انتشار: 1400/11/17
بروزرسانی: 1402/5/4
iran-international-airports-guide | راهنمای فرودگاه‌های بین‌المللی ایران

راهنمای فرودگاه‌های بین‌المللی ایران

فرودگاه محلی است که برای سوار شدن به هواپیما باید وارد آن شوید. بیش از 10 فرودگاه ایران بین‌المللی بوده و پروازهای خارجی نیز در آنها انجام می‌شود. مهمترین آنها ...

ایران برای مسافرت و گشت و گذار بسیار مناسب است. برای سفر می‌توانید از هواپیما نیز استفاده کرده و به سفر خود سرعت بدهید. فرودگاه محلی است که برای سوار شدن به هواپیما باید وارد آن شوید.

سفرهای هوایی تفاوت فراوانی با دیگر سفرها خواهد داشت. یکی از این تفاوت‌ها سریع رسیدن به مقصد و زمان بیشتر برای گشت و گذار و گردشگری است. ایران نزدیک به 100 فرودگاه دارد. میان این فرودگاه‌ها بالای 10 فرودگاه ایران بین‌المللی بوده و پروازهای خارجی نیز در آنها انجام می‌شود.

راهنمای فرودگاه‌های بین‌المللی ایران - سایت جاباما

تهران؛ استان تهران

پایتخت ایران شهری با جمعیت تقریبی 10 میلیون نفری دو فرودگاه بسیار بزرگ و بین‌المللی دارد. اولین فرودگاه تهران، فرودگاه مهرآباد است. این فرودگاه داخل شهر قرار گرفته و در سمت غرب تهران ساخته شده است. قدمت این فرودگاه بین‌المللی در سال 1417 یک قرن می‌شود. این فرودگاه پنجمین فرودگاهی است که در ایران ساخته شده است.

فرودگاه مهرآباد چند سالی است که به پرواز‌های داخلی اختصاص پیدا کرده است. تهران فرودگاه دیگری برای پروازهای خارجی خود دارد. این فرودگاه بسیار بزرگ نزدیک به 20 سال است که فعالیت خود را شروع کرده است. طی این سال‌ها پروازهای خارجی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه جدید انتقال پیدا کرده است. فرودگاه تازه تاسیس تهران را فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نام‌گذاری کرده‌اند.

مهرآباد در ابتدای ساخت به اسم آریامهر بوده است اما پس از انقلاب نام آن تغییر کرده است. فرودگاه امام در آزادراه تهران به قم قرار گرفته و در کیلومتر 30 این جاده قرار گرفته است. وسعت فرودگاه 14 هزار هکتار بوده و 2 ترمینال فعال دارد.

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در میدان آزادی قرار گرفته و یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های ایران است. مسافرانی که از این فرودگاه برای پروازها استفاده می‌کنند برای رسیدن به اقامتگاه‌های خود راه سختی را در پیش ندارد. رزرو اقامتگاه خود را از سایت جاباما انجام دهید و با یک تاکسی سریعا خود را به آنجا برسانید. رزرو هتل تهران یکی از گزینه‌های این سامانه برای اقامت است.

اهواز؛ استان خوزستان

اهواز مرکز استان خوزستان است. فرودگاه این شهر در جنوب ایران یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ها است. فرودگاه بین‌المللی اهواز از سال 1339 شروع به کار کرده و در یک زمان بسیار کوتاه توسعه داده شده است.

فرودگاه با مرکز شهر اهواز 11 کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه بین‌المللی اهواز به شهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و چندین شهر دیگر ایران پرواز داشته و کشورهایی مانند ترکیه، امارات، کویت و... قسمتی از پروازهای خارجی این پایگاه را تشکیل داده‌اند.

بلوار پاسداران اهواز مسیری است که شما را به شهر زیبای اهواز خواهد رساند. در این فرودگاه مسیرهای تاکسی نیز وجود دارد که شما را به میدان چهارشیر، چهارراه نادری و... می‌رساند. خدمات تاکسیرانی این فرودگاه نیز مانند دیگر فرودگاه‌ها بوده و شما را به مقصد و اقامتگاه‌تان خواهد رساند. اقامت در شهر اهواز با وجود اقامتگاه‌هایی که به صورت آنلاین رزرو می‌شوند بدون شک لذت‌بخش بوده و شما را از جست و جو داخل شهر برای یافتن اقامتگاه معاف می‌کند.   

استان خوزستان به دلیل اهمیت فراوانی که از گذشته داشته است چند فرودگاه دارد. این استان به تنهایی 2  فرودگاه بین‌المللی دارد که فرودگاه آبادان نیز یکی از آنها است. شهرهای دیگری مانند دزفول، مسجد سلیمان، امیدیه، ماهشهر و... نیز در این استان فرودگاه دارند. فرودگاه مسجد سلیمان بعد از پایان جنگ عراق با ایران تعطیل شده است. این فرودگاه اولین فرودگاه در خاورمیانه بوده است. فرودگاه مسجد سلیمان در سال 1287 تاسیس شده است.

کیش؛ استان هرمزگان

جزیره کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی و تجاری خود چندین دهه است که از اهمیت فراوانی برخوردار است. این جزیره در استان هرمزگان واقع شده و در ابتدا فقط پروازهای روزانه داشته است. تقریبا 20 سال پس از شروع به کار فرودگاه  پروازهای شبانه خود را نیز آغاز کرده است.

سال 1356 در ماه آبان فرودگاه کیش افتتاح شده و اولین پرواز این فرودگاه 7 آبان همان سال انجام شده است. فرودگاه بین‌المللی کیش از زمان شروع پروازهای شبانه یکی از مهم‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که گفته شود مهرآباد در رده نخست این مقام قرار داشته است.

فرودگاه کیش 31 متر از سطح دریا بالاتر بوده و در غرب استان هرمزگان قرار گرفته است. یکی از دلایلی که این فرودگاه رونق پیدا کرده است وجود جاذبه‌های گردشگری جزیره خواهد بود. بین‌المللی بودن یک فرودگاه نشان از وجود پروازهای خارجی دارد. پروازهای خارجی این فرودگاه از ترمینال جداگانه و مستقل انجام می‌شود.

اگر قصد سفر با هواپیما به جزیره کیش را دارید به فکر رزرو اقامتگاه نیز باشید. این جزیره تعداد زیادی اقامتگاه دارد که شما می‌توانید در سامانه جاباما برای رزرو آنها اقدام کنید.

برای دیدن انواع هتل‌های کیش و رزرو آنلاین کافی است به صفحه  https://www.jabama.com/hotels-kish مراجعه کنید.

قشم؛ استان هرمزگان

یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران فرودگاه جزیره قشم است. این فرودگاه در مرکز قشم قرار گرفته و در روستای دیرستان ساخته شده است. ساخت این فرودگاه در سال 1335 آغاز شده است اما در سال 1349 فعالیت آن شروع شده است. ابتدای تاسیس فرودگاه فقط 2 پرواز داشته که میان شهر تهران و قشم انجام می‌شده است.

زمان ساخت فرودگاه 2 باند اصلی و فرعی آن به ترتیب 2600 و 2000 متر طول داشته است اما سال‌ها بعد این باند‌ها ارتقا پیدا کرده است. فرودگاه قشم از سطح دریا بیشتر از 10 متر فاصله داشته است و طبق قوانین فرودگاه‌ها همراه داشتن چند نوع شی به داخل هواپیما ممنوع است. احداث فرودگاه بین‌المللی قشم از سال 1304 در دست بررسی قرار گرفته است.

راهنمای فرودگاه‌های بین‌المللی ایران

مقصد زیبایی را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید. این جزیره که بزرگ‌ترین خشکی میان آب در ایران است جاذبه‌های گردشگری و مناطق زیادی را برای بازدید دارد. اقامت در این جزیره زمان سفر لازم است و شما بدون شک به اقامتگاه نیاز خواهید داشت. اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم انتخاب شایسته و مناسبی است و شما را با آداب و رسوم مردم بومی آشنا خواهد کرد. رزرو اقامتگاه را پیش از سفر به صورت آنلاین انجام دهید.

مشهد؛ استان خراسان رضوی

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در شهر مشهد قرار گرفته است. این فرودگاه نیز یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران بوده که توان پذیرش همه مدل هواپیما را خواهد داشت. تنها هواپیمایی که به فرودگاه مشهد نمی‌تواند ورود داشته باشد ایرباس 380 است. این هواپیما بسیار بزرگ است و باند این فرودگاه مناسب آن نیست.

جنوب شرقی شهر مشهد فرودگاه آن قرار گرفته است. فرودگاه بین‌المللی مشهد در یک زمین به مساحت 540 هکتار ساخته شده است. احداث این فرودگاه سال 1330 انجام شده است اما در سال 1346 فعالیت پروازی خود را شروع کرد. فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در ابتدا به فرودگاه مشهد نامیده می‌شده است اما پس از پایان جنگ نام آن تغییر کرده است.

راهنمای فرودگاه‌های بین‌المللی ایران

این فرودگاه به بیشتر شهرهای دنیا پرواز رفت و برگشت داشته و به همین دلیل به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده است. تا امروز تقریبا 100 هزار پرواز در این فرودگاه انجام شده است. فرودگاه مشهد رتبه سوم پذیرش مسافر را به خود اختصاص داده است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.