انتشار: 1400/12/9
بروزرسانی: 1402/6/1
why-the-lion-is-the-king-of-the-forest | چرا شیر سلطان جنگل است؟ | حیوانی به شدت اجتماعی که از کفتار می‌ترسد!

چرا شیر سلطان جنگل است؟ | حیوانی به شدت اجتماعی که از کفتار می‌ترسد!

از دیرباز تا کنون این تصور را داشتیم که شیر درنده‌ترین و وحشی‌ترین حیوان موجود در طبیعت است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا شیر سلطان جنگل است؟ چرا حیوانی با این ابهت از کفتار می‌ترسد؟ در ادامه به توضیح هریک از این موارد به طور مفصل می‌پردازیم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شیر، یکی از شناخته شده‌ترین حیوانات وحشی از زمان‌های قدیم تا به حال بوده است. شیرها بیشتر در شب فعال هستند و در زیستگاه‌های مختلفی زندگی می‌کنند. اما علفزار، بوته‌های متراکم و جنگل‌های باز را ترجیح می‌دهند. از نظر تاریخی، آن‌ها در بسیاری از اروپا، آسیا و آفریقا زندگی می‌کردند. اما اکنون عمدتاً در بخش‌هایی از جنوب آفریقا یافت می‌شوند.  جمعیت جدا شده از حدود 650 شیر آسیایی، نژاد کمی کوچکتر را تشکیل می‌دهند که تحت حفاظت شدید در پارک ملی گیر و پناهگاه حیات وحش هند زندگی می‌کنند. حال می‌خواهیم بدانیم چرا شیر سلطان جنگل است؟ آیا سلطان جنگل باید از کفتار بترسد؟! واقعیت‌های جالبی را در این مطلب در رابطه با شیر خواهید دانست.

تاریخچه عجیب و غریب شیرها

کلمه شیر از لاتین: leo و یونانی باستان: λέων (leon) مشتق شده است. دو نوع زیرگونه شیر وجود دارد. یکی از آنها Panthera leo melanochaita نام دارد و در سراسر آفریقای جنوبی و شرقی زندگی می‌کند. دومین زیرگونه شیر با نام علمی Panther leo در غرب آفریقا، آفریقای مرکزی و آسیا زندگی می‌کند.

تاریخچه عجیب و غریب شیرها

شیر یک گربه‌سان سلطنتی؛ شیر سلطان جنگل

شیرها بعد از ببرها دومین گربه‌سانان بزرگ دنیا هستند. این گربه‌ی سلطنتی که به عنوان "پادشاه جانوران" یا "پادشاه جنگل" شناخته می‎‌شوند، زمانی در آفریقا، آسیا و اروپا زندگی می‌کرد. اما اکنون فقط در بخش‌هایی از آفریقا و هند زندگی می‌کند.همانظور که در ابتدا گفتیم کارشناسان مدت‌هاست که دو زیرگونه شیر به نام‌های Panthera leo (شیر آفریقایی) و Panthera leo persica (شیر پارسی) را شناسایی کرده‌اند. به گفته یکی از اعضای اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، شیرهای آفریقای غربی و مرکزی نسبت به شیرهای شرق و جنوب آفریقا،  به شیرهای آسیایی شباهت بیشتری دارند.

شیر یک گربه‌سان سلطنتی

چرا شیرها غرش می‌کنند؟

شیرها رفتارهای ارتباطی بسیار پیچیده‌ای دارند و تماس‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. اما به عنوان پادشاه غرش شناخته می‌شوند. صدای غرش شیرها از فاصله 8 کیلومتری شنیده می‌شود. به همین علت است که شیر سلطان جنگل نام گرفته است.

خصوصیات اخلاقی شیرها

به طور کلی، شیرها حیوانات منزوی هستند. شیرها در گروه‌هایی به نام «پراید» زندگی می‌کنند هرگروه می‌تواند شامل 40 شیر باشد. با این حال، برخی از شیرهای هر دو جنس، کوچ می‌کنند و ترجیح می‌دهند تنها زندگی کنند. شیرها با وجود قوی و فعال بودن، بیشتر روز را در خواب می‌گذرانند! در واقع میانگین زمانی که آنها برای فعالیت اختصاص می‌دهند دو ساعت در روز است و حتی می‌توانندتا 20 ساعت در روز بخوابند! این به این دلیل است که آنها غدد عرق زیادی ندارند، بنابراین برای حفظ انرژی، نیاز به استراحت دارند. آنها ترجیح می‌دهند در شب که هوا خنک تر است فعالیت بیشتری داشته باشند. عجیب نیست که شیر سلطان جنگل است.

خصوصیات اخلاقی شیرها

آیا شیرها پادشاه جنگل هستند؟

شیرها زمانی در اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و شمال هند زندگی می‌کردند. اکنون شیرها عمدتاً در آفریقا زندگی می‌کنند. به غیر از گروه کوچکی از شیرهای آسیایی که در جنگل گیر (جنگلی در هند)  زندگی می‌کنند. شیرهای آفریقایی زیستگاه‌های مختلفی دارند، از جنگل‌های باز گرفته تا محیط‌های خشن بیابانی، این حیوانات همه کاره می‌توانند با محیط‌های مختلف سازگار شوند، اگرچه هرگز آنها را در جنگل‌های بارانی نخواهید یافت. شیر سلطان جنگل است و از قدیم‌الایام این ذهنیت در مردم ایجاد شده است.

آیا شیر سلطان جنگل است؟

وزن شیر چقدر است؟

طبق گفته باغ وحش ملی اسمیتسونیان، شیرهای آفریقایی می‌توانند از سر تا دم بین 9 تا 10 فوت (3 متر) رشد کنند؛ و طول دم آن‌ها حدود 2 تا 3 فوت (60 تا 91 سانتی متر) باشد. وزن آنها معمولاً بین 330 تا 550 پوند (150 تا 250 کیلوگرم) است که نرها به بالاترین حد این محدوده می‌رسند. شیرهای آسیایی کمی کوچکتر از شیرهای آفریقایی هستند. طبق اعلام فدراسیون جهانی حیات وحش (WWF)، آنها از سر تا دم 6.6 تا 9.2 فوت (2 تا 2.8 متر) طول و بین 242 تا 418 پوند (110 تا 190 کیلوگرم) وزن دارند. شیرهای آسیایی دارای چین خوردگی پوست هستند که در امتداد شکم آنها قرار دارد، این ویژگی به ندرت در شیرهای آفریقایی دیده می‌شود. 

شیرها چقدر عمر می‌کنند؟

معمولا طول عمر شیرها بین 10 تا 15 سال است.

تفاوت شیر نر و شیر ماده

شیرهای نر نه تنها بزرگتر از شیرهای ماده هستند، بلکه دارای موهای ضخیم مشخصی در اطراف سر خود هستند که ماده‌ها این نشانه را ندارند. به گفته مسیولین باغ وحش سن دیگو، بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین یال‌ها برای جفت‌گیری ماده‌ها تاثیرگذارتر و برای نرهای رقیب ترسناک‌تر هستند. یال همچنین از گردن نر در هنگام دعوا بر سر قلمرو انتخاب جفت محافظت می‌کند. شیرهای آفریقایی در مقایسه با پسرعموهای آسیایی خود یال‌های بزرگ‌تر و باشکوه‌تری دارند.

تفاوت شیر نر و ماده

شیرها کجا زندگی می‌کنند؟

شیرهای آفریقایی در آنگولا، بوتسوانا، موزامبیک، تانزانیا، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی و سایر بخش‌های جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، شیرهای نر از قلمرو پراید دفاع می‌کنند، که ممکن است شامل مساحتی به وسعت 100 مایل مربع (259 کیلومتر مربع) از بوته‌ها، مراتع و جنگل‌های باز باشد.
شیرهای آسیایی فقط در ایالت گجرات هند، (در غرب هند) یافت می‌شوند. جایی که بیشتر آن‌ها در پارک ملی محافظت شده گیر زندگی می‌کنند. (یک پناهگاه حیات وحش به وسعت 545 مایل مربع 1412 کیلومتر مربع). طبق گفته پارک ملی گیر، دولت هند در سال 1965 این سرزمین را که شامل جنگل‌های برگریز، مراتع، جنگل‌های بوته ای و تپه های سنگی است، به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین کرد. علاوه بر بیش از 500 شیر و 300 پلنگ، این پارک محل زندگی آهو، بز کوهی، شغال، کفتار، روباه، خزندگان و بیش از 200 گونه پرنده است.

شیرها چه می‌خورند؟

شیرها هر چیزی را می‌کشند، از موش و مارمولک گرفته تا سایر حیوانات بزرگ برای تغذیه گله. اگر فرصتی پیش بیاید، شیرها از سگ‌های وحشی یا کفتارها قتل می‌دزدند.
بیشتر شکار هنگام غروب تا طلوع صبح انجام می‌شود و دمای پایین‌تر برای ساعت‌های طولانی صرف جستجوی غذا ضروری است. در روزهایی که غذا در دسترس است، یک شیر نر متوسط می تواند 15 درصد وزن بدن خود را مصرف کند.

رژیم غذایی

شیرها گوشتخوار هستند. آنها جز شکارچیان راس هستند، به این معنی که در بالای زنجیره غذایی بدون شکارچی طبیعی قرار دارند. آنها حیوانات را در زیستگاه اطراف خود شکار می‌کنند که معمولاً شامل بز کوهیُ فیل ها، کرگدن ها، جوندگان، خزندگان، حشرات و حتی کروکودیل ها را شکار کنند. آنها همچنین طعمه پلنگ، یوزپلنگ، کفتار یا سگ وحشی را جمع آوری کرده یا می‌دزدند.

شیر شکارچی خودش شکار می‌شود!

شیرهای آفریقایی تمایل به شکار حیوانات بزرگ مانند آنتلوپ، گورخر، گراز، کرگدن، اسب آبی و وحشی دارند. شیرهای آسیایی همچنین حیوانات بزرگی از جمله گاومیش، بز، نیلگای (آنتلوپ بزرگ آسیایی)، چیتال و سامبار (دو نوع آهو) را شکار می‌کنند. طبق گفته باغ وحش ملی اسمیتسونیان، شیرها می‌توانند حیواناتی با وزن 1000 پوند را نیز بکشند، اما در صورت بروز فرصت، حیوانات کوچکتری مانند موش و پرندگان را نیز شکار می‌کنند.

شیر شکارچی خودش شکار می‌شود

همیشه پشت یک شیر نر موفق یک شیر ماده شکارچی وجود دارد!

ماده‌ها شکارچیان اصلی هر گروه هستند و به طور مشترک در مهمانی‌های شکار برای محاصره و از بین بردن طعمه کار می‌کنند. شیرها می‌توانند تا 50 مایل در ساعت (80 کیلومتر در ساعت) برای مسافت‌های کوتاه بدوند و تا 36 فوت (11 متر)، تقریباً به اندازه طول یک اتوبوس مدرسه پرش داشته باشند.

به گزارش ALERT:

  • "برای به زمین زدن شکار، شیرها روی پشت حیوانات بزرگتر از خودشان می‌پرند، اما برای شکار حیوانات کوچکتر به آنها ضربه می‌زنند. به این معنی که آن‌ها پنجه خود را دراز کرده و پاهای شکار را هدف قرار می‌دهند. شیرها برای کشتن شکار خود از آرواره‌های قدرتمند خود برای گرفتن گردن حیوان یا خفه کردن آن استفاده می‌کنند."
  • گاهی اوقات، نرها به شکار می‌پیوندند، به خصوص اگر طعمه بسیار بزرگ باشد. مانند یک فیل یا گاومیش آبی. به گفته محققان کارنگی، نرهای آفریقایی که به تنهایی زندگی می‌کنند، تمایل دارند در پوشش گیاهی انبوه پنهان شوند تا با روش کمین کردن شکار کنند.
  • شیرها معمولاً در شب شکار می‌کنند و اغلب در اطراف چاله‌های آب، نهرها و رودخانه‌ها کمین می‌کنند، زیرا این مناطق کانون شکار هستند. به گزارش ALERT، شیرها نیز لاشخور می‌کنند و در سرقت قتل‌های دیگر شکارچیان یا خوردن باقیمانده‌ها دریغ نمی‌کنند.

همیشه پشت یک شیر نر موفق یک شیر ماده شکارچی وجود دارد!

با اعضای بدن شیر آشنا شوید

در زیر به معرفی برخی از اعضای بدن شیر اشاره می‌کنیم.

دندان‌های شیر؛ تیز و برنده

شیرها سه نوع دندان دارند:

  • دندان های ثنایا که کوچکترین دندان‌های جلوی دهان هستند برای گرفتن و پاره کردن گوشت استفاده می‌شود.
  • دندان نیش، چهار دندان بزرگ (در هر طرف دندان های ثنایا)، می‌تواند تا 7 سانتی متر طول داشته باشد. از آنها برای کندن پوست و کندن گوشت استفاده می‌شوند.
  •  Carnassial، تیزترین دندان در پشت دهان، مانند یک جفت قیچی برای برش گوشت عمل می‌کند.
  • شیرها می‌توانند آرواره‌های خود را تا 28 سانتی‌متر باز کنند!

دندان‌های شیر؛ تیز و برنده

زبان شیر همانند سمباده‌ای خشن!

زبان شیر مانند کاغذ سنباده خشن است. روی خارهای کوچکی به نام پاپیلا پوشیده شده است که رو به عقب هستند و برای تراشیدن گوشت از استخوان و کثیفی از خز استفاده می‌شود. این خارها زبان را آنقدر زبر می‌کنند که اگر شیر فقط چند بار پشت دست شما را بلیسد پوستتان به کلی از بین می‌رود!

زبان شیر همانند سمباده‌ای خشن

خز

توله‌های شیر با کت پشمی مایل به خاکستری به دنیا می‌آیند، با لکه‌های تیره که بیشتر پشت، پاها و صورت را پوشانده است. این نقاط به عنوان استتار عمل می‌کنند و به توله‌ها کمک می‌کنند تا با محیط اطراف خود ترکیب شده و در بوته‌ها یا علف‌های بلند تقریباً نامرئی شوند. این لکه‌ها در حدود سه ماهگی شروع به محو شدن می‌کنند، اگرچه برخی، آنها را طولانی‌تر نگه می‌دارند. حتی در بزرگسالی با بزرگتر شدن توله‌ها، خز آنها به تدریج ضخیم تر و طلایی تر می‌شود.

خز

یال

در حدود 12 تا 14 ماهگی، توله‌های نر شروع به رشد موهای بلندتر در اطراف سینه و گردن خود می‌کنند. این شروع یال آنهاست که تا دو سالگی به درستی رشد نکرده است. معمولا یال با افزایش سن طولانی‌تر و تیره تر می‌شود. در برخی از شیرها، می‌تواند روی شکم و حتی روی پاهای پشتی آنها کشیده شود. شیرهای ماده که شیر زن نامیده می‌شوند یال ندارند.

یال

سبیل

همه شیرها سبیل‌های بلندی دارند و شیرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اینها موهای بسیار حساس روی صورت، نزدیک به بینی هستند که به آنها کمک می‌کند تا موانع اطراف خود را حس کنند.
هر سبیل یک نقطه سیاه در ریشه خود دارد. الگوی این لکه‌ها برای هر شیر متفاوت است. همانطور که اثر انگشت خود ما با دیگران متفاوت است. از آنجایی که هیچ دو شیری الگوی یکسانی ندارند، این امکان برای محققان وجود دارد که آنها را در طبیعت از هم تشخیص دهند.

سبیل

دم؛ با دم شیر بازی نکنیم!

درست مانند یک گربه خانگی، یک شیر دم بلندی دارد که به تعادل او کمک می‌کند. برخلاف هر گربه دیگری، دم شیر در انتهای آن یک منگوله سیاه دارد که برای اولین بار در سن پنج تا هفت ماهگی ظاهر می‌شود. این می‌تواند برای هدایت شیرهای دیگر از میان علف‌های بلند استفاده شود. ماده‌ها دم خود را بالا می‌برند تا به توله‌هایشان علامت «دنبالم کن» بدهند و همچنین هنگام شکار طعمه از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. دم شیر نیز نشانگر احساس شیر است. یک شیر با تکان دادن دم خود می‌تواند به دیگران هشدار دهد که از آنها دوری کنند زیرا حالش بد است.

دم؛ با دم شیر بازی نکنیم

چشم‌های شیر؛ جذابیتی فراموش نشدنی

توله شیرها نابینا به دنیا می‌آیند و تا حدود سه تا چهار روزگی شروع به باز کردن چشمان خود نمی‌کنند. رنگ چشمان آنها در ابتدا آبی مایل به خاکستری است و در سن دو تا سه ماهگی شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای مایل به نارنجی می‌کند.چشمان شیر بسیار بزرگ با مردمک های گرد است که سه برابر بزرگتر از چشم انسان است. پلک دوم به نام غشای نشاط آور به تمیز کردن و محافظت از چشم کمک می‌کند. شیرها نمی‌توانند به خوبی چشمان خود را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهند، بنابراین وقتی می‌خواهند به جهات مختلف نگاه کنند، باید تمام سر خود را حرکت دهند.
در شب، یک پوشش بازتابنده در پشت چشم به بازتاب نور ماه کمک می‌کند. این باعث می‌شود بینایی یک شیر هشت برابر بهتر از بینایی یک انسان باشد. آنها همچنین دارای یک تکه خز سفید در زیر چشم خود هستند که به بازتاب نور بیشتر به چشم کمک می‌کند.

چشم‌های شیر؛ جذابیتی فراموش نشدنی

غدد بویایی

شیرها غدد بویایی در اطراف چانه، لب ها، گونه ها، سبیل ها، دم و بین انگشتان پا دارند. این غدد یک ماده روغنی تولید می‌کنند تا پوست خود را سالم و ضد آب نگه دارد. انسان ها غدد مشابهی دارند که زمانی که موهای را برای مدتی نشویند چرب می‌کنند.

حس بویایی

اگر تصویری از شیری دیدید که لب بالایی خود را جمع می‌کند و چهره ای بامزه دارد، به احتمال زیاد از چیزی به نام اندام جاکوبسون خود استفاده می‌کند. این ناحیه کوچکی در سقف دهان است که به شیر اجازه می‌دهد بوی هوا را احساس کند. شیرها با نشان دادن دندان‌هایشان و بیرون آوردن زبانشان می‌توانند بو را احساس کنند و بسنجند که بویی که می‌آید خوب است یا خیر؟

حس شنوایی

شیرها حس شنوایی خوبی دارند. آنها می‌توانند گوش های خود را به جهات مختلف بچرخانند تا به صداهای اطراف خود گوش دهند و می‌توانند طعمه خود را از یک مایل دورتر بشنوند.

چند شیر در یک پراید زندگی می‌کنند؟

به نظر شما چندتا شیر در یک پراید زندگی می‌کنند؟ به نظر می‌رسد 5 تا. دو نفر جلو سه نفر عقب. گذشته از مزاح بی مزه‌ی نویسنده شیرها اجتماعی ترین اعضای خانواده حیوانات هستند که با 25 نفر دیگر در گروه زندگی می‌کنند. این به دلیل در دسترس بودن طعمه در منطقه است. ماده‌ها همگی به هم وابسته هستند و اغلب اکثریت گروه را تشکیل می‌دهند که فقط از 1-4 مرد تشکیل شده است.

جفت گیری شیرها به چه صورت است؟

به گزارش ALERT، شیرهای نر در حدود دو سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند. اما بعید است که قبل از 4 یا 5 سالگی تولید مثل کنند. شیرهای نر آفریقایی که سعی در تصاحب یک پراید دارند، برای جلوگیری از رقابت، همه توله‌ها را می‌کشند. 

زایمان خانم شیر و محافظت از توله‌های خود

اکثر شیرهای ماده در سن 4 سالگی زایمان می‌کنند. دوره بارداری شیرها حدود چهار ماه است. ماده‌ها بچه‌های خود را دور از دیگران به دنیا می‌آورند و توله‌ها را در شش هفته اول زندگی خود پنهان می‌کنند. وزن توله‌ها در بدو تولد تنها حدود 2 تا 4 پوند است. به گفته Animal Corner (0.9 تا 1.8 کیلوگرم)، و آنها کاملاً به مادر خود وابسته هستند. همه ماده‌های یک پراید تقریباً به صورت همزمان جفت می‌گیرند. پس از شش هفته اول پرورش توله‌ها به تنهایی، مادر و توله‌ها دوباره به پراید خواهند پیوست. 

بچه شیر را چه می‌نامند؟

شیرهای جوان را توله می‌نامند. هنگامی که آنها با چشمان آبی متولد می‌شوند، در سن سه ماهگی به رنگ کهربایی تغییر می‌کنند. در یازده ماهگی توله‌ها شروع به شکار می‌کنند و حدود دو سال با مادر خود می‌مانند. ماده‌ها اغلب برای تبدیل شدن به اعضای خانواده باقی می‌مانند. ماده ها معمولاً دو تا سه توله در هر بستر دارند.

بچه شیر را چه می‌نامند

آیا شیر و ببر می توانند همزیستی داشته باشند؟

هند تنها کشوری در جهان است که در حال حاضر خانه هر دوی این گربه‌های بزرگ کاریزماتیک است.  تاریخ و زیست‌شناسی می‌گویند که آنها واقعاً می‌توانند همزیستی داشته باشند.  همانطور که شکارچیان در آفریقا همزیستی دارند، ببرها و شیرها می توانند در مرزهایی که به دقت ترسیم شده‌اند با هم زندگی کنند. 

چرا ببر پادشاه جنگل نیست؟

 ببرها مغز بزرگتری دارند، از لحاظ جسمی و قوی بودن نیز به شیر برتری دارند. 

تهدیداتی که زندگی شیرها را به خطر می‌اندازد

از دست دادن زیستگاه، درگیری با انسان و تجارت غیرقانونی حیات وحش بزرگترین تهدید برای شیرها هستند. در نتیجه گسترش انسان، شیرهای آفریقایی در حال حاضر تنها در 8 درصد از زمین‌هایی که زمانی تحت اختیار آن‌ها بود زندگی می‌کنند.

 

  • آیا می‌دانستید 10 آگوست روز جهانی شیر است؟ از سیمبا گرفته تا اصلان و الکس، امروز در برخی کشورهای جهان روز جهانی این پستانداران شگفت انگیز را که بر قلمروی وحشی حکومت می‌کنند، جشن می‌گیرند. 
  •  یک گروه یا پراید بسته به مقدار غذا و آب می‌تواند تا 40 شیر داشته باشد.
  •  شیرهای ماده شکارچیان اصلی هستند. در حالی که آنها به دنبال غذا هستند، نرها از قلمرو پراید و بچه های خود محافظت می‌کنند.
  • صدای غرش شیر تا هشت کیلومتری شنیده می‌شود.
  •  بوی شیر، قلمرو آنها را مشخص می‌کندکه با استفاده از آن، مرز قلمرو آنها تعیین می‌شود. 
  • ببرها بزرگترین گربه سانان در جهان هستند و می‌توانند به طول 12.5 فوت (با احتساب دم) و تا 650 پوند برسند. از طرفی، شیرها بین 330 تا 550 کیلوگرم وزن و بین 6.5 تا 11 فوت دارند. جالب اینجاست که شیرها دم بلندتری نسبت به ببرها دارند.
  • یک شیر ماده د ر روز به 5 کیلوگرم گوشت نیاز دارد.
  • شیرهای ماده 85 تا 90 درصد شکار پراید را انجام می‌دهند، در حالی که شیرهای نر در قلمرو گشت می زنند و از پراید محافظت می‌کنند.
  • در طبیعت، شیرها به طور متوسط 12 سال و تا 16 سال عمر می کنند. آنها تا 25 سال در اسارت زندگی می‌کنند.
  • اغلب شیرها که اغلب به عنوان "پادشاه جنگل" شناخته می‌شوند، در واقع در ساوانا یا علفزارها زندگی می‌کنند. فقط یک جمعیت از شیرهای جنگلی وحشی در پارک ملی جنگل گیر هند باقی مانده است.

حقایق تکان‌دهنده

  • بیش از 50 درصد شیرهای وحشی که امروزه باقی مانده‌اند، تنها در منطقه‌های حفاظت شده امکان زندگی دارند.
  • اگر جوامع از حیات وحش بهره‌مند شوند، شیرها می توانند در خارج از مناطق حصارکشی شده در مناطق دامداری زنده بمانند. این اصل در قلب همه تلاش‌های حفاظتی ما قرار دارد.
  • امروزه تنها 6 کشور شناخته شده‌اند که هر کدام دارای بیش از 1000 شیر هستند و تنها 10 منطقه به عنوان آینده ای امن برای شیرها به شیرها معرفی شده است. Lion Landscapes در 3 کشور از جمله تانزانیا، کنیا و زامبیا فعالیت می‌کند.
  • قلمرو شیرها می‌تواند در صدها کیلومتر گسترش یابد: به همین دلیل است که آنها نیاز به محافظت در مقیاس چشم انداز دارند.
  • شیرها تقریباً در هر جایی می‌توانند زندگی کنند، زیرا در علفزارهای باز، جنگل‌ها، بوته های انبوه، و مناطق ضخیم و خشک شده ثبت شده‌اند، به شرطی که طعمه کافی در دسترس باشد.
  • شیرهای نر حدود دو سال در محل تولد خود باقی می‌مانند و سپس بیرون رانده می‌شوند. این نرهای پراکنده در برابر درگیری با مردم در جستجوی قلمرو خود آسیب پذیر هستند.
  • بازی برای رشد توله شیر بسیار مهم است. آنها مهارت های حیاتی شکار را از طریق کشتی گرفتن و تعقیب کردن یکدیگر یاد می‌گیرند.

کدام سگ می‌تواند یک شیر را بکشد؟10 سگی که با شیرها می‌جنگند کدامند؟

 ده نژاد سگ به دلیل توانایی آنها در شکار و کشتن شیرها شناخته شده‌اند: روتوایلر، سگ گرگی، ماستیف نیپلین و تبتی، سگ بوربول، رودزیان ریجبک و سگ خونی، فیلا برازیلیرو، دوگو آرژانتینو و کانگال.

قوی‌ترین شیر جهان

سیزنانی در اوایل سال 2007 از یک پراید 20 شیر قوی معروف به Nkuhuma Pride در منطقه سابی سندز شمالی متولد شد. به دلیل توانایی قابل توجه در کشتن گاومیش، یکی از بزرگترین گونه‌های طعمه، در منطقه به «شکارچی بوفالو» معروف شد. این شیر قوی‌ترین شیر جهان نامیده شده است.

آیا شیرها از کفتارها می‌ترسند؟

کفتارها یک تهدید واقعی برای شیرهای ماده و توله‌هایشان هستند، بنابراین شیرهای ماده به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که نسبت به کفتارها احتیاط می‌کنند.

چرا شیرها و کفتارها با هم دشمنند؟

رقابت بین کفتارها و شیرها برای شکار و ادامه زندگی منجر به کودک کشی می‌شود! 

چرا کفتارها می‌خندند؟

"خنده کفتار" در واقع نوعی ارتباط است که برای انتقال ناامیدی، هیجان یا ترس استفاده می‌شود. اغلب، این آواز منحصر به فرد را در طول شکار یا زمانی که حیوانات به صورت گروهی از طعمه تغذیه می‌کنند، می شنوید. 

آیا شیر مقابل کفتار پیروز می‌شود؟

یک شیر نر دو برابر یک کفتار خالدار سنگین‌تر است و با یک ضربه پنجه می‌تواند کفتار بالغ را بکشد. بنابراین، کفتارها در هنگام برخورد با شیرهای بالغ مراقب هستند. پس شیر نر می‌تواند از پس یک کفتار بربیاید اما از پس گروهی از کفتارها احتمالش کم‌تر می‌شود

نیاز به همزیستی

امروزه بیش از 50 درصد از شیرهای وحشی باقی مانده در اراضی محافظت نشده زندگی می‌کنند که با مردم و دام ها مشترک است. بنابراین برای محافظت از شیرها و دیگر گوشتخواران بزرگ در طبیعت، باید حفاظت از آنها را برای افرادی که مناظر را با آنها به اشتراک می‌گذارند ارزشمند کنیم. ما با جوامع محلی و شرکای حفاظت از محیط زیست کار می کنیم تا مناظری را ایجاد کنیم که شیرها با امنیت بیشتری زندگی کنند.

جمعیت شیرهای زنده به مناظر مناسب نیاز دارند

جمعیت‌های زنده شیرهای وحشی، یا هر گونه‌ی گوشتخوار دیگر، به یک زیستگاه سالم نیاز دارند. این همان چیزی است که ما آن را منظره شیر می‌نامیم. کار حفاظت از شیر و تحقیقات ما بر این تمرکز دارد که چگونه جوامع محلی، دام‌ها و شیرها می‌توانند در یک منظره شیر همزیستی داشته باشند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.