انتشار: 1397/7/28
بروزرسانی: 1402/8/28
مزایای تیراندازی با کمان | فواید تیروکمان برای سلامت جسم و روح

مزایای تیراندازی با کمان | فواید تیروکمان برای سلامت جسم و روح

افزایش اعتماد به نفس، تقویت قوای بدنی، افزایش تمرکز و ... از جمله مزایای تیراندازی با کمان هستند. این رشته مانند دیگر ورزش‌ها در سلامتی نقش موثری دارد؛ اما عده‌ای تنها به آن به چشم سرگرمی نگاه می‌کنند و نمی‌دانند که تیراندازی با کمان علاوه بر افزایش سلامتی و قدرت بدنی باعث افزایش تمرکز و اعتماد به نفس در انسان نیز می‌شود به نحوی که حتی روانشناسان هم این ورزش را بسیار توصیه کرده اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تیراندازی با کمان کاهش استرس، فشار عصبی و ایجاد آرامش در کماندار است. کمانداران حرفه‌ای روزانه، ساعت‌ها تمرین می‌کنند، اما حتی برای کمانداران تفریحی نیز مزایای زیادی دارد. تیراندازی با کمان یکی از معدود ورزش‌هایی است که تقریبا همه، صرف نظر از جنسیت، سن یا توانایی، می‌توانند وارد آن شوند و از آن لذت ببرند.

برای مثال تیراندازی با کمان به عنوان یک فعالیت توانبخشی در بیمارستان استوک ماندویل در دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفت. این کار فواید فیزیکی زیادی برای سربازان مجروح داشت و در عین حال حس امید و لذت از زندگی را نیز به آنها بازگرداند.

مزایای تیراندازی با کمان برای انسان

در حقیقت در بیشتر کشورهای پیشرفته این ورزش را به عنوان یک ورزش تفریحی سالم و نشاط آور در نظر می‌گیرند، که جهت افزایش تمرکز، اعتماد به نفس، گردش خون منظم و ... بسیار توصیه می‌گردد. لازم است بدانیم که کمان‌های گران قیمت، ویژه افراد حرفه‌ای است که در مسابقات بزرگ جهانی استفاده می‌کنند. اما با کمان‌های معمولی نیز که قیمت و کیفیت مناسبی هم دارند با صرف کمترین هزینه، می‌توانید این ورزش را شروع کنید.

مزایای تیراندازی با کمان برای انسان

تیراندازی با کمان قدرت بدنی را تقویت می‌کند

کشیدن کمان به کمک انرژی حاصل از ماهیچه‌های سینه، دست‌ها، بازو و ماهیچه‌های بالای کمر انجام می‌شود و بر روی عضلات روتاتورکاف که شانه‌ها را ساپورت می‌کنند کشش وارد می‌کند. زمانی که کمان را می‌کشید، این کشش را برای چند ثانیه داخل عضلات خود محبوس می‌کنید، مانند فرآیندی که در تمرین با وزنه انجام می‌دهید. تکرار این حرکات هنگام تیراندازی باعث ایجاد و تقویت این نواحی و عضلات آن می‌شود.

با این حال، فقط بالا تنه شما نیست که درگیر می‌شود. ثبات و کنترلی که یک کماندار دارد از قسمت پایین تنه و هسته بدن گرفته می‌شود. به حدی که بسیاری از کمانداران در باشگاه بدنسازی تمرینات پایین تنه را در کنار بالاتنه تمرین می‌کنند. همچنین آنها برای بهبود استقامت پایین تنه خود به دویدن می‌پردازند. دویدن نه تنها به شما قدرت می‌دهد، بلکه سیستم قلبی عروقی (قلب و ریه ها) را نیز بهبود می‌بخشد که به نوبه خود عملکرد تیراندازی با کمان را ارتقا می‌دهد.

تیراندازی با کمان قدرت بدنی را تقویت می‌کند | مزایای تیراندازی با کمان

ورزش تیروکمان باعث افزایش تمرکز می‌شود

چه در مسابقات المپیک و یا در باشگاه محلی، داشتن تمرکز برای کمانداران ضروری است. کمانداران باید یاد بگیرند که عواملی را که سبب حواس پرتی آنها می‌شود از ذهن خود دور کنند؛ عواملی همچون وزش باد، صدای پس زمینه و هر گونه نگرانی که درون خود دارند. این توانایی و تمرکز بر روی تکنیک و هدف برای چند دقیقه، می‌تواند تا پایان عمر شما ادامه داشته باشد و به شما این امکان را می‌دهد که تمرکز زیادی روی کارها داشته باشید و اضطراب‌های خود را کنار بگذارید.

تیروکمان سرگرم کننده و لذت بخش است

حتی جدی‌ترین تیراندازان نیز  از ورزش خود لذت برده و با آن سرگرم می‌شوند. گرچه امتیازات بالا،  پیشرفت و برنده شدن در مسابقات مهم است، اما چنانچه از ورزشی که می‌کنید لذت نبرید اوقات کسل کننده‌ای خواهید داشت و ممکن است آن را رها کنید. به صورت کلی درگیر شدن در فعالیت‌هایی که برایتان مفرح و سرگرم‌کننده است، به کاهش بار استرسی شما کمک می‌کند.

تیروکمان سرگرم کننده و لذت بخش است | مزایای تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان روابط اجتماعی را تقویت می‌کند

باشگاه‌های تیراندازی با کمان می‌توانند مکانی عالی برای ملاقات افراد جدید و معاشرت با آنها باشند. تیراندازی با کمان یک ورزش دوستانه و مفرح است. داشتن یک علاقه مشترک به این معنی است که شما همیشه چیزی برای اشتراک گذاشتن دارید. بسیار پیش می‌آید که باشگاه‌ها، رویدادهای اجتماعی خارج از مسابقات و جلسات تمرینی برگزار می‌کنند که فرصت خوبی برای تقویت روابط اجتماعی است.

تیراندازی با کمان اعتماد به نفس را تقویت می‌کند 

مشاهده پیشرفت خود راهی مطمئن برای ایجاد اعتماد به نفس است. تیراندازی با کمان به کودکان مسئولیت پذیری را می‌آموزد. تیروکمان یک ورزش انفرادی است، نه یک ورزش گروهی، بنابراین کودک هرگز احساس نمی‌کند که بقیه اعضای تیم را ناامید می‌کند. در تیراندازی با کمان، شما به سادگی با خودتان رقابت می‌کنید، همیشه سعی می‌کنید امتیاز خود را بالاتر ببرید و مهارت خود را بهبود ببخشید.

تیراندازی با کمان اعتماد به نفس را تقویت می‌کند | مزایای تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان و درمان اوتیسم

تیراندازی با کمان، با ساختار و روال خود، برای کودکان و بزرگسالان اوتیستیک و همچنین هر کسی که ممکن است با ورزش‌های گروهی مشکل داشته باشد، مناسب است. تیراندازی با کمان نیاز به تمرکز و تکرار دارد، چیزی که افراد در طیف اوتیسم ممکن است در آن برتری داشته باشند. تیراندازی با کمان همچنین به دلیل اخلاق ورزشی حاکم بر آن و درک و همدلی هم تیمی‌ها و حریفان مناسب برای این افراد است. این امر می‌تواند برای یک ورزشکار مبتلا به اوتیسم که فشار سر و صدای تماشاگران یا جمعیت در یک رویداد را طاقت فرسا می‌بیند، تفاوت ایجاد کند.

باشگاه‌های تیراندازی با کمان نیز معمولا محیط‌های آرام و کم فشاری هستند که افراد اوتیسمی می‌توانند در آن احساس کنند که در خانه هستند.

تیراندازی با کمان و درمان اوتیسم | مزایای تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان ورزشی کم خطر، سرگرمی مفید برای همه سنین و آسان برای یادگیری است. انجام این ورزش همان طور که در بالا هم اشاره شد سبب افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف و کاهش استرس می‌گردد. ورزش تیراندازی با کمان نیازمند دقت، کنترل، تمرکز، توانایی بدنی و اراده است. افراد با حداقل 30 دقیقه تمرین روزانه تیروکمان، ذهن خود را آرام، قوای بدنی خود را تقویت و سلامت کلی خود را افزایش می‌دهند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.