع روشی که برای صید انتخاب می‌کنید بستگی به رودخانه‌ای که قصد ماهیگیری درش دارید، داره. همچنین تجهیزات ماهیگیری که دارید و نوع ماهی که میخواد صید کنید هم باید در نظر بگیرید تا روش مناسب رو انتخاب کنید.
پاسخ
عباس غلامی
31 فروردین 1399
به همه توصیه میکنم یکبار هم که شده تو زندگیشون ماهیگیری رو امتحان کنن تجربه بینظیریه
پاسخ
پارسا پیروزفر
31 فروردین 1399
مقاله خوب و کاملی بود و اطلاعات کافی برای ماهیگیری داخل ایران داره ممنون
پاسخ
حاتف کرمی
31 فروردین 1399
ماهیگیری یکی از وصف نشدنی ترین ورزش ها و هابی های یک انسان میتونه باشه که با خلوت کردن به یه آرامش بینظیر میرسه
پاسخ
علیرضا صیادمنش
31 فروردین 1399
پشه کاملا روش درستی برای ماهیگیری در رودخانه های ایران برای صید ماهی قزل آلاس ممنون از اطلاعات درستی که میدین
پاسخ
هوتن ریاحی
31 فروردین 1399
واقعا بخش ماهیگیری درون آب برام مفید بود و همین الان دنبال یه مقاله میگشتم ممنون فوق العاده بود
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.