انتشار: 1398/5/14
بروزرسانی: 1402/6/18
14 مورد از مهم‌ترین لوازم ماهیگیری | آشنایی با کاربرد انواع تجهیزات ماهیگیری

14 مورد از مهم‌ترین لوازم ماهیگیری | آشنایی با کاربرد انواع تجهیزات ماهیگیری

تجهیزات ماهیگیری شامل هر نوع ابزاری است که می‌توان از آن در ماهیگیری استفاده کرد. اصلی ترین وسایل ماهیگیری در درجه اول شامل چوب ماهیگیری (Fishing Rod)، چرخ ماهیگیری (Fishing Reel)، قلاب (Hook)، طعمه (Bait)، شناور (Bobber)، نخ ماهیگیری (Fishing line) و در درجه دوم شامل هرزگرد، وزنه، لور (lure)، تور، تبر، قیچی، گیره، سطل، صندلی و ... است. به طور کلی، لوازم و تجهیزات ماهیگیری با انواع و اقسام مختلفی در بازار وجود دارند، ولی در این مقاله قصد داریم تعدادی از ضروری‌ترین تجهیزات ماهیگیری را به شما معرفی نماییم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

انتخاب یک سرگرمی یا ورزش مانند ماهیگیری می‌تواند ناشناخته و سخت به نظر برسد، اما یک سرگرمی بسیار مهیج و ماجراجویانه است. تنها چیزی که نیاز دارید یک روز آفتابی، مکانی پر از ماهی، به علاوه لوازم ماهیگیری است. اگر در ماهیگیری مبتدی هستید، باید بدانید ضروری‌ترین تجهیزات ماهیگیری کدام موارد هستند. تهیه وسایل ماهیگیری آنقدرها سخت نیست. در ادامه لیستی از بهترین تجهیزات ماهیگیری برای مبتدیان آورده شده است.

لوازم ماهیگیری شامل چه چیزهایی است؟

در ماهیگیری، تمرین کردن می‌تواند منجر به نتایج موفقیت‌آمیزتری شود. هر چه بیشتر ماهیگیری کنید، تمرین بیشتری انجام می‌دهید و مهارت‌های شما ارتقا می‌یابد. اما برای یک صید موفق، نیازمند تجهیزات با کیفیت و ضروری‌ هستید. شروع کار معمولا سخت‌ترین بخش است اما این راهنما به شما کمک می‌کند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. تهیه وسایل ماهیگیری آنقدرها سخت نیست. به طور خلاصه، استفاده از لوازم ماهیگیری مناسب به دلایل مختلفی از جمله افزایش موفقیت در صید، راحتی، ایمنی و ... از اهمیت زیادی برخوردار است.

تجهیزات ماهیگیری شامل چه چیزهایی است؟

لوازم ماهیگیری مناسب می‌تواند به شما کمک کند در زمان کمتر، ماهی بیشتری صید کنید. همچنین استفاده از ابزار مناسب می‌تواند به شما در صید پایدارتر ماهی کمک کرده و خطر آسیب رساندن به گونه‌های غیر هدف یا آسیب رساندن به محیط زیست را کاهش دهد. گزینه‌ های بی‌پایانی از لوازم جانبی ماهیگیری وجود دارند؛ اما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا 14 مورد از مهمترین لوازم ماهیگیری و کاربرد آنان را برای شما شرح دهیم.

چوب ماهیگیری

چوب‌های ماهیگیری در اندازه‌ها و مدل‌های گوناگونی وجود دارند و برای هر نوع ماهی، یک مدل چوب مناسب است. شما برای این که بتوانید چوب مورد نظر و مناسب برای ماهیگیری خود را انتخاب نمایید، نخست باید نوع ماهی که قصد صید آن را دارید، مشخص کنید. تلاش کنید به هنگام خرید چوب با یک فرد با تجربه در ماهیگیری مشورت کرده و چوب مورد نظر خود را بخرید.

چوب ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری 

وزن چوب‌های ماهیگیری متغیر بوده و توان پرتاب (از لحاظ مسافتی) نیز بین نیم تا چهار و نیم متر است. تلاش نمایید به هنگام خرید چوب ماهیگیری نوع استاندارد آن را برگزینید، چون چوب‌های کوتاه برای پرتاب در مکان‌های سخت مناسب نبوده و چوب‌های بسیار بلند هم شما را اذیت خواهند کرد. همچنین در نظر گرفتن اکشن چوب ماهیگیری نیز مهم است.

منظور از اکشن چوب ماهیگیری، میزان انعطاف‌پذیری و مقاومت آن در برابر خم شدن است. هر چوب ماهیگیری دارای اکشن متفاوتی است که باز هم به نوع ماهی و موقعیت ماهیگیری بستگی دارد.

قلاب ماهیگیری

امروزه یکی از لوازم ماهیگیری بسیار پر مصرف که در مدل‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی طراحی و ساخته می‌شود و توسط ماهیگیران به کار می‌رود، قلاب است. قلاب‌ها برای صید انواع ماهی در وزن‌های گوناگون مناسب بوده و هر کدام از آن‌ها برای نوع ویژه‌ای از ماهیگیری و ماهی استفاده می‌شوند.

قلاب ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

ماهیگیران حرفه‌ای به دلیل داشتن تجربه زیاد در این زمینه، می‌دانند که کدام نوع قلاب برای چه نوع ماهی مناسب بوده و اینکه هر قلاب به چه لوازم و وسایلی احتیاج دارد تا بتواند بهترین کارایی لازم را داشته باشد. 

انواع چوب ماهیگیری

چوب‌های ماهیگیری معمولا در انواع مختلفی وجود دارند و نوع پر مصرف‌تر آن چوب‌های آنتنی و چند تکه هستند. نوع آنتنی بلندتر، حمل و نقل آن مشکلتر و نوع چند تکه با توجه به بلند بودن، چند بخش شده و برای حمل، مناسب‌تر خواهند بود. چوب چند تکه، طول عمر بیشتر و کیفیت بهتری نسبت به دیگر انواع چوب دارد.

انواع چوب ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری

چرخ ماهیگیری 

پس از انتخاب چوب باید چرخ یا قرقره ماهیگیری مناسب را انتخاب کنیم. چرخ ماهیگیری یکی دیگر از قسمت‌های مهم به حساب می‌آید که به قسمت انتهایی چوب متصل شده و اصلی‌ترین وظیفه را در امر ماهیگیری انجام می‌دهد. نخ بر روی چرخ بسته شده و تا حدود 150 متر نخ را می‌تواند در خود جای دهد.

قرقره‌ها ظریف هستند و به هنگام انتخاب آن‌ها باید بسیار دقت نمایید تا بتوانید جنس خوبی را انتخاب نمایید تا مشکلی به هنگام ماهیگیری برای شما پیش نیاید. در زمان خرید به خاطر داشته باشید تا قرقره یدکی را هم برای روز مبادا بخرید. با توجه به تکنیک ماهیگیری که انتخاب می‌کنید، نوح قرقره شما نیز متفاوت خواهد بود. انواع قرقره ماهیگیری، شامل قرقره اسپینینگ (Spining)، اسپین‌کستینگ (Spincasting)، بیت‌کستینگ (Baitcasting) و فلای فیشینگ (Fly Fishing) می‌باشد.

چرخ ماهیگیری؛ تجهیزات ماهیگیری 

نخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری هم یکی دیگر از اجزاء اصلی لوازم ماهیگیری است. نخ‌های متنوعی برای ماهیگیری در بازار به فروش می‌رسد. ولی شما تلاش نمایید تا نخی را برگزینید که جنس خوب و قابلیت ارتجاعی داشته باشد. وابسته به مکان‌هایی که برای ماهیگیری می‌روید میزان نخ را برگزینید.

طعمه‌ ماهیگیری

طعمه، چیزی است که شما به انتهای نخ ماهیگیری خود وصل می‌کنید، تا توجه ماهی مورد نظر خود را جلب نمایید و آن را فریب دهید! معمولا بهترین گزینه، طعمه‌های زنده هستند. با این حال، بسته به نوع ماهی، نوع خاصی از طعمه باید انتخاب شود، زیرا هر نوع ماهی به غذای خاصی توجه می‌کند.

طعمه‌های زنده ماهیگیری

شما باید دو سری از دو نوع طعمه زنده رایج و معمول را انتخاب نمایید: کرم‌ها و مینوها (minnows یا مینی‌ها، انواع ریزه ماهی‌هایی که در ماهیگیری با قلاب به عنوان طعمه استفاده می‌شوند). سایر گزینه‌های ارزان شامل کرم حشره، ذرت، نان دودی، مارشمالو (نوعی شیرینی خمیر مانند) یا تکه‌هایی از هات داگ می‌شوند.

طعمه‌های زنده؛ لوازم جانبی ماهیگیری

شما می‌توانید طعمه‌های زنده را از فروشگاه طعمه یا لوازم ماهیگیری محلی خود تهیه کنید یا اینکه در شبی با هوای مرطوب در حیاط خانه خود آن‌ها را بیابید و در یک قوطی کوچک با کمی خاک و علف بیاندازید و در مکانی خنک و مرطوب نگهدارید؛ تا زمانی که آن‌ها را بیرون بیاورید و استفاده کنید.

طعمه‌های مصنوعی یا لورها (Lures)

لورهای ماهیگیری در حقیقت، طعمه‌هایی مصنوعی و شبیه ماهی‌ها هستند که برای جلب توجه ماهی‌های شکارگر به کار می‌روند. ماهیگیران این لورها را در جعبه ابزار ماهیگیری خود نگه داشته تا زمانی که طعمه زنده نداشتند، خیلی راحت از این طعمه‌های مصنوعی و ثابت استفاده کنند.

طعمه‌های مصنوعی یا لورها؛ لوازم جانبی ماهیگیری

برخی از ماهیگیران با در اختیار داشتن مدل‌های متنوعی از لورها، می‌توانند گونه‌های بیشتر و خاص‌تری از ماهی‌ها را در شرایط آب و هوایی متفاوت صید نمایند. کرم‌های پلاستیکی خصوصا آن‌هایی که دم درازی دارند، برای صید ماهی‌های خاردار (سی‌بس) بسیار مؤثر هستند. بسیاری از ماهیگیران اعتقاد دارند که ماهیگیری با رنگ‌های خاصی از لورهای مصنوعی مفیدتر است و به سادگی به استفاده از آنان ادامه می‌دهند. 

شناور (Bobber)؛ لوازم ماهیگیری

یکی از لوازم جانبی ماهیگیری که در روش رو آبی به کار می‌رود، شناور (Bobber) است. شناور، نشان دهنده نوک زدن و کلیه تحرکات ماهی در اطراف طعمه و قلاب ماهیگیری است. شناور در انواع و سایزهای گوناگونی تولید می‌شود. هنگامی که ماهی به دور قلاب می‌چرخد و با آن بازی می‌کند، شناور روی آب هم تکان می‌خورد، بنابراین زمانی که ماهی، طعمه را به دهان می‌گیرد، شناور هم هماهنگ با ماهی به داخل آب فرو رفته و به ما می‌گوید که ماهی، قلاب را به دهان برده و زمان بالا کشیدن سریع قلاب و صید آن فرا رسیده است.

شناور؛ لوازم جانبی ماهیگیری

در مسافت‌های نزدیک آب، به علت اینکه نیاز به پرتاب کمی دارد، به کارگیری شناور و ریسه بسیار مناسب است. همچنین به هنگام ماهیگیری در حاشیه نیزارها، لابه لای درختان و بین نیلوفرهای آبی، پی به خاصیت و مفید بودن شناور خواهید برد. برای صید هر نوع ماهی باید شناور مخصوص و متناسب با آن را هم به کار ببرید.  تعدادی از انواع شناور عبارتند از:

  • شناور میله‌ای
  • شناور فیبری
  • شناور گرد

وزنه (Sinker)؛ لوازم ماهیگیری 

وزنه یا سینکر (Sinker) نیز یکی دیگر از لوازم جانبی ماهیگیری است. وزنه، جسمی سنگین و معمولا از جنس سرب است که با هدف حفظ تعادل قلاب و نخ، پرتاب موثرتر و فرو رفتن قلاب در اعماق بیشتر آب به کار می‌رود. وزنه‌های موجود در بازار انواع و اندازه‌های گوناگونی دارند. وزنه‌ها به عنوان یکی از لوازم جانبی ماهیگیری بسیار مفید واقع می‌شوند که در ادامه به تعدادی از کاربردهای آنان اشاره کرده‌ایم:

وزنه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

  •  به پرتاب خوب قلاب و فرو رفتن قلاب و طعمه در آب در مسافت‌های دور یا نزدیک کمک می‌کند.
  • به کارگیری آن در ریسه‌های رو آبی سبب حفظ تعادل قلاب و شناور می‌شود.
  • در آب‌های پرتلاطم و تند، استفاده از وزنه‌های سنگین سبب می‌شود که جریان آب قلاب و طعمه را به کنار آب نیاورد.
  • در آب‌هایی که کف آن‌ها لایه‌های گل دارد، استفاده از وزنه‌های سبک بسیار بهتر است، چرا که وزنه‌های سنگین سبب فرو رفتن وزنه در لایه گل و ایجاد مشکل می‌شود.
  • حتی می‌توان جهت جلوگیری از ترسیدن ماهی، به جای وزنه‌های موجود در بازار، از سنگ‌های اطراف رودخانه استفاده کرد.

بهترین انواع وزنه، مخروطی‌ها هستند، زیرا به دلیل باریک بودنشان در بین گیاهان کف آب گیر نمی‌کنند.

پایه ماهیگیری ( Rod Pod)

می‌توان چوب ماهیگیری را بر روی پایه تکیه داد و بر روی آن مستقر کرد. معمولا در ماهیگیری به روش انتظاری از پایه چوب ماهیگیری استفاده می‌شود. پایه از یک سر U شکل، پایه‌ای بلند و نوکی تیز که به داخل زمین فرو می‌رو د، تشکیل می‌شود. البته در بازار سه پایه هم برای استقرار چند چوب ماهیگیری و همچنین انواعی از پایه و سه پایه به همراه دستگاه هشدار دهنده الکترونیکی وجود دارد.

پایه؛ لوازم جانبی ماهیگیری

در واقع پایه شامل چهارچوبی بوده که به محکمی بر روی زمین نصب می‌شود و دو تکیه‌گاه برای قرارگیری چوب ماهیگیری دارد. بهترین حالت استقرار چوب روی پایه، به صورتی است که چوب به حالت افقی نزدیک‌تر باشد، به جز در مواردی استثنا مثل صید ماهی آمور که باید زاویه چوب با زمین 60 تا 80 درجه باشد.

همواره به هنگام ماهیگیری مطمئن شوید که محل قرارگیری پایه، مناسب و محکم است، زیرا با ضربه‌ای شدید از جانب یک ماهی بزرگ، ممکن است پایه از محل خود خارج گردد و با مشکل روبرو گردید.

هرزگرد (Swivel) 

هرزگرد (Swivel) یکی دیگر از لوازم جانبی ماهیگیری است؛ هرزگرد وسیله‌ای فلزی است که مانند سنجاق، باز و بسته می‌شود. همان طور که از نام آن پیداست حول یک محور می‌چرخد و مانع از تابیده شدن نخ و پیچیدن آن خواهد شد. نخ پیچیده شده دور اسپول چرخ، از حلقه‌های چوب عبور می‌کند،  سپس به یک سر هرزگرد و ریسه و بعد از آن به سر دیگر هرزگرد متصل می‌شود.

هرزگرد؛ لوازم جانبی ماهیگیری

در واقع نقش دیگر هرزگرد ایجاد امکان تعویض راحت ریسه‌های دلخواه می‌باشد. نوع و اندازه هرزگردها هم باید مثل بسیاری دیگر از لوازم جانبی و اصلی ماهیگیری متناسب با نوع ماهی که مد نظر است انتخاب شود و انواع آن به صورت زیر می‌باشد:

دسته‌بندی هرزگرد از لحاظ اندازه شامل هرزگردهای بزرگ، متوسط، کوچک و دسته‌بندی هرزگرد از لحاظ مدل شامل هرزگرد دو راهی، هرزگرد سه راهی، هرزگرد مرکب، هرزگرد دو قفل می‌شود.

ریسه (Rig)؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

ریسه یکی دیگر از لوازم جانبی ماهیگیری است که در واقع نخی به طول 50 سانتی متر به بالا به حساب می‌آید. ریسه بعد از هرزگرد متصل می‌شود و محلی برای نصب قلاب، وزنه و در برخی موارد شناور به روش های گوناگون به شمار می‌رود. جنس نخ ریسه باید از مرغوب ترین نوع آن باشد، زیرا در ریسه گره های زیادی مثل گره قلاب، گره وزنه و گره حلقه زده می‌شود.

ریسه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

گاهی ماهیگیران نخ ریسه را نازکتر از نخ اصلی انتخاب می‌نمایند و دلیل آن این است که در مواردی که قلاب گیر می‌کند، نخ ریسه پاره شود و در عوض نخ اصلی سالم باقی بماند!

بنابراین همواره باید به هنگام ماهیگیری انواعی از ریسه‌ها را به همراه داشته باشیم تا در صورت نیاز به کمک قفل هرزگرد، ریسه‌ها را عوض کنیم. مثل سایر لوازم جانبی و اصلی ماهیگیری که برای هر نوع ماهی خاص هستند و متناسب با نوع صید هدف انتخاب می‌شوند، ریسه‌ها هم انواع گوناگونی دارند و باید برای هر نوع ماهی به طور خاص و البته به علت تنوع زیادشان طبق سلیقه ماهیگیر انتخاب شوند. ریسه‌ها در دو نوع مختلف به نام های زیرآبی و رو آبی ساخته می‌شوند که در ادامه به طور جداگانه آن ها توضیح می‌دهیم:

ریسه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

  • ریسه رو آبی: در این نوع ریسه سر نخ، جهت اتصال به قفل هرزگرد حلقه زده می‌شود، بعد از آن شناور از نخ عبور می‌کند و محکم می‌شود؛ بعد از شناور هم وزنه‌ای جهت تعادل به نخ وصل می‌شود. بعد از وزنه نیز قلاب به نوک نخ ریسه متصل خواهد شد.

ریسه رو آبی: نخ ماهیگیری --> ریسه --> قفل هرزگرد --> شناور --> وزنه --> قلاب

  • ریسه زیر آبی: در این نوع هم ریسه مانند ریسه روآبی به سر نخ حلقه زده می‌شود، بعد از آن قلاب قرار می‌گیرد و بعد از قلاب هم وزنه به سر نخ متصل می‌گردد.

ریسه زیر آبی: نخ ماهیگیری --> ریسه --> قلاب --> وزنه

ریسه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

حال که صحبت از گره‌ها و کاربرد آنان در اتصال ریسه به نخ و غیره شد، خالی از لطف نیست که قدری هم در مورد نقش گره‌ها در ماهیگیری صحبت کنیم، زیرا یکی از حساس ترین نکات ماهیگیری انتخاب گره و گره زدن نخ به حساب می‌آید. گره انواع گوناگونی دارد و برای هر بخش از اتصال نخ به انواع هرزگرد، قلاب و یا وزنه از یک یا چند نوع گره باید استفاده نمود.

به کارگیری یک گره خوب باعث می‌شود که با اطمینان و آسودگی خیال بیشتری ماهیگیری کنیم. زیرا اگر ماهی بزرگی به قلاب بیفتد، و یا قلاب به مانعی در آب گیر کند، استقامت گره باید به قدری بالا باشد که به راحتی پاره نگردد. گره به خودی خود موجب کم شدن توان نخ می گردد، اما اگر گره به خوبی انتخاب و زده شود، این کاهش توان به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

همیشه برای اطمینان از گره‌ای که زده‌اید، آن را با فشار بکشید و نیروی زیادی بر آن وارد نمایید، اگر گره پاره نشود، نشان دهنده‌ی این است که این گره مطمئن است.

ریسه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

دستگاه هشدار دهنده الکترونیکی

هشدار دهنده الکترونیکی صید ماهی (Buzzer)، نوعی دیگری از لوازم جانبی ماهیگیری و دستگاهی به نسبت کوچک است که به جای زنگوله عمل می‌کند. هر موقع که ماهی به قلاب نوک بزند، و یا قلاب را ببرد، با صدایی که از این دستگاه ایجاد می‌شود و روشن شدن چراغ کوچک آن، می‌توانیم متوجه به قلاب افتادن ماهی شویم. در حقیقت این دستگاه کار ماهیگیری را دقیق و ساده‌تر کرده و با هشدارهای این دستگاه، آمادگی بهتری برای بالا کشیدن قلاب و صید ماهی پیدا می‌کنیم. همچنین این دستگاه قابلیت تنظیم صدا و حساسیت دارد و در انواع مختلفی ساخته می‌شود و در بازار موجود است.

دستگاه هشدار دهنده الکترونیکی بیشتر برای ماهیگیری به شیوه‌های کف خواب و انتظاری به کار می‌رود.

کاتر؛ لوازم ماهیگیری 

نخ‌های ماهیگیری طوری طراحی شده‌اند که بسیار محکم و مقاوم باشند، بنابراین شما مطمئنا به یک کاتر (Line Cutter) نیاز دارید تا نخی جدید ببرید و به چوب ماهیگیری متصل نمایید. هر نوع کاتری می‌تواند به کار برده شود، ولی ماهیگیران اکثرا ترجیح می‌دهند که از ناخن گیر یا چاقو جیبی استفاده کنند که کوچک باشد و به سادگی در جعبه ابزارشان جای گیرد.

کاتر؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

قلاب در آور یا دیسگورجر

قلاب در آور در ماهیگیری‌های تفریحی و ورزشی و مواقعی که با دست به تنهایی نمی‌توان قلاب را از دهان ماهی بیرون کشید، به کار می‌رود. به آن دیسگورجر یا (Unhooker یا Hook Remover) هم می‌گویند. معمولا قلاب در آور از جنس فلز یا پلاستیک بوده و برای ماهی‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ماهی‌های بزرگتری که قلاب در انتهای دهانشان وارد شده است، باید از انبردست سر تیز (Needle nose pliers) استفاده نمود.

ضد آفتاب

زمانی که سخن از امنیت ورزشی به میان می‌آید، مسلما چیزی که نباید فراموش کنید، حفاظت از پوستتان است. حتی اگر خیلی هم خوب لباس پوشیده باشید، و پوست خود را از تابش نور خورشید پوشانده باشید، ولی در زمان‌هایی که در کل روز آفتابی قصد ماهیگیری داشته باشید استفاده از یک ضد آفتاب بر روی نواحی که در معرض مستقیم تابش نور خورشید هستند، بسیار ضرروری خواهد بود.

مطمئن شوید که تیوب ضد آفتاب شما به اندازه کافی کوچک باشد که در جعبه ابزار شما جای گیرد.

ضد آفتاب؛ لوازم جانبی ماهیگیری

عینک آفتابی

زمانی که در روزهای آفتابی ماهیگیری می‌کنید، گاهی ممکن است به علت تابش آفتاب بر روی سطح آب، دیدن جایی که ماهی قرار دارد مشکل باشد، چون تابش آفتاب روی سطح آب می‌تواند چشم را اذیت کند. بنابراین مطمئن شوید که یک عینک آفتابی خوب مثل عینک آفتابی با شیشه‌های با درصد پلاریته بالا به همراه دارید. عینک با لنزهای پلاریته این امکان را به شما می‌دهد تا زیر سطح آب را بهتر ببینید و دقیق هدفگیری نمایید. علاوه بر آن، عینک‌های پلاریته طوری طراحی می‌شوند که چشم‌های شما را از اشعه مضر فرابنفش محافظت نمایند.

جعبه کمک‌های اولیه

همه ما دوست داریم که در ماهیگیری، ماجراجویی خوب و امنی داشته باشیم، اما به هر حال ممکن است اتفاقات تصادفی رخ دهند. اگر کوچکترین آسیبی پیش آید، شما نیاز دارید که به جعبه کمک‌های اولیه همراه خود مراجعه نمایید. بنابراین بهتر است یک بسته کوچک شامل تعدادی باند، بانداژ کوچک، تعدادی نوار چسب کاغذی پزشکی ضد آب و پماد آنتی باکتری تهیه نمایید، تا زمانی که خراشیدگی یا فرورفتن نوک قلاب به انگشت برای شما یا همراهانتان پیش آمد، آمادگی لازم را داشته باشید.

جعبه کمک‌های اولیه؛ لوازم جانبی ماهیگیری 

جعبه ابزار

جعبه ابزار جایی است که قلاب‌های جدید، هرزگردها، لورها، قلاب درآور و هر چیز کوچکی را می‌توان در آن جای داد. علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند که این موارد را به راحتی حمل کنید، بلکه کمک می‌کند که همه چیز مرتب و منظم در جای خود قرار بگیرند.

جعبه ابزارهای موجود در بازار در اندازه ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند و انتخاب آنان بستگی به نوع روش ماهیگیری (ورزشی یا تفریحی)، استایل ابزار، اندازه ماهی که قصد صید آن را دارید و فاکتورهای بسیار دیگری بستگی دارد.

جعبه ابزار؛ لوازم جانبی ماهیگیری

اگر قصد دارید در کنار ساحل ماهیگیری کنید، جعبه ابزارهای کوچکی که می‌توانند در کیف شما جای داده شوند، کافی خواهند بود. به هنگام ماهیگیری‌های معمولی و در آب‌های کم عمق، به همراه داشتن یک جعبه ابزار کوچک که حمل آن نیز آسان است، بهتر از یک جعبه ابزار بزرگ است.

شما احتمالا نیاز دارید که برای هر بار رفتن به ماهیگیری جعبه ابزار خود را بروزرسانی کنید و هر آنچه برای آن سفر تفریحی نیاز دارید را در آن قرار دهید و چیزهای اضافه را خارج کرده تا در نهایت یک جعبه ابزار کوچک اما مفید و کاربردی برای سفر خود داشته باشید.

جعبه ابزار؛ لوازم جانبی ماهیگیری

سایر تجهیزات ماهیگیری

 از دیگر تجهیزات ماهیگیری می‌توان به زنگوله، شناورهای مختلف، طعمه پاش، چاقوی تیز، متر، قوطی برای قرار دادن غذا و .... اشاره کرد. هر یک از این تجهیزات ماهیگیری را می‌توان به صورت جداگانه تهیه کرد و به سادگی و در کمترین زمان ممکن آن ها را سر هم نمود. داشتن ساک به عنوان یکی از تجهیزات ماهیگیری هم مهم می‌باشد و شما می‌توانید تمامی وسایل را در آن قرار دهید.

لوازم جانبی ماهیگیری یکی از جنبه‌های مهم ماهیگیری است؛ نه فقط برای صید ماهی بلکه برای ایمنی بیشتر هنگام ماهیگیری، لازم است با این تجهیزات آشنا شوید. ماهیگیری با وسایل مناسب می‌تواند تجربه صید را لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر کند و به شما این امکان را می‌دهد که به جای ناراحتی یا ناامیدی بر هیجان صید تمرکز کنید. به طور کلی، سرمایه‌گذاری در خرید لوازم جانبی ماهیگیری با کیفیت برای هر ماهیگیری که می‌خواهد موفقیت و لذت خود را به حداکثر رسانده و در عین به محیط زیست نیز نیز آسیب نزند، ضروری است.

  • آیا شما از تمامی لوازم جانبی ماهیگیری فوق استفاده می‌کنید؟
  • به نظر شما کدام موارد از لوازم جانبی ماهیگیری نام برده شده در این مقاله ضروری تر می‌باشند؟
  • آیا شما از جعبه ابزار مخصوص استفاده می‌نمایید؟ 
  • آیا با کاربردها و فواید لوازم جانبی ماهیگیری که ذکر شد، موافق هستید؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد استفاده از لوازم جانبی ماهیگیری با ما و سایر علاقمندان به رشته ورزشی ماهیگیری در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
نسیم
7 شهریور 1402
اقا من یه سوال داشتم این همه میگید ماهی رو برگردونید به اب خب وقتی قلاب گیر میکنه به لب ماهی بهش اسیب میزنه دیگه اونوقت برگردونیم تو اب زنده میمونه؟
پاسخ
7 شهریور 1402
دهان ماهی قابلیت قابلیت ترمیم خودش رو داره و اگر با ابزار مناسب و با دقت و حوصله قلاب رو از دهان ماهی بیرون بیارید به راحتی دوباره ترمیم میشه
پاسخ
دوستی
22 اردیبهشت 1400
عالی بود.
پاسخ
تورج طهماسب
1 اردیبهشت 1399
من با نصف این وسایل میرم ماهیگیری ولی الان دیدم واقعا بقیش نیازه و مشکلات زیادی رو حل میکنه
پاسخ
امیررضا فرهادی
1 اردیبهشت 1399
درسته کلا برای ماهیگیری یه چوب و یه طعمه کافیه ولی این لوازم رو اگه داشته باشین بد نیست
پاسخ
یکتا سلامت
1 اردیبهشت 1399
یکی از وسیله هایی که اگه میخواید همونجا ماهی رو کباتب کنید هشدار دهنده الکتریکی و پایه اس که میتونید دسته ماهیگیری رو رها کنید و به کارای دیگه تون برسید
پاسخ
حسن خاکسیاه
1 اردیبهشت 1399
من تازه شروع کردم به ماهیگیری و کاربرد بعضی از وسیال هایی که داشتمو کامل نمیدونستم جالب بود ممنون
پاسخ
آرش اشتیاق
1 اردیبهشت 1399
خیلی کامل و جامع برای کسی که مثل من میخواد ببینه برا شروع ماهیگیری چی لازم داره
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.