انتشار: 1396/11/30
بروزرسانی: 1402/5/4
health-environment-and-healthy-nutrition | محیط زیست سالم و ناسالم | چرا باید محیط زیست را پاکیزه نگه داریم؟

محیط زیست سالم و ناسالم | چرا باید محیط زیست را پاکیزه نگه داریم؟

این روزها محیط زیست عمومی و محیط کار و زندگی و تغذیه سالم انسان، به وسیله انواع آلوده کننده ها مانند زباله ها و فاضلاب شهری و وسایل نقلیه دودزا و کارخانه ها مورد تهدید جدی قرار گرفته است که افزایش احتمال بیماری ها از قبیل دوران بارداری زنان، ایجاد آسیب مغزی و مرگ در جنین، فشار خون بالا، مشکلات گوارشی و تنفسی، درد عضلات و مفاصل و اختلالات حافظه و تمرکز حواس را بالا برده است.

تغذیه سالم و محیط زیست سالم ارتباط تنگاتنگی با سلامتی انسان دارد و هر چیزی که با سلامت انسان سروکار دارد با اهمیت است؛ تا حس عالی بودن و شادابی و پر انرژی بودن به انسان داده و باعث تقویت روحیه شود. واقعیت آن است که در اکثر مناطق جهان، محیط زیست عمومی، محیط کار و محیط زندگی که محل فراهم آوردن تغذیه است، به وسیله انواع آلوده کننده ها مورد هجمه قرار دارند. این مسئله در مناطق با جمعیت زیاد، حاشیه شهرها و مناطق فقیر نشین بیشتر به چشم می‌خورد. اغلب مهاجرانی که در جستجوی کار به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند به دلیل پیدا کردن شغل مناسب، داشتن درآمد کافی و پس انداز مجبور به سکونت در محیط‌های نامناسب در حاشیه شهرها می‌شوند. گرچه از محیط زیست سالم یا ناسالم آن شهر خبر خاصی ندارند...

نقش انسان در حفظ محیط زیست؛ محیط زیست سالم و ناسالم

این افراد اغلب به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و به علت کمبود یا نبود درآمد از مسکن مناسب و غذای کافی و لوازم اولیه بهداشتی و تغذیه نیز محروم هستند. به همین علت اغلب دچار اسهال، بیماری های تنفسی مننژیت و سایر بیماری های عفونی شده و موجب انتشار این بیماری ها در محیط اطراف نیز می شوند. پس این روزها محیط زیست سالم جزئی از آرزوهای انسان به شمار می‌رود.

water.jpg (73 KB)

مدیریت زباله‌های شهری برای داشتن محیط زیست سالم

زباله و فاضلاب شهری از عوامل خطرساز برای بهداشت شهرهاست. دفع غیر اصولی و نادرست زباله، خطرات بهداشتی فراوانی به دنبال دارد؛ زیرا هم باعث انتشار آلودگی‌های ناشی از وجود خود زباله می‌شود، هم به علت اینکه زباله‌ها محل زندگی و تغذیه موش‌ها و حشرات هستند باعث ازدیاد جمعیت آنها شده و امکان انتشار آلودگی‌ها و بیماری‌ها را بیشتر می‌کنند. در نهایت محیط زیست سالم در گستره‌ی زندگی ما نخواهد بود.

اثرات آلودگی هوا در محیط زیست سالم 

هوای محیطهای شهری، به دلیل وجود وسایل نقلیه آلوده، ناسالم است. پس بالطبع محیط زیست سالم نخواهیم داشت. وجود سرب ناشی از سوخت بنزین در هوای شهرها عامل بیماری های مغزی، کبدی و کلیوی می باشد. هوای داخل منازل و دیگر محیط های بسته نیز به دلایل متفاوتی آلوده می شود. دود سیگار، گاز های ناشی از سوخت های زغالی، نفت و گازوئیل، مواد سفید کننده، اسپری حشره کش، واکس های کف پوش وسایل چوبی، چسب، موکت، کاغذ دیواری رنگ ها و ... از عوامل آلوده کننده هوای داخل محیط ساختمان‌ها هستند. معمولترین خطر سرب در محیط خانه مربوط به رنگهای دارای پایه سرب و گرد و غبار خاک آلوده به سرب است.

Contamination.jpg (26 KB)

فلز سرب باعث چه بیماری می‌شود؛ محیط زیست سالم و ناسالم

رنگ‌های روغنی که در ترکیب آن‌ها سرب موجود است، اگر پوسته پوسته شوند یک خطر به حساب می‌آید. این رنگ‌ها حتی در صورتی که ظاهر سالمی هم داشته باشند، می‌توانند برای کودکان که بر حسب عادت به همه چیز دست می‌زنند و اشیاء و دستان خود را به دهان خودشان می‌برند خطرناک باشند. لحیم بعضی از قوطی های کنسرو دارای سرب بوده و از این راه می‌توانند وارد مواد غذایی شوند. زمین، محیط کوچه و خیابانی که محل عبور روزانه ماست به سبب رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری آلوده به سرب است. ورود به محیط زندگی با کفش، عامل انتقال گرد و خاک آلوده به سرب و انواع میکروب و دیگر مواد آلاینده به داخل خانه می‌باشد. قرار گرفتن در معرض سرب حتی به میزان پایین در طولانی مدت خطرناک بوده و عوارضی را در کودکان ایجاد می‌کند ازجمله:

آسیب دستگاه عصبی و کلیه‌ها، ناتوانی در یادگیری، کم حواسی و کم هوشی، مشکل در رفتار و گفتار ،کاهش رشد عضلات و استخوان و آسیب به دستگاه شنوایی. سرب برای بزرگسالان نیز خطرناک است مقدار زیادی از سرب در بزرگسالان این عوارض را ایجاد می‌کند: افزایش احتمال بیماری در دوران بارداری زنان، ایجاد آسیب مغزی و مرگ در جنین، فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، اختلالات اصلی مشکلات حافظه و تمرکز حواس، درد عضلات و مفاصل.

حداقل کارهایی که در این زمینه می‌توان کرد

برنامه ریزی اصولی برای توسعه پایدار که متضمن تامین نیازهای تغذیه و بهداشت همگانی بوده و یک گام اساسی در جهت سلامت بهداشت و تغذیه جامعه است. عملی شدن این موضوع با آموزش و مشارکت مردم میسر می‌گردد. در این برنامه ریزی‌ها باید به گروه‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه توجهی خاص گردد. واکسیناسیون اطفال عامل پیشگیری از ابتلا و انتشار بیماری‌هایی نظیر فلج اطفال، سرخک، سل و...است. دفع بهداشتی زباله خصوصا پس مانده‌هایی مثل رنگها، باطری‌ها، لامپ های برق، زباله‌های حاوی جیوه و غیره از عوامل موثر در سلامت انسان و بهداشت محیط زیست و تغذیه است. تغذیه سالم و کم چرب امکان مسمومیت با سرب را بسیار کاهش می‌دهد. سیگار نکشیدن، حداقل در اتاق‌های کوچک و بسته و به خصوص با حضور کودکان از اصولی هستند که حتما باید رعایت شود. فراموش نکنیم که شش‌ها و قلب کوچک و لطیف کودکان از دود سیگار آسیب جدی می‌بینند.

smoking.jpg (25 KB)

همانگونه که ذکر شد، سرب از آلوده کننده‌های خطرناک محیط زیست بوده و برای مقابله با خطرات سبز در محیط زندگی باید این نکات را رعایت کنید: محیط زندگی و همچنین محیط کار خود را تمیز نگه داریم. شیر، پستانک و اسباب‌ بازی‌های کودکان را مرتب بشوییم. مطمئن شویم کودکان قبل از غذا خوردن و رفتن به رختخواب دست هایشان را شسته باشند. سعی کنیم همیشه و خصوصاً هنگامی که خطر آلودگی هوا زیاد است از غذاهای کم چرب و دارای آهن و کلسیم مثل ماهی، سبزی ها، شیر پنیر و ماست استفاده کنیم.

  • چقدر به تفکیک زباله در منزل یا محل کارتان اهمیت می‌دهید؟
  • میزان استفاده از سبزیجات و میوه ها در سبد غذایی خانواده شما چقدر است؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.