انتشار: 1397/8/6
بروزرسانی: 1402/6/21
انواع ماشین های آفرود در ایران | بهترین خودروهای آفرودسواری کدامند؟

انواع ماشین های آفرود در ایران | بهترین خودروها برای آفرودسواری کدام‌اند؟

برخی از خودروها برای عبور از جاده‌های صعب العبور با قابلیت‌هایی ویژه و فراتر از معمول ساخته می‌شوند. انواع ماشین‌های آفرود در ایران شامل فورد میوت، جیپ شهباز، جیپ سیمرغ، جیپ رانگلر، لندروور پاژن، میتسوبیشی پاجرو، نیسان رونیز، پاترول و ... هستند. اگر قصد خرید خودرویی مناسب برای جاده‌های پر پیچ و خم را دارید، با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مهمترین فاکتور برای تجربه کردن یک آفرود سواری خوب و هیجان انگیز، ماشینی است که انتخاب می‌کنید. در ایران انواع گوناگونی از ماشین آفرود وجود دارد که هرکس بر حسب سلیقه و بودجه خود، نوع آن را انتخاب کرده و تجهیزات لازم را برای آن فرآهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم انواع ماشین های آفرود در ایران را که استفاده از آنها رایج است، معرفی کنیم.

جیپ میوت (Mutt Jeep)

خودرو جیپ که نام اصلی آن (General purpose) یا (Government purpose) بود و به طور خلاصه به صورت (GP) شناخته می‌شد، به مرور زمان به JEEP (جیپ) تغییر نام پیدا کرد. در سال‌های جنگ جهانی دوم فرماندهان نظامی ارتش آمریکا که مشکلات جابه‌جایی نیرو و سلاح را از جنگ قبلی به یاد داشتند، پیشنهاد ساخت خودرویی را دادند که به راحتی از مسیرهای باتلاقی و صعب العبور بگذرد. به این شکل بود که اولین خودروی دو دیفرانسیلی ساخته شد. از آنجا که مقاومت و قدرت بالایی داشت، بعد از جنگ جهانی هم مورد استقبال قرار گرفت و به مرور جای خودش را در دل آفرود دوستان باز کرد. در جیپ میول، موتوری با حجم 2.3 لیتر قرار گرفته که 71 اسب بخار قدرت و 174 اسب بخار گشتاور آن است. همچنین شاسی فنری به کار رفته در آن، باعث می‌شود شما یک رانندگی خشک را تجربه نکنید.

جیپ میوت (Mutt Jeep) | انواع ماشین های آفرود در ایران

 جیپ شهباز (Jeep CJ)

این مدل با الگوی ساخت جیپ «CJ» آمریکایی، یکی از قدیمی ترین ماشین هایی بود که در ایران توسط پارس خودرو تولید شد. شاید اگر جیپ را با معیارهای امروزی بسنجیم، مدل بی عیب و نقصی به نظر نرسد؛ اما در زمان خودش یکی از مدل های شاهکار برای آفرود و به طور خاص عبور از دل کویر بود. دو دیفرانسیل مجزا و ارتفاع خیلی بالا از مهمترین مزایای این خودرو محسوب می‌شد.

موتور به کار رفته در آن 6 سیلندر 3.8 لیتری است و توان آن با 100 اسب بخار و گشتاور آن با 251 اسب بخار برابر است. یکی از بزرگترین ایرادات جیپ شهباز، شتاب پایین آن است که اگر چرخ های قدرتی مناسب آفرود هم روی آن نصب شود، این میزان شتاب کمتر هم می‌شود. بعد از انقلاب، مدل دیگری از جیپ با نام «صحرا» بر پایه ساختار شهباز تولید شد. موتورهای مختلفی روی این خودرو نصب و امتحان شدند؛ ولی موتور میتسوبیشی 4G64 به لحاظ کیفیت و قیمت طرفداران بیشتری پیدا کرد.

 جیپ شهباز | انواع ماشین های آفرود در ایران

جیپ واگنیر (آهو و سیمرغ)

جیپ واگنیر که به عنوان اولین جیپ لوکس شاسی بلند جهان شناخته می‌شود توسط کمپانی جیپ ایران یا همان پارس خودروی امروزی، با دو نام «آهو» و «سیمرغ» وارد ایران شد. آهو، یک خودروی 6 سیلندر با 145 اسب بخار و 291 گشتاور بود که در آن دو دیفرانسیل مجزا قرار گرفته بود و از ارتفاع مناسبی برخورردار بود. سیمرغ، مدل وانتی اتومات و 8 سیلندر این جیپ بود که توان آن به 304 اسب بخار ارتقا یافت. افراد زیادی برای کویرگردی به سراغ سیمرغ و آهو می‌روند.

جیپ واگنیر (آهو و سیمرغ) | انواع ماشین های آفرود در ایران

جیپ رانگلر (Jeep Wrangler)

این اتومبیل با بدنه مقاومی که دارد گزینه خوبی برای مسیرهای سخت و پر پیچ و خم است. موتور 6 سیلندر با 281 اسب بخار توان و گشتاوری 342 نیوتن متر، در عملکرد این خودرو بسیار موثر است و حرکت آن را در مسیرهای دشوار، ممکن کرده. عوامل دیگری که رانگلر را به یک آفرودر تبدیل می‌کند سیستم توضیع پذیری پیشران و 4 چرخ فعال است. همچنین محدودیتی برای استفاده از این اتومبیل در آب و هوای سرد وجود ندارد چرا که کفپوش به کار رفته در آن در برابر سرما مقاوم است. این خودرو که تا سال 85 در ایران توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شد به «ماشین صحرایی» شهرت دارد.

جیپ رانگلر (Jeep Wrangler) |  | انواع ماشین های آفرود در ایران

نیسان رونیز (Nissan Roniz)

ظهور رونیز خبر خیلی خوبی برای طرفداران آفرود بود. تنها گزینه پیش روی آفرود سواران تا قبل از رونمایی از رونیز، پاترول بود. مدل های دیگری هم بودند که به خاطر قیمت بالا و واردات محدود، طرفداران کمی داشتند. در رونیز، ترمز ABS و موتور چندان قوی‌ای بکار نرفته و جای خیلی از ویژگی های ضروری برای آفرود در آن خالی است؛ اما بدنه محکم و قیمت مقرون به صرفه، باعث شد افراد زیادی از ان استقبال کنند.

نیسان رونیز (Nissan Roniz) |  | انواع ماشین های آفرود در ایران

نیسان پیکاپ

پارس خودرو، نمونه 4 سیلندری نیسان پیکاپ را در ایران مونتاژ کرد. این محصول پارس خودرو، بدنه‌ای قوی و محکم دارد که برای جاده های دشوار، یک مزیت محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی های مثبت این اتومبیل، مجهز بودن به دو دیفرانسیل و همینطور سیستم تزمز EBD و ABS است؛ با این حال بنا بر دلایلی مثل مصرف سوخت بالا، سیستم تعلیق خشک، ظاهر قدیمی و فضای کابین نه چندان راحت، نمی‌تواند انتخاب بی‌نقصی برای علاقه مندان به آفرود باشد.

نیسان پیکاپ | انواع ماشین های آفرود در ایران

نیسان پاترول

نیسان پاترول سالهای طولانی به عنوان یکی از محبوب ترین ماشین ها با شاسی مستقل برای آفرود سواران بود. این خودرو در دو سری دو در و چهار در وارد بازار شد و نسل های بعدی آن به ایران راه نیافت. نمونه 2 در آن دارای یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری بود و نمونه 4 در یا همان پاترول استیشن هم با موتور چهار سیلندر و هم با موتور 6 سیلندر 4 لیتری ارائه شد.

هر دو نمونه این خودرو، مصرف سوخت بسیار بالایی داشتند که موجب می‌شد عموما یک سیستم دوگانه سوز بر روی آن نصب کنند. تعلیق خشک به خاطر به کار رفتن فنرهای تخت، شتابگیری ضعیف، ارتفاع کم و زاویه حمله و فرار نامناسب از دیگر مشکلات یک آفرود سواری حرفه‌ای با نیسان پاترول بود. با این حال در نسخه 4  اوضاع کمی بهتر شد و تحمل وزن آن افزایش یافت و سیستم تعلیق آن به نسبت نرم‌تر شد. نیسان پاترول هنوز هم یکی از پرکاربردترین گزینه ها برای کویرگردی است.

نیسان پاترول | انواع ماشین های آفرود در ایران

پاژن (Landrover Defender)

پاژن، تولید ایران و محصول شرکت «مرتب خودرو» است و در مدل‌های دو در، چهار در و همینطور وانت دو کابینه موجود است. از ویژگی های این خودرو می‌توان به سیستم تعلیق قوی و کمک فنرهای هیدرولیکی و همینطور جادار بودن و بدنه سبک و مقاوم آن اشاره کرد. از آنجا که بدنه «پاژن» از جنس آلومینیوم است در برابر آفتاب و رطوبت آسیب پذیر نیست و نمی‌پوسد. موتور آن 6 سیلندری و بسیار قوی است . این ماشین دو دیفرانسیلی، به سیستم ترمز ABS (ضد قفل ) و EBD  (توضیع نیرو) مجهز است که کار هدایت و متوقف کردن اتومبیل را در شرایط حساس، بسیار راحت می‌کند.

همه این ویژگی‌ها در کنار جذابیت ظاهری و الگوی ساخت مشابه لندروور دیفندر باعث شده پاژن، یکی از پررنگ ترین گزینه ها برای آفرود بازان باشد. صدای موتور بالا و مصرف سوخت به نسبت زیاد از نکات منفی این ماشین است که معایب بزرگی برای آفرود محسوب نمی‌شود و این مسئله با وجود ممنوع بودن واردات نمونه های خارجی و استفاده از موتور چینی، باز هم تاثیری در انتخاب طرفداران این حوزه ندارد.

پاژن | انواع ماشین های آفرود در ایران

سورنتو جی تی لاین (Kia Sorento GT line) 

سورنتو از سری ماشین های شاسی بلند متوسط کمپانی کیا، در سال 2002 به بازار معرفی شد. این خودرو، گزینه مناسبی برای مسیرهای درون شهری و سفرهای خانوادگی است؛ با این حال بعضا برای آفرود هم به سراغ آن می‌روند. «GT-line» از سری سوم سورنتو است. این مدل به نسبت باقی مدل ها کاربرد بیشتری برای آفرود دارد؛ چرا که به سیستم چهار چرخ فعال تجهیز شده و از ارتفاع بیشتری برخوردار است.

همچنین قابلیت کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و قفل مرکزی دیفرانسیل از مزایای این خودرو به حساب می‌آیند. با همه این ها، شتاب و عملکرد ضعیف و نداشتن شاسی مستقل باعث شده این اتومبیل را گزینه ایده آلی برای آفرود سواران ندانیم.

سورنتو جی تی لاین (Kia Sorento GT line) | انواع ماشین های آفرود در ایران

پاجرو (Mitsubishi Pajero 4)

میتسوبیشی پاجرو در چهار سری تولید شد و سری دوم و چهارم آن که  توسط شرکت بهمن خودرو عرضه شدند محبوبیت خاصی در ایران پیدا کردند . «پاجروی 4» بهترین مدل این مجموعه برای طرفداران آفرود است. موتور 3.8 لیتری این خودرو، دارای 270 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. در این مدل، سیستم چهار چرخ محرک به کار رفته و راننده از طریق یک دنده کمکی می‌تواند نحوه انتقال قدرت به چرخ های عقب و جلو را کنترل کند. ویژگی‌ خاصی که وجود دارد، امکان عوض کردن این دنده کمکی در سرعت بالا (حداکثر 100 کیلومتر در ساعت) است.

هر چرخ، سیستم تعلیق جداگانه خودش را دارد که در عبور از مسیرهای سخت، بسیار کارآمد است. داشتن دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل عقب، سیستم کشش فعال (ATC)، شاسی نردبانی با وزن کم و استحکام بالا و امکان حرکت در آب موارد دیگری هستند که سال‌هاست باعث محبوبیت پاجرو شده‌.

پاجرو (Mitsubishi Pajero 4) | انواع ماشین های آفرود در ایران

پرادو وی ایکس ال (Toyota Land Cruiser Prado VXL)

پرادو VXL در دو سری آنرود و آفرود تولید شد. سری آفرود این ماشین در دسته شاسی بلندهای بزرگ قرار دارد و از گزینه های پرطرفدار در ایران است. این خودرو دارای موتوری 6 سیلندری و قدرت 271 اسب بخار است. دو دیفرانسیل با قفل عقب و قفل مرکزی، شاسی مستقل، باکی با ظرفیت 150 لیتر، سیستم کنترل کشش و پایداری، چهار چرخ فعال در حالت اسپورت، سیستم تعلیق قوی و کمک فنرهای نرم از مزایای این خودرو است.

ارتفاع نسبتا بالا و مجهز بودن به حرکت 5 حالته آفرود و سیستم Multi-Terrain ABSدر کنار دیگر عواملی که ذکر شد، شرایط عبور از جاده های صعب العبور و پر پیچ و خم را به خوبی برای راننده فراهم می‌کنند. همه این ویژگی‌ها باعث شده جای خالی قابلیت کنترل سرعت و ایستایی در شیب، چندان به چشم نیاید و علاقه مندان این حیطه به خوبی از VXL استقبال کنند. اما واردات غیر شرکتی، خرید و فروش این محصول را با محدودیت روبرو کرده.

پرادو وی ایکس ال (Toyota Land Cruiser Prado VXL) | انواع ماشین های آفرود در ایران

تویوتا وانت سری 70 (LAND CRUISER 70 Series)

این مدل که بین آفرود بازان به «سردار» معروف است در دو نوع «دو در» و «چهار در» وارد ایران شد؛ اما نمونه 4 در آن چندان رایج نشد.  از آنجا که تولید این ماشین همچنان ادامه دارد و قطعاتش به راحتی در دسترس است، افراد زیادی را جذب خودش می‌کند. به طور کلی، سری 70 تویوتا برای مسیرهای درون شهری کاربرد چندانی ندارد؛ اما یکی از بهترین گزینه ها برای آفرود است و کویرگردان از طرفداران پر و پا قرص آن هستند.

بدنه مستقل و محکم و مقاوم در برابر آفتاب و رطوبت، فضای حمل بار کافی، موتور قوی 6 سلیندر و 4 لیتری با قدرت 228 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاوری و همچنین برخورداری از ارتفاع مناسب از ویژگی های مثبت این خودرو است. در تویوتای سری 70، دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل به کار رفته. این اتومبیل برای هر 100 کیلومتر، به 8 لیتر سوخت نیاز دارد و در حدود 15 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این محصول تویوتا در ژاپن و کشورهای خاورمیانه به شدت رایج است و در استرالیا هم به شکل محدودی از آن استفاده می‌شود.

تویوتا وانت سری 70 (LAND CRUISER 70 Series) | انواع ماشین های آفرود در ایران

تویوتا FJ کروز

«FJ کروز»، یکی از شاسی بلندهای متوسط کمپانی تویوتاست. این محصول دارای موتور 6 سیلند 4 لیتری و 270 اسب بخار قدرت و 388 نیوتن متر گشتاوری است. بدنه مقاومی دارد و در هر 100 کیلومتر، 2.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. همچنین حجم باک آن 72 لیتر است و از ارتفاع مناسبی برخوردار است. اتاقک این خودرو روی شاسی مستقل سوار شده و در آن دو دیفرانسیل همراه با دنده کمکی به کار رفته. بسیاری از کارشناسان، این مدل را بهترین اتومبیل آفرود در ایران می‌دانند که اکثر استانداردهای جهانی را دارد.

تویوتا FJ کروز | انواع ماشین های آفرود در ایران

تویوتا GXR (J100)

تویوتا GXR یا J100 هم یکی از نمونه های محبوب در ایران است که در دو سری 8 سیلندری و 6 سیلندری موجود است. البته مد 8 سیلندری آن به نسبت، کمیاب است. سری 6 سیلندری، دارای 4 چرخ فعال و فنربندی نرم است و ترمز کمکی، ABS  و EBD در آن به کار رفته که کمک می‌کنند، خودرو در شرایط بحرانی به راحتی مهار شود. حجم موتور این وسیله، 4.5 لیتر با قدرت 240 اسب بخار است. حجم باک آن 93 لیتر است و حدودا در هر 100 کیلومتر به 13 لیتر سوخت نیاز دارد.

تویوتا GXR (J100) | انواع ماشین های آفرود در ایران

تویوتا VXR (J200)

«J200» ورژن ارتقا یافته GXR است که غالبا با موتور 8 سیلندر 4.7 لیتری وارد ایران شده و می‌تواند در 9 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد. قدرت موتور این خودرو، 271 اسب بخار با گشتاوری 410 نیوتن متر است. وجود شاسی مستقل و فنربندی نرم و مقاوم، استحکام آن را به شدت بالا برده. ویژگی هایی که آنها را ذکر می‌کنیم باعث شده VXR  به لحاظ حفظ تعادل در مسیرهای صعب العبور یکی از مطمئن ترین گزینه ها باشد.

  • چهار چرخ فعال
  • سیستم کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ترمز ضد قفل
  • سیستم توضیع نیروی ترمز (EBD)

تویوتا VXR (J200) | انواع ماشین های آفرود در ایران

تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux)

ترمز کمکی (ABS)در دو دهه اخیر، نسل 7 و 8 تویوتا هایلوکس وارد بازار شد و در ایران، مخصوصا بین آفرودبازان، توجه زیادی را به خود جلب کرد. نسل هشتم این اتومبیل دارای موتور 4 سیلندر بود که در دو نوع دستی و اتومات ارائه شد. در این مدل، دو دیفرانسیل به کار رفته بود اما قفل مرکزی در آن وجود نداشت. 

نسل هفتم این محصول تویوتا، در دو مدل تک کابینه و دو کابینه وارد ایران شد و از آنجا که سیستم تعلیق به کار رفته در آن، مخصوص آفرود است و به سیستم کنترل کشش و پایداری و همچنین کنترل ایستایی در سربالایی مجهز است، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مدل ها در این حوزه است.

تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux) | انواع ماشین های آفرود در ایران

هیوندا توسان (Hyundai Tucson)

توسان، جمع و جورترین ماشین شاسی بلند (SUV) کمپانی هیونداست و«LX»  بهترین انتخاب از بین مدل‌های مختلف آن برای آفرود سواری است؛ چراکه در ساخت آن بدنه‌ای به نسبت مقاوم و سپرهایی مستحکم به کار رفته که می‌تواند ضربه های یک مسیر سخت و باریک را بهتر تحمل کند. این ماشین در دو نسخه «محرک جلو» و «محرک جلو وعقب» تولید می‌شود که مدل دوم طبعا گزینه مناسب‌تری برای مسیرهای پر پیچ و خم است.

در این خودرو، موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر به کار رفته و قدرت آن برابر با 187 اسب بخار است. این نکته را در نظر داشته باشید که یک فاکتور پررنگ برای انتخاب ماشین آفرود، مجهز بودن به شاسی سرخود است. باتوجه به اینکه شاسی بکار رفته در توسان از نوع یکپارچه است، نمی‌توانید برای مسیرهای خیلی دشوار روی آن حساب کنید.

هیوندا توسان (Hyundai Tucson) | انواع ماشین های آفرود در ایران

رنو داستر 4WD 

در داستر، موتور 4 سیلندر 2 لیتری به کار رفته که 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر، گشتاور آن است. داستر از مجموعه خودروهای کراس اور (CROSS OVER) با قیمتی معقول است که برای آفرودهای سبک و تپه نوردی قابل استفاده است؛ اما برای آفرودهای سنگین نیاز به تعویض تایر دارد. دو تیپ PE(نیمه فول) و SE  (فول) از این خودرو وجود دارد که تیپ نیمه فول آن به کروز کنترل، کنترل پایه‌ای و کشش، ترمز کمکی، ABS  و EBD مجهز است. نمونه دو دیفرانسیلی آن از سال 2016 وارد ایران شد که دارای قفل مرکزی بود. با این حال شاسی یکپارچه، امکان آفرود سنگین و حرفه‌ای را برای این ماشین فراهم نمی‌کند.

رنو داستر 4WD | انواع ماشین های آفرود در ایران

سوزوکی گرند ویتارا (مونتاژ ایران خودرو)

این اتومبیل در دو سری اتومات و دستی تولید شد اما فقط نسخه اتومات آن در ایران رواج دارد. گرند ویتارا، اتومبیلی با موتور 4 سیلند 2.4 لیتری است که 169 اسب بخار قدرت دارد و گشتاوری آن 227 نیوتن متر است.این خودرو از بدنه‌ای مقاوم تشکیل شده و تجهیزات فنی آن دوام خوبی دارد. همچنین به ترمز کمکی، ABS  و EBD و دو دیفرانسیل مجهز است؛ با این حال فرمان نرم در سرعت بالا، فنرهای خشک و شاسی یکپارچه در جاده های سخت و دشوار، اختیار عمل زیادی به راننده نمی‌دهد. به طور کلی، هرچند از سوزوکی گرند ویتارا برای آفرود استفاده می‌کنند اما باید آن را در دسته اتومبیل های خانوادگی قرار دهیم.

سوزوکی گرند ویتارا (مونتاژ ایران خودرو) | انواع ماشین های آفرود در ایران

سانگ یانگ اکتیون (Ssangyong Actyon)

این ماشین با طراحی عجیبی وارد بازار شد و به همین دلیل هم استقبال خوشایندی از آن نشد و حتی تا حد زیادی ناشناخته ماند؛ هرچند قابلیت هایی دارد که آن را به یک ماشین آفرود مناسب تبدیل کرده. موتور این دستگاه، 4 سلیندر 2.3 لیتری با قدرت 150 اسب بخار و گشتاوری 214 نیوتن متر است. شاسی مستقل و نردبانی، چهار چرخ محرک و سیستم تعلیق دو جناغی مستقل و کیفیت قطعات خوب، این خودرو را به لحاظ فنی، در بین همرده های خودش در سطح قابل توجهی قرار داده. همچنین قابلیت کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری و واژگونی،ABS  و EBD از جمله ویژگی هایی است که سانگ یانگ اکتیون را در رده اتومبیل‌های آفرود قرار می‌دهد.

سانگ یانگ اکتیون (Ssangyong Actyon) | انواع ماشین های آفرود در ایران

فوتون تونلند (Foton Tunland)

ایران خودرو با مونتاژ فوتون تونلند چینی، مدل دیگری از پیکاپ را برای آفرود معرفی کرد اما این خودرو برای مسیرهای سخت و پر چالش نمی‌تواند گزینه معقولی باشد؛ چرا که پس از مدتی کار کردن، از استقامت قطعات آن کاسته می‌شود. با این حال اگر یک آفرود سبک و آهسته در مسیری کوهستانی در پیش رو دارید، فوتون می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد. این خودرو در دو سری با موتورهای 2.8 و 2.4 لیتری وارد بازار شد.

تونلند دیزل 2.8 لیتری 4 سیلندر، توانی برابر با 174 اسب بخار و گشتاور 365 نیوتن متر دارد. گیربکس دستی 6 دنده، دنده کمکی، دو دیفرانسیل سه حالته، شاسی مستقل و همچنین برخورداری از کروز کنترل، کنترل سرعت  و ایستایی و ترمز ABS و EBD از دیگر ویژگی های این اتومبیل است. نسخه 2.4 لیتری آن 130 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد و بارزترین تفاوت آن در نداشتن سیستم کنترل سرعت و ایستایی است.

فوتون تونلندمونتاژ شده در ایران خودرو | انواع ماشین های آفرود در ایران

پیکاپ جک (KMC T8)

پیکاپ جک T8 چینی، توسط کرمان موتور مونتاژ و روانه بازار شد. این دستگاه  دارای دو دیفرانسیل سه حالته، گیربکس 6 دنده دستی،زاویه حمله 30 درجه و زاویه فرار 23 درجه است. همچنین برخورداری از سیستم کنترل کروز و ایستایی، ترمز کمکی، ABS و EBD از مزایای این خودرو محسوب می‌شود. در تعلیق جلو، یک سیستم جناغی با فنر مارپیچ و در تعلیق عقب، سیستم فنر تخت به کار رفته. T8 با موتور 2 لیتری 4 سیلندر، 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد.

پیکاپ جک (KMC T8) | انواع ماشین های آفرود در ایران

آمیکو آسنا (Amico Asena)

ارس خودرو با مونتاژ وانت هوانگهای چینی، رقیب جدیدی را برای «تویوتا هایلوکس» در ایران معرفی کرد که در دسته پیکاپ های متوسط برای آفرود بازان قرار دارد. بدنه مقاوم و پوشش رنگ الکترواستاتیک که این خودرو را در برابر ضربه و خط و خش مقاوم کرده اولین مزیتی است که به چشم می‌آید. دو دیفرانسیل با قفل اتومات ، گیربکس 6 دنده دستی و دنده کمکی، شاسی مستقل، ترمز ABS و EBD از دیگر ویژگی های آمیکو است. موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر آمیکو، توان 143 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن متر را به این خودرو می‌دهد.

آمیکو آسنا (Amico Asena) | انواع ماشین های آفرود در ایران

دایون (Dayun V5)

پیکاپ وانتی دایون، با نام «پیکاپ کلوت» به واسطه کمپانی ماموت در ایران معرفی شد. V5 دارای موتور 4 سیلندر توربوشارژ با حجم 2.4 لیتر است و 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاوری دارد. شاسی مستقل و کنترل کروز و پایداری از ویژگی ای مثبت این خودرو است

بعد از اینکه V5 با استقبال مواجه شد، ایلیا  موتور برای عرضه اولین محصول خود به سراغ  سری بعدی آن یعنی «Y5» رفت. این شاسی بلند (SUV)، دارای سیستم 4WD سه حالته (دو چرخ سبک، چهار چرخ سنگین و چهار چرخ سبک) همراه با قفل دیفرانسیل عقب است. موتور این سری دایون هم توربوشارژ و تحت لیسانس میتسوبیشی است؛ اما حجم آن به 2 لیتر رسیده. توان این خودرو 202 اسب بخار و گشتاوری آن 280 نیوتن متر است. شاسی مستقل و کنترل کروز و پایداری هم از دیگر مزایای دایون Y5 است.

دایون (Dayun V5) | انواع ماشین های آفرود در ایران

آفرود به طور کلی به وسیله نقلیه‌ای نیاز دارد که منحصر به فرد طراحی شده باشد تا بتواند از پس موانع و سختی‌های جاده در موقعیت‌های مختلف بربیاید. آفرودسواری یکی از هیجان انگیزترین سرگرمی‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید. آفرود همچنین توانایی‌های شما را در رانندگی به چالش می‌کشد. در ایران به دلیل قیمت بالای ماشین اغلب از خودروهای قدیمی برای آفرود سواری استفاده می‌شود. از اینرو به دلیلی قدیمی بودن، این ماشین‌ها ممکن است دچار نقص‌های فنی و فیزیکی باشند، پس می‌بایست به طور مرتب سرویس شوند. در آفرود چنانچه اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشود، می‌تواند منجر به آسیب شدید یا حتی مرگ شود. بنابراین پیش از هر چیز حفظ ایمنی و بکارگیری احتیاط‌های لازم بسیار ضروری است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سینا
25 مرداد 1402
ممنون از مطلب خوبتون. فقط کاش قیمت ماشینها رو هم می‌ذاشتید.
پاسخ
25 مرداد 1402
سلام به دلیل نوسانات بازار ارز قیمت ها ثابت نیستند متاسفانه
پاسخ
امیر
21 مرداد 1402
بدون شک تویوتا لندکروزر بهترینه
پاسخ
سهیل
18 تیر 1400
سورنتو و افرود ؟ با این ماشین نمی تونید حتی از روی جدول وسط خیابان اندرزگو رد شوید تا چه برسه به افرود !  درضمن جیپ ها و لندرور های ایرانی را هم فراموش کردید تا چه برسد به رانگلر و رنه گید و دیفندر...
پاسخ
کاظم
21 بهمن 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
هادی
16 آبان 1398
لندکروز همیشه بهترینه
پاسخ
عرشیا
27 شهریور 1398
توی ماشین های آفرود موجود در این مقاله به نظر من فقط لندکروز و لاغیر.
هر کس موافقه لایک کنه.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.