انتشار: 1397/4/7
بروزرسانی: 1402/9/12
انتخاب لباس شکار | چگونه یک لباس مناسب شکار انتخاب کنیم؟

انتخاب لباس شکار | چگونه یک لباس مناسب شکار انتخاب کنیم؟

برای انتخاب لباس شکار مناسب نکاتی را باید در نظر گرفت. لباس شکار در لایه بیرونی خود و در حالت ایده آل باید ضد آب باشد و از لایه‌های سنگین‎‌تری نسبت به لایه‌های زیرین تشکیل شود. همچنین بهتر است بسته به میزان سردی هوا، یک لایه میانی مانند یک ژاکت سبک، جلیقه یا سویشرت کلاهدار در زیر بپوشید. به صورت کلی لباس شکار بنا به مکان، زمان، فصل و نوع شکار فرق می‌کند.

بسیار مهم است که شکارچی لباس شکار مخصوص به تن کند. این لباس باید یک سری ویژگی خاص داشته باشد و بنا به شرایط مختلف، جنس، ظاهر و رنگ آن تغییر می‌کند. برای مثال لباس‌های شکار اغلب دارای الگوهای استتاری هستند. این نوع لباس‌ه به شکارچیان کمک می‌کنند تا با محیط طبیعی همسان شده و توسط حیوانات شناسایی نشوند. در ادامه به نکاتی جهت انتخاب لباس شکار اشاره می‌کنیم.

عواملی که باید در هنگام انتخاب لباس مناسب برای شکار در نظر بگیریم

جیب‌ها، زیپ‌ها و سایر ویژگی‌ها به صورت استراتژیک برای دسترسی آسان به وسایل بدون از بین بردن استتار یا راحتی قرار داده شده‌اند. به یاد داشته باشید، این ویژگی‌ها می‌توانند بر اساس نوع شکار و شرایط محیطی متفاوت باشند.

  • پارچه مناسب: مواد مورد استفاده در لباس‌های شکار بر طبق توانایی آنها در به حداقل رساندن صدا انتخاب می‌شوند. انتخاب لباسی با جنس مناسب برای جلوگیری از تشخیص سروصدا توسط گوش‌های حساس حیوانات بسیار مهم است.
  • رطوبت: شکار فعالیتی است که از نظر فیزیکی سخت است، بنابراین استفاده از لباس‌هایی با پارچه‌های رطوبت‌گیر برای خشک و راحت نگه داشتن شکارچیان، رایج است.
  • ضد آب: بسته به فصل و آب و هوا، لباس‌های شکار ممکن است دارای عایق برای گرم نگه داشتن شکارچیان در هوای سرد باشند.
  • دوام: شکار فعالیتی است که اغلب همراه با پیمایش در زمین‌های ناهموار است، بنابراین لباس‌های آن به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بادوام و مقاوم در برابر پارگی یا ساییدگی باشند.

عواملی که باید در هنگام انتخاب لباس مناسب برای شکار در نظر بگیریم

انتخاب لباس شکار؛ عوامل موثر در انتخاب لباس شکار مناسب

قوانین در کشورهای متعدد، شکارچی‌ها را موظف می‌نماید تا در لباس و کلاه خود رنگ نارنجی را استفاده کنند. این کار سبب می‌شود تا تهدید ناشی از تیرهای به خطا رفته کاهش یابد. از طرفی به علت اینکه بیشتر جانوران نمی‌توانند رنگ نارنجی را ببینند این مسأله به استتار شکارچی بسیار کمک خواهد نمود.از نظر شکارچی‌های حرفه‌ای انتخاب لباس شکار مناسب بسیار مهم است. به هنگام انتخاب آن باید عوامل متعددی را در نظر گرفت که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

  • فصل صید
  • زمان صید
  • مکان صید
  • نوع صید

انتخاب لباس شکار | عوامل موثر در انتخاب لباس شکار مناسب

مکان و نوع صید دو عاملی هستند که مقدار لباس مورد نیاز را معین می‌نمایند. به عنوان نمونه در صورتی که قرار باشد شکار در پاییز و محلی سرد یا کوهستانی انجام پذیرد، حتما نوع لباس شکار با لباسی که برای ماهی‌گیری در مجاورت سدها استفاده می‌گردد، تفاوت خواهد داشت. در نیمه دوم سال بهتر است که از کاپشن و شلوار عایق ضد آب و ضد سرما استفاده شود. همچنین کلاه بلندی باید استفاده شود که تا روی گوش و گردن را بپوشاند. در مقایسه با کلاه‌های عادی انتخاب عاقلانه‌تر همین کلاه‌های بلند قد هستند.

در فصل‌های گرم، استفاده از لباس‌های کم حجم و کم وزن به جلوگیری از تعریق و سرعت بخشیدن به فعالیت کمک می‌کنند. در نواحی سردسیر و کوهستان هم می‌توان از پیراهن کم وزن پشمی و شلوار بلند استفاده نمود.

انتخاب لباس شکار | عوامل موثر در انتخاب لباس شکار مناسب

شکار در پوشش گیاهی خشن

در صورتی که مکان در نظر گرفته شده برای صید دارای گیاهان تیز باشد، بهترین حالت این است که از شلوار جین خاصی استفاده کنید که یک لایه الیاف مصنوعی به عنوان محافظ به آن افزوده گردیده است. این گونه شلوارهای جین عمدتاً از مواد باکیفیتی تهیه می‌شوند و لایه اضافه آن‌ها شکارچی را در مقابل اجسام سخت و برنده مانند سنگ و تیغ خارها محافظت می‌کند. همه این خصوصیات در حالتی حفظ می‌شود که شلوارهای مذکور در عین حال شلوارهایی عادی باشند.

اهمیت استتار در لباس شکار

نکته مهم دیگری که به هنگام انتخاب لباس شکار باید به آن توجه نمود، مسأله استتار است که با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مکان و زمان شکار صورت می‌گیرد. به کارگیری لباس شکار ویژه استتار ممکن است هنگام صید پرندگان که بدون استفاده از کومه و با استفاده از توله صورت می گیرد، زیاد مهم نباشد. با این وجود در شکار جانوران بزرگ جثه و به خصوص موقع صید با کمان این موضوع یکی از اصول ابتدایی به حساب می‌آید. 

اهمیت استتار در لباس شکار | انتخاب لباس شکار

در سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی، لباس‌های شکار جالبی به بازار آمده است که با به تن نمودن آن‌ها دیگر لازم نیست شکارچی نگران رمیدن شکار باشد. لباس شکار در عصر نوین دچار تغییرات زیادی گشته و دارای خصوصیاتی است که برای شکار مفید و در بعضی موارد ضروری به حساب می‌آیند. بیشتر لباس‌های شکار امروزی دارای جیب‌هایی با اندازه بزرگ هستند و فضای چند قسمتی آن‌ها مکان مناسبی جهت گذاشتن اشیاء ضروری مثل دوربین، فشنگ، تقلید صدا و چاقو خواهد بود.

همچنین این نوع لباس دارای لایه‌ای محافظ در بخش‌هایی مثل آرنج، زانو، شانه و نشیمنگاه می‌باشند، که از اندام شکارچی محافظت می‌نماید. امروزه کت‌های شکار و جلیقه‌های ویژه آن در انواع و اشکال مختلفی ارائه می‌گردند. به همراه اکثر آن ها کوله پشتی کوچکی عرضه شده که می توان لوازم مورد نیاز و پرندگان صید شده را در آن قرار داد. انواع گوناگون شلوار شکار هم در بازار موجود است. یک شلوار شکار با کیفیت ممکن است از جنس گورتکس (GORE-TEX) بوده و دارای لایه‌ی محافظ و عایق باشد. 

اهمیت استتار در لباس شکار | انتخاب لباس شکار

انتخاب کلاه شکار مناسب

کلاه شکار و پوشش صورت باید با در نظر گرفتن فصل شکار و نوع آن گزینش گردند و البته سلیقه شکارچی هم در این بین نقش خود را ایفا مینماید. با این حال داشتن کلاه شکاری با کیفیت مانع آفتاب سوختگی شده و اجازه نمیدهد دید شکارچی به هنگام تیراندازی به هم بریزد. موقع بارندگی های جوی، بر سر گذاشتن کلاه بلندی که تا روی گوش و گردن بیاید، مانع از نفوذ باد و سرما به این قسمت ها خواهد شد.

 نحوه نگهداری از لباس شکار

 بهتر است در محل اقامت، کمدی برای انواع لباس شکار در نظر بگیرید. در این صورت تمام انواع لباس شکار که ممکن است استفاده‌های مختلفی داشته باشند را در کنار هم قرار می‌دهید و زمانی که می خواهید راهی مکان صید شوید، می‌توانید با ترکیب صحیح انواع مختلف لباس شکار، نوع مناسبی برای خود برگزینید.

 نحوه نگهداری از لباس شکار | انتخاب لباس شکار

همان‌طور که دیدیم انتخاب لباس شکار اصولی دارد و به راحتی انتخاب لباس‌هایی که طی روز یا در زمان‌های تفریح و گردش به تن می‌کنید؛ نیست! در واقع شکار هم نوعی ورزش به حساب می‌آید و باید مانند ورزش‌های دیگر تمامی اصول آن را در نر بگیریم. نکات و عوامل مؤثری که در مقاله فوق اشاره گشتند تماما جهت راحتی شکارچی و هم چنین حفظ ایمنی و افزایش شانس شکار برای وی بوده است. بنابراین با در نظر گرفتن نکات فوق و رعایت آن‌ها به هنگام تهیه لباس شکار، لذت و شانس موفقیت خود را چندین برابر افزایش دهید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.