انتشار: 1398/12/2
بروزرسانی: 1402/5/17
هیوندای سانتافه، اس یو وی خودروساز کره‌ای

هیوندای سانتافه، اس یو وی خودروساز کره‌ای

هیوندای سانتافه ساخت کشور کره یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخل کشور است. این اس یو وی تمامی انتظاراتی که از یک خودروی شاسی بلند دارید را برآورده می‌کند. هیوندای سانتافه بسیار پرطرفدار است و حدود 20 سال هست که به شکل های مختلف در بازار جهانی حضور پیدا کرده است. هیوندای سانتافه تا سال 2020 دارای 4 نسل متفاوت بود اما در نسل چهارم با یک خودروی فضایی مواجه خواهید شد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) ساخت و تولید کشور کره بوده و در داخل ایران نیز کمپانی کرمان موتور فروش آن را برعهده گرفته است. یکی از دلایل اصلی شرکت هیوندای برای ساخت سانتافه، رقابت با دیگر شرکت‌های معتبر و برند جهانی از جمله مزدا بود. با تولید سانتافه که نام آن برگرفته از یک شهر قدیمی در نیومکزیکو است، شرکت هیوندای توانست به طرز بسیار قدرتمندی در بازار جهانی و مخصوصا آمریکای شمالی ظاهر شود.

نسل اول تا چهارم هیوندای سانتافه

نسل اول هیوندای از سال 2001 معرفی شد و ساخت آن تا سال 2006 ادامه پیدا کرد. نسل دوم نیز پس از معرفی تا سال 2012 تولیدش متوقف نشد. نسل سوم هیوندای سانتافه از سال 2013 وارد عرضه بازار جهانی شد و تا سال 2018 به تولید خود ادامه داد. هم اکنون نیز در کشور خودمان مدل‌های متعددی از آن به فروش می‌رسد. اما نسل چهارم و قدرتمند هیوندای سانتافه در سال 2018 معرفی و با ورودی قدرتمند به بازار جهانی (و ممنوعیت واردات به ایران) در سال 2019 بسیار محبوب تر شد و با یک استقبال بینظیر دوباره نام خود بر سر زبان‌ها انداخت.

نسل اول تا چهارم هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه از سال 2001 تا 2006

در نسل اول هیوندای سانتافه که در شهری در کره جنوبی به نام اولسان (Ulsan) تولید شده بود شاهد وجود سه حجم مختلف موتور بوده‌ایم که به ترتیب دارای موتور 2 لیتری، 2.7 لیتری و 3.3 لیتری بود.  یکی از مهم‌ترین نکات هیوندای سانتافه در تولید نسل اول وجود دو آپشن و ویژگی FWD و AWD بود که با یک گیربکس 5 سرعته به صورت دستی و یا با گیربکس اتوماتیک 4 سرعته این اس یو وی فوق العاده را به حرکت در می آورد.

هیوندای سانتافه همیشه به دنبال پیشرفت و بهبود محصولات خود است. به همین دلیل مدتی بعد از تولید، حجم باک بنزین را از 65 لیتر به 75 لیتر افزایش داد؛ علاوه بر آن با شنیدن حرف‌های منتقدان مبنی بر این که داخل خودرو دارای ظاهری کسل کننده است، کابین داخلی هیوندای سانتافه را نیز تغییر داد. اما در سال 2003 نسل اول هیوندای سانتافه با تغییراتی زیاد به روی خط تولید رفت که از جمله این تغییرات افزایش حجم موتور به 3.5 لیتر و 6 سیلندر شدن آن بود. دو سال بعد با انجام فیس لیفت زیبا علاوه بر تغییر ظاهری به سرعت نهایی 232 کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کرد.

هیوندای سانتافه از سال 2001 تا 2006

هیوندای سانتافه از سال 2007 تا 2012

هیوندای سانتافه در نسل دوم تغییرات زیادی ایجاد کرد و از نظر ظاهری نیز بسیار زیباتر شده بود. یکی از نکات جالب توجه، فروش بالای هیوندای سانتافه نسل دوم در ایران بود. در کشورمان نیز همزمان با عرضه جهانی شاهد بازار فروش بسیار خوب و توجه بالای ایرانی‌ها به این ماشین بودیم. نسل دوم در سال 2006 در نمایشگاه دیترویت معرفی شد و در سال 2007 در کارخانه آلابامای آمریکا به روی خط تولید رفت. در این نسل ما شاهد کیفیت خوب و طراحی زیبا هستیم.

نسل دوم هیوندای سانتافه در سه تیپ متفاوت تولید شد که یکی از برتری‌های هرسه نسبت به نسل قبل، برطرف شدن ایراد بسیار مشهود ورود صدای محیط به داخل کابین و کم بودن دید عقب بود. GL ،LX و SE سه مدل از هیوندای سانتافه هستند که مدل GLS برای ایرانی‌ها محبوب تر و آشناتر است.

هیوندای سانتافه مدل GLS

در این مدل از هیوندای سانتافه یک موتور 190 اسب بخاری در شش هزار دور در دقیقه با گشتاوری معادل 250 نیوتن بر متر، در دور موتور چهار هزار نصب شده است؛ این موتور قوی، حجمی برابر با 2656 سی سی دارد و می‌تواند شتاب 0 تا 100 را تنها در 11.7 ثانیه برای این اس یو وی 2.5 تنی ایجاد کند. سرعت نهایی ثبت شده برای نسل دوم در حالت عادی 179 کیلومتر بر ساعت بوده که با مصرف سوخت ترکیبی 9.7 لیتری رقم خوبی در جدول اس یو وی های جهانی است. لازم به ذکر است که این ارقام در هیوندای‌های تولید شده تا سال 2010 است و در سال 2012 موتور آنها به 3500 سی سی ارتقاء داده شد.

هیوندای سانتافه مدل GLS

از لحاظ ایمنی در سال 2010 کمپانی معتبر Euroncap یک تست ایمنی از سانتافه گرفت و این ماشین توانست با اخذ 4 ستاره ایمنی یک نتیجه بسیار عالی برای هیوندای سانتافه نسل دوم به دست بیاورد. یکی از دلایل بالا بودن ایمنی این نسل، مجهز شدن آن به ایربگ‌های سرنشینان و علاوه بر آن ایربگ‌های جانبی همراه با سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بود. استفاده از دو سیستم بسیار مهم امروزی با نام EBD و TSC که برای مهار کردن خودرو هستند، باعث بالا رفتن ستاره ایمنی هیوندای سانتافه شده است. ابعاد هیوندای سانتافه در نسل دوم کمی بیشتر از نسل قبل خود شده اس:

  • طول آن برابر 4675 میلی‌متر
  • عرض آن برابر 1890 میلی‌متر
  • ارتفاع آن برابر 1793 میلی‌متر
  • طول محور جلو با عقب نیز برابر 2700 میلی‌متر میباشد.

این مدل از هیوندای سانتافه دارای یک باک 73 لیتری است که با توجه به تولید تنها 2 گرم گاز Co در هر 252 کیلومتر رقم نسبتا خوبی است. یکی از نکات بحث برانگیز این نسل گارانتی جالب شرکت هیوندا برای 5 سال کامل بدون محدودیت کیلومتری بود که نظر خریداران را بیشتر به خود جلب می‌کرد. اما در نهایت در سال 2012 به تولید خود پایان داد و جای خود را به نسل سوم هیوندای سانتافه داد.

هیوندای سانتافه مدل GLS

هیوندای سانتافه از سال 2013 تا 2018

هیوندای سانتافه در نسل سوم غوغایی بپا کرد. این کمپانی با معرفی نسل سوم سانتافه در سال 2012 یک ارتقا قابل ملاحظه ای را در کلاس خودرویی خود ایجاد کرد. با وجود مشکلات متعدد برای تولید نسل سوم کمپانی هیوندای به قول خود عمل کرده و در سال 2013 نسل سوم این اس یو وی تمام عیار را به بازار عرضه کرد. نکته حائز اهمیت این بود که همزمان با عرضه جهانی شاهد تردد این خودرو در کشورمان نیز بودیم و توجه خریداران ایرانی را نیز به خود جلب کرده بود.

نسل سوم هیوندای سانتافه توانسته بود در ماه‌های ابتدایی ورودش به کشور رکورد واردات خودروهای خارجی را افزایش دهد. در همان روزهای ابتدایی عرضه جهانی، شاهد تردد آن در خیابان‌های کشور بودیم و این خودرو توانسته بود به محبوبیت خارق العاده‌ای دست یابد. هیوندای سانتافه با توجه به امکانات و آپشن‌های زیادش توانسته بود خود را با تمامی سلیقه ها وفق دهد.

هیوندای سانتافه از سال 2013 تا 2018

بررسی ظاهری هیوندای سانتافه نسل سوم

هیوندا در نسل سوم سانتافه یک شیشه جلو جدید شش ضلعی طراحی کرده که آرم برند هیوندای در قسمت میانی و بالای آن قرار گرفته است. چراغ‌های کشیده که با لامپ‌های هالوژنی یک میدان نور عالی را به ما می‌دهند و در قسمت پایین سپر، شاهد مه شکن‌های زیبای آن هستیم. در نمای جلوی هیوندای سانتافه یک سپر بی نقص اما مشابه نسل قبلی را می‌بینیم ولی با ظاهری مدرن‌تر و هماهنگ‌تر که با کل بدنه هم‌خوانی دارد.

یک برجستگی زیبا در نمای جانبی هیوندای سانتافه از چراغ‌های عقب تا گلگیر جلو وجود دارد. این ویژگی ظاهری حجیم‌تر به خودرو می‌دهد که در کنار رینگ‌های 18 اینچی آن نسل بسیار زیبا طراحی شده است. در نمای پشت، اولین موردی که به چشم می‌خورد، چراغ‌های بسیار زیبای کشیده و عریض آن است که تا قسمت جانبی خودرو امتداد یافته و ظاهری زیبایی را به ارمغان میاورد. همانگونه که پیداست امضای همیشگی کمپانی در قسمت میانی بالای جای پلاک قرار گرفته است. بکارگیری اگزوزهای دو قلو در نمای پشت، ظاهری بروزتر ایجاد کرده است.

بررسی ظاهری هیوندای سانتافه نسل سوم

طراحی داخلی کابین نسل سوم هیوندای سانتافه

یک طراحی بینظیر نیز در داخل کابین هیوندای سانتافه نسل سوم مشاهده می‌کنیم که بسیار مدرن و بروز طراحی شده است. اول از همه فرمان هیوندای سانتافه به چشم می‌خورد که یک طرح مثلثی زیبا با قرارگیری دکمه‌های ضروری برای دسترسی به آپشن‌های خودرو از جمله کروز کنترل است. در پشت آن، صفحه دو قسمتی کیلومتر شمار که در میان آن یک صفحه نمایش کوچک که برای نمایش اطلاعات خودرو است، تعبیه شده است. در قسمت میانی یک صفحه نمایش تمام لمسی با قابلیت‌های فراوان از جمله GPS قرار دارد. طراحی بسیار زیبای دریچه‌های هوا به شکل خمیده، زیبایی خاصی به داشبورد هیوندای سانتافه داده است.

تمامی روکش‌ها از جمله دسته دنده و صندلی‌ها از جنس چرم بسیار باکیفیت و مرغوب است، اما در قسمت‌هایی که پلاستیکی هستند کمی مورد انتظار واقع نشده‌ و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. به دلیل فاصله مناسب دو محور جلو و عقب هیوندای سانتافه، کابین داخلی برای هر دو سرنشینان جلو و عقب فضای مناسبی را ایجاد کرده است.

طراحی داخلی کابین نسل سوم هیوندای سنتافه

آپشن‌های حالت پایه هیوندای سانتافه نسل سوم

  • سیستم ترمز دیسکی با دیسک‌های خنک شونده در جلو
  • ABS
  • EBD
  • EBA
  • کمربندهای پیش‌کشنده (همراه با اخطار نبستن کمربند)
  • دو ایربگ
  • کروز کنترل
  • سیستم صوتی با صفحه نمایشگر (دارای ورودی های  AUX، Ipod، USB)
  • شش بلندگو همرا با تنظیم صدا برروی فمان
  • دوربین دید عقب
  • سنسورهای پارک عقب
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • درب صندوق برقی
  • پدال پایی ترمز دستی
  • سیستم eco برای کاهش مصرف سوخت
  • استارت بدون کلید (Keyless start)
  • سقف پانوراما
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای
  • صندلی‌های برقی همراه با حافظه

و چندین آپشن دیگر که راحتی زیادی برای استفاده از این اس یو وی بینظیر ایجاد کرده است.

نسل چهارم هیوندای سانتافه 2019

کمپانی هیوندای در سال 2019 میلادی با رونمایی نسل چهارم هیوندای سانتافه نام خود را دوباره بر سر زبان‌ها آورد، زیرا در این نسل با یک اس یو وی فضایی رو به رو هستیم. نسل چهارم هیوندای سانتافه ظاهری بسیار متفاوت با نسل‌های قبل از خود و همچنین با دیگر برندهای تولید کننده اس یو وی دارد. به همین دلیل شایعات زیادی به هنگام منتشر شدن فیلم‌های تست این خودرو به وجود آمده بود. حال می‌خواهیم به بررسی این اس یو وی متفاوت بپردازیم. در حالت کلی کمپانی هیوندای سعی بر این موضوع داشت که راحتی هرچه بیشتر به سرنشینان خودرو منتقل کند که در این نسل توانسته به خوبی از عهده آن برآید.

نسل چهارم هیوندای سانتافه 2019

در اولین قدم با بررسی بیشتری در مورد ظاهر نسل چهارم هیوندای سانتافه خواهیم شناخت. ابتدا از نمای جلویی وقتی به هیوندای سانتافه در نسل چهار نگاه می‌کنیم، همانند مدل‌های قبلی اما با کمی تفاوت یک پنجره جلوی  لانه زنبوری بزرگ مشاهده خواهیم کرد. چراغ‌های بسیار زیبا و کشیده و در عین حال نازک آن، زیبایی بسیاری به سپر جلو بخشیده که هماهنگی بی‌نظیری با مه شکن‌های بزرگ و جسورانه ای که کمپانی هیوندا طراحی کرده ایجاد کرده است. ستون‌های جلویی با فاصله بیشتر نسبت به نسل‌های قبلی باعث ایجاد زاویه دید بیشتری شده است. در نمای پشتی هیوندای ساناتافه نسل چهارم نیز شاهد مدل جدیدی از چراغ‌های عقب هستیم که زیبایی خاصی را به نمای عقب می‌بخشد.

همانطور که پیداست داخل کابین نسل چهارم نیز بسیار زیبا طراحی شده و در نگاه اول خود را نشان می‌دهد. در عین حال با توجه به جزئیات ریز، بسیار شیک و بی نقص طراحی شده است؛ از جمله صفحه نمایش تمام لمسی 7 اینچی که برخلاف مدل‌های قبلی بالاتر از قسمت میانی قرار گرفته است. کنترلر های روی فرمان نیز بسیار زیبا طراحی شده‌اند و در کنار آنها دریچه‌های هوا نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسند. چرم استفاده شده در داشبورد صندلی‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار منحصر به فرد است. در کل آپشن‌های زیادی در این نسل وجود دارد اما تعدادی از آنها به شرح زیر است:

  • شش کیسه هوای ایمنی
  • سیستم هشدار برخورد جلو
  • سیستم ترمز اضطراری
  • هشدار دهنده حرکت بین خطوط
  • هشدار دهنده حالت خواب‌آلودگی راننده
  • سیستم نوربالای اتوماتیک
  • سیستم هشدار برخورد با موانع در عقب
  • جلوگیری از برخورد با نقاط کور

نسل چهارم هیوندای سانتافه 2019

بررسی پیشرانه نسل چهارم هیوندای سانتافه

در نسل آخر تولید شده هیوندای سانتافه ما شاهد دو پیشرانه چهار سیلندر هستیم که به صورت خطی قرار گرفته‌اند و در مدل پایه، دارای حجمی برابر با 2.4 لیتر و قدرت موتور برابر با 185 اسب بخار است. اما در پیشرانه دیگر یک موتور 2 لیتری همرا با توربوشارژ را داریم که توانایی تولید 235 اسب بخار را دارد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت حدود 7 ثانیه ثبت شده است که این شتاب را یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک همراهی می‌کند.

نسل پنجم هیوندای سانتافه 2024

هیوندای سانتافه‌ای که قرار است در سال 2024 رونمایی شود دارای ظاهر کاملا متفاوتی با نسل‌های پیشین خود است. موردی که در ظاهر ماشین توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، طراحی جعبه‌ای آن است. همچنین از دیگر موارد می‌توان به افزایش فاصله بین دو محور، ظرفیت بار بیشتر، فضای داخلی مجلل‌تر به علاوه یک ردیف سوم صندلی‌ اضافه اشاره کرد.

نسل پنجم هیوندای سانتافه 2024

به صورت کلی مدل جدید ظاهر بسیار متفاوتی دارد، با نمای جعبه‌ای شکل و چراغ‌های جلو و عقب کاملا مدرن. انتظار داریم سانتافه جدید اواخر امسال در ایالات متحده به فروش برسد. سانتافه 2024، جدیدترین مدل هیوندای با طراحی چشم نواز است که شما را وادار می‌کند تا یک نگاه متمایز به آن داشته باشید. در این کراس اوور سایز متوسط، خطوط منحنی و گرد جای خود را به لبه‌های زاویه‌دار و جعبه‌ای داده است؛ که هم بازگشتی است به مدل‌های شاسی‌بلند قدیمی و هم تفسیری است جدید از یک طراحی مدرن.

طراحی هیوندای سانتافه 2024

هیوندای ادعا دارد که مدل جدید فاصله بین دو محور بیشتری داشته و قسمت عقب مربعی آن به منظور افزایش ظرفیت بار طراحی شده است. تزئینات همرنگ بدنه در اطراف شیشه‌های پشتی پنجره، یادآور لندرور دیفندر است و چراغ‌های جلو و عقب هر دو الگوی H را در LED خود دارند. در حالی که سانتافه فعلی فقط در پیکربندی دو ردیف صندلی موجود است، هیوندای می گوید که ردیف سوم صندلی ها را در نسخه جدید ارائه خواهد کرد. فضای داخلی بسیار مجلل‌تر از قبل به نظر می‌رسد، همچنین فضایی شبیه به لندروور را در خود نمایش می دهد.

مدل جدید با موتور 2.5 لیتری توربوشارژ چهار خطی عرضه می‌شود؛ زیرا عکس‌های منتشر شده، نشان «2.5T HTRAC» را نمایش می‌دهند که نشان دهنده سیستم چهار چرخ متحرک آن است. پیشرانه 2.5T فعلی سانتافه 277 اسب بخار قدرت و 311 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. احتمالا یک مدل هیبریدی نیز به خط تولید اضافه خواهد شد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
16 مرداد 1402
سلام خسته نباشید مقاله جالبی بود کاش با بعضی ماشینهای هم رنجش تو ایران هم مقایسه میکردید
پاسخ
همراه
15 اردیبهشت 1401
به دور از تعصبات غیرفنی اگر بخواهید مقایسه هم بکنید ( آن هم در نسل و سال تولید یکسان ) سانتافه رو باید با کیا سورنتو مقایسه کنید
پاسخ
خالد چگانی
27 اسفند 1398
واقعا جای تعجب داره که نسل چهارم هیوندا سانتافه ممنوعیت ورود داره و نمیشه داخل ایران اونو دید؛ نسل سوم سانتافه مخصوصا مدل های 2018 بسیار باکفیت بودن و حتی مدل های پیشرفته شش سیلندر که دیگه حرف نداشتن
پاسخ
رضا محمدی
27 اسفند 1398
سلام خسته نباشید، مقاله جالبی بود ولی در نسل چهارم هیوندای سانتافه میخواستم بدونم لحاظ موتوری و گشتاور میتونه با کیا اسپورتیج رقابت کنه؟
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.