انتشار: 1397/7/3
بروزرسانی: 1402/9/28
پیامدهای مخرب تغییر زمان مهاجرت پرندگان به ایران

پیامدهای مخرب تغییر زمان مهاجرت پرندگان به ایران

گرمایش زمین و تغییرات غیر طبیعی دمای آب و هوا تأثیرات مخربی بر روی زمان مهاجرت پرندگان دارد و که این امر سبب اختلال در چرخه طبیعی محیط زیست و در نهایت زندگی انسان ها می گردد.

تغییرات آب وهوایی جهانی در حال حاضر 0.6 درجه سلسیوس در سال هشدار داده شده است، که به خاطر فعالیت های بشری حاصل می شود. مهاجرت پرندگان و زمان ورود آن ها در مکان های زادآوری به آب و هوا بستگی دارد، بنابراین انتظار می رود در دهه های بعد به علت گرم شدن هوا خسارات جبران ناپذیری بر مهاجرت پرندگان و زندگی آنان و همچنین سایر موجودات وارد گردد.

 

تغییرات آب و هوایی ایران و تأثیر آن بر مهاجرت پرندگان

مردم کشورمان از گذشته های دور تا چندی پیش باور داشتند که زمان بارش برف، برای نمونه ماه آبان یا آذر، ملاکی برای حدس و گمانه زنی در مورد داشتن سالی پر از بارندگی و همچنین، فصل زمستان عجین با برف و سرمای طاقت فرسا بود. ولی امروزه شاهد تغییرات چشمگیری نه فقط در درجه حرارت ماه ها و فصل ها، بلکه در رنگ و رخسار کوهساران، دشت ها و زیستگاه ها بوده ایم. برای نمونه مردم تهران همیشه عادت داشتند که از اوایل پاییز تا اواخر مرداد ماه، در دامنه های سایه گیر، کوه زیبای توچال را سفیدپوش از برف مشاهده نمایند.

ولی مدتی است که آثار گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا فقط با نگاه کردن به کوه ها به راحتی مشخص می گردد، چرا که زمان پوشیدگی از برف این کوه هر سال دیرتر شروع شده و زودتر به پایان می رسد.  از خاطرات خوش برف بازی های دوران کودکی و نوستالژی زمستان های سرد و برفی که بگذریم، تغییرات روز افزون گرمایش زمین نه تنها بر ظاهر کوه ها و شهرها، بلکه بر رفتارهای غریزی حیوانات همچون کوچ پرندگان تغییرات بارزی مشخص شده است که نیازمند توجه، مطالعه و چاره اندیشی است.

چرا پرندگان به ایران مهاجرت می نمایند؟

 ایران کشوری پهناور است که با داشتن تنوع در اقلیم و آب و هوا دارای زیستگاه های مطلوبی برای انواع پرندگان مهاجر می باشد. در این مقاله می خواهیم توجه شما دوستان علاقمند را به مهاجرت زمستانی پرندگانی که از عرض های شمالی تر کره زمین به مناطق شمالی ایران برای گذراندن زمستان می آیند، جلب نماییم.

تغییر زمان مهاجرت پرندگان به ایران 

طی قرون گذشته زمان طبیعی فصل مهاجرت پرندگان از این گونه تقریباً اواسط آذرماه است. ولی در سال های اخیر با گرمایش زمین، تغییرات غیرطبیعی در این رفتار طبیعی پرندگان دیده و گزارش گردیده است. در حال حاضر مهاجرت پرندگان به تالاب ها، کشتزارها و شالیزارهای شمالی کشورمان زودتر از زمان همیشگی، آبان ماه، صورت می گیرد. این پدیده جالب و البته تأمل برانگیز می باشد؛ چرا که پیامدهای مخربی برای پرندگان و کشاورزان بومی به دنبال دارد.

تأثیر مهاجرت زودهنگام پرندگان بر کار کشاورزان

برای مشخص تر گشتن موضوع مهاجرت پرندگان در زمانی زودتر از زمان مقرر، توجه شما علاقمندان را به نحوه مهاجرت پرندگان از گونه ای خاص جلب می نمایم، که به طور معمول در فصل زمستان بعد از برداشت محصول توسط کشاورزان، به منطقه وارد می گردند و با بر باقی گذاشتن فضولات خود سبب بارور گشتن بیشتر زمین گشته و از طرف دیگر نقش خود را به عنوان یک کنترل کننده طبیعی آفات، جانوران موذی و دوزیستان زمین های کشاورزی ایفا می نمایند.

مهاجرت پرندگان به منطقه در زمانی زودتر از موعد مقرر و همین عملکرد مفید و طبیعی آنان تحت تأثیر گرمایش زمین سبب بر هم خوردن نظم طبیعی و اقلیمی گشته است. به این صورت که هجوم و حضور آنان در زمین های کشاورزی قبل از برداشت محصولات، برای کشاورزان مزاحمت ایجاد می نماید. اصولاً در زمان مهاجرت پرندگان این مزاحمت با گلوله، کشتار و در نهایت حذف پاسخ داده خواهد شد.

به این ترتیب در کوتاه مدت و میان مدت یا اجباراً مهاجرت پرندگان در فصل زمستان مقصدی دیگر خواهد داشت (که به ندرت اتفاق می افتد) و یا از چرخه طبیعت منطقه حذف خواهند گشت. مسلم است که حذف هر گونه حیوان از طبیعت آسیب ها و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره طبیعت بر جای خواهد گذاشت. یکی از این پیامدها به علت استفاده بیشتر از سموم و آفت کش ها برای دفع آفات توسط کشاورزان خواهد بود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد چرخه غذایی ما انسان ها و آب های جاری و زیر زمینی می گردند.

مهاجرت پرندگان

نتیجه گیری

آری، گرمایش زمین اتفاق عجیبی می باشد، که با گذر زمان تأثیرات شگرف و ویرانگری بر روی مهاجرت پرندگان و گونه های حیوانی و همچنین گونه های گیاهی خواهد گذاشت. در نتیجه، انسان هم به عنوان یک گونه به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر این آسیب ها و ویرانگری ها قرار خواهد گرفت.

  • شما در مورد مهاجرت زودهنگام پرندگان چه اطلاعاتی دارید؟
  • آیا مهاجرت پرندگان در زمانی زودتر از موعد مقرر می تواند اثری غیر از مواردی که در بالا اشاره گشتند داشته باشد؟
لطفاً اگر نظر و دانسته های بیشتری در مورد علت و تأثیرات مخرب مهاجرت نابهنگام پرندگان به ایران دارید با ما و سایر علاقمندان به اشتراک بگذارید.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
فرهاد
21 بهمن 1398
مفید بود
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.