انتشار: 1397/5/24
بروزرسانی: 1402/9/8
خرید اسلحه شکاری | چگونه یک اسلحه مناسب شکار بخریم؟

خرید تفنگ شکاری | چگونه یک اسلحه مناسب شکار بخریم؟

یک تفنگ شکاری خوب، اسلحه‌ای است که با نیازها و ترجیحات شما هماهنگ باشد. بعد از انتخاب نوع شکار، اندازه، طول و وزن اسلحه مهم است. اندازه کلی، وزن و کالیبر یک تفنگ سه مورد از بزرگترین فاکتورهایی هستند که تعیین می‌کنند شلیک با آن چقدر آسان یا سخت است. قبل از تمام این موارد نیز تهیه مجوز حمل سلاح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با اینکه تفنگ‌های بادی شکاری و حتی نیمه اتوماتیک جزو ادوات نظامی نیستند، اما استفاده و حمل آنها تحت قوانین سختگیرانه‌ای قرار می‌گیرد.

وقتی صحبت از یک شکار موفق به میان می‌آید، هیچ چیز مهمتر از خرید تفنگ شکاری خوب نیست. شناخت اصولی و آشنایی با استاندارد‌های لازم برای اسلحه مناسب شکار، یکی از موارد مهم در خرید اسلحه است. در این مقاله به نکات مهم در هنگام خرید اسلحه اشاره خواهیم کرد..

انواع اسلحه مناسب شکار

شناخت انواع سلاح‌های رایج در شکار، انتخاب و بکارگیری آنها تأثیر بسیاری در یک صید مناسب و تقویت مهارت های مربوط به آن دارد. از جمله انواع سلاح مناسب برای شکار، در دو نوع تفنگ ساچمه زنی و تفنگ گلوله زنی خلاصه می‌شود. انتخاب نوع سلاح و بکارگیری آن در مورد صید حیوانات یک عامل مهم در تفریح شکار به شمار می‌رود. هر یک از این سلاح‌ها دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود است. افراد علاقه‌مند می‌توانند با توجه به نیاز خود آن‌ها را برگزینند. به طور خلاصه مشخصات فنی و کاربرد این نوع از سلاح‌های مناسب شکار، به شرح زیر است:

تفنگ ساچمه زنی آمریکایی

 تنوع کالیبر در تفنگ ساچمه زنی آمریکایی پایین است و پیشنهاد می‌شود افرادی که به تازگی به شکار علاقه مند شده‌اند در ابتدا با این اسلحه شکار خود را انتحاب کنند. کالیبر رایج این اسلحه نمره 12 و 16 در ایران است.

تفنگ ساچمه زنی آمریکایی

تفنگ گلوله زنی 308

 این اسلحه مناسب شکار برای پستانداران بزرگ همانند کل، آهو، گوزن و قوچ و... است. در هر شلیک یک تیر به سوی حیوان زده شده و تنوع نمره کالیبر در آن متنوع خواهد بود. دقت، قدرت کشتار و انرژی گلوله در این نوع از اسلحه شکاری، بسیار بالا بوده و گلوله‌های آن قدرت تخریب بیشتری نسبت به باقی گلوله‌ها و مهمات دارد.

چگونه یک اسلحه مناسب شکار بخریم؟

قبل از هر چیز برای خرید یک اسلحه مناسب شکار باید هدف خود را برای صید و شکار حیوانات مشخص نمایید. به طور مثال می‌خواهید از سلاح خود در صید پرندگان، پستانداران کوچک، حیوانات بزرگ و... استفاده نمایید. مرحله بعدی برای خرید اسلحه مناسب مراجعه به مراکز معتبر فروش اسلحه و انتخاب یک سلاح مجاز تایید شده از سوی نیروی انتظامی جهت دریافت مجوز حمل سلاح خواهد بود. از جمله نکات مهمی که باید در هنگام خرید اسلحه مناسب شکار در نظر داشته و رعایت نمایید موارد زیر است:

چگونه یک اسلحه مناسب شکار بخریم؟

راهنمای خرید اسلحه مناسب شکار 

  • از فروشگاه‌های مجاز و معتبر خرید نمایید.
  • اگر در انتخاب اسلحه مبتدی هستید، یک نفر آشنا به مشخصات فنی اسلحه را به همراه داشته باشید.
  • از جمله راه‌های شناخت یک اسلحه مناسب شکار و استاندارد، تطبیق شماره لوله تفنگ با پیش قنداق آن است.
  • یک سلاح مناسب برای شکار را با توجه به فیزیک بدنی و راحتی خود خریداری نمایید. به طور مثال خوش دست باشد، قنداق آن بر روی شانه فرد به خوبی جاگیر شود و برای دقت در شکار دچار مشکل نباشد.
  • اسلحه را در فروشگاه تست کنید و با توجه به نوع هدف خود برگزینید.
  • ایمنی ضامن اسلحه مناسب شکار، با کوبیدن تفنگ خالی قابل تشخیص است. ضامن شل و بدون استاندارد فرد را دچار خسارت‌های جبران ناپذیری می‌کند.
  • دقت و هدف‌گیری متمرکز در سلاح با طول بدنه بلند بیشتر است.
  • یک معیار مهم در خرید اسلحه وزن و قابلیت حمل آن است. انواع قنداق فلزی، چوبی و کامپوزیتی برای این مورد در نظر گرفته شده‌اند. از جمله برند های معروف در ساخت اسلحه سبک برای شکار برن دیانا، گامو و وارخ هستند.
  • انتخاب اسلحه دوربین دار برای مسافت‌های دور تر و شلیک به هدف توصیه می‌شود.
  • موارد مهمی همچون قدرت کشتار، افت گلوله، قدرت شلیک، لگد اسلحه، صدای شلیک، نوع مهمات و کیفیت اسلحه مناسب شکار را در هنگام خرید مد نظر داشته باشید.
  • از جمله برندهای اسلحه سازی معروف در جهان، می‌توان به برندهای وینچستر، برتا، بنلی، فرنچی-بروونینگ-بالت اکشن، والتر و ... اشاره نمود که ساخت کشورهایی همچون روسیه، آلمان، ترکیه، انگلیس، ایران، اسپانیا و چین هستند.

راهنمای خرید اسلحه مناسب شکار 

نکات مهم در نگهداری اسلحه مناسب شکار 

بعد از خرید اسلحه مناسب شکار، نحوه نگهداری از آن و مراقبت از اسلحه بسیار مهم و کاربردی است. از جمله موارد مهم در نگهداری سلاح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به هیچ عنوان با سلاح شکاری برای شوخی یا خنده استفاده نکنید. حتی یک اسلحه ساچمه زنی با قدرت شلیک کم نیز توانایی کشتن یک انسان را دارد.
  • در شکار حیوان دست به نفله کشی یا شکار کشی نزنید. این مسئله محیط زیست را حساس کرده و جواز شما را باطل می‌سازد.
  • هرگز گلوله، مسیر عبور آن در لوله تفنگ و سیلندر اسلحه را با مواد نفتی چرب نکنید. این کار موجب تراکم دما و انفجار اسلحه می‌گردد.
  • اسلحه خود را به فرد دیگر و یا کودکان نسپارید. این موارد موجب نزول حسن شهرت شما و لغو مجوز پروانه شکار می‌شود.

نکات مهم در نگهداری اسلحه مناسب شکار 

چگونه از سلاح شکاری استفاده کنیم

از جمله موارد مهم در هنگام سلاح شکاری مناسب را می توان در موارد زیر عنوان نمود:

  • بهترین حالت برای نگه داری اسلحه، ایستاده-قائم و روبه بالا است.
  • بهترین حالت برای شلیک نشسته و دراز کشیده می‌باشد.
  • برای شلیک یک تکیه گاه مناسب و نرم داشته باشید.
  • شلیک مناسب برای صید، نشانه گرفتن نقاط حیاتی حیوان، همانند شش و قلب می‌باشد.

چگونه از سلاح شکاری استفاده کنیم

در هنگام خرید به مارک‌ها و مدل‌های معتبر که به دلیل قابلیت اطمینان و عملکردشان معروف هستند دقت کنید. نظرات و توصیه‌های شکارچیان با تجربه می تواند ارزشمند باشد. یک بودجه واقع بینانه تنظیم کنید. اسلحه‌های شکاری عالی با قیمت‌های مختلف در دسترس هستند، بنابراین یکی را پیدا کنید که متناسب با محدودیت‌های مالی شما باشد. از مقررات محلی شکار، از جمله هرگونه محدودیت در مورد نوع سلاح گرم آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که اسلحه دارای ویژگی‌های ایمنی مناسب است. ایمنی در شکار بسیار مهم است.

در صورت امکان، مدل‌های مختلف را در یک میدان تیر امتحان کنید. دقت کنید که هر کدام چه عملکردی دارند. اگر قصد دارید روی تفنگ خود دوربین نصب کنید، مطمئن شوید که تفنگ این قالبیت را دارد. در نهایت با شکارچیان باتجربه، کارشناسان یا متخصصان در این زمینه مشورت کنید. آنها می‌توانند پیشنهاد‌های ارزشمندی را بر اساس نیازهای شما ارائه دهند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
حامد دولتی
23 اسفند 1401
عالی تفنگ بودن
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.