انتشار: 1397/3/11
بروزرسانی: 1402/5/4
history-of-horses-2 | انواع نژاد اسب | بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان

انواع نژاد اسب | بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان

اسب‌ها اولین حیواناتی بودند که انسان از آنها برای جابجایی و سواری استفاده کرد. انواع گوناگونی از نژاد اسب در دنیا وجود دارد. کشور ایران نیز دارای انواع نژاد اسب از جمله اسب های ترکمن، اسب عرب ایرانی، اسبچه خزر، اسب قره داغ و ... است. مارکوپولو در سفرنامه خود ایران را صاحب بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در جهان می‌داند. باستان شناسان سابقه اولین اسب‌های رام شده را سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌دانند. در ادامه یک راهنمای کامل و جامع از انواع نژاد اسب در ایران و جهان به همراه ویژگی‌ها و خصوصیات آنها ارائه شده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

اسب یکی از حیوانات زیبا و دوست داشتنی است. همیشه انسان و اسب، همزیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند. دوستی این حیوان نجیب با انسان‌ها پیشینه طولانی دارد. در همه جای دنیا مردم عاشق انواع نژاد اسب بوده‌اند. برای کارهای گوناگون مانند جنگ یا حمل و نقل از این حیوان استفاده می‌کردند. کشور ایران در زمان گذشته برای دسترسی به مناطق مختلف کشور نیاز به قدرت بالاتر از نیروی انسانی داشته و مجبور به پرورش اسب در مناطق زندگی خود شده است، به همین دلیل به مهد پرورش اسب در دنیا شهرت یافته است.

در این مقاله در مورد بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان صحبت خواهیم کرد. با سه اصطلاح نریان، اسب وحشی و اسب خونگرم آشنا می‌شویم. انواع نژاد اسب را از نظر مشخصات، تغذیه، نظافت و مشکلات سلامتی و رفتار بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید تا جزئیات شگفت انگیزی را مشاهده کنید.

انواع نژاد اسب | بهترین و معروف‌ترین نژاد های اسب در ایران و جهان

انواع نژاد اسب؛ با انواع نژاد اسب در ایران و جهان آشنا شویم

 مطابق با خصوصیات منطقه‌ای فلات ایران، معمولا اسب‌های بومی ایران جثه بزرگی دارند. با این وجود قدرت بالا، صبر و تحمل از خصوصیات کلی اغلب انواع نژاد اسب ایران به حساب می‌آید. چندین و چند قرن از این اسب‌ها به منظور فعالیت‌های سخت استفاده شده است. معمولا اسب‌های اصیل، اسب‌هایی با نژادهای خاص هستند. این اسب ها هر کدام از خصوصیات ویژه نژاد و تیره خود را دارا می‌باشند.

تعداد اسب‌های برخی از این نژادها بسیار زیاد و برخی به تعداد اندک در ایران یافت می‌گردند. جدیدترین آمارها، تعداد اسب های کل کشور را نزدیک به 150 هزار رأس نشان می‌دهد. اغلب انواع نژاد اسب ایران، اکثرا رگه‌ای از اسب عرب دارند. اسب‌های بومی ایران اسب بختیاری، اسب شاهسون، اسب لری، اسب دره شوری، اسب ناصری، اسب قشقایی، اسب ترکی، اسب سیستانی، اسب چناران، اسب تالشی و اسب ورامینی از این میان می باشند.

منظور از نریان، اسب وحشی و اسب خونگرم چیست؟

برای اینکه اسب‌ها را بشناسیم باید با این سه اصطلاح آشنا شویم. اولین اصطلاح، نریان است. نریان اسب‌های نر اخته شده هستند. دومین اصطلاح، اسب وحشی است. این اسب‌ها به صورت آزاد و رها در طبیعت هستند. سومین اصطلاح، اسب خونگرم است. این اسب‌ها از نژادهای اروپایی هستند و زمانی این اسب‌ها به وجود آمده‌اند که اروپایی‌ها اسب‌های آتشین عرب را در زمان جنگ به غنیمت گرفته بودند. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان آشنا شویم و موارد مهم انواع نژاد اسب ایران را بیشتر معرفی خواهیم نمود.

منظور از نریان، اسب وحشی و اسب خونگرم چیست؟ | انواع نژاد اسب

اسب ترکمن (Turkmen horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب ترکمن (Turkmen Horse) یکی از انواع نژاد اسب ایران می‌باشد. از آمیزش نژاد آخال تکه با اسب قره باغ پدید آمده است. احتمال داده می‌شود که حدود دویست رأس از آن در ایران وجود داشته باشد. اسب ترکمن بیشتر در استان‌های گلستان و خراسان شمالی و اکثرا در ترکمن صحرا مشاهده می‌گردد. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب ترکمن

مشخصات نژاد اسب ترکمن

  • قد: 150 تا 160 سانتیمتر
  • وزن: 350 تا 450 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: چشم‌های براق و حدقه بر جسته، گوش‌های بلند و خوش فرم، صورت کشیده و استخوانی و ظریف، سوراخ بینی صاف، پاهای بلند و خوش فرم، مفاصل قوی و متناسب، گام‌های نرم و سبک،‌ شانه بلند، شیب کم به طرف جلو و فاقد بر جستگی، اسکلت قوی، قفسه سینه کشیده، کفل چهار گوش
  • مناسب برای سوارکاری افراد با تجربه

 خصوصیات اسب ترکمن 

اسب ترکمن حیوانی با رفتاری دوستانه می‌باشد. خلق و خویی آرامی دارد. این اسب قابلیت زیادی برای پرش از مانع دارد. فاصله های زیاد را با نفس می‌دود. استقامت اسب ترکمن بالا می‌باشد. به طوری که در زمان گذشته این نژاد همانند سواران خود در جنگ‌ها می‌جنگیدند و دشمن را با دندان‌های قوی و ضربه‌های لگد از پا در می‌آوردند. امروزه در مسابقات سوارکاری مورد استفاده می‌شود. اسب ترکمن در بانک ذخایر ژنتیکی و زیستی جهت استفاده در طرح آمیخته‌گری (Crossbreeding) کاربرد دارد. تیره‌های اسب ترکمن یموت و آخال تکه نام دارند. این نژاد اسب در رنگ‌های نیله، سمند، ابرش، سیاه، سفید، کرنگ، کهر و قره کهر مشاهده می‌گردد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات اسب ترکمن

رژیم غذایی این حیوان یونجه، علف و غلات است. آب تمیز باید همیشه در دسترس حیوان باشد. در کل خوراک مورد نیاز برای هر 50 کیلوگرم وزن اسب 1 کیلوگرم می‌باشد. این نژاد از جایزه‌هایی مانند هویج و سیب لذت می‌برند. این نژاد اسب مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد اما باید در سال یک بار در برابر کزاز و سایر بیماری‌ها واکسینه شود. باید سم‌های این حیوان منظم بازدید شوند. شش تا هشت هفته زمان مناسبی برای نعل زدن است. تیمار روزانه به تمیز و براق شدن پوست و موی حیوان کمک می‌کند.

اسب عربی (Arabian horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب عربی یکی از معروف ترین نژاد اسب در ایران و جهان می‌باشد. سابقه نژاد اسب عرب مربوط به هزاران سال پیش است. خلق و خوی او، زیبایی چشمگیرش، گردن بلند و قوس دار، دم بلند و گام‌هایش سبب شده یکی از بهترین نژاد های اسب در طی قرن‌های طولانی باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب عربی

مشخصات نژاد اسب عربی

  • قد: 142 تا 162 سانتیمتر
  • وزن: 362 تا 435 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 سال
  • نوع بدن: سرکوچک و مثلثی، بدنی سبک و جمع و جور، گردن بلند و قوس‌دار، پیشانی صاف و پهن، چشمانی گرد و بزرگ، کفل برجسته و صاف، قفسه سینه کم ارتفاع و پهن، شکمی به شکل استوانه
  • مناسب برای سوارکاران باتجربه

 خصوصیات اسب عرب

اسب عرب ایرانی حیوانی دلیر، نجیب و در عین حال جسور و باهوش می‌باشد. در مقابل، زود بی حوصله می‌شود و نیاز به مربی مجرب دارد. معمولا با انسان‌ها دوست است. عادت‌های بد را به راحتی یاد می‌گیرد. کار با آن برای سوارکاری آسان است. این نژاد اسب در همه ورزش‌های مربوط به اسب‌ بهترین است. آن‌ها برای مسابقات با مسافت‌های طولانی، پرش از مانع، پرش از ارتفاع و مسابقات سرعت گزینه مناسبی هستند. این حیوان برای اسب کاری در مزرعه، اسب سواری تفریحی، نقل و انتقال و حمل بار  استفاده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب عربی

رنگ پوست این نژاد اسب خاکستری، مشکی، ابرش و رنگ‌های کهر است که توسط انجمن اسب عرب  (Arabian Horse Association ) به رسمیت شناخته شده‌اند. اسب عرب رژیم غذایی سالم که حاوی انواع کربوهیدرات، چربی، پروتئین، مواد معدنی و آب نیاز دارد. این اسب مانند دیگر اسب‌ها از یونجه با کیفیت، علوفه تازه و غلات تغذیه می‌کند. نسبت به سایر نژادهای اسب به غذای کمتری احتیاج دارد.

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب عربی

  • نقص ایمنی مرکب شدید ( Combined Immunodeficiency): اختلالی است که کره اسب بدون هیچ گونه سیستم ایمنی به دنیا می‌آید و به دلیل عفونت می‌میرد.
  • سندرم کره اسب بنفش: یک نوع بیماری است که کره اسب مبتلا به مشکلات عصبی گوناگونی می‌شود و معمولا کشنده است.
  • آبیوتروفی مخچه: اختلالی است که روی توازن و تعادل کره اسب تاثیر دارد و کشنده است.


این نژاد اسب برای سالم ماندن پوست و مو به تیمار احتیاج دارد. برس زدن منظم و استفاده از یک شامپو نرم کننده به نرم نگه داشتن دم و یال آن‌ها کمک می‌کند. سم‌ها باید هر روز تمیز و بررسی شوند که هیچ گونه آسیبی روی آن وجود نداشته باشد. این نژاد اسب در تاریخ نقش‌های مهمی ایفا کرده و برنده مسابقات اسب سواری شده است. در کتاب و فیلم‌ها نقش‌های خیره کننده‌ای دارد. کاس اٌل (Cass Ole) و مارنگو ( Marengo) که اسب مورد علاقه بناپارت بود از اسب‌های معروف تاریخ بوده‌اند.

اسبچه خزر (Caspian horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسبچه خزر یا اسب کاسپین (Caspian horse) یکی از انواع نژاد اسب ایران می‌باشد. قدیمی‌ترین نژاد اسب در جهان است که حدود پنج دهه قبل در ایران شناسایی شد. در همان زمان برای تکثیر و پرورش روانه انگلستان شد. اسب کاسپین جد اولیه همه اسب‌های خون گرم در دنیاست. این نژاد اسب تمام ویژگی‌های اسب عرب را دارد. عمده زیستگاه این اسب‌ها مناطق ساحلی دریای خزر می‌باشد.

آمارهای رسمی وجود دویست رأس اسبچه خزر را تأیید نموده‌اند. احتمال داده می‌شود که نزدیک به پانصد رأس اسبچه خزر در کشور ایران زندگی می‌نماید. قدرت پرش خارق‌العاده از موانع و چابکی آن بی نظیر است و یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسبچه خزر

مشخصات نژاد اسبچه خزر

  • قد: 117 تا 127 سانتی متر
  • وزن: 165 تا 200 کیلو گرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: یال و دم پرپشت، گردن بلند و قوس دار، کتف بلند و شیب دار، سینه عمیق، چشم‌های درشت و بادومی شکل، بدنی باریک و کشیده و سر و گوش کوچک، پیشانی برجسته، سم‌های قدرتمند و قدی کوتاه
  • مناسب آموزش سوارکاری برای کودک و نوجوان است

 خصوصیات اسبچه خزر

اسبچه خزر هم هوش بالایی دارد و هم حیوان با محبت و خونگرمی می‌باشد. به ندرت مشاهده شده که این حیوان در مقابل انسان دست به حرکات تدافعی بزند. آموزش پذیری آسان این نژاد اسب باعث شده که اسب مناسبی برای ورزش پرش باشد. به دلیل ظرافتش برای درساژه گزینه مناسبی است. به عنوان وسیله نقلیه و عبور و مرور،نمایش در سیرک و نگهداری در باغ وحش استفاده می‌شود. غالباً در رنگ های سمند، سیاه، سفید، ابلق،خاکستری، کرنگ، قهوه‌ای و شاه بلوطی مشاهده می‌گردد. یال و دم اسبچه خزر به رنگ سیاه است و رنگ ابلق در این نژاد اسب دیده نشده است.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسبچه خزر

این حیوان به یک رژیم متعادل از علوفه، یونجه، غلات، مواد انرژی زا، پروتئین و انواع مکمل‌ها نیاز دارد. این نژاد اگر به خوبی تغذیه شوند در 18 ماه اول زندگی حدود 75 درصد وزن و حداکثر قد را پیدا می‌کنند. بهتر است با غذا‌های گرما زا و جو تغذیه نشوند. زخم معده یک بیماری شایع در میان این نژاد اسب است. کاسپین به یک تیمار مناسب نیاز دارد تا مو و پوست آن سالم بماند. برس زدن بعد از تمرین، عرق و چربی را از روی پوست آن پاک می‌کند. بهتر است روزانه سم‌های اسب را تمیز و بررسی کنید تا هیچ گونه آسیبی بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد. 

اسب کردی (Kurdish horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب کردی (Kurdish Horse) یکی دیگر از انواع نژاد اسب ایران که بیشتر در غرب کشور مشاهده می‌گردد. استان کردستان، استان کرمانشاه، استان ایلام و استان های زنجان و آذربایجان از عمده زیستگاه های اسب کردی به حساب می‌آیند. تعداد تقریبی این اسب نزدیک به هزار رأس می‌باشد. کردی یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کردی

مشخصات نژاد اسب کردی

  • قد: 145 تا 148 سانتیمتر
  • وزن: 364 تا 430 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن:  اندام عضلانی، دم بر افراشته، سر رو به بالا، پوزه‌ای دراز، صورتی آرام و اخم آلود، عضلات سینه مشخص، گردن قوی و عضلانی، پاهای کوتاه و مقاوم، چشمان در زمان استراحت خوابیده و در زمان حرکت براق، گوش‌های ظریف و خوش حالت، کفل درشت و قدرتمند، قفسه سینه پهن و فرو رفته
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه و مسابقات استقامت

 خصوصیات اسب کردی

این نژاد اسب صبور، آرام، سخت کوش، با نفس و شجاع است. به دلیل استقامت زیادش برای طی مسیرهای طولانی و مسیرهای کوهستانی استفاده شده است. کردی برای مسابقات استقامت، ورزش چوگان و برای کلاس آموزش پرش بهترین اسب است. نژاد اسب کردی گونه‌های گوناگونی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به گونه‌های سنجابی، جاف و افشار اشاره کرد. اسب‌های این گونه‌ها به ترتیب در رنگ‌های خرمایی و کهر روشن در گونه اول، سپید و سیاه در گونه دوم، قره‌کهر و کهر در گونه‌ سوم مشاهده می‌گردند. گونه جاف به خاطر زیبایی صورت شهرت و طرفداران خاصی دارد. گونه افشار به اسب‌های باستانی شباهت دارد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب کردی

این نژاد در رنگ‌های سیاه، سفید، کهر، قره کهر، کهر روشن و خرمایی دیده می‌شود. با توجه به طبیعت کوهستانی کردستان، اسب کردی خیلی کم خوراک و قانع است. مواد خوراکی این اسب شامل علوفه، یونجه خشک، آب و غلات می‌باشد. این نژاد اسب سرسخت و محکم است و مشکلات رفتاری و سلامتی خاصی ندارد اما شما باید حداقل یک بار در سال، آن را در برابر بیماری‌ها مانند کزاز و غیره... واکسینه کنید. از دندانپزشک برای مراقبت از دندان‌هایش کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق نظافت عشق خود را به اسب‌تان نشان دهید. تیمار روزانه و شانه کردن یال و دم آن کمک می‌کند تا همیشه تمیز و براق باشد. هر شش تا هشت هفته سم‌های آن را نعل کنید. به طور منظم آن‌ها را بازدید کنید تا از عفونت و آسیب جلوگیری شود.

اسب قره باغ (Karabakh horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب قره باغ (Karabakh horse) یکی دیگر از انواع نژاد اسب ایران می‌باشد. از آمیزش آخال تکه، کاسپین و اسب ترکمن پدید آمده است و نام آن به محل سکونت نخست آن یعنی منطقه قره‌باغ در ناحیه قفقاز باز می‌گردد. بعد از جدا شدن قفقاز از کشور ایران در دوره قاجار، اسب قره‌باغ وارد ایران گشت و در سراسر ناحیه آذربایجان ساکن گشت. تعداد اسب‌های قره‌باغ موجود در ایران 50 الی 100 رأس تقریب زده می‌گردد، که معمولاً در دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی ساکن هستند. این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب قره باغ

مشخصات نژاد اسب قره باغ

  • قد: 145 تا 150 سانتیمتر
  • وزن: 360 تا 420 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: عضله بندی و اتصال بندی بسیار قوی، سر کوچک و ظریف، چشمان درشت و هوشیار، دست و پای قوی، دمی کوتاه و هیکلی، دارای نفس زیاد، تناسب تنه با دست، گوش‌های متوسط و پر تحرک
  • مناسب برای اسب مسابقه‌ای و اسب سواری

خصوصیات اسب قره باغ

اسب قره باغ انرژی بالایی دارد. این اسب به هیچ وجه تنبل نیست و تمایل زیادی به تحرک دارد. این نژاد اسب قوی، پرطاقت، چابک، محکم، ثابت قدم و بی لغزش است، به وفاداری و فرمانبری معروف است. از ویژگی منحصر بفرد قره باغ سازگاری سریع با انسان‌ها مخصوصا بچه‌ها است. این نژاد در مناطق کوهستانی زندگی کرده و شرایط سخت را به خوبی تحمل می‌کند، به عنوان اسب سواری، مسابقه‌ای و چوگان استفاده می‌شود. قره باغ در رنگ‌های کهر، سمند، طلایی و خاکستری دیده می‌شود. دارای خط گورخری در محل اتصال دم به تنه و نشانه‌های سفید در پیشانی می‌باشد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب قره باغ

این نژاد اسب به یک رژیم استاندارد از یونجه، علوفه، غلات، آب، کربوهیدرات، چربی‌ها، پروتئین‌ها، مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارد. این نژاد اسب، نژادی سرسخت و قوی است. مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد اما به واکسیناسیون سالانه مانند واکسن کزاز، آنسفالومیت(آماس مغزی و نخاعی) آنفولانزای مغزی و پنومونیت گرگدنی(تبخال اسبی) به طور منظم نیاز دارد. برای برقراری ارتباط گرم و صمیمی بهتر است روزانه آن را تیمار کنید. از یک برس زبر برای پاک کردن کثیفی‌ها روی پوست آن استفاده کنید. از مو تراش کمک بگیرید و موی بدن آن را کوتاه کنید.

اسب چناران یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب چناران یکی دیگر از انواع نژاد اسب ایران می‌باشد که در زمان سلطنت نادر‌‌شاه به وجود آمد. این اسب از آمیزش اسب‌های عرب و اسب‌های ترکمن به وجود آمده است و خصوصیاتی دارد که می‌تواند آن‌ها را به فرزندان خود منتقل نماید. اسب چناران بیشتر در قسمت‌هایی از خراسان مشاهده می‌گردد. چناران یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب چناران

مشخصات نژاد اسب چناران

  • قد: 143 تا 163 سانتیمتر
  • وزن: 361 تا 450 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: گردن بلند و قوس دار، بدنی سبک و جمع و جور، سر کوچک و مثلثی شکل، استخوان بندی ظریف، جدوگاه برجسته، شانه‌های بلند، موهای نازک و خوش فرم، چشمای براق و حدقه‌ای برجسته
  • مناسب ورزش سوارکاری است

 

خصوصیات اسب چناران

این نژاد اسب قانع، سازگار، آرام و عاطفی است و حس شش گانه بسیار قوی دارد. خیلی زود با صاحبان خود وابسته می‌شود. این نژاد شباهت زیادی به اسب‌های عرب دارد. مثل دیگر نژادهای اسب ترکمن دیر به سن بلوغ می‌رسد و عمر طولانی و مفیدتری نسبت به سایر نژادها دارد. برای انواع رشته‌های ورزش سوارکاری مناسب است. رنگ این نژاد اسب کهر، طوسی، سمند، کرنگ، ابرش، سیاه و سفید می‌باشد. بهترین اسب‌های این تیره، کهر و مشکی یک دست هستند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب چناران

چناران دستگاه گوارش قوی دارد و مواد غذایی را به طور کامل هضم و جذب می‌کند. معمولا مدفوع خشکی دارد و در مقایسه با سایر اسب‌ها به غذای کمتری احتیاج دارد. تغذیه مناسب این حیوان شامل علوفه خشک، یونجه، غلات، آب، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این نژاد اسب مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد اما به تیمار و نظافت روزانه نیاز دارد. می‌توانید از شامپوی نرم کننده برای نرم کردن یال و دم آن استفاده کنید. مرتب یال و دم آن را برای جلوگیری از گره خوردگی و زودن ضایعات با شانه‌ایی با الیاف طبیعی شانه کنید. سم‌ها را روزانه جهت پاک کردن سنگ ریزه و گل و لای بررسی و تمیز کنید.

اسب سیستانی یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب سیستانی یکی دیگر از انواع نژاد اسب ایران به شمار میرود، که معمولاً فقط در استان سیستان و بلوچستان مشاهده می‌گردد. اسب سیستانی اسبی خونسرد و قوی هیکل می‌باشد. در میان انواع نژاد اسب ایران، این اسب سنگین وزن ترین آن‌ها محسوب می‌گردد. سر ستبر و نیرومند این نژاد نشان‌دهنده آن است که اسب‌های جنگی بوده‌اند. اسب سیستانی یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشحصات نژاد اسب سیستانی

مشخصات نژاد اسب سیستانی

  • قد: 145 تا 165 سانتیمتر
  • وزن: 450 تا 550 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 35 سال
  • نوع بدن: بدن تنومند و عضلانی، دست و پای قوی، جمجمه سنگین، محل اتصال سر و گردن قوی، گوش‌های نسبتا بلند، چشم‌ها با انحنا و تواضع خاصی رو به پایین و مژه بلند
  • مناسب برای سواری و مراسمات محلی

خصوصیات اسب سیستانی

این نژاد اسب آرام، صبور و فرمان پذیر است. برخلاف اسب‌های ایرانی که خون گرم هستند، اسب سیستانی خون سرد و دارای وزن سنگین می‌باشد. از آن برای حمل بار و مراسمات محلی استفاده می‌کنند و سواری نرمی نسبت به سایر نژادها دارد. اسب سیستانی در رنگ‌های کهر تیره، نیله، طلایی، خرمایی و قهوه‌ای سوخته وجود دارد. گفته می‌شود در رنگ‌های نادری مانند مشکی خالص، آبی قزل، آبی و خال خالی دیده شده است.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب سیستانی

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب سیستانی

  • آنفلوانزای اسب: یک بیماری تنفسی بسیار مسری است که باعث تب، سرفه و ترشحات بینی می‌‌شود.
  • ویروس هرپس اسب: یک بیماری ویروسی است که باعث بیماری تنفسی، سقط جنین و بیماری عصبی می‌شود.
  • ویروس نیل غربی(West Nile Virus): این بیماری ویروسی توسط پشه‌ها منتقل می‌شود و باعث تب، ضعف، آتاکسی و لرزش عضلانی می‌شود.

این نژاد اسب هم مانند سایر نژادها به نظافت و مراقبت خاصی نیاز دارد. بهترین روش برای برقرای ارتباط و نشان دادن محبت به اسب تیمار کردن و لمس آن است. مراقبت از سم‌های آن بسیار ضروری است چون که سم آسیب دیده باعث بروز جراحت و بیماری می‌شود.

اسب تروبرد (Throughbred horse) یکی از انواع نژاد اسب جهان

اسب تروبرد ( Throughbred horse) هم یکی از نژادهای اسب غیرایرانی می‌باشد، که نزدیک به دویست رأس از آن در ایران وجود دارد. آمیزش این اسب با اسب ترکمن در مناطقی مانند تهران و ترکمن صحرا صورت گرفته و سبب پیدایش اسب‌های دورگه بسیاری گردیده است. این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب تروبرد

مشخصات نژاد اسب تروبرد

  • قد: 152 تا 172 سانتی متر
  • وزن: 450 تا 550 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 35 سال
  • نژاد های قابل مقایسه: اسب باری، اسب عرب، اسب ترکمن
  • نوع بدن: گردن بلند، سرلطیف و مخروطی، سینه قوی و فرو رفته، کمر کوتاه و منحنی و یکنواخت، شانه‌های عمیق، جلوگاه بلند و ران‌های قوی و پاهای بلند و تمیز، داشتن ماهیچه‌های کم نظیر برای یورتمه دویدن
  • مناسب برای سوارکارانی که در آموزش، سوارکاری و کنترل کردن اسب تجربه دارند.

خصوصیات اسب تروبرد

این نژاد اسب فوق‌العاده سریع است. هوشمندانه و با روحیه تمرین می‌بیند. طوری پرورش می‌یابد که در سن کم به بلوغ برسد چون که سن مناسب برای مسابقه آن‌ها دو تا سه سالگی است. رنگ پوست این نژاد اسب خاکستری، کهر، کهر تیره، سفید، خرمایی، پوست آهویی، پرلینو، کرملو، سیاه و قهوه‌ای می‌باشد. علامت سفیدی بر روی صورت، زیر زانو و روی پاهای این حیوان می‌تواند وجود داشته باشد. تغذیه این نژاد اسب شامل علوفه تازه، یونجه خشک، برخی میوه و سبزیجات، غلات و مکمل‌های معدنی است. تروبرد نسبت به سایر نژاد های اسب غذای بیشتری احتیاج دارد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب تروبرد

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب تروبرد

  • خون ریزی ریوی ناشی از ورزش زیاد.
  • به طور غیر نرمال داشتن قلب کوچک که مشکلاتی در گردش خون ایجاد می‌شود.
  • داشتن سم‌های که نسبت به سایز بدنشان خیلی کوچک هستند و باعث درد و لنگ زدن می‌شود.


این نژاد اسب پوست نازکی نسبت به سایر نژادها دارد پس بهتر است با ملایمت نظافت شود. از ابزارهای نظافت نرم و با موهای طبیعی برای نظافتشان استفاده کنید. حداقل چند بار در هفته یال و دم آن‌ها شانه شود. تمیز کردن و بررسی کردن روزانه سم‌هایشان برای جلوگیری از عفونت لازم است. این نژاد اسب در ایران بیشتر سمت خراسان شمالی، بندر ترکمن، گنبد کاوس یافت می‌شود.

اسب مورگان (Morgan horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

مورگان (Morgan horse) یکی از اولین نژادهای اسب بود که در آمریکا پرورش یافت. جد این اسب یک اسب نر به اسم جاستین مورگان می‌باشد که به طرز عجیبی کوچک بوده و فقط 142 سانتی متر ارتفاع داشته ولی هرگز بازنده نبوده‌است. به خاطر نگهداری آسان، استعداد ورزشکاری، طبیعت مشارکت جوی‌اش و همه کاره بودن به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان شناخته شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب مورگان

مشخصات نژاد اسب مورگان

  • قد: 3.96 تا 4 متر
  • وزن: 408 تا 453 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 سال
  • نوع بدن: سرکوتاه با پیشانی بلند، جم و جور، ساختار عضله‌ای، چشمان گیرا، یال و دم پرپشت، سر و دم رو به بالا
  • مناسب برای سوارکاران از هر سطحی، مناسب برای بچه‌ها

خصوصیات اسب مورگان

این نژاد نسبت به سایر نژاد های اسب، کوتاه است. بخاطر مغرور بودن سر و دم را بالا نگه می‌دارد. از ویژگی‌ مهم این نژاد اسب خونگرمی است به طوری که همیشه در حال خوشنود کردن کنترل کنندگان است. این حیوان به مهربانی و وفاداری معروف است. مورگان در مسابقات یورتمه که سوارکار بر روی زین است، کلاس‌های سوار کاری، نمایش سوارکاری اسب و پرش قابلیت نشان می‌دهد. مورگان برای اسب خانوادگی و سوارکاران تازه کار مناسب است و ارتباط اجتماعی با مردم را دوست دارد. براحتی می‌توان آن را کنترل کرد و با خوشحالی چیز‌هایی که از آن خواسته شده را انجام می‌دهد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب مورگان

رنگ این نژاد اسب کهر، سیاه، خرمایی، ابلق، خاکستری، سرخ تیره و قهوهای کمرنگ می‌باشد. این حیوان به یک رژیم استاندارد از یونجه خشک، علف با کیفیت و حبوبات نیاز دارد. مورگان به راحتی سیر می‌شود و به غذای کمتری احتیاج دارد. اگر درست به آن غذا داده نشود مستعد چاقی است. مراقب باشید غذا‌های شیرین به آن ندهید. مورگان یک نژاد سالم است و مشکلات رفتاری و جسمانی ندارد. یک نظافت استاندارد می‌تواند برای سلامتی مورگان مناسب باشد. سطح بدن مورگان را حداقل دو بار در هفته برس کشیده و شانه بزنید تا گره خوردگی و چرک از بین برود و همچنین روزانه سم‌ها را برای جلوگیری از عفونت و صدمات بررسی کنید.

اسب کوارتر (Quarter horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

کوارتر (quarter horse) نژاد اسب آمریکایی بوده و از آمیزش نژادهای بارب، اسپانیای و عرب پدید آمده. با آمیزش با اسب‌های نجیب انگلیسی اصلاح یافته است. کوارتر به همه کاره بودن معروف است و یکی از با سرعت‌ترین و زیباترین نژادها است. از توانایی راه رفتن بسیار دقیق و منظم برخوردار است. در مسابقات رودئو و وسترن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت نام گذاری آن به سبب تسلط زیاد در مسابقات کواتر مایل می‌باشد به همین دلایل این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کوارتر

مشخصات نژاد اسب کوارتر

  • قد: 3.96 تا 4.165 متر
  • وزن: 430 تا 544 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 سال
  • نوع بدن: سر کوچک با پیشانی پهن، بدن عضله‌ای، نیم رخ صاف و سینه گود
  • مناسب برای خانواده، کار و نمایش است.

خصوصیات اسب کوارتر

این نژاد اسب به عنوان اسب مسابقه، اسب مزرعه و حیوان خانگی استفاده می‌شود. کوارتر آرام و خوی متینی دارد. بسیار آموزش پذیر و به محض اینکه آموزش ببیند بدون دردسر نگه داشته می‌شود ولی اگر زیاد از آن کار گرفته شود دچار لنگی مزمن می‌شود. کوارتر در رنگ‌های خاکستری، سرخ تیره، کرند، خاکستری مایل به زرد، خاکستری مایل به کهر و کهر وجود دارد.

انواع نژاد اسب | خصوصات نژاد اسب کوارتر

رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز رنگی است که بیشتر در این نژاد اسب دیده می‌شود. لکه‌های سفید در صورت و پاهای کوارتر رایج هستند. کوارتر نیاز به یک حد متعادل از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب در رژیم غذایی دارد. از یونجه خشک، علف تازه، جو دو سر له شده و حبوبات دیگر تغذیه می‌کند. کوارتر نیاز به غذای بیشتر دارد. یعنی اسبی که 453 کیلوگرم وزن دارد به 6 تا 9 کیلوگرم غذای روزانه نیاز دارد.

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب کوارتر

  • فلج دوره‌ای هیپرکالمیک (Hypokalemic periodic paralysis): این وضعیت می‌تواند منجر به ضعف عضلات، جمع شدن غیر قابل کنترل عضلات و یا فلج شود.
  • میوپاتی ذخیره سازی پلی ساکارید: این اختلال باعث خشکی و درد می‌شود و به بافت عضلانی آسیب می‌زند.
  • هایپرترمی( تب شدید ): این وضعیت می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش دمای بدن و تنفس سریع شود.


نظافت این نژاد اسب مخصوصا در فصل تابستان بسیار اهمیت دارد. تمیز کردن روزانه به یک پوشش موی سالم و پوست تمیز کمک می‌کند. از برس گره باز کن برای شانه کردن دم و یال آن استفاده کنید و در زمستان از شامپوی بدون آب برای تمیز کردن مو و پوست آن استفاده کنید. 

اسب شایر (Shire horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب شایر (Shire horse) بزرگ‌ترین نژاد اسب در شمال انگلستان است. شایر در قرن 16 و 17 میلادی از آمیزش فلاندر و اسب‌های وارداتی فریزین پدید آمده‌ است. نام این اسب هزاران سال پیش در ماجرای جنگ‌های گالی (gaules) به وجود آمده است. در گذشته این نژاد اسب به علت جسه درشت و قدرت بدنی بالا به عنوان اسب سواره نظام مورد استفاده بوده است. امروزه به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان شناخته شده است و برای کشیدن کالسکه در مناطق گردشگری استفاده می‌شود.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب شایر

مشخصات نژاد اسب شایر

  • قد: 160 تا 180 سانتی متر
  • وزن: 1000 تا 1220 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 سال
  • نوع بدن: کمر بسیار قوی و عضلانی، کپل با شیب زیاد، سم‌های بزرگ و دارای مو، ساق این اسب حدود 28 تا 38 سانتی متر است و ناحیه تنگ گاه اسب حدود 180 تا 240 سانتی متر است.
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه 

خصوصیات اسب شایر

این نژاد اسب به دلیل اندازه، مطیع بودن و آموزش آسان یکی از بهترین اسب‌ها برای پرورش است. شایر برای کارهای کشاورزی، حمل و نقل و اسب مزرعه استفاده شده است. سوارکاری، پریدن، درساژ از فعالیت‌های هستند که می‌توانید با شایر انجام دهید. این حیوان به دلیل بزرگ بودن به خوراک و مراقبت بیشتری احتیاج دارد و جزو نژادهای گران برای نگه داری است. رنگ این نژاد اسب خاکستری، قهوه‌ای و خلیجی است و لکه‌های سفیدی در صورت برخی از اسب‌های شایر دیده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب شایر

رژیم استاندارد این نژاد اسب شامل غلات، یونجه، سبزیجات و میوه‌های مرغوب است. شایر نسبت به سایر نژادهای اسب نیاز به آب و غذای بیشتری دارد. معمولا حیوان مقاومی است و خیلی کم دچار بیماری می‌شود اما ممکن است به اختلال میوپاتی ذخیره سازی پلی ساکارید که به آن لرز گفته می‌شود مبتلا شود و علائمی مانند گرفتگی، سفتی پا و اسپاسم را تجربه کند. موی اطراف پاهای این نژاد اسب به تمیز کردن و برس کردن روزانه احتیاج دارد. خشک کردن مو و پوست بعد از حمام برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها لازم است. 

اسب آپالوسا (Appoloosa) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد (Appoloosa horse) اولین بار توسط سرخپوست‌ها پرورش یافت و به اسب سرخپوستی هم معروف است. این نژاد اسب به واسطه آمیزش آن با اسب کوارتر دارای انواع مختلفی است. امروزه سومین نژاد پرجمعیت اسب در جهان است و به بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان شناخته شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب آپالوسا

مشخصات نژاد اسب آپالوسا

  • قد: 1.42 تا 4 متر
  • وزن: 430 تا 544 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 سال
  • نوع بدن: متراکم و عضلانی، سم‌های راه راه، پوست خالدار، یال و دم کم پشت، سفیده چشم سفید، داشتن رنگ‌ها و علامت‌های منحصر بفرد
  • مناسب برای سوارکاران و مالکان با هر سطحی و مناسب برای بچه‌ها

خصوصیات اسب آپالوسا

آپالوسا اسبی سازگار و همه کاره است. از آن برای سواری طولانی، سوارکاری تفریحی در طبیعت و مسابقات سوارکاری استفاده می‌شود. همه آپالوسا را به نجابت و وفاداری می‌شناسند و انتخاب مناسبی برای سوارکاران مبتدی است. حتی کودکان هم می‌توانند این نژاد اسب را کنترل کنند و اسب کم زحمتی برای نگه‌داری است. رنگ پایه این نژاد اسب می‌تواند شبه آبی، شبه قرمز، شبه آجری، ابرش، خاکستری، سفید طلایی، سفید خاکستری، شاه بلوطی، قهوه‌ای کم رنگ، آجری، قهوه‌ای سیر، قهوه‌ای تیره باشد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب آپالوسا

رنگ و علامت‌های سر و صورت شامل شعله وار، تاس، برش خورده، ستاره‌ای یا راه راه است. در پاها علامت‌هایی مانند جورابی، نیم جوراب، جوراب ساق بلند، پولکی، قوزکی و رعد و برق وجود دارد. چندین الگوی مختلف برای پوست این نژاد اسب شناسای شده است که شامل پتویی، پلنگی، برف دانه‌ای و مرمری است. قسمت‌های نازک مو مانند پوزه و صورت، خال خالی و سم‌ها عموما راه راه سفید و سیاه هستند. تغذیه استاندارد این نژاد اسب شامل کاه مرغوب، علف تازه، بعضی میوه و سبزیجات و ویتامین‌ها است. مقدار غذای مورد نیاز به میزان فعالیت آن‌ بستگی دارد.

این نژاد اسب عموما از سلامت خوبی برخوردار است. آن‌ها مستعد فلج یا مشکلات رفتاری نیستند. اما بیشتر آن‌ها مشکلات چشمی خاصی دارند که یک نوع عفونت چشم است و باعث قرمزی و پف چشم می‌شود. اگر این عفونت به موقع درمان نشود باعث آسیب به شبکیه چشم می‌شود. تیمار کردن دوبار در هفته برای پاک کردن کثیفی و باز کردن گره‌ها در موی آن لازم است. اگر رنگ اسب روشن است برس کشیدن روزانه زیبایی ظاهر آن را حفظ می‌کند. نظافت روزانه سم‌ها برای جلوگیری از عفونت ضروری است. آپالوسا مستعد آفتاب سوختگی است. کرم ضد آفتاب تهیه کنید و همیشه حیوان را در سایه نگه دارید.

اسب هانوورین (Hanoverian horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

تاریخچه این نژاد اسب (Hanoverian horse) به قرن 17ام بر می‌گردد، زمانی که نریان‌های اسپانیایی، شرق و ناپولیایی وارد آلمان شدند. هانوورین از نژاد خون گرم‌هاست، خون گرم‌ها ترکیبی از اسب‌های سنگین و سبک هستند. این نژاد اسب یکی از پر شمارترین و قدیمی‌ترین انواع خون گرم‌ها است. به دلیل توان بدنی و فنوتیب بارزی که دارد در همه جای دنیا تولید و پرورش می‌شود. در مسابقات جهانی و المپیک از این نژاد اسب استفاده می‌شود و به بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان معروف شده‌اند.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب هانوورین

مشخصات نژاد اسب هانوورین در ایران و جهان

  • قد: 1053 تا 1062 سانتیمتر
  • وزن: 680 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 سال
  • نوع بدن: پشت قوی، حرکات ورزشی سبک و زیبا، بدن و اندام زیبا، بسیار مناسب جهت درساژ، بدن عضلانی، گردن دراز و بزرگ، دست و پای قوی و محکم
  • مناسب برای سوارکاری و مسابقه

خصوصیات اسب هانوورین

این نژاد به علت خلق و خوی آرام، قد بلند، انجام دقیق حرکات و پیروی از فرمان سوارکار یکی از نژاد های موفق اسب ورزشی در جهان است. این نژاد اسب در هنگام تاخت و تاز حرکتش تند، سریع، ریتم دار و منظم است و به خاطر گام‌های نرم مناسب درساژ است. هانوورین در رنگ‌های کهر، خرمایی، قهوه‌ای، خاکستری، شاه بلوطی، سیاه و سفید وجود دارد. یکی از مهم‌ترین شرایط نگه داری هانوورین غذای آن می‌باشد چون که به دلیل فعالیت زیاد به وعده های غذایی بیشتری نیاز دارد. تغذیه این نژاد اسب شامل یونجه، ویتامین‌ها، غلات، مکمل‌های غذایی، مواد معدنی و آب می‌باشد. هانوورین یکی از نژادهای حساس است و باید به بهترین شکل از آن نگه داری شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب هانوورین

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب هانوورین

  • درماتوفیتوز( Dermatophtosis ): یک عفونت قارچی است که از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم پخش می‌شود. برای درمان عفونت باید اسب آلوده را از دیگر اسب‌ها جدا کرده و این عفونت به صورت ضایعات پوستی در صورت دیده می‌شود.
  • تب لج: در این بیماری پوست شکم و پاهای اسب پوسته پوسته و ملتهب می‌شود و این بیماری از طریق پوست وارد بدن و باعث عفونت می‌شود.


حداقل هفته‌ای دوبار برای پاک کردن کثیفی و باز کردن گره‌های یال و دم تیمار کردن این اسب لازم است. از شانه‌هایی با الیاف طبیعی برای شانه کردن یال و دم هانوورین استفاده کنید. سم‌های این اسب را روزانه چک کنید تا از عفونت جلوگیری بشود.

اسب جیپسی (Jypsy) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Jypsy horse) اصالت بریتانیایی دارد. نماد قدرت و شکوه در دنیای اسب‌ها است و به گونه‌ای راه می‌رود که قدرت و نیروی خود را به رخ دیگر اسب‌ها می‌کشد. این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب جیپسی

مشخصات نژاد اسب جیپسی

  • قد: 105 تا 2 متر
  • وزن: 450 تا 750 کیلو گرم
  • طول عمر: 25 سال
  • نوع بدن: بدنی پهن و پر یال و کپال، بدن عضله‌ای، دو رنگ بودن پوست، سم و پاهای پر مو، گردن دراز و کشیده، دست و پاهای قوی
  • مناسب برای سوارکاری افراد حرفه‌ای تا مبتدی

خصوصیات اسب جیپسی

این نژاد اسب یکی از معروف ترین نژاد ها برای سوارکاری است و بدنی پهن و مستحکم دارد. این نژاد را در حال کشیدن کالسکه و گاری، سوار بر حلقه درساژ و بر روی حصارها به عنوان اسب تفریحی دیده‌اید. رنگ این نژاد اسب سفید، مشکی، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، سفید و مشکی، خرمایی، کهر و خاکستری است. دستگاه گوارش جیپسی حساس است بنابراین به غذای با کیفیت و تمیز احتیاج دارد. یک رژیم متعادل از یونجه، آب، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای آن مناسب است. در کل نژادی است که به غذای کم و با کیفیت نیاز دارد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب جیپسی

جیپسی حیوان مقاومی است. معمولا کمتر دچار بیماری می‌شود و مشکلات روانی و سلامتی کمتری در این نژاد دیده می‌شود. این اسب چون یال و دم پر پشتی دارد بهتر است هر روز تیمار شود. هر روز یال و دم آن را شانه کنید تا گره خوردگی باز شود. سم‌ها را روزانه چک کنید تا از عفونت و آسیب جلوگیری شود.

اسب مارواری (Marwari horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Marwari horse) یکی از اسب‌های تاریخی سلطنتی است که از قرن 12 میلادی پرورش یافته است. اصالت آن به هند بر می‌گردد. اجداد این اسب نژاد های اسب عربی و مغول هستند. نام ‌های دیگر این اسب سر سخت مالانی یا مروادی هستند. این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب مارواری

مشخصات نژاد اسب مارواری

  • قد: 14 تا 16 دست
  • وزن: 340 تا 453 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: پاهای صاف و دارای مفاصل قوی، یال سفت و سخت، گوش‌های خمیده به سمت داخل، گردن کج و تمیز، بدن باریک و براق، پشت محکم و کوتاه، قدم‌های بسیار سخت، سر لطیف با یک رخ صاف، بدنی باریک، لطیف و اندکی رومی دارد.
  • مناسب برای سوارکاری و مسابقه و نمایش

خصوصیات اسب مارواری

این نژاد اسب زیبا، دوست داشتنی، چهار نعل، قوی، شجاع، سازگار و وفادار است. کاربرد مارواری در کشیدن کالسکه‌، سوارکاری، حمل و نقل، فعالیت‌های ورزشی، پریدن، نمایش اسب، مراسم عروسی و مراسمات مذهبی است. در مسابقات اسب دوانی، اسب ورزشی، اسب مسابقه، اسب نمایشی، اسب لذت و تریل استفاده می‌شود. این اسب در رنگ‌های خاکستری، خلیج، بلوطی، قهوه‌ای و قزل پرورش داده می‌شود. اسب‌های خاکستری، قزل و دو رنگ طرفداران زیادی دارند. به گفته قدیمی‌ها اسب‌هایی که سفید هستند یا چهار دست و پای آن‌ها سفید است خوش شانسی می‌آورند و اسب‌هایی که سیاه هستند بد شانسی می‌آورند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب مارواری

این نژاد اسب به سر سختی معروف است. حتی با خوراک کم زنده می‌ماند و به یک رژیم استاندارد از علوفه تازه، یونجه، مکمل‌ها، آب و ویتامین نیاز دارد. این نژاد معمولا به علت داشتن سم‌های به شدت قوی نژاد سالمی است. مارواری به علت اینکه پوست نازکی دارد به مراقبت و نظافت بیشتری احتیاج دارد. سعی کنید این حیوان را از مگس و نیش حشرات در امان بدارید و یال و دم آن را هر روز شانه و نظافت کنید. چک کردن روزانه سم ها لازم و ضروری است.

اسب بارب (Barb horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Barb horse) ، اهلی شمال آفریقا است و خویشاوندی نزدیکی با اسب عرب دارد. در کشورهای اسپانیا، آمریکا و مراکش پرورش داده می‌شود و به سرعت و استقامت معروف است. بارب به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان شناخته شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب بارب

مشخصات نژاد اسب بارب

  • قد: 142 تا 155 سانتی متر
  • وزن: 362 تا 420 کیلو گرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: شانه صاف و بدون برجستگی، یال و دم پر مو، کپل شیب دار، اندام حرکتی ظریف و با سم‌های خوب
  • مناسب برای افراد با تجربه و سوارکار

خصوصیات اسب بارب

این نژاد اسب به شجاعت باور نکردنی و چابکی معروف است و به همین دلیل در مسابقات از این نژاد خیلی استفاده می‌شود. بارب به عنوان اسب نظامی و برای مصارف کشاورزی استفاده شده است. نویسندگان رومی در مورد این نژاد نوشته‌اند که آن‌ها بسیار قوی، سریع و آرام هستند. این نژاد اسب به رنگ خاکستری، مشکی، شاه بلوطی، خلیج و سیاه دیده می‌شود اما رنگ خاکستری پر طرفدارتر است. دستگاه گوارش بارب به غذای فاسد حساس است بنابراین همیشه به غذای سالم و با کیفیت نیاز دارد. یونجه، علوفه تازه، غلات، آب و مواد معدنی از غذاهای مناسب برای بارب هستند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب بارب

این نژاد در معرض تعدادی از بیماری‌ها مانند آنفولانزا، غدد، خفگی و کم خونی است. پوست آن تحت تاثیر انگل‌ها از جمله شپش و کنه قرار می‌گیرد. کار زیاد ممکن است بارب را به ذات الریه و رماتیسم مبتلا کند. بارب تیمار روزانه احتیاج دارد تا پوست و موی سالمی داشته باشد. استفاده از شامپوی نرم کننده کمک می‌کند که  یال و دم آن به راحتی شانه و از گره خوردگی جلوگیری شود. تمیز کردن روزانه سم‌ها برای جلوگیری از آسیب لازم و ضروری است.

اسب هافلینگر (Haflinger horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

هافلینگر (Haflinger horse) یک اسب کوهستانی چابک، قوی و مطمئن است که نژاد اتریشی دارد. اجداد هافلینگر اسب‌های مناطق کوهستانی هستند که با آمیزش با اسب‌های عربی اصلاح یافته‌اند. این نژاد اسب یکی از بهترین و معروف‌ترین نژاد های اسب در ایران و جهان است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب هافلینگر

مشخصات نژاد اسب هافلینگر

  • قد: 13.2 تا 15 دست
  • وزن: 362 تا 589 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: اندام کوتاه و تنومند، سم و پاهای قوی
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه و مبتدی

خصوصیات اسب هافلینگر

هافلینگر به خلق و خوی آرام و تطبیق پذیری معروف است. جثه کوچک آن سوار شدن و پیاده شدن از آن را آسان کرده و برای بزرگسال و کودک ایده ال است و به همین دلایل برای اسب خانوادگی گزینه مناسبی است. از کاربردهای این نژاد اسب می‌توان به حمل بارهای سبک، سوارکاری استقامتی و سوارکاری درمانی اشاره کرد. رنگ پوست این نژاد شاه بلوطی تیره تا طلایی روشن است. در بسیاری از هافلینگرها در ساق و صورت نقاط سفید رنگی وجود دارد. این نژاد اسب عاشق علف است و به یک رژیم متعادل از یونجه و علف تازه نیاز دارد.  باید قند، نشاسته و غلات خیلی کم در برنامه غذایشان باشد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب هافلینگر

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب هافلینگر

  • لامینیت: در این عارضه سم باعث چرخش استخوان تابوت و یا فرو رفتن آن و جدا شدن سم از دیواره می‌شود. اغلب به علت خوردن بیش از حد غلات غنی یا علف توسط اسب به وجود می‌آید.
  • سندروم متابولیک اسب (Metabolic syndrome): این وضعیت می‌تواند منجر به چاق شدن اسب، ایجاد مقاومت در برابر انسولین شود. اسب‌های مبتلا به EMS برای حفظ سلامتی خود نیاز به مراقبت دقیق دارند.

این نژاد اسب به داشتن سم‌های سالم و قوی معروف است اما باز هم لازم است به طور منظم سم‌ها را بررسی و تمیز کنید. یال ضخیم و دم آن به نظافت روزانه نیاز دارد. در زمستان و روزهای گل آلود بهتر است یال و دم آن را شانه و گره زدایی کنید.

اسب مینیاتوری (Miniature horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Miniature horse) در دهه 1600 میلادی از آمیزش تعدادی از نژادهای پونی پدید آمده است. به خاطر طبیعت اجتماعی و قد کوتاه سوارکاران زیادی را جذب خود کرده است. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد. 

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب مینیاتوری

مشخصات نژاد اسب مینیاتوری

  • قد: 3 تا 3.5 متر
  • وزن: 68 تا 158 کیلوگرم
  • طول عمر: 35 سال
  • نوع بدن: دارای ساختار عضله‌ای، بسیاری از آن‌ها نسبت‌های بدنی مشابه با اسب‌های بزرگتر دارند، یال و دم پر پشت، بدن کوچک
  • مناسب برای هر کس که حیوان همراه و همدم می‌خواهد اما برای سوار کاری مناسب نیست.

خصوصیات اسب مینیاتوری

این نژاد اسب به طور ژنتیکی باهوش، متین، کنجکاو و اجتماعی است. عاشق وقت گذراندن با مردم است. اسب‌های مینیاتوری اولیه به دلیل اندازه کوچکشان در معادن کار می‌کردند، اما امروزه به عنوان حیوان خانگی و اسب‌ درمانی از آن نگه داری می‌شود. به افرادی که نقص شنوایی و بینایی دارند کمک می‌کند. این نژاد در طیف گسترده‌ای از الگوها و رنگ‌ها، از جمله رنگ‌های ثابت، آپالوساس، پینتوس و روان وجود دارد. یال و دم آن می‌تواند مجعد، صاف یا موج دار باشد. اسب مینیاتوری مثل اسب‌های دیگر به یک رژیم متعادل از یونجه خشک، علف، جو و دیگر غلات نیاز دارد. چون این نژاد مستعد چاقی هستند باید با توجه به وزن اسب و میزان فعالیتش به آن غذا بدهید.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب مینیاتوری

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب مینیاتوری

  • جهش کوتوله‌ها: می‌تواند چندین عارضه سلامتی را به وجود بیاورد.
  • این نژاد مستعد پیرلیپیدمی و کولیک است و از لحاظ ژنتیکی مشکلات دندانی و زایمان سخت دارند.


این نژاد اسب به یک نظافت روزانه احتیاج دارد. هر روز از یک شانه و برس برای شانه کردن دم و یال و تیمار کردن پوست آن استفاده کنید. سم‌های آن را روزانه چک و از یک نعل بند که متخصص سم‌های اسب مینیاتوری است برای نگه داری از سم‌های اسب و جلوگیری از عفونت و آسیب کمک بگیرد.

اسب موستانگ (Mustang horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

موستانگ (Mustang horse) نام نژادی از از اسب‌هایی است که برای اولین بار از کشور اسپانیا وارد کشور آمریکا شدند. روحیه جنگاوری این حیوان آن را در برابر خطرات و اتفاقات بسیار مقاوم کرده است. به طوری که در فرهنگ غرب گفته می‌شود اگر شما به همراه یک موستانگ در بیابانی خشک و بی آب و علف گیر کردید نگران نباشد چون که این حیوان شما را به خانه بر می‌گرداند. قدرت بدنی و زیبایی بی نظیرش سبب شده تا به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شود.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب موستانگ

مشخصات نژاد اسب موستانگ

  • قد: 170 تا 180 سانتیمتر
  • وزن: 350 تا 550 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 سال
  • نوع بدن: بدنی عضلانی و قوی، قد بلند، بدن کشیده و درشت، ابلق
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه، مناسب برای دویدن و مسابقه

خصوصیات اسب موستانگ

این اسب باهوش و زیبا در صورت تربیت و آموزش باز هم وحشی است. بعضی از سوارکاران به همین دلیل به دنبال اسبی با نژاد موستانگ هستند تا مسیرهای پر پیچ و خم را با هیجان زیاد با آن بپیمایند. موستانگ در رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز، سیاه، سفید، شیری و خاکستری دیده می‌شود. یال و دم این نژاد ترکیب چند رنگ است که همین مورد زیبایی آن را غیر قابل توصیف کرده است.

انواع نژاد اسب | خصوصیات اسب موستانگ

غذای موستانگ شامل یونجه خشک، علوفه، آب، چمن، پوست درخت، شاخه‌های جوان و برگ شاخه‌ها است. غذای این نژاد اسب مانند تمام غذای نژادهای دیگر باید بتواند انرژی، چربی، پروتئین، مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها و آب را به میزان لازم تامین کند. موستانگ‌ها مشکلات رفتاری و سلامتی خاصی ندارند. این نژاد اسب نیاز به تیمار روزانه دارد. شستشوی منظم یال و دم آن باعث جلوگیری از رشد قارچ و شپش می‌شود. سعی کنید هر روز سم‌های موستانگ را چک کنید تا از آسیب و جراحت جلوگیری شود.

اسب آخال تکه (AKhal Teke) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد قدیمی و کهن در ترکمنستان، ایران و روسیه پرورش می‌یابد و نماد ملی کشور ترکمنستان است. این نژاد اسب (Akhal Teke) جزو اسب‌های خونگرم عرب است که در سرعت و استقامت بی‌نظیر است و به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب آخال تکه

مشخصات نژاد اسب آخال تکه

  • قد: 147 تا 163 سانتیمتر
  • وزن: 408 تا 453 کیلوگرم
  • طول عمر: 20 سال
  • نوع بدن: استخوان بندی ریز و محکم، ماهیچه‌های مسطح و قوی، گردن باریک، قفسه سینه پهن، نمای صورت صاف و محدب، ظاهری به شکل گوزن
  • مناسب برای مسابقه در مسافت‌های طولانی و سوارکاران با تجربه

خصوصیات اسب آخال تکه

این نژاد اسب در ابتدا توسط عشایر ترکمنستان برای حمل و نقل استفاده شده است. امروزه به عنوان یک اسب ورزشی قدرتمند در رشته‌های دو استقامت، دو سرعت، پرش و درساژ استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های آخال تکه وفاداری است و همچنین به هوش زیاد و خونسردی معروف است. آخال تکه در رنگ‌های کهر، طلایی، طوسی، کرنگ، سمند و سفید وجود دارد ولی بهترین جذابیت را در رنگ‌های روشن مخصوصا رنگ طلایی دارد. این نژاد اسب به عنوان اسب بیابانی با چمن و شاخ و برگ درختان تکامل یافته است و امروزه رژیم غذایی مشابه با چمن مثل یونجه، علف و برخی دانه‌ها تغذیه می‌کند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب آخال تکه

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب آخال تکه

  • ناهنجاری‌های مهره‌های گردنی: این ناهنجاری همان سندروم گردنی است.
  • کریپتورچیدسیم: این مشکل عدم وجود هر دو بیضه در اسکروتوم است و باعث می‌شود که تغذیه سخت تر شود و مشکلات سلامتی و رفتاری به وجود بیاید.
  • سندروم کره اسب برهنه: این مشکل باعث مشکلات دندان و فک می‌شود و مشکلات مربوط به درد و هضم در کره اسب بدون مو به وجود می‌آید.

آخال تکه سم‌های نرم و شکننده دارد و باید هر روز بررسی شوند تا از عفونت جلوگیری شود. هفته‌ای دو بار این نژاد اسب را مسواک زده و دم و یال آن را شانه کنید تا خاک و ضایعات از بین برود.

اسب سدل برد آمریکایی (American Saddlebred horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

سدل برد (American Saddlebred horse) یک نژاد اصیل آمریکایی است که در سال 1700 از آمیزش تروبردها با ناراگنست پیسر پدید آمد. در طی جنگ داخلی سدل برد مورد توجه بسیاری از ژنرال‌ها از جمله استون وال جکسون، رابرت ای.لی و ویلیام شرمن قرار گرفت. این نژاد اسب یک اسب نمایشی مشهور، چه برای کشیدن کالسکه و چه برای سوارکاری می‌باشد. به خاطر استایل بدنی خاص و گام‌های بلندی که بر می‌دارد، تماشایش در هنگام حرکت بسیار مهیج و لذت بخش است و به همین دلایل به یکی از بهترین و معروف ترین نژادهای اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب سدل برد آمریکایی

مشخصات نژاد اسب سدل برد آمریکا

  • قد: 15 تا 16 وجب
  • وزن: 453 تا 544 کیلوگرم
  • طول عمر: 20 تا 30 سال
  • نوع بدن: اسب سواری سبک و با عضله بندی متراکم، دم پر پشت در سطح بالاتر از بدن
  • مناسب برای کشیدن کالسکه، سوارکاری و رویدادهای رقابتی

خصوصیات نژاد اسب سدل برد آمریکا

این نژاد اسب آرام، خلق و خوی دوستانه، سازگار و تطبیق پذیر است و به خاطر قد و قامت زیبایش در کلاس‌های سوارکاری برتری خاصی دارد. نریان این نژاد بزرگتر، بدن عضله‌ای و وزن‌های سنگین‌تری را نسبت به مادیان که از لحاظ ژنتیکی از نریان کوچک هستند، حمل می‌کنند. سدل برد می‌تواند سه گام یا پنج گام باشد. اسب سه گام در یورتمه، پیاده‌رویی و چهار نعل کاربرد دارد و می‌تواند حرکت چشم انداز متحرک و زانوی بالا را از خود نمایش دهد و اسب پنج گام مانند اسب سه گام عمل می‌کند، به علاوه اینکه آن قدم آهسته و حرکت راک را نیز انجام می‌دهد. قدم آهسته و راک، قدم‌های چهار ضرب هستند که ظرافت و قدرت اسب را در کنار راحت بودن برای سوار کار نشان می‌دهد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب سدل برد آمریکا

این نژاد اسب در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. از رنگ‌های رایج سدل بردها می‌توان به مشکی، کهر، خرمایی، کرند، خالخال‌دار و خاکستری اشاره کرد. سدل بردها به یک رژیم غذایی استاندارد از یونجه خشک، علف، آب و غله‌ای که انرژی موردنیازش را تامین کند تا کارایی عالی در مسابقات را داشته باشد، نیاز دارد.

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب سدل برد آمریکا

  • لنگش زانوی پای عقب و مفصل فوق زانو: این عارضه می‌تواند باعث ایجاد درد و لنگش پشت پا از جمله لنگش مفصل فوق زانو و زانوی پای عقب شود.
  • آتروز مفصل خلفی و استخوان جانبی: این وضعیت در سم‌های پای جلویی اتفاق می‌افتد که باعث درد و لنگش می‌شود.

تماشا کردن یال و دم پر پشت این نژاد چشم نواز است اما نیاز به نظافت و مراقبت روزانه دارد. شستن منظم یال و دم و نرم کردن آن‌ها با اسپری نرم کننده می‌تواند از گره‌ خوردگی و ژولیدگی پیش گیری کند. دم این نژاد اسب بلند است و برای جلوگیری از کثیفی می‌توانید آن را ببافید و یا آن را در بالا گره بزنید.

اسب دره شوری یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسبی که از دیرباز یاور انسان‌ها بوده و به دلیل پرورش در بزرگترین طایفه ایل قشقایی یعنی دره شوری به اسم دره شوری شناخته شده است. این نژاد از ذخایر ژنتیک ارزشمند خاورمیانه است. یکی از نژادهای اسب دره شوری نژاد سلیمی است که به خاطر استقامت زیاد به رخش مریخ معروف است و یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب دره شوری

مشخصات نژاد اسب دره شوری

  • قد: 153 سانتیمتر
  • وزن: 360 تا 425 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: گردن کشیده، سینه‌ای باز و زیبا، قدرت بدنی بالا، سرعت بالا و چالاکی، کپل صاف، دمی بر افراشته، قامتی بلند و بدنی متعادل
  • مناسب برای کسانی که قصد شرکت در مسابقات اسب سواری را دارند.

خصوصیات نژاد اسب دره شوری

این نژاد اسب از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به اسب‌های عرب دارد اما از نظر رکورد سرعت و استقامت از اسب‌های عرب بسیار بالاتر است. دره شوری با انسان‌ها بسیار دوستانه و آرام برخورد می‌کند و رفتار بسیار معقولی دارد. مهم‌ترین خصوصیت آن شجاعت می‌باشد، به دلیل قدرت بدنی بالا و سرعت زیاد در مسابقات اسب سواری استفاده می‌شود. برای درساژ و پرش عالی می‌باشد. رنگ این نژاد اسب کهرطلایی، کرنگ، نیله و سمند است. رنگ‌های ابلق، سفید و مشکی، در این نژاد خیلی کم دیده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب دره شوری

بهترین غذای اسب علف تازه در مراتع است اما در بیشتر مواقع اسب‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که چنین پوشش گیاهی را در دسترس ندارند. شما در این شرایط از علف خشک، یونجه، غلات‌های جو و ذرت و میوه استفاده کنید. توجه داشته باشید غلات و جو بیشترین نیاز‌های بدن یک اسب را تامین می‌کنند. این نژاد اسب مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد و مانند دیگر نژادها به یک نظافت روزانه نیاز دارد. شما می‌توانید یال و دم آن را برای جلوگیری از گره خوردگی شانه بزنید و با یک برس پوست آن را تیمار کنید تا پوست صاف و درخشانی داشته باشد. هر روز سم‌های آن را برای پیش‌گیری از آسیب و عفونت بررسی و تمیز کنید.

اسب الدنبورگ (Oldenburger horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (oldenburger horse)، سنگین‌ترین اسب خون گرم آلمان است که نریان ایتالیایی و اسپانیایی را با نژاد بومی آلمان آمیزش دادند. در نتیجه اسبی با جثه‌ای نسبتا سنگین به اسم الدنبورگ پدید آمد. در ناحیه‌ای بین رود وسر و هلند پرورش یافت و بر خلاف دیگر نژادها بلوغ زودرسی دارد. همین ویژگی آن را به عنوان اسب کاری محبوبی تبدیل کرده است. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب الدنبورگ

مشخصات نژاد اسب الدنبورگ

  • قد: 173 سانتیمتر
  • وزن: 580 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: بدن و سینه‌ای تنومند، اندام و پاهای قوی، گام‌های بلند و زیبا، گردن بلند و بسیار قوی، شانه و پشت عضلانی، پاهای عضلانی، ناحیه تحتانی تخت، دم بلند و پرپشت، چابک و سریع
  • مناسب برای سوارکاران باتجربه‌ایی که قصد شرکت در مسابقات را دارند.

خصوصیات نژاد اسب الدنبورگ

این نژاد با استعداد و سازگار برای درساژ، پرش، مسابقه، کالسکه رانی و کار در مزرعه استفاده می‌شود. در بسیاری از رشته‌ها هم عالی عمل می‌کند. رنگ این نژاد اسب خلیجی، مشکی، قهوه‌ای، خاکستری و بلوطی است. نشانه‌های سفید در صورت و پاهای عقب آن دیده می‌شود. الدنبورگ باید در روز دوبار تغذیه شود. در هر بار به میزان 4.5 تا 6 کیلوگرم مواد خوراکی مانند علوفه تازه، یونجه خشک، آب، غلات و ویتامین دریافت کند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب الدنبورگ

الدنبورگ یک نژاد سخت است و مشکلات رفتاری و سلامتی نسبتا کمی دارد اما برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی و باکتریایی اسب‌ها مانند خراش، سوختگی، کرم حلقوی یا برفک به نظافت روزانه مانند تیمار، بررسی کردن سم‌ها و شانه کردن یال و دم نیاز دارد. این نژاد اسب بسیار کنجکاو است. باید مراقب باشید که محیط زندگی آن عاری از هر گونه اشیایی باشد که می‌توان به آن صدمه برساند.

اسب بلژیکی (Belgian horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Belgian horse) افتخار ملی بلژیک است. بلژیکی یکی از قوی‌ترین و سنگین‌ترین اسب‌های جهان است. بزرگترین اسب جهان که متعلق به نژاد بلژیکی است در سال 2003 متولد شد و قد آن 210 سانتیمتر بوده است. این نژاد مشهورترین اسب بارکش (Draft horse) در آمریکا است. جالب است بدانید گوشت آن طرفداران زیادی دارد و به همین دلایل به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب بلژیکی

مشخصات نژاد اسب بلژیکی

  • قد: 168 سانتیمتر
  • وزن: 900 کیلوگرم
  • طول عمر: 18 تا 19 سال
  • نوع بدن: بدن عضلانی و سنگین، قد بلند، اندام پر قدرت و قوی، پشم‌های ضخیم و مورب
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه و سنگین وزن

خصوصیات نژاد اسب بلژیکی

این نژاد اسب مهربان، باهوش و آموزش پذیر است. از دستورات پیروی می‌کند و بسیار قابل کنترل است. برای سواری، مسابقات غیر حرفه‌ای، شوها و کارهای کشاورزی استفاده می‌شود. رنگ نژاد بلژیکی بسیار متنوع است اما رنگ غالب مشاهده شده رنگ کهر است. این نژاد اسب در هر وعده غذایی خود بیش از 22 کیلوگرم غذا می‌خورد. اگر در طول روز سخت کار کند امکان دارد به 27 تا 31 کیلوگرم برسد و به 15 تا 20 گالن آب در طول روز نیاز دارد. اسب بلژیکی از علف‌های خشک و سختی مانند جو دو سر خالص، برش نی چاودار و تخم کتان خرد شده تغذیه می‌کند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب بلژیکی

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب الدنبورگ

  • JEB مخفف (Junction Epidermolysis Bullosa): یک بیماری ارثی است و باعث می‌شود که کره‌ی متولد شده دچار بد شکلی‌های ساختاری شود و قسمت زیادی از پوست خود را از دست بدهد.
  • با افزایش سن مشکلاتی مثل مشکلات گوارش و مشکلات عضلانی و بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند.

از یک برس پلاستیکی برای جدا کردن کثیفی‌ها از روی پوشش مویی اسب استفاده کنید. این نژاد یال و دم پر پشتی دارد از شانه مخصوص یال و دم استفاده کنید تا گره خوردگی یال و دم از بین برود. سم‌های اسب را به وسیله قلاب سم تمیز کنید تا هر گونه خرده سنگ، چمن یا هر چیز دیگه‌ای که گیر کرده بیرون بیاید. توجه داشته باشید سم‌ها را دور از خود خراش دهید تا چیز‌های گیر کرده در سم به صورت و بدن شما پرتاب نشود.

اسب پونی (Pony horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این اسب‌های (pony horse) کوچک به بلوغ نرسیده پیشینه باستانی دارند. اجداد آن‌ها به عصر یخبندان بر می‌گردد. تکامل پونی‌ها در محیط‌های خشن، پوشش گیاهی ضعیف و تغذیه نامرغوب سبب شده است که از لحاظ اندازه کوچک اما قوی و محکم و دارای خصوصیات منحصر به فردی باشند و یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان هستند.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب پونی

مشخصات نژاد اسب پونی

  • قد: 146 سانتیمتر
  • وزن: 181 تا 204 کیلوگرم
  • طول عمر: 30 تا 40 سال
  • نوع بدن: پوست ضخیم، سم‌های محکم و قوی، اندازه جمع و جور، سیستم متابولیسم منحصر به فرد، پاهای کوتاه، کپل و کمر پهن، جدوگاه کمر برجسته، گردن کوتاه و ضخیم، استخوان پهن و قوی
  • مناسب برای آموزش، استعدادیابی، نمایش و تفریح کودکان 

خصوصیات نژاد اسب پونی

پونی‌ها باهوش، باثبات، مطیع و اجتماعی هستند. این نژاد اسب وقتی کامل بزرگ می‌شوند، کوچک باقی می‌مانند. علی رغم اندازه کوچک‌شان در مقایسه با اسب‌های استاندارد و بزرگتر، قوی‌تر هستند. حتی با نژادهای کامل اسب در رشته‌های سوارکاری رقابت می‌کنند. این نژاد به دلیل کوچک بودن به زمین نزدیک هستند و وقتی به خوبی آموزش داده شوند به راحتی می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. پونی‌ها بسیار با آرامی و صاف راه می‌روند و همین ویژگی آن‌ها را برای اسب سواری لذت بخش می‌کند.

در طول تاریخ از این نژاد اسب برای کشیدن کالسکه، حمل بار در معادن، حیوان خانگی، اسب مسابقات، سواری بچه‌ها و برای کمک به افراد نابینا مورد استفاده شده‌اند. این نژاد اسب در طیف بزرگی از الگوها و رنگ‌ها از جمله آپالوساس، رنگ‌های ثابت، نیله، پنیتوس و روان وجود دارند. یال و دم آن‌ها صاف، مجعد و موج‌دار است. این حیوان به دلیل تکامل در محیط‌های خشن و عاری از پوشش گیاهی تغذیه و نگهداری از آن‌ها آسان است. تغذیه آن‌ها شامل علوفه‌های کم کربوهیدرات و کم چرب و مکمل‌های دانه‌ای است.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب پونی

این نژاد اسب یکی از مقاوم‌ترین اسب‌ها است و مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد. جزو اسب‌های عمر طولانی است. بعضی از این نژادهای اسب موهای بلندی دارند و به پیرایش منظم و تیمار روزانه نیاز دارند و به دلیل داشتن پاهای کوچک و سم‌های سخت نیاز است هر روز سم‌های آن‌ها را تمیز و بررسی کنید و بیشتر آن‌ها به نعل نیاز ندارند.

تفاوت اسب و پونی‌ها

  • پونی‌ها عمر طولانی دارند و دارای تراکم استخوانی انبوه و قوی هستند.
  • پونی‌ها بسیار قوی، باهوش، آرام و سرسخت هستند.
  • پونی‌ها در اجتناب از کار ماهرتر هستند.
  • اسب‌ها رشد بیشتری دارند.
  • اسب‌ها آرام و مطیع هستند.
  • اسب‌ها تمایل بیشتری به کار دارند.

نژادهای مختلف اسب پونی

  • پونی اکسمور (Exmoor pony): قدیمی‌ترین نژاد اسب در دنیا است. اکسمور در شرایط بسیار سخت تکامل یافته است و به همین دلیل اسب مقاومی است چون که قد کوتاهی دارد، برای سوارکاری یک فرد بالغ به اندازه کافی قوی است.
  • پونی دارتمور (Dartmoor pony): دارتمور از ترکیب نژادهای مختلف تکامل یافته است. به عصر ساکسون‌ها بر میگردد. این نژاد اسب دارای هوش بالا، شخصیت آرام، قدرت بدنی بالا و اسب ایده‌آلی برای کودکان است.
  • پونی شتلند (SHetland pony): این نژاد اسب حدود 4000 سال پیش در جزایر ناهموار شتلند در اسکاتلند تکامل یافته‌‌ است. از آن‌ها برای کشیدن چرخ دستی‌ها، شخم زدن و کار در معادن ذغال سنگ استفاده شده است. این حیوان به لطف اندازه مناسب و آرامشی که دارد مناسب برای کودکان است.
  • پونی نیوفارست (New forest pony): این نژاد اسب در کشورهایی مانند استرالیا، نیوزلند، آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی محبوبیت زیادی دارد. خلق و خوی آرام نیوفارست سبب شده برای آموزش و سوارکاری اسب مناسبی باشد.
  • پونی کانمارا (Connemara pony): این نژاد بین بزرگسالان و بچه‌ها محبوبیت دارد. در مسابقات مختلف شرکت می‌کند. رنگ این نژاد اسب نیله می‌باشد.
  • پونی دیلز (Dales pony): این نژاد اسب برای حمل بار در معادن، کارهای کشاورزی و مسابقات تفریحی استفاده شده است اما در طی جنگ جهانی در حال انقراض قرار گرفت.
  • پونی ولز (Welsh): این نژاد قد کمتر از 90 سانتیمتر دارد. به علت قد و سایز کوچک به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌شود. مسابقات مخصوص خود را دارد و همچنین به افراد نابینا در راه رفتن کمک می‌کند.
  • پونی شینکوتگ (Chincoteague): این نژاد اسب وحشی است. در جزیره‌های ساحل ویرجینیا به سر می‌برد. شینکوتگ از تنوع رنگ بسیار متنوعی برخوردار است.

اسب کلاید سدال (Clydesdal horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

کلاید سدال (Clydesdale horse) اسب سنگین وزنی است که در منطقه‌ای از لانارک شایر، در اسکاتلند از آمیزش نریان کلاید سدال و مادیانی به نام لمپیت پدید آمده است. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در انگستان و همچنین در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کلاید سدال

مشخصات نژاد اسب کلاید سدال

  • قد: 2 متر
  • وزن: 1 تن
  • طول عمر: 40 سال
  • نوع بدن: عضلانی و قوی، گردن قوس دار، دنده‌های گرد، پاهای قوی و شیب‌دار، سم‌های پر مو
  • مناسب برای سوارکاران با تجربه و مناسب برای کشیدن انواع بار سنگین

خصوصیات نژاد اسب کلاید سدال

کلاید سدال اسب مقاوم و دارای تحمل بسیار زیادی است. قوی‌ترین اسب سنگین وزن جهان می‌باشد. این نژاد اسب قوی، کاری، فعال، با ظرافت و برای کار در مزارع عالی می‌باشد. این نژاد به کشورهایی مانند استرالیا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و روسیه صادر می‌شود. رنگ کلاید سدال خرمایی، کهر و طوسی است و لکه‌های سفیدی در دست و پا و سر آن دیده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب کلاید سدال

این نژاد اسب به چرا کردن نیاز دارد. باید زمان مشخصی را برای چرا کردن این حیوان اختصاص دهید. به دلیل فعالیت زیاد به غذای بیشتری نیاز دارد. شما باید در رژیم غذایی آن از ویتامین‌ها، مواد معدنی، غلات، کربوهیدرات، کاه، علف و یونجه استفاده کنید. کلاید سدال یک نژاد قوی است و مشکلات سلامتی و رفتاری خاصی ندارد ولی به تیمار و نظافت روزانه مانند شانه کردن یال و دم، برس کشیدن پوست و چک کردن سم‌ها نیاز دارد.

اسب تالشی یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب تالشی بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشند. این حیوان سازگار با شرایط سخت کوهستانی  است. نژاد اسب تالشی به صورت صحرایی زندگی می‌کنند و کمتر به صاحبان خود وابسته هستند.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب تالشی

مشخصات نژاد اسب تالشی

  • قد: 90 تا 120 سانتیمتر
  • وزن: 160 تا 200 کیلوگرم
  • نوع بدن: یال و دم زیبا، چشم‌های درشت و براق، گوش‌های کوچک و ظریف، بدنی قوی و تنومند
  • مناسب برای مسابقات اسب دوانی

خصوصیات نژاد اسب تالشی

اسب تالشی قدرتمند، بردبار، زیبا، شجاع و استقامت خارق‌العاده‌ای دارد. از گذشته تا به امروزه مردمان تالش از این نژاد برای کار و مسابقات اسب رانی استفاده کرده‌اند و همچنین به خاطر مقاومت زیاد در مسیرهای سراشیبی استفاده می‌شود. رنگ این نژاد اسب خاکستری، کهربایی و سیاه است. اسب تالشی بیشتر در صحرا و شالیزارها زیست می‌کند. عاشق علوفه تازه و یونجه است. برای آن که اسبتان انرژی بیشتری داشته باشد، می‌توانید از غلات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و کربوهیدارات‌ها استفاده کنید.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب تالشی

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب تالشی

  • ملانوما: نوعی سرطان پوستی است و تومور بیشتر در نواحی زیر دم و گردن مشاهده می‌شود.
  • تب لجن: یک بیماری پوستی است که پوست پاها و شکم ملتهب و پوسته پوسته می‌شود.
  • کزاز (Tetanus) : کزاز نوعی بیماری است که از طریق زخم یا جراحت پوست ایجاد می‌شود. علائم شایع این بیماری تب بالا و واکنش خشونت آمیز نسبت به سر و صدا است.

سعی کنید هر روز اسبتان را حمام ببرید تا گل و لای خشک شده روی پوست آن کامل از بین برود. برای پیشگیری از رشد شپش و کنه هر روز آن را تیمار کنید. سم‌ها را برای جلوگیری از آسیب، بررسی کنید.

اسب فالابلا (Falabella horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

فالابلا (Falabella horse) از نژادهای اصیل آمریکا لاتین می‌باشد. از آمیزش اسب‌های اصیل انگلیسی با شتلندها پدید آمده است. این نژاد اسب مقاومت بدنی بالایی دارد. در هر نسل ساختار بدنی قوی‌تری را ارائه می‌دهد و به همین دلیل لقب اسب همراه را به خود گرفته است و یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب فالابلا

مشخصات نژاد اسب فالابلا

  • قد: 60 تا 80 سانتیمتر
  • وزن: 68 تا 150 کیلوگرم
  • طول عمر: 40 سال
  • نوع بدن: دارای جثه بسیار زیبا و کوچک، قد کوتاه، ساختار عضله‌ای، یال و دم پر پشت
  • مناسب برای کودکان، مناسب برای سوارکاری

خصوصیات نژاد اسب فالابلا

فالابلا چابک، باهوش و مقاوم در برابر آب و هوای سرد است و چون ژنتیک بسیار قوی دارد، می‌تواند مدت زمان زیادی در آب و هوای بیابانی و کوهستانی به راه رفتن ادامه دهد. این حیوان در رنگ‌های سیاه، سفید و قهوه‌ای وجود دارد. به دلیل ترکیب آن با نژادهای دیگر مانند پینت و آپالوسا در رنگ‌های متفاوت‌تری دیده می‌شود. این نژاد اسب یکی از نژادهای حساس می‌باشد. به علت فعالیت زیاد باید از غذاهای مفیدی استفاده کند. یکی از غذاهای اصلی آن علوفه و یونجه تازه می‌باشد که بهتر است در حال چرا از آن‌ها استفاده کند. شما هم می‌توانید از کاه مرغوب، ویتامین‌ها، کربوهیدارت‌ها، و انواع میوه و سبزیجات به آن بدهید.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب فالابلا

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب فالابلا

  • این نژاد مستعد چاقی هستند.
  • این نژاد مستعد هایپرلیپیدمی و کولیک هستند.
  • از لحاظ ژنتیکی مشکلات دندانی و زایمان سخت دارند. 

این نژاد اسب هم نیاز به مراقبت و نظافت روزانه مانند تیمار کردن با برس پلاستیکی، حمام کردن، شانه کردن یال و دم و چک کردن سم‌ها نیاز دارد.

اسب پینت (Paint horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Paint horse) منشا اسپانیایی دارد که توسط گردشگران اروپایی و اسپانیایی روانه آمریکا شد. پینت‌ها جزو اسب‌های وحشی محسوب می‌شوند. از نژادهای مختلف پدید آمده‌اند چون که فرق‌های ظاهری و فرق در نژادهای مختلف آن‌ها وجود دارد. به نام‌هایی مانند اووایرو، توبیانو، سابینو و تووایرو شناخته می‌شوند. به عقیده آمریکاییها این نژاد نیروهای خاص و جادویی دارند. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب پینت

مشخصات نژاد اسب پینت

  • قد: 1.48 تا 1.60 سانتیمتر
  • وزن: 800 تا 900 کیلوگرم
  • طول عمر: 20 تا 25 سال
  • نوع بدن: بدن عضلانی، اندام‌های حرکتی پر قدرت
  • مناسب حیوان خانگی و مسابقات سوارکاری

خصوصیات نژاد اسب پینت

این نژاد اسب دارای خلق و خوی آرام و مهربان و هوش بالا می‌باشد. به سرعت با سوارکار خود ارتباط برقرار می‌کند. به عنوان حیوان خانگی انتخاب و آموزش داده می‌شود و مناسب مسابقات اسب دوانی است. پینت ترکیبی از رنگ سیاه و سفید می‌باشد. بخاطر رنگ پوستش این نام را دارد. چندین توصیف برای رنگ‌های این نژاد اسب وجود دارد که شامل اسب‌های دورنگ (Pieblad) اسب خال خالی به رنگ سیاه و سفید است، اسب‌های ابلق (SkewDald) هر رنگی به جز مشکی می‌تواند باشد مانند رنگ‌های خلیجی و شاه بلوطی و اسب‌های رنگی (Colored) این اصطلاح برای اسب‌های دو رنگ و ابلق به کار می‌رود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب پینت

غذای اصلی پینت یونجه و چمن درجه یک و بدون گرد و غبار است. همیشه باید غذا و آب در دسترس آن باشد تا هر زمان که بخواهد آب و غذا بخورد. در کل باید وعده‌های غذایی آن زیاد و مقدار آن کم باشد زیرا غذای زیاد باعث ایجاد مشکل برای اسب شما می‌شود.

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب پینت

  • لنگش: لنگش عبارت است از نرسیدن خون به مناطق داخلی سم و تخریب سم که در نهایت باعث مرگ سلولی شاخی سم می‌شود. علائم این بیماری، حیوان به سختی می‌ایستد و حرکت می‌کند و امکان دارد پاهایش گرم شود و بعد سرد شود اما اگر چندین ساعت داغ بماند نشانه بیماری لنگش است.
  • آبله: این بیماری قابل انتقال به گاو و انسان است. علائم آن جراحات در لثه‌ها، زیر زبان و دهان است و برای پیشگیری از این بیماری ضد عفونی کردن وسایل و لوازم تیمار توصیه می‌شود.

با نظافت و رسیدگی و استفاده از شامپوی نرم کننده، شانه کردن یال و دم، تیمار روزانه، چک کردن سم‌ها می‌توان زیبایی او را حفظ کنید و رابطه دوستانه و محبت بیشتری را نثار اسبتان کنید.

اسب اندلوسی (Andalusia horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Andalusian horse) از آمیزش اسب‌های ایبری اسپانیا و پرتغال پدید آمده است. برای تولید نژادهای دیگر به ویژه در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. اندلوسی اولین اسب خونگرم (Warm blood) اروپایی می‌باشد. بخاطر چابکی، سرعت یادگیری زیاد به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب اندلوسی

مشخصات نژاد اسب اندلوسی

  • قد: 158 تا 168 سانتیمتر
  • وزن: 512 کیلوگرم
  • نوع بدن: گردن بلند و پهن، سر متوسط و نیمرخ صاف با اندکی بر آمدگی، ران‌های پهن و قدرتمند، سینه پهن، پشت کوتاه، کفل گرد، دم و یال پر پشت، بدنی زیبا و قوی
  • مناسب برای سوارکاری و درساژ

خصوصیات نژاد اسب اندولوسی

این نژاد اسب بسیار باهوش، مطیع، چابک و همه کاره است. با وقارترین یورتمه و بهترین حرکات در یورتمه را دارد. حرکات اندلوسی وسیع، بلند، آهنگین و هماهنگ است. بخاطر بنیه خوبش مورد توجه بوده است. در ابتدا برای درساژ کلاسیک، درایوینگ و گاو بازی مورد استفاده شده. امروزه برای سوارکاری، درساژ، داریوینگ و پرش نمایشی کاربرد دارد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب اندولوسی

این نژاد در رنگ‌های خاکستری، کهر، مشکی، سفید، قهوه‌ای، صدفی، بور، طلایی و کرنگ دیده می‌شود. این نژاد اسب یکی از پر تحرک‌ترین اسب‌ها است. به همین علت باید تغذیه مناسب و با کیفیت که شامل علوفه تازه، یونجه خشک، آب، ویتامین‌ها  و مواد معدنی باشد، داشته باشد. از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیاد استفاده کنید چرا که اگر این نژاد کمبود ویتامین بگیرد دچار بیماری‌های بسیار زیادی می‌شود.

مشکلات رایج سلامتی و رفتار اسب اندلوسی

  • لامینیت: لامینیت مربوط به غده درون ریز ناشی از سندوم متابولیک اسب(EMS)است. در این وضعیت سلول‌های اسب به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهد.

هر روز یال و دم اسبتان را شانه کنید. با استفاده از شامپوی نرم کننده آن را نرم کنید تا از گره خوردگی و چرک جلوگیری شود. برای آنکه اسبتان پوست براق و تمیزی داشته باشد هر روز آن را با برس زبر تیمار کنید.

اسب کاتیاواری (Kathiawari) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Kathiawari horse) ریشه ناشناخته دارد. در منطقه کاتیاور گجرات، ایالتی در غرب کشور هندوستان نشات گرفته است و شباهت زیادی به مارواری و اسب‌های عربی دارد. جذابیت این نژاد در کوتاه بودن گوش‌های واژگون، توانایی سواری طولانی است. کاتیاواری به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کاتیاواری

مشخصات نژاد اسب کاتیاواری

  • قد: 139 تا 159 سانتیمتر
  • وزن: 275 تا 325 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: صورت مقعر، پوزه کوتاه، پیشانی پهن، چشم‌های بزرگ، سوراخ‎های بینی بزرگ و گرد، گردن تاجی، شانه‌های کاملا شیب دار، گردن تاج‌دار و تنومند، موی دم و بدن زیبا
  • مناسب سوارکاران با تجربه و مناسب برای ورزشکاران

خصوصیات نژاد اسب کاتیاواری

این نژاد اسب مظهر وفاداری و رشادت است. به دلیل راه رفتن سریع به Isguo Revaal و Rsguo معروف است. عملکرد خوبی در همه سطوح سوارکاری دارد. می‌تواند در رشته‌های مختلف عملکرد عالی داشته باشد. در کل باهوش، فعال، مهربان و شجاع است. مجموعه رنگ‌های این نژاد اسب شامل شاه بلوطی، سرخ مایل به قرمز، سرخ مایل به قهوه‌ای، طوسی، خاکستری و خاکی می‌باشد. شاه بلوطی رایج‌ترین رنگی است که در میان این نژاد دیده می‌شود و رنگ مشکی در این نژاد وجود ندارد.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب کاتیاواری

کاتیاواری حیوان کم خوراکی است و آب و غذای کمی برای طولانی مدت آن کافی است. اما شما برای سالم ماندن این حیوان از یک رژیم استاندارد مانند علوفه تازه، یونجه، آب، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌ها  استفاده کنید. به طور کلی این نژاد اسب کم بیمار می‌شود و از سلامت خوبی برخوردار است. کاتیاواری اسب لطیفی است و به نظافت و تیمار روزانه نیاز دارد و سعی کنید از وسایل نظافت تمیز برای نظافت آن استفاده کنید.

اسب اسپانیایی (Spanish horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب اسپانیای (Spanish horse) یکی از اصیل‌ترین نژاد‌ها است. به دلیل آمیزش با دیگر نژاد‌ها به چند نژاد بودن معروف است. در بین کشور‌های اتریش و فرانسه طرفداران خاصی دارد. اسب اسپانیای به دلیل قدم‌های پر انرژی و استعداد ذاتی برای درساژ و رژه‌های رسمی به یکی از بهترین و معروف‌ ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب اسپانیایی

مشخصات نژاد اسب اسپانیایی

  • قد: 165 سانتیمتر
  • وزن: 512 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: سر متوسط و گردن دراز، بدنی زیبا و قوی، دم و یال پر پشت
  • مناسب سوارکاران مبتدی و پیشرفته

خصوصیات نژاد اسب اسپانیایی

از ویژگی‌های این نژاد اسب هوش زیاد، یادگیری بالا و مطیع بودن است. احساس صاحب خود را به دلیل شعور و درک بالا، کاملا درک می‌کند. در ابتدا از این نژاد برای جنگ‌ها و شکار کردن استفاده شده است. امروزه برای سوارکاری، درساژ و مسابقات پرشی کاربرد دارد. این نژاد در رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی و قهوه‌ای دیده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب اسپانیایی

اما یکی از رنگ‌هایی که در جشن‌های خیابانی و فستیوال‌ها زیاد دیده می‌شود رنگ خاکستری است. این  نژاد اسب چون وزن متعادلی دارد به غذای زیاد احتیاج ندارد. باید به اندازه فعالیتش غذا مصرف کند و اگر بیش از حد غذا بخورد به بیماری لامینیت دچار می‌شود. این نژاد اسب مانند دیگر نژاد به تیمار و نظافت روزانه نیاز دارد و چون اسب لطیفی است از وسایل تیمار تمیز استفاده کنید.

بهترین اسب‌های اسپانیایی

اسب آندلسی (Andalusian horse)
اسب پاسوفینو (Paso Fino horse)
اسب پروین پاسو (Peruvian paso horse)
اسب گالیسی (Galician horse)
اسب کولونیال (Colonial Spanish horse)
اسب اسپانیش تروتر (Spanish trotter horse)
اسب مرنس (Merens horse)
اسب پوتوک (Pottok horse)

اسب فریزین (Friesian horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Friesian horse) در کشور هلند پدید آمد و در شهر فریسلاند پرورش یافته است. فریزین در به وجود آمدن اسب‌های زیادی مانند نوردیک نقش داشته است. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب برای سواری در ایران و جهان است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب فریزین

مشخصات نژاد اسب فریزین

  • قد: 160 تا 170 سانتیمتر
  • وزن: 570 تا 600 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: یال و دم بسیار بلند، سم‌های بسیار محکم، پاهای پوشیده از موی بلند، جثه درشت، ران و کپل گرد، سر و گردن بلند، گوش‌های کوتاه، بدن عضلانی
  • مناسب سوارکاری در تمام سطوح

خصوصیات نژاد اسب فریزین

در این نژاد اسب خوی وحشی گری اصلا دیده نمی‌شود. فریزین از رفتاری اجتماعی و بسیار آرامی برخوردار است. علاقه زیادی به یادگیری دارد و به شدت دوست دارد صاحب خود را راضی نگه دارد. به علت پاهای قوی برای درساژ و مسابقات عالی می‌باشد. از این نژاد برای شرکت در مسابقات پرش، درساژ و کشیدن بار استفاده می‌شود. رنگ‌های فریزین سفید، مشکی و قهوه‌ای هستند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب فریزین

فریزین مشکی گران‌ترین رنگ این نژاد می‌باشد. غذای این حیوان یونجه، کاه، علوفه، غلات، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این نژاد مشکلات سلامتی و رفتار خاصی ندارد و حیوان مقاومی در برابر بیماری‌ها است. در کل برای در امان ماندن از بیماری‌های ویروسی باید به طور منظم نظافت شود. توجه داشته باشید از وسایل تمیز برای نظافت و تیمار آن استفاده کنید.

اسب تنسی واکینگ (Tennessee Walking horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Tennessee Walking horse) مانند اسب‌های میسوری فوکوس تروتر و سدل برد به عنوان اسب سوارکاری پرورش یافته است. منشا تنسی واکینگ‌ها به اسب ناراگانست پیسر بر می‌گردد. خلق و خوی آرام و مهربان آن برای سوارکاران تازه کار مناسب است. همچنین این اسب در میدان نمایش معروف است و راه رفتنش شبیه دویدن است. کاربرد این نژاد برای حمل و نقل کشاورزانی بوده که به مزارع خود سر می‌زدنند. به خاطر سواری لذت بخشی که می‌دهد یکی از بهترین و معروف‌ ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب تنسی واکینگ

اسب میسوری فوکوس تروتر ( Missouri Fox Trotter horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

نژاد اسب میسوری فوکوس تروتر ( Missouri Fox Trotter horse) در قرن نوزدهم از آمیزش تروبردها به وجود آمد. فوکوس تروتر در مناطق صعب‌العبور با حداقل  خستگی می‌تواند راه برود. این نژاد اسب با اندام‌های حرکتی جلو راه می‌رود و با اندام‌های حرکتی عقب یورتمه می‌رود. خصوصیات این نژاد در طول سالها از آمیزش سدل برد و تنسی واکر در جنوب ایالات متحده اصلاح شد. امروزه این نژاد به علت بدنی کوچک و جمع و جور و ثبات قدم‌های خود به یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان تبدیل شده است.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب میسوری فوکوس تروتر

اسب هلشتاین (Holestein horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

نژاد اسب هلشتاین (holestein horse)، نژادی سبک و قدیمی‌ترین خونگرم آلمانی است. این نژاد در قرن نوزدهم با اسب‌های نژاد یورک شایر آمیزش داده شد. این کار جثه آن را بزرگتر و سرشت آن را بسیار رام کرد. این نژاد یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب هلشتاین

مشخصات نژاد اسب هلشتاین

  • قد: 1.60 تا 1.75 سانتیمتر
  • وزن: 675 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 تا 30 سال
  • نوع بدن: جثه بزرگ، شانه‌های پهن، بدنی عضله‌ای با گردن منحنی و باشکوه، کمری کوتاه و منعطف، مفاصل قوی و خوش زاویه، پاهای عقبی پر صلابت
  • مناسب مسابقات و سواری

خصوصیات نژاد اسب هلشتاین

هوش، شجاعت، چابکی و تند رو بودن این نژاد اسب آن را برای نمایش سوارکاری و نمایش پرش در رتبه اول قرار داده است. امروزه در مسابقات بین‌المللی پیشقدم است. اسب‌های سبک بر اساس قاره یا کشوری که در آن به وجود آمده‌اند. در دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند. آن‌ها همچنین بر حسب آموزش هم طبقه بندی می‌شوند از جمله اسب ورزشی، اسب گله داری، اسب سوارکاری و غیره... نژاد اسب هلشتاین هم در طبقه‌بندی اسب‌های شکاری جا می‌گیرد که برای اجرا و فعالیت‌هایی از جمله اسب سواری نمایشی، مسابقات، پرش نمایشی و سوارکاری پرورش داده می‌شود.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب هلشتاین

چند گونه عمومی از نژاد اسب هلشتاین وجود دارد

  • گونه مدرن: این گونه دارای اصلاح نژادی بیشتر و سبک‌تر است.
  • گونه کلاسیک: این گونه دارای استخوان درشت‌تر و سنگین‌تر است.

هلشتاین‌ها رنگ یکپارچه‌ای دارند اما رنگ شاه بلوطی و کهر متداول‌ترین رنگ ها هستند که در این نژاد دیده می‌شوند. نگهداری از این حیوان آسان بوده و تغذیه آن شامل یونجه، کاه، غلات و مکمل‌های معدنی است. سازگار بودن و ذات خوبشان باعث شده خود را به آخور و مرتع وفق دهند. این نژاد اسب قدرتمند است و نژاد کم مشکلی است. به دلیل توقعات بالایی که در مسابقات از این اسب می‌رود. ممکن است دچار فلج شدگی به خاطر مشکلات رباط‌ها و تاندون‌ها به وجود بیاید. مراقبت‌های درست برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات باید انجام شود. محافظت پا موقع پریدن یا پوتین‌هایی برای سوارکاری نمایشی حرفه‌ای ضروری است که استفاده شود. نظافت، تیمار رورانه و چک کردن سم‌های آن به سرحال نگه داشتن اسب کمک می‌کند. 

اسب کی دبلیو پی ان (KWPN horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب کی دبلیو پی ان (KWPN horse) یک اسب خونگرم است و در کشور هلند پرورش یافته است. این نژاد اسب دارای پاهای بلند، سر متناسب و گردن بلند، اسکلت محکم، ساختار عضلانی قوی و دارای 175 سانتیمتر قد می‌باشد. کی دبلیو پی ان بسیار آموزش پذیر، فرمانبر و خوش اخلاق است. به علت هوش و استعداد بالا، فنوتیپ، تعادل در راه رفتن و توان بدنی بالا یکی از بهترین و معروف‌ ترین نژاد های اسب در پرش و درساژ در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کی دبلیو پی ان

اسب زانگر شاید (Zangersheide horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Zangersheide horse) از آمیزش هولشتاین، کی دبلیو پی ان، بلژین و فرنچ‌ها با هدف تولید اسب پرشی با کیفیت در کشور بلژیک پدید آمده است. این اسب خونگرم از دست و پاهای بلند و قوی، گردن پهن و عضلانی و اندازه سر و گوش متوسط برخوردار است. قد آن 168 سانتیمتر می‌باشد. آموزش پذیری بالا و حرکت روبه جلو از ویژگی‌های این نژاد است. زانگرشاید برای درساژ و نمایش آموزش داده می‌شود. این حیوان یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب زانگر شاید

اسب تراکنر (Trakehner horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

در ابتدا این نژاد اسب (Trakehner horse)، ناهنجار و خشن بوده است. در قرن نوزدهم از اسب‌های عربی و انگلیسی برای اصلاح کردن و بالا بردن استقامت این نژاد استفاده کرده‌اند. هدف از این کار افزایش تعداد اسب‌های تطبیق پذیر و مقاوم برای زمان جنگ بود. این نژاد در سراسر جهان متولد می‌شود ولی نژاد آلمانی خصوصیات بهتری دارد. به دلیل سازگاری فوق‌العاده با طبیعت یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب تراکنر

مشخصات نژاد اسب تراکنر

  • قد: 16.2 وجب طول
  • وزن: 544 کیلوگرم
  • طول عمر: 25 سال
  • نوع بدن: استخوان‌های محکم، بدن تنومند
  • مناسب برای سوارکاران کم تجربه و جوان

خصوصیات نژاد اسب تراکنر

تراکنر اسب تنومند و سازگار با طبیعت است. به همین دلیل آن را از چند جهت تربیت پذیر می‌کند. آنها در حرکات نمایشی، پریدن و سوارکاری شهرت دارند. یورتمه رفتن آن حرکت بی‌نظیری است. این نژاد اسب خلق و خوی آرامی دارد. آنها باهوش و سخت کوش هستند و تلاششان را برای جلب رضایت سوارکار می‌کنند. اکثر سوارکاران دنیا از این نژاد برای مسابقه استفاده می‌کنند. تراکنرها معمولا خاکستری، سرخ، بلوطی یا مشکی هستند. رنگ‌های دیگری مثل خال خالی و سرخ تیره در آنها دیده می‌شود. نگهداری از این نژاد اسب آسان است. اگر خوراک کنسانتره و علوفه با کیفیت برای آن تهیه شود، وزن متعادل خود را حفظ می‌کنند. در صورت نبود خوراک کنسانتره می‌توانید برایشان ویتامین‌ها و مواد معدنی تهیه کنید که در این حالت هم وضعیت متعادل خود را حفظ می‌کنند.

انواع نژاد اسب | خصوصیات نژاد اسب تراکنر

مشکلات سلامتی و رفتار اسب تراکنر

  • آمیوتروفی مخچه‌ای: یک بیماری عصبی است که معمولا قبل از شش ماهگی روی کره اسب تاثیر می‌گذارد.
  • سندروم لاوندر: یک بیماری ارثی است که باعث مشکلات تشنج، فشار خون بالا و دست و پا زدن می‌شود. این عارضه کشنده است.

این حیوان به نظافت خاصی نیاز ندارد اما از داشتن نظافت منظم لذت می‌برد. رسیدگی به سم‌ها بسیار اهمیت دارد. همینطور شانه کردن باعث می‌شود مویی سالم و براق داشته باشد.

اسب کلولند بی (Cleveland Bay horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

این نژاد اسب (Cleveland Bay horse) در شمال شرقی انگلستان به عنوان اسب کاری پدید آمده است. آمیزش این نژاد با تروبردها باعث شد که بهتر از گذشته باشد و اسب مناسبی برای شکار و حمل گاری تبدیل شود. همچنین اسب پرش تراز اول نیز به شمار می‌آید. در گذشته این اسب به عنوان اسب سواری استفاده شده است و نام اسب چپمن (chapman horse) را به خود گرفته است. کلولند بی یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشد.

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب کلولند بی

اسب لیپیزان (Lipizzan horse) یکی از انواع نژاد اسب در جهان

اسب‌های لیپیزان (Lipizzan horse) به علت ظاهر جذاب که از اجداد اسپانیایی و ناپلی خود به ارث برده‌اند، یکی از بهترین و معروف ترین نژاد های اسب در ایران و جهان می‌باشند. این نژاد شباهت‌هایی به اسب‌های عرب دارد. این حیوان دارای چشمان درشت، گوش‌های جمع و جور و متحرک، گردن ضخیم، کروپ بزرگ و عضلانی، سوراخ بینی گشاد و قد 1.47 تا 1.57 می‌باشد. این نژاد اسب مغرور، مهربان و آموزش پذیری آسانی دارد. لیپیزان سخت کوش و سر سخت است. این ویژگی به آن کمک می‌کند تا ترفندای دشوار را یاد بگیرد. کاربرد مدرن لیپیزان اجرا در مدرسه سوارکاری اسپانیایی است که ترفندای پیچیده‌ای را انجام می‌دهد. رنگ‌‌های این نژاد خاکستری، سفید، سیاه و رنگ خلیج می‌باشد. 

انواع نژاد اسب | مشخصات نژاد اسب لیپیزان

نژادهای غیربومی در میان انواع نژاد اسب ایران

طی بیش از نیم قرن اخیر چند نوع اسب به ایران آورده شده‌اند، که از میان آن‌هامی‌توان به موارد زیر اشاره نمود که در شهرهای بجنورد، مراغه و ورامین با اسب ایرانی آمیزش پیدا نموده‌اند.

  • اسب آردنه
  • اسب نونیوس
  • اسب گیدران (Gidran)

اسب‌ها حیواناتی اصیل و پرطرفدار

اسب حیوانی پستاندار است. از گذشته تا امروزه توسط انسان‌ها اهلی و تربیت شده است. این حیوان نجیب با انسان‌ها زندگی کرده و قبل از صنعتی شدن کشاورزی و حمل و نقل، کمک بسیاری به انسان‌ها کرده است. هر یک از نژاد های اسب ویژگی‌های خاص خود را دارند که از جفت گیری نژاد های مختلف اسب به وجود آمده‌اند. در این مقاله با معروف‌ترین نژاد‌های این حیوان و ویژگی‌های آن آشنا شدید. شما چه اطلاعاتی در مورد اسب‌ها دارید؟ آیا تجربه داشتن اسب و نگهداری از آن را داشته اید؟ اطلاعات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

  • چه اسب‌های دیگری در منطقه زندگی خود یا سایر مکان‌ها می‌شناسید که در متن بالا نیامده است؟
  • تاکنون تجربه سواری با کدام یک از اسب‌های فوق را داشته‌اید؟
  • از نظر شما کدام یک از این اسب‌ها برای مسابقات سوارکاری مناسب‌ترند؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد انواع نژاد اسب با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛  از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
نازنین مهر پرور
15 بهمن 1402
چه مقاله جامع و کاملی. با خواندن این مقاله دیگه نیاز نیست به سایت‌های دیگه سر زد. دستتون درد نکنه واقعا
پاسخ
چه نژاد اسبی برای نوجوانان مناسب است؟؟؟
پاسخ
25 آذر 1402
هیچ اسبی با ویژگی‌های کامل یا خاص برای بچه‌ها وجود ندارد، اما اسب پونی ممکن است برای بچه‌های کوچکتر یا با جثه کوچک خوب باشد. نژادهایی با خلق و خوی آرام، مانند اسب آمریکایی کوارتر نیز، برای بچه‌ها مناسب هستند؛ اگرچه هر اسبی متفاوت است. مربیان خوب، اسب‌های خود را می‌شناسند و می‌توانند اسب‌هایی را که به خوبی با بچه‌ها ارتباط می‌گیرند توصیه کنند.
پاسخ
هیراد ادوای
25 آذر 1402
توضیحات خیلی خوبی بود .
من اسب های عرب را خیلی دوست دارم .
اگر می شود توضیحات اسب عرب را افزایش دهید 
و چرا اسب های عرب قیمت بالایی دارند؟
پاسخ
به دلیل ویژگی های ظاهری، بدن جمع و جور و کمر کوتاهی که دارند فرم زیبایی رو به نمایش میگذارن. این اسب ها دارای چهارچوب بدنی قوی هستند که استقامت و سرعت اونارو زیاد میکنه
پاسخ
کاربر تارگتینو
7 شهریور 1402
بهترین نژاد برای مسابقه کدام نژاد اسب است؟
پاسخ
علی ابراهیمی
9 خرداد 1402
نژاد اسب پونی مناسب سوارکاری بچه ها هست؟
پاسخ
محمد صفامنش
9 خرداد 1402
نژاد اسب اسپانیایی کدام هستند؟
پاسخ
زهرا حسینی راد
8 خرداد 1402
اسب  کاتیاواری در ایران پیدا میشه و شبیه کدوم نژاد اسب است؟
پاسخ
سهیل شکیبایی
7 خرداد 1402
انواع نژادهای اسب را خیلی خوب و جامع نسبت به سایت های دیگر توضیح دادید. اگر امکان داره نژاد مشخصات کامل اسب عربی را هم کامل تر توضیح دهید. با تشکر
پاسخ
مریم
29 خرداد 1401
لرستان که سرزمین  قوم کاسیت بوده و نژاد اسب اصیل را به میان رودان آورده و  حیوانات وحشی را اهلی کرده.  هیچ نام و نشانی ندارد،،
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.