انتشار: 1398/2/13
بروزرسانی: 1402/5/4
scomberomorus | ماهی شیر (Seer Fish)

ماهی شیر (Seer Fish) | از ماهی شیر یا شیرماهی چه می‌دانید؟

ماهی شیر (Seer Fish) از ماهی‌های مرغوب و محبوب جنوب ایران است که در خلیج فارس و دریای عمان یافت می‌شود. شیرماهی یا ماهی شیر یک نوع ماهی آب شور و دارای اسکلت استخوانی است. این ماهی گوشت بسیار لذیذی دارد. شیرماهی روی بدن خود فلس و پولک دارد. ماهی شیر تنها یک استخوان مرکزی داشته و این امر ،خوردن آن را برای افراد آسان‌تر می‌کند. این ماهی که از نظر طعم و مزه و تغذیه غنی است، سرشار از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 است.

ماهی شیر (Seer Fish) از ماهی‌های مرغوب جنوب ایران است که در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کند. این ماهی گوشت بسیار لذیذی دارد. از نظر شکل و ظاهر، به ماهی قباد شبیه بوده ولی کمی از ماهی قباد بزرگتر است. ماهی شیر بدنی کشیده با طرح‌هایی راه راه و رنگ آبی نفتی دارد. طول ماهی شیر تا یک متر و گاهی نیز به یک و نیم متر می‌رسد.

وزن این ماهی اغلب بین 5 تا 65 کیلوگرم است. شیرماهی از رده تن ماهیان است و خوراک این ماهی از ماهی‌های کوچکتر و آبزیان پلانکتونی تشکیل می‌شود. ماهی شیر دارای فلس‌های ریز است. هر چقدر بزرگ‌تر باشد گوشت آن بیشتر و خوش‌خوراک‌تر است. البته به دلیل بزرگ بودن ماهی، به‌ صورت فیله‌های تکه شده و برش کالباسی به فروش می‌رسد.

ماهی شیر (Seer Fish) | از ماهی شیر یا شیرماهی چه می‌دانید؟

خصوصیات ماهی شیر (Seer Fish) 

شیرماهی (Seer Fish) در منطقه وسیعی در جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه، چین، ژاپن، استرالیا و همچنین سواحل شرقی آفریقا پیدا می‌شود. ماهی شیر باله دمی دو شاخه دارد که از ویژگی‌های مهم این ماهی به شمار می‌رود. از نظر ظاهری بدن این ماهی دوکی شکل و مقطع عرضی آن بیضی است. این ماهی را می‌توان اغلب در آب‌های کم عمق و در طول شیب‌های ساحلی یافت.

این ماهی دارای استخوان‌های بلند سمی است که در صورت تماس با بسیاری از موجودات دریایی می‌تواند کشنده باشد. هر چند تاکنون گزارش‌هایی از مرگبار بودن آن برای انسان به دست نرسیده است ولی باعث درد، سردرد و تهوع می‌شود. شیرماهی‌ها معمولا به انسان حمله نمی‌کنند مگر آنکه تحریک بشوند. در صورت گزیده شدن توسط شیرماهی‌ها باید به ‌سرعت عضو گزیده شده را در معرض آب گرم قرار داده و بلافاصله به پزشک مراجعه نمود.

خصوصیات ماهی شیر (Seer Fish) 

نحوه صید ماهی شیر؛ بهترین طعمه برای ماهی شیر چیست؟

ماهی شیر (Seer Fish) از جمله ماهیان بسیار ممتاز و صادراتی در اکثر کشورهای دنیا محسـوب می‌شود. از گروه ماهیان سطـحی‌زی و درشـت کرانه‌ای است که مهاجرت‌های طولانی در طول ساحل تا 1000 مایل را نیز انجام می‌دهد. مهمترین ابزار صید بکار برده شده برای ماهی شیر در اقیانوس هند، تورهای گوشگیر است که به طور متوسط 55 درصد از کل صید را تشکیل می‌دهد. صید ماهی توسط تورهای گوشگیر به 3 روش صورت می‌گیرد.

  • چشمه گیر شدن یا تنها گیر شدن یا گوشگیر 
  • تور پیچ شدن از طریق دندان‌ها، فک‌ها یا زوائد بدن 
  • سرگیر شدن

به صورت انحصاری در آب‌های اقتصادی کشور عمان، تورهای گوشگیر شناور و ثابت به عنوان تورهای غالب برای ماهی شیر استفاده می‌شود که اندازه چشمه تورها از 16 تا 6 سانتیمتر در نوسان است و چشمه تورهای 7 و 12 سانتیمتر بیشترین سهم صید را دارند.

نحوه صید ماهی شیر؛ بهترین طعمه برای ماهی شیر چیست؟

نحوه صید ماهی شیر جنوب در ایران چگونه است؟

میانگین صید ماهی شیر در آب‌های جنوب کشور در حدود 20 هزار تن بوده که سهم صید استان سیستان و بلوچستان حدود 26 درصد است. در حوزه آب‌های استان سیستان و بلوچستان در طی سال‌های اخیر، صید شیرماهی بیش از  40 درصد رشد داشته است که نتیجه افزایش فعالیت‌های صیادی، بویژه استفاده گسترده از تورهای گوشگیر می‌تواند باشد.

بنابراین، به دلیل نقش  شیر ماهی در درآمد صیادان منطقه و همچنین اهمیت تورهای گوشگیر، به عنوان ابزار غالب صید، با اهداف تعیین ترکیب طولی شیر ماهی به تفکیک چشمه تورها و سایر ابزارهای صید و تعیین نسبت صید ماهیان نابالغ و بررسی نسبت صید این ماهی در ابزار صید مطالعاتی انجام شده است.

نحوه صید ماهی شیر جنوب در ایران چگونه است؟

صید ماهی شیر با تور گوشگیر یا (Gillnets)

در ایران، هر چند که مطالعات متعددی در خصوص بیولوژی تولید مثل و تغذیه و ارزیابی ذخایر ماهی شیر صورت گرفته، اما مطالعات در مورد تورهای گوشگیر مورد استفاده این گونه و بررسی کارایی صید آنها کم است. تورهای گوشگیر، تورهای بافته شده‌ای هستند که به صورت عمودی داخل آب فرو می‌روند. یک ردیف شناور متصل شده در طناب بالایی و یک ردیف وزنه متصل به طناب پایینی در گوشگیر باعث می‌شود تا به صورت عمودی داخل آب بایستد.

تورهای گوشگیر ابزاری برای صیدماهی به روش انتظاری هستند. روش کار این تورها به این صورت است که به مدت زیاد در یک نقطه بی‌حرکت باقی می‌مانند؛ به این ترتیب ماهی‌ها نسبت به وجود آن بی‌تفاوت شده و در دام می‌افتند. انواع تورهای گوشگیر ثابت و متحرک وجود دارد که هر کدام برای موقعیت‌های خاص ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صید ماهی شیر با تور گوشگیر یا (Gillnets)

اصطلاح چشمه تور در تورهای گوشگیر

چشمه تور در واقع به سوراخ‌های موجود در تور گوشگیر گفته می‌شود که ماهی داخل آنها گیر می‌افتد. سایز این چشمه‌ها در انواع گوشگیر متفاوت بوده و در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند. بنابراین برای صید انواع مختلف ماهی از انواع گوشگیر با چشمه تورهای مختلف استفاده می‌شود.

بر اساس نتایج به دست آمده، برای صید شیرماهی، چشمه تور 171 میلیمتر می‌تواند با هدف صید مسئولانه برای بهره برداری از ذخائر این ماهی مجاز شناخته شود. از اهرم‌های مهم قابل اجرا در مدیریت صید ابزارهای صید تور-محور از قبیل تورهای گوشگیر، استفاده از حداقل اندازه چشمه تور مجاز بوده که هدف آن به حداقل رساندن صید ماهیان نابالغ جهت نزدیک شدن به صید پایدار ذخایر است.

اصطلاح چشمه تور در تورهای گوشگیر

اجرای ممنوعیت استفاده از چشمه تورهای 110-57 میلیمتر برای صید شیرماهی الزامی است. بنظر می‌رسد استفاده از تورهای با اندازه چشمه 146 میلیمتر و بزرگتر، برای صید مسئولانه ماهی شیر مناسب می‌باشند. با این وجود، پیشنهاد چشمه تور استاندارد نیاز به بررسی مجدد در آزمایش‌های میدانی دارد.

  • به نظر شما بهترین روش صید شیرماهی چیست؟
  • کدام یک از مناطق ایران برای صید ماهی شیر مناسب‌تر است؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
7 خرداد 1402
ماهی شیر استخوان دارد؟ طعم گوشتش شبیه کدوم ماهی است؟
پاسخ
مهدی
4 خرداد 1401
سلام منم از ماهی شیر خوشم میاد.ولی شاید ماه یک دفع یا دوبار بخورم ،بیشتر از ماهی هور درست میکنن خونه بهترین ماهی داخل ایران با عربستان حلوسفید هستش خیلی خوشمزه ،؛کسی اگه برای اولین بار بخوره سرطان نمیگیره یکی از خاصیتش همینه خیلی طرفدارشم حلو سفید.... شیرماهی هم خاصیت خوبی داره ویتامین زیادی داره هر دو شون
پاسخ
امیر
9 آذر 1400
بو داره ماهی شیر چون من قزل الا میگیرم فقط به خاطر نداشتن بو جواب بدید لطفا
پاسخ
امید
3 آبان 1399
09393740032کسی میدونه لوازم ماهیکیری کجاهست شمارش بده
پاسخ
فرهاد گاهانی
7 اردیبهشت 1399
شیرماهی یکی از مقوی ترین ماهی های موجوده
پاسخ
سمیرا کیمیاگر
7 اردیبهشت 1399
من فقط شیرماهی میخورم فقط بخاطر اینکه تیغ نداره خیلی راحت هم میشه درستش کرد
پاسخ
نیما کیانفر
7 اردیبهشت 1399
شیرماهی داخل ایران خیلی کیفیت خوبی داره
پاسخ
کیارش احمدزاده
7 اردیبهشت 1399
شیر ماهی بهترین و خوشمزه ترین ماهی دنیاس
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.