انتشار: 1398/5/27
بروزرسانی: 1402/5/17
renault-koleos-combination-knowledge-excitement | رنو کولیوس تلفیقی از هیجان و دانش

رنو کولیوس (Renault Koleos) تلفیقی از هیجان و دانش

رنو کولیوس Renault Koleos تولید کمپانی نام آشنای رنو (Renault) است و به عنوان نسل اس یو وی شده رنو تالیسمان می‌توان از آن نام برد. در این ماشین شاسی بلند، بهترین آپشن‌های روز دنیا تعبیه شده که این خودرو را بسیار منحصر بفرد کرده است. با توجه به دو دیفرانسیل بودن این خودرو می‌توان از آن در زمین‌ها و سفرهای آفرودی استفاده کرد.

رنو کولیوس (Renault Koleos) اس یو وی ژاپنی است که از سال 2000 میلادی در مدل‌های مختلف شاهد تولید آن هستیم. رنو کولیوس یک SUV با مهندسی و طراحی ژاپنی است که در کره ساخته شده و توسط برند فرانسوی رنو به فروش می‌رسد. اگر بخواهیم یک نگاه کلی به رنو کولیوس بیاندازیم، نسل دوم آن یعنی از سال 2016 به بعد، دست خوش تفاوت‌های بسیار متعددی شده و توانسته هم از نظر ظاهری و هم قدرت موتور، توجه خریداران را به خود جلب کند. این خودرو با دریافت پنج ستاره استاندارد ایمنی یکی از SUVهای رده بالا در سط جهانی محسوب می‌شود. در ادامه به تعدادی از این آپشن‌ها و ویژگی‌های جدید رنو کولیوس اشاره می‌کنیم:

  • استارت دکمه‌ای (Keyless)
  • سانروف پانورامیک
  • صندلی‌های عقب با قابلیت تاشو به صورت کامل
  • مجهز به سیستم تهویه هوای دوگانه
  • دریچه هوای تهویه عقب
  • آینه دید عقب مجهز به سیستم ضد رفلکس نور
  • چراغ‌های LED جلو مجهز به سنسور تاریکی هوا به همراه چراغ‌های LED روز روشن
  • سیستم گرم‌کن صندلی
  • کروز کنترل
  • سیستم تهویه صندلی‌ها در ردیف جلو
  • رینگ‌های 18 اینچی آلیاژ آلومینیوم
  • سیستم بازکن در عقب به صورت خودکار و سنسوریک

رنو کولیوس (Renault Koleos) تلفیقی از هیجان و دانش

اما در کنار این آپشن‌های مهم، می‌توان چند ویژگی جوان پسند امروزی را نیز در آن مشاهده کرد که از جمله می‌توان به صفحه نمایش 8 اینچی تمام لمسی چندکاره اشاره کرد؛ در قسمت مولتی مدیا آن می‌توان هر موزیک و ویدیویی را شنید و مشاهد کرد. همچنین با استفاده از مسیریاب حرفه‌ای آن، دیگر نگران گم گردن راه نیستید. به کمک این صفحه نمایش قادر خواهید بود تا مشخصات خودروی خود را مدیریت کرده و از آپشن‌های مختلف آن استفاده کنید. اما در کنار این صفحه نمایش، شاهد یک سیستم صوتی فوق پیشرفته با 12 اسپیکر قدرتمند و قابلیت اتصال بلوتوث و پورت (USB) و آمپلی فایر دیجیتال هستیم.

طراحی ظاهری و بدنه رنو کولیوس

طراحی کلی رنو کولیوس الهام گرفته شده از یکی از خودروهای کمپانی نیسان یعنی اکستریل (Xtrail Nissan) بوده که با وجود این همه تغییرات نسبت به اکستریل همچنان شباهت‌هایی به آن دارد. اما کولیوس بسیار شبیه به سدان معروف رنو یعنی تالیسمان نیز هست و به نوعی می‌توان آنرا اس یو وی تالیسمان دانست. ولی در نگاه کلی رنو کولیوس، بسیار منحصر فرد بوده و چه از لحاظ سادگی و چه از لحاظ مدرنیته بودن خودرویی متمایز از هم رده‌های خود است.

طراحی ظاهری و بدنه رنو کولیوس

نمای جلویی و عقبی رنو کولیوس

یکی از وجوه تمایز رنو کولیوس استفاده از چراغ‌های بینظیر نسل سدان خود یعنی تالیسمان است که در جلو و عقب خودرو قرار گرفته است. اما در نمای کناری رنو کولیوس شاهد وجود یک نوار افقی کرومی هستیم که از چراغ جلوی خودرو تا نزدیکی درب جلو کشیده شده و از سادگی بیش از اندازه خودرو کاسته است. اما برای سادگی جلوی رنو کولیوس طراحان با ایجاد شیارهایی بر روی درب موتور باعث بزرگنمایی آرم رنو و کمتر شدن یکنواختی رنگ بدنه شده‌اند.

از نمای پشتی که به رنو کولیوس نگاه می‌کنیم شاهد زیبایی‌های خاص در عین سادگی و کلاسیک بودن این اس یو وی ایمن هستیم. همچنین طرح متفاوت اگزوز دایره‌ای کشیده در دو طرف سپر همراه با نوار کرومی دور اگزوز باعث افزایش زیبایی و منحصر به فرد شدن رنو کولیوس می‌شود. در نمای پشتی نیز با استفاده از چراغ‌های مشابه تالیسمان می‌توان کشیدگی امتداد چراغ را نیز تا آرم رنو در وسط درب صندوق عقب مشاهده کرد که باعث طویل‌تر دیده شدن رنو کولیوس می‌شود.

نمای جلویی و عقبی رنو کولیوس

اما با توجه به تمامی این موضوعات، رنو کولیوس با طولی برابر 4.67 متر اس یو وی نسبتا کشیده‌ای است و با عرضی برابر 1.84 متر خودرویی بزرگ به نظر می‌رسد. اما از لحاظ ارتفاع، با داشتن ارتفاعی برابر با 1.67 متر کمی از سایر اس یو وی‌های معروف در بازار جهانی کوتاه‌تر است. با این اوصاف نیز نمای زیبایی را ارائه می‌دهد. همانطور که گفته شد با توجه به طول مناسبی که در طراحی این خودرو ایجاد شده، کمپانی رنو با ایجاد فاصله 2.7 متری بین محورهای جلو و عقب فضای مناسبی برای سرنشینان در داخل کابین ایجاد کرده است.

اما در نمای بیرونی و جلویی، خودرو دارای چراغ‌هایی جدیدتر نسبت به نسخه سدان است؛ این چراغ‌ها بسیار قویتر از چراغ‌های هالوژنی و معمولی هستند که با نام "Pure Vision" شناخته می‌شوند. در پایین سپر رنو کولیوس نیز می‌توان مه شکن‌های تمام روز روشن (Day Light) را مشاهده کرد که از زمانی که شما دکمه استارت را فشار میدهید تا هنگام خاموش کردن خودرو به نورپردازی ادامه می‌دهند؛ ایمن ویژگی علاوه بر تاثیر در روشنایی باعث زیبایی خاصی در نمای رو به روی کولیوس شده‌اند.

یکی از دلایل بازار فروش خوب رنو کولیوس، ایمنی فوق العاده آن است که با دریافت پنج ستاره از تست‌های تصادف جاده ای (Euro Ncap) توانسته اعتماد خریداران را به کیفیت بالای قطعات و ساخت این خود رو جلب کند. یکی از نکات منحصر به فرد دیگر در رنو کولیوس استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیاست که توسط مهندسین متخصص و با استفاده از طراحی زیبا و بی‌نظیر برای کاپوت، شکوه چشمگیری را به کولیوس بخشیده‌اند. 

نمای جلویی و عقبی رنو کولیوس

نمای کناری رنو کولیوس

وقتی از زاویه کناری به کولیوس نگاه می‌کنیم، نوار کرومی که به دور شیشه‌ها بصورت کامل کشیده شده، باعث مدرن‌تر دیده شدن و زیبایی خاص در ظاهر رنو کولیوس شده است. در کنار همه اینها وجود یک خط نازک باربند روی سقف خودرو باعث ایجاد یک حس جالب خانوادگی بودن آن در عین اسپورت و جوان پسند بودن خودرو می‌شود. اما یکی از نکات مفید که  لازمه هر خودروی آفرودی است، ارتفاع مناسب آن با زمین است؛ رنو این نکته را بسیار خوب رعایت کرده و با ایجاد فاصله 21 سانتی متری توانسته باعث شکلگیری یک اس یو وی آفرودی شود. همچنین با تعبیه رینگ‌های 18 اینچی آلمینیومی و لاستیک‌های پهن برند معروف Nexen ویژگی‌های یک خودروی تمام عیار آفرودی را به نمایش می‌گذارد.

اما در نمای پشتی، تورفتگی جالب فضای نصب پلاک، زیبایی جالبی به نمای عقبی داده است که از سادگی بیش از حد آن جلوگیری کرده است. اما در بالای درب عقب شاهد یک اسپویلر (بال عقب خودرو) هستیم که برخلاف بعضی از خودروهای داخل کشور بی دلیل نصب نشده و باعث بهبود حالت آیرودینامیکی خودرو می‌شود. همچنین این ویژگی، چسبندگی خودرو به زمین را در سرعت‌های بالا افزایش داده و در عین حال چراغ سوم ترمزی که در وسط آن وجود دارد باعث زیبایی بیشتر آن شده است.

نمای کناری رنو کولیوس

در کنار این نکات ریز یکی از چشم نوازترین ویژگی‌های آن، وجود چراغ‌های فوق العاده زیبای کشیده عقبی است. LEDهای نصب شده در آن مجهز به سیستم Edge Light هستند که باعث نمایش نمایی سه بعدی در هنگام تاریکی می‌شوند. این خودرو همانند رنو تالیسمان با ده رنگ بژ متالیک، قهوه‌ای متالیک، خاکستری روشن، خاکستری تیره، سفید متالیک، مشکی متالیک، قرمز متالیک، آبی متالیک، مشکی سالید و سفید سالید به بازار عرضه می‌شود.

طراحی داخلی و کابین رنو کولیوس

در طراحی داخلی رنو کولیوس ما شاهد فضای بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین هستیم و به علت بیشتر شدن فاصله محورهای جلو و عقب با یکدیگر، باعث افزایش فضای داخل کابین شده است که این امر کمک شایانی به راحتی سرنشینان می‌کند. طراحی داخلی کابین بسیار شگفت انگیز و مدرن شده و از صفحه نمایش 8 اینچی گرفته تا LCD پشت آمپر تمامی آپشن‌ها با حساسیت بالایی انتخاب شده اند. اما در کنار آپشن‌های نام برده شده جای خالی دوربین 360 درجه که حدودا در تمامی خودروهای شاسی بلند رده بالا وجود دارد و همچنین رادارهای تشخیص موقعیت حس می‌شود؛ با این حال وجود آپشن‌های متنوع باعث چشم پوشی کردن از آنها شده است. همانطور که انتظار می‌رود، همراه این صفحه نمایشی بزرگ وجود سنسور دنده عقب در کنار سنسور تشخیص فاصله باعث جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های همیشگی، در هنگام دنده عقب رفتن می‌شود.

طراحی داخلی و کابین رنو کولیوس

تنها مساله‌ای که برخی خریداران را اذیت می‌کند نبود برخی آپشن‌های ویژه در رنو کولیوس است که در خودروهایی با قیمت‌های بالاتر و قویتر وجود دارد. با این حال از لحاظ اینکه رنو کولیوس با این قیمت و آپشن‌های موجود، توانایی رقابت با خودروهای رده بالاتر را دارد بسیار حائز اهمیت است. در نسل جدید رنو کولیوس، تفاوت زیادی نمی‌توان در بخش داشبورد و قسمت جلویی کابین با رنو تالیسمان مشاهده کرد و از این لحاظ بسیار مشابه یکدیگر هستند. استفاده از مواد باکیفیت و قطعات خوب باعث ایجاد یک کابین نسبتا لوکس و زیبا شده است. برای رویه داشبورد از مواد مرغوب و نرمی استفاده شده که می‌توان همین ویژگی‌ها را به صندلی‌های سرنشینان نیز نسبت داد.

نورپردازی داخل کابین توسط ال ای دی‌هایی در 5 رنگ متفاوت تامین می‌شود که بسیار برای سرنشینان جالب است. در قسمت کابین جلویی به علت وجود داشبوردی مرتفع و بزرگ، به سرنشینان یک حس امنیت خاصی را منتقل می‌کند. در وسط کابین شاهد وجود یه کنسول با حجمی برابر 5 لیتر هستیم که هم از لحاظ امنیت که فاصله مناسبی بین سرنشینان عقب و جلو ایجاد می‌کند و هم از لحاظ راحتی بسیار مهم است. در اتاقک تعبیه شده در داشبورد جلویی فضایی با حجم 11 لیتر وجود دارد تا وسایل مهم و مورد نیاز را در آن قرار دهیم.

طراحی داخلی و کابین رنو کولیوس

اما صندلی‌های رنو کولیوس نیز بسیار شبیه رنو تالیسمان و از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت ساخته شده و باعث ایجاد یک راحتی فوق العاده برای سرنشینان می‌شود. روکش چرمی صندلی‌ها باعث لوکس‌تر دیده شدن خودرو شده و با الهام گرفتن از صندلی‌های First Class هواپیمایی، بسیار حس خوبی به سرنشینان می‌دهد؛ با توجه با مرتفع بودن آنها نسبت به اس یو وی‌های دیگر باعث ایجاد تسلط بیشتر به فرمان و افزایش میدان دید راننده می‌شود.

آپشن‌های داخل کابین رنو کولیوس

در بخش جلویی رنو کولیوس ما شاهد تنظیم 6 جهتی صندلی راننده و سیستم گرم کن و سرد کن صندلی‌ها در قسمت‌های پشتی و نشیمن گاه هستیم. در قسمت کابین عقب نیز فضایی کافی برای 3 سرنشین وجود دارد. جنس رویه‌های صندلی‌ها نیز از موادی مرغوب و مستحکم و انعطاف پذیر تهیه شده که راحتی خاصی را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از آپشن‌های اغلب اس یو وی‌ها تاشدن صندلی‌های عقب است که در رنو کولیوس با استفاده از این آپشن، فضایی برابر با 1690 لیتر در اختیار قرار می‌دهد. یکی از آپشن‌های بسیار محبوب خودروهای نوین استفاده از سنسور باز شو درب صندوق با استفاده از کشیدن پا در زیر سپر عقب است که رنو کولیوس از آن بی بهره نیست.

آپشن‌های داخل کابین رنو کولیوس

یکی دیگر از آپشن‌های رنو کولیوس استفاده از نمایشگر ال سی دی در صفحه کیلومتر شمار است که دارای توانایی تغییر رنگ، نمایش میزان مصرف سوخت و نمایش وضعیت دنده و کیلومتر شمار به صورت دیجیتال است. در قسمت فرمان نیز شاهد یک دوردوزی چرمی شیک و تمیز هستیم و با دکمه‌های تعبیه شده بر روی آن، راننده توانایی استفاده از مدیاپلیر و آپشن‌های دیگر خودرو را در حین حرکت دارا است. در قسمت سقف نیز مانند بقیه اس یو وی‌ها، سانروفی با ضخامت 0.8 میلی متر و طولی تا صندلی‌های پشت است. یک آپشن جالب دیگر کنترل از راه دور برای گرم کردن شیشه‌ها و روشن نمودن اتومبیل پیش از سوار شدن است که در فصل زمستان بسیار کاربردی است. در قسمت دنده و سیستم تهویه هوا از قطعات کرومی برای زیباتر دیده شدن کابین استفاده شده است.

انواع مدل‌های رنو کولیوس

کمپانی رنو برای فروش بهتر و تفاوت سلیقه خریداران تصمیم به تولید سه مدل متفاوت کرده است. برخی آپشن‌ها و ویژگی‌های نظری در این سه مدل با هم تفاوت دارد. این مدل‌ها با نام‌های Zen ،Intence و Life شناخته می‌شوند. مدل Intence به اصطلاح مدل فول آپشن رنو کولیوس است و تمامی آپشن‌هایی که در دو مدل دیگر وجود ندارند در این مدل جمع شده است. 

انواع مدل‌های رنو کولیوس

علاوه بر امکانات دیجیتالی و به نوعی امکاناتی که برای استفاده شخصی سرنشینان تعبیه شده ، برخی از آپشن‌ها با اینکه جلوی چشم نیستند، اما بسیار منحصر به فرد و پرکاربرداند، از جمله می‌توان به فرمان برقی (EPS) که باعث نرمی فرمان می‌شود، می‌توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایدار خودرو (ESC) که به راننده در هنگام ترمزگیری برای جلوگیری از انحراف و  عبور از پیچ‌ها کمک می‌کند، اشاره کرد؛ این سیستم با کمک سیستم کنترل کشش به جلوگیری از لیز خوردن اتومبیل کمک می‌کند.

در کنار این آپشن‌ها سیستم کمکی پارک آسان (EPA) و سیستم کنترل کشش (TCS) که باعث جلوگیری از لیز خوردن اتومبیل و به اصطلاح بوکسوات کردن چرخ‌ها می‌شود از جمله آپشن‌های جذاب آن است. در کنار اینها شاهد سیستم فوق پیشرفته ترمز اضطراری (AEBS) هستیم که در مواقع ضروری از تصادفات احتمالی جلوگیری خواهد کرد. دو سیستم کروز کنترل (ACC) و کنترل خودرو در سراشیبی (HDC) راحتی زیادی را برای راننده فرآهم کرده تا اصلا هنگام رانندگی احساس خستگی نکند. سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) آپشن بسیار جذابی برای خودروهای امروزی است که در رنو کولیوس نیز موجود است.

انواع مدل‌های رنو کولیوس

و اما آپشن‌های ایمنی این خودرو بسیار قوی و باکیفیت است که باعث شده رنو کولیوس بتواند 5 ستاره ایمنی را دریافت کند که از جمله می‌توان به 6 ایربگ در داخل این خودرو و در کنار آن وجود کمربند‌های سه نقطه‌ای پیش کشنده اشاره کرد؛ اما علاوه بر این تجهیزات شاهد آپشن‌هایی برای جلوگیری از هرگونه تصادف احتمالی هستیم که عبارت اند از:

  • هشدار فاصله ایمن (SDW)
  • سیستم تشخیص علائم ترافیکی (TSD)
  • سنسور تشخیص خستگی راننده (TD)
  • دوربین دید عقب (RVC)
  • سیستم هشدار سرعت بالا (ESW)
  • روشن شدن خودکار چراغ‌ها با سیستم هوشمند نوربالا
  • و ... 

مشخصات موتور رنو کولیوس

اما در زیر کاپوت رنو کولیوس یک موتور 2.5 لیتری با 168 اسب بخار نیرو و 226 نیوتن گشتاور قرار دارد که با چهار سیلندر خطی شکل، تمامی قدرت خود را توسط گیربکس CVT به محورهای جلو منتقل می‌کند. اما این سوال پیش می‌آید که چگونه از این خودروی دیفرانسیل جلو می‌توان در زمین‌های آفرودی استفاده کرد؟

مشخصات موتور رنو کولیوس

جواب بسیار ساده و مهندسی شده است، رنو کولیوس با آپشن آفرودی (Selec-Trac) توانایی انتقال قدرت به محورهای عقب را نیز داراست که به صورت انتخابی در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بتواند در مواقع لزوم از این قابلیت استفاده کند. اگر بخواهیم به جزئیات این سیستم بپردازیم، کمپانی رنو از یک سیستم چهار چرخ هوشمند All mode 4x4-i استفاده نموده که فقط در کمپانی رنو و کمپانی نیسان وجود دارد. این قابلیت توسط سوئیچی که در کنار فرمان تعبیه شده فعلا می‌شود و حالت‌های رانندگی 2WD و 4WD را در اختیار راننده قرار می‌گذارد.

اما علاوه بر خودروی آفرودی بودن، یک خودروی اسپرت و پرقدرت نیز هست و با استفاده از گیربکس CVT برند معروف X-Tronic توانایی تبدیل شدن به دنده دستی و هم دنده اتوماتیک را داراست. در حالت رانندگی شهری و آرام می‌توان از حالت اتوماتیک استفاده نمود، اما وقتی بحث سرعت به میان می‌آید، رنو کولیوس با استفاده از این آپشن تبدیل به یک خودروی دستی و در حالت اسپرت با گشتاور و قدرتی بیشتر توانایی پر کردن صفر تا صد کیلومتر در ساعت را تنها در 9.8 ثانیه پیدا می‌کند. با این حال خودرویی بسیار کم مصرف و بهینه سازی شده است و در هر بار طی کردن 100 کیلومتر مسافت تنها 8.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. اما لازم به ذکر است که این سوخت در حالت تک دیفرانسیل و به صورت میانیگ ترکیبی جاده‌ای و شهری محاسبه شده است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
هومن رضایی
20 فروردین 1399
حیرت کردم از مصرف 8 لیتری این خودرو که برای یه شاسی بلند خیلی عالیه واقعا باید این نکته مثبت رو در نظر گرفت
پاسخ
سپهر مقدم
20 فروردین 1399
واقعا برای کمپانی رنو متاسفم که روی همچین خودرویی با طراحی عالی یک موتور 2.5 لیتری با 160 اسب بخار گذاشته که هیچوقت نتونه به گَرد پای بقیه اس یو وی های مطرح دنیا برسه واقعا حیف
پاسخ
کامران احدی
27 اسفند 1398
سلام خسته نباشید مقاله خوبی بود و میخواستم بگم یکی از نکات خیلی خوب رنو کولیوس طراحی داخلی و صندلی هالی بینظیری که داره حتی میتونم به جرئت بگم با سری G کلاس بنز میتونه رقابت کنه و عالیه
پاسخ
ایوب احمدیان
11 شهریور 1398
سلام مقاله های قشنگی در زمینه خودرو قرار میدید فقط لطفا اگه میشه یه مقاله هم در مورد لندرور های قدیمی و پاژن هم منتشر کنیذ حتما استقبال میشه ازشون
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.