انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/4
چرا و چه موقع اسب را نعل می‌کنند؟

چرا و چه موقع اسب را نعل می‌کنند؟

معمولا اسب را برای محافظت از سم‌هایش نعل می‌کنند. نعل بستن به اسب مزایایی دارد و در شرایطی نیز می‌تواند معایبی داشته باشد. بستن نعل به سم اسب باعث فرسودگی دیرتر سم‌ها می‌شود. اما به طور کلی بستن نعل به اسب یک تصمیم شخصی است که صاحب اسب اتخاذ می‌کند و می‌تواند تحت تاثیر عواملی همچون نوع فعالیت اسب، نوع زمین و ... باشد.

حتی افرادی که قبلا هرگز سوار اسب نشده‌اند، می‌دانند که معمولا اسب را نعل می‌کنند. نعل‌ها ابزاری هستند که می‌توانند به محافظت و تقویت پاها و سم اسب‌ها کمک کنند و به آنها اجازه می‌دهند در انواع کارها، از سواری گرفته تا کشیدن بار و ... کمتر آسیب ببینند. اما چرا و چه موقع اسب را نعل می‌کنند؟ چرا اسب‌ها به نعل نیاز دارند و آیا همه اسب‌ها به نعل نیاز دارند؟ برای اکثر صاحبان اسب، این یک تصمیم شخصی است. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. همه چیز به نیازهای اسب، نوع کاری که حیوان انجام می‌دهد و ترجیح صاحب آن بستگی دارد.

نعل اسب چیست؟

نعل اسب یک صفحه U شکل ساخته دست است که برای محافظت و تقویت سم اسب طراحی شده است. از نعل در طول  قرن‌ها استفاده شده است تا به کمک آن اسب‌ها بتوانند در کارهای مختلف شرکت کنند. نعل‌ها معمولا از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، اما ممکن است از مواد دیگری نیز مانند لاستیک، پلاستیک یا مس ساخته شوند.

نعل اسب در قسمت سم نصب و اغلب از میخ برای فیکس کردن آن استفاده می‌شود. تا زمانی که نعلبند، ماهر باشد، سم‌ها به اندازه، کوتاه می‌شوند و به اسب آسیب نمی‌رسانند. گاهی اوقات، زمانی که فقط به محافظت موقت نیاز است، ممکن است نعل را با چسب به سم اسب متصل کنند.

نعل اسب چیست؟

چرا اسب ها را نعل می‌کنند؟

اسب‌ها در درجه اول برای تقویت و محافظت از سم‌ها و پاها و جلوگیری از فرسودگی سریع سم‌ها نعل می‌شوند. همانند ناخن‌های دست و پای ما، سم اسب اگر کوتاه نشود، به طور مداوم رشد کرده و بلند می‌شود. اسب‌های وحشی وقتی از مکانی به مکان دیگر می‌روند، در زمین‌های سخت و خشک، سم‌های خود را به زمین می‌سابند. با این حال، اسب‌های اهلی، که سواری می‌دهند یا بار می‌کشند، به دلیل وزن اضافی و استرس بیشتری که متحمل می‌شوند، اغلب سم‌های‌هایشان زودتر از حالت طبیعی از بین می‌رود. نعل اسب می‌توان باعث افزایش دوام و استحکام سم ها می‌شود.

علاوه بر این، نعل‌ها می‌توانند نقش محافظتی بیشتری در برابر آسیب در زمین‌های سخت یا سنگی داشته باشند و می‌توانند به جلوگیری از فرسایش سم‌ها در زمین‌های مرطوب یا گل آلود در آب و هوای مرطوب کمک کنند. اسب‌هایی که در مسابقات پرچالش رقابت می‌کنند -مانند پرش، یا کراس کانتری- ممکن است از بالشتک و حفاظ اضافی همراه با نعل‌ها نیز بهره‌مند شوند. نعل اسب‌ها علاوه بر محافظت از سم‌ها، چندین کارکرد دیگر نیز دارد. که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای بهبود تعادل: برخی از اسب ها ممکن است دچار مشکلات تعادلی باشند. بستن نعل اصلاحی توسط یک نعبلند متخصص می‌تواند در صورت نیاز به حمایت بیشتر از کپسول سم کمک کند که به اصلاح مشکل تعادل نیز کمک می‌کند.
  • به دلایل پزشکی: برخی از اسب‌ها ممکن است از مشکلات پزشکی که استحکام سم و پا را به خطر می اندازد، به ویژه لامینیت و آرتریت رنج ببرند. در این موارد، نعل زدن می‌تواند به راحتی به اسب کمک کند و او را قادر سازد تا در فعالیت‌های مختلف شرکت کند.

چرا اسب ها را نعل می‌کنند؟

نعل اسب همچنین می‌تواند نسبت به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد متفاوت باشد. نعل اسبی که یک کالکسه را می‌کشد نسبت به اسبی که در زمین نرم میدان مسابقه راه می رود باید تفاوت داشته باشد. یک نعل‌بند متخصص می‌تواند نعلی متناسب با نوع نژاد و نوع کاری که اسب انجام می‌دهد بسازد.

آیا همه اسب ها به نعل نیاز دارند؟

این سوال که آیا همه اسب ها به نعل نیاز دارند تا حدودی بحث برانگیز است و تقریبا هر صاحب یا مربی اسبی نظر خود را در مورد این موضوع دارد. نعل زدن مزایا و معایبی دارد و آنچه برای یک اسب مناسب است ممکن است برای اسب دیگر کارایی نداشته باشد.  نعل بستن یا نبستن یک انتخاب کاملا شخصی است و همه سوارکاران در مورد اینکه کدام نوع اسب و چه زمانی باید نعل ببندد توافق ندارند.

آیا همه اسب ها به نعل نیاز دارند؟

برخی از سوارکاران و مربیان بر این باورند که اسب ها تقریبا همیشه به نعل نیاز دارند و استدلال می‌کنند که نعل بهترین محافظ برای سم اسب در حین کار است. برخی دیگر استدلال می‌کنند که اسب‌های نعلی عملکرد بهتری دارند یا به طور کلی سالم تر اند.

در طرف دیگر بحث، برخی از کارشناسان سوارکاری عقیده دارند که نعل کردن همیشه لازم نیست، به ویژه برای اسب‌های تفریحی. در عوض، آنها استدلال می‌کنند که اصلاح و نگهداری منظم سم‌ها، زمانی که با تغذیه خوب ترکیب می‌شود، به اسب اجازه می‌دهد تقریبا در هر نوع فعالیتی شرکت کند و در عین حال نیز سالم بماند. برخی دیگر به طور کلی با نعل کردن در هر شرایطی حتی نعل اصلاحی یا جراحی مخالف هستند.

آیا همه اسب ها به نعل نیاز دارند؟

برخی دیگر رویکرد متعادل‌تری داشته و معتقدند که همه چیز به نوع کاری که اسب انجام می‌دهد بستگی دارد. برای مثال، برخی از سوارکاران ممکن است متوجه شوند که اسب‌های بدون نعل هنگام تمرین، سالم‌تر و چابک‌تر هستند، با این حال در هنگام فعالیت در زمین‌های سفت و سخت حتما باید از نعل برای اسب استفاده شود.

حتی اگر اسبی همیشه یا در برخی مواقع بدون نعل باشد، سم‌های او همچنان مرتبا اصلاح و نگهداری لازم دارند. مانند ناخن‌های ما، سم اسب ها نیز در صورت عدم نگهداری به طور مداوم رشد می‌کنند. بنابراین سم‌ها باید کوتاه شوند تا شکل آنها حفظ شود. فقط اسب‌های وحشی می‌توانند بدون هیچ گونه پیرایشی زنده بمانند، زیرا سم‌های آن‌ها در طول زمان در اثر فعالیت مداوم بر روی زمین‌های سخت خود به خود سابیده می‌شود.

کاملا طبیعی است که هر دوستدار اسبی در مراقبت از اسب خود مسئولیت پذیر و دلسوز باشد، پس این سؤال که آیا اسب‌ به نعل نیاز دارد یا نه، می‌تواند یک بحث کاملا احساسی باشد. با این حال، اجماع گسترده این است که بستگی به شرایط، محیط، و نوع کاری که اسب انجام می‌دهد نعل بسته شود. 

آیا همه اسب ها به نعل نیاز دارند؟

آیا اسب های مسابقه به نعل نیاز دارند؟

پوشیدن نعل برای اسب‌های مسابقه الزامی نیست؛ اما تقریبا برای همه آنها نعل بسته می‌شود. اسب‌های مسابقه معمولا روی زمین‌های نرم‌تری مانند زمین‌های چمن یا مسیرهای خاکی می‌دوند، اما با این حال سم آنها با نیروی ضربه‌ای شدیدی به زمین برخورد می‌کند. در نتیجه، مهم است که پاهای آنها به اندازه کافی از ضربه محافظت شود.

بسیاری از اسب‌های مسابقه از نعل‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند؛ زیرا این نعل‌ها سبک‌تر از نسخه‌های فولادی سنتی هستند. از آنجا که برنده شدن در یک مسابقه می‌تواند به کسری از ثانیه بستگی داشته باشد، کاهش وزن کمی از نعل می‌تواند تفاوت زیادی در سرعت و گام اسب ایجاد کند. بیشتر صاحبان اسب، نعل‌های میخ‌دار را انتخاب می‌کنند، اما برخی از مالکان ترجیح می‌دهند به سراغ نسخه‌های چسبی بروند.

آیا اسب های مسابقه به نعل نیاز دارند؟

مزایا و معایب نعل بستن به اسب

همانطور که بحث کردیم، استدلال‌هایی برای مخالفت با نعل بستن وجود دارد. در اینجا، مزایا و معایب اصلی نعل بستن به اسب را به اشتراک گذاشته‌ایم تا اگر صاحب اسب هستید بتوانید آگاهانه‌ترین تصمیم را بگیرید.

مزایای نعل بستن

  • محافظت: نعل ها با افزایش دوام و استحکام، از سم محافظت می‌کنند. این مزیت می‌تواند به کاهش خطر آسیب در هنگام سواری بر روی زمین سخت یا هنگام انجام کارهای فشرده کمک کند.
  • سرعت پایین‌تر سایش: نعل‌ها می‌توانند از فرسودگی سریع سم‌ها جلوگیری کنند، به ویژه برای اسب‌هایی که در کارهایی که شامل تحمل وزن زیاد است، مانند کشیدن کالسکه، بار و ... فعالیت می‌کنند.
  • بهبود عملکرد اسب: برخی از سوارکاران متوجه می‌شوند که عملکرد اسب آنها با نعل زدن افزایش می‌یابد. اسب‌هایی که در مسابقات پرچالش رقابت می‌کنند، مانند پرش یا کراس کانتری، ممکن است عملکرد بهتری با استفاده از نعل داشته باشند.
  • می‌تواند برخی مشکلات را برطرف کند: کفش اصلاحی می‌تواند به مشکلات تعادل یا سایر مشکلات مربوط به راه رفتن و گام برداشتن اسب کمک کند. همچنین می‌توان از نعل برای اصلاح بریدگی یا ترک‌های سم استفاده کرد.
  • کمک به اسب‌هایی که مشکلات پزشکی دارند: اسب‌هایی که از بیماری‌هایی مانند آرتریت یا لامینیت رنج می‌برند، با پوشیدن نعل می‌توانند تا جای ممکن بر مشکل خود غلبه کنند و با وجود بیماری زندگی بهتری داشته باشند.

مزایای نعل بستن

معایب نعل بستن

  • افزایش خطر آسیب: اگر اسب نعل مناسبی نداشته باشد، میخ‌های نعل می‌توانند به قسمت حساس داخلی سم آسیب بزنند. اگر اسبی در حین کار نعل‌اش دربیاید، ممکن است منجر به رگ به رگ شدن تاندون یا آسیب دیدن دیواره سم شود.
  • هزینه بیشتر نعل بندی: نعل بستن برای اسب به ویژه اگر به طور منظم و سر موقع انجام شود، هزینه بر است. واقعیت این است که اصلاح و کوتاه کردن سم‌ها از نعل بستن هزینه کمتری دارد.

چه موقع اسب من به نعل نیاز دارد؟

تصمیم گیری در مورد نعل بستن یا نبستن اسب یک انتخاب کاملا شخصی است. به این معنی که باید یک رویکرد سفارشی برای رفع نیازهای اسب خود داشته باشید. هنگام تصمیم گیری، مهم است که تمام جوانب مثبت و منفی نعل بستن را بسنجید. شما همچنین باید شرایط و الزامات خود را با توجه به عوامل زیر در نظر داشته باشید:

  • نوع کاری که اسب تان در حال حاضر انجام می‌دهد چیست؟ آیا کار سنگین انجام می‌دهد یا  تمرینات شدید دارد؟ آیا با توجه به نوع فعالیت اسب الزامی برای حفاظت اضافی برای سم‌ها هست یا خیر؟
  • نوع زمینی که اسب شما اغلب روی آن کار می‌کند چگونه است؟ سطوح سخت، مانند آسفالت و سنگریزه، سم‌ها را سریع‌تر فرسوده می‌کنند و روی پاها فشار بیشتری می آورد، بنابراین نعل بستن شاید بهترین گزینه باشد. در عین حال زمین نرم‌تر-مانند چمن-فشار کمتری به پاها وارد می‌کند و بنابراین ممکن است نعل زدن لازم نباشد.

چه موقع اسب من به نعل نیاز دارد؟

  • سلامت کلی و وضعیت بدن اسب تان چگونه است؟ هر گونه مشکل پزشکی، مانند ضعف در پا یا مشکلات تعادل، ممکن است نیاز به نعل اصلاحی داشته باشد. اسب‌هایی که از لمینیت یا آرتریت رنج می‌برند نیاز به نعل دارند.
  • جنس و نوع سم اسب شما چگونه است؟ در برخی از اسب‌ها با توجه به ویژگی فردیشان، سم‌ها زودتر یا دیرتر از حالت معمول فرسوده می‌شوند. بنابراین در هنگام تصمیم برای نعل زدن به اسب خود این مورد را نیز باید در نظر بگیرید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که نیازهای اسب شما در طول زمان تغییر می‌کند. ممکن است در شرایطی به نعل نیاز داشته باشد و در شرایط دیگر نه. در نهایت، این شما هستید که اسب خود را بهتر می‌شناسید، و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید سالم‌ترین و موثرترین گزینه برای اسبتان چیست. با همکاری نزدیک با دامپزشک، مربی یا یک نعلبند خوب می‌توانید انتخاب کنید که برای اسبتان نعل ببندید یا خیر.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.