انتشار: 1401/1/4
بروزرسانی: 1402/7/25
all-about-fishes | همه چیز درمورد ماهی ها | معرفی انواع ماهی در ایران و جهان

معرفی انواع ماهی در ایران و جهان | هر آنچه که باید در مورد ماهی‌ها بدانید

ماهی‌ها، نقش‌های متنوع و قابل توجهی در زندگی ما دارند. ماهی‌ها در انواع و اقسام مختلف در زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرند؛ ماهی، منبع مهمی از غذا برای انسان و بخشی از زنجیره غذایی او است. ماهی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. جالب است بدانید که ماهی‌ها برخلاف ظاهرشان، موجوداتی باورنکردنی با توانایی‌های پیچیده ذهنی، عاطفی و رفتاری هستند. در این مقاله با انواع ماهی در ایران و جهان و هر آنچه که باید در مورد ماهی‌ها بدانید آشنا می‌شوید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهی‌ها از جمله مهره‌داران آبزی هستند. آن‌ها معمولا دارای آبشش، باله‌(عقبی، پشتی، شکمی و ...)، بدنی پوشیده از فلس و ... هستند. اکثر ماهی‌ها موجوداتی خونسرد اند. (جانور خونسرد به موجوداتی می‌گویند که نمی‌توانند دمای بدن خود را نسبت به تغییر دمای محیط تغییر دهند و دمای بدن آنها تابع تغییر دمای محیط است.) با معرفی انواع ماهی در ایران و جهان سعی کردیم تا شما را بیشتر و بهتر با زندگی این آبزیان آشنا کنیم.

هیچ کس واقعا نمی‌داند که چند نوع ماهی مختلف در جهان وجود دارد؛ تعداد بسیار زیادی از آن‌ها هنوز کشف نشده‌اند. ممکن است به زودی بیش از 35000 یا حتی 40000 گونه شناخته شده داشته باشیم! ماهی‌ها اغلب از طبیعت صید می‌شوند یا در مزارع پرورش ماهی پرورش می‌یابند. پرمصرف‌ترین انواع ماهی در جهان شامل ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی کاد، هادوک، تیلاپیا و گربه ماهی است. از انواع ماهی‌ ها در غذاهای مختلفی مانند سوشی، فیش اند چیپس، قلیه ماهی و ... استفاده می شود.

معرفی انواع ماهی در ایران و جهان | هر آنچه که باید در مورد ماهی‌ها بدانید

معرفی انواع ماهی‌ ها؛ انواع گونه‌های ماهی در دنیا

اولین رکورد تکامل ماهی به 500 میلیون سال قبل برمی‌گردد و در حال حاضر بیش از 32000 گونه شناخته شده انواع ماهی در جهان وجود دارد. اگر در گذشته بیشتر درباره ماهی‌ها آگاهی داشتند، قطعا به پرورش سایر ماهی‌ها نیز می‌پرداختند. حدود 84 درصد از همه گونه‌های انواع ماهی در دسته ماهی‌های استخوانی قرار می‌گیرند. 970 گونه از گونه‌های باقی مانده که می‌شناسیم شامل واهی، کوسه و پرتوها هستند. در حالی که 108 گونه هاگ ماهی و لمپری معرفی شده‌اند. در واقع ماهی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ماهی استخوانی(Osteichthyes)، ماهی بی آرواره (Agnatha) و ماهی غضروفی (Chondrichthyes). ماهی‌های زنده امروزی به 5 رده تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • رده ماهی‌های مخاطی یا Hagfish, Myxini مانند مخاط ماهی‌ها یا Hagfishes
  • رده ماهی‌های لامپری Petromyzontida مانند لامپری‌ها
  • رده ماهی‌های غضروفی Chondrichthyes مانند کوسه ماهی‌ها
  • رده ماهی‌های استخوانی، Osteichthye مانند بسیاری از انواع ماهی‌های زینتی
  • رده ماهی‌های گوشت باله Sarcopterygii مانند ماهی‌های ریه دار کنونی

معرفی انواع ماهی‌ ها ؛ انواع گونه‌های ماهی در دنیا

ویژگی‌ها و خصوصیات انواع ماهی در جهان؛ ماهی‌ها چه خوصصیات و ویژگی‌هایی دارند؟

ماهی را می‌توان به محصولات مختلفی مانند کنسرو ماهی تن، سوشی، استیک و ... تبدیل کرد. تهیه و استفاده از این محصولات راحت و آسان بوده و آنها را به انتخاب‌های محبوبی برای افراد پرمشغله تبدیل کرده است. با این حال، صید بیش از حد و آلودگی، منجر به کاهش جمعیت ماهی و نگرانی در مورد ایمنی مصرف آنها شده است. بنابراین آشنایی با انواع ماهی و خصوصیات آنها خالی از لطف نیست. همه ماهی‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که آنها را از سایر حیوانات متمایز می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

‌ماهی‌ها موجودات خونسردی هستند!

همه ماهی‌ها خونسرد هستند، یعنی نمی‌توانند دمای داخلی بدن خود را تنظیم کنند. با این وجود در سال 2015، محققان مرکز علمی شیلات جنوب غربی NOAA، ماهی Opah یا Moonfish را به عنوان اولین ماهی کاملا خونگرم معرفی کردند. اگرچه Opah به خونگرمی پستانداران و پرندگان نیست، اما می‌تواند خون گرم شده را در سراسر بدن خود به گردش در آورد. این ویژگی یک مزیت رقابتی در اعماق اقیانوس سرد برای این جانور محسوب می‌شود. در زیر تصویری از این ماهی را مشاهده می‌کنید.

‌ماهی‌ها موجودات خونسردی هستند! | انواع ماهی ها

ماهی از آبشش برای تنفس استفاده می‌کند

آبشش‌ها اندام‌های منشعبی هستند که در کنار سر ماهی‌ها قرار دارند. این اندام‌ها دارای رگ‌های خونی کوچک بسیار زیادی به نام مویرگ هستند. هنگامی که ماهی، دهان خود را باز می‌کند، آب از داخل آبشش‌ها می‌گذرد و خون موجود در مویرگ‌ها، اکسیژن محلول در آب را جذب می‌کنند. اگرچه همه ماهی‌ها آبشش دارند، اما همه موجودات دارای آبشش، ماهی نیستند.

کیسه هوا یا مثانه شنا در ساختار بدن ماهی چه نقشی دارد؟

اندام‌های تخصصی هستند که با هوا پر شده و ماهی‌ها را شناور نگه می‌دارند. در برخی از گونه‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا با سطوح کم اکسیژن زنده بمانند. این قسمت همچنین به خواب ماهی‌ها کمک می‌کند و برای تشخیص حرکت طعمه و نیز شکارچیان کاربرد دارد. مثانه شنا، مثانه گاز، یا مثانه هوا به توانایی بسیاری از ماهی‌های استخوانی (اما نه ماهی‌های غضروفی) کمک می‌کند تا شناوری خود را کنترل کنند و در نتیجه در عمق آب فعلی خود باقی بمانند. 

کیسه هوا یا مثانه شنا در ساختار بدن ماهی چه نقشی دارد؟ | انواع ماهی ها

اعضای مختلف بدن ماهی شامل چه قسمت‌هایی است؟

انواع مختلفی از ماهی‌ها در جهان وجود دارند که هر کدام دارای آناتومی منحصر به فرد خود هستند. ماهی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند، اما همه آنها دارای ویژگی‌های مشترکی نیز هستند. بیایید با نگاهی دقیق‌تر به بدن ماهی شروع کنیم! در زیر به تمامی قسمت‌های اعضای بدن ماهی و همه چیز در مورد ماهی‌ها اشاره می‌کنیم. لیست قسمت‌های مختلف بدن یک ماهی عبارتند از:

  • چشم‌ها
  • سوراخ بینی
  • دهان
  • آبشش
  • باله‌های پشتی
  • خط جانبی
  • باله دمی
  • باله سینه‌ای
  • باله لگنی

اعضای مختلف بدن ماهی شامل چه قسمت‌هایی است؟

آناتومی بدن ماهی و عملکرد هر کدام؛ همه چیز در مورد انواع ماهی‌ ها

بدن ماهی دارای چهار ناحیه کلی است. پشت در ناحیه کمری، شکم در ناحیه شکمی، سر ماهی در ناحیه قدامی و دم در انتهای خلفی قرار گرفته‌اند. به طور کلی بدن ماهی به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: سر، تنه و دم. سر محل مغز و چشم‌ها، سوراخ‌های بینی و همچنین دهان است.

تنه، بدن اصلی ماهی است و شامل اسکلت، نخاع و همه اندام‌های داخلی می‌شود. دم به حرکت ماهی در آب کمک می‌کند. اسکلت ماهی از ساختمان کلی بدن آن را  تشکیل داده و از غضروف یا استخوان ساخته شده است. در زیر آناتومی بدن ماهی با عملکرد آن‌ها را می‌خوانید:

فلس یا پولک ماهی چیست؟

ماهی‌ها دارای فلس یا در اصطلاح عام آن دارای پولک هستند. فلس‌ها باعث می‌شوند تا ماهی راحت‌تر در آب شنا کند. همچنین فلس‌ها مانند پوست بدن انسان، ماهی را از آسیب محافظت می‌کند.

فلس یا پولک ماهی چیست؟

چشم‌ها در ماهی چه ساختاری دارند؟

چشم‌های ماهی، مردمک‌های گرد بزرگی دارد که اندازه آن‌ها فرقی نمی‌کند. چشم‌های ماهی‌ها در دو طرف سر آنها وجود دارد؛ این بدین معنی است که میدان دید دوچشمی ندارند و در واقع از هر طرف، میدان دید 160 تا 170 درجه‌ای دارند. البته در برخی از گونه‌ها مانند کفشک ماهی، هر دو چشم در یک طرف سر قرار دارد.

سوراخ بینی ماهی چه کاری انجام می‌دهد؟

آیا ماهی‌ها حس بویایی دارند و می‌توانند بو بکشند؟ بله سوراخ‌های بینی ماهی‌ها به اندام‌های بویایی منتهی می‌شوند که معمولا بسیار حساس‌اند، به طوری که ماهی می‌تواند وجود غذا در آب را در فواصل قابل توجهی تشخیص دهد. برای مثال کوسه‌ها به صورت بسیار تکامل یافته‌ای از حس بویایی خود استفاده می‌کنند؛ آنها با کمک حس بویایی خود می‌توانند به تعقیب و پیدا کردن شکار بپردازند.

سوراخ بینی ماهی چه کاری انجام می‌دهد؟

ساختار دهان ماهی چگونه است؟

وظیفه دهان در ماهی، گرفتن غذا و همچنین جریان تنفسی آب است. دهان ماهی‌ها بسته به نوع رژیم غذایی و نحوه تغذیه آنها متفاوت است. چهار نوع دهان مختلف در ماهی‌ها وجود دارد که، همگی به ماهی کمک می‌کنند تا وعده غذایی خود را به بهترین شکل ممکن صید کند. ماهی‌هایی که دهان انتهایی یا بیرون زده دارند عموما از ماهی‌های دیگر تغذیه می‌کنند.

ماهی‌هایی که دهان بزرگتری دارند، عموما شکارچی هستند. انواع دهان تحتانی نیز در ماهی‌ها، معمولا نشان می‌دهد که ماهی از قسمت بستر دریا از موجوداتی مانند سخت پوستان و یا صدف‌ها تغذیه می‌کند.

ساختار دهان ماهی چگونه است؟

خط جانبی در بدن ماهی چیست؟

 خط جانبی یک سیستم حسی است که به ماهی‌ها اجازه می‌دهد تا حرکات ضعیف آب و شیب فشار را تشخیص دهند. کوچکترین واحد عملکردی خط جانبی نوروماست(Neuromast) است. خط جانبی اکثر ماهی‌ها شامل صدها نوروماست سطحی است که روی سر، تنه و باله دم پخش شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از ماهی‌ها دارای نوروماست‌هایی اند که در کانال‌های خط جانبی قرار گرفته‌ و از طریق یک سری منافذ به محیط باز می‌شوند. 

خط جانبی در بدن ماهی چیست؟

باله دمی، باله سینه‌ای، باله لگنی، باله پشتی چه نقشی در بدن ماهی دارند؟

باله‌ها معمولا متمایزترین بخش بدن ماهی هستند. باله‌هایی که در نقاط مختلف بدن ماهی قرار دارند، وظایف مختلفی مانند حرکت به جلو، چرخش، ایستادن یا ... را انجام می‌دهند. اغلب ماهی‌ها هنگام شنا از باله استفاده می‌کنند، ماهی‌های پرنده از باله سینه ای برای سرخوردن و قورباغه ماهی‌ها برای خزیدن از آن استفاده می‌کنند.

انواع ماهی آب شور و ماهی آب شیرین؛ همه چیز درمورد ماهی‌ها و انواع آن‌ها

ماهی‌ها طیف متنوعی از موجودات ساکن آب را تشکیل می‌دهند که دارای جمجمه و معمولا ستون فقرات هستند. آنها از طریق آبشش‌های تخصصی تنفس می‌کنند. بدن آنها روان و برای شنا طراحی شده و باله‌هایی دارند که به آنها اجازه می‌دهد به سرعت در آب حرکت کنند.

تفاوت ماهی آب شیرین و آب شور

ماهی‌ها بر اساس زیستگاهشان به دو دسته آب شیرین یا آب شور طبقه‌بندی می‌شوند و این تفاوت اصلی بین ماهی‌های آب شور و آب شیرین است. با این حال، هنگام مقایسه ماهی‌های آب شور و آب شیرین، تفاوت‌های قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.

تفاوت ماهی آب شیرین و آب شور

  • فیزیولوژی ماهی شیرین و شور

ماهی‌های آب شیرین دارای آبشش‌هایی هستند که برای پخش آب (اجازه ورود ناخالصی‌ها به داخل) و در عین حال اطمینان از باقی ماندن مایعات بدن در داخل بدن ماهی عمل می‌کند. ماهی‌های آب شیرین دارای کلیه‌های بزرگ و توسعه یافته‌ای اند که قادر به تصفیه مقادیر زیادی آب است.

ماهی‌های آب شور به دلیل اُسمز، مقادیر زیادی مایعات داخلی بدن را از طریق آبشش از دست می‌دهند. از آنجایی که آب شور نسبت به مایعات داخلی ماهی رقیق‌تر است، آب شور در تلاش برای ایجاد تعادل به جای مایعات داخلی می‌رود. آنها آب از دست رفته را با مصرف مقادیر زیادی آب شور جایگزین می‌کنند.

فیزیولوژی ماهی شیرین و شور

  • دما و زیستگاه ماهی آب شیرین و شور

ماهی‌های آب شیرین برای زندگی در طیف متنوعی از زیستگاه‌ها سازگار اند. برخی از گونه‌ها می‌توانند در دمای ملایم (24 درجه سانتیگراد) زنده بمانند، در حالی که برخی دیگر در دمای بین 5 تا 15 درجه سانتیگراد رشد می‌کنند. ماهی‌های آب شیرین در تالاب‌های کم عمق، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها یافت می‌شوند، جایی که شوری آب کمتر از 0.05 درصد است.

ماهی‌های آب شور نیز در زیستگاه‌های مختلفی یافت می‌شوند، از اقیانوس‌های سرد قطب جنوب و قطب شمال گرفته تا دریاهای گرمسیری. زیستگاه‌هایی که به بهترین وجه برای ماهیان آب شور مناسب هستند عبارتند از صخره‌های مرجانی، حوضچه‌های نمک، جنگل‌های حرا، بستر علف‌های دریایی و دریاهای عمیق، و ... . طیف وسیعی از ماهی‌ها برای رشد در هر یک از این شرایط وجود دارند.

دما و زیستگاه ماهی آب شیرین و شور

  • تفاوت در سایز و اندازه ماهی آبشور و شیرین

ماهی‌های آب شیرین از نظر اندازه متفاوت هستند، از گوبی‌های کوچک فیلیپینی (که کمتر از یک اینچ طول دارند) گرفته تا ماهیان خاویاری سفید (که تقریبا 400 پوند وزن دارد) که از بزرگترین ماهی‌های آب شیرین جهان محسوب می‌شوند.

کوچکترین ماهی آب شور، ماهی گوبی جزایر مارشال (با اندازه 0.47 اینچ) و بزرگترین ماهی آب شور شناخته شده، کوسه نهنگ است (که میانگین طول 12.5 متر و وزن آن بیش از 21.5 تن است).

  • سازگاری ساختاری

ماهیان خاویاری و گربه‌ماهی دارای حسگر‌هایی مانند سبیل هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد قبل از خوردن غذا، آن را لمس و مزه کنند. شمشیر ماهی، مارلین و ماهی بادبانی، طعمه خود را قبل از تغذیه با استفاده از نیزه‌های منحصر به فرد خود بیهوش می‌کنند.

سازگاری ساختاری | انواع ماهی ها

ماهی پارویی ارگانیسم‌های ساکن در بستر دریا را با پوزه پارویی شکل خود تحریک کرده و از آنها تغذیه می‌کند. ماهی غاز (یا ماهیگیر) دارای یک زائده فریبنده است که در قسمت بالایی پوزه آن قرار دارد. طعمه را با تکان دادن آن مانند کرم جذب می‌کند و غذا را به سمت خود می‌کشاند.

ماهی‌های آب شور دارای ساختارهای تکامل یافته‌ای هستند که به آنها در پیدا کردن غذا کمک می‌کند. شکارچیان آب شور دارای شکم کیسه‌ای با دیواره‌های ضخیم هستند که غذا را آسیاب می‌کند. برخی دیگر دارای دندان‌های حلقی (در گلو) هستند، برخی دارای دندان‌های پالاتینی و وومرین (روی سقف دهان و زبان) و برخی دیگر دارای دندان‌هایی در اطراف لبه‌های دهان خود (فک بالا و پیش فک بالا) هستند.

سازگاری ساختاری | انواع ماهی ها

نمونه‌هایی از ماهی‌های آب شیرین و آب شور

ماهی‌های آب شیرین شامل گربه ماهی، چار، سیسکو، ماه چشم، گار، شاینر، قزل آلا (آپاچی، بلوبک، بروک، قهوهای و قیچی)، آفتاب ماهی، پایک، سالمون (صورتی، کوهو، چام، چینوک و آلتانتیک) و ماهی سفید می‌باشد. ماهی‌های آب شور شامل آلباکور، انواع خاصی از بس، ماهی آبی، دلفین معمولی، باترماهی، مارماهی، ماهی کاد، مارلین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، کوسه، ماهی تن و سرخو، حلوا، شوریده، شعری، سنگسر و ... است.

ماهی آب شور چه نوع ماهی ای است؟؛ انواع ماهی آب شور

ماهی‌ آب شور در واقع به ماهی‌هایی گفته می‌شوند که در آب شور زندگی می‌کنند. ماهی‌های آب شور از اقیانوس می‌آیند به همین دلیل نیز نامگذاری شده اند زیرا آب اقیانوس شور است. ماهی‌های آب شور می‌توانند در محیط‌های پایدارتر رشد کنند و به دلیل اسمز، مایعات داخلی بدن خود را از دست بدهند. در ادامه برخی از انواه ماهی آب شور را معرفی کرده‌ایم.

ماهی آب شور چه نوع ماهی ای است؟ انواع ماهی آب شور

اره ماهی؛ معرفی انواع ماهی ها

اره ماهی معمولا به عنوان ماهی نوک پهن شناخته شده و تنها گونه از خانواده Xiphiidae است. (آنها ماهی‌های شکارچی بزرگی هستند که با تغییر فصل مهاجرت می‌کنند.) همچنین آنها ماهی‌های ورزشی محبوبی هستند و بدنی گرد و کشیده دارند. این نوع ماهی‌ها در مناطق معتدل و گرمسیری هند، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس رشد می‌کنند.

بدن بلند آنها، از آنها موجوداتی چابک و سریع می‌سازد و به آنها اجازه می‌دهد طعمه خود را سریعا شکار کند. این نوع ماهی‌ها به سرعت باورنکردنی 97 کیلومتر در ساعت می‌رسند! جالب است بدانید که اگر این ماهی‌ها توسط انسان برای ورزش و غذا شکار نشوند، می‌توانند تا 9 سال عمر کنند.

اره ماهی؛ معرفی انواع ماهی ها

ماهی آب شور آتلانتیک کاد (Atlantic cod)

ماهی اقیانوس اطلس بخشی از خانواده Gadidae (خانواده‌ای از ماهیان دریایی است که در راسته گادیفو گنجانده شده است) و عمدتا برای غذا توسط انسان شکار می‌شود. به دلیل صید بیش از حد برای مصرف انسان، توسط ICUN به عنوان موجود آسیب پذیر شناخته شده است. می‌تواند تا 25 سال عمر کند و به رنگ های سبز یا قهوه ای با لکه هایی در سمت پشتی ظاهر می‌شود.

این ماهی‌ها در زیستگاه‌هایی از فلات قاره اصلی تا خط ساحلی زندگی می‌کنند، به همین دلیل است که صید آن در انواع آب آسان‌تر است. طول آنها معمولا بین 61 سانتی متر تا 1.2 متر و وزن آنها به 40 کیلوگرم می‌رسد.

ماهی آب شور آتلانتیک کاد (Atlantic cod)

ماهی خال مخالی (Scombridae) از انواع ماهی آب شور

ماهی خال مخالی نام رایجی است که به ماهی پلاژیک از خانواده Scombridae داده می‌شود. آنها در دریاهای گرمسیری و معتدل در سراسر جهان یافت می‌شوند و در ساحل زندگی می‌کنند. آنها نوارهای عمودی مشکی دارند و برای دفع شکارچیان مهاجرت می‌کنند. آنها توسط کاد اقیانوس اطلس و ماهی خال مخالی بزرگتر و همچنین کوسه‌ها، پرندگان دریایی، نهنگ‌ها، دلفین ها و ماهی تن شکار می‌شوند.

ماهی قزل آلای آب شور  (Trout)

انواع ماهی قزل آلا وجود دارد که برخی از آنها گونه آبشور و برخی دیگر ساکن آب شیرین‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که قزل آلای رنگین کمان یک ماهی آب شیرین است، در حالی که ماهی قزل آلای دریایی عمدتا در آب شور زندگی و تغذیه می‌کند. قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) یکی از گونه‌های ماهی قزل آلا است.

ماهی قزل آلای آب شور  (Trout)

ماهی قزل آلای رنگین کمان گونه‌ای از خانواده سالمونیدها است و در اقیانوس آرام در آمریکای شمالی و آسیا زندگی می‌کند. آب سرد را ترجیح می‌دهد و معمولا برای تخم ریزی به آب شیرین برمی‌گردد. آنها با نوار پهن مایل به قرمز روی خط جانبی آنها که از آبشش‌ها به سمت دم می‌رود شناسایی می‌شوند. وزن آنها تا 2.3 کیلوگرم می‌رسد؛ اما نژادهای مختلف می‌توانند تا 20 کیلوگرم وزن داشته باشند.

ماهی سالمون آتلانتیک (Salmonidae) ساکن آب شور

ماهی آزاد اقیانوس اطلس از گونه ماهیان Salmonidae است و در قسمت‌های شمالی اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام شمالی و رودخانه‌های اقیانوس اطلس شمالی یافت می‌شود. آنها از طریق فعالیت‌های تجاری و تفریحی شکار می‌شوند. در کنار شکار، تخریب زیستگاه‌ها آن دلیل اصلی کاهش تعداد آنها بوده است. بسیاری از تلاش‌های حفاظتی در سراسر جهان برای نجات این گونه از انقراض قریب‌الوقوع انجام می‌شود.

ماهی سالمون آتلانتیک (Salmonidae) ساکن آب شور

ماهی تن (Scombridea)؛ انواع ماهی ها آبشور

ماهی تن یک ماهی آب شور است که از خانواده Scombridae به حساب می‌آید. آنها در مجموع 15 گونه دارند که اندازه آنها می‌تواند متفاوت باشد. از جمله ماهی تن گلوله‌ای و ماهی تن آبی اقیانوس اطلس. آنها می‌توانند به طور متوسط تا 50 سال عمر کنند و دمای بدنشان بالاتر از آب اطرافشان باشد.

آنها شکارچی چابکی هستند و به دلیل بدن صاف و براقشان سریع شنا می‌کنند. ماهی تن‌ها یکی از سریع ترین ماهی‌های دریایی شناگر هستند که به رکورد 75 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این یک ماهی محبوب است و به دلیل صید بی رویه بسیاری از نژادهای آن در حال انقراض هستند.

ماهی تن (Scombridea)؛ انواع ماهی ها آبشور

کوسه ماهی (Kooly car) آب شور

کوسه بزرگ سفید یک گونه بزرگتر از کوسه ماهی خال مخالی است و در آب‌های سطحی ساحلی در تمام اقیانوس‌های اصلی جهان زندگی می‌کند. این کوسه به دلیل جثه‌اش شناخته شده است و ماده‌های این گونه از همتایان نر خود بزرگتر هستند. آنها می‌توانند تا 6.1 متر رشد کنند و تقریبا 2000 کیلوگرم وزن دارند. همچنین قادرند تا 70 سال یا بیشتر در طبیعت زندگی کرده و 26 سال طول می‌کشد تا به بلوغ جنسی برسند!

ماهی کفال (Mugilidae) ساکن آبشور

ماهی کفال معمولا در دریای سیاه، شرق اقیانوس اطلس شمالی و دریای مدیترانه یافت می‌شود. کفال‌ها، در آب شور تخم‌ریزی می‌کنند اما بیشتر عمر خود را در آب شیرین می‌گذرانند. در طول ماه‌های پاییز و زمستان، کفال‌های بالغ در جمعیت‌های بزرگ برای تخم‌ریزی به مناطق دوردست مهاجرت می‌کنند. این نوع ماهی در کف دریا و در امتداد بستر آن به دنبال خرچنگ، صدف، کرم دریایی و حتی ماهی مرده برای خوردن می‌گردد. آنها تا 18 اینچ رشد می‌کنند و حدود 550 گرم وزن دارند.

ماهی کفال (Mugilidae) ساکن آبشور

کفال یک غذای لذیذ دوست داشتنی در منطقه مدیترانه است که در آنجا به روش‌های مختلف طبخ می‌‌شود. در طول تاریخ، این ماهی ارزشمند بوده و حتی توسط رومیان باستان در حوضچه‌ها پرورش داده شده است.

ماهی باراموندی (Barramundi)؛ ماهی آب شور

این ماهی در منطقه هند و غرب اقیانوس آرام از جنوب شرقی آسیا تا شمال استرالیا یافت می‌شود. آنها در غذاهای تایلندی بسیار محبوب هستند و در زبان محلی به آنها "پلا کپونگ" می‌گویند. این ماهی بدنی کشیده، دهانی بزرگ و فک بیرون زده‌ای دارد. آنها در آب شور و همچنین آب شیرین یافت می‌شوند و برای ورزش و غذا شکار خواهند شد.

طول آنها تا 1.8 متر و وزن آنها به 60 کیلوگرم می‌رسد. آنها موجودات کفزی هستند و در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مصب‌ها و آب‌های ساحلی یافت می‌شوند. آنها معمولا در آب های کدر یا شفاف با محدوده دمایی 26 تا 30 درجه سانتی گراد شنا می‌کنند.

ماهی باراموندی (Barramundi)؛ ماهی آب شور

ماهی دلفین (Coryphaena hippurus) ماهی ساکن آب شور

این ماهی در سطح آب زندگی می‌کند و معمولا در آب‌های استوایی، نیمه گرمسیری و معتدل دور از ساحل در سراسر جهان یافت می‌شود. آنها می‌توانند تا پنج سال زندگی کنند و گوشتخوارانی هستند که از ماهی خال مخالی، ماهی مرکب، خرچنگ، زئوپلانکتون و ماهی پرنده تغذیه می‌کنند.

آنها رنگ‌های خیره کننده ای دارند که از لکه‌های طلایی، آبی روشن و سبز تشکیل شده است. زمانی که از آب بیرون می‌آیند رنگشان تغییر می‌کند، جایی که با نزدیک شدن به مرگ، رنگ طلایی به رنگ خاکستری متمایل خواهد شد.

ماهی دلفین (Coryphaena hippurus) ماهی ساکن آب شور

ماهی کولی (lamniformes)؛ انواع ماهی ها

ماهی کولی یک ماهی بسیار کوچک و معمولی است که متعلق به خانواده Engraulidae است. آنها در آب‌های دریایی یافت می‌شوند اما می‌توانند وارد آب‌های شور نیز شوند. آنها بیش از 140 گونه مختلف دارند که در اقیانوس اطلس، هند و اقیانوس آرام و همچنین دریای مدیترانه و دریای سیاه زندگی می‌کنند.

ماهی‌هادوک (HADDOCK) آب شور

ماهی‌ هادوک یک ماهی آب شور است این یک گونه مهم برای ماهیگیری است و معمولا در شمال اروپا پرورش داده می‌شود. آنها به عنوان غذای منجمد، دودی و تازه فروخته می‌شوند. بدنه‌ای باریک و کشیده دارد که شبیه ماهی‌های دیگر است.

این ماهی همچنین دارای دهان کوچک و خرطومی مانند است. آنها دارای سه باله پشتی هستند و در رنگ‌های مختلف از خاکستری تیره، قهوه‌ای و سیاه می‌باشند.

ماهی‌هادوک (HADDOCK) آب شور

خورشید ماهی اقیانوس ‪ (Ranzania laevis)

خورشید ماهی اقیانوس معمولا با نام مولا مولا شناخته می‌شود. این ماهی سنگین‌ترین ماهی استخوانی شناخته شده و می‌تواند تا 1000 کیلوگرم وزن داشته باشد. آنها در آب‌های معتدل و گرمسیری در سراسر جهان زندگی می‌کنند. آنها عمدتا ژله‌های دریایی را می‌خورند که از نظر تغذیه‌ای ضعیف هستند. یک تخم ریزی خورشید ماهی می‌تواند شامل 300000000 تخم باشد که بیشترین تخم را در بین تمام مهره داران شناخته شده دارد.

شکارچیان طبیعی آنها کم هستند اما می‌توانند توسط کوسه‌ها، نهنگ‌های قاتل و شیرهای دریایی خورده شوند. آنها در برخی از نقاط جهان مانند تایوان، کره و ژاپن توسط انسان به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می‌شوند.

خورشید ماهی اقیانوس ‪ (Ranzania laevis)| انواع ماهی

ماهی بونیتو (Bonitos) آبشور

بونیتوس (Bonitos) یک ماهی شکارچی با اندازه متوسط است که از خانواده Scombridae است. آنها در آب‌های آزاد با عمق حداقل 30 متر زندگی می‌کنند. بونیتو اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام رنگ تیره‌ای دارد و گوشت آن معمولا بافت سفت و چربی متوسطی را ارائه می‌دهد. آنها را معمولا به صورت کبابی و همچنین پخته می‌خورند. یک بونیتو کوچک یا جوان معمولا رنگ روشن‌تری دارد و به عنوان یک جایگزین ارزان برای ماهی تن استفاده می‌شود.

دلقک ماهی (Pomacentridae) آب شور

دلقک ماهی در واقع شقایق ماهی نامیده می‌شود و بخشی از زیرخانواده Amphiprioninae است. آن‌ها می‌توانند در طبیعت با شقایق‌های دریایی پیوندهای همزیستی ایجاد کنند. بسته به گونه آنها می‌توانند نارنجی، قرمز، سیاه یا زرد باشند و ممکن است نوارها یا لکه های سفیدی روی بدن خود داشته باشند. آنها از 7 سانتی متر تا 16 سانتی متر رشد می‌کنند و بومی آب های سرد مانند هند و اقیانوس آرام هستند.

دلقک ماهی (Pomacentridae) آب شور | انواع ماهی ها

بسیاری از گونه‌های دلقک ماهی به مناطق کوچکتر محدود می‌شوند، اما برخی در مناطق بزرگتر پخش می‌شوند. آنها معمولا در کف صخره های پناه گرفته و در دریاهای کم عمق یا تالاب‌ها زندگی می‌کنند. 

فرشته ماهی امپراطور (Pomacanthidae)؛ انواع ماهی ها

فرشته ماهی امپراتور گونه‌ای از ماهی است و بومی جزایر استرالیا، دریای سرخ، جزایر هاوایی، اقیانوس آرام و اقیانوس هند است. جمعیت بسیار پایداری دارد و در معرض خطر واقعی انقراض نیست، ممکن است به دلیل مناطق وسیعی باشد که در آن رشد می کند.

گوشتخوار است و از بی مهرگان کوچک، جلبک‌های اسفنجی و سایر گیاهان تغذیه می‌کند. نر و ماده معمولا برای جفت گیری و تخم ریزی به سطح بالا می‌روند. این امر تخم‌ها را همراه با جریان به مناطق مختلف جهان می‌فرستد که شانس خوردن آنها توسط شکارچیان در صخره‌های آب‌های عمیق‌تر را کاهش می‌دهد.

فرشته ماهی امپراطور (Pomacanthidae)؛ انواع ماهی ها

دارای الگوی منحصر به فردی از رنگ‌ها و طرح‌های درخشان است که آن را مورد علاقه آکواریومیست‌ها، هنرمندان و عکاسان قرار می‌دهد. بچه ماهی‌ها به رنگ آبی تیره با حلقه های سفید و آبی هستند در حالی که بزرگسالان دارای نوارهای آبی و زرد و چشمان سیاه هستند.

ماهی آب شیرین چه نوع ماهی ای است؟؛ انواع ماهی آب شیرین

ماهی‌های آب شیرین ماهی‌هایی هستند که در زیستگاه‌های آب شیرین مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و نهرها زندگی می‌کنند. آنها برای زندگی در آب با محتوای نمک کم سازگار هستند و دارای اندام‌های فیزیولوژیکی تخصصی مانند کلیه هستند که به آنها اجازه می‌دهد غلظت نمک داخلی خود را تنظیم کنند. در زیر به برخی از ماهی‌هایی که در آب شیرین زندگی می‌کنند اشاره می‌کنیم:

ماهی مبارز سیامی (Siamese fighting fish) ساکن آب شیرین

ماهی مبارز سیامی یکی از زیباترین گونه‌های ماهی در جهان است که به ماهی بتا نیز یاد می‌شود. در تجارت آکواریوم محبوب است زیرا در رنگ‌های منحصر به عرضه می‌گردد. نرها بسیار تهاجمی هستند و اگر ماهی نر دیگر بتا در همان مخزن رها شود تا سر حد مرگ می‌جنگند. اگر آکواریوم بیش از حد کوچک باشد، ماده‌ها نیز با ماهی‌های دیگر از همان گونه دشمنی می‌کنند.

ماهی مبارز سیامی (Siamese fighting fish) ساکن آب شیرین

ماهی‌های مبارز سیامی در کامبوج، ویتنام، لائوس و تایلند یافت می‌شوند. آنها در شالیزارها، کانال‌ها و دشت های سیلابی زندگی می‌کنند. آنها توسط IUCN به عنوان گونه‌های آسیب پذیر به دلیل تجارت آکواریوم در فهرست قرار گرفته‌اند.

کپور معمولی (Cyprinus carpio) آب شیرین

کپور اروپایی در زبان عامیانه به نام کپور معمولی شناخته می‌شود و در بسترهای آب شیرین مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌های بزرگ در سراسر آسیا و اروپا زندگی می‌کند. جمعیت‌های وحشی هنوز توسط IUCN آسیب پذیر در نظر گرفته می‌شوند، اما کپور در محیط‌های مختلف در سراسر جهان اهلی شده است. آنها یک گونه فوق العاده مهاجم هستند که اگر به درستی کنترل نشوند می‌توانند به زیستگاه جدید آسیب بزنند.

کپور معمولی (Cyprinus carpio) آب شیرین | انواع ماهی ها

آنها در یک تخم ریزی تا 300.000 تخم می‌گذارند. همچنین می‌توانند تا 47 سال بدون هیچ مشکلی زندگی کنند. این ماهی در مناطق دیگر ایالات متحده، استرالیا و چین نیز اهلی شده است. همچنین در اروپا و آمریکا به عنوان ماهی آکواریومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا 10-15 سال زندگی می‌کنند.

حقایق جالب درمورد ماهی‌ها؛ هر آنچه که باید در مورد ماهی‌ها بدانید

ماهی‌ها موجوداتی‌اند که بیش از 500 میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند و یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های جانداران در  زمین محسوب می‌شوند. بزرگترین ماهی جهان نهنگ است که می‌تواند تا 40 فوت طول و بیش از 20 تن وزن داشته باشد. برخی از ماهی‌ها، مانند مارماهی الکتریکی، می‌توانند جریان الکتریکی قدرتمندی برای بیهوش کردن طعمه یا جلوگیری از شکارچیان ایجاد کنند. در ادامه به برخی دیگر از حقایق جالب در مورد ماهی‌ها اشاره می‌کنیم.

حقایق جالب درمورد ماهی‌ها؛ هر آنچه که باید در مورد ماهی‌ها بدانید

آیا حافظه ماهی کم است؟

ابتدا، بیایید این افسانه را که ماهی‌ها حافظه بسیار کوتاهی دارند، از یاد ببریم. تعدادی از مطالعات این واقعیت را تایید می‌کنند که ماهی‌ها در واقع حافظه خوبی دارند. در یکی از این تحقیقات، ماهی‌های رنگین کمان توانایی یادآوری مسیرهای خاص را یک سال پس از معرفی به آنها نشان دادند، حتی اگر برای مدت موقت در آنجا نبوده‌اند. ما همچنین می دانیم که حداقل برخی از ماهی‌ها می توانند چهره های مختلف انسان را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند.

آیا ماهی‌ها موجودات کم‌هوشی اند؟

آیا می‌دانستید ماهی‌ها از یکدیگر یاد می‌گیرند و اطلاعات مهم را می‌توانند به نسل‌های بعد منتقل کنند؟ اساسا، ماهی‌ها می‌توانند سنت‌های فرهنگی (رفتارهای خاص، تکنیک‌های تغذیه، مکان‌های ترجیحی و غیره) منحصر به فرد خانواده خود را به ارث برده و به نسل بعد منتقل کنند.

آیا ماهی‌ها موجودات کم‌هوشی اند؟ | انواع ماهی ها

آیا ماهی‌ها با یکدیگر تعامل و زندگی گروهی دارند؟

ماهی‌ها ترجیحاتی دارند که با چه کسانی معاشرت کنند! هنگامی که گزینه‌ای برای معاشرت با ماهی‌های جدید یا ماهی‌هایی که قبلا معرفی شده بودند ارائه می‌شود، آنها انتخاب می‌کنند که با همسالان شناخته شده خود معاشرت کنند. بسیاری از ماهی‌ها حس آگاهی فضایی بالایی دارند. به این فکر کنید که در سر خود نقشه‌ای از چیدمان خانه خود داشته باشید. بسیاری از ماهی‌ها همین را دارند. البته منطقه خانه آنها کمی متفاوت به نظر می‌رسد!

ماهی‌ها از چه طریقی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟

ماهی‌ها بسته به گونه از راه‌های مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برخی از صدا، حرکت، رنگ، بو و بیولومینسانس(انتشار نور از گیاهان و جانوران) استفاده می‌کنند. برخی حتی از تکانه‌های الکتریکی استفاده می کنند! ماهی‌ها ممکن است متفاوت به نظر برسند، اما آنها تجربیات و زندگی غنی دارند و بسیاری از این امر با نحوه ارتباط آنها با دیگران تسهیل می‌شود.

ماهی‌ها از چه طریقی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها حرف می‌زنند؟!

خوب، بسته به گونه، ماهی‌ها ممکن است استخوان‌ها را به هم بمالند، دندان قروچه کنند، مثانه شنای خود را ارتعاش دهند، یا ماهیچه‌های خود را به روش خاصی خم کنند تا صدا ایجاد کرده و چیزهای خاصی را به دیگران منتقل کنند. برخی از گونه‌های ماهی حتی از ابزار استفاده می‌کنند. در گونه‌های خاصی مانند عاج ماهی خالدار سیاه مشاهده شده که از سنگ‌ها به عنوان نوعی سندان برای باز کردن پوسته نرم تنان استفاده می‌کنند.

ماهی‌ها چه می‌خورند؟؛ انواع ماهی‌ها از چه چیزهایی تغذیه می‌کنند؟

ماهی‌ها به عنوان متنوع‌ترین گروه مهره‌داران در جهان رتبه بندی می‌شوند. دانشمندان بیش از 34000 گونه متمایز را می‌شناسند و بسیاری دیگر در انتظار کشف هستند. بیشتر ماهی‌ها در گروه ماهی‌های استخوانی قرار می‌گیرند. با این حال، گروه‌های دیگر شامل ماهی‌های غضروفی و ماهی‌های بدون آرواره هستند.

ماهی‌ها چه می‌خورند؟؛ انواع ماهی‌ها از چه چیزهایی تغذیه می‌کنند؟

ماهی‌ها در هر اعماق و در هر زمان از محیط های دریایی زندگی می‌کنند، از تغذیه کننده‌های سطحی تا تغذیه کننده‌های پایین و ماهی‌های آب شیرین تا ماهی‌های آب شور. همه ماهی‌ها دارای آبشش هایی هستند که به آنها اجازه تنفس می‌دهد و اندام هایی بدون انگشت دارند تا به آنها کمک کند در آب حرکت کنند.

از نظر تجاری، ماهی به عنوان یک منبع غذایی مهم برای بسیاری از جمعیت‌ها عمل می‌کند. علاوه بر این، آنها همچنین یکی از رایج‌ترین حیوانات خانگی هستند، زیرا مراقبت از آنها نسبتا آسان است. تقریبا همه می‌توانند حداقل یک گونه ماهی را نام ببرند، از ماهی قرمز گرفته تا کوسه سفید بزرگ. با این حال، آیا می‌توانید به این سوال نیز پاسخ دهید که "ماهی‌ها چه می خورند؟

ماهی‌ها چه می‌خورند؟؛ انواع ماهی‌ها از چه چیزهایی تغذیه می‌کنند؟

همانطور که ماهی‌ها بسیار متنوع هستند، غذاهایی که می‌خورند نیز متفاوت است. در حالی که برخی از ماهی‌ها به عنوان گوشتخوار طبقه بندی می‌شوند، برخی دیگر گیاهخوار یا همه چیزخوار هستند. برخی از ماهی‌ها از موجودات کوچک، جلبک ها یا موجودات ریز تغذیه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فقط به دنبال طعمه‌های بزرگتر مانند ماهی‌های دیگر می‌روند.

به طور معمول، غذاهایی که یک ماهی می‌خورد بر اساس بیولوژی، اندازه و محیط آن متفاوت است. گفته می‌شود، برخی از ماهی‌های بزرگتر، مانند نهنگ، فقط غذاهای کوچک مانند پلانکتون را هدف قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که بدانیم نیازهای غذایی ماهی‌ها بین گونه‌ها متفاوت است. به همین دلیل است که حفاظت بسیار مهم خواهد شد. بنابراین، 10 غذایی که ماهی‌ها معمولا می خورند به شرح زیر هستند:

ماهی‌ها چه می‌خورند؟؛ انواع ماهی‌ها از چه چیزهایی تغذیه می‌کنند؟

  • زئوپلانکتون
  • عروس دریایی
  • اسفنج‌ها
  • جلبک
  • سخت پوستان
  • نرم تنان
  • کرم‌ها
  • حشرات
  • ماهی‌های دیگر
  • پستانداران کوچک
  • دوزیستان و خزندگان کوچک

غذای ماهی پولکی چیست؟

غذای ماهی پولکی برای انواع ماهی موجود است. غذای پولکی دریایی برای رژیم غذایی ماهی‌های آب شور تولید می‌شود، در حالی که غذای پولکی استوایی برای ماهی‌های آب شیرین است که دوست دارند به صورت گروهی زندگی کنند (به نام ماهی‌های اجتماعی).

غذای ماهی پولکی چیست؟ | انواع ماهی ها

بتاها، سیکلیدها و ماهی قرمز غذاهای مخصوص خود را دارند و نباید با غذاهای عمومی تغذیه شوند. پرک، ساده‌ترین نوع غذای ماهی برای استفاده است. به سادگی چند عدد را روی آب بپاشید و تماشا کنید که ماهیتان برای تغذیه می‌آید. مراقب باشید بیش از حد به ماهی خود غذا ندهید!

کدام ماهی‌ها گیاهخوار هستند؟

ماهی های گیاهخوار به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند. رنگ‌های درخشان آنها در میان صخره‌ها غواصان به وجد می‌آورد. اما مهمتر از آن، این نوع ماهی‌ها برای حفاظت از صخره‌های مرجانی نیز حیاتی هستند. ماهی فارووِلِس (farowellas)، ماهی سیلور دلار (Silver Dollars)، ماهی پاکِس (Pacus)، مالیز (Mollies) از دسته ماهیان گیاهخوار هستند.  گربه ماهی کاملا گیاهخوار نیست، اما به مقدار زیادی مواد گیاهی در رژیم غذایی خود نیاز دارد. بسیاری از ماهی‌های دیگر، از ماهی قرمز گرفته تا گوپی، از خوردن سبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود لذت می‌برند.

کدام ماهی‌ها گیاهخوار هستند؟ | انواع ماهی ها

به استثنای چند ماهی گوشتخوار مانند پیرانا، بیشتر ماهی‌ها، سبزیجات را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود می‌پذیرند و از آن لذت می‌برند. سبزی‌های تازه مانند نخود پوست کنده شده، برش‌ها یا تکه‌های کدو سبز خام، برش‌ها یا تکه‌های خیار، کاهو و ساقه اسفناج از جمله غذاهای گیای محبوب ماهی‌ها است.

گرانترین ماهی آب شیرین؛ انواع ماهی در جهان

یک فرد معمولی که یک آکواریوم در خانه خود به عنوان سرگرمی نگه می‌دارد، احتمالا عادت ندارد بیش از 20 تا 30 دلار برای یک ماهی خرج کند. اگر به ماهی‌های غیرعادی‌تر علاقه‌مند هستید، احتمالا عادت کرده‌اید که 100 دلار یا بیشتر برای ماهی خرج کنید. با این حال، ماهی‌هایی در جهان وجود دارند که بسیار گران‌تر از آن چیزی هستند که یک ماهی‌دار معمولی به خرج کردن عادت دارد.

گرانترین ماهی آب شیرین؛ انواع ماهی در جهان

در واقع، برخی از ماهی‌های آکواریومی می‌توانند به راحتی ده‌ها هزار دلار برای شما هزینه کنند. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که ماهی‌های آکواریومی واقعا چقدر گران هستند، در زیر لیستی از گران‌ترین انواع ماهی‌های آکواریومی را نام برده‌ایم:

 آروانای آسیایی (Scleropages formosus)

این ماهی بزرگ پرطرفدارترین ماهی در جهان است و به قدری از ارزش بالایی برخوردار است که قبل از فروش به آنها یک ریزتراشه داده می‌شود. این ماهی‌ها می‌توانند با قیمت 200.000 دلار یا بیشتر به فروش برسند و یک آروانای آسیایی پلاتینیوم به قیمت 400.000 دلار یا بیشتر به فروش می‌رسد. طول این ماهی‌ها به بیش از 4 فوت می‌رسد و به یک مخزن بزرگ حداقل 250 گالن نیاز دارند.

 آروانای آسیایی (Scleropages formosus)

سیچلاید فلاورهورن، شاخ گلی (Folwerhorn)

گران‌ترین ماهی آکواریومی که در تاریخ به فروش رسیده، ماهی فلاورهورن سیچلاید بود که در سال 2009 در مالزی به قیمت 600.000 دلار فروخته شد. این گونه هیبریدی سیچلاید را می‌توان با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کرد. گاهی اوقات، می توانید سیچلایدهای فلاورهورن را با قیمت 150 دلار یا بیشتر پیدا کنید.

پولکا دات استینگری آب شیرین

اندازه این ماهی جذاب می‌تواند به حدود 30 اینچ برسد و به مخزن حداقل 180 گالن نیاز دارد، اگرچه اغلب توصیه می‌شود آنها را در مخزنی با 200 گالن یا بیشتر نگه دارید. آنها زیبا هستند و یافتن آنها سخت است.

پولکا دات استینگری آب شیرین | انواع ماهی ها

فرشته ماهی نقابدار (Masked Swallowtail Angelfish)

فرشته ماهی نقابدار یک ماهی سیاه و سفید است که طول آن به حدود 8 اینچ می‌رسد. ماده‌ها بدنی عمدتا سفید با "نقاب" سیاه روی صورت دارند، در حالی که نرها شبیه به هم هستند اما "ماسک نارنجی" دارند. این ماهی‌ها می‌توانند به قیمت 20.000 دلار به فروش برسند و اگرچه در طبیعت کمیاب نیستند، اما به دلیل قوانین ماهیگیری تجاری صید آنها دشوار است و آنها را در بازار آکواریوم بسیار مورد توجه قرار می‌دهد.

فرشته ماهی نقابدار (Masked Swallowtail Angelfish) | انواع ماهی ها

معروف‌ترین و پرفروش‌ترین ماهی‌ زینتی در ایران

ماهی زینتی به معنای هر گونه ماهی است که به دلیل زیبایی یا ویژگی‌های عجیب و غریب خود پرورش یا به بازار عرضه می‌شود و استفاده مصرفی یا خوراکی ندارد. بسیاری از ماهی‌های دریایی و گرمسیری، ماهی گلدفیش (Carassius auratus) و ماهی Koi از دسته ماهی‌های زینتی هستند. در زیر به معروف‌ترین و پرفروش‌ترین ماهی‌ زینتی در ایران اشاره می‌کنیم:

ماهی جک دمپسی (Jack Dempsey)

ماهی جک دمپسی یکی از گونه‌های آب شیرین است. ماهی‌های جک دمپسی مانند همنام خود، قهرمان افسانه‌ای بوکس سنگین وزن، جک دمپسی، طبیعتی تهاجمی دارند. ماهی‌های جک دمپسی علیرغم شخصیت پر جنب و جوششان، به دلیل رنگ‌های رنگین کمانی زیبای خود در میان آکواریومی‌ها، بسیار محبوب هستند.

ماهی جک دمپسی (Jack Dempsey) | انواع ماهی ها

حقایق و بررسی اجمالی ماهی جک دمپسی

  • نام علمی: Rocio octofasciata
  • نام های رایج: سیکلید جک دمپسی
  • پراکندگی: بلیز، هندوراس، مکزیک و گواتمالا
  • اندازه: 10-15 اینچ
  • طول عمر: 8 تا 10 سال
  • رنگ: آبی، بنفش، سبز، صورتی یا خاکستری، با مشخصات روشن
  • رژیم غذایی: گوشتخوار
  • خلق و خوی: پرخاشگر
  • حداقل اندازه مخزن: 80 گالن
  • دما: 72 تا 86 درجه فارنهایت (22 تا 30 درجه سانتی گراد)
  • pH: 6.0-7.0
  • سختی: 9-20 dGH
  • سطح مراقبت: متوسط
  • پرورش: تخم ریزی

منشا جغرافیایی ماهی جک دمپسی

ماهی سیکلید جک دمپسی عمدتا در رودخانه‌های آب شیرین با حرکت آهسته در مکزیک، بلیز، هندوراس و گواتمالا زندگی می‌کند. انسان‌ها ماهی جک دمپسی را به آب های گرم خارج از مناطق بومی ماهی معرفی کرده‌اند. زیستگاه ترجیحی ماهی جک دمپسی دارای آب و هوای گرم در تمام طول سال است و منبع خوبی از حشرات، کرم ها، سخت پوستان و ماهی‌های کوچک برای تغذیه سیکلیدها است.

منشا جغرافیایی ماهی جک دمپسی | انواع ماهی ها

اندازه و طول عمر بزرگسالان ماهی جک دمپسی چقدر است؟

زمانی که ماهی جک دمپسی به طور کامل رشد کرد به طول 15 اینچ می‌رسد. در اسارت، ماهی تا نصف این طول رشد می‌کند. ماهی نر جک دمپسی بزرگتر از ماده است. طول نرها به هشت اینچ و طول ماده ها تا شش اینچ می‌رسد.میانگین طول عمر ماهی جک دمپسی 8 تا 10 سال است.

از کجا ماهی جک دمپسی بخریم؟

ماهی جک دمپسی به طور گسترده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی و آنلاین در طیف رنگی موجود است. هزینه متوسط ماهی جک دمپسی، بسته به رنگ و علامت ماهی متغیر است.

از کجا ماهی جک دمپسی بخریم؟ | انواع ماهی ها

ظاهر و رفتار ماهی جک دمپسی چگونه است؟

ماهی جک دمپسی ماهی‌های رنگارنگ و متوسط با فلس‌های درخشان هستند. آنها شخصیت تهاجمی دارند و برای ماهیگیران مبتدی توصیه نمی‌شوند.

رنگ‌ها، الگوها، باله‌ها و تفاوت‌های جنسی ماهی جک دمپسی

ماهی جک دمپسی سیکلیدهای باله بلند با جثه‌های بزرگ و بیضی شکل هستند. نرها بزرگتر و باله‌های بلندتری نسبت به ماده‌ها دارند. این ماهی‌ها در رنگ‌های مختلفی از جمله آبی، صورتی، سبز، نقره‌ای و بنفش یافت می‌شوند. رنگ ماهی جک دمپسی با افزایش سن ماهی تغییر می‌کند.

رنگ‌ها، الگوها، باله‌ها و تفاوت‌های جنسی ماهی جک دمپسی | انواع ماهی ها

ماهی جک دمپسی جوان، خاکستری کم رنگ با لکه های سبز است، در حالی که ماهی جک دمپسی بالغ بنفش با لکه های آبی، سبز یا سفید است. رنگ ماهی جک دمپسی زمانی که ماهی تحت فشار قرار می گیرد به طور موقت کدرتر از حد معمول می‌شود و در طول فصل تولید مثل تیره تر و پررنگ تر دیده خواهد شد.

شرایط مخزن و آکواریومی ماهی جک دمپسی

شرایط ایده آل تانک برای ماهی جک دمپسی عبارتند از:

  • نوع آب: کمی اسیدی، آب شیرین کم حرکت
  • اندازه مخزن: حداقل 80 گالن و 55 گالن آب اضافی برای یک ماهی جک دمپسی 
  • دمای آب: 72 تا 86 درجه فارنهایت
  • بستر: ماسه ریز یا گل
  • راه اندازی تانک: غارها، گیاهان شناور، تزئینات توخالی
  • اسیدیته: 6.0-7.0 pH
  • سختی آب: 9-20 dGH
  • فیلتر: بله، برای تمیز نگه داشتن آب و ایجاد جریان کند حرکت
  • حباب: لازم نیست زیرا ماهی‌ها جریان آهسته را ترجیح می‌دهند
  • روشنایی: بله، اما نور باید کم باشد تا آب تیره موجود در زیستگاه طبیعی ماهی را تقلید کند.
  • آبگرمکن: بله، برای حفظ دمای آب گرمسیری

شرایط مخزن و آکواریومی ماهی جک دمپسی | انواع ماهی ها

انواع گونه ماهی در ایران 

اکثر گونه‌های بومی ماهی‌های آب‌ شیرین ایران در دریای کاسپین زندگی می‌کنند. همچنین معروف‌ترین ماهی‌های موجود در آب شور نیز در دریای عمان و خلیج فارس در جنوب کشور ساکن هستند. این ماهی‌ها از 155 گونه در سه کلاس، 15 راسته، 24 خانواده و 67 جنس تشکیل شده‌اند. ایران دارای چهار فصل است و به طور کلی کشوری خشک است که میزان بارش باران و برف کم است.

بیشتر رودخانه‌ها در نواحی شمالی و غربی جریان دارند و زیستگاه برخی از گونه‌های ماهی بومی مانند قزل آلای قهوه ای هستند. با این حال، با وجود ماهیگیری بی‌رویه و سوء مدیریت، شاهد کاهش تعداد گونه‌های ماهی بومی هستیم. در اینجا به تعدادی از گونه‌های ماهی بومی ایران اشاره می‌کنیم.

انواع گونه ماهی در ایران  | انواع ماهی ها

ماهی حمام یا همام یا کبوترماهی؛ انواع ماهی ایران

یک ماهی کمتر شناخته شده است که دارای گوشتی چرب، لذیذ و سفید رنگ است. نام لاتین آن Shirimp Scad است. سرشار از کلسیم و امگا3 است. به دلیل اینکه همام در عربی به معنای کبوتر است به آن کبوترماهی نیز گفته می‌شود. یکی از مزایای آن این است که دارای تیغ بسیار کمی است و خوردن آن آسان است. مصرف آن به صورت شکم پر بسیار متداول است. شکم آن را با حشو پر کرده سپس آن را کباب کرده و یا سرخ کنید.

ماهی جش سفید؛ انواع ماهی ایران

جش ماهی سفید یا نام دیگر آن ماهی مقوا است. یک ماهی بسیار کم کالری و مفید است. دارای مقادیر زیادی سدیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌های A و D و K  است. فصل صید این ماهی در فصل بهار است. از دسته جش ماهیان و معروف‌ترین آنها است. گوشتی سفید و خوشمزه ای دارد. این ماهی نیز دارای تیغ بسیار کمی است و خوردن آن آسان است. برای تشخیص این ماهی وجه تمایز آن خال سیاهی است که در گوشه چشمش قرار دارد.

ماهی جش سفید؛ انواع ماهی ایران

حلوا سفید پادشاه خلیج فارس؛ انواع ماهی ایران

این ماهی گران قیمت اما خوشمزه در جنوب ایران با نام ماهی زبیدی معروف است. بدن پهن و لوزی شکلی دارد. نام علمی آن Silver Pomfret یا White Pomfret است. این ماهی دارای ضایعات بسیار کمی است و از این لحاظ به صرفه است. پولک‌های نرم، ریز و بسیار کمی دارد. به دلیل کیفیت بالای گوشت و طعم بی‌نظیر آن، قیمت بالایی دارد. صید آن به وسیله تور گوشگیر و یا صید ترال انجام می‌شود.

خطر انقراض ماهی‌ها!

متأسفانه این‌روزها با با وجود خطر اثبات شده از بین رفتن گونه‌های ماهی‌ها، ماهیگیران تجاری همچنان بی وقفه به گرفتن گونه‌های خاصی از ماهی‌ها ادامه می‌دهند؛ اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است که برخی از ماهی‌های مورد علاقه ما در طی 50 سال آینده از آب‌های اقیانوس‌های جهان ناپدید شوند!!

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سیما
2 خرداد 1402
فرشته ماهی نقابدار آیا در ایران هستش ؟ و کجا میشه دیدشون؟
پاسخ
آرش
31 اردیبهشت 1402
حیف که نصف این ماهیا دارن منقرض میشن
پاسخ
سروش سماواتی
21 اردیبهشت 1402
تو ایران سفره ماهی یا اینجور ماهی‌های خاص هم داریم؟
پاسخ
23 اردیبهشت 1402
بله در سواحل جنوبی ایران مثل جزیره کیش هست.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.