انتشار: 1397/3/23
بروزرسانی: 1402/8/30
تاریخچه تیر و کمان در قسمت‌های مختلف دنیا

تاریخچه تیر و کمان در قسمت‌های مختلف دنیا

ورزش تیراندازی با تیر و کمان از قدیمی‌ترین ورزش‌های دنیاست. تیراندازی با کمان در ابتدا به عنوان یک تکنیک برای شکار و سپس در جنگ‌ها ظاهر شد. قدیمی‌ترین شواهد تیراندازی با کمان (نوک پیکان ساخته شده از سنگ چخماق) به حدود 20000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این احتمال وجود دارد که انسان‌های اولیه نیز از تیر و کمان استفاده می‌کردند.

تاریخچه تیر و کمان شامل تجهیزات متفاوت و همچنین انواع تکنیک‌های تیراندازی در هر منطقه از جهان است. در آسیا، جایی که جنگجویان اغلب اسب سوار بودند، کمان‌های ترکیبی کوتاه‌تر رایج بود، در حالی که استفاده از کمان‌های بلند ساخته شده از چوب سرخدار، باعث تبدیل شدن انگلستان به یک قدرت نظامی در اوایل قرون وسطی گردید. در حال حاضر نیز بسیاری از کمانداران در دنیا از تجهیزات و تکنیک‌های باستانی تیروکمان استفاده می‌کنند.

تیراندازی با تیر و کمان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها در دنیا به حساب می‌آید. ورزش تیراندازی با تیر و کمان برای اولین بار در حدود قرن سیزدهم میلادی توسط آلمان‌‌ها و به صورت حرفه‌ای آغاز شد. آن‌ها یک باشگاه تیراندازی با تیر و کمان ویژه آقایان تأسیس نمودند. 

تاریخچه تیر و کمان در قسمت‌های مختلف دنیا

تیراندازی با تیر و کمان

نخستین دوره مسابقات بین المللی تیراندازی با تیر و کمان توسط فرانسوی‌ها و در سال 1897 در شهر لیون برگزار شد. نخستین دوره مسابقات رسمی تیراندازی با تیر و کمان بانوان هم در سال 1958 بود. تیراندازی با تیر و کمان یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین رشته‌های ورزشی در ایران است که سابقه طولانی دارد. گذشته و آغاز تیراندازی با تیر و کمان به صدر اسلام و ورود اسلام به کشور ایران بر می‌گردد. تیراندازی با تیر و کمان حرفه ای با تشکیل فدراسیون تیراندازی در سال 1958 آغاز شد.

تاریخ کهن تیراندازی با تیر و کمان 

ورزش تیراندازی با تیر و کمان یکی از کهن ترین هنرهای انسان‌ها طی سالیان دراز به شمار می‌رفته است. این هنر از زمان‌های باستان وجود داشته و در حال حاضر از تیراندازی با تیر و کمان به عنوان یک ورزش یاد می‌شود. رشته ورزشی تیراندازی با تیر و کمان بسیار مفرح و مدال آور بوده و در المپیک های گوناگون، کشورها حساب زیادی روی آن باز می‌نمایند.

 تاریخ کهن تیراندازی با تیر و کمان | تاریخچه تیر و کمان

تیراندازی با تیر و کمان در گذشته کشورها

تیراندازی با تیر و کمان از گذشته‌های دور در غرب اروپا، ایسلند، بخشی از آفریقا، هند، شمال و جنوب آمریکا متداول بوده است. در کشورهایی همچون شمال امریکا، روسیه و چین هم از نوعی از کمان های ترکیبی استفاده می‌شده است. در دوران پیشرفت مصر باستان هم این قوم از تیر و کمان در زمینه های مختلف از جمله جنگ و یا سرگرمی استفاده های بسیاری می‌کردند. صحت این موضوع هم با تیر و کمان‌های یافت شده در اطراف رود نیل که مربوط به حدود 4 هزار سال پیش می باشند، تائید شده است. تیر و کمان‌های یافت شده در کشور دانمارک به حدود 9 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. 

تیراندازی با تیر و کمان در اروپای قرون وسطی

اروپای قرون وسطی در حدود سال های 1100 از تیر و کمان به عنوان ابزاری قوی و مؤثر در جنگ‌ها استفاده می‌کرد. همراه با گذر زمان، تیر و کمان در بین اروپایی ها هم تغییرات عمده ای پیدا نمود. نخست کمان‌ها، کوچک و ساده بودند که بیشتر آلمانی‌ها از این نوع کمان یک و نیم متری بهره می‌بردند. انگلیسی ها هم بعد از مدتی کمان های معمولی خود را اصلاح نمودند و کمان‌های بلندی ساختند، که هم قد کمان دار و حتی بلندتر از وی بود. طول پرتاب این کمان هم بیشتر از انواع سایرین بود و به طور همزمان چندین پرتاب انجام می‌گرفت.

تیراندازی با تیر و کمان در اروپای قرون وسطی | تاریخچه تیر و کمان

تیراندازی با تیر و کمان در شرق آسیا

در کشور چین تاریخچه تیراندازی با تیر و کمان به سلسله شنگ مربوط می‌شود. چینی ها ارابه‌های دو اسبه جنگی را با تیمی سه نفره متشکل از راننده، نیزه زن و تیرانداز در جنگ ها به کار می‌بردند. طی روی کار آمدن سلسله چو در کشور چین، افرادی اصیل در زمین بازی مسابقات، تیراندازی با تیر و کمان را همراه با موسیقی انجام می‌دادند. تیراندازی با تیر و کمان متمدن چین از قرن هفتم به ژاپنی‌ها نیز معرفی گردید و این کشور هم شروع به استفاده از این وسیله کارآمد کرد. کشورهای حاضر در خاورمیانه هم برتری خود را در وسایل تیر و کمان و تکنیک‌های تیراندازی که طی قرن‌ها به دست آورده بودند. آن‌ها با کمان‌های آشوری‌ها و پارتی‌ها، آتیلا و هان و ترکیه‌ای به سربازان صلیبی و اروپایی‌ها جواب محکم و سختی دادند.

ورزش تیراندازی با تیر و کمان از جمله قدیمی ترین ورزش‌های دنیاست، که در اقصی نقاط دنیا با اهداف جنگی و سرگرمی رواج داشته است و همچنان علاقه به این ورزش اصیل در میان مردم کشورهای مختلف حفظ شده است. هر چند که با پیشرفت علم و به وجود آمدن انواع سلاح های گرم، کاربرد جنگی تیر و کمان از بین رفته است، اما به علت جنبه ورزشی داشتن تیراندازی با تیر و کمان و جذابیت آن همچنان مسابقات و رقابت‌های آن در سطح بین المللی از شرکت کننده‌های بسیاری و همچنین تماشاچیان خاص خود برخوردار است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.