انتشار: 1396/11/26
بروزرسانی: 1402/5/4
destruction-of-the-planet-earth | نابودی سیاره زمین | سیاره زمین چگونه نابود می‌شود؟

نابودی سیاره زمین | سیاره زمین چگونه نابود می‌شود؟

بر اساس ادعای دانشمندان نابودی سیاره زمین اجتناب ناپذیر است. نزدیکی سیاره زمین به خورشید و شرایط آب و هوایی این کره خاکی باعث شده تا کم کم روند کم آبی و بی آبی در این سیاره افزایش یابد و سبب نابودی گونه های گیاهان و جانوران شود، همین نکته شاید شروع پایان حیات بر روی سیاره زمین باشد.

زمانی که سیاره ی زمین گرم باشد، زندگی انسان­‌ها، حیوانات و خیلی موارد دیگر مختل می­‌شود. در حال حاضر تغییرات آب و هوایی در همه جای سیاره‌ی زمین از جمله الگوهای آب و هوا, زمین­‌های کشاورزی و زیستگاه‌­های گیاهان و حیوانات قابل مشاهده است. دانشمندان در حال مستند سازی اثرات تغییرات در محیط زیست سیاره‌ی زمین هستند که بخش عمده آن به خاطر فعالیت‌های انسانی است که هم اکنون نیز بر روی زندگی روزمره ما تاثیر گذاشته است. در حقیقت سال 2017 میلادی رکورد گرمترین سال را از آن خود کرده است. در این نوشتار ما نابودی سیاره زمین را به شرح می‌کشیم...

HeatOFearth.jpg (349 KB)

نابودی زمین توسط خورشید

موارد زیر برخی از نمونه‌های برجسته‌ای هستند که نشان می­‌دهند چگونه گرمایش سیاره زمین موجب تغییرات شدید آب و هوایی شده و منجر به نابودی سیاره زمین خواهند شد. آب‌های یخ زده روی سیاره زمین (کریوسفر) در حال ذوب شدن هستند. اتمسفر گرم­تر موجب آب شدن سریعتر برف­ها، یخچال­‌های طبیعی و آب‌های شیرین یخ ­زده  موجود در دریاها می­‌شود. ذوب شدن یخچال­‌ها و یخ­های قطبی سطح آب دریاها را به سرعت افزایش می‌دهد. این در حالیست که یخ‌ها بیشتر نور خورشید را انعکاس می­‌دادند اما اکنون آب­‌های تاریک اقیانوس، نور خورشید را بیشتر جذب کرده، گرمتر شده و چرخه‌ی بی امان ذوب و گرم شدن سریعتر می‌شود. پس نابودی سیاره زمین دقیقا به دست چه کسی صورت می‌پذیرد؟

 

Earth.jpg (66 KB)

عوامل نابودی زمین

تغییرات آب و  هوایی در سیاره زمین به طور فزاینده‌ای به وجود آمده است. بالا آمدن سطح آب دریاها قدرت تخریب این طوفان­‌ها را افزایش می­ دهد. در سرزمین­های خشک نیز خشکسالی و آتش سوزی تشدید شده است. نابودی سیاره زمین بسیار مهلک و دردناک است...

رفته رفته اقیانوس‌ها گرم­تر شده و اسیدی‌تر می‌شوند. اقیانوس‌ها به خاطر جذب 90% گرمای هوا داغ­تر می‌شوند و نابودی سیاره زمین را بیشتر به رخ‌مان خواهند کشید. این تغییرات باعث گسترش اقیانوس­‌ها و بالارفتن سطح آب دریاها می‌شود. در عین حال تقریبا یک سوم منبع انتشار گاز دی اکسید کربن در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد. تغییرات شیمیایی موجب اسیدی­ تر شدن آب اقیانوس‌ها شده و منجر به از بین رفتن پوسته­‌ی موجودات دریایی می‌شود. اقیانوس­ها تقریبا 40% اسیدی تر از آنچه که باید می‌شوند.

رفاه در زندگی دست نیافتنی می­‌شود

سلامت، اقتصاد، معیشت، زیرساخت‌ها و خیلی چیزهای دیگر ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد که علاوه بر نابودی سیاره زمین، زندگی ماهم رو به نابودی می‌رود. تغییرات آب و هوایی تهدیدی بزرگ برای کشاورزی محسوب می‌شود. زمان، چگونگی و موقعیت کشت محصولات کشاورزی به طور حیاتی وابسته به الگوی نرمال هواشناسی می­ باشد. در سرتاسر سیاره زمین ، کشاورزان در تلاش هستند که با تغییرات الگوی آب و هوایی و کمبود منابع آبی مواجه کنند. مزارع در خطر حمله آفات و علف های هرز می شوند و راندمان کشت محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد.

هوای گرم آلوده،  نه تنها بر سلامت ما تاثیر منفی می‌گذارد بلکه به نابودی سیاره زمین نیز کمک می‌کند. اتمسفر گرم­تر تشکیل لایه‌ای از دود را در مناطق آلوده فراهم می‌آورد. این دود ریه ها را تحریک کرده و موجب حملات آسم می‌شود. دود ناشی از آتش سوزی نیز غلظت اکسیژن را کاهش می­‌دهد. تابستان‌های شدید موجی از گرما را ایجاد می‌کنند که منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از گرما زدگی می‌شود. آب شیرین گرم­تر نیز محل مناسبی جهت رشد باکتری‌ها و آلودگی آب آشامیدنی به حساب می‌آید. زیرساخت‌ها و حمل و نقل در معرض خطر هستند. هوای گرم، سیلاب‌ها و سایر وقایع شدید آب و هوایی به زیر ساخت ها آسیب رسانده و حمل و نقل را مختل می‌کند.

زیستگاه های طبیعی و جانوری منقرض می شوند

زیستگاه جانوارن درخشکی و دریا در حال تغییر است و دیگر این مکان ‌ها محل مناسبی جهت زیستن نیست و جانوارن در حال مهاجرت به سایر نقاط هستند. برخی اکوسیستم‌ها در معرض انقراض قرار دارند. در اینجا به 3 مورد از این نمونه‌ها اشاره می‌شود. حیوانات قطبی در حال از بین رفتن هستند. هم زمان با از بین رفتن یخ‌های قطبی، حیوانات وابسته به این یخ‌ها مانند شیر ‌های دریایی و خرس‌های قطبی برای زنده ماندن در تلاشند. در سال 2008 خرس‌های قطبی اولین موجوداتی بودند که به دلیل گرمایش سیاره زمین در لیست موجودات در خطر انقراض قرار گرفتند.

earth2.jpg (57 KB)

مرجان‌ها و صدف‌ها از بین می‌روند. مرجان‌ها به تغییرات دمایی اقیانوس حساس هستند. گرما جلبک‌هایی که غذای مرجان‌ها هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از بین میپ‌برد وباعث از بین رفتن جلبک‌ها خواهد شد. با نابودی آن‌ها صخره‌های مرجان نیز از بین می‌روند. همانطور که صخره ‌های مرجانی به بسیاری از گونه‌های دیگر مانند ماهی می‌چسبند، فروپاشی آن‌ها باعث تخریب کل اکوسیستم می­‌شود. علاوه بر این، اقیانوس اسیدی میزان کلسیم موجود در آب را تغییر می‌دهد و این بدان معنی است که موجوداتی با پوسته‌های کلسیمی مانند حلزون‌ها دیگر نمی‌توانند رشد کنند.

خطر نابودی زمین

جنگل‌ها رو به نابودی می‌روند. زمستان‌های بی بخار و تابستان‌های طولانی به حشرات مضر اجازه رشد می‌دهد. در همین حال درختان پیر و فرتوت و خشکسالی‌های طولانی، مکانیسم دفاعی جنگل‌ها را کاهش می‌دهد. درحقیقت این چرخه آب و هوای گرم، درختان ضعیف و حشرات تنها مجرمانی هستند که تا کنون 70000 مایل مربع از جنگل های کوهستان راکی را نابود کرده‌اند.

  • شما برای جلوگیری از نابودی زمین فکری کرده اید؟

  • وظیفه انسان های ساکن زمین برای این نابودی چیست؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.