انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/4
روش های نگهداری اسب | راهنمای جامع نکات مراقبتی و اصول استاندارد

روش های نگهداری اسب | راهنمای جامع نکات مراقبتی و اصول استاندارد

اسب شما به عشق، مراقبت و تعهد شما نیاز دارد. روش های نگهداری از اسب شامل نظافت، تیمار، سوارکاری و ... است. با مراقبت خوب، اسب شما می‌تواند تا 35 سال یا بیشتر عمر کند، بنابراین اگر قصد خرید اسب و نگهداری از آن را دارید باید قبل صرف هزینه های گزاف با اصول اولیه آن آشنا شوید. در ادامه راهنمای جامع روش های نگهداری اسب آمده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

وقتی صحبت از روش‌های نگهداری اسب می ‌شود، ممکن است بیشتر مردم این گونه تصور کنند که مانند دیگر حیوانات اقداماتی معمول و مشخص باید انجام شود، اما اسب‌ها نسبت به سایر حیوانات به توجه و مراقبت بیشتر و تخصصی‌تری نیاز دارند. بنابراین اگر به فکر خرید اسب هستید، به نگهداری و هزینه‌های مربوط به آن خوب فکر کنید و با آگاهی از چالش‌های احتمالی تصمیم قطعی بگیرید. در ادامه روش‌ های نگهداری اسب نکات جامع مراقبتی آورده شده است.

مدیریت روزانه اصطبل 

برای سلامتی و رفاه اسب اقداماتی در ارتباط با محل زندگی و نگهداری آن لازم است انجام شود.  مثلا باید زیر پای اسب تمیز باشد و زباله یا مدفوع جمع نشود؛چرا که زمینه جذب مگس را فراهم می‌کند. تمیز کردن روزانه اصطبل امری ضروری است. مراقبت از اسب تنها به تمیزی اصطبل ختم نمی‌شود، بلکه تمیز کردن لوازم جانبی اسب سواری  نظیر زین، افسار، لنگ، طناب و پتو را هم شامل می‌شود. نکته‌ای که شاید خیلی مهم به نظر نیاید توجه به از بین بردن تار های عبکوت است. این تار‌ها گرد‌و‌غبار یونجه‌ها و چوب‌ها را به خود جذب می‌کنند و احتمال آتش سوزی را افزایش می دهند.

 مدیریت روزانه اصطبل | روش های نگهداری اسب

محل مناسب نگه داشتن یک اسب

محل نگهداری اسب ها شرایط خاصی می‌طلبد. مثلا باید به اندازه کافی بزرگ و تمیز باشد و یا اینکه سرپناهی برای آن ها وجود داشته باشد. بنابراین تهیه چنین مکانی یکی از چالش‌های اصلی صاحبان اسب است.

نگهداری در ملک شخصی

اگر می‌خواهید اسب را در ملک خصوصی خود نگهداری کنید باید بدانید که حدود 2 هکتار زمین نیاز است تا آن‌ها به خوبی بتوانند در آن راه بروند و ورزش داده شوند. همچنین وجود نرده و سر پناه برای این مکان ضروری است. نرده مناسب برای این مکان‌ها مدل چهار تخته چوبی است؛ زیرا در برابر تکیه دادن و فشار اسب مقاومت دارد و به اندازه سیم خاردار خطرناک و آسیب زننده نیست. نکته قابل توجه این است که اسب به یک حیوان همراه نیاز دارد. این حیوان می‌تواند یک اسب دیگر و یا یک دام باشد.

در نهایت اسب شما به یک سر پناه برای فرار از سرما و گرما نیاز دارد. ساخت این مکان می تواند هزیه زیادی برای شما ایجاد کند بنابراین همه نکات را به دقت بررسی کرده و با توجه به شرایط خود، محل نگهداری اسب را انتخاب کنید.

نگهداری در ملک شخصی | روش های نگهداری اسب

نگهداری در اصطبل‌های شبانه روزی

اگر فضای کافی برای نگهداری اسب خود ندارید، اصطبل‌های شبانه روزی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. این اصطبل‌ها مزارعی هستند که با پرداخت هزینه، مکان و امکانات لازم را در اختیار شما قرار می دهند. آن ها به صورت روزانه از اسب‌تان مراقبت می کنند و به آن غذا می‌دهند.

این مکان ها معمولا به صاحبان اسب دو گزینه پیشنهاد می‌دهند. در پیشنهاد اول یک غرفه و یک چراگاه به اسب شما اختصاص داده می‌شود و کارکنان تمام نیازهای آن را از تغذیه و نظافت تامین می‌کنند. در گزینه دوم، همه نیاز‌ها برآورده می‌شود با این تفاوت که اسب به طور 24 ساعته در یک مرتع زندگی می‌کند.

نگهداری در اصطبل‌های شبانه روزی | روش های نگهداری اسب

بهترین شرایط نگهداری از اسب چیست؟

برخی اسب ها دارای پوست حساسی هستند. بنابراین ممکن است نگهداری 24 ساعته آن ها در بیرون و زیر آفتاب آن ها را دچار سوختگی کند. اسب ها به طور طبیعی این گونه طراحی شده اند که دائما در حال حرکت باشند. اسب های غیر اهلی روزانه بین 10 تا 20 مایل در روز تحرک دارند. آن ها حتی هنگام چرا، بین هر نوبت غذایی خود، در حال حرکت هستند. این حرکت تاثیر مثبتی بر گردش خون و سلامت آن ها دارد. بنابراین اگر اسبی سالم می خواهید باید مکان حرکت آزادانه آن در دسترس باشد.

آیا باید اسب را در غرفه نگداری کرد؟

برای یافتن پاسخ این سوال لازم است تا به شناخت دقیقی نسبت به اسب خود برسید و بدانید که در کدام محیط راحت و آرام است. اگر اسبی را که در مرتع زندگی کرده است به طور ناگهانی در غرفه نگهداری کنید، اسب دچار اضطراب می شود. اگر شما نیاز به حفظ و مراقبت از علف تازه دارید در این صورت لازم است اسب خود را در غرفه قرار دهید. خیلی از مردم برای محافظت از علف، اسب ها را نصف روز در غرفه نگه می دارند.

آیا باید اسب را در غرفه نگداری کرد؟ | روش های نگهداری اسب

برخی از اسب ها نسبت به سرما حساس تر هستند و ممکن است مایل باشند در شب های زمستان داخل غرفه ها نگهداری شوند. همچنین شرایط مرتع می تواند تاثیر گذار باشد. اگر زمین یخ زده و گل آلود باشد لازم است برای حفاظت از اسب آن را به داخل غرفه هدایت کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری اسب

بهتر است قبل از آوردن اسب به محلی که شما برایش در نظر گرفته اید، لوازم مورد نیاز آن خریداری و آماده باشد. این وسایل عبارت اند از:

  • هالتر
  • طناب سربی
  • کیت نظافت
  • کیت کمک های اولیه اسب
  • سطل های آب 
  • ظرف های غذا
  • رویه برای سوار کاری
  • شامپو اسب
  • اسفنج
  • پتو اسب
  • اسپری مگس
  • ماسک اسب برای حفاظت آن
  • نیاز‌های غذا و آب

تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری اسب  | روش های نگهداری اسب

اسب ها چه مقدار به غذا نیاز دارند؟

در کنار کنترل شرایط اصطبل، برنامه درست و دقیق تغذیه اسب بسیار اهمیت دارد. اسب ها حیواناتی گیاه خوارند که می توانند ساعت ها به چرا بپردازند، آن ها تقریبا روزانه 15 ساعت به غذا خوردن می گذرانند. در واقع به طور متوسط نیاز دارند 1تا 2 درصد وزن خود را غذا بخورند. برای مثال اسبی که 454 کیلوگرم وزن دارد حدود 4.5 تا 9 کیلوگرم به غذا نیاز دارد.

چه غذایی باید به اسب بدهید؟

 داشتن یک رژیم غذایی منظم و سالم می تواند عملکرد اسب شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین لازم است تا مواد غذایی مورد نیاز آن ها را به خوبی بشناسید. در این جا چند مورد از این منابع غذایی معرفی شده اند.

علوفه

در طبیعت غذای اصلی اسب علف است. ساختار بدنی آن‌ها به گونه ای ساخته شده که می تواند این ماده غذایی را به راحتی بخورد و به خوبی هضم کند. همچنین می تواند مواد مغذی و قند های موجود در علف را جذب کند. بنابراین تهیه علف به مقدار کافی باید در نظر گرفته شود.

علوفه | روش های نگهداری اسب

یونجه

اگر علف مناسب به مقدار نیاز، در دسترس شما نیست، می توانید به جای آن از یونجه استفاده کنید. یونجه علف خشک شده ای است که بسیاری از قند‌ها و مواد مغذی طبیعی علف را دارد.

غلات

غلات دارای قند و مواد مغذی اضافی نسبت به علف است. بنابراین در شرایطی که اسب شما نیاز دارد وزن خود را حفظ کند و یا انرژی بیشتری داشته باشد، می توانید از غلات به این منظور استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این ماده نباید به عنوان غذای اصلی در رژیم و برنامه غذایی اسب شما قرار بگیرد. قند اضافی و غیر طبیعی ممکن است باعث چاقی و یا مشکلاتی دیگر شود. بنابراین اگر فکر می کنید اسب شما به غلات احتیاج دارد حتما برای انتخاب نوع آن با دامپزشک مشورت کنید.

غلات | روش های نگهداری اسب

مکمل‌های غذایی

مکمل های غذایی شامل ویتامین ها و مواد مغذی هستند که می تواند به سلامت و تعادل سیستم بدن اسب کمک کند. این مکمل ها هم به شکل خمیر، هم به شکل پودر موجود هستند. یکی از این مکمل ها بیوتین است که باعث تقویت پای اسب شما می شود. همچنین اگر اسب ناآرام و عصبی است می توانید از ویتامین B استفاده کنید. به طور کلی اگر متوجه شدید که اسب‌تان نیاز به تقویت و استفاده از مکمل ها دارد، بهتر است تحقیق کنید که چه نوع مکمل و کدام روش مصرف می تواند کمک کننده باشد.

اسب ها چقدر آب نیاز دارند؟

یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیم با سلامت اسب شما دارد، مقدار مصرف آب است چرا که گردش خون، هضم غذا، دمای بدن و تولید انرژی او را تنظیم می کند. به طور طبیعی هر اسب روزانه به 5 تا 10 گالن که چیزی حدود 19 تا 38 لیتر آب است، نیاز دارد. بنابراین اگر بیش از یک اسب دارید حتما به طور مرتب مقدار آب مورد نیاز آن ها را تهیه کنید.

اسب ها چقدر آب نیاز دارند؟ | روش های نگهداری اسب

اگر اسب ها آب کافی دریافت نکنند چه اتفاقی می افتد؟

یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که ممکن است در اثر کم آبی برای اسب بیوفتد، قولنج است. این اتفاق معمولا غیر قابل پیش بینی است اما کم آبی می تواند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد زیرا در اثر کم آبی دستگاه گوارش اسب به درستی کار نمی کند و همین باعث درد های شکمی می شود. این بیماری ممکن است کشنده باشد بنابراین خیلی حیاتی است که تشخیص دهید ناشی از مصرب کم آب است یا دلیل دیگری دارد.

اسبی که دچار کم آبی است بی حال به نظر می رسد و پوست آن خشک می شود. یکی از راه های تشخیص کم آبی در اسب این است که با انگشت، لثه آن را فشار دهید، اگر خون به سرعت  به محل فشار باز نگردد، اسب شما به آب بیشتر احتیاج دارد.

اگر اسب ها آب کافی دریافت نکنند چه اتفاقی می افتد؟  | روش های نگهداری اسب

اسب ها چقدر به ورزش نیاز دارند؟

بخش مهمی از سلامتی اسب به ورزش بستگی دارد چرا که باعث کنترل وزن، حفظ عضله و بهبود گردش خون می شود. حتی یک تمرین بیست دقیقه ای دو بار در هفته استقامت اسب را بالا می برد. شاید با صحبت از ورزش به فکر سوارکاری بیوفتید اما همیشه شرایط برای سوارکاری مساعد نیست. روش های دیگری هم برای تحرک اسب وجود دارند.

چرخاندن اسب در مرتع

چرخاندن اسب ها برای نیم روز، این امکان را فراهم می کند تا به اطراف بدوند، با هم بازی کنند و انرژی خود را تخلیه کنند.

سوارکاری

هنگام سوارکاری می توانید سرعت و میزان تحرک اسب را کنترل کنید و کمک کنید تا عضله بسازد. ورزش های مختلفی وجود دارد که هنگام سوار کاری می توان از آن ها به عنوان تمرین سرگرم کننده و چالش برانگیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که بدن اسب باید به درستی گرم و سرد شود تا آسیبی نبیند. و تمرین به تدریج شدید تر شود تا عصله سازی به درستی شکل گیرد.

سوارکاری | روش های نگهداری اسب

آموزش لنژ

لنژ نوعی تمرین است که هدف آن آموزش درست یورتمه و حرکت مارپیج  و حفظ تعادل در اسب است. با این تمرین بدون سوار شدن بر اسب می توانید حرکت و سرعت آن را کنترل کنید و ورزش دهید. این کار باعث سوزاندن انرژی بیشتری می شود. همچنین اگر قبل از سوارکاری این تمرین را انجام دهید اسب روان تر حرکت می کند.

روش های تیمار اسب

اگر قصد خرید اسب دارید  بهتر است بدانید که آن ها باید به طور منظم معاینه و تیمار شوند. سم اسب ها هر 4 تا 8 هفته لازم است کوتاه شود. سم ها دائما در حال رشد هستند و اگر کوتاه نشوند اسب ها را در حفظ تعادل دچار مشکل می کنند. سم اسب ها در محیط های خشک کند تر و در محیط های مرطوب سریع تر رشد می کند. کفش های مخصوصی طراحی شده اند که می توانند از پا در برابر ضربه ها و آلودگی ها محافظت کنند و یا باعث بهبود پاهای ترک خورده شوند.

روش های تیمار اسب | روش های نگهداری اسب

مراقبت از دندان اسب

دندان های اسب دائما در حال رشد و تغییر است. نحوه جویدن غذا و حرکت فک اسب باعث ساییدگی و ایجاد لبه های تیز در دندان می شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن، حداقل سالی یک بار لازم است دندان های آن ها صاف شوند. برای این کار دامپزشک از سوهان استفاده می کند و لازم است اسب با دارو آرام شود .

کرم زدایی

انگل ها اسب را دچار سو تغذیه می کند زیرا از دریافت مواد مغذی و پروتئین های مورد نیاز جلوگیری می کند. بنابراین لازم است حداقل دوبار در سال کرم زدایی شوند.

واکسیناسیون سالانه

برای مقاومت در برابر انواع ویروس ها و بیماری ها انواع مختلفی از واکسن وجود دارد که در میان آن ها واکسن هاری، واکسن نیل غربی، کزاز و EEE/WEE الزامی است.

واکسیناسیون سالانه | روش های نگهداری اسب

در نهایت باید گفت برای داشتن اسبی سالم راه های مختلفی وجود دارد. اسب ها شرایط سلامت یکسانی ندارند در نتیجه نمی توان برای همه آن ها اقدامات مشابهی توصیه کرد. اما در شرایط نرمال توجه به رفع نیاز های اولیه که شامل محل استراحت و روش تغذیه و میزان تحرک و ورزش آن ها است، لازم و ضروری است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.