انتشار: 1401/1/2
بروزرسانی: 1402/5/31
ماهیگیری چیست؟ | تعریف کلی ماهیگیری + انواع روش های ماهیگیری + وسایل ماهیگیری

ماهیگیری چیست؟ | تعریف کلی ماهیگیری + انواع روش های ماهیگیری + وسایل ماهیگیری

ماهیگیری هم یک ورزش و هم یک سرگرمی است. انواع تکنیک ماهیگیری شامل روش اسپینینگ (Spinning Fishing)، ترولینگ (Trolling Fishing)، فلای فیشینگ (Fly Fishing) و ... است. وسایل ماهیگیری شامل چوب ماهیگیری، نخ ماهیگیری، قلاب، قرقره، طعمه و ... است. از جمله مکان‌های مناسب برای ماهیگیری در ایران می‌توان به پارک ارم، سد کرج، سد لتیان، سواحل دریای خزر، سواحل خلیج فارس و عمان و ... اشاره کرد. لازم به ذکر است که ماهیگیری نیازمند مجوز است و این مجوز توسط سازمان محیط زیست هر منطقه صادر می‌شود. در برخی فصول سال نیز ماهیگیری ممنوع است. لازم است افراد قبل از ورود به این رشته و صرف هزینه برای خرید لوازم، ابتدا اصول و قوانین آن آشنا شوند. در این مقاله ضمن معرفی ورزش ماهیگیری به طور کامل، سعی کرده‌ایم، هر آنچه که نیاز است تا یک ماهیگیر مبتدی بداند، در مطلب گنجانده شود.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سرگرمی‌ها و فعالیت‌های تفریحی در جهان است. ماهیگیری را می‌توان در محیط‌های مختلفی از جمله رودخانه، دریاچه، برکه و دریاهای آزاد انجام داد. ماهیگیری نیاز به صبر، مهارت و دانش زیادی دارد. شناخت مناطق مناسب برای ماهیگیری، انواع گونه‌های ماهی‌ها و تجهیزات لازم از جمله ضروریات ماهیگیری است. ماهیگیری یک سرگرمی محبوب است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می‌برند. در این راهنمای جامع و کامل می‌خواهیم هر آنچه که در مورد ماهیگیری، انواع روش‌های ماهیگیری، ابزارها و تجهیزات ماهیگیری و ... را که لازم است بدانید توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ماهیگیران با داشتن تجهیزات مناسب، شناخت گونه‌های ماهی، رعایت مقررات و رفتار مسئولانه در قبال محیط زیست می‌توانند یک تجربه ماهیگیری موفق و لذت بخشی داشته باشند.

اینفوگرافی ماهیگیری چیست؟ | تعریف کلی ماهیگیری + انواع روش های ماهیگیری + ابزار ماهی گیری

در نگاه اول ممکن است این ورزش به نظرتان یک ورزش خسته کننده به نظر بیاید که شما را مجبور می‌کند زمان زیادی را صرف انتظار کشیدن کنید. شاید با خود فکر کنید که چرا این ورزش تا این حد معروف و محبوب است! افرادی را می‌بینید که تمام وقت خود را در روز، صرف این انتظار می‌کنند و در نهایت به نتیجه‌ای نیز نمی‌رسند؛ با این حال دوباره هر هفته مجددا به همان مکان‌ برمی‌گردند و آن کار را تکرار می‌کنند! اما واقعا دلیل آن چه می‌تواند باشد؟!

پاسخ این سؤال را در این مقاله از سری مقالات آموزش ماهیگیری وبسایت تارگتینو درخواهید یافت. همچنین یاد خواهید گرفت، به عنوان یک ماهیگیر مبتدی چگونه خود را برای یک ماهیگیری موفق و اثربخش آماده نمایید. در واقع آشنایی با ماهیگیری، رمز موفق صید ماهی خواهد بود.

ماهیگیری چیست؟ | تعریف کلی ماهیگیری + انواع روش های ماهیگیری + ابزار ماهی گیری

ماهیگیری چیست؟ تعریف کلی ماهیگیری و آشنایی با مفاهیم آن

مانند شکار، ماهیگیری، نیز راهی برای تامین غذا است. با این حال، ماهیگیری به عنوان یک ورزش، از قدمت قابل توجهی برخوردار است. یک اثر تاریخی مصری مربوط به حدود 2000 سال قبل از میلاد، چهره‌هایی را نشان می‌دهد که با میله، نخ و تور، ماهیگیری می‌کنند. یک روایت چینی مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد، به ماهیگیری با نخ ابریشم، قلاب ساخته شده از سوزن و میله بامبو  به عنوان طعمه اشاره دارد. اشاراتی به ماهیگیری در نوشته‌های یونان باستان، آشوری، رومی و یهودی نیز دیده می‌شود. ماهیگیری غالبا با سه هدف زیر انجام می‌شود:

  • تجاری: صید و بازاریابی ماهی و صدف برای کسب سود
  • تفریحی: ماهیگیری برای ورزش یا تفریح
  • امرار معاش: ماهیگیری برای مصرف شخصی

ماهیگیری چیست؟

ماهیگیری، چالشی هیجان‌انگیز؛ سفر به دنیای شگفت‌انگیز ماهی‌ها!

ماهیگیری دارای چالش‌های بسیار زیادی است. این چالش‌ها می‌تواند شامل صید یک گونه خاص، صید گونه‌های مختلف با انواع روش‌های ماهیگیری، صید ماهی‌های بزرگ جثه، ماهیگیری با طعمه یا تجهیزات خاص و … باشد. برای رویارویی با این چالش‌ها لازم است تا مهارت‌های گوناگونی کسب نمائید. از سایر موارد و نکات فنی که باید در ماهیگیری رعایت کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چگونه نخ را دوره قرقره بپیچید
  • ماهی را چگونه در دست نگه دارید
  • چه فصل‌هایی مناسب ماهی‌گیری اند؟
  • چه ابزارهایی برای ماهیگیری لازم است و...

زمانی که پایه این ورزش را آموختید، باز هم هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارند. اوقات تنهایی، آرامش و سکوت و فضایی برای تفکر، همه و همه مواردی هستند که به افراد، برای رفتن به ماهیگیری انگیزه می‌دهد.

ماهیگیری، چالشی هیجان‌انگیز؛ سفر به دنیای شگفت‌انگیز ماهی‌ها!

اهمیت ماهیگیری در چیست؟ چرا به ماهیگیری برویم؟

ماهیگیری را می‌توان فعالیتی جهت جمع‌آوری یا گرفتن موجودات و جانوران آبزی از اقیانوس‌ها، دریاها و آب‌های داخلی (دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها و ...) تعریف کرد. ماهی گیری یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشر برای کسب غذا است. امروزه نیز ماهیگیری، یک فعالیت اقتصادی مهم در نظر گرفته می‌شود. در ماهیگیری، غذا از دریاها و اب‌ها تامین می‌شود و در نتیجه نه تنها برای افرادی که مستقیما آن را جمع آوری می‌کنند (ماهیگیران) صرفه اقتصادی دارد، بلکه برای افرادی که در کل زنجیره فعالیت می‌کنند اعم از کشتی‌ها و تجهیزات مربوط به بازاریابی محصولات و ...، نیز اشتغال ایجاد می‌کند.

بنابراین، ماهیگیری یکی از آن فعالیت‌های انسانی است که شامل دغدغه‌های اکولوژیکی (درباره جمعیت و اکوسیستم‌های آبی)، اجتماعی-اقتصادی (کسانی که در این بخش مشغول به کار هستند)، فناوری (قایق، موتور، ابزار و غیره) و در نتیجه، دغدغه‌های سیاسی نیز می‌باشد.

اهمیت ماهیگیری در چیست؟ چرا به ماهیگیری برویم؟

ماهیگیری در چه مکان‌هایی انجام می‌شود؟

قاعدتا ماهیگیری در مکان‌هایی که آب وجود دارد، انجام می‌شود؛ مانند دریا، رودخانه، برکه و ... . اما هر دریا و رودخانه‌ای مناسب ماهیگیری نیست. چه بسا مکان‌هایی وجود دارند که امکان ماهیگیری در آنها فراهم است، اما رفتن به آنجا خطرناک یا پرچالش بوده و یا ماهیگیری در آنجا نیازمند کسب مجوز است؛  یا اینکه به طور کلی به دلیل وجود گونه‌های خاص و ارزشمند، ماهیگیری در آن ممنوع است.

با این اوصاف، قبل از اینکه وسایل خود را جمع کرده و به ماهیگیری بروید، بهتر است با یک شخص واقعی در مورد محل مناسب برای ماهیگیری صحبت کنید، زیرا آنها احتمالا جدیدترین و جامع‌ترین اطلاعات را در مورد مکان‌هایی که برای ماهیگیری مناسب هستند، در اختیار دارند.

با این حال و به طور کلی، زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید، دریاچه‌ها، گزینه‌ای عالی هستند. دریاچه‌ها، معمولا یک ساحل یا اسکله برای ماهیگیری دارند و اغلب حجم بیشتری از ماهی‌های گرسنه را در آنها پیدا می‌کنید. ماهیگیری در دریاچه بیشتر شامل صید گونه‌هایی مانند قزل آلای معمولی، یا قزل آلای رنگین کمان هستند.

برای ماهیگیری به کجا برویم؟

آداب و قوانین ماهیگیری چیست؟

مهم است که آداب ماهیگیری را نیز فرا بگیرید؛ به ماهیگیران دیگر، ماهی‌هایی که صید می‌کنید و محیطی که در آن هستید، احترام بگذارید. جایی را شلوغ نکنید که شخص دیگری در آن، در حال ماهیگیری است. طبیعت و ذات ماهیگیری، در کنار حس ماجراجویی آن، آمیخته با حالتی از آرامش و یا حتی مدیتیشن است. اغلب افراد علاقه‌مند به ماهیگیری به همین دلیل این رشته را انتخاب می‌کنند. اگر فرد پرجنب و جوش و شلوغی هستید، احتمالا در هنگام ماهیگیری، ماهی‌ها را فراری خواهید داد. بیش از آن چیزی که احتیاج دارید، صید نکنید و همیشه به اخلاقیات پایبند باشید.

به قوانین صید در منطقه مورد نظر و همچنین گونه‌های مجاز برای صید احترام بگذارید. به علائم و تابلوهای هشداردهنده موجود در محل دقت کنید و ببینید چه اطلاعاتی در اختیار شما می گذارند.

چرا مردم به ماهیگیری می‌روند؟

  1. در ماهی‌گیری سر و کار شما به طور عمده با عنصر آب است. این امر باعث می‌گردد تا ناخودآگاه حس آرامش و لذت‌بخشی به افراد منتقل گردد.
  2. ماهی یک منبع تغذیه‌ای پرخاصیت با ارزش غذایی بسیار بالا است. پس وجود آن در رژیم غذایی همواره توصیه می‌شود. ماهی را می‌توان به صورت کبابی یا پخته سرخ کرده و سرو نمود.
  3. ماهی‌گیری ورزشی است که می‌تواند حس ماجراجویی و شکار را در افراد بیدار کرده و لذت زیادی را فرآهم سازد.

چه کسانی را برای ورزش ماهیگیری با خود همراه کنیم؟

همیشه داشتن یک همراه و دوست خوب در هر کاری مهم است و مسلما برای رفتن به ماهیگیری هم باید یک همراه خوب بیابید تا اوقات خوشی را بگذرانید. برای مثال کسی که از  خیس شدن لباس‌ها و کفش های خود تنفر دارد و یا کم حوصله و عجول است، نمی‌تواند همراه خوبی برای شما باشد. چنین فردی با غر زدن و ابراز ناراحتی خود سبب فراری شدن ماهی‌هایی می‌شود که جذب طعمه شما شده‌اند.

چه کسانی را برای ورزش ماهیگیری با خود همراه کنیم؟

از صیادان و ماهیگیران با تجربه کمک بگیرید

بعد از اینکه فرد و دوست مناسب را برای همراهی در ماهی گیری یافتید، بهتر است به فکر همراه کردن یک ماهیگیر خبره نیز با خود باشید؛ چرا که تنها مطالعه و دانستن تئوری ورزش ماهیگیری کافی نیست و به طور حتم کمک گرفتن از یک ماهیگیر کارکشته نقش بسزایی را در موفقیت شما خواهد داشت. یک ماهیگیر حرفه‌ای علاوه بر اینکه به شما فنون و تکنیک‌های ماهی گیری را می‌آموزد، می‌تواند با تشخیص ماهی‌های مریض یا بچه ماهی‌هایی که صید کرده اید، سلامت شما و ماهی را ضمانت کند.

نهایتا اگر موفق نشدید یک ماهیگیر حرفه‌ای بیابید و با خود همراه کنید، نگران نباشید، زیرا اگر مکان و زمان مناسبی را برای انجام ورزش ماهیگیری انتخاب کرده باشید، حتما در آن محل تنها نخواهید بود. شما می‌توانید از ماهیگیرهای اطراف خود کمک بگیرید. افراد زیادی هستند که تمایل دارند تجربیات خود را با شما به رایگان به اشتراک بگذارند. اما اگر باز هم بنا به دلایلی مثل کم رویی نتوانستید از دیگران کمک بگیرید، می‌توانید با پرداخت پول کمی به افرادی که آماده آموزش و ارائه خدماتی همچون درست کردن طعمه یا زدن انواع گره‌ها هستند، جزئیات ورزش ماهیگیری را یاد بگیرید. 

کمک گرفتن از یک ماهی‌گیر خبره، یکی از اساسی‌ترین کارها برای ماهیگیری درست و اصولی

پی نوشت: مجوزهای روزانه از یک ساعت پیش از طلوع آفتاب تا یک ساعت پس از غروب آفتاب اعتبار دارد.

منظور از ماهیگیری ورزشی (Sport Fishing) چیست؟

ماهیگیری ورزشی، به ماهیگیری تفریحی نیز معروف است. ماهیگیری ورزشی در جهت سرگرمی، تفریح و یا حتی به عنوان یک مسابقه در نظر گرفته می‌شود. ماهیگیری ورزشی با ماهیگیری تجاری یا ماهیگیری فردی و تک نفره متفاوت است؛ زیرا ماهیگیری ورزشی برای کسب سود یا غذا نیست، بلکه هدف اصلی آن تنها لذت بردن است.

ماهیگیری ورزشی مانند هر روش دیگرِ ماهیگیری نیازمند تجهیزات ماهیگیری مانند قلاب، چوب ماهیگیری، قرقره و ... است. ماهیگیران ممکن است ماهی صید شده را نگه دارند، و یا رهاسازی کنند، در حالی که در ماهیگیری تجاری، ماهی‌ها همیشه به منظور مصرف و یا طعمه برای گرفتن ماهی‌های دیگر صید می‌شوند.

منظور از ماهیگیری ورزشی چیست؟

انواع روش‌های ماهیگیری ورزشی شامل چیست؟

دو طبقه‌بندی اصلی ماهیگیری ورزشی، بر اساس نوع آب وجود دارد: ماهیگیری در آب شیرین و ماهیگیری در آب شور. محبوب‌ترین ماهی‌های آب شور برای صید، عبارتند از ماهی مارلین یا نیزه  ماهی، ماهی تن و ماهی سالمون شینوک. همچنین محبوب‌ترین ماهی‌های آب شیرین عبارتند از: زردپر، سالمون، سی‌بس و گربه ماهی. در دنیا چندین مسابقه ماهیگیری ورزشی بر اساس نوع خاصی از ماهی انجام می‌شود، مانند مسابقات صید ماهی سی‌بس یا مسابقات ماهیگیری قزل آلا.

مسابقات ماهیگیری ورزشی را می‌توان به صورت انفرادی یا تیمی برگزار کرد. در مسابقات به ازای هر ماهی صید شده امتیازی تعلق می‌گیرد. امتیازهای اعطا شده برای هر صید بر اساس وزن ماهی و گونه آنها متفاوت است. در برخی از مراحل مسابقات، از تجهیزات غیر پیشرفته و ابتدایی و یا بعضا کم کیفیت استفاده می‌شود، تا مهارت ماهیگیران به محک گذاشته شوند. برای مثال از نخ‌های ماهیگیری غیرمستحکم استفاده می‌شود؛ در نهایت ماهیگیران امتیاز بیشتری برای صید یکسان دریافت می‌کنند. تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کند به عنوان برنده اعلام می‌شود.

منظور از ماهیگیری ورزشی چیست؟

ماهیگیری تفریحی (Recreational Fishing) چیست؟ آیا ماهیگیری یک تفریح محسوب می‌شود؟

تفریح و سرگرمی، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد است. سرگرمی و لذت بردن از فعالیت‌های تفریحی، به افزایش شادی و نشاط و رفع مشکلاتی همچون افسردگی و استرس کمک زیادی می‌کنند. همچنین ارائه خدمات تفریحی در نقاط مختلف می‌تواند جنبه اقتصادی و درآمدی نیز داشته باشد.  به عنوان مثال ماهیگیری تفریحی، یکی از این روش‌ها است که می‌تواند در جذب گردشگر و ارتقا اقتصادی منطقه تاثیرگذار باشد.

ماهیگیری تفریحی می‌تواند به یک صنعت مهم و سودآور در هر منطقه تبدیل شود؛ زیرا گردشگری و تجارت اقتصادی را ارتقا می‌دهد. بدین ترتیب چنانچه حمایت‌های لازم از این حوزه انجام شود، شانس کسب درآمد ماهیگیران و ماهیگیری تجاری را افزایش می‌دهد. مسئولین محیط زیست می‌توانند نقاط طبیعی (دریا، دریاچه، رودخانه، سد و ..) را که مستعد و مناسب برای ماهیگیری هستند، سر و سامان داده و با ارائه امکانات تفریحی و رفاهی به جذب توریست کمک کنند.

ماهیگیری تفریحی چیست؟ آیا ماهیگیری یک تفریح محسوب می‌شود؟

انواع روش‌های ماهیگیری؛ روش‌های گوناگون ماهی‌گیری

ماهیگیری دارای حیطه‌های وسیعی است؛ روش‌های ماهی گیری بسیار متعددی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را امتحان نموده و تصمیم بگیرید که کدام یک مناسب شما هستند. برخی از این روش‌ها ساده‌تر بوده و آسان‌تر انجام می‌شوند. از انواع رشته‌های ماهیگیری، می‌توان به ماهیگیری در آب‌های شیرین، آب‌های شور و ماهیگیری کایاک اشاره نمود. تنوع بالا در رشته‌های ورزشی ماهیگیری، دست شما را برای برگزیدن هریک از آن‌ها باز می‌گذارد. بدیهی است که هر یک از این ورزش‌ها به نوبه خود از جذابیت ویژه‌‌ای برخورداراند. 

انواع روش‌های ماهیگیری؛ روش‌های گوناگون ماهی‌گیری

اگر بخواهیم در مورد انواع روش‌های ماهیگیری صحبت کنیم، طبق فاکتورهای مختلف، ماهیگیری در دسته‌بندی‌های گوناگونی جای می گیرد. برای مثال اگر دسته‌بندی روش‌ها بر اساس نوع آب و نوع ماهی‌هایی که در آن زندگی می‌کنند (آب شیرین یا شور) باشد، شامل ماهیگیری در آب شور یا آب شیرین می‌شود. اگر دسته‌بندی بر اساس محل موردنظر باشد می‌توان به ماهیگیری در کنار ساحل، ماهیگیری در یخ، ماهیگیری در رودخانه، ماهیگیری در اسکله و ماهیگیری در دریاچه اشاره نمود.

چنانچه ماهیگیری بر اساس تکنیک‌های مختلف ماهیگیری باشد، می‌توان به ماهیگیری فلای فیشینگ، اسپینینگ، ترولینگ و یا ماهیگیری کایاک و ... اشاره نمود. به طور کلی انتخاب نوع روش ماهیگیری به عواملی همچون نوع و گونه ماهی، فصل طعمه، عمق آب و سایر عوامل بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع روش‌های ماهیگیری می‌پردازیم.

ماهیگیری تفریحی چیست؟ آیا ماهیگیری یک تفریح محسوب می‌شود؟

1. ماهیگیری در آب‌ شیرین (Freshwater Fishing)

آب شیرین آبی است که حاوی مقادیر کمی از نمک‌های محلول است، بنابراین آن را از آب دریا یا آب شور متمایز می‌کند. منبع تمام آب‌های شیرین در نهایت، بارش بخار آب جوی است. این آب مستقیما به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی داخلی سرازیر شده و یا پس از ذوب شدن برف یا یخ به دست می‌آید. منظور از ماهیگیری در آب‌های شیرین نیز، آب‌هایی هستند که میزان نمک آنان بسیار کم است. آب‌های شیرین شامل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها و حوضچه‌ها هستند.  

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که واژه آب شیرین به معنای آب آشامیدنی نیست. در واقع، بسیاری از آب شیرین روی زمین برای نوشیدن، بدون انجام تصفیه مناسب نیستند.

1. ماهیگیری در آب‌های شیرین (Freshwater Fishing)

2. ماهیگیری در آب‌ شور (Saltwater Fishing)

آب دریا، آبی که اقیانوس‌ها و دریاها را تشکیل می‌دهد و بیش از 70 درصد از سطح زمین را می‌پوشاند، آب شور نامیده می‌شود. آب دریا مخلوط پیچیده‌ای از 96.5 درصد آب، 2.5 درصد نمک و مقادیر کمتری از مواد دیگر از جمله مواد معدنی و آلیِ محلول، ذرات معلق و چند گاز اتمسفر است. به ماهیگیری در دریا یا اقیانوس که میزان نمک آن بسیار بالاست، ماهی‌گیری در آب‌های شور گفته می‌شود. شما می‌توانید در آب‌های کم عمق و  یا عمیق ماهی‌گیری نمایید، اما آب‌های عمیق برای افراد با تجربه و خبره مناسب خواهد بود نه افراد تازه کار و مبتدی.

3. ماهیگیری در ساحل (Shore Fishing)

ماهیگیری ساحلی به معنای هر روشی از ماهیگیری است که بر روی وسیله نقلیه آبی انجام نمی‌شود. ماهگیری در ساحل تا عمق بسیار کم، از دیگر انواع ورزش ماهی‌گیری است. شاید بتوان گفت بسیاری از مردم به ساحلی منتهی به عمق کم آب، در نزدیکی خانه خود دسترسی دارند. ماهیگیری در ساحل بهترین نقطه جهت شروع ورزش ماهیگیری خواهد بود.

5. ماهیگیری در ساحل (Shore Fishing)

4.  ماهیگیری در یخ (Ice Fishing) 

در این روش ماهیگیران با استفاده از یک وسیله مخصوص، سوراخ‌هایی در یخ ایجاد و بعد اقدام به صید ماهی از داخل این سوراخ ها می‌کنند. لوازم جانبی خاصی برای انجام این روش مورد نیاز است که برای کسانی که تازه کار هستند، نمی‌تواند به عنوان اولین تجربه ماهی گیری، گزینه مناسبی باشد. تجهیزاتی از جمله عمق‌یاب‌ها و یابنده‌های ماهی می‌توانند به هنگام ماهیگیری در یخ کمک کننده باشند، چرا که شما نمی‌توانید ببینید در زیر یخ چه می‌گذرد و چه چیزی وجود دارد. به کارگیری بهترین یابنده ماهی (Fish Finder)، می‌تواند ماهیگیری در یخ را بسیار ساده‌تر کند؛ زیرا چنین یابنده‌های ماهی می‌توانند ضامن انجام صحیح ماهیگیری در یخ باشند.

4.  ماهیگیری در یخ (Ice Fishing)

5. ماهیگیری در رودخانه (River Fishing)

بسیاری از ماهیگیران، ماهیگیری در رودخانه را یکی از آرامش‌بخش‌ترین تجربه‌های ماهیگیری در آب‌های شیرین می‌دانند. ماهیگیری در رودخانه به وسایل زیادی نیاز نداشته و به راحتی با یک قایق یا کایاک یا در حین شنا قابل انجام است.  ماهیگیری در رودخانه مستلزم این است که ابتدا بدانید که ماهی‌ها از دست شکارچیان به کدام قسمت از رودخانه پناه برده و یا جریان آب اغلب آنها را به کدام سمت می برد. مناطقی را که در امتداد ساحل وجود دارند، در نظر بگیرید؛ مانند کناره‌ها که درختان یا گیاهان فرو رفته در آن قرار دارند؛ به طور کلی نقاط زیادی در رودخانه وجود دارند که ماهی‌ها را در خود جای می‌دهند.

معمولا زمانی که جریان آب در یک رودخانه بسیار قوی است و سرعت آن بالاست، ماهی‌ها اغلب به مناطق آرام‌تر رودخانه پناه می برند. نواحی زیر شاخه‌های آویزان یا بوته‌ها نیز مکان‌های خوبی برای پیدا کردن ماهی هستند؛ زیرا این مناطق سایه خوبی ایجاد کرده و همچنین پناهگاه خوبی برای ماهی‌ها در برابر پرندگان و سایر شکارچیان هستند.

5. ماهیگیری در رودخانه

6. ماهیگیری در اسکله (Wharf Fishing)

اسکله، بدون شک بهترین مکان ماهیگیری برای مبتدیان است و فقط نیاز به خرید وسایل اولیه دارد. همچنین یک گزینه واقع‌بینانه برای بسیاری از افرادی است که توانایی خرید قایق یا تجهیزات حرفه‌ای را ندارند. حتی حرفه‌ای‌ها گاهی اوقات به دلیل شرایط آب و هوایی بد، اسکله را برای ماهیگیری انتخاب می‌کنند. اسکله‌ها اغلب ماهی‌های کوچک را جذب می‌کنند زیرا ماهی‌ها از اسکله هم به عنوان پناهگاه و هم به عنوان منبعی برای یافتن غذا استفاده می‌کنند. به همین منوال، گاهی اوقات ماهی‌های کوچک، ماهی‌های شکارچی بزرگ‌تر را جذب می‌کنند که به دنبال یک غذای آسان می‌آیند.

از آنجایی که اسکله‌ها معمولا تعداد کمتری از ماهیگیران را به خود جذب می‌کنند، مکان‌های خوبی برای دیدن و یادگیری نحوه ماهیگیری دیگر ماهیگیران هستند؛ بنابراین اغلب می‌توانید مهارت‌ها یا نکات جدیدی را فرابگیرید.

6. ماهیگیری در اسکله

7. ماهیگیری در دریاچه (Lake Fishing)

ماهیگیری در دریاچه‌، شروع خوبی برای ماهیگیری است، زیرا دریاچه‌ها، مکان‌های عالی برای زندگی ماهی‌ها هستند. آنها غذای گیاهی فراوانی تولید می‌کنند و پوشش زیادی برای پنهان شدن ماهی‌ها فراهم می‌سازند. اولین چیزی که باید در مورد ماهیگیری در دریاچه بدانید این است که دو نوع دریاچه وجود دارد: طبیعی و مصنوعی. در حالی که هر دو نوع، محیطِ ماهیگیری در آب شیرین هستند.

درباره دریاچه‌های طبیعی در مقابل دریاچه‌های مصنوعی، نحوه شناسایی بهترین دریاچه‌های ماهیگیری و نحوه ماهیگیری در دریاچه بیشتر بدانید. گونه‌هایی مانند ماهی سی‌بس بزرگ، سی‌بس کوچک، دیواربین، سوف، بلوگا و قزل‌آلای دریاچه‌ای تنها برخی از انواع ماهی‌ هستند که در هنگام ماهیگیری در دریاچه، فرصت صید آنها را خواهید داشت.

7. ماهیگیری در دریاچه چگونه انجام می‌شود؟

ماهیگیری در دریاچه طبیعی

دریاچه‌های طبیعی، مکان‌های متعددی را شامل می‌شوند، از آبراه‌های وسیع آب شیرین مانند دریاچه‌های بزرگ گرفته تا دریاچه‌های کوچک کوهستانی که فقط چند هکتار را پوشش می‌دهند. این دریاچه‌ها نتیجه رویدادهای طبیعی مانند ذوب یخچال‌های طبیعی، تکتونیک صفحه‌ای یا آتشفشان‌های غیرفعال هستند. بسیاری از دریاچه‌های طبیعی در نزدیکی سرچشمه‌های یک رودخانه یا نهر قرار دارند و نسبت به دریاچه‌های ساخته شده یا دست‌ساز، رسوب کمتری دارند.

ماهیگیری در دریاچه طبیعی

  • هنگام یادگیری ماهیگیری در دریاچه‌های طبیعی، چند نکته مفید وجود دارد که می‌توانید از آنها برای افزایش شانس موفقیت استفاده کنید. اگر قصد ماهیگیری در یک دریاچه طبیعی را دارید، به دنبال نقاطی در امتداد خط ساحلی باشید که دارای تکه‌هایی از پوشش گیاهی آبزی مانند برگ شناور زنبق آبی یا نیزار هستند.
  • هر منطقه‌ای که متوجه تغییر در نوع یا ضخامت پوشش گیاهی می‌شوید، نقاط خوبی برای تمرکز هستند. ماهی‌های آب شیرین، مانند سی‌بس بزرگ و اردک ماهی، اغلب در نزدیکی پوشش گیاهی در دریاچه‌های طبیعی یافت می‌شوند، زیرا این مناطق سطح اکسیژن بالاتری داشته و برای طعمه‌ها کمینگاه خوبی‌اند.

یک راهنمایی! سعی کنید هنگام ماهیگیری در دریاچه‌های طبیعی برای اردک ماهی از یک طعمه ماهیگیری مخصوص با نام Weedless Spoon در اطراف پوشش‌های گیاهی استفاده کنید. این نوع طعمه به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین طعمه برای ماهیگیری در دریاچه در نظر گرفته می‌شود. از این نوع طعمه می‌توان به راحتی در داخل و اطراف علف‌های هرز یا پوشش گیاهی استفاده کرد. شکل این طعمه‌ها را می توانید در شکل زیر ببینید.

ماهیگیری در دریاچه طبیعی به چه شکل است؟

ماهیگیری در دریاچه مصنوعی

برخی از دریاچه‌های مصنوعی شامل مخازن و گودال‌هایی می‌شوند که به دلیل سدسازی یا فعالیت معدنی ایجاد شده‌اند. هنگام ماهیگیری در دریاچه‌های مصنوعی، باید به خاطر داشته باشید که سطح آب اغلب بسیار بیشتر از یک دریاچه طبیعی نوسان می‌کند. به عنوان مثال، این نوع دریاچه‌ها معمولا در اواخر سال برای آماده شدن برای باران‌های بهاری و روان، تخلیه می‌شوند. با توجه به این تفاوت‌ها، ممکن است بخواهید نکاتی برای ماهیگیری برای دریاچه‌های مصنوعی در نظر بگیرید.

در  ماهیگیری در یک دریاچه مصنوعی بهتر است که تلاش خود را بر روی لبه‌های نهر متمرکز کنید. عمیق‌ترین منطقه یک دریاچه مصنوعی، بستر اصلی آن خواهد بود. یکی از بهترین نکاتی که هنگام ماهیگیری در دریاچه‌های مصنوعی باید به خاطر بسپارید، این است که ماهی‌ها به دنبال مناطقی در نزدیکی لبه‌های این رودخانه یا بستر آن می‌گردند؛ زیرا این مناطق غذا و پوشش متنوعی را ارائه می‌دهند. هنگام ماهیگیری در دریاچه در یک مخزن یا گودال دست‌ساز، برای صید ماهی سی‌بس دهان بزرگ، از طعمه‌هایی مانند کرم‌های پلاستیکی نرم، مارمولک‌ها و طعمه‌های جرک‌بایت استفاده کنید.

ماهیگیری در دریاچه مصنوعی

ماهیگیری در امتداد سواحل دریاچه‌های مصنوعی می‌تواند گهگاه نتیجه‌بخش باشد، اما اگر روی پهنه‌ها و لبه‌ها تمرکز کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. اکنون که می‌دانید ماهیگیری در دریاچه‌های ساخته شده توسط انسان متفاوت از دریاچه‌های طبیعی است، می‌توانید ساختار زیر آب را بهتر بشناسید، چوب ماهیگیری خود را برداشته و ماهی‌های بیشتری صید کنید.

8. ماهیگیری در دریا؛ نکات لازم برای ماهیگیری در دریا

ماهیگیری در دریا یکی از سرگرمی‌های محبوب در بسیاری از کشورهای ساحلی است. این فعالیت باعث می‌شود تا طبیعت و دنیای زیر آب بهتر شناخته شده و انواع مختلفی از ماهیان بزرگ و کوچک شناسایی و شکار شوند. همچنین ماهیگیری در دریا یکی از سرگرمی‌های محبوب در بین افرادی است که به طبیعت علاقه‌مند هستند. ماهیگیری در دریا شامل صید ماهی‌های دریایی از جمله تن ماهی تن، ساردین، ماهی سیبری، ماهی قزل‌آلا و... است.

این فعالیت به‌خصوص برای علاقه‌مندان به ماهیگیری، فرصت بسیار خوبی برای آرامش و استراحت به دور از زندگی شلوغ و پر هیاهوی شهری است. با این حال، قبل از شروع به ماهیگیری در دریا، باید با امنیت دریانوردی آشنا شوید و همچنین از تجهیزات مورد نیاز برای ماهیگیری استفاده کنید.

ماهیگیری در دریا؛ نکات لازم برای ماهیگیری در دریا

اولین چیزی که برای ماهیگیری در دریا نیاز دارید، کشتی یا قایقی است که بتوانید به راحتی به دل دریا بزنید. برای این کار، باید اطمینان حاصل کنید که کشتی یا قایق مورد نظر دارای تجهیزات ایمنی و سایز مناسب برای تعداد نفرات ماهیگیران است.

بعد از تهیه قایق یا کشتی، باید تجهیزات ماهیگیری را نیز فراهم کنید. ابزارهای اساسی شامل قلاب، نخ ماهیگیری، چرخ ماهیگیری و مواد مصرفی مثل انواع طعمه ها است. همچنین، حتماً باید از کفش یا چکمه مناسب استفاده کنید تا پاهای شما از زخم‌ها و آسیب‌های ناشی از قایق‌رانی و یا ماهیگیری دریایی محافظت شود.

قبل از شروع به ماهیگیری، باید به یاد داشته باشید که همیشه مجوز ماهیگیری معتبر داشته باشید و همچنین به دنبال حفظ محیط زیست باشید. این بدان معناست که باید ماهیان را با دقت شکار کنید و جهت حفظ گونه‌ها فقط به دنبال ماهی‌هایی باشید که به اندازه کافی مراحل رشد خود را طی کرده و خارج از سن باروری و تولید مثل هستند.

ماهیگیری در دریا؛ نکات لازم برای ماهیگیری در دریا

برای شروع ماهیگیری در دریا، اولین قدم آشنایی با محل مناسب برای این فعالیت است. اکثر مناطق ساحلی، یکی از بهترین محل‌های ماهیگیری در دریا هستند. با این حال، ممکن است در بعضی از مناطق، ماهیگیری ممنوع باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع به ماهیگیری در دریا، قوانین و مقررات مربوط به ماهیگیری در آن منطقه را به‌دقت بخوانید.

هنگام ماهیگیری در دریا، بهتر است که برای کسب موفقیت، از تجربیات ماهیگیران حرفه‌ای استفاده کنید. این موارد شامل انتخاب بهترین تکنیک ماهیگیری برای محیطی است که در آن قرار دارید، همچنین باید بدانید که کدام ماهی‌ها در آن منطقه زندگی می‌کنند و با چه نوع غذاهایی تغذیه می‌شوند و همچنین بهترین زمان‌ها برای شروع و پایان ماهیگیری چه ساعاتی است.

ماهیگیری در دریا؛ نکات لازم برای ماهیگیری در دریا

تکنیک‌های مختلف ماهی گیری شامل چه مواردی است؟

ماهیگیری در تمام دنیا دارای تکنیک‌های مختلفی است. این تکنیک‌ها بر اساس موارد مختلفی انتخاب می‌شوند. برای مثال بر اساس مبتدی یا حرفه ای بودن فرد و یا براساس موقعیت یا مکان ماهیگیری می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع تکنیک‌های ماهیگیری با ذکر نکات و جزئیات آورده شده‌اند.

تکنیک‌های مختلف ماهی گیری شامل چه مواردی است؟

1. ماهیگیری به روش اسپینینگ (Spinning Fishing)

نام این روش به دلیل وجود یک قرقره چرخان در ساختار چوب ماهیگیری، اسپینینگ انتخاب شده است. این نوع قرقره یکی از رایج‌ترین قرقره‌های ماهیگیری و همچنین یکی از ساده‌ترین‌ها روش‌ها است. ماهیگیری اسپینینگ را می‌توان تقریبا در هر مکانی برای هر نوع ماهی انجام داد. اسپینینگ، روشی است که بیشتر با ماهیگیری ورزشی مرتبط است.

این روش بسیار گسترده است. اسپینینگ به طور خلاصه، به معنای چرخیدن است که با کمک وزن طعمه، طعمه را پرتاب می‌کنند و دوباره به کمک چرخ، از طریق نخ ماهیگیری جمع می‌شود. مهم‌ترین چیز برای یادگیری در روش اسپینینگ این است که چگونه چرخ اسپینینگ را بچرخانید و چه زمانی نخ و چوب ماهیگیری را رها کنید.

1. ماهیگیری به روش اسپینینگ (Spinning Fishing)

2. ماهیگیری به روش ترولینگ (Trolling Fishing)

در روش ترولینگ، یک یا چند قلاب و نخ را به قایق بکسل می‌کنند و به ماهیگیری می‌پردازند. ترولینگ با استفاده از طعمه‌های رایج طبیعی یا مصنوعی انجام می‌شود و ماهی‌هایی را که در لایه‌های بالایی ستون آب شنا می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. در انگلستان برخی از شناورهای ساحلی با استفاده از این روش ماهی‌های بَس را هدف قرار می‌دهند.

رایج‌ترین شکل ماهیگیری ترولینگ با استفاده از قرقره چرخان، نخ ماهیگیری و یا نخ بافته نایلونی است. اگر با قرقره چرخان، ماهیگیری می‌کنید، باید یک میله اسپینینگ نیز داشته باشید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که تجهیزات خود را متناسب با نوع ماهیگیری تطبیق دهید. در شکل می‌توانید نحوه صید ماهی به روش ترولینگ را ببینید.

2. ماهیگیری به روش ترولینگ (Trolling Fishing)

3. فلای فیشینگ یا ماهیگیری با مگس مصنوعی (Fly Fishing)

هدف از فلای فیشینگ معمولا فریب دادن ماهی با استفاده از مگس یا حشره مصنوعی است. این طعمه‌های مصنوعی با استفاده از قسمت‌هایی از بدن جانداران مانند پر، مو و ... ساخته شده‌اند. برای انجام روش ماهیگیری با مگس مصنوعی (Fly fishing) باید طعمه خود را بر روی قلاب قرار دهید و آن را طوری در آب نگه دارید که گویی یک پشه یا مگس بر روی آب نشسته است. در این روش ماهی فریب خورده و به دام شما خواهد افتاد. ممکن است کسانی را دیده باشید که به درون آب رودخانه رفته و نخ ماهی گیری را بیرون می‌کشند، این افراد به احتمال زیاد در حال انجام این روش هستند.

3. فلای فیشینگ یا ماهیگیری با مگس مصنوعی (Fly Fishing)

4. ماهیگیری کایاک (Kayak Fishing)

کایاک نوعی قایق باریک و کوچک و اغلب یک نفره است. در برخی جاها نیز به آن کانو می‌گویند. بسیاری، آن را یک وسیله ورزشی می‌دانند، زیرا عمده استفاده از این قایق خاص، عموما در مسابقات ورزشی و آبی است. صید ماهی با استفاده از کایاک را ماهیگیری کایاک می‌گویند. شما می‌توانید ماهیگیری کایاک را هم در آب‌های شور و هم در آب‌های شیرین انجام دهید. لوازم زیادی از جمله یابنده‌های ماهی متحرک وجود دارند که می‌توانند شما را در صید ماهی به این روش یاری کنند.

6. ماهیگیری کایاک (Kayak Fishing)

5. ماهیگیری با قلاب چگونه انجام می‌شود؟

برای ماهیگیری باید بدانید که چگونه یک قلاب را برای صید ماهی تنظیم کنید. از آنجایی که ماهی‌های مختلف به روش‌های متفاوتی برای صید نیاز دارند – برای مثال تنظیم قلاب برای ماهی قزل آلا با تنظیم قلاب برای گربه‌ماهی متفاوت است - ما فقط به ذکر اصول اولیه می‌پردازیم. یک قانون کلی خوب برای یادگیری ماهیگیری این است که صبر کنید و وزن ماهی را احساس کنید.

اگر ماهی محتاط است و فقط به طناب ماهیگیری و طعمه شما ضربه می‌زند و آن را گاز نمی گیرد، بهتر است صبر کنید؛ بگذارید ماهی طعمه را بگیرد و بعد از اینکه وزن آن را احساس کردید قلاب را تنظیم کنید. 

ماهیگیری با قلاب چگونه انجام می‌شود؟

تنظیم قلاب ماهیگیری؛ قلاب خود را چگونه برای ماهیگیری تنظیم کنیم؟

برای دریافت بهترین نتیجه، حتما از قلاب ماهیگیری مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال هنگام صید گربه‌ماهی، استفاده از طعمه‌های دایره‌ای شکل، اغلب نیاز به تنظیم قلاب را از بین می‌برد، زیرا معمولا به طور خودکار در دهان ماهی، گیر می‌کند. تنظیم قلاب ماهیگیری شامل مراحل زیر است

1. در نحوه تنظیم قلاب ماهیگیری، به دنبال نشانه‌های رایجی باشید، برای مثال هنگامی که یک ماهی، طعمه را گاز می‌گیرد، یا شناور شما کاملا به زیر آب کشیده ‌شود، یا احساس ‌می‌کنید که کشش واقعی روی نخ ماهیگیری وجود دارد و یا نخ ماهیگیری شما شروع به حرکت ‌کند و ...

2. چرخ ماهیگیری را به آرامی بچرخانید و نخ را محکم نگه دارید. این به افزایش حساسیت کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد گاز گرفتن ماهی را احساس کنید و در موقعیت بهتری برای تنظیم قلاب قرار بگیرید.

3. تنظیم قلاب نسبتا ساده است. اما گاهی اوقات تشخیص اینکه ماهی طعمه را گاز گرفته یا نه و یا فقط جریان آب است که دارد طعمه را تکان می‌هد ممکن است دشوار باشد.

تنظیم قلاب ماهیگیری؛ قلاب خود را چگونه برای ماهیگیری تنظیم کنیم؟

هرچه بیشتر در مورد گونه‌های ماهی که به دنبال آن هستید، بدانید و زمان بیشتری را صرف تمرین در آب کنید، در ماهیگیری حرفه ای تر خواهید شد. بنابراین می‌بایست تنظیم مناسب قلاب ماهیگیری را یاد بگیرید و صید خود را به حداکثر برسانید!

6. ماهیگیری با تور ماهیگیری به چه شکلی انجام می‌شود؟

تور ماهیگیری، توری است که برای ماهیگیری استفاده می‌شود. این تور، اغلب دایره‌ای شکل است و وزنه‌های کوچکی در اطراف لبه آن پخش شده است. تور ماهیگیری، با دست به گونه‌ای پرتاب می‌شود که در حالی که در هوا است قبل از فرو رفتن در آب کاملا باز و پخش می‌شود. هنگامی که تور به داخل آب کشیده می‌شود، ماهی‌ها در آن گیر کرده و صید می‌شوند.

این وسیله ساده به ویژه برای صید ماهی‌های کوچک یا ماهی‌های مخصوص موثر است. تور ماهیگیری هزاران سال است که با تغییرات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران نیز متدهای مختلفی برای ماهیگیری با تور وجود دارند. ماهیگیری با تور یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین شکل‌های ماهیگیری در ایران است. 

ماهیگیری با تور ماهیگیری به چه شکلی انجام می‌شود؟

7. صید ماهی با دست؛ آیا امکان دارد با دست خالی ماهی گرفت؟

صید ماهی با دستان خالی شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد؛ اما یاد گرفتن آن برای مواقع اضطراری به کمکتان می‌آید. شاید باور آن سخت باشد، ولی افراد زیادی این کار را انجام می‌دهند. برای ماهیگیری با دست روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال برای صید گربه‌ماهی با دست از روش نودلینگ Noodling که یک روش مرسوم است، استفاده می‌شود. در این روش فرد دست یا پای خود را داخل یک سوراخ که محل زندگی گربه ماهی است قرار می‌دهد تا بتواند ماهی را بگیرد. در واقع فرد از دست و پای خود به عنوان طعمه برای ماهیگیری استفاده می‌کند.

نودلینگ بدون استفاده از هیچگونه قلاب، نخ یا میله ماهیگیری انجام می‌شود. اما انواع دیگر ماهی‌ها را نیز می‌توان با دستان خالی صید کرد؛ در واقع، ماهیگیری با دست به اندازه‌ای رایج شده که در برخی مناطق قوانین ماهیگیری خاصی به آن اختصاص یافته است. یادگیری ماهیگیری با دست یک مهارت گرانبها برای بقا است که به شما امکان می‌دهد با تجهیزات صفر، در شرایط سخت و خاص غذای خود را تهیه کنید.

7. صید ماهی با دست؛ آیا امکان دارد با دست خالی ماهی گرفت؟ | ماهیگیری چیست؟

اما به این واقعیت توجه داشته باشید که ماهیگیری با دست، خطراتی را نیز به همراه دارد؛ دست و پای آویزان شده در آب را نه تنها ماهی‌ها، بلکه سایر آبزیان بعضا وحشی همانند تمساح‌ها، سگ‌های آبی، مارها و لاک‌پشت‌ها نیز، ممکن است گاز بگیرند. همچنین ماندن اعضای بدن در آب برای مدت طولانی می‌تواند منجر به هیپوترمی شود.

هیپوترمی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بسیار سرد ایجاد می‌شود. هنگامی که در معرض دمای سرد قرار می‌گیرید، بدن شما به سرعت شروع به از دست دادن گرما می‌کند. قرار گرفتن به مدت طولانی در دمای پایین در نهایت منجر به مصرف انرژی ذخیره شده بدن شما و کاهش دمای بدن می‌شود.

7. صید ماهی با دست؛ آیا امکان دارد با دست خالی ماهی گرفت؟ | ماهیگیری چیست؟

مراحل ماهیگیری با دست

  • مرحله یک: اَبدا به داخل رودخانه نروید و تمام بدن خود را خیس نکنید؛ زیرا در معرض خطر هیپوترمی قرار می‌گیرید. بهتر است، یک قسمت سایه‌دار رودخانه یا دریاچه را پیدا کنید که جریان آب در آن کندتر است. دراز بکشید، بازوی خود را در آب فرو کنید و صبر کنید.
  • مرحله دو: آرام و ریلکس باشید. ماهی‌ها به اجسام خارجی که گرمتر از محیط زیر آب هستند، نزدیک نمی‌شوند؛ بنابراین باید منتظر بمانید تا بازوی شما گرمای خود را از دست بدهد. این فرآیند معمولا حدود ده تا پانزده دقیقه طول می‌کشد. هنگامی که بازوی شما سرد شد، ماهی در تشخیص بین سنگ و پوشش گیاهی با دست شما با مشکل مواجه خواهد شد.

مراحل ماهیگیری با دست

(بدیهی است که هرچه بیشتر بازوی خود را در رودخانه‌ای سرد رها کنید، احتمال هیپوترمی یا حتی سرمازدگی بیشتر می‌شود، بنابراین، این ترفند را برای زمانی که واقعا در شرایط اضطراری هستید انجام دهید.)
  • مرحله سه: انگشت خود را مانند کرم حرکت دهید. این کار را با انگشت میانی خود بهتر می‌توانید انجام دهید. یک روش باستانی نیز برای صید ماهی قزل آلا وجود دارد که با لمس کردن و قلقلک دادن زیر شکم ماهی و در نهایت به هلاکت رساندن آن انجام می‌شود. این روش برای مناطق تنگ و بسته که ماهی راحت در آنها به دام میفتد، مناسب است.
  • مرحله چهار: سریع باشید. هدف، قرار دادن انگشتان در زیر آبشش‌ها و گرفتن ماهی از این نقطه است. روش دیگر این است که با یک حرکت سریع، دست خود را زیر شکم ماهی برده و با یک ضربه آن را سریعا به بیرون از آب پرتاب کنید.

مراحل ماهیگیری با دست

8. نحوه پرتاب چوب ماهیگیری با استفاده از قرقره چرخان

مرحله بعدی انداختن قلاب در آب است. زمانی که در انداختن قلاب مهارت پیدا کردید، ماهی گیری برای شما به مانند یک بازی جذاب خواهد شد. بسیاری از مبتدیان روش صحیح پرتاب قلاب را نمی‌دانند. اما نکته‌ای که قبل از پرتاب قلاب به اندازه خود پرتاب اهمیت دارد و باید در انجام آن دقت و حوصله به خرج دهید، چک کردن سلامت چرخ و چوب است. باید مطمئن شوید که چرخ سالم است و تکه‌های چوب همگی باز باشند، همچنین حلقه‌های چوب با هم مماس و در یک راستا باشند.

نکته مهم‌تر دیگر این است که در مکانی که قصد پرتاب قلاب دارید، موانعی همچون درخت و بوته‌های بلند بر سر راهتان وجود نداشته باشد. بعد از انجام این بررسی‌ها جهت پرتاب قلاب با چوب و چرخ ماهیگیری را باید یاد بگیرید. ویدئو‌های راهنمای زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که به شما روش انداختن قلاب در آب را می‌آموزند، اما توضیحی که ما ارائه می‌دهیم هم می‌تواند در استفاده از قرقره چرخان به شما ایده دهد.

نحوه پرتاب قلاب ماهیگیری با استفاده از قرقره چرخان

  1. چوب ماهیگیری یا دسته صید را به دست غالب خود بگیرید.
  2. چوب ماهیگیری را به صورت افقی نگه دارید به صورتی که چرخ ماهیگیری در قسمت زیرین و رو به پایین باشد.
  3. مطمئن شوید که غلطک نخ با چوب شما انطباق دارد.
  4. نخ را با انگشت خود از غلطک دور کنید و آن را در مقابل گیره نگه دارید.
  5. با دست دیگر خود گیره چرخ را به سمت بالا بکشید.
  6. چوب خود را به سمت عقب ببرید، به طوری که چوب به طور افقی روی شانه شما قرار گیرد.
  7. یک پرتاب رو به جلو انجام دهید و نخی را که زیر انگشت خود دارید را آزاد کنید و همان طور که بازوی شما یک زاویه 45 درجه با نخ پیدا می کند، نخ زیر انگشت خود را آزاد نمایید.

در صورتی که قصد دارید پرتاب‌های بلند بیش از 40-50 متر داشته باشید باید از چرخ بزرگ استفاده نمایید. چرخ ماهیگیری (اسپول) بزرگ ظرفیت بیشتری برای نخ دارد. همچنین بهتر است از نخ نازک استفاده نمایید، چرا که نخ نازک حجم کمتری در اسپول اشغال می‌کند و نخ با طول بیشتری درون چرخ قرار می‌گیرد. این ویژگی امکان پرتاب‌های بلند را فراهم می‌آورد. همچنین برای پرتاب‌های بلند، عامل وزنه‌ای که به ریسه وصل می‌شود، نیز مهم است. هر چه وزنه سنگین‌تر باشد، پرتاب‌های بلندتر و زیادتری را می‌توانید انجام دهید. ولی دقت نمایید که وزنه از حد استاندارد بیشتر نباشد؛ و‌گرنه چوب شما صدمه دیده و ممکن است بشکند.

نحوه پرتاب قلاب ماهیگیری با استفاده از قرقره چرخان

در بازار، چوب و چرخ‌هایی وجود دارد که امکان پرتاب قلاب به فواصل حدود 100- 150متر را دارند.

تجهیزات مورد نیاز ماهیگیری؛ انواع لوازم ماهیگیری چه چیزهایی هستند؟

در ماهیگیری چه به دنبال تهیه غذا باشید، و چه صرفا برای تفریح و اوقات خوش ماهیگیری کنید، به تجهیزات مناسب آن نیاز دارید. ساده‌ترین تجهیزات ماهیگیری شامل یک چوب ماهیگیری (یک میله با یک قرقره وصل شده) و یک قلاب ماهیگیری است. ماهیگیر، نخ و قلاب خود را داخل آب می‌اندازد، منتظر می‌ماند تا ماهی طعمه را گاز بگیرد و بلافاصله آن را بیرون می‌کشد.

ماهیگیری به صبر و زمان زیادی نیاز دارد، همچنین دانستن اینکه چه نوع ماهی‌هایی در چه آب‌هایی زندگی می‌کنند، و یا اینکه ماهی‌ها بیشتر به سراغ چه نوع طعمه‌هایی می‌روند، نیز مهم است. در زیر به برخی از تجهیزات موردنیاز ماهیگیری اشاره می‌کنیم:

تجهیزات مورد نیاز ماهیگیری؛ انواع لوازم ماهیگیری چه چیزهایی هستند؟

مجوز ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

قبل از هر چیز بررسی نمایید که آیا محلی که برای ماهیگیری انتخاب نموده‌اید، نیاز به مجوز دارد یا خیر. البته بیشتر مکان‌های مناسب ماهیگیری، نیازمند اخذ مجوز از سازمان محیط زیست یا بخش‌های خصوصی است. اخذ و خرید این مجوز وقت زیادی نمی‌برد و در عوض شما با خیال راحت و قانونی می‌توانید به ماهی گیری بپردازید.

چگونه مجوز ماهیگیری بگیریم؟

گفتیم که اولین موردی که باید برای ماهیگیری در یک محل تهیه نماییم، مجوز ماهیگیری است. این مجوز را در محل‌هایی که در دست بخش خصوصی می‌باشند، باید در همان محل دریافت نمایید. اما برای ماهی‌گیری در محل‌های دولتی مثل سد امیرکبیر و سد طالقان باید به سازمان محیط زیست و شیلات همان استان مراجعه و درخواست خود را به همراه مدارک لازم ارائه نمایید؛ تا در صورت امکان مجوز جهت ماهی گیری در مکانی که در نظر دارید صادر گردد.

نکته: طبق تحقیقات ما و در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، مجوز ماهیگیری توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر نمی‌شود، و در بسیاری از نقاط ذکر شده در این مقاله، به دلایل مختلفی، ماهیگیری ممنوع اعلام شده است.

چگونه مجوز ماهیگیری بگیریم؟

فصل ماهیگیری در ایران، از اول بهار تا اول پاییز است. مجوز ماهیگیری به صورت فصلی صادر می‌شود. در مجوز ذکر می‌شود که تا چه تعداد ماهی می‌توان صید کرد. یعنی تعداد صید ماهی محدود است. در مجوز ماهیگیری هر فرد می‌تواند یک عدد چوب ماهیگیری داشته باشد؛ یعنی هر مجوز، یک چوب ماهیگیری.

اگر فردی بخواهد دو عدد چوب ماهیگیری داشته باشد، باید برای هر کدام یک مجوز مجزا بگیرد. هر استان یک مجوز دارد؛ یعنی مثلا اگر در تهران هستید و می‌خواهید به مازندران برای ماهیگیری بروید، مجوز شما باید برای استان مازندران باشد. در زیر نکاتی در مورد دریافت مجوز ماهیگیری در تعدادی از مکان‌های ماهیگیری معروف آورده می‌شود:

  • از آنجایی که پارک المهدی، ارم، و رازی خصوصی به حساب می‌آیند، مجوز ماهیگیری آنان در همان محل صادر می‌شود.
  • به منظور ماهی گیری در سدهای لار، لتیان و ماملو باید به صورت روزانه مجوز دریافت نمود.
  • دریاچه امامزاده علی و دریاچه‌های تار و هویر نیز در اختیار بخش خصوصی بوده و مجوز ماهیگیری در همان محل صادر می‌شود.
  • صدور مجور برای صید ماهی در سد پلور مربوط به تهران بوده و مجوز روزانه برای آن‌ها صادر می‌شود. اما صدور مجوز در رودخانه پایین آن مربوط به مازندران خواهد بود.

در رابطه با قیمت مجوزهای ماهیگیری باید گفت که: قیمت آن‌ها بنا به نوع محل و تعداد ماهی که قصد صید آن را دارید متفاوت است. برای نمونه برای دریافت مجوز ماهی گیری در آب‌های استان البرز در سال 1401 مبلغی که باید بپردازید حدود 50 هزار تومان بابت یک پروانه صید 2 ماهه خواهد بود.

چگونه مجوز ماهیگیری بگیریم؟

طبق تحقیقات تیم تارگتینو اطلاعات زیر در مورد مجوزهای ماهیگیری در مکان‌های مختلف به دست آمد:

  • در حال حاضر ماهیگیری، به دلیل صید بی‌رویه قزل آلا در اکثر نقاط ممنوع است و مجوز ماهیگیری جدید نیز صادر نمی‌شود.
  • در رودخانه بازفت شهرکرد که دارای ماهی قزل آلا است ماهیگیری ممنوع نیست.
  • در لرستان در سد کارون 3 و 4 برای ماهیگیری در حال حاضر مجوز صادر نمی‌شود.
  • شهر آمل هم دارای دریاچه مصنوعی برای ماهیگیری است و در آن ماهی کپور می‌ریزند.
  • مناطق فعال ماهیگیری در شهر تهران شامل دریاچه ارم و خلیج فارس است. در دریاچه‌های مصنوعی مانند ارم و خلیج فارس در هوای سرد قزل آلا ریخته می‌شود ولی در هوای گرم نه.

چوب ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

انواع گوناگون چوب ماهیگیری در بازار وجود دارد. نکته مهم قبل از خرید چوب ماهی گیری این است که ماهی که قصد صید آن دارید را انتخاب کرده باشید. پیشنهاد ما این است که یک چوب ماهیگیری قزل آلا برای اولین خرید چوب، مناسب خواهد بود.

وزن این چوب‌ها 30-40 گرم و طول پرتابی بین 3/6 و 5/4 متر است. دقت داشته باشید که از خرید چوب‌های کوتاه به جز در چند مورد استثنایی که به مکانی ماهیگیری که می‌روید وابسته است، صرف نظر نمایید. زیرا پرتاب قلاب و طعمه خود از میان درختان و بوته‌های ساحل، با چوب‌های کوتاه بسیار مشکل آفرین خواهد بود. 

تجهیزات ماهیگیری - چوب ماهیگیری

معرفی انواع چوب ماهیگیری؛ چند نوع چوب ماهیگیری داریم؟

چندین نوع چوب مختلف برای ماهیگیری وجود دارد. این به آن معنا است که برای موقعیت‌های مختلف ماهیگیری و همچنین انواع ماهی از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از این چوب‌های ماهیگیری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است و کاربرد متفاوتی دارد. انواع چوب ماهیگیری شامل موارد زیر است:

  • چوب ماهیگیری کاسی
  • چوب پشه یا فلای فیشینگ
  • چوب اسپینینگ (Spinning Rod)
  • چوب‌ اسپین کستینگ (Spin Casting)
  • بیت کستینگ (Bait Casting)
  • چوب ماهیگیری ترولینگ (Trolling)

نحوه آماده کردن چوب ماهیگیری چگونه است؟

اگر قصد دارید ماهیگیری را شروع کنید، تنها چیزی که نیاز دارید، مجموعه‌ای مناسب از تجهیزات و دانستن اصول اولیه است. اما یکی از مهارت‌های اساسی که باید بیاموزید، نحوه تنظیم چوب ماهیگیری است. تنظیم چوب ماهیگیری می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای ماهیگیران مبتدی که برای بار اول می‌خواهند ماهیگیری کنند؛

اما هنگامی که طبق یک دستورالعمل اصولی و دقیق چندین بار این کار را انجام دهید، می‌توانید مهارت‌های اولیه را به دست آورده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حرفه ای شوید. در ادامه نحوه آماده کردن چوب ماهیگیری را توضیح داده‌ایم. چیزهایی که نیاز خواهید داشت شامل قلاب ماهی گیری، قرقره یا چرخ ماهیگیری و طعمه می‌باشد.

نحوه آماده کردن چوب ماهیگیری چگونه است؟

  1.  ابتدا چوب خود را تمیز کنید. هر گونه آلودگی یا کثیفی را پاک کنید. تمیز نگه داشتن چوب و سایر تجهیزات ماهیگیری به افزایش طول عمر آنها کمک می‌کند.
  2. اگر چوب شما دارای چند بخش است، بخش‌ها را به یکدیگر متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که بخش‌های مختلف به بهترین شکل به یکدیگر متصل شوند.
  3. قسمتی از چوب ماهیگیری به قرقره متصل می‌شود. در واقع قرقره به قسمت پایینی چوب متصل می‌گردد. اگر از چوب ماهیگیری مسافرتی استفاده می‌کنید ممکن است از نوع چند تکه‌ای باشد؛ بنابراین باید آن را سرهم‌بندی کنید. دقت کنید که اتصالات را به خوبی انجام دهید تا قرقره به خوبی در جای خود قرار گیرد.
  4. اتصالات چوب را به زور به هم فشار ندهید؛ زیرا ممکن است برای همیشه به آن آسیب بزنید. سعی کنید محل قرارگیری قرقره را با چرخاندن آن، شل کنید. هنگامی که قرقره در جای خود قرار گرفت، آن را سفت و محکم کنید.
  5. شروع به چرخاندن قرقره کنید. نخ‌گیر(قسمتی از قرقره ماهیگیری) را بلند کنید و سپس نخ را از اولین حلقه چوب عبور دهید و تا زمانی که نخ به حلقه بالایی چوب برسد، چرخاندن را ادامه دهید.
  6. به یاد داشته باشید، اگر قصد صید ماهی‌های بزرگ را دارید، مطمئن شوید که نخ ماهیگیری که استفاده می‌کنید، از استحکام کافی برخوردار باشد، تا فشار کمتری به چوب وارد کند و از شکستن آن جلوگیری شود.
  7. هنگامی که نخ خود را از میان تمام حلقه‌ها عبور دادید، نخ را از حلقه هرزگرد طعمه رد کنید و یک گره Uni ببندید تا طعمه محکم شود.

نحوه آماده کردن چوب ماهیگیری چگونه است؟

چه نوع چوب ماهیگیری بخریم؟

بعد از اینکه در مورد طول چوب ماهیگیری خود تصمیم گرفتید، نوبت آن است که در مورد نوع آن  تصمیم بگیرید. انواع تلسکوپی و چندتکه در بازار وجود دارد. این کاملا بستگی به خودتان و تمایل شما دارد، بنابراین ابتدا خوب جستجو کنید و بعد دست به انتخاب بزنید. چوب‌های ماهی گیری چندتکه نسبت به انواع تلسکوپی کیفیت بهتر و همچنین عمر طولانی‌تری دارند؛

ولی مشکل چوب‌های چندتکه این است که حملشان کمی مشکل‌ساز است. نهایتا به هنگام انتخاب هر کدام از آنان باید به سبکی،  استحکام و خوش دست بودن آنان نیز توجه داشته باشید. 

چه نوع چوب ماهیگیری بخریم؟

چرخ ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

مورد دوم از تجهیزات و لوازمی که برای ماهی گیری بدان نیازمندید چرخ ماهیگیری است. چرخی که به چوب متصل می‌شود، باید با آن تناسب داشته باشد. حداقل ظرفیت چرخ ماهیگیری شما باید 100- 150 متر نخ باشد. از آنجایی که ممکن است قرقره‌ها بنا به دلایل مختلفی آسیب ببینند و خراب شوند، از این رو بهتر است همیشه یک قرقره یدکی نیز به همراه داشته باشید.

معرفی اجزای چرخ ماهیگیری؛ قرقره ماهیگیری شامل چه بخش‌هایی است؟

هنگام یادگیری ماهیگیری، آشنایی با قطعات مختلف قرقره ماهیگیری و نقش آنها بسیار مهم است. قرقره‌ها انواع مختلفی دارند. در اینجا ما یک نوع قرقره به نام قرقره اسپینینگ را برای بررسی انتخاب کرده‌ایم.

به طور کلی محبوب‌ترین نوع قرقره به ویژه برای مبتدیان قرقره‌های اسپینینگ می‌باشند. به این دلیل که استفاده از آنها آسان است و نسبت به قرقره‌های Baitcasting، کمتر مستعد گره خوردن هستند. در ادامه، در مورد قسمت‌های خاص قرقره ماهیگیری و نقشی که هر قسمت از آن دارد، توضیح داده شده است.

معرفی اجزای چرخ ماهیگیری؛ قرقره ماهیگیری شامل چه بخش‌هایی است؟

1. بدنه قرقره (Reel Body)

بدنه یا محفظه قرقره جزء اصلی قرقره ماهیگیری است. در اکثر قرقره‌های اسپینینگ، بدنه از یک بازوی پشتیبان، پایه و محفظه جعبه دنده تشکیل شده است. اکثر بدنه‌های قرقره از گرافیت یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. جنس آلومینیوم محکم‌تر، اما سنگین‌تر نیز هست و به احتمال زیاد در شرایط ماهیگیری در آب شور مقاوم نخواهد بود. برای ماهیگیری در آب شور بهتر است از قرقره گرافیتی استفاده کنید؛ زیرا در برابر خوردگی مقاوم است.

2. دسته قرقره (Reel Handle)

از دیگر قسمت‌های مهم قرقره، دسته آن است. از آنجایی که دسته با دست چرخانده می‌شود تا نخ را پس از صید به چوب بازگرداند، باید نرم و راحت باشد. اکثر دستگیره‌های قرقره به شکل گرد یا T شکل هستند و می‌توان با دست راست یا چپ با آنها کار کرد. (بسته به اینکه از کدام سوکت برای محکم کردن دسته روی بدنه قرقره استفاده شود).

2. دسته قرقره (Reel Handle) | ماهیگیری چیست؟

3. قرقره نخ (Reel Spool)

قرقره نخ، قسمتی از قرقره است که نخ ماهیگیری را نگه می‌دارد، اما نقش مهمی در انعطافِ حرکت نخ بازی می‌کند. اکثر قرقره‌های نخ از هر دو جنس آلومینیوم یا گرافیت آنودایز ساخته می‌شوند (گرافیت سبک‎‌تر است، در حالی که آلومینیوم استحکام بیشتری دارد).

4. پیچ لگام یا کلاچ (Drag Adjustment)

یکی از قسمت‌های یک قرقره چرخان، پیچ لگام یا کلاچ است. پیچ لگام یا کلاچ شبیه یک صفحه است و به طور کلی در بالای قرقره قرار دارد. پیچ لگام یا کلاچ در هر قرقره ماهیگیری یک هدف دارد: تنظیم تنش یا نیروی لازم برای حرکت منعطف نخ روی قرقره نخ. سفت کردن کلاچ، فرار کردن ماهی را سخت‌تر می کند، در حالی که هرچه آن را شل‌تر کنیم فرار ماهی آسان‌تر می‌شود.

4. پیچ لگام یا کلاچ (Drag Adjustment) | ماهیگیری چیست؟

5. نخ‌گیر (Bail)

نخ‌گیر به عنوان هدایت کننده‌ای برای نخ، روی قرقره نخ عمل می‌کند. هنگامی که نخ‌گیر درگیر می‌شود، از جدا شدن نخ ماهیگیری از قرقره نخ جلوگیری می‌کند. هنگامی که نخ گیر باز است، (یعنی هنگامی که در حال جمع کردن نخ هستیم)، نخ را از قرقره نخ آزاد می‌کند. در طول بازیابی نخ، نخ‌گیر به هدایت نخ ماهیگیری به سمت قرقره نخ کمک می‌کند.

6. ضامن چرخش معکوس (Anti-Reverse Switch)

ضامن چرخش معکوس کلاچ را درگیر می‌کند و از برگشت آن به عقب جلوگیری می‌کند. هنگامی که ضامن چرخش معکوس، خاموش است، می‌توانید دسته را برای آزاد کردن نخ و به صورت معکوس بچرخانید. این ویژگی می‌تواند گاهی اوقات برای صید ماهی‌های سبک‌تر مفید باشد، اما بیشتر ماهیگیران به کمک کلاچ این کار را انجام می‌دهند.

6. ضامن چرخش معکوس (Anti-Reverse Switch) | ماهیگیری چیست؟

نخ ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

بهتر است در ابتدای کار از نخ‌های ماهی گیری معمولی منوفیلامنت استفاده نمایید. از بین این نخ‌های معمولی، نخ‌هایی را برگزینید که خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته باشد. اگر قصد صید ماهی‌های کوچک دارید، به دنبال نخی باشید که روی لیبل آن 8-pound test نوشته شده باشد.

تجهیزات ماهیگیری - نخ ماهیگیری

انواع نخ ماهیگیری؛ آشنایی با انواع نخ ماهیگیری و کاربرد آنها

به صورت کلی در ماهیگیری سه نوع نخ اصلی وجود دارد. این نخ‌ها شامل نخ مونوفیلامنت، نخ بافته و نخ فلوروکربن است. بسته به ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از آنها، در انواع روش‌ها و تکنیک‌های ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ماهیگیری بسیار پیش می‌آید که از خود بپرسید کدام نخ برای ماهیگیری در ساحل و دریا بهترین است، و یا برای ماهیگیری در آب‌های شور و یا شیرین بهترین نوع نخ ماهیگیری کدام است؟

با توجه به تنوع گزینه‌های موجود در بازار، انتخاب نخ ماهیگیری مناسب می‌تواند چالش برانگیز به نظر برسد، اما با دانستن یک سری نکات در مورد انواع نخ ماهیگیری و ویژگی‌های آن‌ها، این کار به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

این نوع نخ، از یک رشته فیبر پلاستیکی(معمولا از جنس نایلون) تشکیل شده است. این نخ ساخت آسانی داشته و تولید آن به دهه 1930 برمی‌گردد. برخی از مزایای استفاده از نخ مونوفیلامنت شامل، مقرون به صرفه بودن، فراوانی در دسترس بودن و سهولت در استفاده است. به دلیل انعطاف‌پذیری و کشش خوب آن، می‌توانید از نخ مونو در اکثر موقعیت‌های ماهیگیری استفاده کنید. 

این نخ تحت فشار، خاصیت ارتجاعی خوبی دارد و احتمال پاره شدن آن به دنبال حرکت و کشش ماهی کاهش می‌یابد. نخ مونو همچنین سرعت فرورفتگی آهسته‌ای در داخل اّب دارد؛ این ویژگی آن را برای ادوات مصنوعی که در سطح آب(مثل شناور یا طعمه مصنوعی) قرار می‌گیرند مناسب می‌کند.

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت
نخ ماهیگیری بافته

نخ ماهیگیری بافته در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه ماهیگیران قرار گرفته‌ است. این نخ‌ها اغلب از چندین الیاف مصنوعی از جمله داکرون، اسپکترون یا Micro-Dyneema ساخته شده و استحکام باورنکردنی دارند. به دلیل ساختارشان، هزینه تولید و قیمت نهایی بالاتری نسبت به نخ‌های مونوفیلامنت دارند.

اما مزیت عمده آنها این است که با توجه به استحکام بالایی که دارند، نیاز به تعویض مکرر ندارند. نخ بافته، محکم و مقاوم بوده و بدون خاصیت کشسانی است؛ این امر آنها را برای ماهیگیری در پوشش‌های گیاهی متراکم یا آب‌های عمیق، ایده آل می‌کند.

نخ ماهیگیری بافته

نخ ماهیگیری فلوروکربن

این نخ ماهیگیری، تنها یک رشته دارد و از فلوئور، کربن و کلر تشکیل شده است. برخی از دلایل محبوبیت نخ فلوئوروکربن در بین ماهیگیران، این است که تقریبا در زیر آب نامرئی هستند. این ویژگی برای صید ماهی‌های ترسو و محافظه کار ایده آل است.

نخ‌های ماهیگیری فلوروکربن در برابر سایش مقاوم‌‌اند؛ به این معنی که در هنگام برخورد با صخره‌ها، دندان‌ها و فلس‌های ماهی، عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین نسبت به سایر نخ‌های ماهیگیری سنگین‌تر بوده و بنابراین برای ماهیگیری از کف مناسب‌اند.

نخ ماهیگیری فلوروکربن

چگونگی قرار دادن نخ بر روی چرخ ماهیگیری

بهترین راه برای یادگیری چگونگی قرار دادن نخ بر روی چرخ ماهیگیری، این است که، یک نفر این کار را جلوی چشم شما انجام دهد و شما با نگاه به آن و انجام همزمان آن، این عمل را بیاموزید. ویدئوهای متعددی وجود دارند که به شیوه‌های زیادی به شما نشان می‌دهند که چگونه نخ را از قرقره عبور دهید. اگر می‌خواهید که آن را خودتان یاد بگیرید، ما در اینجا یک توضیح سریع و کوتاه به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید عملا آن را امتحان نمایید.

  1. تسمه روی چرخ را باز نمایید.
  2. نخ را با استفاده از یک گره محوری بر روی میله ببندید.
  3. اسپول یا قرقره را بر روی زمین قرار دهید به طوری که لیبل آن رو به بالا باشد (شما نیاز دارید که نخ را چرخ بارگذاری کنید به همان شیوه‌ای که از اسپول بیرون می‌آید.)
  4. فشار کمی بر نخ بیاورید و در همان حال دسته چرخ را 20 دفعه بچرخانید. فشار وارده مانع از شل شدن نخ و مشکلات مربوط به آن می‌شود.
  5. در این میان دست نگه دارید و با باز کردن کمی از نخ مطمئن شوید که گره‌ای وجود ندارد. اگر نخ گره خورده است دوباره شروع کنید و قرقره خود را برگردانید و از جهت دیگر آن امتحان نمایید.
  6. به پر کردن قرقره خود ادامه دهید تا جایی که حدود یک و هشت دهم اینچ (هشت میلی متر) از لبه قرقره فاصله داشته باشد. نباید کمتر یا بیشتر از این حد نخ را دور قرقره بپیچید.

چگونگی قرار دادن نخ بر روی چرخ ماهیگیری

قلاب و وزنه؛ تجهیزات ماهیگیری

مشخص است که بدون قلاب شما نمی‌توانید هیچ ماهی صید نمایید، مثل آن است که بدون دست بخواهید یادداشت کنید. کیت‌های Combo بهترین گزینه برای مبتدیان است. زیرا این کیت‌ها چندین نوع مختلف قلاب و وزنه دارد. برای صید ماهی‌های کوچک قلاب‌هایی با اندازه‌های 6 و 10 را برگزینید. اگر قصد آزاد سازی ماهی صید شده را دارید از قلاب‌های دایره ای استفاده نمایید که نسبت به سایر قلاب‌ها آسیب کمتری به ماهی‌ها می‌زند.

آشنایی با انواع قلاب ماهیگیری و کاربرد هر کدام

قلاب ماهیگیری جزء ضروری‌ترین وسایل ماهیگیری است. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در داخل دهان ماهی گیر کنند. قلاب‌ها، اشکال و اندازه‌های و مختلفی داشته و از مواد مختلفی نیز تشکیل شده‌اند. علاوه بر این، هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. در ادامه به معرفی انواع قلاب ماهیگیری و کاربرد آنها می‌پردازیم.

قلاب J-hook 

رایج‌ترین نوع قلاب ماهیگیری است و برای موقعیت‌های مختلف ماهیگیری استفاده می‌شود. آنها به دلیل شکل آنها که شبیه حرف "J" است نامگذاری شده‌اند. قلاب‌های جی در اندازه‌ها و سبک‌های مختلفی از جمله قلاب آفست، دایره‌ای و اختاپوس عرضه می‌شوند. آنها برای صید طیف گسترده‌ای از گونه‌های ماهی، از ماهی پانفیش (ماهی های ریز) تا ماهی‌های شکاری بزرگ، مناسب هستند.

قلاب J-hook | ماهیگیری چیست؟

قلاب دایره‌ای (Circle)

یک نوع محبوب از قلاب ماهیگیری است که برای کاهش میزان مرگ و میر ماهی طراحی شده است. آنها شکل دایره‌ای و خارهایی دارند که به سمت داخل هستند. هنگامی که ماهی طعمه را می‌گیرد، قلاب به گوشه دهانش می‌لغزد و خطر آسیب را کاهش می‌دهد و در صورت رها شدن ماهی، شانس زنده ماندن آن را افزایش می‌دهد. قلاب‌های دایره ای معمولا برای صید و رها سازی ماهی استفاده می‌شوند.

قلاب سه طرفه (Treble Hook)

قلاب‌های سه شاخه‌ای هستند که معمولا برای لورها و طعمه‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. آنها در صید ماهی‌هایی که سریع و تهاجمی هستند، مانند ماهی سی‌بس و اردک ماهی موثر هستند. قلاب‌های سه طرفه در اندازه‌ها و سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند. آنها همچنین در ماهیگیری در آب‌های شور برای گونه‌هایی مانند ماهی تن و مارلین(نیزه ماهی) استفاده می‌شوند.

قلاب سه طرفه (Treble Hook) | ماهیگیری چیست؟

قلاب ضد علف هرز (Weedless Hook)

این نوع قلاب‌ها برای به حداقل رساندن گیرکردن داخل پوشش گیاهی زیر آب طراحی شده‌اند. آنها یک محافظ سیمی دارند که نوک قلاب را می‌پوشاند و از گرفتار شدن آن در علف‌های هرز یا سایر موانع زیر آب جلوگیری می‌کند. قلاب‌های ضد علف هرز معمولا در ماهیگیری در آب‌های شیرین برای گونه‌هایی مانند سی‌بس و اردک ماهی استفاده می‌شود.

قلاب ضد علف هرز (Weedless Hook) | ماهیگیری چیست؟

قلاب Baitholder

قلاب Baitholder به گونه‌ای طراحی شده که طعمه را در جای خود محکم نگه دارد. آنها دو خار روی ساقه قلاب دارند که از سر خوردن طعمه جلوگیری می‌کند. قلاب‌های Baitholder در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف از جمله ساقه بلند و ساقه کوتاه ساخته می‌شوند. آنها معمولا در ماهیگیری در آب‌های شیرین برای گونه‌هایی مانند گربه ماهی و کپور استفاده می‌شوند.

 قلاب Baitholder | ماهیگیری چیست؟

قلاب سیواش (Siwash)

قلاب سیواش نوعی قلاب تک شاخه است که معمولا در ماهیگیری در آب شور استفاده می‌شود. آنها حلقه بازی دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا به راحتی به حلقه جداکننده یا لور متصل شوند. قلاب‌های سیواش از فولاد با کیفیت بالا ساخته شده اند و برای مقاومت در برابر شرایط سخت ماهیگیری در آب شور طراحی شده‌اند.

قلاب سیواش (Siwash) | ماهیگیری چیست؟

انتخاب قلاب مناسب برای ماهیگیری می‌تواند شانس شما را برای صید ماهی افزایش و میزان مرگ و میر ماهی را کاهش دهد. چه در آب شیرین یا شور ماهیگیری کنید، قلابی وجود دارد که برای نیازهای شما مناسب است.

چگونگی طعمه زدن به قلاب در ماهیگیری

طعمه زنی به قلاب آسان است، در صورتی که آن را یاد گرفته باشید. بیایید فرض کنیم که شما نیازمند آن هستید که بدانید چگونه یک کرم را به قلاب بزنید. سعی کنید که خیلی از دست زدن و لمس کرم‌ها چندشتان نشود! این کار دفعات اولی که آن را انجام می‌دهید، زیاد خوشایند نیست، اما خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بیایید از طعمه زنی استاندارد شروع کنیم، چرا که شما می‌توانید آن را به خوبی انجام دهید.

چگونگی طعمه زدن به قلاب در ماهیگیری

  1. چند عدد کرم و یک قلاب تیز تهیه کنید. داشتن یک قلاب تیز این فرآیند را برای شما ساده‌تر می‌کند.
  2. قلاب را به این صورت در دست بگیرید که انتهای تیز آن رو به بالا باشد.
  3. ابتدا قلاب را از قسمت ضخیم‌تر کرم (حدودا نیم سانت پایین‌تر) وارد کرده و به روی حلقه محل اتصال گره بکشید.
  4. سپس کرم را به دور قلاب چرخانده و مجددا وارد قلاب می‌کنیم.
  5. این عمل را به نسبت اندازه کرم دو الی سه مرتبه تکرار کرده تا اینکه قلاب از کرم پوشیده و برای ماهی جذاب و فریبنده گردد.
  6.  در پایان سر نازک کرم را حدودا نیم سانت بالاتر، وارد قلاب کرده و مقداری از نوک تیز قلاب را بیرون می‌گزاریم.

سیم چین؛ تجهیزات ماهیگیری

گاهی وجود یک ابزار ساده و غیرتخصصی نیز در طی روند ماهیگیری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای مثال شما به یک سیم چین برای بریدن نخ ماهیگیری نیاز خواهید داشت. البته با یک ناخن گیر ساده هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

تجهیزات ماهیگیری – سیم چین

شناور؛ تجهیزات ماهیگیری

اگر قصد دارید که برای صید ماهی مورد نظر خود از طعمه‌های طبیعی و زنده استفاده نمایید، به شناور نیاز پیدا خواهید کرد. شناورها، شاخص‌های بسیار حساسی برای نوک زدن‌های ماهی به قلاب هستند. همچنین برای مشخص شدن موقعیت قلاب و طعمه در داخل آب به ماهیگیران کمک می‌کند. نگاه کردن به آن‌ها در مقایسه با نگاه کردن به نوک چوب، بسیار برای ماهیگیران مناسب‌تر و مشخص‌تر خواهد بود.

مدل‌های مدادی یا نازک شناورها نسبت به مدل‌های قدیمی یا پلاستیکی حساسیت بیشتری دارند، ولی همه آن‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

تجهیزات ماهیگیری - شناور

انواع طعمه‌های ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

انتخاب طعمه مناسب در ماهیگیری یکی از موارد مهم، به ویژه در سطوح مبتدی است، طعمه طبیعی شامل هر موجود زنده‌ای است که برای جذب ماهی به قلاب ماهیگیری، متصل می‌شود. طعمه‌های زنده محبوب عبارتند از کرم خاکی، زالو، انواع حشره و ... . اگرچه این طعمه‌ها می‌توانند تعداد بی‌شماری از چیزهای دیگر نیز باشند. این طعمه‌ها بسته به نوع آنها، اغلب در ظروف پلاستیکی یا سطل‌های آب نگهداری می‌شوند. مهم است که بدانید چه نوع ماهی را می‌خواهید صید کنید، زیرا این موضوع بر نوع طعمه‌ای که باید استفاده کنید، تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، بیشتر ماهی‌ها جذب کرم‌هایی مانند کرم خاکی می‌شوند، اما برای برخی از آن‌ها مانند ماهی والی و پان فیش ممکن است زالو گزینه بهتری باشد. طعمه زنده اغلب جایگزین ارزان‌تری نسبت به طعمه‌های مصنوعی است. طعمه‌های زنده معمولا در مغازه‌های ماهیگیری فروخته شده و در مقادیر بیشتری نیز عرضه می‌شوند. قیمت آنها بستگی به نوع طعمه دارد. اگر طعمه زنده پیدا نکردید، می‌توانید از طعمه‌های مصنوعی پلاستیکی و نرم استفاده نمایید.

تجهیزات ماهیگیری - انواع طعمه‌ها

طعمه مصنوعی ماهیگیری

به بیان ساده، طعمه مصنوعی در ماهیگیری شامل هر طعمه‌ای است، که زنده نیست و برای صید ماهی استفاده می‌شود. این ابزار تلاش می‌کند تا ماهی را به روش‌های مختلفی جذب کند؛ به ویژه از طریق ویژگی‌هایی مانند رنگ، شکل و حرکت. هدف از استفاده از طعمه‌های مصنوعی، ارائه یک جایگزین با قابلیت استفاده مجدد است. به این ترتیب از لحاظ هزینه و قیمت نیز نسبتا مقرون به صرفه خواهد بود. جالب اینجاست که ماهی‌ها حس بویایی قوی دارند.

این امر باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان طعمه مصنوعی، رایحه‌هایی را به طعمه‌های خود اضافه کنند. بسیاری معتقدند که این نوع طعمه‌ها نسبت به نمونه‌های بدون عطر برتری دارند. به هر حال، طعمه مصنوعی به یک جایگزین پذیرفته شده نسبت به طعمه زنده تبدیل شده است.

طعمه مصنوعی ماهیگیری

طعمه طبیعی ماهیگیری

تفاوت بین طعمه طبیعی و زنده به وضعیت طعمه مربوط می‌شود. طعمه‌های زنده که همیشه زنده استفاده می‌شوند(مثلا کرم خاکی را زنده از زمین بیرون می‌کشید و همانطور زنده به قلاب متصل می‌کنید)، در حالی که طعمه‌های طبیعی ممکن است زنده یا مرده باشند.

برخی از نمونه‌های آن عبارتند از: توپ‌های خمیری و یا طعمه‌های بدبویی از گوشت بدن گربه‌ماهی. این دو طعمه متمایز از غذاهایی‌اند که از آرد معمولی، آرد ذرت و ... ساخته می‌شوند.

طعمه طبیعی ماهیگیری

قلاب دَر آور" یا انبردست؛ تجهیزات ماهیگیری

در هنگام صید ماهی‌های درشت، از قلاب درآور ماهی برای بیرون آوردن قلاب از عمق دهان ماهی استفاده می‌شود. گاهی اوقات دسترسی به آن نقطه برای بیرون کشیدن قلاب با انگشت امکان‌پذیر نیست. همچنین با نام Unhooker یا Hook Remover نیز شناخته می‌شود. اگر از جنس پلاستیک یا فلز باشد برای ماهی‌های کوچکتر استفاده می‌شود.

ماهی‌های بزرگتر که در عمق دهان، قلاب شده‌اند را می‌توان با استفاده از یک جفت پنس یا یک انبر دماغه بلند از قلاب جدا کرد. مطمئن باشید که برای درآوردن قلاب از صید خود نیازمند قلاب درآور (قلاب آزاد کن، دیسگورجر، disgorger) یا انبردست خواهید بود.

تجهیزات ماهیگیری - "قلاب دَر آور" یا انبردست

جعبه ابزار؛ تجهیزات ماهیگیری

جعبه ابزار یک فضای نگهداری سازمان یافته و فوق‌العاده کاربردی برای تمام  لوازم ماهیگیری است. جعبه ابزارها اغلب در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و دارای یک چیدمان ذخیره‌سازی وسیع و جمع و جور برای جا دادن همه چیزهایی هستند، که ممکن است نیاز داشته باشید. استفاده از جعبه ابزار کاملا انتخابی است، ولی بهتر است یک جعبه ابزار ارزان قیمت تهیه نمایید تا لوازم ماهی‌گیری خود را به صورت مرتب و منظم نگه داشته و با خود حمل نمایید.

تجهیزات ماهیگیری - جعبه ابزار

سطل ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

حتما یک سطل به همراه خود داشته باشید تا طعمه زنده یا ماهی را در آن نگه دارید. همچنین می‌توانید از سطل به عنوان یک صندلی نیز استفاده کنید!!! بنابراین در صورت استفاده از سطل بهتر است یک صندلی کوچک و سبک یا سطلی دیگر نیز همراه داشته باشید، چرا که قطعا از ایستادن خسته خواهید شد؛ و اینکه در حالت نشسته، ماهی‌ها کمتر از شما می‌ترسند و احتمال آمدن آنان به سمت طعمه و قلاب شما بیشتر خواهد شد. 

لباس مخصوص ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

و اما لباس ماهیگیری! مسلما این ورزش هم لباس مناسب خود را دارد. زمانی که لباس مناسب ورزش مورد علاقه خود را بپوشید، به هنگام ماهیگیری عملکرد بهتری خواهید داشت. لباس ماهیگیری چندان هم مثل لباس بازیکنان فوتبال خاص نیست! بلکه نکته‌ مهم برای انتخاب آن راحتی و میزان تناسب آن با محیط و منطقه جغرافیایی که برای ماهی گیری به آن می‌روید، می‌باشد. لباس راحتی باید بپوشید که نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد و دست و پاگیر باشد.

تجهیزات ماهیگیری - لباس مناسب ماهیگیری 

خرید لباس مخصوص ماهی‌گیری

خیلی دیده شده است که افرادی بدون فکر و در نظر گرفتن ضرورت انتخاب لباس مناسب ماهیگیری، با لباس نازک و تابستانی به منطقه‌ای می‌روند که در روز، گرم، ولی شب سردی دارد، و مجبور شده‌اند با پیچیدن پتو به دور خود به ماهی گیری ادامه دهند و یا اینکه کلا از آن صرف نظر نمایند. در نظر داشته باشید که در مناطق گرمی که مستقیما آفتاب به شما می‌تابد، از بلوز و لباس‌های بلند استفاده کنید که از تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست خود ممانعت به عمل آورید.

فوکا لباس مخصوص ماهیگیری 

ماهیگیری می‌تواند یک ورزش بسیار کثیف باشد. ماهیگیران هنگام ماهیگیری در آب، در معرض آلودگی‌های بسیاری قرار می‌گیرند. ماهی‌ها اغلب به کف قایق انداخته شده و توسط ماهیگیر گرفته و جابه‌جا می‌شوند، در این پروسه ممکن است که ماهیگیر در معرض خون ماهی و همچنین هر چیزی که از آب همراه با ماهی بیرون می‌آید، قرار گیرد. همچنین، در هنگام ماهیگیری، باران می‌تواند برای افرادی که از تجهیزات بهینه استفاده نمی‌کنند، مشکل‌ساز شود.

برای جلوگیری از همه این موارد، ماهیگیران اغلب ترجیح می‌دهند از لباس‌های پیشبندی مخصوص ماهیگیری با نام فوکا استفاده کنند تا از خود در برابر این عوامل محافظت کنند. در شکل می‌توانید شکل این لباس را مشاهده نمائید.

فوکا لباس مخصوص ماهیگیری

کلاه مناسب ماهی‌گیری؛ تجهیزات ماهیگیری

بعد از اینکه لباس راحت و مناسب ماهی گیری را انتخاب کردید، باید کلاهی مخصوص ماهیگیری هم برای خود انتخاب کنید. زیرا کلاه برای یک ماهیگیر چه حرفه‌ای، چه مبتدی از نان شب هم واجبتر است!! با همراه داشتن کلاه مناسب، هم زمانِ سرما و وزش باد از سمت آب، از سر خود حفاظت می‌کنید و هم زمان تابش آفتاب کلافه نخواهید شد. استفاده از کلاه مناسب می‌تواند از شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت کند. همچنین باعث می‌شود تا حشرات حین ماهیگیری دور شوند تا حواس شما پرت نشود.

  • کلاه مخصوص ماهیگیری حتی به خشک نگه داشتن شما در هنگام ماهیگیری یا بارش باران نیز کمک می‌کند. کلاه ماهیگیری می‌تواند در سبک‌های مختلف باشد تا به اندازه‌ای که شما مناسب می‌دانید، محافظت بیشتری نیز داشته باشد. از کلاه‌های سطلی گرفته تا کلاه‌های لبه‌دار و ... . بسته به نیازهای فردی شما، کلاه ماهیگیری نیز می‌تواند ویژگی‌های مختلفی داشته باشد.
  • این ویژگی‌ها شامل فلپ‌های قابل جابجایی، تورهای حشرات و حتی مواد ضد آب است. از سایر ویژگی‌هایی که باید در هنگام خرید کلاه مخصوص ماهیگیری در نظر بگیرید می‌توان به راحتی، قیمت، ماندگاری، آفتاب‌گیر بودن، سایز و ... اشاره نمود.

کلاه مناسب ماهی‌گیری

وقتی صحبت از کلاه ماهیگیری به میان می‌آید، مهم است که بدانید در چه وضعیت آب و هوایی قرار است ماهیگیری کنید. به خاطر داشته باشید که ویژگی‌های مختلفی که کلاه ماهیگیری با آن همراه است، اختیاری هستند و بسته به بودجه شما طیف وسیعی از قیمت‌ها را در بر می‌گیرند.

دستمال سر باندانای ماهیگیری

باندانای ماهیگیری، ممکن است بسیار شبیه بانداناهایی دیگری باشد که ممکن است دیده باشید. این باندانا پوشش مناسب و مهمی برای ماهیگیران جهت محافظت از خود در برابر عوامل مختلف محسوب می‌شود. ماهیگیری، اغلب روی آب و با قایق انجام می‌شود. باد دائما روی صورت ماهیگیر می‌وزد و به مرور زمان باعث آزار و خستگی می‌شود.

باندانای ماهیگیری که ماسک صورت نیز نامیده می‌شود، در درجه اول از ماهیگیران در برابر اثرات مضر باد محافظت می‌کند. علاوه بر این، باندانا می‌تواند از آفتاب سوختگی نیز محافظت کند.

دستمال سر باندانای ماهیگیری

منظور از لنسر ماهیگیری چیست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

لنسر ماهیگیری اصطلاحی است که به اشتباه در زبان فارسی در میان ماهیگیران جا افتاده است. هر زمان در هر کجا که نام لنسر ماهیگیری به میان می‌آید، منظور همان چوب ماهیگیری است. اما در هیچ کجای دنیا به چوب ماهیگیری، لنسر گفته نمی‌شود و کاربرد این کلمه به جای چوب ماهیگیری کاملا اشتباه است. در زبان انگلیسی نیز به چوب ماهیگیری لنسر گفته نمی‌شود و به آن Rod می‌گویند.

منظور از لنسر ماهیگیری چیست؟

منظور از لور یا Lure در ماهیگیری چیست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

وقتی صحبت از ماهیگیری به میان می‌آید، این سوال مطرح می‌شود که کدام نوع طعمه مناسب خواهد بود؟ آیا طعمه مصنوعی مناسب است یا طبیعی؟ هر کدام از انواع طعمه‌ها، دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب طعمه مناسب بستگی به این دارد که چه نوع ماهی را در کجا می‌خواهید صید کنید؟ 

لور یا lure ماهیگیری یک نوع طعمه مصنوعی است که در فارسی به آن ماهی‌نما می‌گویند. لورها اجسام کوچک و مصنوعی‌اند که اغلب به شکل ماهی ساخته شده و به قلاب و به انتهای نخ ماهیگیری بسته می‌شوند.  از لور برای جذب ماهی به قلاب ماهیگیری استفاده می‌شود. لورها دارای یک سری ویژگی‌های خاص شامل ترکیبی از حرکات، ارتعاشات، رنگ‌ها و یا انعکاس‌های براق هستند که از این طریق باعث فریب ماهی‌ها و به دام افتادن آنها می‌شوند. از جمله مزایای لورهای ماهیگیری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

منظور از لور یا Lure در ماهیگیری چیست؟

  • لورها قابلیت استفاده چندین باره دارند.
  • لورها مانند برخی از طعمه‌ها کثیف و یا بدبو نیستند.
  • لورها اغلب منجر به صید بزرگتر و کاهش ماهی‌های ناخواسته در تور شما می‌شوند.
  • لور به افزایش بقای ماهی در هنگام صید کمک کرده و رهاسازی ماهی را راحت تر می‌کند.
  • لورها استفاده ماهیگیران از طعمه را کاهش می‌دهند، و از این طریق به حفظ جمعیت گونه‌ها (برای ساخت طعمه) در پی برداشت بیش از حد کمک می‌کنند.

بازر در ماهیگیری چیست و چه کاربردی دارد؟؛ تجهیزات ماهیگیری

یک سیستم هشداردهنده در ماهیگیری، به ویژه ماهیگیری انتظاری است. این دستگاه بر روی چوب ماهیگیری بسته شده و هنگامی که ماهی به قلاب گیر می‌کند و نخ را می‌کشد، هشدار آن فعال شده و ماهیگیر متوجه صید می‌شود. به این ترتیب لازم نیست دقایق طولانی به یک نقطه از آب خیره شوید، تا ماهی را شکار کنید.

می‌توانید با بستن بازر برروی چوب، کار خود را آسان کنید. همچنین برای اینکه دستتان خسته نشود و مجبور نباشید مدت طولانی در یک نقطه چوب را نگه دارید می‌توانید از روش انتظاری با بستن بازر روی چوب ماهیگیری استفاده کنید. در نتیجه می‌توانید چوب را در جای خود تنظیم کرده و منتظر بمانید تا بازر به دام افتادن ماهی را هشدار دهد.

هشدار بازر می‌تواند به صورت صدا و یا به همراه نور باشد. وجود نور به هنگام ماهیگیری در شب بسیار مفید است.

لاین دنسر در ماهیگیری به چه معناست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

یکی از ادوات ماهیگیری است که از آن برای تشخیص گیر کردن ماهی به قلاب استفاده می شود. نحوه کار آن مشابه بازر و در واقع تکمیل کننده کار آن است. در ماهیگیری زمانی بازر به صدا در میآید که ماهی طعمه را گرفته و در سمت مخالف ماهیگیر، قلاب و طعمه را بکشد. اما اگر ماهی بعد از گرفتن قلاب به سمت ماهیگیر شنا کند بازر به صدا درنمی آید. وجود دنسر در کنار بازر روی چوب ماهیگیری باعث می شود در این مواقع نیز بازر به صدا دربیاید.

لاین دنسر در ماهیگیری به چه معناست؟

منظور از هرزگرد در ماهیگیری چیست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

در ماهیگیری برای داشتن یک صید موفق، باید از تجهیزات مناسب استفاده کنید. یکی از تجهیزات مهم هرزگرد است. هرزگرد یکی از وسایل ماهیگیری است که کاربردهای مختلفی دارد. یکی از وظایف هرزگرد این است که به نخ اجازه می‌دهد تا آزادانه بچرخد و مانع از گره خوردگی آن می‌شود. هرزگردها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای یک یا چند حلقه هستند. متداول ترین ماده‌ای که برای ساخت هرزگرد استفاده می‌شود، برنج با روکش نیکل است و حلقه‌های آن نیز از جنس استیل ضد زنگ است.

کاربرد دیگر هرزگرد این است که مانع از حرکت وزنه یا شناور، از نقطه خاصی در نخ ماهیگیری می‌شود. در این صورت، استفاده از یک هرزگرد، وزنه یا شناور را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. از هرزگرد می‌توان در ساخت و سرهم بندی انواع ریسه‌ها استفاده کرد. مثلا یک هرزگرد سه طرفه، سه حلقه دارد که شناور و وزنه را به نخ ماهیگیری وصل می‌کند.

منظور از هرزگرد در ماهیگیری چیست؟

سینکر در ماهیگیری چیست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

سینکر در واقع همان وزنه است. در ماهیگیری به سینکر سرب ماهیگیری نیز می‌گویند. سینکر وزنه‌ای است که حدود 15 تا 20 سانتی‌متر بالاتر از قلاب، به نخ ماهیگیری متصل می‌شود. وزنه باعث می‌شود تا قلاب و طعمه به اعماق بیشتری از آب فرو روند و در نزدیکی کف دریاچه یا رودخانه قرار گیرند. این باعث می‌شود تا امکان ماهیگیری در مناطق عمیق که جمعیت ماهی‌ها در آنجا بیشتر است، میسر شود.

برای ماهیگیری در ساحل، یک یا دو وزنه کوچک روی نخ ماهیگیری کافی است. اگر ماهی وزن زیادی را روی نخ احساس کند، طعمه را به سرعت رها می‌کند. وزنه‌های ماهیگیری معمولا از جنس سرب هستند.

سینکر در ماهیگیری چیست؟

قاشقک در ماهیگیری چیست؟؛ تجهیزات ماهیگیری

قاشقک‌ها در ماهیگیری یکی از انواع لورها (lure) هستند و استفاده از آنها آسان است. یادگیری نحوه ماهیگیری با قاشقک راه بسیار خوبی برای تمرین انداختن قلاب و یا جمع کردن نخ و سایر تکنیک‌های ماهیگیری است. قاشقک‌های ماهیگیری طراحی ساده‌ای دارند، شکلی مستطیل داشته و در یک طرف مقعر هستند. باعث انعکاس نور شده و ماهی را فریب می‌دهند. قاشقک‌ها معمولا برای صید گونه‌های ماهی‌های بزرگ‌تر مانند اردک ماهی، سی‌بس دهان بزرگ، ماهی ماسکی، ماهی دیواربین، ماهی آزاد و قزل‌آلا بهتر کار می‌کنند.

عملکرد قاشقک بر اساس شکل و ضخامت آن متفاوت است. برخی از قاشقک‌های ماهیگیری نازک و سبک هستند، برخی دیگر ضخیم و سنگین هستند. قاشقک‌های مختلف ماهیگیری عملکرد متفاوتی دارند. نحوه و مکان ماهیگیری شما تعیین کننده نوع قاشقک مورد استفاده است. یک قاشقک بلند نسبت به قاشقک کوتاه‌تر، تکان‌های بیشتری دارد. یک قاشقک مقعر عمیق نیز نسبت به یک قاشقک مسطح‌تر، تکان وسیع‌تری ایجاد می‌کند.

قاشقک در ماهیگیری چیست؟

گرگور در ماهیگیری چیست؟ صید ماهی با گرگور چگونه است؟

گرگور یا قفس ماهیگیری یکی از لوازم ماهیگیری است. ماهیگیری با گرگور به ویژه در میان مردمان جنوب کشورمان رایج است. گرگور یک محفظه قفس مانند است که از یک چهارچوب آهنی ساخته شده و تور ماهیگیری آن را دربرمی گیرد. صید با گرگور مزایای زیادی دارد؛ البته اغلب ممکن است که قفس خالی برگردد.

از مزایای صید با گرگور این است که صید تا لحظه بیرون کشیده شدن از آب زنده و تازه است؛ و به علت اینکه داخل محفظه، فضای زیادی برای حرکت ماهی وجود دارد؛ موقع بالا و بیرون کشیدن از آب هیچگونه فشاری به ماهی وارد نمی‌شود. اغلب برای صید ماهی‌های درشت مانند هامور از گرگور استفاده می‌شود.

گرگور در ماهیگیری چیست؟ صید ماهی با گرگور چگونه است؟

انواع گره ماهیگیری شامل چه مدل‌هایی است؟

یادگیری انواع گره ماهیگیری یک مهارت مهم و ضروری است. گره‌های بی‌شماری برای موقعیت‌های مختلف در دنیای ماهیگیری وجود دارد. برای افزایش موفقیت در ماهیگیری، لازم است که بدانید چگونه گره‌ها را به درستی ببندید؛ همچنین باید بدانید که در کدام موقعیت از کدام گره استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از معمول‌ترین و محکم‌ترین گره‌ها در ماهیگیری اشاره می‌کنیم.

گره پالومار (Palomar Knot)

یکی از محبوب‌ترین گره‌ها، گره پالومار است. پالومار گره مستحکمی است و گره زدن آن نسبتا آسان است. برای گره پالومار استفاده از نخ بافته ماهیگیری بهترین گزینه است.

نحوه بستن گره پالومار

  1. حدود 6 اینچ از نخ را دو لا کنید و از سوراخ انتهای قلاب عبور دهید
  2. یک گره ساده روی نخ دولا ببندید، قلاب را شل نگه دارید. از پیچاندن نخ ها خودداری کنید.
  3. انتهای حلقه را به سمت پایین بکشید و آن را کاملا از روی قلاب رد کنید.
  4. دو سر نخ را بکشید تا گره کشیده شود. قسمت اضافی نخ را کوتاه کنید.

گره یونی (Uni Knot)

گره یونی یک گره قابل اعتماد، محکم و محبوب است که با نخ یکلا به سوراخ انتهای قلاب بسته می‌شود. از گره Uni Knot می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. یونی نات نه تنها برای بستن نخ به قلاب، بلکه برای اتصال نخ به قرقره نیز عالی است. گره یونی به دلیل آسان بودن در گره زدن و تطبیق پذیری بسیار محبوب است.

نحوه بستن گره یونی 

  1. نخ را از داخل سوراخ انتهایی قلاب رد کنید و به عقب برده و یک حلقه تشکیل دهید.
  2. سر نخ را گرفته و شش دور، دورِ قسمت دولایه نخ بپیچید و سر آن را از داخل حلقه تشکیل شده رد کنید.
  3. نخ را مرطوب کنید و آن را بکشید تا گره سفت شود.
  4. سر نخ را گرفته و بکشید و گره را تا سوراخ قلاب پایین بکشید و محکم کنید.

گره جراح (Surgeon’s Knot)

این گره یکی از بهترین و راحت‌ترین گره‌ها برای اتصال نخ‌هایی با قطرهای مساوی یا نابرابر است. این گره به سادگی یک گره اولیه و معمولی است؛ با این تفاوت که به جای یکبار رد کردن نخ از داخل حلقه، چندین بار از داخل نخ رد می‌شود. گره باید با کشیدن هر چهار رشته نخ سفت شود تا به درستی جا بیفتد.

نحوه بستن گره جراح

  1. سر نخ  اصلی و نخ رهبر را در کنار هم قرار دهید.
  2. از یک طرف، سر دو نخ اصلی و رهبر را گرفته و یک گره معمولی ایجاد کنید، اما حلقه ایجاد شده را نبندید.
  3. همان سر دو نخ اصلی و رهبر را چندین بار از داخل حلقه رد کنید(دور حلقه بپیچید).
  4.  آهسته هر دو طرف انتهای نخ ها را بکشید و سفت کنید. قسمت‌های اضافی دو سر نخ را ببرید.

گره کلینچ (Clinch Knot)

یکی از پرکاربردترین گره‌های ماهیگیری، گره کلینچ است. این گره، روش خوبی برای محکم کردن نخ ماهیگیری به قلاب، طعمه یا قرقره است. معمولا برای بستن نخ رهبر به طعمه مصنوعی(در فلای فیشینگ) استفاده می‌شود. از آنجایی که بستن این گره با نخ‌های قطورتر مشکل است، اگر وزن نخ بیش از 30 پوند است، از این گره استفاده نکنید.

نحوه بستن گره کلینچ 

  1. انتهای نخ را از سوراخ انتهایی قلاب یا قرقره عبور دهید.
  2. حدود 6 اینچ از نخ را بکشید و با نخ اصلی آن را دو لایه کنید. سر قلاب را گرفته و آن را پنج تا هفت بار بچرخانید.
  3. سر نخ را از حلقه تشکیل شده بالای سوراخ قلاب عبور دهید و سپس از حلقه بزرگی تازه ایجاد شده، عبور دهید. مراقب باشید که پیچش‌های ایجاد شده روی هم قرار نگیرند.
  4. سر نخ را گرفته و بکشید تا پیچش‌های ایجاد شده بالای سوراخ قلاب سفت شود. قسمت‌های اضافی نخ را کوتاه کنید.

گره تریلن (Trilene Knot)

گره تریلن که به عنوان گره دو چرخشی نیز شناخته می‌شود، برای بستن نخ به قلاب، قرقره و طعمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه بستن گره تریلن 

  1. نخ را از داخل سوراخ انتهایی قلاب دوبار رد کنید و تشکیل یک حلقه دولایه دهید.
  2. انتهای نخ را چهار یا پنج بار دورِ ادامه نخ بپیچید و سر آن را گرفته و از داخل حلقه رد کنید.
  3. سر نخ را مرطوب کنید، و آن را محکم بکشید. قسمت اضافی نخ را ببرید.

گره برکلی (Berkley Knot)

گره برکلی انتخاب خوبی برای استفاده با نخ‌های بافته ماهیگیری و اتصال آنها به قلاب و طعمه است. این گره برای حفظ استحکام و جلوگیری از لیز خوردن نخ‌های بافته، گزینه بسیار مناسبی است.

نحوه بستن گره برکلی

  1. سر نخ را دولا کرده تا یک حلقه کوچک تشکیل شود.
  2. حلقه تشکیل شده را از داخل سوراخ انتهایی قلاب رد کنید.
  3. سر حلقه دولایه را 8 بار از بالا به پایین دور نخ اصلی بپیچید.
  4. حلقه نخ دولایه را از داخل حلقه دیگری که در پایین پیچش‌ها و درست بالای سوراخ قلاب تشکیل شده، رد کنید.
  5. سر حلقه را گرفته و محکم بکشید تا گره سفت شود. قسمت اضافی حلقه دوتایی را کوتاه کنید .

محکم‌ترین گره ماهیگیری کدام است؟

گره پالومار در بسیاری از موقعیت‌ها قوی‌ترین گره ماهیگیری است. این گره دارای مراحل ساده‌ای است که آن را بسیار قدرتمند و مستحکم می‌کند. از آنجایی که پیچ و تاب و پیچ خوردگی زیادی در این گره وجود ندارد، باز شدن آن را بسیار سخت است. می‌توان از آن برای گره زدن نخ‌های بافته ماهیگیری و مونو فیلامنت‌ها استفاده کرد. 

منظور از ریسه ماهیگیری (Fishing Rig) چیست؟

ریسه ماهیگیری ترکیبی از نخ، قلاب، سرب(وزنه)، گیره و هرزگرد است که به انتهای نخ ماهیگیری متصل می‌شوند. همچنین در برخی موارد چوب پنبه و یک قلاب دوم نیز به مجموعه بالا اضافه می‌شود. برای مثال برای صید ماهی کپور از ریسه ماهی کپور استفاده می‌شود. در واقع انتخاب نوع ریسه، انتخاب سیستمی از ماهیگیری است که مجموعه موارد بالا را شامل می‌شود.

یادگیری اینکه کدام ریسه، برای کدام نوع ماهی و در چه موقعیت و محلی، بهتر کار می‌کند، شانس ماهیگیری موفق را افزایش می‌دهد. هر نوع ریسه هدف متفاوتی دارد و برخی از ریسه‌ها ممکن است نام‌های مختلفی داشته باشند. مثلا از ریسه ماهی کپور برای صید ماهی کپور استفاده می‌شود. برای یک صید موفق، بهتر است با انواع ریسه‌ها و راه‌اندازی آنها برای گونه‌های مختلف ماهی و موقعیت‌های مکانی آشنا شوید.

منظور از ریسه ماهیگیری (Fishing Rig) چیست؟

ریسه پایه با شناور (BOBBER BASIC)

برای ماهیگیری انتظاری، ماهیگیران مبتدی بهتر است از ریسه پایه با شناور استفاده کنند. اینها ریسه‌های بسیار ساده‌ای هستند. شناور در ریسه به شما نشان می‌دهد که ماهی، طعمه شما را گاز گرفته یا نه. این ریسه را می‌توان برای ماهی‌های پانفیش، دهان کاغذی، سوف یا هر ماهی کوچک دیگری استفاده کرد. مراحل زیر، ساخت یک ریسه شناور را توضیح می‌دهند.

  1. یک قلاب را با استفاده از گره مخصوص ماهیگیری که پیشتر به آنها اشاره شد، به انتهای نخ ماهیگیری وصل کنید.
  2. یک یا دو وزنه(سرب ماهیگیری) کوچک را در فاصله 15 تا 30 سانتی از قلاب، به نخ اصلی خود وصل کنید، تا کمی وزن به نخ ماهیگیری اضافه شود (این کار طعمه شما را به صورت عمودی معلق نگه می‌دارد). اگر جریان آب زیاد است، می‌توانید یک یا دو وزنه دیگر نیز اضافه کنید.
  3. در نهایت، یک شناور دایره‌ای را 90 تا 120 سانت بالاتر از قلاب به ریسه وصل کنید. محل قرار دادن شناور، بسته به عمق آب می‌تواند متفاوت باشد، اما به یاد داشته باشید که آن را زیاد بالاتر نگیرید؛ وگرنه جمع کردن نخ دشوار خواهد شد.

نکته: می‌توان از چوب پنبه نیز به عنوان شناور استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که قبل از گره زدن آن، جای آن را با کشیدن روی نخ مشخص کنید.

ریسه سینک یا کف خواب (Sink Rig)

برای ماهیگیری از کف، ماهیگیران باید از ریسه سینک استفاده کنند. این ریسه، یک ریسه محبوب و همه کاره است و روشی موثر برای ماهیگیری از کف، هم در ساحل و هم در حین حرکت در قایق است. این ریسه‌های ماهیگیری را می‌توان برای صید گربه ماهی، کفشک ماهی، قزل آلا، ماهی قرمز و سی‌بس راه راه استفاده کرد. نحوه این ریسه‌بندی باعث می‌شود تا وزنه در کف رودخانه قرار گیرد. این ویژگی باعث می‌شود تا ماهی هنگام عبور نخ از وزنه، سنگینی آن را حس نکند و همچنین نخ ماهیگیری لابلای صخره‌ها و علف‌ها گیر نکند.

  1. نخ اصلی را از سوراخ یک وزنه تخم مرغی رد کنید.
  2. با استفاده از یکی از گره‌های ماهیگیری، یک هرزگرد را به انتهای نخ اصلی خود ببندید، هرزگرد از افتادن وزنه جلوگیری می‌کند.
  3. یک نخ رهبر 15 تا 30 سانتی را به هرزگرد متصل کنید.
  4. در انتهای نخ رهبر، قلاب یا طعمه مصنوعی را اضافه کنید.

ریسه 3 طرفه (3Way-Rig)

ریسه دیگری که برای ماهیگیری از کف مناسب است، ریسه سه طرفه است (همچنین می‌توان از آن برای ماهیگیری در ساحل در جریان زیاد آب استفاده کرد). این ریسه‌ها معمولا برای گربه ماهی مناسب بوده و اغلب در ماهیگیری موج‌سواری نیز استفاده می‌شوند. این ریسه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که طعمه شما را با استفاده از یک هرزگرد 3 طرفه در پایین نگه می‌دارند. هدف این است که وقتی از ریسه ماهیگیری سه طرفه استفاده می‌شود، طعمه روی قطعه طولانی‌تر از نخِ رهبر درست بالای کف، شناور ‌شود. برای ساخت ریسه سه طرفه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک هرزگرد سه طرفه را به نخ اصلی ببندید. سپس با استفاده از یکی از گره‌های ماهیگیری، تکه کوتاهی از نخ رهبر (یا نخ ماهیگیری بریده و جدا شده) را به یکی از سوراخ‌های هرزگرد ببندید.
  2. سپس یک تکه نخ ماهیگیری بلندتر را به سوراخ دیگر ببندید.
  3. به قطعه کوتاه‌تر نخ رهبر، یک وزنه اضافه کنید (وزنه‌های هرمی بهترین نوع برای این نوع ریسه‌اند؛ اما اَشکال دیگر نیز قابل استفاده‌اند).
  4. به قسمت بلندتر نخ رهبر، قلاب یا طعمه خود را ببندید.

ریسه‌های دو قلابه

ریسه دوقلابه، یک ریسه همه کاره است. از ریسه دوقلابی می‌توان برای صید انواع ماهی از پانفیش گرفته تا هامورهای غول پیکر استفاده کرد. این ریسه معمولا از پیش ساخته است و در مغازه‌های لوازم ماهیگیری فروخته می‌شود، اما شما می‌توانید خودتان هم آن را ببندید. مراحل زیر را برای ساختن ریسه دوقلابه برای ماهی‌های کوچک و در ادامه برای ماهی های بزرگتر است:

ریسه دوقلابه برای ماهی کوچک:

  1. یک نخ ماهیگیری تک رشته‌ای را به عنوان نخ رهبر انتخاب کرده و 4 حلقه 5 تا 7 سانتی را که 7 تا 10 سانت از هم فاصله دارند درست کرده و گره بزنید.
  2. با استفاده از یکی از گره‌های ماهیگیری، یک وزنه را به حلقه پایینی وصل کرده و به هر یک از دو حلقه میانی دیگر قلاب‌ها را وصل کنید.
  3. در نهایت، نخ اصلی (یا نخی که از قرقره ماهیگیری شما می‌گذرد) را به بالاترین حلقه گره بزنید.

ریسه دوقلابه برای ماهی بزرگ:

  1. مواردی که لازم دارید: یک نخ ماهیگیری رهبر (هر نوع نخی)، یک هرزگرد کلیپس‌دار، دو هرزگرد سه طرفه و یک هرزگرد معمولی. هرزگرد کلیپس دار را به نخ اصلی وصل کنید.
  2. با استفاده از گره مخصوص ماهیگیری، 15 تا 20 سانت از نخ رهبر را به هرزگرد کلیپس‌دار وصل کنید. هرزگرد سه طرفه را به انتهای نخ رهبر متصل کنید.
  3. 20 تا 25 سانت دیگر از نخ رهبر را به سوراخ دیگر هرزگرد سه طرفه وصل کنید. هرزگرد سه طرفه دیگر را به انتهای نخ رهبر متصل کنید.
  4. یک نخ رهبر 15 تا 20 سانتی دیگر را به سوراخ دوم هرزگرد دوم وصل کنید. به هر یک از تک سوراخ‌های باقی مانده از هر دو هرزگرد قلاب متصل کنید.
  5. اطمینان حاصل کنید که نخ‌های رهبر به اندازه کافی کوتاه هستند تا قلاب‌ها گره نخورند. همچنین می‌توانید برای جذب ماهی‌ها، موهای باک تیل، مهره، اسپینر یا شناور به قلاب‌ها اضافه کنید.

ریسه چوب پنبه‌ای

ریسه چوب پنبه‌ای ریسه‌ای است که با استفاده از حس قوی شنوایی ماهی آن را به دام می‌اندازد و  از چوب پنبه در ساخت آن استفاده می‌شود. این چوب پنبه‌ها را می‌توان از تمام فروشگاه‌های لوازم ماهیگیری تهیه کرد. این چوب پنبه‌ از یک تکه سیم سفت که از یک فوم یا چوب پنبه و چند مهره فلزی یا پلاستیکی عبور می‌کند، تشکیل شده است. از این نوع ریسه می‌توان برای صید ماهی قرمز و قزل آلای خالدار استفاده کرد. مراحل زیر نحوه ساخت ریسه چوب پنبه را شرح می‌دهد:

  1. یک سر چوب پنبه را با استفاده از یک گره لوپ به نخ ماهیگیری اصلی خود ببندید.
  2. در انتهای دیگر، سیمی که از چوب پنبه بیرون آمده را به یک تکه نخ رهبر به طول 90 تا 120 سانت ببندید و از آن یک طعمه مصنوعی یا طعمه آب شور طبیعی آویزان کنید.
  3. یک ضربه سریع به نوک چوب ماهیگیری باعث می‌شود که شناور به مهره‌ها برخورد کند و طعمه نیز در زیر آن به بالا بپرد. قبل از اینکه دوباره شناور را تکان بدهید، ابتدا اجازه دهید شناور ساکن شود. این ریسه در مناطقی که میگوها و یا ماهی‌های مخصوص طعمه به وفور در سطح آب موجوداند، مناسب است.

ریسه سَبیکی یا شش پر 

برخی از ریسه‌ها کمی تخصصی‌تر بوده و برای موقعیت‌های خاص مانند گرفتن طعمه ماهی استفاده می‌شوند. ریسه شش پر برای گرفتن طعمه ماهی(ماهی‌هایی که به عنوان طعمه استفاده می‌شوند)، طراحی و از چند قلاب کوچک تشکیل شده اند. این قلاب‌های کوچک سپس با پر، فویل یا تکه‌های ریز طعمه طبیعی تجهیز می‌شوند. تعداد قلاب‌ها در این ریسه می‌تواند 6، 9 و یا 12 عدد باشد؛ تعداد قلاب بستگی به سایز قلاب‌ها دارد. ماهی‌های طعمه از پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند، بنابراین ریسه باید این غذای کوچک را برای ماهی‌های طعمه تداعی کند و به راحتی در دهان آنها جای بگیرد.

ریسه سبیکی اغلب از 4 تا 10 قلاب تشکیل شده و به صورت پیش ساخته به فروش می‌رسد. می‌توان آنها را از اکثر فروشگاه‌های لوازم ماهیگیری خریداری کرد. اما می‌توانید خودتان هم آن‌ را بسازید، این ریسه‌ها نسبتا ارزان بوده اما هنگام نگهداری امکان گره خوردن آنها بسیار زیاد است.

فرقی نمی‌کند از چه ریسه‌ای استفاده می‌کنید نکته مهم اینجاست که اجزای آن را محکم به یکدیگر متصل کرده تا با فشار و حرکت ماهی هنگام فرار از هم باز نشوند.

  1. ابتدا 4 عدد قلاب را از نخ رد می‌کنیم.
  2. در انتهای نخ با استفاده از گره جراح یک حلقه ایجاد کرده و از آن یک وزنه آویزان می‌کنیم. ایجاد حلقه و این نحوه اتصال باعث می‌شود تا هروقت مایل بودید، بتوانید آن را باز کرده و وزنه دیگری از آن آویزان نمائید.
  3. حدود 15 سانت از قسمتی که وزنه به آن متصل است، فاصله می‌گیریم و قلاب اول را در این نقطه با استفاده از گره جراح (این کار را با استفاده از گره Tشکل نیز می‌توان انجام داد) و ایجاد یک حلقه روی نخ فیکس می‌کنیم؛ سه قلاب دیگر را نیز به همین ترتیب با فاصله 15 سانتی‌متر از هم به نخ متصل می‌کنیم.
  4. در مرحله بعدی طعمه‌ها را به سر قلاب‌ها متصل می‌کنیم.

روش ماهیگیری ساده؛ نکات مهم برای ماهیگیری با قلاب

شاید به تازگی به ماهیگیری و یادگیری روش‌ها و تکنیک‌های آن علاقه پیدا کرده و برخی از چالش‌ها و هیجانات آن، شما را به این ورزش علاقه‌مند کرده باشد. چنانچه به تازگی قصد شروع ماهیگیری را دارید و در ماهیگیری مبتدی هستید، بهتر است ابتدا نکات اساسی و پایه ماهیگیری را یاد بگیرید. در ادامه به 10 نکته در مورد روش ماهیگیری ساده برای مبتدیان اشاره کرده‌ایم:

  1. لور و طعمه خود را با رنگ آب مطابقت دهید.
  2. تجهیزات و وسایل ماهیگیری خود را مطابق با نوع ماهی که به دنبال صید آن هستید انتخاب کنید.
  3. نخ ماهیگیری خود را هوشمندانه انتخاب کنید.
  4. مراقب جریان آب و جزر و مد باشید.
  5. همیشه از قلاب های جدید استفاده کنید و یا قلاب های قدیمی خود را نیز تیز کنید.
  6. از یک ترازو برای تنظیم کشش قرقره خود استفاده کنید.
  7. قبل از رفتن به ماهیگیری به خوبی در مورد محل مورد نظر تحقیق کنید.

برای لذت بردن از ماهیگیری لازم نیست حتما در آن حرفه‌ای باشید، اما باید تجهیزات مناسبی داشته باشید. هنگام خرید اولین چوب ماهیگیری توصیه می‌شود از یک شخص حرفه‌ای در ماهیگیری کمک بخواهید.

روش ماهیگیری ساده؛نکات مهم برای ماهیگیری با قلاب

ماهیگیری در شب چگونه است؟ چگونه در شب ماهیگیری کنیم؟

برای طرفداران ماهیگیری چه در آب شیرین و چه در آب شور، ماهیگیری در شب یک تجربه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. بسیاری از گونه‌های ماهی برای تعذیه در شب بیرون آمده و فعالیت بیشتری در شب دارند. اگر قصد دارید ماهیگیری در شب را امتحان کنید نکات زیر را دنبال کنید.

وقتی در شب به ماهیگیری می‌روید، نکات اساسی معمول برای صید ماهی‌های بیشتر همچنان اعمال می‌شوند. پس ابتدا نکات ماهیگیری برای مبتدیان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اصول اولیه را می‌دانید. با این حال، فراتر از این نکات اولیه، نکات دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر داشته باشید. در اینجا چند مورد از بهترین نکات ماهیگیری در شب را شرح داده ایم:

  • بهتر است از طعمه زنده در شب استفاده کنید. با اینکه لورها ابزار حرفه‌ای برای ماهیگیری هستند، اما وقتی هوا تاریک است بیشتر گونه‌های ماهی بیش از آنکه به چشمانشان وابسته باشند، به حواس دیگری به جز بینایی وابسته هستند. رایحه، طعم و ارتعاشات، موارد کلیدی هستند که حواس ماهی‌ها را در شب تحریک می‌کنند. استفاده از طعمه زنده که این حواس را بیشتر تحریک کند، معمولا بهترین گزینه است.

ماهیگیری در شب چگونه است؟ چگونه در شب ماهیگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید از لور استفاده کنید، رنگ‌های تیره مانند مشکی یا بنفش را انتخاب کنید. ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما این رنگ‌ها در شب برای ماهی بیشتر قابل مشاهده هستند؛ زیرا در تاریکی یک شبح ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده از لورهایی با تیغه‌های ارتعاشی یا زنگ‌دار را در نظر بگیرید که می‌توانند حواس دیگری غیر از بینایی را تحریک کنند.

  • با انداختن نور مصنوعی روی پل‌ها، اسکله‌ها یا قایق، می‌توانید ماهی‌های ریز (طعمه ماهی) و سایر موجودات کوچک را جذب کنید. هر جا که این ماهی‌های ریز جمع شوند، شکارچیان آنها نیز به دنبال آنها خواهند آمد. غالبا ماهیان شکارچی بزرگ در مناطق تاریک نزدیک به نور پرسه می‌زنند تا بتوانند بدون اطلاع قبلی به سمت آن قسمت که پر از ماهی‌های ریز هست، حمله کنند.

ماهیگیری در شب چگونه است؟ چگونه در شب ماهیگیری کنیم؟

ماهیگیری به انگلیسی به چه معنا است؟

ماهیگیری به انگلیسی با واژه Fishing معنی می‌شود. ماهیگیری یکی از فعالیت‌های محبوب در فضای باز است که توسط افراد در سراسر جهان انجام می‌شود. این فعالیت شامل گرفتن ماهی از انواع آب‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و دریاها با استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات مختلف است. ماهیگیری می‌تواند به عنوان یک فرصت عالی برای بودن در طبیعت و گذراندن وقت با خانواده و دوستان در نظر گرفته شود.

ماهیگیری به انگلیسی

در ماهیگیری، تجهیزات شامل قلاب، قرقره، چرخ، وزنه، لور، نخ، قایق و موارد دیگر است. هر نوع تجهیزات ماهیگیری، بسته به نوع ماهی‌های مورد نظر و محل گرفتن ماهی‌ها، به کار می‌رود. برای مثال، برای گرفتن ماهی‌های کوچک در رودخانه‌ها، ماهیگیری با قلاب های کوچک استفاده می‌شود. اما برای گرفتن ماهی‌های بزرگ در دریاچه‌ها، از قایق‌ها و تجهیزات بزرگ‌تری مانند قفس های ماهیگیری و دستگاه‌های جمع‌آوری ماهی استفاده می‌شود.

ماهیگیری برای افراد مبتدی؛ نکات مهم برای شروع ماهیگیری

ماهیگیری می‌تواند برای افراد مبتدی و تازه کار بسیار چالش‌برانگیز و سخت به نظر برسد. برای برخی نیز شاید ماهیگیری عملی بیهوده یا حوصله سربر به نظر بیاید. اما باید بدانید که صید ماهی می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. اما در ابتدا و قبل از شروع، بهتر است یک سری نکات مفید را بیاموزید تا به صورت کاملا آگاه و حرفه‌ای وارد این رشته شوید. در ادامه نکاتی برای ماهیگیری وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کنند.

ماهیگیری برای افراد مبتدی، نکات مهم برای شروع ماهیگیری

1. خوب تحقیق کنید

قبل از شروع، کمی وقت بگذارید و به اطلاعات موجود در مورد ماهیگیری در کتاب‌ها و منابع آنلاین نگاهی بیندازید. قطعا می‌توانید از این طریق به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.

2. اصول اولیه را بدانید

نحوه اضافه کردن طعمه به قلاب‌ها، آشنایی با انواع طعمه‌ها و کاربرد آنها برای انواع ماهی‌ها، نحوه پرتاب نخ و قلاب ماهیگیری و آشنایی با انواع گره‌های مفید و ... در ابتدای راه بسیار کمک کننده است.

2. اصول اولیه را بدانید | ماهیگیری چیست؟

3. مجوز ماهیگیری بگیرید

برای ماهیگیری در نقاط مختلف، نیازمند گرفتن مجوزهای لازم هستید. بدون مجوز ماهیگیری جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد. همچنین حتی اگر گیر قانون نیز نیافتید، ممکن است با صید بی‌رویه و غیراصولی به حیات وحش آسیب بزنید. پس ابتدا به فکر مجوزهای لازم  باشید.

4. وضعیت آب و هوا را چک کنید

با توجه به نوع آب و هوای محل ماهیگیری سعی کنید لباس مناسب بپوشید و یا به همراه داشته باشید. اگر لازم است چندین لایه لباس روی هم بپوشید، زیرا آب و هوا می‌تواند در طول روز به شدت تغییر کند. پوشیدن چکمه نیز به شدت توصیه می‌شود.

4. وضعیت آب و هوا را چک کنید | ماهیگیری چیست؟

5. غذای کافی به همراه داشته باشید

مطمئن شوید که غذای کافی و چیزی برای هیدراته نگه داشتن بدن به همراه داشته باشید؛ زیرا ممکن است، صید ماهی چندین ساعت طول بکشد و یا اصلا در ابتدای کار چیزی نصیبتان نشود.

6. ریلکس و آرام باشید

ماهیگیری یک راه عالی برای کم کردن استرس‌ها است. پس به جای نگرانی در مورد اینکه آیا امروز صید خواهید داشت یا خیر یا نگران اندازه ماهی که گرفته‌اید باشید، از کل پروسه آرامش‌بخش ماهیگیری لذت ببرید. این یک راه عالی برای استراحت و گذراندن وقت با خانواده یا لذت بردن از اوقاتی آرام به تنهایی است. صبر داشته باشید و به یاد داشته باشید تمرین کردن باعث افزایش مهارت شما در ماهیگیری می‌شود.

6. ریلکس و آرام باشید | ماهیگیری چیست؟

ماهیگیری بزرگ؛ صید بزرگترین ماهی، چگونه یک ماهی بزرگ صید کنیم؟ 

صید یک ماهی بزرگ، به پشتکار، صبر و مهارت بالایی نیاز دارد. ماهیگیران اغلب انواع گونه‌های ماهی بزرگ را به دلایل مختلفی اعم از ارزش غذایی، کمیاب بودن یا ویژگی‌های خاص و ظاهری ماهی و ... مورد هدف قرار می‌دهند. برخی از این ماهی‌ها برای گوشتشان بسیار ارزشمند هستند، و آنها را به اهداف محبوبی برای ماهیگیران تجاری و تفریحی تبدیل می‌کند.

صید یک ماهی بزرگ جزو اهداف و آرزوهای بسیاری از ماهیگیران است. در اینجا به نکات و ترفندهایی اشاره می‌کنیم تا به شما کمک کند شانس خود را برای گرفتن ماهی بزرگ افزایش دهید. 

ماهیگیری بزرگ؛ صید بزرگترین ماهی، چگونه یک ماهی بزرگ صید کنیم؟ 

استفاده از تجهیزات مناسب و حرفه‌ای

استفاده از ابزار مناسب برای صید ماهی‌های بزرگ، بسیار مهم است. شما به یک چوب و قرقره ماهیگیری حرفه‌ای و سنگین نیاز دارید که بتواند وزن و قدرت یک ماهی بزرگ را تحمل کند. به دنبال چوب‌هایی با دامنه عملکردی سریع و مقاوم باشید. همچنین از یک قرقره با کیفیت بالا استفاده کنید که دارای سیستم درگ قوی خوبی باشد. مطمئن شوید که از نخ، قلاب، طعمه‌ها و لورهای با کیفیت استفاده می‌کنید.

انتخاب نخ، قلاب یا طعمه مناسب برای صید یک ماهی بزرگ به عوامل مختلفی مانند گونه ماهی، محیط ماهیگیری و ترجیحات شخصی ماهیگیر بستگی دارد. به طور کلی، برای ماهی‌های بزرگ‌تر، ماهی‌گیران ممکن است بخواهند از یک نخ ماهیگیری قوی‌تر، ضخیم‌تر، یک قلاب بزرگ‌تر و یک لور با کیفیت‌تر استفاده کنند.

با این حال، انتخاب همه موارد بالا بسته به موقعیت، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر ماهیگیری در یک محیط آبی شفاف انجام می‌شود، استفاده از یک طعمه ظریف‌تر و طبیعی‌تر ممکن است بهتر باشد، در حالی که در آب‌های تیره، یک طعمه درخشان‌تر که جلب توجه بیشتری دارد، مناسب‌تر است. علاوه بر این، برخی از گونه‌های ماهی، رفتارهای تغذیه‌ای منحصر به فردی دارند که به انواع خاصی از لورها یا طعمه‌ها علاقه نشان می‌دهند.

استفاده از تجهیزات مناسب و حرفه‌ای ماهیگیری

نوع ماهی مورد نظر

قبل از اینکه نخ ماهیگیری خود را انتخاب کنید، مهم است که درک خوبی از ماهی مورد نظر داشته باشید. درک عادات تغذیه‌ای، الگوهای مهاجرت و نوع زیستگاه ماهی بسیار مهم است. انجام تحقیقات پیش از رفتن برای صید بزرگ می‌تواند به شما کمک کند بهترین زمان روز و بهترین مکان را برای ماهیگیری شناسایی کنید.

موقعیت مکانی ماهی مورد نظر 

بسیاری از ماهیگیران مکان مورد علاقه خود را دارند. باد، جریان آب، سایه و زمان روز همگی نقش کلیدی در رفتار تغذیه‌ای و مهاجرت ماهی‌ها دارند. وقتی نوبت به صید ماهی‌های بزرگ می‌رسد، موقعیت مکانی ماهی از همه چیز مهم‌تر است. به دنبال آب‌های عمیق، یا مناطقی مانند سنگ‌ها، کنده‌ها یا بستر علف‌های هرز باشید. اینها انواع مکان‌هایی هستند که ماهی‌های بزرگ احتمالا در آنجا یافت می‌شوند. اگر در دریاچه یا رودخانه ماهیگیری می‌کنید، از یک عمق یاب استفاده کنید تا به شما در یافتن این نقاط کمک کند.

موقعیت مکانی ماهی مورد نظر | ماهیگیری

صبور باشید

صید ماهی بزرگ اغلب به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. در این فرآیند عجله نکنید و آماده باشید تا ماهی، طعمه را گاز بگیرد. به نخ ماهیگیری خود توجه کنید و زمانی که احساس کردید تکان می‌خورد، آماده کشیدن آن باشید. حواستان به آب و هوا نیز باشد؛ بعضی روزها هر چقدر هم که تلاش کنید ماهی نصیبتان نمی‌شود. ماهیگیران با تجربه می‌دانند که گاهی اوقات شما روز خوبی ندارید. بنابراین برای روزهای بدون ماهی آماده باشید و با بررسی مجدد فاکتورها به تلاش خود ادامه دهید.

از طعمه مناسب استفاده کنید

استفاده از طعمه مناسب برای صید ماهی‌های بزرگ، ضروری است. طعمه زنده اغلب انتخاب خوبی است، زیرا ماهی‌های بزرگ، جذب رایحه و حرکت طعمه‌های زنده می‌شوند. طعمه‌های مصنوعی نیز می‌توانند موثر باشند. انواع مختلف طعمه را آزمایش کنید تا ببینید چه طعمه‌ای برای ماهی مورد نظر شما بهترین نتیجه را دارد. همچنین در نظر بگیرید که بین طعمه‌های آب شیرین و طعمه آب شور تفاوت‌هایی وجود دارد. صید ماهی‌های بزرگ با طعمه کوچک انجام نمی‌شود. اگر طعمه شما در دست شما کوچک به نظر می‌رسد، ممکن است لازم باشد اندازه آن را افزایش دهید. 

از طعمه مناسب استفاده کنید | ماهیگیری

صید بزرگترین ماهی جهان؛ معرفی بزرگترین ماهی‌های صید شده در جهان

شاید ماهیگیری همیشه یک رویداد ساده و آرام به نظر برسد. مثلا یک تجربه خانوادگی یا دوستانه باشد که در نهایت با یک قایق‌سواری آرام و یک پیک‌نیک لذت‌بخش پایان می‌پذیرد. شما چند ماهی می‌گیرید، شاید مقداری را کباب کنید، و سپس بقیه را رها سازید. باید بدانید که این تصویر ذهنی از ماهیگیری بسیار غلط است.

ماهیگیری می‌تواند یک چالش سخت و ماجراجویانه باشد. به خصوص اگر به دنبال یک ماهی با ویژگی‌هایی خاص باشید. صید ماهی‌های متداول و معمولی یک کار عادی در ماهیگیری است. اما افرادی نیز بوده‌اند که تنها با یک چوب ماهیگیری، ماهی‌های بزرگ و خارق العاده‌ای را صید کرده‌اند. در ادامه به تعدادی از بزرگترین صیدهای تاریخ ماهیگیری اشاره می‌کنیم:

بزرگترین ماهی جهان که تاکنون صید شده یک کوسه سفید بزرگ در نیویورک و در سال 1986 بوده است. در آگوست 1986، Frank Mundus و Donnie Braddick یک کوسه سفید بزرگ 3427 پوندی را در سواحل مونتاک در نیویورک صید کردند.

صید بزرگترین ماهی جهان؛ معرفی بزرگترین ماهی‌های صید شده در جهان | ماهیگیری چیست

کوسه سفید بزرگ 3427 پوندی، نیویورک 1986

بزرگترین ماهی ثبت شده که با چوب و چرخ ماهیگیری صید شده، یک کوسه سفید بزرگ 3427 پوندی در نیویورک بوده است. در آگوست 1986، فرانک موندوس و دانی برادیک یک کوسه سفید بزرگ 3427 پوندی را در سواحل مونتاک در نیویورک صید کردند. طبق گزارش‌ها، این دو ماهیگیر از یک نخ ماهیگیری 150 پوندی برای گروهی از کوسه‌های سفید استفاده کرده‌اند. بر اساس گفته‌هایی از خود موندوس در سال 2005، مبارزه آنها برای صید این کوسه در مجموع یک ساعت و 40 دقیقه طول کشیده است.

متاسفانه، این صید در زمان خود بسیار بحث برانگیز بوده است. اتهاماتی وجود دارد مبنی بر اینکه موندوس پس از اینکه توجه کوسه به سمت یک نهنگ مرده جلب شده، توانسته آن را صید کند. ظاهرا نهنگ مرده، کوسه‌ها را جذب کرده و سپس این امکان برای موندوس و برادیک فراهم شده که کوسه را صید کنند. این موضوع قوانین انجمن بین‌المللی ماهیگیری (IGFA) را نقض می‌کند.

کوسه سفید بزرگ 3427 پوندی، نیویورک 1986 | ماهیگیری چیست

کوسه سفید بزرگ 2664 پوندی، استرالیا 1959

بزرگترین ماهی‌هایی که با چوب ماهیگیری و قرقره صید شده‌اند، هر دو کوسه سفید بزرگ هستند، اما تقریبا 1000 پوند و بیش از 30 سال فاصله دارند. رکورد رسمی تایید شده توسط IGFA متعلق به Alfred Dean است که در آوریل 1959 یک کوسه سفید بزرگ 2664 پوندی را هنگام ماهیگیری در Ceduna استرالیا صید کرد.

از آنجایی که امروزه کوسه‌های سفید بزرگ به گونه‌ای حفاظت شده تبدیل شده‌اند، این صید رکورد شکن احتمالا تا سال‌های آینده شکست‌ناپذیر خواهد ماند.

کوسه سفید بزرگ 2664 پوندی، استرالیا 1959 | ماهیگیری چیست

کوسه ببری 1785 پوندی، استرالیا 2004

بزرگترین ماهی بعدی که توسط یک ماهیگیر و تنها با استفاده از چوب ماهیگیری و قرقره، اخیرا در سال 2004 صید شده، کوسه ببری با وزن 1785 پوند و 11 اونس است. این صید توسط Kevin J. Clapson در ماه مارس در استرالیا انجام شد و با یکی دیگر از رکوردهای صید مربوط به سال 1964 توسط والتر ماکسول نزدیک است؛ زیرا تنها تفاوت بین این دو صید 11 اونس بود که باعث شد IGFA آن را یک تساوی اعلام کند.

کوسه ببری 1785 پوندی، استرالیا 2004 | ماهیگیری چیست

کوسه گرینلند 1708 پوندی، نروژ 1987

در اکتبر 1987، ماهیگیر نروژی Terje Nordvedt یک کوسه بزرگ دیگر را در حالی که در شهر Trondheimsfjord نروژ مشغول ماهیگیری بود، شکار کرد. او از شاه ماهی به عنوان طعمه برای به دام انداختن کوسه گرینلند استفاده کرد. وزن این ماهی در مجموع 1708 پوند و 9 اونس بود.

کوسه‌های گرینلند یکی از بزرگترین گونه‌های کوسه زنده در جهان هستند. آنها می‌توانند تا هفت متر یا 23 فوت طول داشته باشند و بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن تا 500 سال عمر کنند.

کوسه گرینلند 1708 پوندی، نروژ 1987 | ماهیگیری چیست

ماهی بلک مارلین(نیزه سیاه) 1560 پوندی، پرو 1953

بزرگ‌ترین ماهی خارج از خانواده کوسه‌ها که تا به حال با چوب ماهیگیری صید شده، ماهی نیزه سیها است. بلک مارلین یک ماهی غول پیکر است که در سواحل کابو بلانکو در شمال پرو در اوت 1953 صید شد. مارلین سیاه 1560 پوندی توسط اسطوره ماهیگیری، Alfred C. Glassell, Jr، با استفاده از یک نخ ماهیگیری 130 پوندی، شکار شد.

این صید، یکی از طولانی‌ترین رکوردهای جهانی IGFA است که تا سال‌ها کسی رکورد آن را نشکست. این ماهی خاص هنوز هم به عنوان بخشی از نمایشگاه دائمی در موزه علوم طبیعی هیوستون دیده می‌شود.

ماهی بلک مارلین(نیزه سیاه) 1560 پوندی ، پرو 1953 | ماهیگیری چیست

ماهی تن بلوفین 1496 پوندی، کانادا، 1979

یکی دیگر از رکوردهای غیرکوسه‌ای که با چوب و چرخ ماهیگیری صید شده، در آخرین جایگاه بزرگترین ماهی‌های شکار شده قرار می‌گیرد. در اکتبر 1979، Ken Fraser، ماهی گیر معروف، از ماهی خال مخالی به عنوان طعمه برای شکار ماهی تن بلوفین با وزن 1496 پوند استفاده کرد. این ماهی عظیم‌الجثه در Aulds Cove در سواحل نوا اسکوشیا در کانادا صید شد.

این منطقه به دلیل صید ماهی تن بلوفین معروف است. با این حال، رکورد فریزر در ماهیگیری در تکنیک‌های حرفه ای تا به امروز بدون شکست باقی مانده است.

ماهی تن بلوفین 1496 پوندی، کانادا، 1979 | ماهیگیری چیست

فصل مناسب برای انجام ورزش ماهیگیری کدام است؟

همانطور که برخی از ورزش‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند، فصل و زمان خود را دارند. ورزش ماهیگیری هم باید در زمان و فصل مناسب خود انجام گیرد. خصوصا که با موجود زنده‌ای همچون ماهی سروکار دارید که انواع و اقسام مختلفی دارند و در برخی فصول صید آن‌ها محتمل تر است. زمان صید هر نوع ماهی با ماهی‌های دیگر فرق می‌کند. این زمان به تغییر اشتهای آن‌ها در دماهای مختلف وابسته است. برای نمونه ماهی کپور در دمای کمتر از 8 درجه سلسیوس تمایلی به خوردن هیچ غذایی ندارد، و مطئنا سراغ طعمه‌ای که شما برای صیدش در آب انداخته‌اید، نمی‌آید!

فصل مناسب برای انجام ورزش ماهیگیری کدام است؟

ماهیگیری در فصل پاییز؛ فصلی مناسب برای ماهیگیری

به طور کلی باید گفت که اکثر ماهی‌ها در هوای معتدل و زمان‌هایی از سال که آب سرد و گرم سبب ایجاد جریان در آب می‌شود، یعنی ماه‌های نه خیلی سرد و نه خیلی گرمِ پاییز، اشتهای زیادی دارند. هرچند که ماهی‌های پرطرفدار در ایران مثل آمور، کپور و زردک در فصل تابستان جنب و جوش زیادی دارند و صید آن‌ها ساده‌تر است. اگر بخواهیم بهترین زمان طی شبانه روز را هم برای صید ماهی بگوییم، قبل از سپیده دم را پیشنهاد می‌کنیم، چرا که ماهی‌ها از شب گذشته بسیار گرسنه هستند و بیشتر به سوی طعمه شما می‌آیند و به دام می‌افتند. 

ماهیگیری در زمستان؛ چگونه در زمستان ماهیگیری کنیم؟

اکثر ماهی‌ها در تمام طول زمستان نیز برای غذا بیرون می‌آیند. اگر نکات زیر را به خوبی دنبال کنید، می‌توانید یک ماهیگیری زمستانی عالی را تجربه کنید. البته ماهیگیری در این فصل از سال مستلزم تطبیق و تغییر برخی شیوه‌ها و وسایل ماهیگیری است. اینکه چقدر این موارد متفاوت خواهند بود، کاملا به منطقه‌ای که در آن ماهیگیری می‌کنید، بستگی دارد؛ به صورت کلی برای ماهیگیری در زمستان، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • انتخاب مکان مناسب برای ماهیگیری در زمستان بسیار مهم است. مکان‌های ماهیگیری خوب در ماه‌های زمستان را پیدا کنید. تمام اطلاعات به‌روز در مورد ماهی‌هایی که در نقاط مختلف زندگی می‌کنند، چه زمانی از سال بهترین صید را ارائه می‌دهند و محدودیت‌های ماهیگیری در فصول مختلف را در نظر بگیرید. اگر می‌بینید که در رودخانه یا دریاچه مورد نظر شما جریان آب زیاد است، از رفتن به آنجا اجتناب کنید. ماهیگیری در آب‌های بیش از حد مواج، در زمستان خطرناک است.

ماهیگیری در زمستان؛ چگونه در زمستان ماهیگیری کنیم؟

شاید تعجب کنید که ماهیگیری در زمستان و در هوای سرد نسبت به تابستان و بهار کمی راحت‌تر است. آب و هوا به شدت بر میزان فعالیت ماهی تاثیر می‌گذارد؛ برخی از بهترین شرایط برای ماهیگیری به زمانی بستگی دارد که مادر طبیعت تصمیم می‌گیرد که یک جبهه هوای سرد را به منطقه گسیل کند. ماهی‌ها درست قبل از آمدن این جبهه‌ها برای تعذیه از محل خود بیرون می آیند. اما صرف‌نظر از شرایط آب و هوایی، بهترین زمان برای ماهیگیری در زمستان بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است. 

  • هوای سرد در زمستان می‌تواند به تجهیزات ماهیگیری شما آسیب بزند. مراقب نخ ماهیگیری خود باشید چون اگر خیس بماند در هوای سرد یخ می‌زند. در کنار نگهداری از تجهیزات خود در برابر هوای سرد، پوشش خود شما نیز برای ماهیگیری در زمستان مهم است. باید خود را به خوبی گرم نگه داشته و از لباس‌های مناسب استفاده کنید.

ماهیگیری در زمستان؛ چگونه در زمستان ماهیگیری کنیم؟

معرفی مناسب‌ترین ماهی‌ها برای شروع ماهیگیری در دنیا

ماهی‌هایی که بهترین نوع برای شروع ماهیگیری برای افراد مبتدی و یا حتی کودکان هستند، در ادامه آورده شده‌اند که برخی از آنان در آب‌های ایران نیز یافت می‌شوند. همچنین افرادی که می‌خواهند اولین تجربه ماهیگیری خود یا کودکانشان را از آب‌های خارج از کشور خصوصا مناطق آمریکایی شروع کنند، ماهی‌های زیر بسیار مناسب خواهند بود، چرا که صید آنان نسبت به سایر ماهی‌ها نیازمند تکنیک‌ها و نکات خاصی نیست و ساده تر انجام می‌شود.

ماهی ریشدار؛ یا ماهی Burbot 

ماهی‌های ریشدار (Burbot یا ماهی lota lota که سر آن مسطح و پهن بوده و پوزه آن موهای زبری دارد، در آب‌های شیرین آسیا، اروپا و امریکای شمالی یافت می‌شود) بسیار متداول هستند. از آنجایی که آن‌ها هر چیزی را می‌خورند، همین ویژگی صید آنان را ساده‌تر می‌کند. ماهی‌های ریشدار مهاجمان ضعیفی هستند و زمانی که روی قلاب قرار بگیرند، خیلی زود از حرکت کردن می‌افتند و خسته می‌شوند!

ماهی ریشدار ؛ یا ماهی Burbot | ماهیگیری چیست؟

ماهی قزل آلا؛ Trout

انواع مختلفی از ماهی قزل آلا (Trout) وجود دارند که اغلب آن‌ها قزل آلای قهوه‌ای یا قزل آلای رنگین (Rainbow Trout) هستند. ماهی‌های قزل آلا بسیار سازگار بوده و در هر مکانی که بروید به فراوانی یافت می‌شوند. طیف وسیعی از طعمه‌ها برای صید این ماهی‌ها کاربرد دارند. اما آن‌ها باهوش هستند و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی صید کرد! در نتیجه شما ممکن است مجبور شوید کمی تغییرات در آن طعمه‌ها ایجاد کرده تا موفق به صید این ماهی‌ها شوید.

ماهی بَس؛ Bass ماهی شکارچی

 ماهی‌های بس (Bass - انواع ماهی‌های خاردار آب‌های شور و شیرین) بسیار فعال هستند و دوست دارند که طعمه شما را دنبال نمایند! که این امر سبب صید ساده‌تر آن‌ها خواهد شد. این ماهی‌ها به خاطر ویژگی‌ها و طبیعتی که دارند بسیار برای صید محبوب هستند. بنابراین ممکن است با یک طعمه ساده فریب نخورند!!

ماهی بس ؛ ماهی شکارچی | ماهیگیری

ماهی سوف؛ یا Perch

ماهی‌های سوف (Perch - ماهی خاردار تیره‌ی percidae به ویژه perca flavescens که بومی امریکای شمالی است) از لحاظ غذایی فعال بوده و به عنوان ماهی‌های مهاجم در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها را با انواع مختلفی از طعمه می‌توان جذب کرد و احتمال اینکه بتوانید یکی از آن‌ها را صید نمایید بیشتر است. اما ماهی سوف به اینکه در مقابل صید شدن خیلی مقاومت می‌کند، شناخته شده است!!!

گربه ماهی؛ Cat Fish

گربه ماهی (Catfish - گربه ماهی از راسته siluriformes) یا ماهی اسبله را می‌توانید در هر جایی پیدا کنید. گربه ماهی‌ها تقریبا هر چیزی که سر راهشان باشد را می‌خورند. احتمال اینکه گربه ماهی را با یک طعمه زنده صید کنید تا اینکه از لارها (lures) استفاده نمایید، بسیار بیشتر است.

گربه ماهی | ماهیگیری

خورشید ماهی؛ Sunfish

این ماهی‌ها شبیه ماهی لوتی مهاجم هستند و در تیم سرسخت آن‌ها قرار می‌گیرند. آفتاب ماهی‌ها اجتماعی و سازشی هستند، بنابراین ممکن است زمانی که به ماهیگیری می‌پردازید موفق به صید یکی از آن‌‌ها شوید.  البته باید بتوانید به مقاومت و حرکات تند و سریع آن‌ها غلبه کنید.

شما می‌توانید بدون هیچ تلاشی هم خورشید ماهی (Sunfish - خورشید ماهی از تیره‌ centrarchidae، ساکن آب‌های شیرین و بومی امریکا) را صید نمایید! در واقع اولین گزینه جهت صید توسط ماهیگیران مبتدی، آفتاب ماهی است. چرا که گویی این ماهی خوب به روی قلاب شما می‌پرد! این ماهی کوچک را می‌توان با طعمه‌های کوچکتر که مثل خود آن کوچکند، جذب نمود و فریب داد.

خورشید ماهی؛ Sunfish | ماهیگیری چیست؟

مکان‌های مناسب برای ماهیگیری در ایران کدامند؟؛ در ایران کجا بریم ماهیگیری؟

معمولا هر کجا که کمی آب داشته باشد، تعدادی ماهی هم ممکن است در آنجا باشند. ولی اینکه کجا بروید تا صیدهای موفقی داشته باشید و ماهی‌های خوبی نیز داشته باشد، سؤالی است که پاسخ آن را در سطور بعد به شما خواهیم داد. در کشورمان ایران نیز مکان‌های ماهیگیری بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ماهیگیری به آنجا بروید. 

تطبق تحقیقات ما و در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، مجوز ماهیگیری توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر نمی شود. از علل عمده عدم صدور مجوز و ممنوعیت ماهیگیری در برخی نقاط که توسط این سازمان مطرح شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به علت خشکسالی و کمبود آب
  2. به دلیل اینکه به طور عمده در اکثر مناطق ماهی قزل آلا وجود دارد به دلیل صید بی‌رویه و غیراصولی زیست این جاندار در معرض خطر قرار گرفته است.
  3. دلیل سوم استفاده از طعمه‌های غیراستانداردی همچون کرم خاکی، خمیر بودار و ...است که منجر به آلوده کردن آبهای آشامیدنی شده است. اکثر این طعمه‌ها دست‌ساز و بدون مجوز بوده و با شرایط غیراستاندارد ساخته می‌شوند.
مکان‌های مناسب ماهیگیری در ایران کدامند؟

 دریاچه پارک المهدی

شاید باورش برایتان سخت باشد که در داخل شهر هم مکان مناسب ماهیگیری یافت می‌شود. اما در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی، پارک المهدی قرار دارد که در آن دریاچه‌ای وجود دارد که یکی از مکان‌های مناسب ماهیگیری به حساب می‌آید. علاوه بر آن، دریاچه های ارم و رازی هم وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید به ماهی گیری تفریحی مشغول گردید. شاید این دریاچه‌ها خیلی هم خوب به نظر نیایند ولی چندان بد هم نیستند.  برای افرادی که زمان محدودی دارند و نمی‌خواهند زیاد از محل زندگی خود دور شوند ارزش امتحان کردن را دارند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از امکان ماهیگیری در دریاچه المهدی در اختیار نیست؛ لذا گر قصد رفتن به این مکان را دارید، قبلا هماهنگی‌های لازم را با مکان مربوطه انجام دهید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه پارک المهدی: ضلع جنوب شرقی میدان آزادی

 دریاچه پارک المهدی | ماهیگیری

آبشار کمرد؛ طبیعتی زیبا نزدیک پایتخت برای ماهیگیری

آبشار کمرد در روستای کمرد در 20 کیلومتری جاده جاجرود قرار دارد. فاصله از جاده جاجرود تا این روستا 6 کیلومتر است. با یک پیاده روی سبک 20 دقیقه‌ای از مرکز روستای کمرد به این آبشار زیبا خواهید رسید. مطمئنا اگر بار هزارمتان هم باشد، ماهی گیری در این آبشار برای شما خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد شد. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

موقعیت جغرافیایی آبشار کمرد: 20 کیلومتری جاده جاجرود

دریاچه سد لار؛ معروف به دریاچه‌ قزل آلا

سد لار در 80 کیلومتری شمال شرق تهران نزدیک پلور قرار دارد و از جریان گدازه‌های کوه آتشفشان دماوند به وجود آمده است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و قرار گرفتن در منطقه دشت لار به تفریحگاهی بسیار زیبا تبدیل و در سال‌های اخیر به عنوان مراکز پرورش ماهی قزل آلا و ماهیگیری با مجوز شناخته شده است. به خاطر وفور ماهی قزل آلا در این دریاچه، به آن دریاچه قزل آلا هم می‌گویند. حتی اگر هیچ کاری هم نکنید تنها نگریستن به مناظر چشم‌انگیز این منطقه بسیار سرگرم کننده و آرام بخش خواهد بود. اما عده زیادی معتقدند که بسیار حیف است که به این مکان زیبا و دوست داشتنی بروید و شانس صید قزل آلای خال قرمز را از دست دهید. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه لار: 80 کیلومتری شمال شرق تهران نزدیک روستای پلور

دریاچه سد لار؛ معروف به دریاچه‌ی قزل آلا | ماهیگیری

دریاچه امامزاده علی یا پشنگ

در نزدیکی آب اسک در جاده هراز دریاچه ای به نام امامزاده علی یا پشنگ وجود دارد که اخیرا، پس از زمین‌ لغزه و رانش کوه در این منطقه در سال 1377 به وجود آمده است. برای رسیدن به دریاچه امامزاده علی از مسیر جاجرود، آبعلی، پلور و آب اسک باید عبور کرد. در این دریاچه هم قزل آلای قرمز و هم خویشاوند نزدیک آن یعنی ماهی قزل آلای رنگین کمانی یافت می‌شود.

در حال حاضر این دریاچه در اختیار باشگاه ماهی گیری امام زاده علی می‌باشد و افراد علاقمند به این ورزش مفرح می‌توانند با ثبت نام در این باشگاه به ورزش ماهیگیری مشغول گردند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از امکان ماهیگیری در  دریاچه امامزاده علی در اختیار نیست؛ لذا اگر قصد رفتن به این مکان را دارید، قبلا هماهنگی‌های لازم را با مکان مربوطه انجام دهید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه امامزاده علی یا پشنگ: نزدیکی آب اسک در جاده هراز و استان مازندران و حدود 80 کیلومتری تهران

 دریاچه امامزاده علی یا پشنگ | ماهیگیری چیست؟

 دریاچه‌های تار و هویر در دماوند

دریاچه‌های تار و هویر در 30 کیلومتری شرق شهرستان دماوند و میان دو رشته کوه قره‌ داغ (کوه دوبرار) در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌اند. دنباله‌ای از کوه دوبرار، دو دریاچه را از هم جدا می‌کند. این دنباله، در واقع جاده خاکی به طول 14 کیلومتر بوده که هنگام پیاده‌ روی بین دو دریاچه باید از آن عبور نمایید. ماهی‌های موجود در این دریاچه‌ها از نوع قزل آلای خال قرمز بوده ولی ممکن است ماهی قزل آلای رنگین کمانی و ماهی زردک هم صید کنید.

اگر قصد ماهی ‌گیری در دریاچه تار را دارید چه یک ماهی چه صد ماهی، فرقی ندارد، در هر حال باید در فصل مناسب از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز دریافت نمایید. از دیگر مکان‌های مناسب برای صید ماهی زردک در اطراف تهران دریاچه امام زاده علی (آب اسک) و رودخانه نیمرود در 12 کیلومتری فیروز کوه است. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌های تار و هویر : 30 کیلومتری شرق شهرستان دماوند

 دریاچه‌های تار و هویر در دماوند | ماهیگیری چیست؟

سد لتیان؛ مقصدی پرطرفدار برای ماهیگیری 

تا اینجا مکان‌هایی را برای ماهی گیری به شما معرفی کردیم که بیشتر برای صید ماهی قزل آلا مناسب بودند، ولی اگر با ماهیگیران صحبت کرده باشید، متوجه می‌شوید که آن ها به جای صحبت از صید ماهی قزل آلا، بیشتر از صید ماهی کپور تعریف می‌کنند. اگر شما هم هوس صید ماهی کپور کرده‌اید، سد لتیان یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری برای صید ماهی کپور است.

سد لتیان در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران و روی رودخانه جاجرود قرار دارد. ماهی‌هایی که در این دریاچه زندگی می‌کنند عبارتند از: قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمانی، زردک، سیاه ماهی و کپور. همچنین در مسیر سد لتیان می‌توانید به سد خاکی ماملو هم سری بزنید. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

موقعیت جغرافیایی سد لتیان: 25 کیلومتری شمال شرقی تهران و روی رودخانه جاجرود

 سد لتیان؛ مقصدی پرطرفدار برای ماهیگیری 

 سد امیر کبیر یا سد کرج؛ دسترسی راحت و آسان برای ماهیگیری

بهترین مکان ماهیگیری برای ماهیگیران مبتدی و کم تجربه، ماهی گیری در آب‌هایی است که محل پرورش ماهی هستند. البته این نکته به این معنی نیست که به سراغ حوضچه‌های پرورش ماهی بروید! منظور ما آب‌هایی است که شیلات، تخم ماهی در آن می‌ریزد و در زمان‌های خاصی از سال مانند اوایل پاییز مجوز ماهی گیری در این مکان‌ها را صادر می‌نماید.

سد امیرکبیر یا همان سد کرج یکی از همین مکان‌های پرورش ماهی دولتی به شمار می‌رود. سد امیر کبیر در 25 کیلومتری جاده کرج - چالوس واقع شده است که در آن ماهی‌های قزل آلای خال قرمز و رنگین کمانی پرورش داده می‌شود. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

موقعیت جغرافیایی سد امیرکبیر یا سد کرج: 25 کیلومتری جاده کرج - چالوس

 سد امیر کبیر یا سد کرج؛ دسترسی راحت و آسان برای ماهیگیری

سد طالقان و سد ساوه هم نمونه‌های دیگری از محل‌های پرورش ماهی توسط دولت است که مکان‌های مناسبی برای ماهی‌گیری به شمار می‌روند. 

منطقه پلور مناسب برای ماهیگیری

در تمام نقاط گفته شده برای ماهیگیری تنها منطقه‌ای  که همچنان امکان ماهیگیری در آن، در حال حاضر(فروردین 1402) وجود دارد، منطقه پلور است. پلور از سد لار سرچشمه می‌گیرد. این منطقه دارای مجوز ماهیگیری است. در این منطقه ماهیگیری به صورت منظم و سیستماتیک انجام می‌شود. برای مثال بخشی را برای ماهیگیری با چوب کاسی (نوع خاصی از چوب ماهیگیری که چرخ نداشته و به طعمه زنده برای ماهیگیری نیاز دارد) تعیین کرده و بخشی را برای ماهیگیری با تکنیک فلای فیشینگ.

منطقه آب اسک

منطقه اب اسک در استان مازندران و شهر آمل واقع شده است. آب اسک به دلیل چشمه‌های آب گرم معدنی خود که از کوه دماوند، مرتفع‌ترین قله ایران سرچشمه می‌گیرد، شهرت دارد. اب اسک از جمله مناطقی است که ماهیگیری در آن، در حال حاضر (فروردین 1402) مجاز است و یک منطقه آموزشی جهت ماهیگیری محسوب می‌شود.

علاوه بر تمام مکان‌های مناسب ماهی گیری در تهران و اطراف تهران که در بالا نیز نام برده شد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریاچه هامون (استان سیستان و بلوچستان)
  • شاه رود (شهرستان طالقان)
  • دریاچه گهر (دورود لرستان)
  • سد منجیل (شهر رودبار)
  • دریاچه نئور (بین گیلان و اردبیل)
  • سد اکباتان (استان همدان)
  • دریاچه ایمر (استان گلستان)
  • خلیج گرگان (شهرستان بندر گز)
  • رودخانه کرخه (شمال خوزستان)
  •  رودخانه قزل اوزن (جنوب استان گیلان)
  •  دریاچه اوان (استان قزوین)
  •  دریاچه زریوار (شهر مریوان، استان کردستان)
  • رودخانه تجن (شهر ساری – استان مازندران)
  • رودخانه نکا (شهرستان نکا- استان مازندران)

این مکان‌ها از جمله مکان‌های مناسب ماهیگیری در کشور زیبای ما ایران هستند. اگر به ماهی گیری علاقمندید، بد نیست حداقل یکبار در عمر خود تجربه ماهی گیری در این محل‌ها را نیز داشته باشید. 

معرفی بهترین نقاط ماهیگیری و انواع ماهی‌های بومی ایران برای ماهیگیری 

ماهیگیری، این عمل باستانی از هزاران سال پیش تاکنون با بشریت همراه بوده است. اگرچه بیشتر ماهی‌هایی که هر سال صید می‌شوند، برای اهداف تجاری است (و با گذشت سال‌ها این تعداد بیشتر و بیشتر نیز می‌شود)، اما ورزش ماهیگیری نیز جایگاه خودش را دارد. در ماهیگیری ورزشی، ممکن است برخی تصمیم بگیرند که پس از صید به این موجودات اجازه دهند تا دوباره به طبیعت بازگردند( که ما نیز شما را تشویق می‌کنیم که همین کار را انجام دهید!). به هر حال سوال اصلی اینجاست کجا می‌توان در ایران برای ماهیگیری رفت؟ توصیه می‌شود قبل از رفتن به این مناطق برای ماهیگیری، تحقیقات لازم را در مورد مجوز ماهیگیری و سایر قوانین مربوطه انجام دهید.

 ایران در چند سال اخیر تحت تاثیر خشکسالی‌های متعددی بوده است. بالطبع این خشکسالی ها تاثیر خود را بر روی رودخانه‌ها و دریاچه‌های سراسر کشور داشته اند؛ اما با این وجود، مکان‌های زیادی برای ماهیگیری در ایران وجود دارند. در ادامه مجموعه‌ای از مکان‌های عالی برای ماهیگیری و همچنین ماهی‌های مناسب برای ماهیگیری در این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم :

معرفی بهترین نقاط ماهیگیری و انواع ماهی‌های بومی ایران برای ماهیگیری

آب اسک؛ برای ماهیگیری به آب اسک برویم!

اجازه دهید فهرست خود را با روستایی در دامنه تپه دماوند، بلندترین قله ایران با ارتفاع 5610 متر از سطح دریا آغاز کنیم. آب اسک روستای نسبتا کوچکی در دهستان لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران است. این مکان به خاطر چشمه‌های آب گرم و محل ماهیگیری آن شهرت زیادی دارد. یک ساعت رانندگی در جاده هراز از تهران می‌تواند این تجربه لذت‌بخش را در آب اسک برای شما به ارمغان بیاورد. 

  • چه زمانی برای ماهیگیری در این محل مناسب است؟ 

بهترین زمان برای ماهیگیری در آب اسک اواخر بهار تا پایان تابستان است؛ که هوا نسبتا خنک بوده و می‌توانید تمام روز ماهیگیری کنید. فراموش نکنید که مجوز روزانه خود را برای ماهیگیری دریافت کنید! 

  •  چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا پیدا کنید؟ 

 قزل آلای خال قرمز، ماهی محلی و بومی این منطقه است؛ اما از چند سال قبل قزل آلای رنگین‌کمان نیز به رودخانه هراز( لار) اضافه شده است. 

آب اسک؛ برای ماهیگیری به آب اسک برویم!

دریاچه مارمیشو ارومیه؛ گنج پنهان برای ماهیگیری

این دریاچه اسرارآمیز و نسبتا دیده نشده در سایه دریاچه مشهورتر یعنی ارومیه واقع شده است. این دریاچه زیبا که سال‌ها پیش بر اثر رانش زمین به وجود آمده، به نام «شیمون نوزدهم بنیامین»، پدرسالار کاتولیک‌های کلیسای آشوری شرق، نامگذاری شده است. این دریاچه در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است. 

  • چه زمانی برای ماهیگیری در این محل مناسب است؟ 

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه جادویی در تابستان است. زیرا  که هوای سرد و منطقه کوهستانی آن، بازدید در زمستان را برای شما تقریبا غیرممکن می‌کند.

  •  چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا پیدا کنید؟ 

قزل آلا و کوتوم( یا ماهی سفید خزر) از جمله حیات وحش این دریاچه زیبا در دامنه کوه هستند که می‌توانید شانس خود را برای صید آن امتحان کنید. اگرچه لطفا به یاد داشته باشید که این نوع از ماهی‌ها در خطر انقراض هستند و در صید آنها نباید زیاده‌روی کرد. 

دریاچه مارمیشو ارومیه؛ گنج پنهان برای ماهیگیری

دریاچه هامون؛ سه گانه پوزک، صابری و هلمند

سومین دریاچه بزرگ ایران و هفتمین تالاب بزرگ جهان، دریاچه هامون را به مکانی عالی برای تماشای مناظر دیدنی و زیستگاهی برای طیف گسترده‌ای از موجودات تبدیل کرده است. دریاچه هامون در واقع از 3 دریاچه کوچکتر تشکیل شده است (پوزک، صابری و هلمند) که در زمان جزر و مد یک دریاچه غول پیکر را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند بزرگترین تامین‌کننده دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران قراردارد، اما خشکسالی یک دهه این زیستگاه طبیعی را نیز به زانو درآورده است. 

  • چه زمانی برای ماهیگیری در این محل مناسب است؟ 

با ادامه روند خشکسالی ، ممکن است بخواهید در ماه‌های سردتر و خنک‌تر از دریاچه هامون دیدن کنید، زیرا شرایط در تابستان ممکن است برای شما کمی آزاردهنده باشد. اما صرف نظر از ماهیگیری همچنان می‌توانید از منظره کنار دریاچه و ماهیگیری در تابستان نیز لذت ببرید. 

  •  چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا پیدا کنید؟ 

سیاه‌ماهی، کپور معمولی و کپور علفخوار و بسیاری دیگر از گونه‌ها(25 گونه ماهی تایید شده، که 15 گونه از آنها بومی دریاچه هامون هستند) بخشی از ماهی‌های موجود در هامون هستند. 

دریاچه هامون؛ سه گانه پوزک، صابری و هلمند | ماهیگیری چیست؟

 تالاب انزلی؛ خانه نیلوفرهای آبی

این تالاب، یک تالاب منحصر به فرد و فوق العاده زیبا است که در بندر انزلی و در شمال ایران واقع شده است. این تالاب پر از نیلوفرهای آبی مردابی است و به همین دلیل در جهان شهرت یافته است. تالاب انزلی، تالاب ساحلی است که در فهرست تالاب‌های تحت حفاظت قرار گرفته است. 

  •  چه زمانی برای ماهیگیری در این محل مناسب است؟ 

نیلوفرهای آبی یکی از موارد مهمی هستند که منظره این تالاب را شگفت انگیز می‌کند. این گیاهان زیبا در اواخر بهار و تابستان ظاهر می‌شوند. فصل تابستان زمان مناسبی برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از مناظر زیبا و ماهیگیری در تالاب انزلی است. به خاطر داشته باشید که در تالاب انزلی نمی‌توانید وسایل ماهیگیری کرایه کنید. 

  •  چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا پیدا کنید؟ 

تالاب انزلی زیستگاه بسیاری از حیوانات و موجودات است. بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر، تالاب انزلی را به عنوان توقفگاهی کوتاه در سفر بزرگ خود انتخاب کرده‌اند. تالاب انزلی، با بیش از 50 گونه ماهی به منبع اصلی تولید ماهیان خاویاری و ماهیان استخوانی در دریای خزر تبدیل شده است. ماهی کولی، اردک ماهی، کوتوم خزری، سوف و کپور معمولی از جمله گونه‌های متعدد ماهی بومی تالاب انزلی هستند.

 تالاب انزلی؛ خانه نیلوفرهای آبی | ماهیگیری چیست؟

رودخانه ارس؛ مکانی عالی برای ماهیگیری

ارس، این رودخانه خروشان، سفر خود را از عمق خاک ترکیه آغاز می‌کند. با جاری شدن در خشکی، از مرزهای ارمنستان و آذربایجان می‌گذرد و به ایران ختم می‌شود. ارس که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های قفقاز است، طول زیادی دارد و مکان‌ بسیار خوبی برای ماهیگیری است.

  • چه زمانی برای ماهیگیری در این محل مناسب است؟ 

بهترین زمان ماهیگیری در رودخانه ارس، در واقع به نوع ماهی که قصد صید آن را دارید بستگی دارد؛ اما به عنوان یک قاعده کلی، تابستان ممکن است زمان بهتری باشد. دلیل این امر این است که متابولیسم ماهی در زمستان به شدت کاهش می‌یابد. برای مثال ماهی‌هایی مانند ماهی "کپور معمولی " تقریبا غیرممکن است که در زمستان پیدا و صید شوند.

  • چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا پیدا کنید؟

ماهی کپور معمولی و کپور نقره ای، زردپر، گربه‌ماهی و ماش‌ماهی از گونه‌های ماهی هستند که در این رودخانه یافت می‌شوند. از این رو ارس را به یکی از بهترین نقاط برای ماهیگیری در بین ایرانیان تبدیل کرده‌اند.

رودخانه ارس؛ مکانی عالی برای ماهیگیری

بهترین انواع گونه‌های ماهی بومی در ایران که باید بشناسید

گونه‌های بومی ماهی‌های موجود در آب‌های شیرین در ایران شامل ماهی‌های موجود در آب‌های دریای خزر است. این ماهی‌ها از 155 گونه در سه کلاس، 15 راسته، 24 خانواده و 67 جنس تشکیل شده‌اند. ایران دارای چهار فصل است و به طور کلی کشوری خشک است که میزان بارش باران و برف در آن کم است. بیشتر رودخانه‌ها در نواحی شمالی و غربی جریان دارند و زیستگاه برخی از گونه‌های ماهی بومی مانند قزل آلای قهوه‌ای هستند.

با این حال، ماهیگیری بی‌رویه و سوءمدیریت شدید، باعث کاهش تعداد گونه‌های ماهی بومی شده است. این تهدید بزرگی برای حیات ماهی‌های بومی است. در اینجا به تعدادی از گونه‌های ماهی بومی ایران اشاره می‌کنیم.

سگ ماهی (Tibetan Stone Loach)

لوچ سنگی تبتی یا سگ ماهی که با نام Triplophysa Stolickai نیز شناخته می‌شود، ماهی بومی آسیای جنوبی و مرکزی است. این نوع ماهی در بسیاری از رودخانه‌های ایران، یافت می‌شود. این ماهی مختص آب شیرین است و زیستگاه‌های نیمه گرمسیری با دمای بین 16 درجه سانتیگراد تا 20 درجه سانتیگراد را ترجیح می‌دهد. حداکثر طول آن در زمان بلوغ 15 سانتی‌متر است. این گونه ماهی هنوز برای تعیین وضعیت حفاظتی آن مورد ارزیابی قرار نگرفته و کمتر در معرض تهدید قرار دارد. لوچ سنگی تبتی برای انسان بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود.

Tibetan Stone Loach یا سگ ماهی | ماهیگیری چیست؟

کپوردندان‌ماهیانِ فرات (Euphrates Pupfish)

کپوردندان‌ماهیان فرات با نام Aphanius mesopotamicus در حوزه رودخانه فرات در ایران و عراق یافت می‌شود. متعلق به خانواده Cyprinodontidae است. توله‌ماهی فرات با توجه به جایی که در ابتدا یافت شده، یعنی منطقه بین‌النهرین، نام‌گذاری شده است. این ماهی، ماهی آب شیرین است که در مناطق نیمه گرمسیری و در دمای بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد یافت می‌شود. در حال حاضر، اطلاعات ناکافی در مورد وضعیت حفاظتی آن وجود دارد. برای انسان بی‌ضرر است.

ماهیان خاویاری بلوگا (Beluga Sturgeon)

ماهیان خاویاری بلوگا (Huso huso) یا در فارسی فیل‌ماهی، بزرگترین ماهی آب شیرین جهان است و بومی کشورهای مختلفی از جمله ایران، بلغارستان، قزاقستان، آذربایجان، مولداوی، رومانی و روسیه است. در ایران در حوزه خزر یافت می‌شود. عمر این گونه ماهی بسیار طولانی است و می‌تواند تا 15 سال زندگی کند تا به بلوغ برسد. طول آن بیش از 6 متر است و بزرگترین مورد شکار شده آن تا به حال 7.2 متر و وزن 1571 کیلوگرم داشته است.

ماهیان خاویاری بلوگا از ماهی‌ها و گاهی از پرندگان آبزی تغذیه می‌کنند. این گونه به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی می‌شود و این نشان‌دهنده حدود 60 درصد کاهش صید طی سه سال گذشته است. شکار غیرقانونی در مصب‌ها و صید بی‌رویه در دریا، کاهش جمعیت گونه را تسریع کرده است؛ به طوری که اکثر نمونه‌های بالغ از بین رفته‌اند، بدین ترتیب تولید مثل طبیعی در آنها کاهش می‌یابد.

Beluga Sturgeon یا ماهیان خاویاری بلوگا | ماهیگیری چیست؟

ماهی شاه‌کولی(Caspian shemaya)

شاه‌کولی خزری (Alburnus chalcoides)، بومی سیستم‌های رودخانه‌ای است که به حوزه‌های آرال، سیاه و دریای خزر سرریز می‌شوند. این ماهی یکی از مهم‌ترین گونه‌های ماهی منطقه به حساب می‌آید. حداکثر طول آن 40 سانتی‌متر است و در بخش‌های پایین دست رودخانه‌ها، مصب‌ها، دریاچه‌های ساحلی و مناطق آب شور دریا زندگی می‌کند. اغلب در نزدیکی سطح آب نمایان می‌شوند. گونه‌های بالغ، از سخت پوستان، پلانکتون، حشرات و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند. ماهی‌های جوان‌تر از زئوپلانکتون‌ها، لارو حشرات و جلبک‌ها تغذیه می‌کنند. شاه‌کولی خزری در رودخانه‌ها و نهرهای کوچک با جریان‌های سنگین یا کفِ سنگریزه تخم‌ریزی می‌کند. آنها، ماهی‌های مهاجر از جمعیت‌های شرقی هستند که برای تخم‌ریزی به بالادست مهاجرت می‌کنند.

شاه‌کولی خزری برای مصارف تجاری، ماهیگیری و آبزی‌پروری استفاده می‌شود. صید بی‌رویه و آلودگی در دریای خزر تهدید اصلی موجودیت آن است و در حال حاضر جزء گونه‌های کمتر در معرض انقراض طبقه‌بندی می‌شود. از دیگر گونه‌های ماهی بومی ایران می‌توان به کپور برفی، قره‌برون، هالتر بین‌النهرین، گربه‌ماهی شط‌العرب، توینی، برزم یا بسان (هر سه یکی هستند) از خانواده کپورماهیان، و اسپیرلین اشاره کرد.

Caspian shemaya  یا ماه شاه‌کولی | ماهیگیری چیست؟

ماهیگیری در دریای کاسپین؛ آیا در دریای مازندران ماهیگیری امکان‌پذیر است؟

دریای خزر، زیستگاه بیش از 15 گونه ماهی استخوانی است که از این میان سه گونه کوتوم، کفال و کپور خزر بیشترین صید ماهیان استخوانی را در استان مازندران دارند. استان مازندران یکی از مقاصد گردشگری شمال ایران است. به دلیل آب و هوای مرطوب و پرباران، طبیعتی زیبا و سرسبز دارد. مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری مازندران از جمله سواحل زیبای دریای خزر به مازندران می‌روند. حدود 4200 صیاد در استان مازندران دارای پروانه صید هستند و سهم ماهی صید شده در مازندران 62 درصد است که بیش از 47 تن ماهی در سال تولید می‌کند.

دریای خزر از دیرباز به خاطر وجود ماهیان خاویاری (ماهی‌ای که به خاطر خاویارش ارزشمند بوده) در آن، که بخش عمده صید جهان را تشکیل می‌دهد، شهرت داشته است. در پی دوره طولانی (1929-1977) کاهش سطح آب و در نتیجه خشک شدن مطلوب‌‌ترین مکان‌های تخم‌ریزی، جمعیت ماهیان خاویاری به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ به همین دلیل تعدادی از اقدامات از جمله ممنوعیت صید در دریای خزر تاکنون اعمال شده است. 

ماهیگیری در دریای کاسپین؛ آیا در دریای مازندران ماهیگیری امکان‌پذیر است؟

انواع ماهی و موجودات دریایی موجود در دریای خزر

دریای خزر در مرکز اوراسیا، دور از اقیانوس‌ها و محصور در داخل آب قرار دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه جهان است؛ اما به دلیل وسعت زیاد آن در زمره دریاها قرار می گیرد. دریای خزر به اقیانوس‌های جهان متصل نمی‌شود. دریای خزر 630 مایل یا  1030 کیلومتر، طول و 175 مایل یا 435 کیلومتر ، عرض دارد. از 3 بخش خزر شمالی، خزر مرکزی و خزر جنوبی تشکیل شده است. بیایید کشف کنیم که چه گونه ماهی دارد.

ماهی خاویار خزری

ماهی خاویار، استخوانی و غضروفی است که از نظر ظاهر و ساختار با بقیه ماهی‌ها متفاوت است. بدنه دوکی دراز، پوشیده از پنج ردیف برآمدگی استخوانی (یکی در پشت، دو طرف در طرفین و دو روی شکم هستند)، در بین این ردیف‌ها، دانه‌های کوچکتر و صفحات استخوانی پراکنده شده است. سر به شکل یک "پوزه" مخروطی یا کفگیر کشیده شده است. دهان بدون دندان در سمت پایین آن قرار دارد. ماهیان خاویاری طول عمر زیادی دارند. سن پرورش جنس نر از گونه‌های مختلف بین 13-5 تا 18-8 سال و ماده ها از 12-8 تا 21-16 سال متغیر است. علاوه بر این، آنها اغلب اندازه بسیار بزرگی دارند، به عنوان مثال، بلوگا حداکثر یک تن وزن و 4-4.5 متر طول دارد، اگرچه مواردی از صید ماهی دو تنی نیز وجود داشته است.

ماهی خاویار خزری | ماهیگیری چیست؟

استثنا در نوع پوزه پارویی آن است که بیش از 40 سانتی‌متر رشد نمی‌کند. این نوع ماهی‌ها بیشتر زمان عمر خود را در دریا می‌گذرانند (از جمله گونه‌های داخلی مانند خزر و آرال) و تنها برای تخم‌ریزی به سمت رودخانه‌ها شناور می‌شوند. همه ماهیان خاویاری گوشت بسیار ارزشمندی دارند و همیشه به مقدار زیاد صید می‌شوند و همچنین محصول خوشمزه‌ای که از آنها تولید می‌شود ، خاویار است.

کاسپین لامپری یا دهان گرد ماهی (Lamprey Fish)

کاسپین لامپری نماینده کلاس سیکلوستوم است. یک حیوانِ ماهی مانند به طول 55 سانتی‌متر که تا 200 گرم نیز می‌تواند وزن داشته باشد. لامپری‌ها، دهانی قیفی شکل دارند که دارای تعداد زیادی شاخ-دندان است که برای عمل مکش مناسب است. لامپری‌های خزری بخش عمده‌ای از زندگی خود را در آب‌های شور دریای خزر می‌گذرانند و برای تخم‌ریزی به سمت رودخانه‌ها شناور می‌شوند. تخم‌ریزی از پاییز شروع می‌شود، یعنی زمانی که دمای آب به 11 درجه کاهش می‌یابد. تخم‌ریزی در نواحی کم عمق رودخانه با زمین سنگی یا سنگ ریزه اتفاق می‌افتد.

برای غلبه بر راه دشوار تخم‌ریزی، لامپریها چربی زیادی در بدن خود جمع می‌کنند. در ابتدای راه، چربی آنها تا 34 درصد وزن کل بدن آنها است. در زمان‌های گذشته این حیوانات را صید و خشک می‌کردند و سپس به جای شمع روشن می‌کردند. در رستوران‌های اروپایی، لامپری همیشه به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می‌شود.

کاسپین لامپری یا دهان گرد ماهی (Lamprey Fish) | ماهیگیری چیست؟

اردک ماهی دریای خزر (Pike)

اردک ماهی یا پایک (Pike)، یک ماهی تهاجمی شکارچی دارای بدنی کشیده و پوشیده از فلس‌های کوچک و نوک تیز است. رنگ بدن این ماهی بسته به نوع محیط زندگی آن متفاوت است. دندان‌های زیادی دارد که لبه‌های تیز آن به سمت دهان هدایت می‌شوند، به طوری که ماهی‌های کوچک نمی‌توانند از این تله فرار کنند. آنها تا یک و نیم متر هم رشد می‌کنند، وزن آنها تا 30-35 کیلوگرم است، اما چنین نمونه‌های بزرگی هرگز صید نشده اند. آنها در اوایل بهار در آب کم عمق در میان گیاهان تخم‌ریزی می‌کنند، جایی که تخم‌های چسبنده به گیاهان می‌چسبند.

بچه پایک‌های تازه از تخم خارج شده از مواد مغذی کیسه زرده که از تخم‌ها باقی مانده برای مدتی استفاده می‌کنند؛ سپس از سخت پوستان کوچک تغذیه می‌کنند مانند سیکلوپ و دافنی. با رسیدن به طول 5 سانتی‌متر، آنها به طور کامل به یک شکارچی تبدیل شده و ماهی‌های جوان را شکار می‌کنند. 

اردک ماهی دریای خزر (Pike) | ماهیگیری چیست؟

ماهی کُلمه یا کولمه (Caspian Roach)

ماهی کُلمه گونه بسیار گسترده و متغیر آب شیرین است. کُلمه دارای زیرگونه‌های زیادی است که آن‌قدر با هم تفاوت دارند که مردم آن‌ها را با نام‌های مختلف صدا می‌زنند. این گونه‌ها شامل کُلمه آزوف در حوزه دریای سیاه، کُلمه خزری در دریای خزر، کُلمه آرال در آرال و کُلمه سیبری در ایسیک کول و در سیبری است. اما این گونه به خوبی با یک لکه قرمز در قسمت بالای چشمان نارنجی رنگ خود متمایز می‌شود.

دو شکل کُلمه "دیادروموس" (یعنی زندگی در دریا و تخم‌ریزی در رودخانه‌ها) شامل کُلمه آزوف و کُلمه خزری، و "غیر آنادروموس" (یعنی تخم‌ریزی در همان مکانی که در آن زندگی می‌کنند) وجود دارد. تغذیه آن بسیار متنوع است. از غذای گیاهی و حیوانی (لارو حشرات، سخت پوستان، نرم تنان کوچک) تغذیه می‌کند. ماهی‌های این گونه از مقدار خاصی بزرگتر نمی‌شوند. در صیدهای تجاری سایز آن معمولا بین 18-35 سانتی‌متر است. مردم آنها را به صورت تازه، دودی و خشک مصرف می‌کنند.

ماهی کُلمه یا کولمه (Caspian Roach) | ماهیگیری چیست؟

کپور ماهی خزر (Caspian Carp)

کپور، ماهی بزرگی از خانواده کپورماهیان است که شکل وحشی و اصلی ماهی کپور پرورشی است. آنها بدن متراکم گسترده‌ای دارند که با فلس‌های متراکم بزرگ از رنگ‌های سبز مایل به خاکستری و گاهی طلایی پوشیده شده است. آنها به سرعت رشد می‌کنند، تا پایان سال دوم می‌توانند به 30 سانتی‌متر و 0.5-0.6 کیلوگرم وزن برسند. همچنین حداکثر رشد آنها تا یک متر و 20 کیلوگرم است. آنها حداکثر تا حدود 30 سال می‌توانند زندگی کنند. این نوع ماهی همه چیزخوار است. کپورماهی‌ها گونه‌های تجاری کاملی هستند که در مقیاس صنعتی و همچنین توسط ماهیگیران تفریحی صید می‌شوند.

مردم برای مدت‌های طولانی کپور را به عنوان «ماهی خانگی» نگه می‌داشتند. در مقایسه با سایر ماهی‌ها، به اکسیژن کمتری در آب نیاز دارند و نسبت به شرایط سخت بسیار مقاوم هستند. در نتیجه قرن‌ها انتخاب طبیعی، گونه‌های زیادی از کپور به دست آمده که معروف‌ترین آن‌ها کپور آینه‌ای است که به دلیل پوشش وسیع فلس‌های آن، به عنوان کپور آینه‌ای نامیده می‌شود.

کپور ماهی خزر (Caspian Carp) | ماهیگیری چیست؟

گربه ماهی (Catfish)

گربه‌ماهی یکی از محبوب‌ترین گونه‌های ماهی است. بدن گربه‌ماهی از بالا به پایین کمی مسطح است؛ دارای پشتی تیره و شکمی مایل به سفید است. در طرفین بدن نامتقارن است. دارای یک جفت هالتر حسی بلند در فک بالا و دو جفت هالتر حسی کوچک در فک پایین است (به همین دلیل به آن گربه ماهی می‌گویند). این ماهی همه چیزخوار است. سهم زیادی از غذای آن را ماهی‌ها، قورباغه، نرم‌تنان و گاهی حتی پرندگان آبزی تشکیل می‌دهند. در یک روز گرم، گربه ماهی ترجیح می‌دهد در سوراخ‌های عمیق بیتوته کند.

گربه‌ماهی در زمین کم عمق تخم‌ریزی می‌کند. در ابتدا قبل از تشکیل لارو، جنس نر از لانه محافظت می‌کند. گربه ماهی به سرعت رشد می‌کند و در عرض 3-4 سال تبدیل به ماهی بالغ می‌شود. به طور کلی، گربه‌ماهی تا 5 متر و 300 کیلوگرم رشد می‌کند. این ماهی یکی از محبوب‌ترین ماهی‌ها در ماهیگیری تفریحی و ورزشی است.

گربه ماهی (Catfish) | ماهیگیری چیست؟

کپور نقره‌ای (Silver Carp)

ماهی کپور نقره‌ای از خانواده کپور ماهیان با جثه متوسط است. از زمان‌های قدیم، به طور گسترده در حوضچه‌های پرورش ماهی تولید می‌شدند؛ به اندازه‌ای که امروزه به سختی می‌توان گفت که زیستگاه اصلی آن‌ها چه بوده است. یکی از ویژگی‌های جالب زیست‌شناسی آن این است که در طبیعت، آنها به داشتن رفتار همجنس گرایانه شناخته شده‌ اند و فقط از یک جنس ماده تشکیل شده است. بنابراین در پرورش استخری فقط از جمعیت ماده استفاده می‌شود. این ماهی کوچک تا 45 سانتی‌متر طول و 1 کیلوگرم (گاهی تا 3 کیلوگرم) وزن داشته و از پلانکتون‌ها تغذیه می‌کند.

شکل گیری و پیدایش این ماهی شگفت‌انگیز است. به خوبی مشخص شده است که یک ماهی قرمز آکواریومی از ماهی کپور نقره‌ای نزدیک به هزار سال پیش در چین گرفته شده است. به دلیل پرورش طولانی مدت در چین، کره و ژاپن، چند صد گونه از این ماهی فانتزی ایجاد شد.

کپور نقره‌ای (Silver Carp) | ماهیگیری چیست؟

فک خزری (Caspian Seal)

طول بدن فوک خزری 125-160 سانتی‌متر و وزن آن 65-80 کیلوگرم است. بدن آن به دلیل زندگی در آب با این محیط سازگار شده است. گردن و بدن آنها به هم پیوسته است. بنابراین سر به صورت مجزا دیده نمی‌شود. شمایل گوش بیرونی را ندارند، پاها شبیه به فلپر هستند. آنها دارای لکه‌های سیاه در پشت، و شکم سفید هستند. فوک‌های خزری فقط در دریای خزر زندگی می‌کنند. آنها به ندرت در پایین دست رودخانه‌های ولگا و اورال دیده می‌شوند. به خصوص بیشتر در فصل زمستان در جزایر شمال دریای خزر یافت می‌شوند. بیشتر در داخل آب زندگی می‌کنند.

فقط برای پوست‌ریزی، جفت‌گیری و زایمان به جزایر یا بر روی بلوک‌های یخی شناور می‌روند. دوره پوست‌ریزی از اواسط بهمن تا اسفند است. مادر به مدت 3 تا 4 روز، فوک را با شیر چرب تغذیه می‌کند. بعد از 2 تا 3 ماهگی، بچه فوک‌ها چاق‌تر می‌شوند. پس از یک سال رنگ خز آنها چندین بار تغییر می‌کند، به همین دلیل به آنها "فک سیاه" نیز می‌گویند. به طور کلی از سخت‌پوستان و نرم‌تنان تغذیه می‌کنند.

خز و چربی فوک‌های خزری بسیار گران است، بنابراین از نظر تجاری حیوانات مهمی هستند. فوک بالغ می‌تواند در پاییز 40-70 کیلوگرم چربی تولید کند که بیشتر در صنایع دارویی و عطرسازی استفاده می‌شود. حدود 400 تا 450 هزار فوک خزری در دریای خزر وجود دارد.

زردپر خزری (Caspian Barbel)

آنها یکی از گونه‌های ماهی زردپرِ آرال یا دیادروموس هستند. به طور کلی در قسمت جنوبی دریای خزر زندگی می‌کنند و در رودخانه‌هایی که از جنوب و غرب به دریا می‌ریزند شنا می‌کنند. آنها به ندرت در شمال دریای خزر یافت می‌شوند. طول بدن آنها 56-76 سانتی‌متر (تا 103 سانتی متر) و وزن آن حدود 3-6 کیلوگرم (تا 14.5 کیلوگرم) است. شکل و خصوصیات مورفولوژیکی آن شبیه زردپر آرال است؛ (تفاوت اصلی آنها در زیستگاه آنهاست). آنها در سن 5 سالگی به ماهی بالغ تبدیل می‌شوند. از اواخر آوریل تا اوت در رودخانه اورال تخم‌ریزی می‌کنند. در بهار در دمای 20-23 درجه سانتیگراد (115-1259 هزار) تخم‌ریزی می‌کنند.

زردپر خزری از خرچنگ، حشرات و لارو تغذیه می‌کند. غذای آنها از گیاهان و مواد آلی تشکیل شده است. گوشت خزر بسیار خوشمزه است. آنها هرگز به مقدار زیاد در دریای خزر نبوده‌اند، بنابراین اهمیت تجاری کمی دارند.

زردپر خزری (Caspian Barbel) | ماهیگیری چیست

سالمون خزری (Caspain Salmon)

یکی از گونه‌های ماهی سالمون هستند. عموما در جنوب غربی دریای خزر زندگی می‌کنند. آنها به ندرت در شمال دریای خزر یافت می‌شوند. در رودخانه‌هایی که از کوه‌های قفقاز به پایین کشیده می‌شوند زندگی می‌کنند. در آغاز قرن بیستم، با وجود اینکه جمعیت کمی داشتند، اما در رودخانه‌های ولگا و اورال یافت می‌شدند. از سال 1980 هیچ اطلاعاتی در مورد صید ماهی سالمون در رودخانه‌ها وجود نداشت. ماهی سالمون خزر بزرگترین ماهی در میان گونه‌های ماهی آزاد است.

طول آن 100 سانتی‌متر است؛ وزن یک ماهی آزاد بالغ 2-7 کیلوگرم است. شبیه ماهی سالمون دریای سیاه است و تفاوت آن در دم باریک آنهاست. ابتدا در رودخانه‌ها زندگی می‌کنند و سپس در دریا شنا می‌کنند و تا سن 3-5 سالگی رشد می‌کنند. آنها در ماه اکتبر یا نوامبر (زمانی که دمای آب به 3-13 درجه سانتیگراد می‌رسد) در عمق رودخانه تخم‌ریزی می‌کنند (تا 45 هزار عدد). فرآیند از تخم بیرون آمدن 26-90 روز طول می‌کشد. نرهایی هستند که به سمت دریا حرکت نمی‌کنند و در رودخانه می‌مانند.

ماهی سالمون خزر حدود 10 سال عمر می‌کند. رشد سالمون خزری نیز مانند سایر ماهی‌های سالمون به محیط زیست بستگی دارد. ماهی سالمون کوچک از لارو، دوپایان و ماهی سالمون بالغ از ماهی (کیلکا، سیلورساید، ماهی کوچک) و میگو تغذیه می‌کند. تعداد ماهی سالمون خزر هرگز زیاد نبوده است. 

ماهیگیری در خلیج‌فارس و دریای عمان؛ بهترین ماهی‌ها برای ماهیگیری در خلیج‌فارس و دریای عمان

ماهیگیری یکی از فعالیت‌های مرسوم در جنوب ایران است. زندگی در کنار دریا و آب‌های آزاد، ناخودآگاه با زیست آبزیان عجین شده است. در جنوب ایران ماهیگیری با اهداف مختلفی انجام می‌شود که عمدتا امرار معاش اصلی‌ترین آن است. بسیاری از مردمان جنوب از طریق صید و فروش ماهی و سایر آبزیان زندگی خود را تامین می‌کنند. خلیج فارس و نیز دریای عمان از جمله مکان‌های مهم جهت ماهیگیری هستند. بر اساس گزارش‌های علمی اخیر، تقریبا 710 گونه آبزی در اکوسیستم خلیج فارس وجود دارند.

ماهی شوریده (Tigertooth Croaker)

ماهی شوریده یکی از معروف‌ترین ماهی‌های جنوب است. بدنی کشیده و دوکی شکل دارد. به دلیل شکل دندانهایش که کمی بیرون زده است، به آن موش‌دندان نیز می‌گویند. رنگ بدن آن روشن و مایل به نقره‌ای است. دارای پولک‌های یکدست و ریزی است. یکی از ویژگی‌های فیزیکی که آن را از سایر گونه‌ها متمایز می‌کند این است که باله پشتی آن تا قسمت دم کشیده شده است.

ماهی‌های شوریده می‌توانند به کمک کیسه شنای خود اصواتی را از خود تولید کنند. گوشت سفیدی دارد و اغلب دارای تیغ‌های کمی است؛ به همین دلیل خوردن آن راحت‌تر است. اغلب به صورت سرخ کرده مصرف می‌شود.

ماهی شوریده (Tigertooth Croaker) | ماهیگیری چیست؟

کفشک ماهی (Flounder Fish)

 ماهی فلاوندر که نام محلی آن کفشک‌ماهی یا پهن‌ماهی است. در برخی شهرهای جنوبی به آن کوشک نیز می‌گویند. دارای بدنی پهن است. چشم‌ها در یک طرف بدن قرار دارند که آن را از این منظر از سایر ماهی‌ها متمایز می‌کند. سر آن دارای یک بریدگی جزئی در جلوی چشم است. بهترین روش طبخ این ماهی به صورت سرخ کرده می‌باشد.

کفشک ماهی (Flounder Fish) | ماهیگیری چیست؟

ماهی سنگسر (Javelin Grunter)

این ماهی دارای بدنی کشیده و سفید رنگ است. سرتاسر بدن آن از پولک‌های نقره‌ای پوشیده شده است. یک سری خال‌های محو نیز در پشت باله‌ها دیده می‌شود. از جمله ماهی‌های با جمعیت بالا در خلیج فارس و دریای عمان است. ماهی سنگسر طعم فوق العاده خوشمزه‌ای داشته و معمولا برای پخت خوراک و قلیه ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به شکل کبابی یا سرخ کرده نیز صرف می‌شود.

از دیگر ماهیان این خانواده که در خلیج فارس و دریای عمان یافت می‌شوند، می‌توان به خنو خاکستری، خنو لیمویی، خنو زردباله، خنو خال‌سیاه، سنگسر شش‌خط، سنگسر چهارلکه و سنگسر مخطط اشاره نمود. اندازه آن معمولا بین 50 تا 80 سانتی‌متر است.

ماهی سنگسر (Javelin Grunter) | ماهیگیری چیست؟

ماهی شورت (Sillaginidae)

تشخیص گونه‌ها در این ماهی می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا بسیاری از آنها از نظر ظاهر و رنگ مشابه یکدیگرند. همه گونه‌های این ماهی‌ها عموما ساحلی هستند و در آب‌های کم عمق و حفاظت‌شده زندگی می‌کنند؛ اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد. رنگ بدن این ماهی به رنگ نقره‌ای است، همراه با برخی تزئینات زرد طلایی در کناره‌های بدن. شکل بدن کشیده، سر کوچک و پوزه دراز دارد. در بالا و پایین فک، دندان‌های پرزمانند دارد. اغلب در قسمت‌های کف زندگی می‌کند. 

ماهی شورت (Sillaginidae) | ماهیگیری چیست؟

ماهی سرخو (Snapper Fish)

ماهی سرخو، دارای صورت مثلثی و بلند است و قسمت بالایی سر، شیب بیشتری نسبت به قسمت پایین دارد. آرواره‌های آنها کمی بیرون می‌آید و از نظر اندازه در بالا و پایین برابر است. دهان آنها دارای دندان‌های نیش بزرگی است. رنگ بدن، صورتی متمایل به قرمز است. وزن آن به 4 کیلو نیز می‌رسد. می‌تواند عمر طولانی داشته باشد. تخمین زده می‌شود که سن نمونه‌ها در خلیج به 51 سال و در اقیانوس اطلس جنوبی به 57 سال نیز برسد.

گوشت سرخو مرطوب و لطیف است، دارای طعمی ملایم و کمی شیرین که با انواع طعم‌های دیگر به خوبی هماهنگ می شود. این ماهی بسیار متنوع است و می‌توان آن را به روش‌های مختلف (در قلیه ماهی کبابی یا سرخ کرده) طبخ کرد. نام دیگر آن در زبان محلی حمرو یا سبیتی است.

ماهی سرخو (Snapper Fish) | ماهیگیری چیست؟

ماهی حلوا (Pampus argenteus)

ماهی حلوا از معروف‌ترین ماهی‌های جنوب است. بدنی پهن و کتابی و سری کوچک دارد. رنگ بدن آن سفید مایل به نقره‌ای روشن است. پولک‌های لطیفی داشته که به راحتی پاک می‌شوند. گوشت لطیف و سفیدرنگی دارد. خوردن آن راحت است، چون تیغ ندارد. بدن گوشتی داشته و به صورت سرخ کرده بسیار لذیذ است. وزن آن حداکثر، 2 تا 3 کیلو و اندازه‌ای بین 15 تا 35 سانتی‌متر دارد. ماهی حلوا در جنوب دارای دوگونه سفید و سیاه است که بیشتر مورد استقبال مردم و ماهیگیران است. 
  • ماهی حلوا سفید: ماهی حلوا سفید اغلب در کف دریا که پوشیده از گل و لای است بیتوته می‌کند. ماهی حلوا را اغلب از طریق ماهیگیری با تور و یا صید ترال، صید می‌کنند. طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد.
  • ماهی حلوا سیاه: گونه دیگری از ماهی حلوا در جنوب است. گوشت حلوای سیاه کمی سفت‌تر است اما به همان اندازه ماهی حلوای سفید خوشمزه و لذیذ است. رنگ بدن آن تیره و خاکستری است.
ماهی حلوا (Pampus argenteus) | ماهیگیری چیست؟

شیرماهی (Scomberomorus commerson)

شیرماهی از دسته ماهی های استخوانی است که به وفور در خلیج فارس یافت می شود. زیستگاه ان اغلب اب های شور است. گوشتی لذیذ داشته و خوردن ان بسیار راحت است زیرا فاقد تیغ یا تیز است. پولک های بدن این ماهی به راحتی با دست از بدن ان جدا می شود. به صورت سرخ کرده، کبابی و همچنین قلیه ماهی و خورش مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ بدن آن تیره و خاکستری با نمودهای نقره ای و آبی است. در زبان محلی به آن چنعت نیز می گویند.

ماهیگیری چیست | شیر‌ماهی

ماهی هوور یا تن (Longtail tuna)

ماهی هوور یا تن، در گویش محلی جنوبی به آن گواب می‌گویند. نام علمی آن Scombridae است.  Scombridae، شامل بسیاری از مهم‌ترین و آشناترین انواع ماهیان خوارکی است. این خانواده از 51 گونه در 15 جنس و دو زیرخانواده تشکیل شده است. Scombridae یا تن ماهیان عموما شکارچیان آب‌های ازاد هستند و در سرتاسر جهان در آب‌های گرمسیری و معتدل یافت می‌شوند. آنها به دلیل بدن بسیار روان و باله‌های جمع شونده قادر به حرکت با سرعت قابل توجهی هستند.

رنگ گوشت ماهی هوور به رنگ گوشت قرمز و تیره رنگ است. این ماهی خونگرم است. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا سرعت و فعالیت بالا را حفظ کنند. سازگاری‌های دیگر شامل مقدار زیادی عضله قرمز است که به آنها اجازه می‌دهد فعالیت خود را در دوره‌های طولانی حفظ کنند. بدن آن تیغ کمی داشته و خوردن آن را آسان کرده است. بهترین نوع پخت ماهی هوور به صورت سرخ کرده است.

ماهی هوور یا تن(Longtail tuna) | ماهیگیری چیست؟

میش‌ماهی (Blackspotted Croaker)

این ماهی به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می‌شود، این ماهی در شرق آسیا از ارزش بالایی برخوردار بوده و بسیار گران است. اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد، اما برخی افراد فکر می‌کنند اندام‌های داخلی آن از ارزش دارویی برخوردار است. برای مثال کیسه هوا موجود در بدن این ماهی از ارزش تجاری بسیار بالایی برخوردار است و از آن برای تهیه نخ‌های بخیه استفاده می‌شود. این ماهی در کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی، اندونزی، هنگ کنگ و ژاپن گرانترین ماهی محسوب می‌شود. بدن بزرگی دارد. دارای پولک های نقره ای و شکم سفید رنگ است.

در زبان محلی به آن ماهی کِر می‌گویند. گوشت آن طعم لذیذی دارد و بیشتر به صورت سرخ کرده و قلیه طبخ می‌شود. از جمله ماهیان کمیاب دریاهای جنوب است اما از جمله بزرگ‌چثه‌ترین ماهیان نیز به حساب می‌آید. 

میش‌ماهی (Blackspotted Croaker) | ماهیگیری چیست؟

ماهی راشگو (Four-Finger Threadfin)

راشگو از جمله ماهی‌های محبوب جنوب است؛ زیرا گوشت بسیار خوشمزه‌ای دارد. بدن تقریبا بزرگ و پرگوشتی دارد. رنگ بدن آن از سمت پشت، خاکستری و در قسمت پهلوها به نقره‌ای می‌زند. زیر شکم آن سفید است. رنگ گوشت آن روشن و سفید است و به انواع روش کبابی، سرخ کردنی و قلیه طبخ و خورده می‌شود. از نظر ظاهری شبیه ماهی شوریده است با این تفاوت که دهان ماهی شوریده متمایل به جلو است، ولی دهان ماهی راشگو متمایل به پایین است.

بعد از ماهی حلوای سفید جزو مرغوبترین‌ها ماهی‌ها است. گوشت آن سرشار از پروتئین، ویتامین و امگا3 بوده و منبعی غنی از آهن و فسفر است. به دلیل فرم زیبا و کشیده بدن آن، به آن آهوی دریا می‌گویند. استخوان و تیغ کمی داشته و مقدار کمی از آن دورریز می‌شود. اندازه معمول آن 50 سانتی‌متر اما تا 2 متر نیز از آن یافت شده‌است.

ماهی راشگو (four-finger threadfin) | ماهیگیری چیست؟

ماهی هامور (Grouper)

ماهی هامور که نام علمی آن Grouper است، دارای بدنی سنگین و دهان بزرگی است. هامورها به طور گسترده در آب‌های گرم پراکنده اند. بدن آنها اغلب به رنگ سبز یا قهوه‌ای کم رنگ با خال‌های رنگی است. گوشت آن کمی سفت است ولی در عین حال بسیار لذیذ است. به صورت کبابی بسیار خوشمزه خواهد بود. در گویش محلی به آن حمور نیز می‌گویند. گوشت آن سرشار از فسفر و امگا 3 بوده و ارزش عذایی بالایی دارد.

ماهی هامور | ماهیگیری چیست؟

ماهی قباد (Scomberomorus Guttatus)

ماهی قباد که در زبان محلی به آن خباط یا قباب نیز می گویند؛ دارای بدنی تیره و سیاه رنگ و شکمی نقره‌ای رنگ است. از جمله ماهیان محبوب دریای جنوب به حساب می‌آید. گوشت آن حاوی مقادی زیادی پروتئین، کلسیم و امگا3 است. نام علمی آن (Scomberomorus Guttatus) است. در اطراف اقیانوس هند و دریاهای مجاور آن نیز یافت می‌شود. ماهی قباد یک جنگنده قوی است که گاهی دیده شده است که هنگامی که به قلاب گیر می‌کند همزمان از آب بیرون می‌پرد. ماهی قباد را می‌توان سرخ یا کباب کرد و یا به هر روش دیگری آن را طبخ نمود. گوشت آن طبع سردی دارد و بهتر است با چاشنی‌های گرم (مثل زنجبیل و ...) و یا ترشی استفاده شود.

شباهت زیادی به ماهی شیر دارد و ممکن است با آن اشتباه شود. راه تشخیص این دو این است که ماهی شیر نمایه‌های خط روی بدن خود دارد؛ اما قباد دارای لک‌های خال خالی و نقطه‌ای است. همچنین بدن ماهی شیر کشیده‌تر از قباد است.

ماهی قباد (Scomberomorus Guttatus) | ماهیگیری چیست؟

ماهی صافی (Streaked Spinefoot)

ماهی صافی در گویش محلی و با نام علمی Streaked Spinefoot دارای بدنی فشرده،  سری کوچک و دارای فرورفتگی جزئی در بالای چشم است. سوراخ جلویی بینی دارای یک فلپ مثلثی کوچک است که نیمی از فاصله بین سوراخ‌های جلو و عقب بینی را به عقب باز می‌کند. طول بدن این گونه به حداکثر 53 سانتی‌متر می‌رسد، و اغلب در اندازه‌های 30 سانتی‌متری یافت می‌شوند. رنگ کلی بدن آن خاکستری است، در قسمت پایین بدن مایل به سفید می‌شود، اما گونه‌ها و لب‌ها زرد هستند. تعداد زیادی لکه‌های کوچک سفید روی سر و قسمت بالایی بدن، نوارهای سینوسی نامنظم در پهلوهای میانی تا پایینی و ناحیه‌ای مایل به سیاهی که بیشتر باله دمی را می‌پوشاند. باله‌های پشتی، مقعدی و لگنی دارای خارها و پرتوهای طلایی رنگ هستند.

صافی ماهی دارای شیارهایی در ستون فقراتِ باله‌های پشتی، مقعدی و لگنی است که حاوی غدد سمی است. زخم ناشی از این خارها ممکن است برای انسان نسبتا دردناک باشد، اما معمولا خطرناک نیست. از خارها برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

ماهی صافی (Streaked Spinefoot) | ماهیگیری چیست؟

ماهی ساردین (Indian mackerel)

ماهی ساردین که در گویش محلی به آن طلال می‌گویند، از جمله ماهی‌های محبوب جنوب ایران است. بدن ماهی طلال نسبتا پهن است. فک بالا تا حدودی پنهان است و توسط استخوان اشکی پوشانده شده است، اما تا اطراف حاشیه عقبی چشم ادامه دارد. این ماهی‌ها نوارهای طولی تیره باریکی در قسمت بالایی بدن دارند که ممکن است در نمونه‌های تازه صید شده به رنگ طلایی دیده شود. همچنین یک لکه سیاه روی بدن در نزدیکی حاشیه تحتانی باله سینه‌ای وجود دارد.

باله‌های پشتی مایل به زرد با نوک سیاه هستند؛ در حالی که باله‌های دمی و سینه‌ای مایل به زرد هستند. سایر باله‌های آن تیره رنگ اند. حداکثر طول بدن این ماهی به 35 سانتی‌متر می‌رسد، اما به طور کلی معمولا در اندازه‌های 25 سانتی صید می‌شود. گوشت خوشمزه‌ای داشته و اغلب به صورت سرخ کرده یا کبابی طبخ می‌شود. سرشار از امگا3 بوده و کمترین جیوه را در بین ماهی‌های جنوب دارد.

ماهی ساردین (Indian mackerel) | ماهیگیری چیست؟

ماهی بیاح یا کفال ماهی (Mugil cephalus)

ماهی بیاح از خانوده کفال‌ماهیان است. گوشت آن به رنگ سفید بوده و بسیار لطیف است. جثه تقریبا کوچکتری نسبت به سایر ماهیان جنوب دارند. وزن متوسط آن بین 400 الی 60 گرم است اما مواردی تا یک کیلوگرم نیز صید شده است. نام علمی آن Mugil cephalus است. در انگلیسی با نام‌های Grey Mullets یا Abu Mullet نیز ذکر شده است. کفال‌ها یا کفال‌های خاکستری در سرتاسر جهان در آب‌های ساحلی معتدل تا گرمسیری یافت می‌شوند که به آسانی وارد خورها شده و حتی در آب‌های شیرین نیز ساکن هستند. حدود 20 جنس و 75 گونه از آنها وجود دارد. اما تنها سه گونه بومی از آن در ایران و در آب‌های شیرین و شور یافت شده‌اند.

کفال‌ها، ماهی‌هایی هستند که از جلبک‌های میکروسکوپی و حیوانات کوچک جلبکی تغذیه می‌کنند. آن‌ها رسوبات کف دریا را می‌چشند، می‌نوشند یا می‌مکند سپس برخی از زباله‌های اضافی را بیرون می‌ریزند و مواد مغذی را از باقیمانده استخراج می‌کنند. آبشش بزرگ آنها غذا را فیلتر می‌کند. معده قوی سنگدان مانند آن‌ها غذا را خرد کرده و روده بلند آنها (حدود هفت برابر طول بدن) به هضم آن کمک می‌کند. نام‌های دیگر محلی آن بیاه، دوکلکی، دربک، شوچی، بیاح زوری است. ماهی‌های کفال در شمال نیز یافت می‌شوند؛ اما ارزش غذایی کفال جنوب بسیار بیشتر است. گوشت ماهی بیاح سرشار از امگا3 بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ماهی بیاح یا کفال ماهی (Mugil cephalus)

ماهی شهری یا شعری(Longnose Emperor)

نام علمی آن امپراطور ( Longnose Emperor ) است و در گویش محلی به آن ماهی شهری یا شعری می‌گویند. این ماهی دارای شکل ظاهری باویژگی‌هایی نظیر پوزه نوک تیز و متمایز، بدنی کشیده و چشمانی درشت است. این ماهی عمدتا در سواحل شنی، تالاب‌ها و صخره‌ها، و در آب‌های استوایی تا ارتفاع 185 متری یافت می‌شود. دارای پوست خاکستری رنگ زیتونی با پولک‌های بزرگ است. در هنگام خرید این ماهی به دنبال پوستی براق، گوشتی سفت و بویی دلپذیر و تازه و دریایی باشید. اگر به صورت فیله آن را تهیه می‌کنید، به دنبال گوشتی سفید مایل به زرد، سفت، براق و مرطوب و بدون هیچ گونه علامت قهوه‌ای یا تراوش آب و با بوی بد باشید.

گوشت این ماهی دارای طعمی ملایم، کمی شیرین و کمی چرب است. گوشت آن سفت و دارای استخوان‌های کمی است که به راحتی جدا می‌شود. پوست آن ضخیم است که معمولا خورده نمی‌شود. معمولا در قسمت‌های ساحلی، صخره‌ای و مرجانی یافت می‌شود؛ اما هنگامی که هوا رو به گرمی می‌رود به مناطق عمیق دریا کوچ می‌کند.

ماهی شهری یا شعری(Longnose Emperor) | ماهیگیری چیست؟

ماهی صُبیتی (Sobaity Seabream)

ماهی سوبایتی یا صُبیتی که با نام‌های محلی جهرو و چندال نیز نامیده می‌شود، یکی از گونه‌های آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان است. صبیتی یک ماهی شکارچی است و دارای دو ردیف دندان تیز و مسلح در آوراره‌های بالا و پایین خود است. از ماهی‌ها و سخت‌پوستان تغذیه می‌کند. علیرغم ماهیت درنده‌ای که دارد، اما نسبتا منزوی است و شما آنها را زیاد نمی‌بینید. نام دیگر آن در زبان محلی شانک است. گوشتی لطیف و نرم و در عین حال تردی داشته و بسیار لذیذ است. سرشار از امگا3 و آمینواسیدهای ضروری است. تیغ و استخوان کمی دارد و خوردن آن راحت است. 

ماهی صُبیتی (Sobaity Seabream) | ماهیگیری چیست؟

ماهی سلطان ابراهیم

نام علمی این ماهی Threadfin Bream است. یک گونه ماهی دریایی است که در مناطق آب‌های گرمسیری مانند دریای خلیج فارس و دریای عمان پرورش یافته و صید می‌شود. نام علمی این ماهی "Nemipterus spp" است و طول آن به 20-30 سانتیمتر می‌رسد. این ماهی به دلیل گوشتی که دارد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین گونه‌های ماهی در آسیا و خاورمیانه محسوب می‌شود.

این ماهی معمولا با نام‌های مختلفی مانند "Lutjanus" یا "Silver Grunt" نیز شناخته می‌شود؛ در ظاهر شباهت زیادی به ماهی سرخو دارد و در زبان محلی به آن سرخو کوچک نیز می‌گویند. از مهمترین خواص گوشت این ماهی می‌توان به غنی بودن آن از پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین D اشاره کرد. برای کبابی مناسب است اما به صورت سرخ کرده هم خوشمزه است.

ماهی سلطان ابراهیم | ماهیگیری چیست

ماهی سکن، سکولا یا سه‌کله

ماهی سکن، سکولا یا سه‌کله با نام علمی Rachycentron canadum، یکی از گونه‌های ماهیان دریایی در مناطق آب‌های گرمسیری ست که در منطقه خلیج فارس و دریای عمان نیز یافت می‌شود. این ماهی به طول حدود 2 متر و وزن بیش از 60 کیلوگرم می‌رسد. گوشت این ماهی سفید و بافت چربی آن نرم و خوشمزه است. این ماهی به دلیل رشد سریع و گوشت چرب و خوشمزه‌اش، مورد علاقه صیادان در سراسر جهان قرار دارد.

ماهی سکن، سکولا یا سه‌کله | ماهیگیری چیست

ماهی دولمی(دویلمی) و فرق آن با ماهی شیر

ماهی باراکودا، کوتر، دویلمی(دولمی)و یا دم سیاه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به ماهی‌های شیر و قباد دارد؛ و شاید در هنگام خرید، آن را با ماهی‌های مذکور اشتباه بگیرید. دویلمی از لحاظ لغوی به معنی جنگنده است. اگر با نیزه به جنگ این ماهی بروید و نیزه را به سمت آن پرتاب کنید ولی موفق به شکار آن نشوید، برمی‌گردد و به سمت شما حمله می‌کند. اصطلاحا با شما دویل می‌کند. به این ماهی، شیر نیزه‌ای نیز می‌گویند. ماهی دویلمی از ماهی شیر و قباد باریک‌تر و لاغرتر است.

ماهی دولمی(دویلمی) و فرق آن با ماهی شیر | ماهیگیری چیست

ماهی کخو

ماهی کخو که به آن شانک صورتی یا کپلک نیز می‌گویند. به دلیل برآمدگی و قوز (کخ) بالای سر آن در زبان محلی به آن کخو می‌گویند. در خوزستان به آن ماهی کوفر یا کوپر هم می‌گویند. از لحاظ کیفیت گوشت به پای راشگو و شوریده نیز می‌رسد. دارای پولک‌های درشتی است. از آن در تهیه قلیه، سرخ کرده و یا شکم پر استفاده می‌شود. این ماهی خوراک بسیار مناسبی برای بچه‌ها است؛ زیرا تیغ بسیار کم(فقط مهره کمری) و گوشت بسیار لذیذی دارد.

ماهی کخو | ماهیگیری چیست

پرستو ماهی و فرق آن با ماهی زبیدی

ماهی پرستو با نام‌های دیگر طلال، حلوا عمانی، پرستو هندی و یا حلوا پرستو نیز شناخته می‌شود. شباهت ظاهری زیادی با ماهی حلوای سفید دارد. اما چه از نظر کیفیت گوشت و چه از نظر قیمت، زمین تا آسمان با ماهی حلوای سفید یا زبیدی فرق می‌کند. روی بدن، باله‌ها و دم ماهی پرستو رنگ زرد و طلایی به چشم می‌خورد که ماهی زبیدی فاقد این رنگ‌ها است. اما چنانچه پرستو ماهی نیز چند روز در یخ نگهداری شود، رنگ زرد خود را از دست می‌دهد.

ماهی پرستو گوشت نسبتا خشکی داشته رنگ گوشت سفید است و تیغ بسیار کمی دارد. این ماهی مناسب برای سرخ کردن و همچنین قلیه ماهی است.

پرستو ماهی و فرق آن با ماهی زبیدی | ماهیگیری چیست

طوطی ماهی

طوطی ماهی (Parrot fish) نام یک نوع ماهی است که در آب‌های گرمسیری از جمله دریای عمان و خلیج فارس زندگی می‌کند. این ماهی دارای بدنی باریک و بلند است. دهان منقار مانند و ترکیب رنگ بدن این ماهی (رنگین کمانی) باعث شده تا نام این ماهی را طوطی ماهی بگذارند. گوشت این ماهی سفت و خوشمزه است. این ماهی از لحاظ ظاهری بسیاری زیبا است و از صدف‌ها تغذیه می‌کند. دارای پولک های درشتی است و مناسب برای سرخ کردن و قلیه است.

طوطی ماهی | ماهیگیری چیست

کبوتر ماهی یا کفتر ماهی

نام‌های دیگر آن پرستو، طلاح، حمام و داغی است. در زبان محلی خوزستانی به آن مرغ ماهی نیز می‌گویند؛چون گوشتی شبیه گوشت سینه مرغ دارد. کبوتر ماهی گوشت سفید بدون استخوانی دارد. بدنش دارای پولک‌های درشتی است. طعم آن بسیار خوشمزه و به صورت سرخ کرده مصرف می‌شود.

چگونه حرفه‌ای ماهیگیری کنیم؟؛ ماهیگیری حرفه‌ای چگونه است؟

حال که لوازم و تجهیزات ماهیگیری را تهیه نمودید و دانستید که کجا و چه زمانی برای ماهیگیری بروید، باید به ماهیگیری مشغول شوید. اما چگونه؟ همان طور که ماهی گیری در زبان، ساده‌تر از عمل آن است، تلاش ما هم برای توضیح چگونگی صید ماهی ساده‌تر از انجام آن خواهد بود. ماهیگیری نیازمند تمرین و ممارست است و امکان ندارد که شما فورا تبدیل به یک ماهی گیر حرفه‌ای شوید! مطمئن شوید که صبور باقی می‌مانید و به تلاش خود ادامه می‌دهید تا زمانی که با تمرین‌های کافی به فنون ماهیگیری تسلط یابید.

چگونه حرفه‌ای ماهیگیری کنیم؟؛ ماهیگیری حرفه‌ای چگونه است؟

به خاطر داشته باشید هر چه بیشتر ماهیگیری کنید، مهارت های شما نیز بیشتر و بهتر می‌شود.

ترفندهای ماهیگیری؛ نکات لازم برای یک ماهیگیری موفق

ماهیگیری، یک فعالیت خارج از منزل است که می‌تواند آرامش و لذت را برای هر کسی که به آن علاقه دارد، فراهم کند. این هنر چند صد ساله، نیازمند آموزش و تمرین مستمر است. برای داشتن یک تجربه موفق از ماهیگیری، شما باید به محیط طبیعی ماهیگیری و نوع ماهی مورد علاقه خود برای صید، آشنایی کامل داشته باشید. همچنین، استفاده از تجهیزات مناسب و رعایت مسائل مربوط به حفظ محیط زیست نیز از نکات مهم در ماهیگیری است.

ترفندهای ماهیگیری، به مجموعه‌ای از روش‌های کاربردی و کارآمد در ماهیگیری گفته می‌شود که می‌تواند به شما در دستیابی به بهترین نتایج کمک کند. این ترفندها شامل راهکارهایی برای جذب ماهی، استفاده از تجهیزات مناسب و تکنیک‌های موثر در ماهیگیری است. با استفاده از ترفندهای ماهیگیری، شما می‌توانید به سرعت ماهی‌های مورد علاقه خود را صید کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به تجربه یک ماهیگیری موفق دست پیدا کنید. در ادامه، به بررسی برخی از مهمترین ترفندهای ماهیگیری خواهیم پرداخت که می‌تواند به شما در یک صید موفق کمک شایانی بکند.

ترفندهای ماهیگیری؛ نکات لازم برای یک ماهیگیری موفق

انتخاب قلاب ماهیگیری مناسب

انتخاب قلاب مناسب برای ماهیگیری بسیار مهم است. نوع ماهی، محل ماهیگیری و نوع آب را در نظر بگیرید. قلاب‌های بلند برای پرتاب به فاصله‌های بیشتر بهتراند، در حالی که قلاب‌های کوتاه کنترل بیشتری برای ماهیگیری در فاصله نزدیک فراهم می‌کنند.

توجه به وضعیت آب و هوا

بررسی وضعیت آب و هوا قبل از رفتن به ماهیگیری بسیار مهم است. ماهی‌ها در روزهای ابری یا مه آلود بیشتر فعال هستند و بهترین زمان برای ماهیگیری معمولا در صبح زود یا بعدازظهر است.

توجه به وضعیت آب و هوا | ماهیگیری چیست

استفاده از طعمه ماهیگیری مناسب

انتخاب طعمه مناسب ماهیگیری، کاملا به نوع ماهی‌هایی که می‌خواهید صید کنید، بستگی دارد. ماهیگیری با استفاده از طعمه زنده برای جذب ماهی‌ها بسیار عالی است، در حالی که طعمه‌های مصنوعی برای شرایط خاصی موثرتر هستند. با توجه به فاکتورهای مختلف بهترین طعمه ماهیگیری را انتخاب کنید.

یادگیری تکنیک پرتاب قلاب

یادگیری تکنیک پرتاب قلاب برای رسیدن به نتیجه مطلوب در ماهیگیری بسیار مهم است. قبل از رفتن به ماهیگیری، تمرین پرتاب خود را در یک محیط باز انجام دهید و یاد بگیرید که تکنیک خود را برای شرایط مختلف ماهیگیری شامل وزش باد، جریان آب و ... تنظیم کنید.

یادگیری تکنیک پرتاب قلاب | ماهیگیری چیست

به نخ ماهیگیری خود توجه کنید

نخ ماهیگیری شما، ارتباط دهنده شما با ماهی است، بنابراین انتخاب و حفظ آن در شرایط مختلف، بسیار مهم است. نخ خود را از نظر ساییدگی بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. برای جلوگیری از پارگی نخ، به خصوص زمانی که ماهی‌های بزرگتر را هدف قرار می‌دهید، از یک لیدر استفاده کنید.

صبور باشید

ماهیگیری نیاز به صبر دارد و گاهی اوقات ممکن است ساعت‌ها چیزی نگیرید. استراحت کنید و از این تجربه لذت ببرید و تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که روشی کارآمد را بیابید. به یاد داشته باشید، ماهیگیری فقط برای صید ماهی نیست، بلکه در مورد لذت بردن از فضای باز و گذراندن وقت با دوستان و خانواده است.

صبور باشید | ماهیگیری چیست

به محیط زیست احترام بگذارید

ماهیگیری یک راه عالی برای ارتباط با طبیعت است، اما حفظ محیط زیست در حین انجام این کار ضروری است. روش‌های گرفتن و رها کردن را دنبال کنید و زباله‌ها را به درستی دور بریزید. به حیات وحش و زیستگاه‌های حیوانات احترام بگذارید و سهم خود را در حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده انجام دهید.

ایمن بمانید

اگر اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشود، ماهیگیری می‌تواند یک فعالیت خطرناک باشد. همیشه هنگام ماهیگیری در قایق یا نزدیک آب‌های عمیق جلیقه نجات بپوشید و جعبه کمک‌های اولیه را در دست داشته باشید. مراقب محیط اطراف خود باشید و هرگز در هنگام ماهیگیری ریسک‌های غیرضروری نکنید.

ایمن بمانید | ماهیگیری چیست

فیلم ماهیگیری؛ تماشای ویدیوی ماهیگیری برای کسب تجربه بیشتر

فیلم‌های ماهیگیری معمولا با ارایه فضایی آرام و به نمایش گذاشتن طبیعت، احساس آرامش و لذت را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورند. این فیلم‌ها همچنین به صورت مستند در مورد زندگی ماهی‌ها و محیط زیست آنها نیز تولید می‌شوند. معمولا در فیلم‌های ماهیگیری، صحنه‌هایی از ماهیگیران در کنار آب، استفاده از قایق‌ها، شکار ماهی با تورها و قلاب‌ها، و نهایتا نمایش ماهی‌های بزرگی که صید شده‌اند، به نمایش در می‌آیند.

فیلم ماهیگیری می‌تواند برای افرادی که به فعالیت ماهیگیری علاقه‌مند هستند، یک فرصت برای دیدن نکات جدید و یادگیری تکنیک‌های صید ماهی باشد. همچنین، این فیلم‌ها می‌توانند برای علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست نیز جذاب باشند. فیلم ماهیگیری یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که در طبیعت انجام می‌شود. با دیدن فیلم‌های ماهیگیری می‌توانید از لحظات زیبا و تجربه‌های شگفت‌انگیزی که ماهیگیران با آن‌ها روبرو می‌شوند، لذت ببرید.

فیلم ماهیگیری؛ تماشای ویدیوی ماهیگیری برای کسب تجربه بیشتر

همچنین در صنعت فیلم‌سازی و سینما نیز فیلم‌های مربوط به ماهیگیری، یکی از ژانرهای محبوب است که توجه بسیاری از علاقمندان به فعالیت ماهیگیری را به خود جلب می‌کند. این فیلم‌ها عموما در محیط‌های طبیعی تولید می‌شوند و شامل تلاش‌ها و ماجراجویی‌های ماهیگیران در صید ماهی‌های بزرگ می‌باشد.

یکی از بهترین فیلم‌های ماهیگیری که در سال‌های اخیر ساخته شده است، فیلم "زمانی برای ماهیگیری" (A River Runs Through It) می‌باشد. این فیلم در سال 1992 توسط رابرت ردفورد ساخته شده و بر اساس رمانی با همین نام اثر نورمن مک‌لین است. فیلم "زمانی برای ماهیگیری" داستان دو برادر ماهیگیر است که در کنار پدرشان به ماهیگیری پرداخته و با مشکلات خانوادگی و زندگی خودشان نیز مواجه می‌شوند. این فیلم با بازی برندن فریزر و برد پیت و نقش‌آفرینی ممتاز آن‌ها، به همراه دیدنی‌های زیبا و صحنه‌های ماهیگیری از جمله بهترین فیلم‌های ماهیگیری است که تاکنون ساخته شده‌ است.

فیلم ماهیگیری؛ تماشای ویدیوی ماهیگیری برای کسب تجربه بیشتر

فیلم The Old Man and the Sea یکی از فیلم‌های محبوب و معروف سینمایی در سبک درام و ماجراجویی است که بر اساس رمانی به همین نام از ارنست همینگوی از نویسندگان برجسته قرن بیستم ساخته شده است. این فیلم در سال 1958 توسط جان استورجس کارگردانی شد و با بازی اسپنسر تریسی در نقش سنگین کار و قهرمان داستان، به عنوان یکی از آثار برجسته سینمایی از آن دهه شناخته می‌شود. داستان فیلم The Old Man and the Sea، در مورد یک ماهیگیر به نام سانتیاگو است که از دهه‌هاست دریاها را برای شکار ماهی‌های بزرگ در پی می‌گردد، اما به مدت 84 روز بدون شکار و دست خالی می‌ماند. این فیلم را به علاقه‌مندان ماهیگیری ماجراجویانه پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم ماهیگیری؛ تماشای ویدیوی ماهیگیری برای کسب تجربه بیشتر

تکنیک‌های رهاسازی ماهی به محل زندگی آن

ممکن است بعد از صید ماهی، تصمیم بگیرید آن را رها کنید. زمانی که شما ماهی را رها می‌سازید، باید مطمئن شوید که  نجات می‌یابد و به زندگی خود ادامه خواهد داد. به همین دلیل نیاز دارید که از درستی طریقه صید ماهی و رها سازی آن اطمینان حاصل نمایید تا بهترین شانس زندگی را به ماهی بدهید. در ادامه به نکات بیشتری درباره نحوه آزادسازی ماهی‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر قصد آزادسازی ماهی صید شده را دارید، شاید نگران این موضوع باشید که قلاب به ماهی صدمه زده باشد. واقعیت این است که اگر حقیقتا دغدغه آزادسازی ماهی به صورت زنده را دارید، باید بدانید که لب ماهی که توسط قلاب سوراخ می‌شود، قابلیت ترمیم دارد. افراد دغدغه‌مند و طرفدار محیط زیست که می‌خواهند ماهی را سالم به آب بازگردانند، قلاب گیر کرده به دهان ماهی را می‌شکنند و آن را از دهان جانور در می‌آورند تا گوشت دهان ماهی کنده نشود.

تکنیک‌های رهاسازی ماهی به محل زندگی آن

همچنین عموما ماهی‌های ماده را به دلیل اینکه تخمگذاری کرده و مولد هستند پس از صید آزاد می‌سازند. حال سوال اینجاست که تشخیص ماهی نر از ماده چگونه است. ماهی‌های ماده اغلب بدن پهن‌تر و گوشتی‌تری دارند؛ در حالیکه نرها کشیده و باریک تراند. 

از قلاب بدون پیکان استفاده نمایید

زیرا این قلاب‌ها به راحتی از دهان ماهی خارج می‌شوند و شما می‌توانید ماهی را  زنده و سالم در آب رها سازید. بنابراین اگر می‌خواهید ماهی های صید شده خود را رها سازید، بهتر است از قلاب‌های بدون پیکان استفاده نمایید.

از قلاب بدون پیکان استفاده نمایید | ماهیگیری چیست

اگر نمی‌توانید قلاب را از دهان ماهی خارج نمایید، آن را به همان حالت بگذارید

در صورتی که قلاب در انتهای دهان ماهی گیر کرده باشد، شما با تلاش برای خارج نمودن آن بیشتر به ماهی آسیب می‌رسانید. تا جایی که دسترسی دارید قلاب را قطع کنید و بقیه آن را بگذارید در دهان ماهی باقی بماند. حال یا بعدها باقیمانده قلاب خودش از دهان ماهی خارج شده یا پوسیده می‌شود. حتی ممکن است بافت جدیدی در اطراف آن به وجود بیاید.

اگر نمی‌توانید قلاب را از دهان ماهی خارج نمایید، آن را به همان حالت بگذارید | ماهیگیری

از تور ماهیگیری استفاده نمایید

زمانی که از تور ماهیگیری استفاده می‌کنید، این امکان برای شما وجود خواهد داشت که بدون دست زدن به ماهی، آن را آزاد سازید. با تور می‌توانید ماهی گیری خوبی داشته و بسیار ساده‌تر ماهی صید شده را آزاد کنید.

مواظب سر و چشم‌های ماهی باشید

به هنگام رها ساختن ماهی و در دست گرفتن آن مواظب چشم‌ها و سر ماهی باشید چرا که آن‌ها به هر دوی این اعضا برای اینکه به درستی عمل کنند، نیازمندند!

مدت زمان طولانی ماهی را بیرون از آب نگه ندارید

تنها 5 ثانیه زمان دارید که ماهی را بیرون از آب نگه دارید و قلاب را از دهان آن خارج سازید. این زمان برای گرفتن یک عکس مناسب هم، کافی است! شما می‌توانید چندین دفعه آن را از آب بیرون بکشید تا زمانی که کار عکاسی و یا قلاب بیرون کشیدن شما تمام شود.

مدت زمان طولانی ماهی را بیرون از آب نگه ندارید | ماهیگیری

ماهی خود را به درستی احیا نمایید

 صورت ماهی را بر خلاف جریان آب یا در جهت آن بگیرید و اجازه دهید که نفس بکشد. ماهی به شما خواهد گفت که چه زمانی برای شنا کردن آماده است و می‌توانید آن را آزاد سازید.

راهنمای انتخاب و خرید ماهی با کیفیت؛ چگونه بهترین ماهی بازار را انتخاب کنیم؟

ماهی‌ها، حاوی پروتئین بالا و سایر مواد مغذی ضروری بوده و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در واقع، یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع ماهی است، می‌تواند به سلامت بدن و به رشد و تکامل مناسب کودکان نیز کمک کند. مانند هر نوع غذا، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذای فاسد، که اغلب به آن "مسمومیت غذایی" می‌گویند، انتخاب ماهی و همچنین انواع موجودات دریایی در هنگام خرید، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وقتی نوبت به انتخاب ماهی در بازار می‌رسد، لازم است در هنگام بررسی کیفیت آن دقیق باشید. برای اینکه هنگام خرید ماهی با مشکلی روبرو نشوید، نکات تخصصی را در اینجا گرد آورده‌ایم. 

 با این نکات تخصصی می‌توانید نحوه تازه بودن ماهی و همچنین علائم آشکار فساد در ماهی را به راحتی تشخیص دهید. در این چک لیست نکات اصلی را که هنگام انتخاب ماهی باید به آنها توجه کرد، خواهید خواند.

راهنمای انتخاب و خرید ماهی باکیفیت؛ چگونه بهترین ماهی بازار را انتخاب کنیم؟

ماهی تازه یا با کیفیت دارای چه ویژگی‌هایی است؟

شاید ساده‌ترین راه برای اطمینان از کیفیت بالای ماهی این باشد که از یک فرد با تجربه یا یک ماهی فروش متخصص کمک بگیرید.  اما برای اینکه در انتخاب بهترین ماهی خودکفا شوید، بهتر است نکات زیر را بخوانید. هنگامی که به فروشگاه یا بازار ماهی رسیدید، چند راه برای تشخیص تازه بودن ماهی وجود دارد:

  • فقط ماهی‌هایی را خریداری کنید که در یخچال نگهداری شده و یا روی لایه ضخیمی از یخ تازه (ترجیحا در یک جعبه یا زیر نوعی پوشش) قرار گرفته باشند.
  • از آنجایی که رنگ ماهی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، محیط، یا سایر فرآیندها قرار گیرد، رنگ به تنهایی نشانگر تازگی نیست.
  • اگر می‌خواهید از ماهی‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید، بهترین راه چک کردن تاریخ تولید و انقضای مندرج بر روی بسته‌بندی ماهی است.
  • ماهی باید بوی تازه و ملایمی داشته باشد، نه شبیه بوی ماهی مانده، ترشی یا آمونیاکی.

ماهی تازه یا با کیفیت دارای چه ویژگی‌هایی است؟ | ماهیگیری

  • چشمان ماهی باید شفاف و براق و بدون فرورفتگی باشد.
  • پوست ماهی باید مرطوب، براق و با رنگ طبیعی روشن باشد. ماهی تازه کمی لغزنده است.
  • دم ماهی باید سفت باشد.
  • ماهی کامل باید گوشت سفت و آبشش قرمز رنگ و بدون بو داشته باشد. فیله‌های ماهی باید دارای گوشت سفت و خطوط خونی قرمز باشند.
  • فیله‌های ماهی نباید در اطراف لبه‌ها تغییر رنگ داشته و یا اثراتی از تیره یا خشک شدن داشته باشند.
  • گوشت میگو، ماهی و خرچنگ باید شفاف با رنگ مروارید مانند و یا بدون بو باشد.
  • ماهی تازه و فیله‌های ماهی که به صورت منجمد فروخته می‌شوند، ممکن است تمام ویژگی‌های ماهی تازه را نداشته باشند (مثلا چشمان روشن، گوشت سفت، آبشش‌های قرمز، گوشت یا خطوط خونی)، با این حال، هنوز باید بوی تازه و ملایم داشته باشند.
  • پولک‌های ماهی باید سالم باشند؛ نباید به راحتی از بین بروند و باید محکم به پوست بچسبند و به رنگ نقره‌ای روشن باشند.
  • اگر یخِ ماهی در حین حمل و نقل ذوب شود و قبل از پختن برای مدت طولانی در محیط گرم بماند، ممکن است فاسد شود. پس مطمئن شوید از مکان مورد اطمینانی خرید می‌کنید که دارای تجهیزات حمل و نقل مناسب نیز هست.
  • بسته‌بندی ماهی هرگز نباید باز یا پاره شده باشد.

نحوه انتخاب ماهی تازه یا با کیفیت | ماهیگیری

6 ماهی معروف و با کیفیت در دنیا؛ معرفی بهترین و سالم‌ترین ماهی‌ها

احتمالا می‌دانید که در هفته باید دو بار ماهی بخورید. ماهی منبعی سالم و بدون چربی و سرشار از پروتئین است. انواع روغنی ماهی مانند سالمون، ماهی تن و ساردین دارای چربی‌های امگا 3 مفید برای قلب و مغز هستند و می‌بایست در رژیم غذایی گنجانده شوند. اما دانستن اینکه چه غذاهای دریایی برای سلامتی شما مفیداند، و چه نوع ماهی باید مصرف کنید، همیشه آسان نیست. در این قسمت 6 ماهی سالم و سرشار از مواد مغذی را که در جهان زبانزد هستند، معرفی می‌کنیم.

1. ماهی تن آلباکور (Albacore) (صید ترول یا قطبی، از ایالات متحده یا بریتیش کلمبیا)

بسیاری از ماهی‌های تُن، سرشار از جیوه هستند، اما ماهی تن آلباکور (نوعی از ماهی تن سفید که معمولا کنسرو می‌شود)، تا زمانیکه به صورت ترول یا با چوب ماهیگیری صید شود، رتبه Super Green  را می‌گیرد. دلیل آن این است که ماهی‌های کوچک‌تر (معمولا کمتر از 20 پوند) و جوان‌تر معمولا از این طریق صید می‌شوند (بر خلاف ماهی‌های بزرگ‌تر که در لانگ‌های طولانی صید می‌شوند). این ماهی‌ها دارای جیوه و آلاینده‌های بسیار پایین‌تری هستند و ماهی‌هایی که در آب‌های سردتر شمالی صید می‌شوند، اغلب میزان امگا 3 بیشتری دارند. اینکه بدانید ماهی شما چگونه صید شده است یا به دنبال برچسب اِکو آبی شورای نظارت دریایی (MSC) بر روی آن باشید، یکی از چالش‌های پیش روی شما برای انتخاب یک ماهی سالم است.

1. ماهی تن آلباکور (Albacore) (صید ترول یا قطبی، از ایالات متحده یا بریتیش کلمبیا) | ماهیگیری چیست؟

2. ماهی سالمون (Salmon) (صید شده به صورت طبیعی، آلاسکا)

برای اینکه تصوری از نحوه مدیریت صحیح صید ماهی سالمون آلاسکا به شما بدهیم، این فرآیند را در نظر بگیرید: زیست‌شناسان به دهانه رودخانه‌ها فرستاده شده تا تعداد ماهی‌های وحشی را که برای تخم‌ریزی باز می‌گردند، شمارش کنند. اگر این تعداد شروع به کاهش کند، ماهیگیری قبل از رسیدن به محدودیت‌های آن متوقف می‌شود. این نظارت دقیق، همراه با سهمیه‌بندی و مدیریت دقیق کیفیت آب، به این معنی است که ماهی سالمون صید شده در آلاسکا هم سالم‌تر (میزان امگا 3، 1210 میلی‌گرم در هر وعده 3 اونسی بوده و آلاینده‌های کمی دارند) و هم باکیفیت‌تر از هر وعده دیگری هستند. 

3. صدف پرورشی (Shellfish)

صدف‌های پرورشی برای بدن مفید هستند (یک وعده 3 اونسی آن حاوی بیش از 300 میلی‌گرم امگا 3 و حدود یک سوم مقادیر توصیه شده روزانه آهن است). نکته دیگر اینکه، وجود آنها در واقع برای محیط زیست خوب است. صدف‌ها از مواد مغذی طبیعی و جلبک‌های موجود در آب تغذیه می‌کنند که کیفیت آب را بهبود می‌بخشد. آنها همچنین می‌توانند به عنوان تپه‌های دریایی طبیعی عمل کنند و ماهی‌های دیگر را جذب کرده و برای آنها غذا فراهم کنند. یک هشدار بهداشتی! صدف‌های خام، به ویژه آنهایی که از آب‌های گرم صید می‌شوند، ممکن است حاوی باکتری های بیماری‌زا باشند.

3. صدف پرورشی (Shellfish) | ماهیگیری چیست؟

4. ساردین (Sardine) اقیانوس آرام (صید طبیعی)

ساردین ریز و ارزان قیمت، در فهرست بسیاری از غذاهای باکیفیت قرار می‌گیرد و دلیل خوبی هم دارد. در هر وعده 3 اونسی حاوی مقادیر بیشتری از امگا 3 (1950 میلی گرم!) نسبت به ماهی سالمون، ماهی تن یا تقریبا هر غذای دیگری است. همچنین یکی از معدود غذاهایی است که به طور طبیعی سرشار از ویتامین D است. بسیاری از ماهی‌های خانواده شاه‌ماهی معمولا ساردین نامیده می‌شوند. ساردین‌های اقیانوس آرام که سریع تولید مثل می‌کنند، هم از صید بی‌رویه و هم از انقراض طبیعی در دهه 1940 نجات یافته‌اند.

5. قزل آلای رنگین کمان (Rainbow Trout) (پرورشی)

در ایالات متحده، ماهی قزل آلای رنگین کمان عمدتا در حوضچه‌های آب شیرین و استخرهای ماهی، پرورش می‌یابد. به این ترتیب کمتر در معرض آلاینده‌ها بوده و با رژیم غذایی پودر ماهی تغذیه می‌شوند.

5. قزل آلای رنگین کمان (Rainbow Trout) (پرورشی) | ماهیگیری چیست؟

6. ماهی سالمون کوهو آب شیرین (Coho Salmon) (پرورش در سیستم‌های مخزنی، از ایالات متحده)

ماهی سالمون کوهو آب شیرین، اولین و تنها ماهی آزاد پرورشی است، که رتبه Super Green را دریافت کرده است. همه ماهی‌های سالمون پرورشی دیگر به چند دلیل، همچنان در فهرست «اجتناب» از غذاهای دریایی آکواریوم مونتری‌بی قرار دارند. در بسیاری از مزارع پرورش ماهی،  مخازن را مملو از ماهی می‌کنند؛ به این ترتیب ماهی‌ها به راحتی توسط انگل‌ها آلوده می‌شوند، این ماهی‌ها ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌ درمان شوند، اما می‌توانند بیماری را به ماهی‌های وحشی سرایت دهند (یکی از دلایلی که آلاسکا مزارع ماهی سالمون را ممنوع کرده است).

برای پرورش یک پوند ماهی سالمون، به سه پوند ماهی وحشی نیاز است. با این حال، کوهو در مخازن بسته آب شیرین پرورش می‌یابد و به خوراک کمتری نیاز دارد، بنابراین اثرات زیست محیطی آن نیز کاهش می‌یابد. آنها همچنین منبع سالمی از امگا 3 هستند؛ یک وعده 3 اونسی آن دارای 1025 میلی گرم امگا 3 است.

6. ماهی سالمون کوهو آب شیرین (Coho Salmon) (پرورش در سیستم‌های مخزنی، از ایالات متحده) | ماهیگیری چیست؟

6 ماهی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید!

تعدادی از سازمان‌های زیست محیطی از حذف بسیاری از ماهی‌ها، از منوی غذایی حمایت کرده‌اند. ماهی‌های لیست شده در زیر تنها شش نمونه از ماهی‌های محبوب هستند که در بسیاری از موارد دارای سطوح بالایی از جیوه و مواد شیمیایی PCB هستند. صندوق دفاع از محیط زیست (EDF) همچنین توصیه‌های بهداشتی در مورد برخی از این ماهی‌ها را در edf.org درج کرده است.

1. ماهی تن بلوفین (Bluefin Tuna)

در دسامبر 2009، سازمان جهانی حیات وحش، ماهی تن بلوفین را در فهرست گونه‌های در معرض خطر در کنار پانداهای غول پیکر، ببرها و لاک پشت‌های پشت چرمی قرار داد. اگرچه گروه‌های زیست‌محیطی از وضعیت حفاظت شده این ماهی دفاع می‌کنند، اما ماهی تن بلوفین همچنان به قیمت 177000 دلار برای هر یک عدد آن در بازار خریدار دارد. Bluefin سطح بالایی از جیوه دارد و PCBهای آن به قدری بالا است که EDF توصیه می‌کند، به هیچ وجه این ماهی را نخورید.

1. ماهی تن بلوفین (Bluefin Tuna) | ماهیگیری چیست؟

2. ماهی سی‌بَس شیلی (Chilean Sea Bass) (معروف به دندان ماهی پاتاگونیا)

ماهی سی‌بس شیلیایی که رشد کندی دارد و به خاطر گوشت کَره‌ای‌اش ارزشمند است، در آب‌های سرد بومی قطب جنوب صید می‌شود. روش‌هایی که برای صید آن‌ها استفاده می‌شود شامل صید ترول‌ و لانگ لاین که به کف اقیانوس نیز آسیب می‌رساند. EDF هشداری برای مصرف این نوع ماهی به دلیل سطوح بالای جیوه صادر کرده است: بزرگسالان نباید بیش از دو وعده غذایی در ماه و کودکان 12 ساله و کوچک‌تر نیز نباید بیش از یک بار در ماه آن را بخورند.

3. گروپر یا هامور ماهی (Grouper Fish)

سطوح بالای جیوه در این ماهی‌های غول پیکر باعث شده است که EDF هشدار مصرف صادر کند. هامورها می‌توانند تا 40 سالگی زندگی کنند! اما فقط در مدت زمان کوتاهی تولید مثل می‌کنند. بنابراین آنها را در برابر صید بی رویه آسیب‌پذیر می‌کند.

3. گروپر یا هامور ماهی (Grouper Fish) | ماهیگیری

4. ماهی راهبه (Monkfish)

این ماهی عجیب به گربه ماهی شباهت دارد؛ زیرا سبیل داشته و در کف دریا بیتوته می‌کند، اما طعم سبک و تازه‌اش آن را به یک غذای اصلی برای خوش خوراک‌ها تبدیل کرده است. صید بی رویه ترول، زیست او را تهدید می‌کند.

5. نارنجی رافی (Orange Roughy)

این ماهی مانند هامور عمر طولانی، اما تولیدمثل کندی داشته و در مقابل صید بی‌رویه نیز آسیب‌پذیر است. این ماهی 100 سال یا بیشتر عمر می‌کند. بنابراین ممکن است، سن فیله فریزر شده در یخچال شما بیشتر از سن مادربزرگ شما باشد! این همچنین به این معنی است که دارای سطوح بالایی از جیوه است و باعث می‌شود EDF یک هشدار بهداشتی صادر کند.

5. نارنجی رافی (Orange Roughy) | ماهیگیری چیست؟

6. ماهی سالمون (Salmon) (پرورشی)

بیشتر ماهی‌های سالمون پرورشی (و همه ماهی سالمون‌هایی با برچسب "ماهی آزاد اقیانوس اطلس"، پرورشی هستند) در مخزن‌های محصور شده با تور پرورش داده می‌شوند که اغلب مملو از انگل‌ها و بیماری‌هایی هستند که ماهی سالمون وحشی را تهدید می‌کند. ماهی سالمون پرورشی با پودر ماهی تغذیه می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با بیماری‌ها به آنها داده می‌شوند و سطح PCB در آنها آن‌قدر بالاست که منجر به هشدار بهداشتی EDF می‌شود. با این حال، فشار مصرف‌کننده ممکن است، مزارع بیشتری را تشویق کند تا شیوه‌های بهتری برای تولید اتخاذ کنند.

چطور ماهی را که صید کرده‌ایم، تازه نگه داریم؟

زمانی که ماهی را صید می‌کنید دو راه برای تازه نگه داشتن آن دارید. یا می‌توانید آن را تا بردن به خانه زنده نگه دارید یا اینکه بعد از کشتن آن، آن را ذخیره کنید. اگر می‌خواهید آن را زنده نگه دارید یک گزینه این است که با طنابی آن را در زیر آب نگه دارید که در این صورت امکان فرار کردن ماهی وجود دارد. شما همچنین می‌توانید یک سطل بزرگ با قابلیت عبور هوا یا یک سبد دردار تهیه نمایید که بتوانید ماهی را تا رسیدن به مقصد در آب نگهداری کنید.

چطور ماهی که صید کرده‌ایم را تازه نگه داریم؟ | ماهیگیری چیست؟

اگر نمی‌خواهید ماهی خود را زنده نگه دارید، نیازمند این هستید که دو جعبه عایق حرارت مثل کلمن تهیه و یکی از آن‌ها را با یخ پر کنید. می‌توانید ماهی را در ظرف خالی و ظرف خالی را در ظرف یخ قرار دهید تا ماهی تا زمانی که ماهیگیری شما تمام نشده تازه بماند.

نحوه پاک کردن ماهی به چه شکل است؟

بعد از اینکه ماهی خود را صید کردید و سالم به خانه بردید، نیاز دارید که بدانید چگونه آن را تمیز کنید. مطمئنا قبل از پاک کردن و تمیز نمودن ماهی نمی‌توانید آن را همراه با دل و روده آن بخورید! بدیهی است که به یک چاقوی تیز و آب کافی برای تمیز کردن ماهی نیاز دارید. پاک کردن ماهی دلپذیر نیست! می‌توانید تعداد زیادی روزنامه در دست داشته باشید. استفاده از دستکش آشپزخانه یا جراحی هم می‌تواند مفید واقع شود. حال که آماده شده‌اید به طریق زیر شروع به پاک کردن ماهی صید شده خود نمایید:

نحوه پاک کردن ماهی | ماهیگیری چیست؟

  1. برای از بین بردن ترشحات لزج روی پوست ماهی آن را با آب سرد بشویید.
  2.  جهت کندن پولک‌های ماهی، چاقو را در طول بدن ماهی از دم تا سر بکشید.
  3. دوباره ماهی را با آب سرد بشویید تا فلس‌های کنده شده آن از بین برود.  
  4. ماهی را بچرخانید و در خط شکمی آن نزدیک باله ماهی، سوراخی را بیابید و با فرو بردن نوک چاقو در آن شکافی ایجاد نمایید و ماهی را از دم تا آبشش برش دهید. البته به یاد داشته باشید که فقط پوست را ببرید نه اندام‌های داخلی آن را.
  5. حال می‌توانید اندام‌های داخلی آن را خارج نمایید. خارج کردن اندام‌های داخلی نباید دردسر زیادی داشته باشد.
  6. در امتداد ستون مهره‌های ماهی، خط قرمزی وجود دارد که باید آن را نیز با ایجاد شکافی در آن خارج نمایید.
  7. آبشش را از قسمت شکاف سرپوش آبششی خارج و یا اینکه آبشش‌ها را قطع نمایید.
  8. در پایان ماهی را بار دیگر با آب سرد بشویید.

نحوه بریدن و فیله کردن ماهی چگونه است؟ 

حال که ماهی خود را پاک کردید، مسلما دوست دارید بدانید که چگونه آن را برش، تکه تکه و مانند ماهی‌های بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها فیله کنید تا برای مصرف کبابی یا سرخ کردن آماده شود. این کار هم مثل پاک کردن آن، شامل مراحلی است که البته انجام آن‌ها ساده است. دستورهای زیر را دنبال نمایید تا مانند بسیاری از ماهیگیران حرفه‌ای دیگر ماهی صید شده خود را با دستان خود فیله کنید و برش دهید.

نحوه بریدن و فیله کردن ماهی چگونه است؟  | ماهیگیری

  1. پشت گردن ماهی را تا بخشی که به استخوان می‌رسد با چاقو ببرید.
  2. ماهی را به پهلو بخوابانید و بعد چاقو را زیر قسمت برش داده شده قرار دهید.
  3. همزمان که با دست دیگر خود ماهی را ثابت نگه داشته اید، چاقو را از بالا تا دم ماهی بکشید.
  4. لایه بالایی گوشت ماهی یا فیله اول آن را پس از برش دادن کنار بگذارید.
  5. قسمت‌های اضافی مانند استخوان، دم و باله‌های ماهی را از فیله دوم جدا نمایید.
  6. اگر ماهی بزرگی صید کرده‌اید، می‌توانید هر فیله را به چند بخش تقسیم بندی نمایید.

ماهی را باید در کجای یخچال قرار دهیم؟

 حال که ماهی صید شده خود را برش دادید و فیله کردید، نوبت آن است که آن را در داخل یخچال قرار دهید تا زمان طبخ آن سالم بماند. چرا که ماهی خیلی زود فاسد می‌شود و باید در دمای پایین قرار گیرد تا دوام داشته باشد و سالم بماند. ماهی را در پایین یخچال قرار دهید تا در صورت خارج شدن، قطراتی از آن، بر روی سایر مواد غذایی موجود در یخچال نریزد و سایر مواد غذایی موجود در یخچال بوی ماهی نگیرند.

ماهی را باید در کجای یخچال قرار دهیم؟ | ماهیگیری

تا چه مدت می‌توان ماهی تازه صید شده را در یخچال نگهداری نمود؟

همان طور که گفتیم ماهی ماده غذایی است که خیلی زود فاسد می‌شود، مگر اینکه در دمای پایین و در داخل یخچال قرار بگیرد. امکان اینکه ماهی را طولانی مدت نگهداری نمود، حتی در یخچال هم وجود ندارد. نهایت چند روزی می‌توان آن را نگه داشت. اگر ماهی را درون یخ و در فریزر نگهداری کنید، بیشتر خواهد ماند.

چگونه ماهی را فریز کنیم؟

حال اگر ماهی زیادی صید کرده‌اید و قرار نیست همه آن‌ها را چند روزه طبخ نمایید، نیاز دارید که آن‌ها را بعد از پاک کردن و فیله کردن در فریزر قرار دهید تا برای مدت طولانی‌تر سالم و تازه بماند. نکته مهم قبل از فریز نمودن فیله‌های ماهی این است که حتما تمیز باشند. آن‌ها را درون یک کیسه فریزر یا یک ظرف در بسته قرار دهید و با چسباندن لیبلی روی آن تاریخ و نوع ماهی را یادداشت نمایید تا بعد از یخ زدن و نیاز برای طبخ قابل شناسایی باشد. 

چگونه ماهی را فریز کنیم؟ | ماهیگیری

منشور اخلاقی ماهیگیران ورزشی

در واقع تمام کسانی که تجربه ماهی گیری داشته‌اند، آخرین لذتی که منتظرش هستند چشیدن طعم ماهی‌ای‌ست که خودشان صید می‌کنند. چیزی که برای ماهیگیران مهم و لذت بخش است تلاشی است که برای موفقیت در صید ماهی کرده‌اند. کسانی که به ورزش ماهیگیری علاقه دارند و به آن مشغول می‌شوند، حتی اگر از اول هم دوستدار طبیعت و ماهی‌ها نباشند، به تدریج به یکی از طرفداران دو آتشه ماهی‌ها تبدیل خواهند شد. به همین خاطر ماهیگیرها یک منشور اخلاقی دارند و اکثر آن ها سعی دارند که به این منشور پایبند و متعهد باقی بمانند. 

بگیر و رها کن!

اصل «بگیر و رها کن» یکی از مواردی است که در این منشور آمده است. به این معنا که پس از صید ماهی، آن را به آب بازگردانید، به ویژه اگر ماهی صید شده همان چیزی نباشد که قصد صید آن را داشته‌اید. همچنین موارد دیگری مانند تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن افراد و کمک به یادگیری سایرین هم آمده است. بنابراین اگر ماهیگیران اطراف شما با اخلاق و متعهد به این منشور اخلاقی باشند، شما را در امر ماهیگیری کمک خواهند نمود.

بگیر و رها کن! |  ماهیگیری چیست؟

برای شما که به ماهیگیری ورزشی علاقمند هستید، دانستن محتوای این منشور اخلاقی ضروری است. به همین خاطر در ادامه این موارد را برای شما آورده‌ایم: 

  1. تلاش برای حفظ محیط زیست؛

  2. استفاده از اصل «روش بگیر و رها کن» و برگرداندن ماهی‌ها به آب، به خصوص ماهی‌هایی که صید آنان ممنوع بوده یا گونه ماهی نبوده‌اند که ما می‌خواهیم؛

  3. رعایت نظافت و تمیز نگاه داشتن محیط زیست اطراف؛
  4. مراقبت از خود و اطرافیان در برابر خطرات. (مانند فرورفتن قلاب در چشم یا بدن و دانستن شنا و همراه داشتن لوازم نجات به هنگام ماهیگیری روی آب)
  5. یادگیری و رعایت قوانین و مقررات ماهیگیری (برای مثال زمان و مکان مجاز ماهیگیری، روش‌ها و طعمه‌های مجاز) و دریافت مجوز ماهیگیری از سازمان حفاظت محیط زیست؛
  6. احترام به ماهیگیران دیگر و رعایت حقوق آنان؛
  7. رعایت حریم ملک‌های خصوصی و عدم ورود به آن‌ها؛
  8. به اشتراک گذاشتن دانستنی‌ها، تجارب و تکنیک‌های ماهیگیری با دیگران؛
  9. طعمه‌های زنده مثل سگ ماهی را در آب رها نسازیم و همچنین گیاهان یا ماهی‌های غیر بومی را وارد آب نکنیم؛
  10. در جهت ترویج اصول اخلاقی ماهیگیری ورزشی بکوشیم و دیگران را به رعایت آن‌ها تشویق نماییم.

بگیر و رها کن! | ماهیگیری

ماهیگیری، راهی برای رهایی از زندگی‌های پراسترس امروز

ماهیگیری ورزشی مفرح و آرام بخش است که می‌تواند مسکنی برای دردهای ناشی از زندگی شلوغ و پر هرج و مرج شهری شما باشد. اما به شرطی که نکات و تجهیزات مربوط به آن را بشناسید تا بتوانید کمال لذت را از آن ببرید. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از سری مقالات آموزش ماهیگیری وبسایت تارگتیو به طور کلی، مختصر و البته مفید تا حد امکان تمامی نکات مهم و ضروری را یک جا برای افرادی که برای نخستین بار تصمیم به انجام ورزش ماهیگیری گرفته اند، بیان کنیم.

اگر نکات فوق را رعایت نمایید، تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید، لباس مناسب بپوشید و در فصل مناسب به یکی از مکا‌ن‌های مناسب ماهیگیری بروید، حتی اگر دوست و همراهی را هم در کنار خود نداشته باشید و تنها به ماهیگیری بپردازید، قطعا اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. لطفا بندهای منشور اخلاقی ماهیگیران ورزشی هم به یاد داشته باشید و همچون هزاران ماهیگیر حرفه‌ای دیگر، خود را ملزم به رعایت آن و حفط محیط زیست کنید. 

ماهیگیری، مُسکنی برای رهایی از زندگی‌های پراسترس امروز

  • چه مزایای دیگری از ورزش ماهیگیری را می‌شناسید؟
  • به تجربه شما کدام ماهی ها در ایران برای شروع ماهیگیری مبتدیان مناسب است؟
  • تجربه ماهی گیری در کدام یک از مکان های مناسب ماهیگیری اشاره شده در مقاله فوق را دارید؟
  • شما به عنوان یک ماهیگیر حرفه ای، دانستن چه نکات دیگری را برای مبتدیان ضروری می دانید؟
  • اولین صیدی که داشته اید چه بوده است؟ 

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد ورزش ماهیگیری و اولین تجربه ماهیگیری خود را با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
نسیم
31 مرداد 1402
به نظر من اصلا نباید ماهی رو فریز کرد مزه ماهی به تازه بودنشه میمونه تو فریز طعمش برمیگرده بهتره ماهی رو روزانه بخرید و استفاده کنید تازه تازه خواصشم حفظ میشه
پاسخ
دانیال آقاجانی
31 مرداد 1402
ینی الان ما بریم لب دریا شمال بخوایم یه دونه ماهی بگیریم مجوز میخواد؟ اون محلی ها چکار میکنن پس
پاسخ
پویا
17 مرداد 1402
برای کسی که تازه می‌خواد ماهیگیری رو شروع کنه استفاده از چه نوع طعمه‌ای بهتر و اقتصادی‌تره؟
پاسخ
فرید
21 اردیبهشت 1402
جایی هست تو تهران که ماهیگیری آموزش بده؟
پاسخ
23 اردیبهشت 1402
سلام دوست عزیز، 
بله، دریاچه‌های خصوصی هستند که آموزش ماهیگیری هم دارند، مثل دریاچه ارم. برای اطلاعات بیشتر درمورد کلاس‌های آموزش ماهیگیری به بخش آگهی‌ها، دسته بندی ماهیگیری، زیردسته دریاچه ماهیگیری مراجعه کنید. اونجا می‌تونید موارد بیشتری درمورد کلاس‌ها ببینید.
پاسخ
شیوا ادوای
5 اردیبهشت 1402
مطلب جالبی بود، به نظر من جدا از یک سری تکنیک‌ها برای ماهیگیری موفق، ماهیگیری نیازمند صبر و حوصله است.
پاسخ
نیما
5 اردیبهشت 1402
بهترین جای جنوب برای گرفتن ماهی کجاست؟
پاسخ
6 اردیبهشت 1402
جنوب مناطق زیادی برای ماهیگیری داره، اما برای ماهیگیری تو مناطق آبی آزاد اول باید مجوز ماهیگیری داشته باشید، در حال حاضر مجوز داده نمیشه، اما برای اطلاعات بیشتر بهتره که با سازمان محیط زیست اون منطقه صحبت کنید.
پاسخ
آرزو
5 اردیبهشت 1402
برای ما که تا حالا تجربه ماهیگیری نداشتیم کدوم روش بهتره؟
پاسخ
6 اردیبهشت 1402
بهتره از همان اول ماهیگیری رو تحت نظر افرادی که در این زمینه تخصص دارن یاد بگیرید. این روزها دریاچه‌های ماهیگیری خصوصی زیادی هستن که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنن. می‌تونید به دسته بندی ماهیگیری، زیردسته دریاچه تو بخش آگهی‌ها مراجعه کنید و اونجا اطلاعات بیشتری درمورد آموزش پیدا کنید.
پاسخ
احمدی
5 اردیبهشت 1402
ماهی فک خزری قابل خوردنه؟؟
پاسخ
6 اردیبهشت 1402
فک خزری یک جانور دریایی هست و خوردنی نیست.
پاسخ
بابک زنده دل
31 فروردین 1399
یکی از چالش های خرید ماهی پاک کردن و تمیز کردنش بود واقعا عالی توضیح داده بودین ممنون
پاسخ
کیومرز صنامی
31 فروردین 1399
خیلی جالب بود ممنون خیلی دوست داشتم با انواع روش پخت ماهی آشنا بشم
پاسخ
گودرز خردمند
31 فروردین 1399
فک نمیکردم انقد صنعت ماهیگیری وسیع و نیاز به انقد علم داشته باشه ممنون
پاسخ
علی رضایی
31 فروردین 1399
خوب و کامل ممنون
پاسخ
حامد عظیمی
31 فروردین 1399
واقعا عالی برای یه کسی مثل من که در این ورش آمتورانه فعالیت میکنم کمک بزرگی کرد مقالتون ممنون
پاسخ
فرهاد
15 بهمن 1398
خیلی عالی...
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.