انتشار: 1396/12/2
بروزرسانی: 1402/5/4
confronting-water-crisis-optimizing-water-use-in-organizations | مقابله با بحران آب؛ بهینه سازی مصرف آب در سازمان ها

مقابله با بحران آب؛ بهینه سازی مصرف آب در سازمان ها

هشدار لازم جهت مسئله ناشی از خشکسالی های اخیر چند سال گذشته ایران، پدیده کم آبی و عوارض ناشی از آن ما را مجبور به بهینه سازی مصرف آب چه در خانه، چه در ادارات و کارخانجات کرده است که با راهکارهایی بسیار ساده می توانیم سهم زیادی در بهینه کردن مصرف آب داشته باشیم.

برای بهينه سازي مصرف آب، راه کار‌های متنوعی وجود دارد كه می‌تواند هزينه‌های جاری سرويس‌های بهداشتی را به حداقل مقدار خود برساند که از آن ها می‌توان به نصب تجهيزات مناسب در توالت‌ها و حمام اشاره نمود. تعداد بسيار كمی از سازمان‌ها را می‌توان پیدا کرد كه مصرف آب خود را پايش می‌كنند، حتی با دانستن اين نكته كه يك شير در حال چكه كردن، می‌تواند در روز بالای 200 ليتر آب را هدر دهد يا به دليل فشار زياد آب، ممكن است فقط براي شستن دست و صورت كاركنان، ده‌ها ليتر آب در ادارات هدر شود. پس برای مقابله با بحران آب چه کاری باید انجام داد؟

مقابله با بحران آب هنگام استفاده از سرویس بهداشتی

در بيشتر توالت‌ها با هر بار سيفون كشيدن بين 20 الی 30  ليتر آب مصرف می‌شود كه معمولا اين مقدار، 70 درصد آب مصرفی محل‌های كار را تشكيل می‌دهد. تصفيه فاضلاب و استفاده از آب بازيافتی برای مصارف شستشو و آبياری فضاي سبز و... ، مصرف آب را بين 25 تا 70درصد كاهش می‌دهد که علاوه بر آن، با اين كار از تخليه فاضلاب‌های آلوده به محيط زيست هم پرهيز می‌شود. پس می‌توان برای مقابله با بحران آب این موارد را مدیریت کرد.

بازديد منظم چكه و نشتي لوله ها و شيرها؛ مقابله با بحران آب

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای مقابله با بحران آب انجام داد این است که تمامی شيرها و لوله‌ها را برای چكه و نشتی بازديد كنيد. سپس همه‌ی ادواتی را كه آب مصرف می‌كنند قطع كنيد حتی در توالت، سپس كنتور آب را چك كنيد. به مدت يك ساعت آب مصرف نكنيد و دوباره كنتور آب را چك كنيد تا بفهميد كه آيا ميزان مصرف اضافه شده است يا خير. در صورت اضافه شدن مشخص می‌شود كه آب از جايي نشت می‌كند. محل نشت را يافته و تعمير كنيد که در این وسط ممكن است نياز به لوله كشی مجدد داشته باشيد.

Dripping-water.jpg (6 KB)

شيرها و ساير ادوات خراب سرويس‌هاي بهداشتي را تعمير كنيد. (به طور مثال از کارهایی که می‌توان انجام داد، نصب واشرهای جديد است) برای چك كردن سيفون توالت، داخل آن منبع آب رنگ‌های خوراكی بريزيد و ببينيد آيا آب رنگی به داخل كاسه توالت نشت می‌كند یا نه؟ و نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه نمود آن است که هيچ‌گاه شيرها را باز نگذاريد. همه این موارد کمک می‌کند که از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کرده و مقابله با بحران آب را از خود شروع کنید.

كاهش حجم آب در فلاش تانك ها؛ مقابله با بحران آب

اطمينان حاصل كنيد كه كليه ادوات و اسباب دارای نشان استاندارد و نيز گواهی محيط زيستی باشند. از سيستم‌های سيفون دوگانه استفاده كنيد. يك وزنه سربی يا بطری پر از آب داخل منبع آب توالت (فلاش تانك) بگذاريد يا ميله شناور را خم كنيد تا حجم آب در منبع به مقدار حداقل خود برسد.

Reducing-the-volume-of-water-in-the-flash-of-tanks-768x790.jpg (23 KB)

كنترل متوالي توالت ها، دوش ها و شيرهاي آب؛ مقابله با بحران آب

مقادير بسيار زيادي از آب‌ها در ادوات خراب توالت‌ها هدر داده مي‌شود، زيرا عمدتا چكه می‌كنند يا به طور متناوب، سيفون آن ها كشيده مي‌شود بنابراین پيشنهاد مي‌شود:  سيفون‌هاي خودكار را طوري تنظيم كنيد كه یک یادو بار در ساعت كشيده شوند و در خارج از ساعات اداري نيز از كار انداخته شوند. حسگرهايي نصب كنيد كه  مجهز باشند و بدانند چه زماني سيفون بايد كشيده شود. سيفون هاي خراب كه نشتي دارند هر روز بيش از 200 ليتر و در سال حدود 70 هزار ليتر آب هدر می‌دهند. برای پيدا كردن نشتی سيفون توالت، چند قطره رنگ خوراكی در مخزن آب آن بريزيد، 20 دقيقه بدون استفاده از توالت صبر كنيد و اگر آب رنگی وارد كاسه توالت شد، سيفون نشتی دارد.

  • روي شيرهاي آب، فشار شكن نصب كنيد و باید توجه داشته باشید که اين فشارشكن ها قيمت زيادي ندارند و راحت نصب مي شوند ولي مي توانند تا 25 درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند بدون آن كه تغيير محسوسي در ميزان آب خروجي ايجاد شود زيرا هوا با آب مخلوط ميشود و مقدار آب بيش از ميزان واقعي به نظر مي‌رسد.
  • توالت‌ها ودستگاه‌هاي جديدي نصب كنيد كه نياز به آب كمتري داشته باشند. دستگاه‌ها را به طور منظم بازبيني و نگهداري كنيد و از مسوولين تاسيسات اداره بخواهيد تا در سرويس هاي بهداشتي، وسايل و تجهيزات صرفه جويي مصرف آب نصب کنند. روي شيرهايي كه در زمان عدم استفاده بسته مي شوند، حسگر نصب كنيد زیرا دوش ها مقادير قابل توجهي آب مصرف مي كنند، از سردوش هاي كم مصرف كه داراي تاييديه محيط زيستي هستند استفاده كنيد. از مصرف بيش از حد صابون و مواد شوينده در شستشوها اجتناب كنيد.

كنترل مصرف آب در فضاهاي بيروني ادارات؛ مقابله با بحران آب

از نفوذ ناپذير كردن سطوح موزاييك كردن، آسفالت كردن و... در حد امكان اجتناب کنید و از پوشش هاي گياهي بومي مناسب استفاده كنيد كه هرز آب بارندگي كاهش يابد و فضاي سبز محوطه پاركينگ و مسيرها را طوري طراحي كنيد كه نفوذ آب به داخل زمين را به حداكثر مقدار خود برسانند.

آب را از پشت بام در يك مخزن آب جمع آوري و براي آبياري فضاي سبز يا سيفون توالت‌ها استفاده كنيد. فضاهاي سبز ادارات را در ساعات خنك روز آبياري كنيد در قبل از ساعت 10صبح و 5 بعد از ظهر كه تبخير آب به حداقل برسد.

Irrigation-by-Hose.jpg (31 KB)

مقابله با بحران آب با استفاده صحیح از آن

آبياري با شيلنگ، در مدت 3 دقيقه 120 ليتر آب هدر مي دهد. با اجراي سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي آب بسيار كمتري براي آبياري لازم خواهد بود. براي فضاهاي سبز محوطه ادارات، از چمن كه به آبياري زياد نياز دارد استفاده نكنيد، به جاي آن از گياهان مقاوم و بي نياز يا كم نياز به آبياري منظم، استفاده كنيد. استفاده از لاشبرگ در اطراف گياهان، ميزان تبخير و نياز به آبياري را به میزان قابل توجهی كاهش مي‌دهد.

  • چقدر از آدم های اطراف شما برای شستشوی حیاط یا آبیاری باغچه های خود از آب شهری استفاده می کنند؟

  • شما هم نگران کم آبی در چند سال آینده هستید؟
  • به نظر شما بحران آب جدی است؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.