انتشار: 1398/3/2
بروزرسانی: 1402/8/16
آشنایی با نیسان پاترول خودروی محبوب آفرودسواران

آشنایی با نیسان پاترول خودروی محبوب آفرودسواران

نیسان پاترول، خودروی مورد علاقه آفرود سواران است. پاترول خودرویی بادوام و قدرتمند برای دوست داران ماشین‌های شاسی بلند و آفرودی است و دارای دو مدل دو درب و چهار درب است. این خودرو توانایی انجام هر کاری که از یک اتومبیل آفرودی می‌توان انتظار داشت را دارد. با وجود برخی مشکلات و معایب، باز هم یک انتخاب خوب برای مسیرهای آفرودی است. مدل‌های جدید نیسان پاترول 2022 نیز در دو نوع موجوداند، مدل Ti (4x4) و مدل Ti-L (4x4). نیسان پاترول 2022 با موتور 5.6 لیتری و هشت سیلندر فروخته می‌شود.

همانطور که می‌دانید نیسان پاترول توسط کمپانی نیسان و در کشور ژاپن ساخته شده است. کمپانی نیسان نیز از برترین تولیدکنندگان خودرو در جهان به حساب می‌آید. نیسان به دلیل تولید خودرو‌های باکیفیت و بادوام از جمله پاترول بسیار محبوب و شناخته شده است. این کمپانی بزرگ هم اکنون با شرکت بزرگ خودرو سازی رنو دارای پلتفرم‌ها و طرح‌های مشترک هستند. این مدل‌ها با نام رنو-نیسان آلیانس شناخته می‌شوند.

تاریخچه نیسان پاترول

قدمت خودروی نیسان پاترول به سال 1914 برمی‌گردد. در این سال، شرکت نیسان فعالیت خود را با خودرویی دو سیلندر که نیروی تولیدی آن فقط 10 اسب بخار بود شروع کرد. این خودرو با نام دات که حروف اول نام سازندگان آن بود روانه بازار شد. دن، آیوما و تاکوچی سازندگان این خودرو بودند. دات در کمپانی نیسان تا سال 1930 تولید می‌شد؛ تا اینکه، خودروی جدیدی پا به عرصه گذاشت. این خودرو به داتسون معروف شد. داتسون در زبان ژاپنی به معنای خورشید تابان است. سرانجام داتسون در سال 1934 با همکاری شرکت نهونسانگ، توانست کمپانی بزرگ خودروسازی نیسان را برپا کرده و از آن پس داتسون به نیسان تبدیل شد.

آشنایی با نیسان پاترول خودروی محبوب آفرودسواران

نیسان؛ نام و برندی آشنا در تولید خودروهای باکیفیت

نیسان توانست در سال 1937 نام خود را به عنوان یک شرکت خودروسازی قوی ژاپنی در جهان مطرح کند. این برند در آن سال ده هزار مدل از طرح‌های خود را تولید کرد. با گذشت زمان و در سال 1947 با توجه به پیشروی صنعت خودروسازی زمان آن رسیده بود که خودرو‌های الکتریکی برای حفاظت از منابع طبیعی وارد عرصه خودروسازی شوند. نیسان خود را با خودروی تاما وارد این عرصه کرد.

ارتش ژاپن به یک خودروی تمام عیار و پرقدرت برای رویارویی با شرایط سخت آب و هوایی و جاده‌های ناهموار نیاز داشت، بنابراین نیسان در سال 1951 توانست اولین خودروی دو دیفرانسیل خود را با نام پاترول به بازار عرضه کند. پاترول در ژاپن محبوبیت زیادی داشت و بسیار شبیه به جیپ ساخته شده توسط آمریکا بود. در اوایل دهه‌ 80 میلادی پاترول دچار تغییرات بزرگی شد. اتاق و شاسی، موتور و تجهیزات داخلی از جمله این تغییرات بودند.

نیسان؛ نام و برندی آشنا در تولید خودروهای باکیفیت | نیسان پاترول

تغییرات پاترول و محبوبیت آن بین مردم

تجهیزات پرزرق و برق زیادی در این دوره به پاترول اضافه و باعث تبدیل این خودرو به یک مدل همه پسند شد. در واقع پاترول در آن زمان تنها برای استفاده در کوهستان و صحرا نبود. پاترول نهایتا با دو مدل دو درب و چهار درب که هرکدام دارای شاسی کوتاه و بلند بودند تولید می‌شد؛ اما با توجه به این تغییرات، پاترول بسیار مشهور شد. به نحوی که کشورهای بزرگی همچون آلمان، بلژیک، انگلستان و اسپانیا شروع به تولید آن کردند. نیسان پاترول به تولید این خودرو تا سال 2010 ادامه داد و نسل ششم را به بازار عرضه کرد.

مشخصات موتور نیسان پاترول

نکته‌ جالبی که می‌توان در مورد موتور پاترول گفت، متفاوت بودن قدرت موتور دو درب نسبت به مدل چهار درب آن است. پاترول دو درب دارای یک موتور چهار سیلندر هشت سوپاپه بود. این موتور با حجم 2.4 لیتر توانایی تولید 103 اسب بخار را داشته و می‌تواند این قدرت را به هر دو محور خود منتقل کند.  این ویژگی پاترول را تبدیل به یک ماشین آفرود کرده و آفرود بازها بیش از پیش علاقه‌مند به این خودرو هستند. گیربکس پاترول دو درب دارای دو مدل 4 یا 5 دنده دستی است. جالب اینجاست که پاترول دو درب در دوره‌ آخر تولید خود دارای 4 سیلندر با 16 سوپاپ بود که از همان موتور در خودروهای به اصطلاح نیسان وانت آبی نیز استفاده می‌شود.

مشخصات موتور نیسان پاترول

مزایا و معایب نیسان پاترول

پاترول دارای موتورهای بسیار قوی است که می‌توان در هر شرایطی از آنها نهایت استفاده را کرد. در واقع هر انتظاری از آن داشته باشید برآورده خواهد شد. با توجه به سن موتورهای پاترول باید به این خودرو ایمان بیاوریم که بسیار قدرتمند و مستحکم است. با اینکه چندین سال است که تولید آن متوقف شده اما هنوز این خودرو قاب استفاده است. پاترول‌ها به ندرت خراب می‌شوند و در ایران دارای دو مدل هستند که یکی مونتاژ شرکت مگاموتور است و دیگری همان موتورهای اصل ژاپنی.

یکی از ویژگی‌های پاترول کم بودن هزینه نگهداری و تعمیرات این خودرو نسبت به سایر اتومبیل‌های شاسی بلند و آفرودی است. اما بهرحال نقدهای نیز در زمان خودش بر آن وارد بود. آن زمان نسل سوم نیسان پاترول بسیار مورد نقد قرار می‌گرفت و دلیل آن قدیمی بودن فناوری تولید این خودرو بود. تعدادی از این مشکلات را باهم بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب نیسان پاترول

مصرف سوخت

مشکل بزرگ پاترول مصرف سوخت وحشتناک آن بود و مردم را بیشتر مشتاق خرید خودروهایی مثل رنجرور، رونیز، جیپ صحرا و... می‌کرد که مصرف سوخت کمتری داشتند. اما خوشبختانه با نصب دلکوی مگنتی، شمع ایریدیوم سوزنی و همچنین فیلتر هوای اسپرت می‌توان مصرف آن را به میانگین 10 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش داد که برای خودروهای شاسی بلند بسیار مناسب است.

خشک بودن

پاترول به دلیل قدیمی بودن و فناوری پایین بسیار سواری سختی داشت و ضربات کوچک ناهمواری‌های جاده‌ها را هم به سرنشینان منتقل می‌کرد. اما  با تغییر کمک فنرهای این خودرو، نصب کمک‌های گازی و فنرهای پارابولیک می‌توان تغییر بسیاری در سواری پاترول ایجاد کرد.

خشک بودن | نیسان پاترول

مشکلات نیسان پاترول در ایران

تنها نمایندگی موجود در ایران برای خودروهای پاترول شرکت پارس خودرو است که با توجه به عدم تولید این خودرو خدمات پس از فروش زیادی از این شرکت عرضه نمی‌گردد. یکی از مشکلات عمده در پاترول‌های چهار درب کمبود لوازم یدکی این خودرو است که مشتریان خود را از خود دور می‌کند. با توجه به این مشکل، دارندگان نمونه چهار درب پاترول از کمبود خدمات و لوازم یدکی آن ناراضی هستند. این مشکل باعث به وجود آمدن هزینه‌های اضافی و سخت شدن نگهداری این خودرو قدرتمند و خوب می‌شود.

مشکل دیگر توقف تولید آن و بروز نشدن مدل‌های جدید‌تر است که باعث سخت‌تر شدن خرید و فروش این خودرو می‌گردد. پاترول‌های موجود در کشور مربوط به مدل‌‌های قدیم 160 بوده و قدمت تولید آن به دهه‌های 70 و 80 میلادی برمی‌گردد. 

مشکلات نیسان پاترول در ایران

ایمنی نیسان پاترول؛ آخرین مدل نیسان پاترول در ایران

یکی از مشکلات خودروهای پاترول ایمنی آن است که باز هم خریداران آن را نگران می‌کند. به دلیل این‌ که تولید این نوع خودرو به دهه‌ 80 میلادی برمی‌گردد یکی از مشکلات، طراحی قدیمی و نبود استانداردهای امروزی چه از نظر ایمنی و چه از نظر فنی است. 

آفرود با نیسان پاترول

اما اصلی‌ترین نکته اینجاست که پاترول خودروی فوق العاده‌ای برای طبیعت گردی و آفرود است. این خودروی عالی، می‌تواند در شرایط سخت جاده‌های آفرودی بسیار عملکرد خوبی از خود باقی بگذارد. پاترول خودرویی مناسب برای کسانی است که به طبیعت و آفرود علاقه دارند. چنانچه شما نیز آفرود باز هستید و هنوز پاترول را برای آفرودسواری انتخاب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده با پاترول آفرودسواری کنید. مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
هادی افتخاری
27 اسفند 1398
نیسان پاترول بهترین اس یو وی برای آفروده بنظرم چون هم اتاق خوبی داره هم موتور قوی و لذت رانندگی آفرودی رو میشه قشنگ باهاش تجربه کرد
پاسخ
نیما یوسفی
6 خرداد 1398
یادش بخیر نیسان پاترول یه زمانی اسطوره ماشین های آفرودی توی ایران بود. من از بچگی آرزو داشتم یکیش رو داشته باشیم و آخر هم بابامون پاترول نخرید.
پاسخ
مسعود سلمان
5 خرداد 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.