انتشار: 1401/1/21
بروزرسانی: 1402/6/20
environmental-pollution | آلودگی محیط زیست چیست؟ | عوامل آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست چیست؟ | عوامل آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست چه تبعاتی دارد؟ چه تاثیری بر سلامت انسان دارد؟ عوامل آلودگی محیط زیست چیست؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی های زیست محیطی منبع اصلی خطرات بهداشتی در سراسر جهان باقی مانده است، اگرچه خطرات به طور کلی در کشورهای در حال توسعه بیشتر است، جایی که فقر، فقدان سرمایه گذاری در فناوری مدرن و قوانین ضعیف زیست محیطی با هم ترکیب شده و باعث سطوح بالای آلودگی می‌شود. با این حال، ارتباط بین آلودگی محیط زیست و پیامدهای سلامتی پیچیده و اغلب ضعیف است. به عنوان مثال، سطوح قرار گرفتن در معرض اغلب نامشخص یا ناشناخته است، زیرا در نتیجه عدم نظارت دقیق و تغییرات اجتناب ناپذیر در هر گروه جمعیتی وجود دارد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

آلودگی محیط زیست

علی‌رغم تلاش‌های عمده‌ای که در سال‌های اخیر برای پاکسازی محیط‌زیست انجام شده است، آلودگی همچنان یک مشکل بزرگ است و خطرات مداومی برای سلامتی به همراه دارد. مشکلات بدون شک در کشورهای در حال توسعه، جایی که منابع سنتی آلودگی مانند انتشارات صنعتی، بهداشت نامناسب، مدیریت ناکافی زباله، منابع آب آلوده و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای داخلی ناشی از سوخت‌های زیست توده بر تعداد زیادی از مردم تأثیر می‌گذارند، بزرگ‌ترین هستند.  با این حال، حتی در کشورهای توسعه یافته، آلودگی محیط زیست، به ویژه در میان بخش های فقیرتر جامعه، همچنان ادامه دارد. در دهه‌های اخیر نیز، طیف وسیعی از آلاینده‌های مدرن پدیدار شده‌اند. از جمله آن‌هایی که با ترافیک جاده‌ای و استفاده از مواد شیمیایی مدرن در خانه، در غذا، برای تصفیه آب و برای کنترل آفات مرتبط هستند. بیشتر این آلاینده‌ها به ندرت در غلظت‌های بسیار زیاد وجود دارند، بنابراین اثرات آن بر سلامت معمولاً فوری یا آشکار نیست. 

آلودگی محیط زیست چه بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند؟

آلاینده‌های فردی ممکن است در طیف گسترده ای از اثرات سلامتی دخیل باشند، در حالی که تعداد کمی از بیماری‌ها به طور مستقیم به آلاینده‌های منفرد نسبت داده می‌شوند. با این وجود، در سال‌های اخیر، تلاش‌های متعددی برای ارزیابی بار جهانی بیماری در نتیجه آلودگی محیط‌زیست، چه از نظر مرگ‌ومیر یا سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی (DALYs) انجام شده است. حدود 8 تا 9 درصد از کل بار بیماری ممکن است به آلودگی نسبت داده شود، اما در کشورهای در حال توسعه به میزان قابل توجهی بیشتر است. آب ناسالم، بهداشت نامناسب به همراه آلودگی هوای داخل خانه، منابع اصلی قرار گرفتن در معرض خطر است.

آلودگی محیط زیست و سلامت

با این وجود، افزایش تدریجی تعداد افرادی که در معرض آلودگی محیطی قرار می‌گیرند (اگر فقط در نتیجه افزایش تعداد جمعیت و افزایش شهرنشینی باشد) به این معنی است که حتی افزایش اندک در خطر نسبی می‌تواند به نگرانی‌های عمده سلامت عمومی اضافه شود. از آنجایی که تأثیر فعالیت‌های انسانی و مسائل بهداشت محیطی به طور فزاینده‌ای در مقیاس و گستره جهانی می‌شود، نیاز به شناخت و رسیدگی به خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی محیط زیست حتی ضروری‌تر می‌شود. با این حال، اقدام مؤثر، نه تنها به درک بزرگی مشکل، بلکه همچنین به درک علل و فرآیندهای زیربنایی آن نیاز دارد، زیرا تنها در این صورت می‌توان مداخله را در جایی که بیشتر مورد نیاز است و احتمالاً بیشترین تأثیر را خواهد داشت، هدف قرار داد. بنابراین، به عنوان پیش‌زمینه فصل‌های دیگر این جلد، این فصل ماهیت ارتباط بین آلودگی محیط زیست و سلامت را مورد بحث قرار می‌دهد و سهم آلودگی محیطی را در بار جهانی بیماری در نظر می‌گیرد.

ارتباط بین آلودگی محیط زیست و سلامت

آلودگی محیط زیست را می توان به سادگی، اگر تا حدودی به طور کلی، به عنوان حضور عاملی در محیط زیست تعریف کرد که به طور بالقوه برای محیط زیست یا سلامت انسان مضر است. به این ترتیب، آلاینده ها اشکال مختلفی دارند. آنها نه تنها شامل مواد شیمیایی، بلکه موجودات و مواد بیولوژیکی و همچنین انرژی در اشکال مختلف آن (به عنوان مثال سر و صدا، تشعشع، گرما) هستند. بنابراین تعداد آلاینده های بالقوه اساساً بی شمار است. به عنوان مثال، امروزه حدود 30000 ماده شیمیایی مورد استفاده رایج است که هر یک از آنها ممکن است در طول پردازش یا استفاده در محیط منتشر شود. کمتر از 1% از این موارد از نظر سمیت و خطرات سلامتی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته‌اند. تعداد آلاینده های بیولوژیکی واقعا غیرقابل اندازه گیری است. آنها نه تنها موجودات زنده و زنده مانند باکتری ها، بلکه مجموعه وسیعی از اندوتوکسین ها را نیز شامل می شوند که می توانند پس از مرگ از پروتوپلاسم موجودات آزاد شوند. بنابراین، هیچ کمبودی در خطرات بالقوه زیست محیطی برای سلامتی وجود ندارد. آنچه در بیشتر موارد کمبود دارد، درک ماهیت و مکانیسم این خطرات است.

نظر شما در رابطه با آلودگی محیط زیست چیست؟
 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.