انتشار: 1397/6/3
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-training-for-children | آموزش ماهیگیری به کودکان

آموزش ماهیگیری به کودکان | 9 اصل مهم در آموزش ماهیگیری کودکان

در آموزش ماهیگیری به کودکان، صید یک گونه خاص و یا استفاده از تکنیک‌های تخصصی ماهیگیری برای بچه‌های کوچک مهم نیست؛ آنچه که مهم است در کل، صید ماهی است. ماهیگیری می‌تواند یک تجربه فراموش نشدنی و لذت‌بخش برای کودکان باشد. کودکان چنانچه آموزش‌های لازم را ببینند و در صید نیز، موفق عمل کنند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد. تمام علاقمندان به ماهیگیری تمایل دارند که ورزش ماهیگیری را به کودکان خود نیز آموزش دهند؛ ولی آموزش ماهیگیری به کودکان نیازمند دانستن اصولی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری برای کودکان در درجه اول باید یک تجربه خوشایند و سرگرم کننده باشد. شاید نیاز نباشد که در ابتدا تمام نکات تخصصی را برای کودک خود در نظر بگیرید؛ زیرا مطمئنا برای او یاد گرفتن نکات تخصصی، دشوار خواهد بود. بهتر است ماهیگیری را برای کودک خود کوتاه، سرگرم کننده و جذاب نگه دارید. مطمئن شوید که حوصله آنها سر نمی‌رود و غذا و تنقلات فراوان به همراه داشته باشید. در ادامه 9 اصل مهم در آموزش ماهیگیری به کودکان آورده شده است.

9 اصل مهم که به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان چیست؟

متأسفانه روش معین و منظمی به منظور آموزش ماهیگیری به کودکان در کشور ما مشاهده نمی‌گردد. در اکثر کشورها توجه زیادی به ماهیگیری به کودکان می‌شود. برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، مسابقات گوناگون و اختصاص رایگان لوازم مورد نیاز ماهیگیری به کودکان، همگی در قالب این برنامه‌های آموزشی قرار می‌گیرند. ما هم امیدواریم در آینده شاهد برگزاری چنین دوره‌هایی در کشور خود باشیم. اما با توجه به عدم وجود این گزینه در حال حاضر، تلاش نموده‌ایم راهنمایی‌های لازم برای آموزش ماهیگیری به کودکان را ارائه دهیم.

9 اصل مهم که به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان چیست؟

1. امنیت محیط به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

مهمترین نکته‌ در اصول آموزش ماهیگیری به کودکان، امنیت محیط است. این نکته به خصوص زمان رفتن به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هرگز مناطق خطرناک مثل سدهای دارای شیب تند و افزایش ناگهانی عمق را به منظور آموزش ماهیگیری به کودکان خود انتخاب ننمایید و به سراغ رودهای کم عمقی بروید که جریان ملایمی دارند. تا حد امکان برای کودکان خود، لوازم ایمنی همچون جلیقه نجات تهیه نمایید.

2. پیشگیری از گرمازدگی به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

 گرمازدگی خطری می‌باشد، که در روزهای گرم و آفتابی همه ماهیگیران را تهدید می‌کند، ولی کودکان به خاطر حساسیتی که دارند، بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض این خطر قرار دارند. از این رو قبل از رفتن به ماهیگیری تجهیزات لازم را تهیه نمایید و از شرایط محیط اطلاع یابید. همچنین باید توجه نمایید که مصرف مایعات کودکان به اندازه باشد و در تمام طول مدت ماهیگیری به آن‌ها توجه داشته باشید.

2. پیشگیری از گرمازدگی به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

3. پوشش مناسب کودکان به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

پوست کودک حساس است و ممکن است در معرض گرما یا سرما در محیط آسیب ببیند. یکی دیگر از اصول آموزش ماهیگیری به کودکان به همراه داشتن لباس و پوش پوشش مناسب برای کودک است. در فصل‌های گرم حتما از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید و سایه‌بان و کلاه نیز به همراه خود داشته باشید. 

4. لوازم مورد نیاز به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

لوازم ماهیگیری برای کودکان باید متناسب با سن و جثه آن‌ها باشد. چوب ماهیگیری که برای کودک تهیه می‌کنید باید وزن و طول کمی داشته باشد، تا حمل و نگهداری آن سبب خستگی او نگردد. چرخ ماهیگیری هم باید تا جای ممکن ساده باشد. گونه‌ای از چرخ و چوب برای کودکان وجود دارد که در آن یک محفظه دوک مانند که نخ از حفره  آن رد می‌شود، روی اسپول قرار دارد.

4. لوازم مورد نیاز به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

شاسی‌هایی که روی اسپول قرار دارند کمک می‌کنند تا کودک هر مقدار نخی را که لازم دارد آزاد نموده و با کمک دستگیره دوگانه آن به سادگی به جمع نمودن نخ بپردازد. با این وجود، همیشه احتیاجی به تهیه لوازم پیشرفته و گران قیمت نیست. ماهیگیری با ساده‌ترین ابزار مثل یک ترکه چوبی و کمی نخ و یک قلاب هم امکان پذیر است.

5. به کار بردن شناور به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

وجود شناور کمک می‌کند تا کودکان از ماهیگیری لذت بیشتری ببرند؛ زیرا شناور مجموعه طعمه و قلاب را بر روی سطح آب نگه داشته بنابراین همه چیز قابل دیدن است. تماشای لحظه‌ای که ماهی به قلاب نوک می‌زند و جابجا گشتن و زیر آب رفتن شناور برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود. علاوه بر این وجود شناور باعث می‌شود که کودک سریع‌تر واکنش نشان دهد. پس استفاده از شناور نیز از اصول مهم در آموزش ماهیگیری به کودکان به حساب خواهد آمد.

5. به کار بردن شناور به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

6. استفاده از وسایل ایمن و راحت به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

در هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان حتما از ادواتی استفاده کنید که برای کودک سخت و مخاطره آمیز نباشد. برای مثال از قلاب‌های پشت خاردار برای کودک استفاده نکنید، یا اینکه پیش از سپردن قلاب به کودکان، خار نوک آن را صاف نمایید.

همچنین برای لباس‌های مخصوص ماهیگیری، برخی از لباس‌ها بلند و سنگین هستند و بچه‌های کوچک‌تر نمی‌توانند به خوبی با آن‌ها کنار بیایند. وسایل ماهیگیری سبک وزن را برای بچه‌ها انتخاب کنید تا ماهیگیری برای آنها راحت‌تر و جذاب‌تر شود.

6. استفاده از وسایل ایمن و راحت به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

7. حفظ آرامش و خوشرویی به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان

هر معلمی باید پیوسته خوشرویی و آرامش خود را حفظ نماید. هنگامی که ماهیگیری را به کودکان می‌آموزید همواره صبوری و مهربانی به خرج دهید. کودکان در یادگیری بسیار سریع هستند و حتی ممکن است در همان سن هم ماهیگیران موفقی شوند. بچه‌ها می‌خواهند تفریح کنند، اما دویدن در اطراف و شیطنت بیش از حد آنها را از آموزش دور خواهد کرد. بنابراین با حفظ خوشرویی برای آنها خطرات موجود را توضیح دهید. این امر به ویژه هنگام ماهیگیری با کودکان کوچکتر برای دور نگه داشتن آنها از مکان‌هایی که ممکن است باعث آسیب شوند، بسیار مهم است.

8. اصل بگیر و رها کن در آموزش ماهیگیری کودکان 

تلاش نمایید از همان سنین کودکی فرهنگ «بگیر و رها کن» را به کودکان خود آموزش دهید تا بتوانند لذت بیشتری از ماهیگیری ببرند. اینکه کودک بتواند ماهی بگیرد و بعد شخصا آن را آزاد نماید، ارزش و زیبایی ماهیگیری را دو چندان می‌کند.

این مهم است که به بچه‌ها نشان دهید و به آنها آموزش دهید که از نعمت‌های طبیعت لذت ببرند و طعم ماهی را بچشند. در همین راستا، آموزش احترام به حیوانات، نحوه برخورد و رفتار با طبیعت به بچه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

8. اصل بگیر و رها کن در آموزش ماهیگیری کودکان 

9. انتخاب مکان مناسب برای آموزش ماهیگیری به کودکان

مکان مناسبی را برای آموزش ماهیگیری به کودکان خود انتخاب کنید. بهتر است در ابتدای آموزش، کودک را به دریاچه‌های پرورش ماهی ببرید. در این‌گونه دریاچه‌ها صید ماهی با طعمه خمیر هم امکان پذیر است. علاوه بر این، به منظور آموزش به مبتدیان بزرگسال هم می‌توانید به این مکان‌ها بروید.

صید ماهی قزل آلا به روش‌های مختلف، تأثیر به سزایی در پیشرفت ماهیگیری خواهد داشت. به عنوان نمونه در اطراف تهران یک دریاچه مصنوعی موجود است، که هزینه ورودی بسیاری کمی از شما دریافت می‌کند.

9. انتخاب مکان مناسب برای آموزش ماهیگیری به کودکان

یادگیری مهارت‌ها و ورزش‌هایی همچون ماهیگیری از همان سنین کودکی، بسیار در موفقیت افراد در بزرگسالی، خصوصا در همان رشته ورزشی مهم و تأثیر گذار است. بنابراین والدینی که خود ماهیگیر هستند، بدون نیاز به صرف هزینه‌های گزاف کلاس‌های آموزشی یا خرید تجهیزات گران قیمت، می‌توانند با به کارگیری اصول فوق، آموزش ماهیگیری به کودکان خود را، بر عهده بگیرند. همچنین با رعایت نکات فوق در خصوص ایمنی کودکان و آموزش ماهیگیری به کودکان می‌توانند امیدوار باشند که کودکان آنان در آینده‌ای نزدیک به ماهیگیران حرفه‌‌ای تبدیل شوند.

  • به نظر شما به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان، کدام یک از نکات فوق مهم‌تر است؟
  • آیا نکته خاص دیگری را می دانید که رعایت آن به هنگام آموزش ماهیگیری به کودکان مهم باشد؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد نحوه آموزش ماهیگیری به کودکان با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.