انتشار: 1397/7/22
بروزرسانی: 1402/6/10
fishing-method-types | آشنایی با انواع روش ماهیگیری

آشنایی با انواع روش ماهیگیری | آموزش کامل و حرفه ای روش های ماهیگیری

ماهیگیری، به کمک روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی انجام می‌شود. انواع روش ماهیگیری شامل ماهیگیری انتظاری، اسپینینگ، ترولینگ، فلای فیشینگ، جیگینگ، ماهیگیری با نیزه، ماهیگیری دریفت، سورف فیشینگ و ... است. هر کدام از این روش‌ها، مراحل و تجهیزات خاص خودش را دارد. همچنین انواع روش های ماهیگیری در مناطق و موقعیت‌های مختلف، متفاوت است. شناخت انواع روش ماهیگیری و یادگیری آنان به شما کمک خواهد کرد که ماهی‌های مورد نظر خود را به سادگی صید نمایید.

انواع روش ماهیگیری در گذشته به صورت سنتی، محدود و بدون وسیله مناسب انجام می‌گرفته است. اما در حال حاضر، این رشته بسیار گسترش یافته و با تکنیک‌ها، روش‌‌ها و تجهیزات پیشرفته و مختلفی انجام می‌شود. در این مقاله به برخی از رایج‌ترین انواع روش ماهیگیری اشاره کرده‌ایم.

انواع روش ماهیگیری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

انواع روش های ماهیگیری در دنیا عبارتند از روش ماهیگیری انتظاری، ماهیگیری اسپینینگ، و روش ترولینگ. اغلب ماهیگیران از این 3 نوع روش ماهیگیری استفاده می‌کنند. البته ماهیگیری دارای روش‌های متعدد دیگری نظیر جیگینگ (jigging)، ماهیگیری با نیزه (Spearfishing)، ماهیگیری دریفت (Drift Fishing)، سورف فیشینگ (Surf Fishing) و ... نیز هست؛ اما سه گزینه آورده  شده در این مطلب از اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های ماهیگیری در جهان هستند.

انواع روش ماهیگیری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

روش ماهیگیری انتظاری (StillWater Fishing)

یکی از انواع روش ماهیگیری، روش انتظاری بوده و بسیار هم مورد توجه قرار می‌گیرد. در این نوع روش ماهیگیری، طعمه‌های دست ساز و خاکی به کار گرفته می‌شود. طعمه‌ها در این روش می‌تواند کرم خاکی، نان و یا هر چیز طبیعی دیگری باشد که به قلاب متصل می‌شود. در این شیوه از ماهیگیری از نوع خاصی از قلاب استفاده می‌شود. 

روش ماهیگیری انتظاری به این صورت است که طعمه خود را در آب قرار داده و منتظر می‌شوید تا ماهی آن را گاز بگیرد، ماهیگیری انتظاری، یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های ماهیگیری برای مبتدیان است.

روش ماهیگیری انتظاری(StillWater Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

اساس کار در روش ماهیگیری انتظاری، انتظار کشیدن برای صید ماهی است. از روش انتظاری بیشتر جهت صید ماهی کپور و خانواده آن که در رودخانه‌ها، سدها، دریاچه‌های طبیعی و دریا زندگی می‌کنند، استفاده می‌شود. البته برای صید انواع ماهی قزل آلا هم این روش کاربرد دارد.

انواع ریسه ماهیگیری در روش ماهیگیری انتظاری

برای موفقیت در ماهیگیری، از ساختارهایی به نام ریسه ماهیگیری استفاده می‌شود؛ ریسه ماهیگیری شامل  نخ، قلاب، انواع سینکر یا وزنه، گیره و هرزگرد است که به انتهای نخ ماهیگیری متصل شده و روند آن را راحت‌تر و البته تخصصی‌تر می‌کند. ریسه‌ها انواع گوناگونی دارند. در روش ماهیگیری انتظاری، از دو ریسه کف خواب (Sink Rig) و ریسه شناور (BOBBER BASIC) استفاده می‌شود. ماهیگیران مبتدی بهتر است از ریسه پایه یا همان شناور در ماهیگیری انتظاری استفاده کنند.

1. ریسه کف خواب: شامل نخ اصلی، وزنه تخم مرغی، هرزگرد، نخ رهبر، قلاب و طعمه مصنوعی

2. ریسه شناور : شامل نخ اصلی، یک یا دو وزنه، قلاب و شناور دایره ای

انواع ریسه ماهیگیری در روش ماهیگیری انتظاری

روش ماهیگیری اسپینینگ (Spin Fishing)

روش اسپینینگ هم یکی دیگر از انواع روش‌ ماهیگیری است. در این روش صید ماهی، اکثرا از طعمه‌های مصنوعی برای فریب دادن و تحریک کردن ماهی استفاده می‌شود و معمولا هم در حالت سکون و ایستاده انجام می‌پذیرد. در روش اسپینینگ، استفاده از انواع طعمه‌های مصنوعی برای ماهی‌های مهاجم کاربرد دارد و می‌توان به راحتی این طعمه‌ها را تهیه کرد.

ماهیگیری اسپینینگ، یک روش محبوب ماهیگیری است که شامل استفاده از قرقره، چوب، طعمه و قلاب است. این روش یک تکنیک همه کاره و موثر است که می‌تواند هم در محیط‌های آب شیرین و هم در محیط‌های آب شور مورد استفاده قرار گیرد. روش اسپینینگ در بین ماهیگیران با هر سطح مهارتی بسیار محبوب است.

روش ماهیگیری اسپینینگ(Spin Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

این روش ماهیگیری از انواع طعمه مصنوعی ژله‌ای، لورها و لانسه‌ها استفاده می‌شود. در روش اسپینینگ معمولا از چوب‌های دو یا چند تکه با متراژ 2 تا 3 متر به همراه چرخ‌هایی با حجم نخگیری کم و سبک استفاده می‌شود. سبک بودن چوب و چرخ در روش اسپینینگ به این خاطر است که ماهیگیر، توانایی تعداد پرتاب‌های بیشتری را داشته باشد؛ زیرا این امر در ماهیگیری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نحوه انجام تکنیک اسپینینگ در انواع روش ماهیگیری

ماهیگیری اسپینینگ را می‌توان از ساحل یا از قایق انجام داد و می‌توان از آن برای هدف قرار دادن گونه‌های گسترده‌ای از ماهی‌ها از جمله سی‌بس، قزل آلا، اردک ماهی و حتی گونه‌های ماهی آب شور مانند سوف استفاده کرد.

نحوه انجام تکنیک اسپینینگ در انواع روش ماهیگیری

در این روش، ماهیگیر، طعمه یا قلاب طعمه شده را با استفاده از قرقره اسپینینگ به داخل آب می‌اندازد. قرقره اسپینینگ دقت و فاصله پرتاب بیشتری نسبت به انواع دیگر قرقره‌ها دارد. سپس قلاب یا طعمه با چرخاندن دسته قرقره بازیابی می‌شود؛ چرخش دسته باعث می‌شود که طعمه نیز بچرخد و ماهی را جذب کند.

یکی از مزایای ماهیگیری اسپینینگ، سهولت استفاده از آن است. این روش به حداقل تجهیزات نیاز داشته و افراد مبتدی به راحتی آن را یاد می‌گیرند. به طور کلی، ماهیگیری اسپینینگ یک روش سرگرم کننده و موثر برای صید ماهی در محیط‌های مختلف است. 

نحوه انجام تکنیک اسپینینگ در انواع روش ماهیگیری

انواع طعمه در روش ماهیگیری اسپینینگ

انواع مختلفی از لورها و طعمه‌ها وجود دارند که می‌توان از آنها برای ماهیگیری اسپینینگ استفاده کرد؛ از جمله پلاستیک‌های نرم، طعمه‌های اسپینر، طعمه crankbaits(نوعی طعمه پلاستیکی مخصوص ماهیگیری در اعماق) و جیگ. هر نوع طعمه برای تقلید از حرکت و ظاهر انواع مختلف طعمه‌های طبیعی، مانند خرچنگ، ماهی minnow یا حشرات طراحی شده است.

روش ماهیگیری ترولینگ (Trawling Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

ترولینگ یکی دیگر از  انواع روش ماهیگیری است. در این روش، طعمه با قلاب به داخل آب پرتاب شده و با حرکت قایق، در آب کشیده شده و صید صورت می‌گیرد. این روش ماهیگیری بیشتر مناسب صید ماهی‌های آب شور است. به منظور بهره‌گیری از روش ترولینگ، معمولا از چوب‌های یک و دو تکه مقاوم با رنگ تیره با طول حدودا دو متر استفاده می‌شود. این اندازه برای این نوع صید مهم خواهد بود.

روش ماهیگیری ترولینگ(Trawling Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

چرخ‌های قلاب که مخصوص این روش است، به دسته چرخ‌های وینچ معروف بوده و جزء چرخ‌های قوی شناخته می‌شوند و ظرفیت نخگیری بالایی هم دارند.

طعمه‌های استفاده شده در روش ترولینگ، معمولا ماهی‌های ژله‌ای و انواع لورها هستند. رنگ طعمه‌های مورد استفاده هم به دلیل رنگ آب و عمق پیشروی زیادی که نیاز است در آب انجام شود، بسیار حائز اهمیت بوده و نسبت به نوع ماهی انتخاب می‌شود. در همه انواع روش ماهیگیری، شما علاوه بر وسایل اشاره شده در بالا، نیازمند وسایل عمومی و تخصصی ماهیگیری همچون چوب، چرخ، نخ، طعمه‌های ویژه، لباس مناسب و... هم هستید.

روش ماهیگیری ترولینگ(Trawling Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

لازم به ذکر است که روش ماهیگیری ترالینگ یا همان ترولینگ، یک روش مخرب برای محیط زیست محسوب می‌شود. در روش ترولینگ قلاب یا تورهای ماهیگیری از کف دریا هر آنچه هست و نیست را جارو کرده و زیستگاه بسیاری از جانداران و گیاهان دریایی را از بین می‌برند.

روش ماهیگیری فلای فیشینگ (Fly Fishing)

روش فلای فیشینگ، از انواع روش ماهیگیری است که بسیار محبوب بوده و شامل استفاده از چوب فلای فیشینگ، قرقره و نخ مخصوص برای انداختن یک مگس مصنوعی سبک وزن به داخل آب است. این روش یک تکنیک منحصر به فرد و چالش برانگیز است که به مهارت، صبر و دانش در مورد گونه‌های ماهی مورد هدف نیاز دارد.

روش ماهیگیری فلای فیشینگ(Fly Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

برای ماهیگیری به این روش، ماهیگیر از یک چوب فلای فیشینگ برای پرتاب یک نخ ماهیگیری که یک مگس مصنوعی به آن وصل است استفاده می‌کند. مگس برای تقلید ظاهر و حرکت طعمه‌های طبیعی مانند حشرات یا ماهی‌های کوچک طراحی شده و اغلب از موادی مانند پر، خز یا مواد مصنوعی ساخته می‌شود.

فلای فیشینگ را می‌توان هم در محیط‌های آب شیرین و هم در محیط‌های آب شور انجام داد و اغلب برای هدف قرار دادن گونه‌هایی مانند قزل آلا، سالمون، و ماهی‌های استخوانی استفاده می‌شود. فلای فیشینگ همچنین یک ورزش محبوب در بین ماهیگیران از مبتدی تا حرفه ای است.

روش ماهیگیری فلای فیشینگ(Fly Fishing)؛ انواع روش ماهیگیری

نکات مهم در فلای فیشینگ

یکی از جنبه های منحصر به فرد فلای فیشینگ، تکنیک پرتاب و جمع آوری قلاب یا به اصطلاح (Casting) است. برخلاف سایر انواع روش ماهیگیری، که وزن طعمه یا لور به انداختن نخ کمک می‌کند، در ماهیگیری با مگس نیاز است که ماهیگیر، از یک حرکت روان و آرام برای انداختن مگس استفاده کند. تسلط بر این امر ممکن است به زمان نیاز داشته باشد، اما پس از یادگیری، می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند و رضایت‌بخش باشد.

یکی دیگر از جنبه‌های فلای فیشینگ، انواع مگس‌های قابل استفاده در آن است. هزاران الگوی مختلف مگس موجود است که هر کدام برای تقلید از نوع خاصی از طعمه یا مطابقت با شرایط محیطی طراحی شده است. این امر به ماهیگیران اجازه می‌دهد تا رویکرد خود را با گونه‌های ماهی خاصی که هدف قرار می دهند، تنظیم کنند. به طور کلی، فلای فیشینگ یک ورزش چالش برانگیز و مفید بوده و یک راه عالی برای ارتباط با فضای باز و تجربه هیجان صید ماهی به روشی منحصر به فرد و هیجان انگیز است.

نکات مهم در فلای فیشینگ؛ انواع روش ماهیگیری

نکته‌ای که در مورد انواع روش ماهیگیری، حرف اول را می‌زند، داشتن تجربه است. شما می‌توانید به مرور و با انجام یکی از این انواع روش ماهیگیری بر تجربه خود اضافه کرده و در آینده نزدیک برای خود یک ماهیگیر حرفه‌ای و صاحب سبک باشید. بنابراین بر حسب سلیقه، امکانات و نوع ماهی که مد نظرتان است، یک روش مناسب را انتخاب و انجام دهید؛ امیدواریم که نتایج مثبت و صیدهای حجیم و زیادی نصیب شما بشود. 

  • به نظر شما با انواع روش ماهیگیری، می‌توان هر نوع ماهی را صید نمود؟

  • شما با چه روش ماهیگیری دیگری، ماهی‌های مورد نظر خود را صید می نمایید؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد انواع روش ماهیگیری با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.