انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/16
آشنایی با انواع آفرود و موقعیت‌های آفرودی در کوه، جنگل، کویر و ...

آشنایی با انواع آفرود و موقعیت‌های آفرودی در کوه، جنگل، کویر و ...

آفرود در شن، آفرود در جنگل، آفرود در کویر، آفرود در برف و ... جزء انواع آفرود محسوب می‌شوند. رانندگی آفرود در شرایط مختلف تفاوت دارد و دارای نکاتی است که قبل از رفتن به سفر آفرود لازم است آنها را بدانید. دارا بودن سیستم چهار چرخ متحرک، ارتفاع مناسب از سطح زمین و لاستیک‌های مخصوص از جمله ویژگی‌هایی است که یک ماشین آفرودی باید در انواع گشت و گذارهای آفرودی از آن برخوردار باشد.

آفرود انواع مختلفی دارد و در موقعیت‌های گوناگونی انجام می‌شود. انواع آن، بر اساس سختی به درجات مختلفی تقسیم می‌شود و می‌تواند شامل گشت و گذار در مسیرهای بیابانی یا بالا رفتن از موانع شیب‌دار و صخره‌ای در وسط یک جنگل باشد. یک توصیف واحد از آنچه آفرود در کجا باید انجام شود وجود ندارد و هر سفر می‌تواند بسیار متفاوت از دیگری باشد. بسته به ترجیحات شخصی و سطح مهارت شما، طیف گسترده‌ای از انواع آفرود وجود دارد.

انواع آفرود و موقعیت‌های آفرودی 

وسایل نقلیه آفرود به اشکال مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام، نیازهای آفرودی خاصی را برآورده می کنند. با رانندگی با این وسایل نقلیه می‌توان یک تجربه هیجان انگیز و ماجراجویانه آفرودی داشت. این ماشین‌ها می‌توانند بر محدودیت‌ها و چالش‌های مسیر غلبه کنند. لازم به ذکر است که قبل از رفتن به هر نوع ماجراجویی آفرودی، کسب مهارت، دانش و تجهیزات ایمنی لازم برای اطمینان از یک گشت و گذار ایمن و لذت بخش، ضروری است. به یاد داشته باشید، هنگام آفرود، ایمنی باید اولویت اصلی شما باشد. با احترام به طبیعت از ماجراجویی لذت ببرید!

انواع آفرود و موقعیت‌های آفرودی 

1. آفرود در مسیرهای خاکی (Dirt Trails)

مسیرهای خاکی یکی از رایج‌ترین انواع آفرود است. البته درجات سختی آن متفاوت است، از مسیرهای آسان و هموار گرفته تا مسیرهای دشوار و صععب العبور. مسیرهای خاکی معمولا در همه مناطق مانند دشت، جنگل، بیابان و کوه‌ها وجود دارند. وسایل نقلیه مناسب برای مسیرهای خاکی شامل جیپ، پاترول، پاژن و ...  با قابلیت‌های چهار چرخ متحرک هستند.

2. آفرود در تپه‌های شنی (Sand Dunes)

تپه‌های شنی با امتداد وسیعی از شن‌های نرم و شیب‌های تند، تجربه بی‌نظیری از آفرود را ارائه می‌دهند. تپه‌های شنی که در مناطق بیابانی وجود دارند، به وسایل نقلیه قدرتمند و با تجهیزات کافی نیاز دارند. وسایل نقلیه آفرود و کامیون‌های اصلاح شده و مجهز به لاستیک‌های پارویی در این محیط‌ها عالی عمل می‌کنند. این وسایل نقلیه برای حرکت در زمین سست و تامین قدرت کافی برای بالا رفتن از تپه‌های شیب‌دار طراحی شده‌اند.

2. آفرود در تپه‌های شنی (Sand Dunes) | انواع آفرود

3. آفرود در گل و لای (Mud Bogging)

رانندگی در زمین‌های گل آلود در نزدیکی باتلاق‌ها یا تالاب‌ها انجام می‌شود. این نوع از انواع آفرود به وسایل نقلیه‌ای با قدرت بالا، با ارتفاع مناسب از سطح زمین و لاستیک‌های قوی نیاز دارد تا بتوانند شرایط لغزنده و سخت را تحمل کنند. مانستر تراک‌ها، کامیون‌های لیفتراک با لاستیک‌های بزرگ و SUVهای اصلاح شده معمولا برای این موقعیت استفاده می‌شوند. این وسایل نقلیه اغلب دارای اسنورکل برای جلوگیری از ورود آب به موتور هستند و توانایی عبور از گل و لای عمیق و آب را دارند.

4. آفرود در صخره (Rock Crawling)

از انواع آفرود است که شامل عبور از زمین‌های صخره‌ای و موانعی مانند تخته سنگ، صخره، لبه‌ها و عبور از شکاف‌ها است. این نوع سخت از آفرود به خودروهایی با کشش عالی، سیستم تعلیق قوی و استفاده از دنده کم نیاز دارد. باگی‌های مخصوص و جیپ‌های رانگلر اصلاح‌شده انتخاب‌های رایجی برای علاقه‌مندان به آفرود صخره هستند. این وسایل نقلیه اغلب دارای زیرساخت‌های تقویت شده، سیستم تعلیق اصلاح شده و لاستیک‌های بزرگ هستند.

4. آفرود در صخره (Rock Crawling) | انواع آفرود

5.آفرود کراس کانتری (Cross-Country Trails)

آفرود کراس کانتری شامل عبور از زمین‌های ناهموار و سخت، از جمله چمن‌زار، مناطق جنگلی، بیابانی، کوهستانی و ... است. برای غلبه بر این مسیرهای چالش برانگیز به وسایل نقلیه‌ای کاملا مجهز با سیستم‌های تعلیق قوی نیاز دارید. معمولا از کامیون‌های چهار چرخ متحرک، SUVها و موتورسیکلت‌های آفرود برای این موقعیت استفاده می‌شوند. وسایل نقلیه باید دارای لاستیک‌های قوی، سینی تقویت شده و ارتفاع مناسب از سطح زمین برای یک سواری نرم و لذت بخش باشند.

6. آفرود در  برف و یخ (Snow and Ice)

آفرود روی برف و یخ تجربه منحصر به فرد و چالش برانگیزی است. این نوع از انواع آفرود نیاز به وسایل نقلیه‌ای با هندلینگ استثنایی، مانور پذیری و لاستیک‌های تخصصی دارد تا در سطوح لغزنده، عملکرد مناسبی داشته باشند. ماشین‌های برف رو، باگی‌های اصلاح شده و وسایل نقلیه ATV با اتصالات برف روب، انتخاب‌های محبوبی برای آفرود برف و یخ هستند. اقدامات احتیاطی ایمنی، مانند حمل تجهیزات اضطراری و درک خطرات مرتبط با توده‌های برف و یخ، هنگام ورود به این شرایط بسیار مهم است.

6. آفرود در  برف و یخ (Snow and Ice) | انواع آفرود

7. آفرود در جاده‌های سنگلاخی و خاکی (Gravel and Graded Roads)

جاده‌های خاکی و سنگلاخی معمولا در مناطق روستایی یا کوهستانی یافت می‌شوند. در حالی که ممکن است این مکان ها به اندازه برخی دیگر از مناطق آفرودی چالش‌های زیادی نداشته باشند، اما همچنان به وسایل نقلیه مناسب برای یک سواری راحت و کنترل شده نیاز دارند. کامیون‌ها، SUVها و حتی خودروهای سواری با ارتفاع مناسب، برای این نوع آفرود مناسب هستند. این خودروها باید دارای لاستیک‌هایی با آج مناسب برای اطمینان از پایداری در سطوح سست باشند.

نکات مهم آفرود در جنگل

قبل از ورود به هر منطقه جنگلی، کویری و ... مطمئن شوید که اجازه ورود به آن منطقه را دارید و از قوانین و مقررات مربوط به آن آگاه هستید. بسیاری از مناطق که خیلی‌ها فکر می‌کنند، برای انواع آفرود مناسب است، جزو مناطق حفاظت شده محسوب شده و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند در آن زیست می‌کنند. در ادامه به چند نکته مهم که باید هنگام آفرود در جنگل رعایت کنید، اشاره کرده ایم:

1. مسیر خود را بشناسید: از قبل در مورد منطقه جنگلی مورد نظر تحقیق کنید و مسیر خود را بر روی نقشه مشخص کنید. عوامل مهمی مانند سختی زمین، مسافت و موانع احتمالی را در نظر بگیرید.

2. از وسیله نقلیه آفرود مناسب استفاده کنید: اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما برای انواع آفرود در زمین‌های ناهموار تمام تجهیزات لازم را دارد. سیستم چهار چرخ متحرک، ارتفاع مناسب از سطح زمین و لاستیک‌های مخصوص برخی از ویژگی‌های ضروری هستند.

نکات مهم آفرود در جنگل | انواع آفرود

3. وسایل ضروری را همراه داشته باشید: ابزارآلات ضروری و تجهیزات اضطراری مانند کیت تعمیر لاستیک، وسایل بازیابی (مانند تسمه بکسل، وینچ)، کیت کمک‌های اولیه، غذا و آب کافی به همراه داشته باشید.

4. به محیط زیست احترام بگذارید: مراقب محیط طبیعی باشید. در مسیرهای تعیین شده رانندگی کنید، از نابود کردن پوشش گیاهی زیر لاستیک‌های خود خودداری کنید و تاثیر خود را بر حیات وحش و زیستگاه آنها به حداقل برسانید. هیچ ردی از خود باقی نگذاشته و تمام زباله‌های خود را با خود برگردانید.

5. برای هر نوع شرایط آب و هوایی آماده باشید: جنگل‌ها می‌توانند دستخوش تغییرات ناگهانی آب و هوا شوند. لباس و وسایل مناسب مانند بارانی، لباس گرم و کلاه به همراه داشته باشید تا از خود در هنگام تغییرات آب و هوایی ناگهانی محافظت کنید.

6. به صورت گروهی سفر کنید: در انواع آفرود دسته جمعی رفتن، بسیار ایمن‌تر است. در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری یا مشکلات مکانیکی، حضور افراد دیگر می‌تواند کمک کننده باشد.

7. آهسته و پیوسته برانید: وقت بگذارید و با احتیاط پیش بروید. زمین‌های جنگلی می‌توانند غیرقابل پیش بینی باشند و موانع غیرمنتظره‌ای مانند درختان افتاده یا گودال‌های پنهان ممکن است بر سر راه وجود داشته باشد. سرعت خود را کم کنید و در صورت لزوم از دنده‌های کم برای راندن استفاده کنید.

نکات مهم آفرود در جنگل | انواع آفرود

8. مراقب حیوانات باشید: جنگل‌ها محل زندگی حیوانات مختلفی هستند، بنابراین مراقب حیواناتی که از جاده‌ها یا مسیرها عبور می‌کنند، باشید. به آنها فضا بدهید و از نزدیک شدن یا ترساندن آنها خودداری کنید.

9. همیشه قبل از سفر به شخصی اطلاع دهید: قبل از رفتن به جنگل، یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را در مورد برنامه‌های خود از جمله مسیر مورد نظر و زمان تخمینی بازگشت خود مطلع کنید. به این ترتیب، اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، شخص آگاه خواهد شد و در صورت نیاز می‌تواند به مقامات اطلاع دهد.

نکات مهم آفرود در صخره

آفرود روی صخره یکی از انواع آفرود و یک فعالیت هیجان انگیز و چالش برانگیز است. به یاد داشته باشید، آفرود باید مسئولانه و با احترام به محیط زیست انجام شود. همیشه از مقررات محلی پیروی کنید و در مسیرهای تعیین شده برانید. در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت روی زمین‌های سنگی رانندگی کنید.

1. وسیله نقلیه خود را بشناسید: مطمئن شوید که امکانات و محدودیت‌های وسیله نقلیه خود را می‌دانید. هر گونه اصلاح یا تغییری را که می‌تواند عملکرد آفرودی آن را بهبود بخشد انجام دهید.

نکات مهم آفرود در صخره | انواع آفرود

2. فشار باد لاستیک: فشار تایر خود را کاهش دهید تا کشش روی سنگ‌ها افزایش یابد. این امر به انطباق تایرهای شما با سطح ناهموار و جلوگیری از پنچری کمک می‌کند.

3. آهسته و با احتیاط رانندگی کنید: با سرعت آهسته و کنترل شده برانید. عجله می‌تواند منجر به اشتباه شود و خطر آسیب به وسیله نقلیه شما را افزایش دهد.

4. مسیر مناسب را انتخاب کنید: به دنبال هموارترین و پایدارترین مسیر در میان صخره‌ها باشید. سطوح صاف و محکم را هدف قرار دهید تا از گیر کردن یا آسیب رساندن به زیر ماشین خود جلوگیری کنید.

5. از دنده مناسب استفاده کنید: با دنده سنگین برانید تا قدرت و کنترل بیشتری روی ماشین داشته باشید. از حالت چهار چرخ متحرک استفاده کنید تا نیرو به طور یکنواخت در تمام چرخ‌ها توزیع شود.

6. فاصله و زوایای نزدیک: از ارتفاع و زوایای وسیله نقلیه خود آگاه باشید. برای مثال حداکثر ارتفاع موانعی را که وسیله نقلیه شما می‌تواند بدون گیر کردن یا ایجاد آسیب رد کند چه قدر است؟

7. اجتناب از چرخش لاستیک: با استفاده از گاز ملایم و حفظ سرعت ثابت از چرخش لاستیک جلوگیری کنید. چرخاندن بیش از حد لاستیک‌ها می‌تواند باعث اصطکاک لاستیک‌ها و از دست دادن کشش آن شود.

نکات مهم آفرود در صخره | انواع آفرود

8. از شخصی هنگام عبور از موانع کمک بگیرید: در صورت وجود، از کسی بخواهید که شما را در هنگام عبور از مکان‌های صخره‌ای راهنمایی کند. شخصی که خارج از ماشین ایستاده بر موقعیت، بیشتر مسلط است و می‌تواند توصیه‌های ارزشمندی در مورد مسیر عبور و خطرات احتمالی موجود بدهد.

9. از وسیله نقلیه خود محافظت کنید: آفرود در زمین‌های صخره‌ای می‌تواند به وسیله نقلیه شما آسیب بزند. برای محافظت از نواحی آسیب‌پذیر، از وسایل حفاظتی مانند سینی زیر تقویت شده، فریم آهنی زیر سپر، بامپر یا ضربه گیر سپر، رکاب‌های بغل، گارد جلو و عقب و ... استفاده کنید.

نکات مهم آفرود در کویر 

مانند موارد قبلی وسیله نقلیه خود را از قبل بررسی کنید. قبل از حرکت به سمت کویر، مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما در شرایط خوبی است. این کار شامل بررسی لاستیک ها، ترمزها، سیستم تعلیق و موتور است. لوازم یدکی و ابزار ضروری را نیز به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید، آفرود در بیابان می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین مهم است که به خوبی آماده باشید، محتاط باشید و به محیط زیست احترام بگذارید.

نکات مهم آفرود در کویر  | انواع آفرود

1. مقصد را بشناسید: با زمین بیابانی که قصد اکتشاف آن را دارید، آشنا شوید. در مورد منطقه‌ای که قصد دارید بروید تحقیق و نقشه برداری کنید و به خطرات یا موانع احتمالی مانند شن‌های نرم، تپه‌های شنی، یا زمین‌های سنگی توجه کنید.

فشار تایر: کاهش فشار تایر به افزایش کشش در زمین‌های شنی کمک می‌کند. پس باد لاستیک‌های خود را کم کنید، اما مراقب باشید که کمتر از حداقل فشار توصیه شده نباشد. یک کمپرسور هوا به همراه داشته باشید تا قبل از برخورد با سطوح سخت‌تر، آنها را دوباره باد کنید.

استفاده از سیستم 4WD: حتما از سیستم چهار چرخ متحرک در بیابان استفاده کنید. این امر کشش و کنترل بهتری را به خصوص در سطوح شنی یا ناهموار فراهم می‌کند.

تکنیک‌های رانندگی در شن و ماسه: هنگام رانندگی بر روی شن، پیوسته حرکت کنید تا گیر نکنید. هنگام نزدیک شدن به شیب‌ها یا تپه‌های شنی سرعت را به تدریج افزایش دهید و بدون شتاب یا ترمز بیش از حد، سرعت خود را ثابت نگه دارید. از مانورهای ناگهانی که باعث می‌شود وسیله نقلیه شما در ماسه فرو برود اجتناب کنید.

نکات مهم آفرود در کویر | انواع آفرود

وسایل ضروری را با خود ببرید: لوازم ضروری مانند آب، غذا، جعبه کمک‌های اولیه، وسایل ریکاوری (مانند بند بکسل، غل و زنجیر و بیل)، GPS و یک دستگاه ارتباطی (مانند تلفن ماهواره‌ای یا رادیو دو طرفه) به همراه داشته باشید.

به حیات وحش و محیط زیست احترام بگذارید: مراقب اکوسیستم شکننده بیابان باشید، از هرگونه اقدامی که به حیات وحش آسیب می‌زند اجتناب کنید و زباله‌هایی را که تولید می‌کنید جمع آوری کنید.

اول ایمنی: همیشه ایمنی را در اولویت قرار دهید. در صورت لزوم از وسایل ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی، کمربند ایمنی و عینک ایمنی استفاده کنید. مراقب محیط اطراف خود باشید، علائم و مقررات نصب شده را رعایت کنید و برای تغییر شرایط آب و هوایی در کویر آماده باشید.

آفرود در طیف متنوعی از موقعیت‌ها انجام می‌شود. هر نوع از موقعیت آفرود با چالش‌های منحصر به فرد خود همراه است که به وسایل نقلیه و تجهیزات متفاوتی نیاز دارد. مسیرهای خاکی، تپه‌های شنی، گل و لای، صخره، برف و یخ، یا جاده های سنگلاخ، یک تجربه آفرودی مهیج و هیجان انگیز برای افرادی است که به دنبال یک تفریح و سرگرمی متفاوت و چالش‌های همراه آن هستند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.