انتشار: 1401/1/21
بروزرسانی: 1402/9/29
what-is-deforestation-more-than-70-breathtaking-truths-that-enchant-you | جنگل زدایی | بیش از 70 حقیقت نفس‌گیر که شما را طلسم می‌کند

جنگل زدایی چیست؟ | بررسی علل و عوارض مخرب جنگل زدایی

جنگل زدایی و تخریب جنگل‌ها، حاصل هر دو فعالیت‌های انسانی و عوامل محیطی اند. توسعه کشاورزی غیر مسئولانه به عنوان عامل مخرب اصلی در نظر گرفته می‌شود. برداشت چوب، کاغذ و سوخت نیز به طور قابل توجهی منجر به تخریب جنگل‌ها شده است. عوارض ناشی از جنگل زدایی بسیار زیاد است؛ از دست دادن تنوع زیستی در صدر قرار دارد، زیرا گونه‌های گیاهی و جانوری بی‌شماری زیستگاه خود را از دست می‌دهند و اکوسیستم‌های حساس نابود می‌شوند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

جنگل زدایی منجر به فرسایش و اختلال در چرخه آب شده و حاصلخیزی خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ در نتیجه باعث به وجود آمدن سیل‌های ویرانگر می‌شود. زندگی جوامع بومی نیز عمیقا با جنگل‌ها مرتبط است. علاوه بر این، جنگل زدایی منجر به از بین رفتن گیاهان دارویی شده و مستقیما بر تولید محصولات در زمینه بهداشت و سلامت تأثیر می‌گذارد.

پرداختن به جنگل زدایی نیازمند داشتن یک رویکرد چندوجهی است که مستلزم ترکیب شیوه‌های صحیح کشاورزی، اجرای طرح‌های احیای جنگل‌ها و حتی مداخلات سیاستی است. تنها از طریق تلاش جمعی می‌توان به ایجاد تعادل بین نیازهای انسان و حفظ محیط زیست امیدوار بود، علل و عوارض جنگل زدایی را کاهش داد و منابع طبیعی را برای نسل‌های آینده حفظ نمود.

جنگل زدایی چیست؟

جنگل زدایی عبارت است از از حذف یا پاکسازی گسترده و عمدی جنگل‌ها برای اقداماتی نظیر کشاورزی، ساخت و ساز و ... است. این فرآیند شامل قطع یا سوزاندن درختان در مقیاس بزرگ است که منجر به تبدیل مناطق جنگلی به مناظر غیر جنگلی می‌شود.

جنگل زدایی چیست؟

جنگل زدایی عمدتا با هدف گسترش زمین‌های کشاورزی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای غذا و سوخت‌های زیستی، قطع درختان برای تولید الوار و کاغذ و توسعه پروژه‌های زیربنایی مانند جاده‌ها و سدها انجام می‌شود. در حالی که برخی عوامل طبیعی نیز مانند آتش سوزی یا هجوم حشرات منجر به جنگل زدایی می‌شود، اما فعالیت‌های انسانی به طور قابل توجهی این روند را تسریع و تشدید می‌کند.

علت جنگل زدایی چیست؛ چرا جنگل زدایی اتفاق می‌افتد؟

عوامل متعددی، چه منشأ انسانی و چه طبیعی، باعث جنگل زدایی می‌شوند. برای مثال آتش سوزی می‌تواند منجر به جنگل زدایی شود. با این وجود، فعالیت‌های انسانی یکی از دلایل اصلی جنگل زدایی در جهان است. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، گسترش کشاورزی دلیل نزدیک به 80 درصد از بین رفتن جنگل‌های جهان است و احداث زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ یا سد، استخراج معدن و شهرنشینی، از سایر عوامل تشدید کننده جنگل‌زدایی هستند.

علت جنگل زدایی چیست؛ چرا جنگل زدایی اتفاق می‌افتد؟

کشاورزی علت شماره یک جنگل زدایی است (80%)

طبق گزارش فائو، کشاورزی باعث حدود 80 درصد از جنگل زدایی می‌شود. اما کشاورزی چگونه باعث جنگل زدایی می‌شود؟ بر اساس همین گزارش، 33 درصد از جنگل زدایی ناشی از کشاورزی محلی است و کشاورزی تجاری یا صنعتی نیز (محصولات زراعی و دام) باعث از بین رفتن حدود 40 درصد از جنگل‌ها می‌شود. همچنین جالب است بدانید که دام‌ها مسئول حدود 14 درصد از جنگل زدایی در جهان هستند. 

جنگل زدایی ناشی از ساخت و سازهای جدید (~15%)

احداث زیرساخت‌های انسانی نیز باعث تخریب جنگل‌ها می‌شود. جنگل زدایی ناشی از ساخت و سازهای جدید، در حدود 15 درصد از کل جنگل زدایی نقش دارد و از شهرنشینی سریع و توسعه زیرساخت‌ها ناشی می‌شود. تقاضا برای زمین برای جمعیت رو به رشد و ساخت ساختمان، جاده و تاسیسات صنعتی منجر به تخریب مناطق جنگلی به صورت گسترده می‌شود.

توسعه شهری، پروژه‌های زیربنایی، توسعه مسکن و صنعت و مراکز تجاری همگی در این فرآیند نقش دارند. برای جلوگیری از این موضوع، برنامه ریزی شهری پایدار، ابتکارات ساختمانی سازگار با محیط زیست و ارزیابی اثرات زیست محیطی برای ایجاد تعادل بین نیاز به توسعه و حفظ اکوسیستم‌های حیاتی جنگل ضروری است.

جنگل زدایی ناشی از ساخت و سازهای جدید (~15%)

شهرنشینی چگونه باعث جنگل زدایی می‌شود (5٪)

تمایل جمعی مردم روستایی برای زندگی در مناطق شهری نیز به جنگل زدایی کمک می‌کند. انتظار می‌رود 68 درصد از جمعیت جهان تا سال 2050 زندگی شهری داشته باشند؛ این امر منجر به رشد تصاعدی ساخت مسکن و شهرنشینی می‌شود. همانطور که شهرها، بزرگتر و میزبان افراد بیشتری می‌شوند، مرزهای طبیعی اطراف خود را (که عمدتا به مناطقی با بافت طبیعی و جنگلی ختم می‌شود) نیز گسترش داده و اغلب منجر به جنگل زدایی می‌شود.

اثرات جنگل زدایی؛ چگونه جنگل زدایی بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد؟

جنگل زدایی پیامدهای زیادی برای اکوسیستم‌های طبیعی دارد و مشکلات جدی را برای سیاره ایجاد می‌کند. شناخته شده ترین پیامد جنگل زدایی، تهدید آن برای تنوع زیستی است. از پستانداران گرفته تا پرندگان، حشرات، دوزیستان یا گیاهان، جنگل خانه بسیاری از گونه‌های نادر و آسیب پذیر است. 80 درصد از حیوانات و گیاهان زمین در جنگل‌ها زندگی می‌کنند. با از بین بردن جنگل‌ها، فعالیت‌های انسانی کل اکوسیستم‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، عدم تعادل طبیعی را ایجاد می‌کند و زندگی گونه‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

جهان طبیعی، پیچیده، به هم پیوسته و متشکل از هزاران تعامل متقابل است. برای مثال یکی از این تعاملات این است که درختان، دمای کمتری را برای موجوداتی که نسبت به تابش نور مستقیم خورشید حساس‌اند، فراهم می‌کنند. علاوه بر این، درختان نیز با میوه های خود به تغذیه حیوانات کمک می‎‌کنند و در عین حال غذا و سرپناهی را که برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، فراهم می‌کند.

اثرات جنگل زدایی؛ چگونه جنگل زدایی بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد؟

اثرات جنگل زدایی بر زندگی مردم محلی و معیشت آنها

معیشت 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان به بقای جنگل‌ها وابسته است. یک میلیارد نفر از این جمعیت در فقر کامل به سر می‌برند. این افراد از جنگل ها برای شکار و جمع آوری محصولات خام برای فرآیندهای کشاورزی در مقیاس کوچک خود استفاده می‌کنند. اما در کشورهای در حال توسعه مانند بورنئو، اندونزی، ویتنام، برزیل یا مکزیک، سیستم مالکیت زمین ضعیف است. این امر به مشاغل بزرگ اجازه می‌دهد تا زمین‌ها را تصاحب کرده و از آنها برای اهداف دیگر استفاده کنند و زندگی مردم محلی را مختل کند.

جنگل زدایی برای تامین غذا ممکن است منجر به ناامنی غذایی در آینده شود

امروزه، 52 درصد از کل زمین‌های مورد استفاده برای تولید مواد غذایی به طرز شدیدی تحت تأثیر فرسایش خاک قرار دارد. در درازمدت، فقدان خاک سالم و مغذی می‌تواند منجر به عملکرد کم و ناامنی غذایی شود. جنگل‌ها نقش مهمی در تنظیم چرخه آب محلی و منطقه‌ای دارند. جنگل زدایی این چرخه‌ها را مختل می‌کند و منجر به تغییر الگوهای بارندگی و افزایش حساسیت به خشکسالی می‌شود. منابع آب ناپایدار، کشاورزی را دشوارتر کرده و به ناامنی غذایی منجر می‌شود.

جنگل زدایی برای تامین غذا ممکن است منجر به ناامنی غذایی در آینده شود

فرسایش خاک یکی از پیامدهای جنگل زدایی است

جنگل زدایی منجر به فرسایش خاک می‌شود زیرا پوشش گیاهی تثبیت کننده طبیعی خاک است. ریشه درختان سبب پایداری خاک شده و از بستر آن در برابر بارندگی و سیلاب محافظت می‌کند. علاوه بر این، جنگل زدایی دامنه ارتفاعات را ضعیف می‌کند و خطر رانش زمین را افزایش می‌دهد. برای کاهش فرسایش خاک، استفاده از شیوه‌های مدیریت پایدار زمین مانند احیای جنگل‌ها و اقدامات کنترلی مانند احیای پوشش رویشی و حفظ پایداری خاک بسیار مهم است.

جنگل زدایی بر تغییرات اقلیمی تأثیر می‌گذارد و به آن کمک می‌کند

جنگل زدایی همچنین سهم بسیار زیادی در تغییرات آب و هوایی دارد. درختان CO2 را در طول زندگی خود جذب و ذخیره می‌کنند. به گفته WWF، اگر در مورد جنگل‌های استوایی صحبت کنیم، بیش از 210 گیگا تن کربن در آنها وجود دارد. آنچه نگران کننده است این است که نابودی این درختان دو عواقب منفی بزرگ دارد. اولا، از بین بردن درختان به این معنی است که آنها CO2 ای را که در حال نگهداری بودند به اتمسفر باز می‌گردانند.

ثانیا، کاهش درختان به معنای کاهش توانایی کلی سیاره برای جذب و ذخیره CO2 است. هر دو این اثرات به طور منفی به اثر گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. در حقیقت، در حالی که غذا و کشاورزی 24 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می‌دهند، جنگل زدایی مسئول 10 تا 15 درصد از کل انتشار CO2 انسانی است.

جنگل زدایی بر تغییرات اقلیمی تأثیر می‌گذارد و به آن کمک می‌کند

مناطقی که شدیدا تاثیر جنگل زدایی قرار گرفته‌اند

در سرتاسر جهان، جنگل زدایی بیشتر در مناطق استوایی رخ می‌دهد که انواع مختلفی از پوشش گیاهی و درختان وجود دارد؛ از جنگل‌های بارانی مرطوب و گرم گرفته تا جنگل‌های دیگر که در فصل خشک، برگ‌های خود را از دست می‌دهند و به جنگل تبدیل می‌شوند. بر اساس گزارش فائو، از سال 1990، 6 میلیون هکتار از جنگل به زمین‌های کشاورزی در حوزه گرمسیری تبدیل شده است. برای مثال جنگل‌های آمازون، اندونزی و بورنئو و آفریقا از جمله این مناطق هستند.

اثرات جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون

برزیل و جنگل‌های آمازون نیز مناطقی هستند که تحت تاثیر جنگل زدایی شدید قرار دارند. جنگل بارانی آمازون یکی از بزرگترین مناطق جنگلی جهان با ذخایر عظیم و تنوع زیستی است. توانایی آن در ذخیره کربن و تولید اکسیژن، آن را به "ریه های" سیاره تبدیل کرده است. از دهه 1960، جنگل آمازون در معرض تهدید قرار گرفت و نزدیک به 760000 کیلومتر مربع (حدود 20 درصد از اندازه اصلی آن) از مساحت آن از بین رفت. قبل از سال‌های 1980 تا 1990، پروژه‌های صنعتی بزرگ مانند سدها، جاده‌ها یا معادن، همراه با کشاورزی، عوامل اصلی جنگل‌زدایی در منطقه آمازون بودند. در حال حاضر علل جنگل زدایی در جنگل های آمازون در حال تغییر است.

اثرات جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون

بر اساس گزارش‌های مختلف در مورد این موضوع (Greenpeace، FAO)، دامداری و تولید سویا، مسئول حدود 70 تا 80 درصد از جنگل زدایی در منطقه آمازون است. بنابراین، توسعه دامپروری، افزایش مصرف گوشت در کشورهای توسعه یافته، عامل اصلی جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون است.

اثرات جنگل زدایی در آسیای جنوب شرقی - اندونزی و بورنئو

اندونزی و جزیره بورنئو به شدت تحت تاثیر پدیده جهانی جنگل زدایی هستند. این منطقه در جنوب شرقی آسیا به طور طبیعی یکی از غنی ترین ذخایر جنگلی و تنوع زیستی در جهان اند. اما در عین حال یکی از مناطقی هستند که در دهه های اخیر بیشترین آسیب را از جنگل زدایی دیده اند. بر اساس گزارش فائو، تنها بین سال‌های 1990 تا 2012، اندونزی حدود 9 میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داد که عمدتا ناشی از تلاش برای تولید روغن نخل بود.

یکی از مهم‌ترین علل جنگل زدایی در اندونزی

یکی از مهم ترین علل جنگل زدایی در اندونزی و بورنئو بدون شک تولید روغن پالم است. طبق گزارش فائو، بین سال‌های 1990 تا 2000، نزدیک به 6 میلیون هکتار از مزارع روغن نخل به تدریج جایگزین جنگل های اندونزی شده است. این صنعت روغن نخل را به یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان در جنگل‌زدایی در آسیای جنوب شرقی تبدیل می‌کند و انتظار می‌رود که همینطور ادامه یابد. اندونزی در حال حاضر نزدیک به 35 درصد از تولید پایدار روغن پالم در جهان را به خود اختصاص داده است، اگرچه بازار روغن پالم پایدار هنوز کوچک است (تنها 19 درصد دارای گواهینامه هستند). علیرغم اینکه صنایع هنوز مشکلات زیست محیطی جدی دارند، توجه رسانه ها به این موضوع شروع به تغییر خطوط کرده است.

یکی از مهم‌ترین علل جنگل زدایی در اندونزی

جنگل زدایی چه حیواناتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

شیوه‌های تولید غیر متعارف که به طور غیرقانونی درختان را از بین می‌برد و از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌کند، جنگل‌ها و حیات وحش را تهدید می‌کند. به این ترتیب، بهره برداری از محصولاتی مانند روغن نخل، چوب، قهوه یا آووکادو عوارض جانبی دارد که بر محیط زیست و اکوسیستم‌های اطراف اثر می‌گذارد. تخمین زده می‌شود که تنوع زیستی زمین 0.1٪ یا تقریباً در حال انقراض است. 200 گونه در روز، هر سال. برخی از حیواناتی که در معرض تهدید قرار دارند عبارتند از:

  1. اورانگوتان‌ها، به ویژه در اندونزی، مالزی و بورنئو
  2. فیل‌ها به ویژه در سوماترا و بورنئو
  3. ببرهای اندونزیایی آخرین ببرهای زنده مانده در جزیره سوماترا برای انجام این کار تلاش می‌کنند

جنگل زدایی چه حیواناتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

در زیر به برخی از واقعیت‌هایی که در مورد جنگل زدایی وجود دارد اشاره کرده‌ایم:

  • جنگل ها 30 درصد از زمین را پوشش می‌دهند
  • تخمین زده می‌شود که تا 100 سال آینده، هیچ جنگل بارانی وجود نخواهد داشت.
  • کشاورزی عامل اصلی جنگل زدایی است.
  • هر ثانیه یک و نیم جریب جنگل قطع می‌شود.
  • از بین رفتن جنگل‌ها بین 12 تا 17 درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه ای جهانی را شامل می‌شود. (موسسه منابع جهانی)
  • اگر روند فعلی جنگل زدایی ادامه یابد، کمتر از 100 سال طول می‌کشد تا تمام جنگل‌های بارانی روی زمین نابود شوند.
  • میزان جنگل زدایی برابر است با از دست دادن 36 زمین فوتبال در هر دقیقه.
  • بیش از 121 درمان طبیعی در جنگل‌های بارانی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان دارو استفاده کرد.
  • بر اساس شبکه اقدام جنگل‌های بارانی، ایالات متحده کمتر از 5٪ از جمعیت جهان را دارد، اما بیش از 30٪ از کاغذ جهان را مصرف می‌کند.
  • بهره برداری بیش از حد از جنگل‌ها، کاشت مجدد اکولوژی جدید را بسیار دشوار می‌کند.
  • 20 درصد از اکسیژن جهان در جنگل آمازون تولید می‌شود.
  • انتظار می‌رود تا ربع قرن آینده تا 28000 گونه به دلیل جنگل زدایی منقرض شوند.
  • 25 درصد از سرطان‌های مبارزه کننده با ارگانیسم‌ها در آمازون یافت می‌شوند.
  • 13 میلیون هکتار در سال در آمریکای جنوبی و آفریقا و آسیای جنوب شرقی از جنگل به زمین کشاورزی تبدیل می‌شود.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

  • جنگل زدایی به طور قابل توجهی در مناطقی مانند اروپا، اقیانوس آرام، آمریکای شمالی و برخی از بخش های آسیا به دلیل کمبود زمین کشاورزی متوقف شده است.
  • نیمی از جنگل‌های استوایی جهان قبلا پاکسازی شده‌اند.
  • 4500 هکتار از جنگل‌ها در هر ساعت توسط آتش سوزی جنگل، بولدوزر، قمه و غیره پاکسازی می‌شود.
  • فقر، جمعیت بیش از حد و دسترسی نابرابر به زمین از عوامل اصلی تخریب جنگل‌ها توسط انسان است.
  • کل تلفات جنگل های جهان تا به امروز 7.3 میلیون هکتار در سال است.
  • 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان برای امرار معاش خود به محصولات جنگلی وابسته هستند و در نتیجه به جنگل زدایی بیشتر می‌شود.
  • تقریبا نیمی از چوب جهان و بیش از 70 درصد کاغذ تنها توسط اروپا، ایالات متحده و ژاپن مصرف می‌شود.
  • کشورهای صنعتی 12 برابر بیشتر از کشورهای غیر صنعتی برای هر نفر چوب و محصولات آن مصرف می‌کنند.
  • ایالات متحده کمتر از 5٪ از جمعیت جهان را دارد اما بیش از 30٪ از کاغذ جهان را مصرف می‌کند.
  • چوب سوخت در کشورهای جنوب صحرای آفریقا تا 200 درصد بیشتر از نرخ رشد سالانه درختان مصرف می‌شود. این امر باعث جنگل زدایی، کمبود منابع چوبی و از بین رفتن زیستگاه گونه‌های ساکن در آن می‌شود.
  • درختان اجزای ضروری اکوسیستم هستند که کربن را جذب می‌کنند.
  • فرسایش خاک، سیل، انقراض حیات وحش، افزایش گرمایش جهانی و عدم تعادل آب و هوا برخی از اثرات جنگل زدایی هستند.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

  • در سراسر جهان، بیش از 1.6 میلیارد نفر برای تمام یا بخشی از معیشت خود به محصولات جنگلی متکی هستند.
  • جنگل‌های استوایی، جایی که جنگل‌زدایی در آنها شایع‌تر است، بیش از 210 گیگا تن کربن دارند.
  • طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، حدود نیمی از جنگل‌های استوایی جهان پاکسازی یا تخریب شده اند.
  • جنگل‌های بارانی استوایی که 6 تا 7 درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند، بیش از نیمی از گونه های گیاهی و جانوری جهان را در خود جای داده اند!
  • جنگل زدایی بر چرخه آب تأثیر می‌گذارد. درختان آب‌های زیرزمینی را جذب می‌کنند و در طول تعرق آن را در جو آزاد می‌کنند. هنگامی که جنگل زدایی اتفاق می‌افتد، آب و هوا به طور خودکار به آب و هوای خشک تر تغییر می‌کند و همچنین بر سطح آب تأثیر می‌گذارد.
  • جنگل‌های جهان 283 میلیارد تن کربن موجود در زیست توده ذخیره می‌کنند.
  • پول برای نجات درختان عمدتاً به صورت آنلاین جمع آوری می‌شود.
  • می‌توان تا 20 فوت مربع از یک جنگل را با کمک‌های آنلاین صرفه جویی کرد و در نتیجه به راحتی از جنگل زدایی جلوگیری کرد.
  • بیش از 4 میلیون تن آشغال به صورت آنلاین توسط ارسال هرزنامه ایجاد می‌شود.
  • 41 پوند از این ایمیل‌های ناخواسته تقریبا برای هر بزرگسال در ایالات متحده ارسال می‌شود.
  • 44 درصد از نامه‌های ناخواسته باز نمی‌شود.
  • مردم آمریکا بیش از 275 میلیون دلار برای دفع نامه های ناخواسته خرج می کنند.
  • صنعت کاغذ چهارمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و در نتیجه به جنگل‌زدایی کمک می‌کند.
  • به طور متوسط، یک فرد در ایالات متحده سالانه بیش از 700 پوند کاغذ استفاده می‌کند.
  • برای بسته بندی بی مورد از کاغذ و مقوا زیادی استفاده می‌شود. این به معنای قطع درختان بیشتر است.
  • استفاده مجدد از کاغذ و کیسه‌های پلاستیکی برای جلوگیری از جنگل زدایی.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

  • از کیسه های بوم یا کاغذی به عنوان جایگزین دیگر استفاده کنید.‌
  • محصولاتی را انتخاب کنید که به بسته بندی کمتری نیاز دارند.
  • خلاق باشید و همیشه از تولیدکنندگان پست بخواهید از محصولات سازگار با محیط زیست استفاده کنند. دانش جنگل زدایی خود را با برجسته کردن برخی از حقایق مهم با استفاده از آمار به آنها نشان دهید.
  • طومارهای مؤثری را امضا کنید که مؤثر است و به کاهش جنگل زدایی کمک می کند.
  • از شرکت های دوستدار محیط زیست با خرید محصولات آنها که دوام بیشتری را به روشی ارزان قیمت وعده می‌دهند، حمایت کنید.
  • فعال باشید و درخت بکارید. می‌توانید در خانه‌ها، حیاط‌های خلوت‌تان باشد یا می‌توانید به هر سازمانی بپیوندید که مشتاق توقف جنگل‌زدایی است.
  • مصرف گوشت گاو را کاهش دهید تا فشار را کم کنید تا جنگل های بیشتری برای گاو پاک شود.
  • شرکت‌ها را با حمایت از سازمان‌هایی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند به قیمت مبارزه برای درختان همیشه سبز تحریم کنید.
  • با خواندن روزنامه ها، مجلات، اینترنت، برنامه‌های تلویزیونی به دنبال دانش در مورد جنگل زدایی و چگونگی جلوگیری از وقوع آن باشید. این خبر را پخش کنید و آن را ویروسی کنید.
  • طبق گزارش‌های ماهواره ای، جنگل‌های استوایی با سرعت سرسام آور 8 میلیون هکتار در سال پاکسازی می‌شوند. از نظر اندازه، هم اندازه جمهوری چک است!!!!
  • هر روز به میزان 14 جنگل منهتن در حال سوختن است! در ارقام، جهان هر روز حدود 81000 هکتار از جنگل های بارانی را از دست می‌دهد.
  • از دهه 1960، جهان حدود نیمی از جنگل‌های بارانی خود را از دست داده است.
  • 55 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن که مسئول گرمایش جهانی است از پاکسازی جنگل ها با سوزاندن درختان حاصل می‌شود.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

  • بین سال های 2000 تا 2012، اندونزی کشوری بود که بالاترین نرخ جنگل زدایی را داشت. در آن سال ها حدود 15 میلیون هکتار از پوشش جنگلی خود را از دست داد.
  • در حالی که جنگل زدایی یک مشکل دائمی در سراسر جهان است، در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یک اقتصاد رو به رشد بارزتر است.
  • یکی از دلایل اصلی تخریب جنگل های آمازون، افزایش مصرف گوشت گاو است. مصرف بیشتر، باعث تخریب محیط زیست خواهد شد.
  • مشخص شده است که تا سال 2050، مصرف غذا در جهان دو برابر خواهد شد. این بدان معناست که زمین های بیشتر و بیشتری برای اهداف کشاورزی و پرورش گاو مورد نیاز است. این به سادگی به این معنی است که میزان جنگل زدایی نیز دو برابر خواهد شد.
  • بیش از 90 درصد مردم در چنگال فقر برای امرار معاش به جنگل‌ها وابسته‌اند.
  • جنگل ها حدود 1 درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهند. این مبلغ حدود 200 میلیارد دلار در سال است.
  • استخراج معادن و روند شهرنشینی می‌تواند دو عامل اصلی جنگل زدایی باشد.
  • بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، حدود 31 درصد از بیماری هایی که در دوران اخیر در حال ظهور هستند، ناشی از جنگل زدایی است.
  • طی 30 سال گذشته، تغییری در عوامل محرک جنگل زدایی صورت گرفته است. در اواسط قرن 19، جنگل زدایی عمدتاً به دلیل توسعه برخی پروژه های دولتی و انتقال مهاجرت در برخی از کشورهای در حال توسعه بود. با این حال، در اواخر دهه 1990، علت اصلی جنگل زدایی صنعتی شدن شد.
  • از سال 2001، جنگل های آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی تحت اختلال زیادی قرار گرفته اند. در واقع، حدود یک چهارم این اختلال را می توان به صنعتی شدن نسبت داد.
  • جنگل زدایی مسئول کاهش میزان تبخیر و تعرق است. در نتیجه، سطح بارندگی کاهش می‌یابد و زمین را به مکان خشک تری برای زندگی تبدیل می کند.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

  • یک مطالعه نشان می‌دهد که در بخش جنگل زدایی شمال و شمال غرب چین، سطح بارندگی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در واقع، از دهه 1950 تا 1980، سطح بارندگی به میزان یک سوم کاهش یافته است که باعث خشک شدن منطقه شده است.
  • جنگل زدایی غیرقانونی باعث نگرانی است. این یکی از بزرگترین صنایع در حال حاضر است. کشورها کالاهایی را وارد می‎کنند که از طریق جنگل زدایی غیرقانونی تهیه شده است. در چنین فعالیت هایی، اتحادیه اروپا در صدر جدول قرار دارد.
  • استفاده از بامبو به جای چوب به عنوان سوخت، به دو دلیل گزینه بهتری است. بامبوها هنگام سوختن آلودگی کمتری نسبت به چوب ایجاد می کنند. همچنین، بامبوهای مورد استفاده را می‌توان سریع‌تر از چوب‌ها دوباره پر کرد و بنابراین، سطح جنگل‌زدایی را نیز می‌توان کاهش داد.
  • مطالعات تخمین زده اند که به دلیل پاکسازی بی امان جنگل های بارانی منجر به از دست رفتن حدود 137 گونه گیاهی، جانوری و پرنده در هر روز می شود. اگر این رقم شما را ناراحت نمی کند، تعداد سالیانه آن به این نتیجه می رسد. زیرا تقریبا به 50000 گونه در سال می‌رسد.
  • پیش‌بینی شده است که تنها در قرن بیست و یکم، تقریباً 40 درصد از کل گونه‌های گیاهی و جانوری جنوب شرق آسیا منقرض می‌شوند.

70 واقعیت در مورد جنگل زدایی 

راه حل های جنگل زدایی؛ چگونه می‌توانیم جنگل زدایی را متوقف کنیم؟ 

چگونه می‌توانیم جنگل زدایی را متوقف کنیم؟ بر اساس OECD، انتظار می‌رود که جمعیت انسان تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر برسد. با افزایش تقاضا برای مواد غذایی یا مواد خام مانند پنبه یا مواد معدنی، نیاز به تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی، مرتع یا نقاط معدنی افزایش می‌یابد. تحت این دیدگاه گسترده تر، چگونه می‌توانیم جنگل زدایی را متوقف کنیم؟

خوردن گوشت کمتر به توقف جنگل زدایی کمک می‌کند

چگونه می توانیم جنگل زدایی را متوقف کنیم؟ طبق گزارش WWF، جنگل زدایی ناشی از دام ها مسئول تخلیه 3.4 درصد از انتشار جهانی کربن در جو در هر سال است. به همین دلیل است که گزارش اواخر سال 2018 IPCC نشان داد که کاهش 90 درصدی مصرف گوشت تنها بزرگترین راه برای کاهش گرمایش جهانی است. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد که بدون مصرف گوشت و لبنیات، استفاده از زمین های کشاورزی جهانی می‌تواند بیش از 75 درصد کاهش یابد.

خوردن گوشت کمتر به توقف جنگل زدایی کمک می‌کند

به این ترتیب، کاهش مصرف گوشت نیز گام بزرگی برای متوقف کردن نه تنها جنگل زدایی بلکه گرم شدن زمین در مقیاس بزرگتر است. به یاد داشته باشید: فضای زیادی برای رشد حیوانات و غذایی که آنها مصرف می کنند مورد نیاز است، در حالی که سایر غذاهای مغذی را می توان با استفاده از همان فضا رشد داد و منجر به مقادیر بیشتری غذا شد. چرا گوشت را فقط برای مناسبت های مهم ذخیره نمی کنید؟

مصرف کمتر و بیشتر آگاهانه به توقف جنگل زدایی کمک می‌کند

به‌عنوان مصرف‌کننده، می‌توانیم محصولات کمتر صنعتی و تغییر شکل‌یافته‌ای مانند کوکی‌ها، چیپس، رشته فرنگی یا لوازم آرایشی که از روغن پالم فراوان استفاده می‌کنند، بخریم. در عوض، می‌توانیم به سراغ یک رویکرد خانگی با مواد شیمیایی و نگهدارنده‌های غذایی کمتر برویم که هم برای سیاره و هم برای سلامتی ما بهتر است. با این حال، اگر مایل به ایجاد چنین تغییراتی نیستید، چون زمان‌بر هستند، همچنان می‌توانید با حفظ سبک زندگی خود، مسئولانه‌تر مصرف کنید.

مصرف کمتر و بیشتر آگاهانه به توقف جنگل زدایی کمک می‌کند

در این راستا، می‌توانید محصولاتی را از برندهایی که شیوه‌های تجاری سازگار با محیط زیست را اتخاذ می‌کنند، خریداری کنید. وقتی صحبت از غذا می‌شود، خرید مستقیم برای کشاورزان کوچک با استفاده از روش‌های آگروفارستری بهترین انتخاب برای این سیاره است.

پشت سر گذاشتن سوخت های فسیلی و روغن پالم

تقریباً نیمی از واردات روغن پالم اتحادیه اروپا به عنوان سوخت زیستی استفاده می‌شود - اگرچه پیشنهادات برای ممنوعیت یارانه ها در حال حاضر در حال بحث است. از آنجایی که گازوئیل و بنزین با سوخت‌های زیستی مخلوط می‌شوند، انتخاب روش‌های حمل‌ونقل دیگر مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اشتراک خودرو می‌تواند راه‌های خوبی برای کاهش واردات (و تولید) روغن نخل و کمک به توقف جنگل‌زدایی باشد.

رهبری با مثال و گسترش آگاهی

اگر شروع به اتخاذ رفتارهای ذکر شده در بالا برای کمک به توقف جنگل زدایی کنید، می‌توانید با الگوبرداری از خود رفتار کنید. به خانواده، دوستان یا همکاران خود بیاموزید که جنگل زدایی چیست و چرا اتفاق می‌افتد، علل و پیامدهای جنگل زدایی، و افراد، مصرف کنندگان و سازمان ها چه راه حل هایی می توانند اتخاذ کنند.

رهبری با مثال و گسترش آگاهی

چگونه می توانیم جنگل زدایی را متوقف کنیم؟

جدای از مشارکت فردی مردم برای توقف جنگل‌زدایی، از منظر سیاسی و سیستمی، می‌توان رویکردهای مستقیم‌تر و عملی‌تری را اتخاذ کرد:

  1. مبارزه با قطع درختان غیرقانونی و محدود کردن قطع درختان در جنگل‌های قدیمی.
  2. حفاظت از مناطق جنگلی با ایجاد قوانین و سیاست‌هایی که تضمین می‌کند جنگل ها محافظت و احیا می‌شوند.
  3. اصلاح قراردادهای تجاری، شروع ارزش گذاری متفاوت برای محصولات به دست آمده از جنگل زدایی و ایجاد انگیزه برای استفاده از گواهینامه های جنگلداری پایدار مانند FSC.
  4. آموزش جوامع محلی و گردشگران در مورد لزوم حفاظت از جنگل ها و توسعه و ثبت نام در فعالیت های اکوتوریسم.

مردم برای جلوگیری از جنگل زدایی چه باید بکنند؟

در حال حاضر برای جلوگیری از جنگل زدایی چه اقداماتی انجام می‌شود؟ تلاش برای کاشت مجدد مناطق جنگل زدایی هر روز در حال انجام است. متأسفانه، برخی از کاشت مجدد با هدف رشد سریع درختان انجام می‌شود تا در کوتاه مدت توسط صنعت چوب مورد بهره برداری قرار گیرند. این مزارع اغلب از مزارع یکنواخت (کمتر انعطاف‌پذیر، جذاب‌تر به شیوه‌های مدیریت مضر محیطی) مانند اکالیپتوس یا کاج تشکیل شده‌اند. این تلاش کمی نیست: به گفته فائو، 1.3 میلیون کیلومتر مربع از این مزارع روی زمین وجود دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
علیرضا
5 شهریور 1402
بنظرم با توجه به افزایش تقاضای مردم برای گوشت که به دنبال اون افزایش چراگاه و خوراک برای دام هاست هم باعث تخریب جنگل ها میشه
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.