انتشار: 1402/6/8
بروزرسانی: 1402/6/18
لیست قیمت لوازم ماهیگیری + راهنمای کامل خرید تجهیزات ماهیگیری

لیست قیمت لوازم ماهیگیری + راهنمای کامل خرید تجهیزات ماهیگیری

تنها چیزی که برای صید ماهی نیاز دارید، یک چوب ماهیگیری، چرخ ماهیگیری، نخ ماهیگیری، تعدادی قلاب، طعمه و مقدار زیادی صبر است. شما می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید، لوازم ماهیگیری مورد نیاز خود را خریداری کنید. با شناخت این لوازم و آشنایی با کاربرد آنها بهترین گزینه‌ها پیش روی شماست. البته وسایل جدید و جالب زیادی وجود دارند که می‌توانند ماهیگیری را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند. این وسایل حتی ممکن است به شما کمک کنند، ماهی بیشتری بگیرید. در ادامه یک لیست کامل از ضروری‌ترین وسایل ماهیگیری به همراه لیست قیمت آنها آمده است که می‌توانید به کمک آن ماهیگیری را شروع کنید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

حداقل لوازم اولیه برای شروع ماهیگیری چیست؟ چوب ماهیگیری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه طعمه‌ای استفاده کنیم؟ از کجا ماهیگیری یاد بگیریم؟ کجا بریم ماهیگیری؟ و ... شاید این پرسش‌ها ذهن افرادی را که به تازگی به ماهیگیری علاقه مند شده‌اند درگیر کند. در راهنمای کامل خرید تجهیزات ماهیگیری کمکتان می‌کنیم تا با جدیدترین، کاربردی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین لوازم ماهیگیری موجود در بازار آشنا شوید. همچنین لیست قیمت لوازم ماهیگیری را ارائه کرده‌ایم تا شما با توجه به میزان بودجه خود بهترین لوازم را تهیه کنید.

اگر در ماهیگیری مبتدی هستید، خرید وسایل آن می‌تواند شما را سردرگم کند؛ زیرا انواع مختلفی از چوب، چرخ، طعمه و لوازم جانبی ماهیگیری در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و هر کدام برای یک نوع تکنیک ماهیگیری استفاده می‌شود.

لیست ضروری‌ترین لوازم ماهیگیری

ماهیگیری یک سرگرمی و ورزشی است که برای ده‌ها هزار سال وجود داشته است. اگر به دنبال یک صید موفق حرفه‌ای هستید و یا صرفا می‌خواهید اوقات خوشی داشته باشید، به تجهیزات مناسب نیاز دارید. ساده‌ترین تجهیزات ماهیگیری شامل یک چوب ماهیگیری (یک میله با یک قرقره وصل شده)، یک قلاب ماهیگیری و هر گونه آب است. پیش از آشنایی با تجهیزات ضروری، لازم است بدانید که ماهیگیری به صبر، زمان و واکنش مناسب و به موقع نیاز دارد، همچنین باید بدانید که چه نوع ماهی‌هایی در آن محل زندگی می‌کنند و چه نوع طعمه‌ای برای آن نوع ماهی بهتر است. در ادامه تمام اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذاریم.

لیست ضروری‌ترین تجهیزات ماهیگیری

راهنمای خرید چوب ماهیگیری + آشنایی با انواع چوب ماهیگیری + لیست قیمت چوب ماهیگیری

لازم به ذکر است که با توجه محل زیست انواع ماهی شامل دریا، دریاچه و رودخانه، آب شیرین، آب شور و ... نوع چوب متفاوت خواهد بود. پس باید این نکته را در نظر بگیرید که برای انواع ماهی‌ها نمی‌توان از یک نوع چوب استفاده کرد. چوب ماهیگیری دو ویژگی مهم دارد که به هنگام خرید باید بدان توجه کرد:

1. طول چوب ماهیگیری

طول چوب‌های ماهیگیری از 60cm تا چندین متر می‌تواند متغیر باشد. انتخاب چوب بر اساس طول آن به محل ماهیگیری و همچنین نظر شخصی خودتان بستگی دارد. برای مثال می‌خواهید ماهیگیری را از دم ساحل انجام دهید ولی می‌دانید که ماهی‌ها در فاصله دورتری از ساحل جنب و جوش دارند پس باید طول چوب خود را بر این اساس در نظر بگیرید. همانطور که گفتیم انواع مختلفی از چوب ماهیگیری در برندهای مختلف در بازار وجود دارد. یک نوع از آن چوب ماهیگیری تلسکوپی و چند تکه‌ای است. این نوع چوب‌ها هر مقدار که طول داشته باشند به راحتی جمع شده و جای کمتری می‌گیرند؛ همچنین حمل آنها نیز آسان خواهد بود.

2. وزن چوب ماهیگیری

نکته مهم دیگر در خرید چوب ماهیگیری وزن آن است. چوب‌های سبک و سنگین زیادی در بازار وجود دارند. برای مثال برای ماهی‌های کوچکتر از چوب‌های سبکی که استحکام بالایی دارند و برای ماهی‌های بزرگتر از چوب‌های سنگین‌تر استفاده کنید.

انواع چوب ماهیگیری 

چوب‌های ماهیگیری در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. با توجه به نوع تکنیکی که برای صید به کار می‌برید می‌توانید نوع چوب ماهیگیری خود را تعیین کنید. روش ماهیگیری و نوع ماهی برای هر کدام از این چوب‌های ماهیگیری متفاوت است. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته و نوع و کاربرد هر کدام از این چوب‌ها را شرح می‌دهیم.

چوب پشه یا فلای فیشینگ

با چوب فلای به صورت مخفیانه‌تر و بی‌سروصداتر می‌توان ماهیگیری کرد. علاوه بر این، با استفاده از آن می‌توانید در مکان‌های باریک‌تر ماهی بگیرید. بهترین طعمه‌ها برای چوب فلای، ماهی‌های کوچک و خرچنگ‌ها هستند. با این چوب می‌توانید در تمام اعماق آب ماهی گیری کنید. چوب فلای برای صید ماهی قزل آلا، سالمون و ماهی خاکستری (Grayling fish) مناسب است.

چوب کاسی

از چوب ماهیگیری کاسی می‌توان برای انواع ماهی‌ها استفاده نمود. این چوب‌های کربنی جایگزین مناسبی برای چوب‌های فایبرگلاس و کامپوزیت هستند. این چوب‌ها بسیار محکم بوده اما نسبت به دو نوع چوب مذکور سبک‌تراند. معمولا از آنها در صیدهای بزرگ و مسابقات ورزشی استفاده می‌شود. این چوب‌ها بدون چرخ کار می‌کنند. چوب کاسی برای تحمل وزن‌های سنگین‌تر و ماهی‌های بزرگ‌تر طراحی شده‌اند که آنها را برای صید گونه‌هایی هچون ماهی تن، نیزه ماهی یا کوسه ایده‌آل می‌سازد.

چوب ماهیگیری اسپینینگ (Spining)

چوب اسپینینیگ در انواع تلسکوپی و چند تکه موجود است. بهترین انواع آن مدل سه تکه توپر از جنس کربن فایبر است. نوع تلسکوپی آن نیز در بازار موجود است، اما لازم به ذکر است که نوع چند تکه و توپر، استحکام و دوام بیشتری نسبت به نوع تلسکوپی آن دارد. نوع تلسکوپی اگرچه با کیفیت ساخته شده اما در مواجهه با ماهی‌های بزرگ ممکن است آسیب ببیند. بیشتر گونه‌های ماهی را می‌توان با چوب اسپینینگ صید کرد. با این حال، صید برخی از انواع گونه‌ها بیشتر با این چوب جواب می‌دهد مانند: قزل آلا، سالمون، ماهی سوف، اردک ماهی، ماهی سیم انزلی و ...   

چوب‌های کستینگ (Casting)

به چوب‌های اسپین کستینگ و بیت کستینگ، چوب‌های کستینگ گفته می‌شود زیرا بسیار شبیه به یکدیگراند. این چوب‌ها دارای هدایت کننده‌های نخ روی خود هستند. بنابراین از گره خوردن نخ در طول باز و بسته کردن نخ جلوگیری می‌شود. این نوع چوب برای زمان‌هایی مناسب است که  صیاد از پرتاب‌های پشت سر هم و متوالی برای صید ماهی استفاده می‌کند. این نوع چوب در ایران طرفداران زیادی ندارد. از آن برای صید ماهی‌های پانفیش مانند سیکلید تگزاسی یا (Bluegill)، ماهی دهان کاغذی (Crappie) و ... استفاده نمود.

چوب ماهیگیری ترولینگ (Trolling)

چوب‌های ترولینگ به این صورت طراحی شده‌اند که چندین قلاب متصل به طعمه روی یک نخ قرار دارد. این چوب‌ها را در تعداد بالا پشت قایق بسته و در حین حرکت به صید ماهی می‌پردازند. ترولینگ برای صید ماهی‌های مانند سالمون، خال مخالی و شاه ماهی استفاده می‌شود. در تلفظ انگلیسی، ممکن است ترولینگ را از نظر آوایی با صید ترال (Trawl) اشتباه بگیرید؛ این دو روش با یکدیگر متفاوت‌اند، در روش ترال از تور به جای چوب ماهیگیری استفاده می‌شود.

تفاوت چوب ماهیگیری آب شور با آب شیرین

چوب‌های مورد استفاده در ماهیگیری آب شور از جنس فایبرگلاس انعطاف پذیر ساخته شده‌اند و از چوب‌های آب شیرین بلندتر و بزرگتر هستند. این چوب‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر نمک آب و همچنین نیرو و کشش زیاد در هنگام صید ماهی مقاومت بالایی داشته باشند. 

لیست قیمت انواع چوب ماهیگیری

اکنون که با انواع چوب ماهیگیری و ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید آشنا شدید، می‌توانید چوب ماهیگیری مورد نظر خود را بخرید. در لیست قیمت زیر می‌توانید چوب ماهیگیری موردنظر خود را متناسب با بودجه خود بیابید.

راهنمای خرید چرخ ماهیگیری + آشنایی با انواع چرخ ماهیگیری + لیست قیمت چرخ ماهیگیری

قرقره یا چرخ ماهیگیری یک وسیله مکانیکی است که برای نگه داشتن و قرقره کردن نخ ماهیگیری استفاده می‌شود و به ریختن نخ و بازیابی آن ماهیگیری کمک می‌کند. چرخ روی چوب ماهیگیری سوار شده و به رهاسازی و جمع کردن نخ ماهیگیری کمک می‌کند. تنها چهار نوع اصلی چرخ ماهیگیری وجود دارد که شامل:

چرخ ماهیگیری اسپینینگ (Spinning reel)

چرخ‌های اسپینینگ محبوب ترین نوع قرقره ماهیگیری است. استفاده از آن کمی پیچیده‌تر از چرخ اسپینکست، اما بسیار کارآمدتر و بادوام تر است. افراد مبتدی در استفاده از آن مشکلی ندارند و بسیاری از ماهیگیران با تجربه نیز تمایل زیادی به آن دارند.

چرخ‌ اسپین‌کست ( Spincasting reel)

 چرخ‌های اسپینکست ساده‌ترین نوع قرقره ماهیگیری هستند. با طراحی ساده‌ای که دارند، برای مبتدیان یا افرادی که بودجه زیادی ندارند، ایده آل است. شاید این روزها کمتر مورد استفاده قرار گیرند، اما در چند دهه پیش، بسیار رایج بودند.

چرخ ماهیگیری بیت‌کستینگ (Baitcasting reel)

چرخ بیت کست بی‌شک پیشرفته‌ترین نوع قرقره ماهیگیری است. این چرخ که اغلب توسط ماهیگیران با تجربه و متخصصان ماهیگیری استفاده می شود، هم از نظر قدرت و هم از نظر دقت بی نظیر عمل می کند. قرقره‌های Baitcasting دارای قطعات متحرک بسیار بیشتری نسبت به اسپین کست یا اسپینینگ هستند. در نتیجه، یادگیری کار کردن با آنها ممکن است سخت باشد اما اگر به آن مسلط شوید ماهیگیری را در سطح حرفه ای تری انجام خواهید داد.

چرخ ماهیگیری فلای فیشینگ (Fly Fishing)

چرخ های فلای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای لور‌هایی با وزن بسیار کم هستند. همانطور که از نام آنها مشخص است، آنها برای ماهیگیری با مگس مصنوعی که تقریبا وزنی ندارد، استفاده می کنند. برای پرتاب قلاب و کستینگ مؤثر، به جای وزن لور، بر وزن نخ ماهیگیری تکیه می شود. به همین دلیل، نخ ماهیگیری فلای، ضخیم و محکم بوده و بیشتر شبیه یک طناب باریک است تا نخ ماهیگیری.

نکته: در حالی که قرقره‌های اسپین کست و فلای فیشینگ اغلب برای استفاده در آب شیرین استفاده می شوند. چرخ‌های اسپینینگ و بایت‌کاستینگ به طور معمول مناسب برای استفاده در آب شور هستند.

چه نوع چرخ ماهیگیری انتخاب کنیم؟

انتخاب نوع چرخ بستگی به نوع ماهی مورد نظر دارد. پس قبل از هرگونه هزینه کردن برای خرید تجهیزات ماهیگیری، منطقه صید و انواع ماهی رایج در آن را بررسی کنید. همچنین نوع طعمه مورد استفاده نیز برای انتخاب چرخ مهم است. به طور کلی چرخ اسپینینگ برای طعمه ها و لورهای کوچک بهترین کارایی را دارد، در حالی که برای چرخ بیت کستینگ از طعمه های سنگین تر استفاده می کنند. همچنین ترجیحات خود ماهیگیر نیز با توجه به تجربیاتش در این امر دخیل است.

چه سایز چرخی مناسب است؟

انتخاب سایز چرخ به سایز نخ بستگی دارد. هرچه نخی که استفاده می کنید، سبکتر باشد، باید چرخ کوچکتری انتخاب کنید. برای مثال برای چرخ اسپینینگ نهایت وزنی که از طریق نخ تحمل می کند حدود 5 کیلوگرم است. اگر مبتدی هستید، چرخ اسپینینگ بهترین گزینه برای شما است؛ زیرا مقرون به صرفه، سبک وزن و استفاده از آن آسان است. 

لیست قیمت چرخ ماهیگیری

در قسمت زیر می‌توانید انواع چرخ ماهیگیری که توسط فروشندگان یا فروشگاه‌های لوازم ماهیگیری ارائه می‌شود را به همراه قیمت آن ببینید. تنوع محصولات در این بخش بسیار زیاد بوده و شما با  هر مقدار بودجه‌ای که دارید می‌توانید چرخ ماهیگیری مورد علاقه خود را بخرید.

راهنمای خرید نخ ماهیگیری + آشنایی با انواع نخ ماهیگیری + لیست قیمت نخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری یک نخ بلند، نازک و قابل انعطاف است که در ماهیگیری برای اتصال قرقره و چوب ماهیگیری به قلاب یا طعمه استفاده می‌شود. معمولا از موادی مانند نایلون، فلوئوروکربن یا الیاف بافته شده ساخته می‌شود. نخ ماهیگیری وظیفه انتقال حرکات و اعمال ماهیگیر را به طعمه بر عهده دارد. نخ‌های ماهیگیری بسته به تکنیک و گونه هدف دارای قدرت‌، ضخامت و رنگ‌های متفاوتی هستند.

انواع نخ ماهیگیری؛ چه نوع نخ ماهیگیری انتخاب کنم؟

نخ ماهیگیری از جنس نایلون، ابریشم یا سیم است که همراه با سایر تجهیزات ماهیگیری برای صید ماهی استفاده می شود. سه نوع نخ ماهیگیری اصلی شامل:

  • نخ مونوفیلامنت: نخ ماهیگیری تک رشته ای یا "مونو" ابتدایی ترین و رایج ترین نخ ماهیگیری موجود است. این نوع نخ از نایلون اکسترود شده در یک رشته پیوسته و بدون پیچ و تاب ساخته شده، صاف و کمی کشسان است. همچنین روی آب شناور می ماند که بسته به کاربرد آن، می تواند یک مزیت یا عیب باشد.
    • در کجا استفاده می‌شود: نخ تک رشته ای را می توان بر روی قرقره های اسپینینگ یا بیت کستینگ استفاده کرد. برای ماهیگیری در آب شیرین، در ساحل و اسکله همراه با چوب و چرخ اسپینینگ یا بیتکستینگ بهترین گزینه است. همچنین برای صید ماهیهای‌ کوچک و بزرگ مانند قزل‌آلا و سالمون، ماهی زمین کن، ماهی تن کوچک، شاه ماهی و سرخو گزینه مناسبی است. به طور کلی، هنگام ماهیگیری در دریاچه، استفاده از نخ سبک تر و حساس تر بهتر است، زیرا گونه های مورد نظر، کوچکتر هستند.
  • نخ بافته (Braided): نخ ماهیگیری بافته شده، از الیاف پلاستیکی مصنوعی مانند نایلون یا مواد ویژه تر مانند Dacron ساخته شده است. از نخ مونوفیلامنت قوی تر است بنابراین برای صید گونه های بزرگتر استفاده می شود. این نخ کشیدگی ندارد و به ماهیگیران اجازه می دهد تا هر حرکت ماهی را در انتهای نخ احساس کنند.
    • در کجا استفاده می‌شود: بهترین موقعیت استفاده از این نخ هنگام ماهیگیری در آب شور است. برای مثال برای شکار نیزه ماهی، ماهی های تن بزرگ، کوسه و شاه ماهی به روش ترول بهترین گزینه است. زمانی که به کشش روی نخ احتیاج دارید (برای مثال هنگام صید ماهی سالمون که دهان نرمی دارد) بهتر است از این نوع نخ استفاده نکنید، زیرا مقداری کشش می تواند مانند یک ضربه گیر عمل کرده و دهان ماهی پاره نشود.
  • نخ فلوروکربن: مانند نخ مونوفیلامنت، نخ ماهیگیری فلوروکربن نیز در یک رشته مشابه اکسترود می شود، اما تفاوت اینجا است که مولکول های فلوئوروکربن محکم تر تنیده می شوند، بنابراین این خط متراکم تر و به طور قابل توجهی از نظر اندازه سنگین تر از نایلون است. در ساخت آن از ماده ای با نام پلی وینیلیدین دی فلوراید (PVDF) استفاده شده است.
    • در کجا استفاده می‌شود: از آنجایی که به راحتی در آب فرو می رود، این نوع نخ ماهیگیری برای ماهیگیری از کف، (مانند روش جیگینگ) عالی است. همچنین به دلیل اینکه کمی کشش دارد، برای ترول کردن نیز مناسب است.

بهترین نوع نخ ماهیگیری کدام است؟

بهترین نوع نخ ماهیگیری نخ بافته است. زیرا هیچ حافظه‌ای ندارد، بنابراین حلقه‌ها و پیچش‌ها در آن مشکلی ایجاد نمی کند. نخ بافته در معرض نور خورشید خراب نمی شود، بنابراین می توانید تا سال ها از آن استفاده کنید. نخ بافته همچنین هچ کشیدگی در آن ایجاد نمی شود بنابراین کوچکترین حرکت ماهی را می توانید به راحتی حس کنید.

لیست قیمت نخ ماهیگیری

 

راهنمای خرید قلاب ماهیگیری + آشنایی با انواع قلاب ماهیگیری + لیست قیمت قلاب ماهیگیری

مهمترین ویژگی قلاب ماهیگیری، سایز آن است. اگر یک قلاب خیلی بزرگ باشد، ماهیهای کوچک نمی توانند آن را در دهان خود جا دهند. همچنین اگر یک قلاب خیلی کوچک باشد، ماهی های بزرگ ممکن است آن را کاملا ببلعند.

سایز قلاب ماهیگیری

قلاب‌های ماهیگیری عموما یدر دو سری دسته بندی می‌شوند. یک دسته بندی از عدد یک تا 19 و دسته بندی دیگر از یک تا 32 است. در دسته بندی 1-32 هرچه عدد بزرگتر باشد، قلاب کوچکتر است. در دسته بندی 1-19 هرچه عدد بزرگتر باشد، قلاب نیز برزگ تر است.

انواع قلاب ماهیگیری

هزاران قلاب ماهیگیری مختلف برای انواع روش‌های ماهیگیری وجود دارد. در طول قرن‌های گذشته، قلاب‌های ماهیگیری آب شیرین از چوب، استخوان حیوان و انسان، شاخ، صدف، سنگ، برنز و آهن ساخته می‌شده است. امروزه قلاب‌های ماهیگیری آب شیرین از فولاد غنی شده با کربن، فولاد آلیاژشده با وانادیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. انواع قلاب بر اساس اجزای آن که شامل چشم (Eye)، نوک (Point)، پیکان (Barb)، کمان (Bend)، ساق یا پایه (Shank)، دهانه (Gape) و گلو (Bite یا Throat) است، دسته بندی می شوند. با چنین تنوع گسترده‌ای از ویژگی‌ها، انتخاب قلاب مناسب سخت به نظر می‌رسد. در ادامه رایج‌ترین انواع قلاب ماهیگیری را معرفی کرده‌ایم.

  • قلاب J شکل: شبیه حرف J انگلیسی است. یک قلاب همه کاره است. تنظیم آن آسان است و قیمت ارزانی هم دارد.
  • قلاب دایره ای (Circle): برای بسیاری از گونه‌ها جواب می‌دهد. برای ماهی‌هایی که به طعمه نوک می‌زنند و عقب نشینی می‌کنند موثر است و سریعا آنها را به دام می‌اندازد.
  • قلاب اختاپوس (Octopus): از این قلاب نیز برای انواع گونه‌ها استفاده می‌شود. در ترکیب با طعمه‌های زنده و طبیعی بهترین بازده را ایجاد می‌کند. برای هدف قرار دادن ماهی‌های بزرگتر خوب است.
  • قلاب تخم مرغی (Egg Hook): برای زمان‌هایی مناسب است که از تخم سالمون به عنوان طعمه استفاده می‌کنید. معمولا می‌توان بیش از یک طعمه را به آن متصل کرد. 

چه نوع قلاب ماهیگیری انتخاب کنیم؟

برای بسیاری از ماهیگیران، انتخاب قلاب به ترجیحات شخصی و سبک ماهیگیری آنها بستگی دارد.  هر قلاب برای یک هدف خاص طراحی شده است. به عنوان مثال داشتن ویژگی ساقه بلند و باریک (ساقه قسمتی از بدنه قلاب است) هنگام کار با طعمه‌های نازک مانند کرم، مفید است. از سوی دیگر، داشتن گپ (Gap) بزرگ امکان استفاده از طعمه‌های بزرگتر برای ماهی‌های بزرگتر را فرآهم می‌کند.

چه نوع قلابی برای مبتدی‌ها بهتر است؟

قلاب‌های دایره‌ای شکل قلاب‌های ایده آلی برای مبتدیان هستند. آنها به معده ماهی نمی‌رسند، در عوض، در گوشه دهان ماهی گیر می‌کنند. به علاوه، لازم نیست قلاب را تنظیم کنید، فقط شروع به چرخاندن کنید و ماهی خودش گیر می‌افتد.

لیست قیمت قلاب ماهیگیری

راهنمای خرید طعمه ماهیگیری + آشنایی با انواع طعمه ماهیگیری + لیست قیمت طعمه ماهیگیری

استفاده از طعمه در فریب دادن ماهی‌ها بسیار موثر است. آنچه که به انتهای نخ ماهیگیری خود به عنوان طعمه وصل می‌کنید، تأثیر زیادی در موفقیت شما در صید خواهد داشت. وقتی صحبت از انتخاب طعمه ماهیگیری می‌شود، صدها گزینه پیش روی شما است. در طول سال‌ها، ماهیگیران با احتمالات مختلفی آزمایش کرده‌اند تا بفهمند چه طعمه‌ای برای چه نوع ماهی مناسب است.

انواع طعمه ماهیگیری

به صورت کلی طعمه‌های ماهیگیری در سه دسته بندی جای می‌گیرند که شامل طعمه طبیعی، طعمه غیرطبیعی و طعمه مصنوعی می‌شود. انواع طعمه طبیعی شامل ماهی‌های ریز، قورباغه کوچک، کرم‌های ریز و ...، انواع طعمه غیرطبیعی شامل نان و خمیر نان و طعمه مصنوعی نیز شامل لور (lure)، قاشقک و ... می‌باشد.  

انواع طعمه ماهیگیری شامل طعمه طبیعی، غیرطبیعی و طعمه مصنوعی است. طعمه طبیعی مانند بچه ماهی، قورباغه، خرچنگ، میگو، کرم، ملخ و ... است، طعمه غیر طبیعی شامل نان، خمیر نان و ... و طعمه های مصنوعی نیز شامل قاشقک، لور و ... هستند. بنابراین طعمه‌های ماهیگیری، انواع مختلفی دارند که بنا به گونه ماهی، موقعیت و مکان ماهیگیری باید نوع مناسب آن را انتخاب کرد. رایج ترین نوع طعمه کرمم ها هستند

چه طعمه ای انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از نحوه انتخاب طعمه برای ماهیگیری می‌شود، تفاوت‌های کلیدی بین طعمه طبیعی و مصنوعی وجود دارد که ماهیگیران باید یاد بگیرند. با دانستن مزیت‌های طعمه طبیعی و مصنوعی ماهیگیری را به طور موثرتر یاد می‌گیرید. برای انتخاب بهترین طعمه، ماهی‌هایی را که می‌خواهید صید کنید، شناسایی و در مورد آن به خوبی مطالعه کنید؛ سپس طعمه خود را با غذای اصلی ماهی مطابقت دهید.

اندازه طعمه نیز مهم است؛ طعمه‌ای که خیلی بزرگ است می‌تواند ماهی را فراری دهد و اگر هم خیلی کوچک باشد توجه ماهی را جلب نمی‌کند. علاوه بر این رنگ و بوی طعمه نیز اهمیت دارد. برای جلب توجه بیشتر ماهی می‌توانید افزودنی‌های طعم و بودار به طعمه خود اضافه کنید. بیشتر چیزهایی که ماهی‌ها می‌خورند، رنگ طبیعی دارند.

طعمه مناسب برای افراد مبتدی

افراد مبتدی بهتر است از طعمه‌های طبیعی و ترجیحا زنده برای ماهیگیری استفاده کنند؛ زیرا کار کردن با طعمه‌های مصنوعی، تخصص و تجربه بالا می‌خواهد. این طعمه‌ها را هم می‌توان از فروشگاه‌ها تهیه کرد و هم می‌توان از محیط طبیعی به دست آورد. طعمه‌های طبیعی شامل:

  • کرم‌ها: ماگوت‌ها و کرم‌های قرمز
  • زالو: سایز کوچک و سایز بزرگ
  • ماهی ریز: کیلکا یا بچه ماهی
  • حشرات: کرم خاکی، جیرجیرک و ملخ

لیست قیمت طعمه ماهیگیری

بهترین مکان‌های ماهیگیری؛ در کجا ماهیگیری کنیم؟

یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری دریاچه‌ها هستند. آب موجود در دریاچه‌ها از نوع آب شیرین بوده و ماهی‌های آب شیرین در آن زیست می‌کنند. از انواع ماهی آب شیرین می‌توان به قزل آلا، کپور، زردپر و ... اشاره کرد. دریاچه‌ها برای ماهیگیری به دو نوع دریاچه مصنوعی (مانند دریاچه ارم) و دریاچه‌های طبیعی (مانند دریاچه چورت) تقسیم بندی می‌شوند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
شیوا
14 شهریور 1402
من اگه بخوام تازه ماهیگیری رو شروع کنم حتما باید تجهیزات بخرم؟ جایی نیست که بشه اجاره کرد یا همونجا بهمون لوازم رو بده.
پاسخ
28 شهریور 1402
سلام دوست عزیز، نه برای شروع حتما لازم نیست لوازم رو تهیه کنید بسیاری از مراکز آموزش ماهیگیری مثل دریاچه های مصنوعی این لوازم رو اجاره میدهند. حتما قبل از مراجعه با مجموعه مورد نظرتون تماس بگیرید و این مورد رو سوال کنین.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.