انتشار: 1397/6/8
بروزرسانی: 1402/8/20
unauthorized-fishing-areas | در مناطق غیر مجاز، ماهیگیری ممنوع است

در مناطق غیر مجاز ماهیگیری ممنوع است!

صید آبزیان در مناطق غیر مجاز ماهیگیری ممنوع است. با کسب مجوز در فصول مجاز سال فقط می‌توانید نسبت به صید در مناطق مجاز ماهی گیری اقدام نمایید. ماهیگیری و صید انواع آبزیان می تواند جذاب و لذت بخش باشد. اما شکار در تمامی مناطق آبی مجاز نیست و یا منوط به دریافت مجوز است. در این مقاله به معرفی مناطق غیر مجاز ماهی گیری خواهیم پرداخت.

ماهی گیری یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های جذاب در جهان است. اما بر خلاف تصور بسیاری از افراد، صید آبزیان در همه مناطق آبی مجاز نیست. از جمله دلایل ممنوعیت صید در برخی از مناطق آبی کشور می‌توان به مواردی همچون صید بی رویه، محافظت از گونه‌های در حال انقراض، فصل تخم ریزی ماهیان و محافظت از اکوسیستم طبیعی حیات وحش اشاره کرد. مناطق غیر مجاز ماهی گیری بسیاری در ایران وجود دارند که صید در آن‌ها ممنوع است و یا با کسب مجوز در دو یا سه ماه بلامانع خواهد بود.

عدم توجه به قوانین موجود و انجام صید در مناطق ممنوعه ماهی گیری علاوه بر تعلیق مجوز صید، می‌تواند جرایم نقدی سنگینی را در بر داشته باشد. با شناخت مناطق غیر مجاز ماهی گیری در ایران از این مشکلات در امان مانده و به حفظ گونه‌های جانوری کمک خواهید کرد.

در مناطق غیر مجاز ماهیگیری ممنوع است

معرفی مناطق غیر مجاز ماهی گیری

ماهیگیری در هر مکانی نیازمند دریافت و کسب مجوز ماهیگیری است. ماهیگیری در همه منابع آبی امکان‌پذیر نیست و در برخی از مکان‌ها صید ماهیان و آبزیان ممنوع است. در حال حاضر به دلیل صید بی‌رویه و همچنین کمبود منابع آبی و خشکسالی در اکثر نقاط ماهیگیری ممنوع بوده و مجوز ماهیگیری صادر نمی شود؛ و تنها در برخی از دریاچه‌های مصنوعی مانند دریاچه ارم ماهیگیری انجام می‌شود.

قبل از اقدام به رفتن به نقاط دیگر برای ماهیگیری اطلاعات لازم را در مورد مجوزهای ماهیگیری و شرایط آن از طریق سازمان محیط زیست آن منطقه به دست بیاورید.

معرفی مناطق غیر مجاز ماهی گیری

مجوز ملی و منطقه‌ای دریافت کنید

برای صید در مناطق غیر مجاز ماهی‌گیری در فصل‌های مجاز و زمان‌های اعلام شده از سوی محیط زیست منطقه نیاز به مجوز ملی و منطقه‌ای دارید. این مجوز‌ها به افراد بالاتر از 16 سال تعلق می‌گیرد.

  1. مجوز ملی: مجوزی که از سوی سازمان محیط زیست کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم به فرد اعطا می‌شود.
  2. مجوز محلی: هر فرد می‌تواند تنها یک مجوز محلی دریافت کند و برای صید در استان‌ها و مناطق دیگر باید مجوز لازم را از محیط زیست همان منطقه دریافت کند.

مجوز ملی و منطقه‌ای دریافت کنید

فصل شکار هر ماهی با ماهی دیگر متفاوت بوده و با توجه به خصوصیات ماهی و شیوهٔ زندگی آنها مشخص می‌شود. عموما فصل صید در مناطق غیر مجاز ماهی گیری بستگی به چند عامل مهم دارد:

  • در مواقعی که میزان گونه‌های آبزیان به تعداد معینی برسد کارشناسان محیط زیست حد مجاز صید را برای شکارچی تعیین می‌نمایند
  • اداره محیط زیست دوره مشخصی از سال را همچون ماه‌های تیر تا دی، یا فصل پاییز و زمستان برای صید در مناطق غیر مجاز ماهی گیری آزاد اعلام می‌کند تا شکارچی بتواند به تعداد مشخص شده از سوی کارشناسان و با داشتن مجوز به صید بپردازد.

مجوز ملی و منطقه‌ای دریافت کنید

بر این اساس صید دیگر آبزیان که در لیست شکار قرار ندارند، مشمول جریمه است و اگر فرد بیش از حد لازم ماهی صید کند مجوز او تعلیق خواهد شد. صید کلیه ماهیان در فصول تخم ریزی ممنوع است.

معرفی روش‌های غیر قانونی صید؛ مناطق غیر مجاز ماهی گیری

صُیاد نمی‌تواند در مناطق غیر مجاز ماهی گیری از روش‌های غیرقانونی و غیراخلاقی استفاده کند. از جمله روش‌های ممنوعه صید در مناطق غیر مجاز ماهی گیری مواردی همچون تور، اسلحه گرم، سد کردن حوزه آبریز، اتصال جریان الکتریسیته به آب، مسموم کردن آب رود و مواردی از این دست می‌باشد.

  • برخورد شما با کسانی که در مناطق غیرمجاز ماهیگیری می‌کنند چیست؟

  • مناطق غیرمجاز صید ماهی در ایران کدام است؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.