انتشار: 1397/7/19
بروزرسانی: 1402/5/9
تست آفرود نیسان رونیز در کویر | آفرود سواران بخوانند!

تست آفرود نیسان رونیز در کویر | آفرود سواران بخوانند!

خودروی نیسان رونیز مورد تست، از سری آخر تولیدات رونیز در اواخر سال 89 بوده و مانند همه مدل‌های موجود در ایران، فاقد ترمز ABS و ایربگ است. همچنین حذف کلیه امکانات و آپشن‌های رفاهی در این خودرو، توسط شرکت مونتاژ کننده ایرانی، آن را به یک خودروی ساده و بدون آپشن‌های رفاهی تبدیل کرده است. با تست آفرود نیسان رونیز در کویر نیز بار دیگر به این موضوع برخوردیم. اطلاعات تکمیلی را در ادامه بخوانید.

نیسان رونیز که روی پلتفرم مشترک با نیسان پیکاپ یا Frontier، یعنی پلتفرم D22 طراحی و ساخته شده است، در کشورهای مختلف با مدل‌ها و نام‌های متفاوتی مانند Roniz، Paladin یا Xterra شناخته می‌شود. این خودرو در ایران از سال 82 تا اواخر سال 89 توسط شرکت «پارس خودرو» تحت لیسانس شرکت «نیسان» ژاپن مونتاژ شده و چه برای رانندگی شهری و چه برای سواری بیابانی علاقمندان زیادی پیدا کرده است. در این مطلب به جزئیات این سفر آفرود مهیج و تست آفرود نیسان رونیز  می‌پردازیم.

مشخصات آخرین مدل رونیز در ایران

مدل رونیز تولید ایران در حقیقت همان نیسان Paladin XE بوده که در کارخانه Zhengzhou در ایالت Henan چین تولید می‌شود. تفاوت‌های عمده ظاهری آن با مدل Xterra در طراحی جلو پنجره، چراغ‌های عقب، گلگیرها، درب موتور، سپرها و داشبورد است و به این معنی‌ست که خودروی Paladin و Xterra فقط روی یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند و به هیچ عنوان، یک مدل خودرو محسوب نمی‌شوند. نیسان رونیز با طراحی ظاهری خشن و اسپرتی که دارد، به اندازه کافی دارای ماهیت آفرودی است؛ ولی با نصب امکانات و تجهیزات آفرود مانند اسنورکل، وینچ، لاستیک‌های بزرگ و پهن و سپر و گارد آفرود، ظاهری تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر پیدا می‌کند.

آخرین مدل رونیز در ایران؛ نیسان رونیز مشخصات

تست آفرود نیسان رونیز در کویر

در مجموع کیفیت قطعات بدنه و تجهیزات داخل کابین مناسب بوده و گذر زمان و شرایط سخت رانندگی آفرود تأثیر چندانی روی کیفیت آنها نگذاشته است. کابین جادار با داشبورد زیبا و با کیفیت و صندلی‌های راحت، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و محفظه بار عقب با فضای کافی، این خودرو را برای سفرهای طولانی مناسب ساخته شده است. این خودرو با طول 4560 میلیمتر، عرض 1910 میلیمتر، ارتفاع 1880 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2494 میلیمتر، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. البته ارتفاع رونیز مورد تست به علت تقویت سیستم تعلیق و زیربندی، حدود 15 سانتیمتر بیشتر از یک «رونیز» معمولی است.

مزایا و معایب نیسان رونیز در آفرود

موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ این خودرو با حجم دقیق 2389 سی سی از نوع KA24DE با سیستم تزریق سوخت انژکتوری است که قدرتی معادل 160 اسب بخار در دور موتور 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری برابر با 208 نیوتن متر را در دور موتور 3600 دور در دقیقه ایجاد می‌کند. از دیگر مزایای خودروی نیسان رونیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم دیفلاک (Diff-Lock) یا قفل دیفرانسیل وکیوم (Differential Air Locker) نیز در این خودرو از برند ARB تهیه شده و توسط دکمه‌های Compressor و Air-Locker در سمت چپ داشبورد فعال می‌شود.
  • در داخل کابین و در قسمت بالای داشبورد خودرو، سیستم شیب سنج (Gradienter)، ارتفاع سنج (Altimeter)، فشار سنج (Barometer) و دماسنج (Thermometer) از نوع فابریک مدل Xterra توسط مالک خودرو نصب گردیده است.
  • قدرت موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی از نوع FS5W71C به محور جلوی خودرو منتقل می‌گردد که در صورت درگیر نمودن دنده کمکی مدل  TX10A با دو حالت سبک و سنگین، انتقال قدرت به چهار چرخ صورت خواهد گرفت.سیستم وینچ خودرو از برند T-Max است که با قدرت کشش 12500 پوند معادل 6.5 تن به سیمی از جنس الیاف مصنوعی (Synthetic) مجهز می‌باشد تا علاوه بر سبک بودن، خواص کششی بهتری را نسبت به سیم‌های فولادی ارائه کند.

مزایا و معایب نیسان رونیز در آفرود | آفرود نیسان رونیز در کویر

  •  شاسی محکم این خودرو همراه با سیستم تعلیق تقویت شده، موتور نسبتا پرقدرت، گیربکس مناسب و سیستم چهارچرخ (دو دیفرانسیل) آن را به یک خودروی ایده آل برای عملیات آفرودی تبدیل کرده است.
  • اسنورکل (Snorkel) نصب شده روی گلگیر سمت چپ خودرو، جهت افزایش فشار هوای ورودی به محفظه موتور و پرتوان کردن پیشرانه خودرو تعبیه شده‌است.
  • این سیستم گیربکس حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد در 15 ثانیه را برای این خودروی 1800 کیلوگرمی فراهم می‌نماید.
  • در سیستم تعلیق جلو، بازوهای تعادلی با بازوهای تقویتی پیچشی (Torsion bar) و کمک فنرهای آفرودی ARB تقویت شده‌اند.
  • مالک خودرو مجموعا در حدود 25 میلیون تومان برای نصب لوازم اضافی «رونیز» 80 میلیون تومانی خود، هزینه کرده است.
  • تقویت فنر تخت (شمش) تعلیق عقب نیز توسط نصب کمک فنرهای ARB تکمیل شده‌اند. در مجموع خودرو دارای یک سیستم تعلیق ساده و مستحکم و همچنین یک شاسی فولادی نردبانی است.
  • سیستم ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای و فاقد سیستم ضد قفل (ABS) است.
  • مصرف سوخت ترکیبی خودرو 11.3 لیتر بوده که با باک 60 لیتری خودرو، مسافت متوسط 530 کیلومتر را طی می‌کند.
  • رینگ‌های فابریک خودرو، از نوع رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی 16 اینچی است که با 8 اینچی جایگزین شده است.
  •  لاستیک‌های فابریک 245/70 R16 آن با پهنای 6 اینچ با لاستیک‌های آفرود Dunlop AT3) All Terrain) سایز 275/70 R16 تعویض گردیده‌اند.
  •  در هنگام عبور خودرو از مناطق رودخانه ای، از ورود آب به موتور جلوگیری می‌نماید.
  • سپر Offroad با گارد جلوی ARB زاویه شتاب خودرو را بهبود بخشیده و پروژکتورهای مه شکن روی سپر جلو نصب شده است.
  • همچنین Light Bar مغناطیسی پورتابل برای این خودرو تهیه شده است که به راحتی قابلیت نصب و برداشتن از روی سقف خودرو را دارد.

مزایا و معایب نیسان رونیز در آفرود | آفرود نیسان رونیز در کویر

اقداماتی که باید قبل از سفر به آفرود داشته باشید

از آنجا که مناطق کویری و بیابان‌های محل رانندگی، معمولا از شهرهای بزرگ و تجهیزات بیمارستانی فاصله زیادی دارند، باید در اینگونه سفرها حتما جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشت.

  •  موارد ایمنی توسط کلیه اعضای تیم رعایت شود و همواره یک فرد باتجربه و راه بلد همراه شما باشد.
  • بهتر است اینگونه سفرها در قالب تورهای آفرود انجام شود تا مسئولین برگزارکننده تور، آموزش‌های ایمنی لازم را به اعضای تیم بدهند.
  • در اکثر مناطق کویری که موبایل‌ها آنتن نمی‌دهند، تنها راه ارتباط شما با همراهان، بیسیم‌هایی با برد کم (حداکثر ده کیلومتر) است. لذا به هیچ وجه اجازه ندهید تا خودروی شما از خودروهای سایر اعضای تیم، فاصله زیادی بگیرد. مخصوصا که در اینگونه مناطق کویری، مسیریابی تنها توسط سیستم GPS مقدور است و در صورت گم شدن در کویر، به راحتی نمی‌توان همراهان خود را پیدا کرد.

اقداماتی که باید قبل از سفر به آفرود داشته باشید | آفرود نیسان رونیز در کویر

نیسان رونیز از بهترین خودروهای آفرودی

به هر حال، باید گفت که خودروی نیسان رونیز از حیث فنی برای رانندگی در جاده‌های بیابانی و سواری آفرود، خودرویی بسیار مناسب و محکم بوده و در جاده‌های درون شهری نیز ماشین‌های راحت و مطمئنی هستند. ذکر این نکته الزامی است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن به عنوان یک خودروی شاسی بلند (SUV) لوکس نام برد، چرا که حذف سیستم‌های تهویه مطبوع اتوماتیک، ایربگها، سیستم ترمز ABS و گیربکس اتوماتیک در آن، این خودرو را در کلاسی پایین تر از استانداردهای ایمنی و رفاهی روز دنیا قرار داده است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.