انتشار: 1397/3/21
بروزرسانی: 1402/8/16
fishing-equipment-for-beginners | آشنایی با حداقل لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

افراد مبتدی برای شروع ماهیگیری به چه لوازمی احتیاج دارند؟

در هر مهارت و یا رشته‌ای همه افراد در ابتدای امر، مبتدی و بی‌تجربه هستند. ماهیگیری نیز یکی از آن ورزش‌هایی است که تجهیزات تقریبا زیادی نیاز داشته و در ابتدا می‌تواند پیچیده به نظر برسد. بهترین توصیه برای همه مبتدیان این است که قبل از شروع به خوبی در مورد این رشته و تجهیزات آن تحقیق کنند. برای شروع به چند وسیله اساسی نیاز دارید. در ادامه لیستی تهیه کرده‌ایم که شامل تجهیزات ضروری ماهیگیری برای مبتدیان است. در خرید این لوازم موارد مهم را در نظر بگیرید زیرا ممکن است افراد مبتدی بعد از مدتی به ماهیگیری همچون گذشته علاقه‌ای نشان نداده، یا به هر دلیل دیگری نخواهند آن را ادامه دهند، بنابراین بهتر است قبل از صرف هزینه‌های گزاف، با تجهیزات ضروری و اولیه ماهیگیری آشنا گردید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

آیا برای اولین صید خود آماده می شوید؟ پس زمان آن رسیده که اولین کیت ماهیگیری خود را جمع آوری کنید. اما چه نوع چوب ماهیگیری را باید انتخاب کنیم؟ چه نوع قرقره ماهیگیری در ابتدا مناسب افراد مبتدی است؟ در ابتدا با کدام نوع طعمه‌ها شروع کنیم؟ اگر در ماهیگیری مبتدی هستید و نمی دانید که در ابتدا به چه تجهیزاتی نیاز دارید در ادامه با ما همراه باشید.در این مطلب لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی را معرفی نماییم. 

توصیه مهم به افراد مبتدی جهت تهیه لوازم و تجهیزات ماهیگیری

به خاطر داشته باشید که هیچ گاه در شروع کار برای تهیه لوازم ماهیگیری به خصوص قسمت‌های مختلف چوب ماهیگیری به فروشگاه‌های گران قیمت نروید. زیرا خرید از این فروشگاه‌ها ممکن است نخست، حس خوبی در شما ایجاد نماید، ولی ممکن است بعدها متوجه گردید که به خاطر عدم آگاهی و آشنایی، لوازمی خریداری کرده‌اید که احتیاجی به آن‌ها ندارید و تا مدت‌ها فقط بار اضافه‌ای بر دوش شما خواهند بود. در نتیجه ابتدا، تحقیقات لازم را انجام دهید، لیستی از لوازم ماهیگیری مورد نیاز برای یک شخص مبتدی تهیه نموده، سپس نسبت به خرید لوازم اقدام نمایید.

توصیه مهم به افراد مبتدی جهت تهیه لوازم و تجهیزات ماهیگیری

 لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی شامل چه چیزهایی است؟

تجهیز یک کیت ماهیگیری برای یک فرد مبتدی در واقع یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما به عنوان فردی که تازه وارد این رشته شده، باید در صرف هزینه‌ها صرفه جویی کرده و مقرون به صرفه‌ترین وسایل را انتخاب کنید. از جمله تجهیزات ضروری و ابتدایی ماهیگیری شامل موارد زیر است:

  • چوب 
  • چرخ و قرقره
  • نخ یا ریسمان
  • قلاب
  • لباس مناسب ماهیگیری
  • لوازم جانبی

 لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی شامل چه چیزهایی است؟

چوب ماهیگیری (Fishing Rod)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

چوب ماهیگیری از آن دسته لوازم ماهیگیری بوده که انواع آن بسته به نوع ماهی مورد نظر تغییر می‌کند. به عبارت دیگر قبل از تهیه چوب ماهیگیری باید بدانید قصد صید چه نوع ماهی را دارید. سپس چوب ماهیگیری را متناسب با آن نوع ماهی بخرید. بهتر است در شروع کار چوب ماهیگیری مخصوص صید ماهی قزل آلا را تهیه نمایید.

بعدها اگر ماهیگیری را جدی‌تر دنبال کردید، می‌توانید نسبت به تهیه چوب ماهیگیری برای ماهی‌های دیگر نیز اقدام کنید. وزن چوب مناسب ماهی قزل آلا در حالت عادی بیش از 40 گرم نخواهد بود. طول پرتاب این نوع چوب هم از سه و شش دهم متر الی چهار و نیم متر متغیر است.

چوب ماهیگیری (Fishing Rod)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

نکات مهم برای خرید چوب ماهی‌گیری؛  لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

  1. به خاطر بسپارید که در شروع کار، چوب ماهیگیری را کوتاه تهیه نکنید. مگر اینکه مکانی که برای ماهیگیری انتخاب نموده اید اجازه ی این انتخاب را به شما بدهد. زیرا اگر بخواهید طعمه را با چوب ماهیگیری کوتاه داخل محل ماهیگیری پرتاب نمایید، به طور معمول با شرایط سختی مواجه می‌شوید و ممکن است که اصلا موفق به ماهی‌گیری نشوید
  2. بعد از گزینش نوع چوب از نظر چوب مناسب هر ماهی و طول آن، باید چوب ماهی‌گیری چند تکه یا تلسکوپی تهیه کنید. استحکام و کیفیت چوب چند تکه به طور معمول بیشتر از چوب تلسکوپی است. با این وجود طول زیاد آن‌ها ممکن است دست و پا گیر باشد و حمل و نقل آن‌ها را مشکل نماید. در کل توجه داشته باشید که چوب ماهیگیری مناسب، چوبی است که وزن کمتر و در عین حال استقامت بیشتری داشته و به سادگی بتوان با آن کار کرد. 

نکات مهم برای خرید چوب ماهی‌گیری؛  لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

چرخ یا قرقره ماهیگیری (Fishing Reel)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

بعد از گزینش چوب ماهیگیری باید برای چوب خود چرخ تهیه کنید. چرخی را انتخاب کنید که متناسب با چوب ماهیگیری شما باشد. قرقره ای که انتخاب می‌کنید در کمترین حالت باید بتواند 100 الی 150 متر نخ را دور خود نگاه دارد. به این علت که ممکن است قرقره در شرایط متعددی آسیب ببیند و خراب گردد، بهتر است چرخی تهیه کنید که به همراه قرقره اضافه به فروش برسد.

نخ یا ریسمان ماهیگیری (Fishing Rig)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

نخ ماهیگیری از نظر محیط ماهیگیری و روش ماهیگیری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ولی برای آغاز ماهیگیری نیازی نیست که به دنبال نخ ویژه‌ای باشید. همان نخ‌های معمولی می‌توانند احتیاجات اولیه شما را برآورده نمایند. پس بهتر است نخی تهیه کنید که حالت کشسانی بیشتری داشته باشد.

نخ یا ریسمان ماهیگیری (Fishing Rig)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

قلاب ماهیگیری (Fishing Hook)؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

این قلاب در اشکال گوناگونی ارائه می‌شود. به طور معمول قلاب‌ها را در 3 نوع تک شاخه، 2 شاخه و 3 شاخه طبقه بندی می‌کنند. باید قلاب خود را بسته به مکان ماهیگیری ( آب شیرین یا آب شور) تهیه نمایید.

لباس مناسب ماهیگیری؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

بعد از گذشت ساعت‌های گرم و آفتابی روز، با رفتن خورشید هوا خنک تر می‌شود. بنابراین همواره لباسی مناسب شب نیز به همراه داشته باشید. علاوه بر این، پیش از این که به ماهیگیری بروید، موقعیت آب و هوایی منطقه را بررسی نمایید و لباسی متناسب با این شرایط بپوشید. هنگام ماهیگیری لباسی به تن کنید که به بدن نچسبد و کمی آزاد و در عین حال سبک باشد، که بتوانید به راحتی و آزادانه به فعالیت‌های خود بپردازید.

لباس مناسب ماهیگیری؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

کلاه ماهیگیری هم از آن مواردی است که همه ماهیگیریان حتی مبتدیان هم باید حتما به همراه داشته باشند. بیشترین کاربرد کلاه ماهیگیری جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و در نتیجه کلافگی و گرمازدگی است. ولی در مناطقی که آب و هوای خنکی دارند، کلاه می‌تواند جلوی باد سردی را که از روی آب می‌وزد هم بگیرد.

در آخر به خاطر بسپارید که حتما یک صندلی تاشوی کوچک یا هر نوع صندلی کم وزن دیگری را همراه خود ببرید. ماهیگیری در حالت ایستاده انرژی زیادی احتیاج دارد و اگر بخواهید روی دو زانو بنشینید، بسیار اذیت خواهید شد.

لباس مناسب ماهیگیری؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

سایر لوازم ماهیگیری؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

بعد از انتخاب و خرید لوازمی که به آن‌ها اشاره نمودیم، باید به تهیه سایر لوازم ماهیگیری بپردازید، که از بین آن‌ها می‌توان به موارد ضروری زیر اشاره کرد:

  • طعمه
  •  شناور
  •  هرزگرد
  • طعمه پاش

سایر لوازم ماهیگیری؛ لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی

اکنون همه موارد ضروری برای لوازم و تجهیزات ماهیگیری برای افراد مبتدی را می‌دانید! شکی نیست که تجهیزات ماهیگیری شما در طول زمان، همراه با افزایش مهارت و تجربه تکامل می‌یابد. بعد از فرآهم آوردن تجهیزات لازم نوبت به تمرین می‌رسد. تمرین زیاد نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. هر چه بیشتر ماهیگیری کنید، و مهارت‌های شما ارتقا می‌یابند.  سوالات و ابهامات خود را در مورد نحوه شروع ماهیگیری و تجهیزات مورد نیاز برای افراد مبتدی با ما در میان بگذارید.

  • به نظر شما با این حداقل لوازم می‌توان یک ماهیگیری خوب انجام داد؟
  • افرادی که برای نخستین بار به ماهیگیری رفته‌اند چه لوازم و تجهیزاتی به همراه خود داشتند؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد ورزش ماهیگیری با ما و سایر دوستان علاقمند، در قسمت ثبت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.