انتشار: 1397/2/2
بروزرسانی: 1402/5/4
قوانین طبیعت گردی و گردشگری که در آفرود باید رعایت کنید

قوانین طبیعت گردی و گردشگری که در آفرود باید رعایت کنید

فقط در مناطق مجاز آفرودسواری کنید. در سربالایی فاصله خود را با ماشین جلویی حفط کنید، زیرا بسیاری از افراد ممکن است پس از توقف در حرکت مجدد دچار مشکل شوند. قبل از عبور از هر جایی، قصد خود را اعلام کنید. وقتی کسی از کنارتان می‌گذرد سرعت خود را کم کنید. اگر با دوچرخه‌سواران، حیوانات، سوارکارها و کوهنوردانی روبرو شدید که از جهت مخالف می‌آیند، سرعت خود را کم کنید، و در سمت راست برانید. هرگز خودروها را چسبیده به هم، یا در وسط مسیر، یا در نوک تپه متوقف نکنید. هرگز یک تقاطع را مسدود نکنید. حتما هنگام توقف، ماشین خود را خاموش کنید. هر مکانی را همانطور که بوده، دست نخورده و بدون آسیب ترک کنید. درختان سقوط کرده و مناطق خراب در جاده را به مسئولان محیط زیست گزارش دهید. آفرودسوارانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند به مسئولین گزارش کنید.

آفرود یک فعالیت سرگرم کننده است، اما می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول و قوانین طبیعت گردی و گردشگری باعث آسیب به محیط زیست شود. آفرود می‌تواند به روش‌های مختلفی بر محیط زیست تأثیر بگذارد. وسایل نقلیه آفرود نه تنها باعث تولید مواد مضری مانند مونو اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن می‌شوند و حیات گیاهی را به خطر می‌اندازد، بلکه با افزایش نرخ فرسایش خاک، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری را نیز از بین می‌برد. قوانین طبیعت گردی و گردشگری که در آفرود شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

اگر در آفرود تازه وارد هستید، چه یک تور آفرود سازمان‌یافته دارید و یا صرفا با چند دوست برای تفریح به آفرود می‌روید، نکات و آداب مهمی وجود دارد که باید بدانید. به صورت کلی به دلیل اینکه آفرود به صورت مستقیم با طبیعت سر و کار دارد، آفرودسواران می‌بایست اصول و قوانین احترام به طبیعت را آموخته و به کار بندند.

قوانین طبیعت گردی و گردشگری که در آفرود باید رعایت کنید

اصول و قوانین طبیعت گردی و گردشگری در آفرود

بسیاری از افراد از اثرات مضر آفرود بر محیط زیست بی‌اطلاع هستند. آفرود می‌تواند با برهم زدن زیستگاه بسیاری از حیوانات، بر محیط زیست تأثیر بگذارد. وسایل نقلیه آفرود می‌توانند با افزایش فرسایش خاک، ایجاد آلودگی صوتی و آسیب به زمین، اثرات مضری بر محیط زیست داشته باشند.

1. در مسیرهای مشخص و اصلی برانید

حتی در هنگام آفرود نیز باید در مسیر اصلی آفرودی بمانید. استفاده از راه‌های میانبر به تدریج مسیر مشخص آفرود را عریض می‌کند و باعث می‌شود تا زمین‌های اطراف مسیر اصلی و پوشش گیاهی آن آسیب دیده و در خاک آنها فرسایش ایجاد شود. اگر این را رعایت نکنید با گذشت زمان، افراد دیگر نیز احتمالا از همان میانبرها عبور کرده و آسیب بیشتری به محیط می‌زنند. 

1. در مسیرهای مشخص و اصلی برانید

2. هیچ ردی از خود در طبیعت باقی نگذارید

"هیچ ردی از خود باقی نگذاشتن" اصل مهم راهنمای فعالیت‌های تفریحی در محیط‌های طبیعی است، و زمانی که خارج از جاده هستید تفاوتی ندارد. چه زمانی که پیاده در طبیعت قدم می‌گذارید و یا حتی با ماشین آفرود خود به گشت و گذار می‌پردازید، نباید هیچ ردی از وجود شما در طبیعت باقی بماند.

محیط را همانگونه که هست ترک کنید. طبیعت را آنطور که هست رها کنید. هر چه کمتر محیط را دستکاری کنید، بهتر است. این بدان معناست که اشیایی مانند چوب و سنگ را نبریده یا جابه جا نکنید. تمام تلاش خود را بکنید تا به چیزی آسب نزنید یا آن را تعییر ندهید.

2. هیچ ردی از خود در طبیعت باقی نگذارید

3. در طبیعت زباله نریزید

هر وسیله یا خوراکی که با خود به طبیعت می‌برید باید با خود برگردانید. این موارد حتی شامل اقلام زیست تخریب پذیر مانند هسته سیب و پوست موز نیز می‌شود. ممکن است فکر کنید پرتاب ضایعات سبزیجات یا میوه روی زمین اشکالی ندارد، اما این کار اشتباه است و باید همراه داشتن کیسه زباله را برای خود به یک عادت تبدیل کنید. زمانی که در طبیعت هستید، از ظرف‌های وکیوم برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. با تمیز نگه داشتن وسایل تا حد امکان، بوی غذاها را به حداقل برسانید. بوی غذا باعث جذب حیوانات وحشی و گرسنه به محل می‌شود.

4. در برابر طبیعت احساس مسئولیت کنید

لذت بردن از فضای باز باید توام با حس مسئولیت پذیری باشد. متأسفانه، احساس ناسپاسی، برخی را به سمت رفتارهای نامناسب سوق می‌دهد، مانند نادیده گرفتن ممنوعیت آتش درست کردن، مسیرهای بی‌راهه ساختن، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، ورود به منطق غیرمجاز و ... اگر می‌خواهیم از مکان‌هایی که دوست داریم محافظت کنیم، باید مسئولیت پذیر باشیم.

4. در برابر طبیعت احساس مسئولیت کنید

محیط طبیعی متعلق به همه است و باید در حفظ آن کوشید این نکات را با سایر دوستان آفرود باز خود در میان بگذارید. مراقب سرزمین‌های بومی، محیط زیست و حیات وحش باشید. هر یک از ما باید سهم خود را در حفظ طبیعت انجام داده و به عنوان یک آفرودسوار تاثیر خود را بر آن به حداقل برسانیم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.