انتشار: 1396/12/11
بروزرسانی: 1402/9/13
معرفی 12 بهترین مناطق شکار در ایران

معرفی 12 بهترین مناطق شکار در ایران

شکارگاه موویل، سالوک، شکارگاه خسروپرویز، تنگه چذابه، شکارگاه ملاده، فیروزکوه و ... از جمله مناطق شکار در ایران هستند. شکار در ایران جزو تفریح‌های رایج محسوب نمی‌شود اما برخی افراد از این کار لذت می برند و به دنبال شکارگاه‌های محبوب خود می‌گردند.

امروزه شکار حیوانات به یک تفریح (نه چندان جالب) تبدیل شده است. مناطق شکار در ایران نیز وجود دارند اما نکته اینجاست که برای شکار قوانینی وجود دارد که اگر آنها را زیر پا بگذارید مجرم شناخته شده و طبق مقررات با شما برخورد خواهد شد. برخی از مناطق حفاظت شده هستند و شکار در آنها ممنوع است اما در برخی از مکان‌ها شکار آزاد است. در این مقاله 12 بهترین مناطق شکار در ایران را معرفی کرده‌ایم.

آشنایی با 12 بهترین مناطق شکار در ایران

شکار غیرمجاز حیوانات در سال‌های اخیر باعث شده تا اکثر آنها در معرض خطر انقراض قرار بگیرند. به همین خاطر، قوانین مشخصی برای انجام شکار در نظر گرفته شده است. به علاوه شکارگاه‌‌های خصوصی و دولتی زیادی نیز در کشور ایجاد شده است که می‌توانید در آن‌ها آزادانه اقدام به شکار حیوانات نمایید. لازم به ذکر است که در این شکارگاه‌ها هزینه‌ای که از شکارچیان دریافت می‌شود صرف مراقبت و پرورش گونه‌ های حیوانی شده و به‌ طور غیرمستقیم به ادامه زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری کمک می‌کند. در ادامه به معرفی کوتاهی از بهترین شکارگاه‌‌های ایران و زیست‌ بوم آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با 12 بهترین مناطق شکار در ایران

شکارگاه موویل در مشگین شهر

مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل است و در بخش مرکزی شهرستان مشکین شهر قرار دارد. دامنه کوه‌های سبلان به علت داشتن آب‌وهوای مساعد، دارا بودن چشمه‌ها و رودهای فراوان موجب شده است تا گونه‌های حیوانی زیادی در این مناطق یافت شوند. شکارگاه موویل را به راستی باید یکی از بهترین شکارگاه‌‌های ایران از این لحاظ حساب نمود.

در این زیستگاه، شما می‌توانید با حیواناتی همچون انواع قوچ و میش، کل، بز کوهی (بزهای سفید طوقدار)، خرس قهوه‌ای، خرس سیاه، گرگ، خوک، گراز، خرگوش، پرنده‌های شکاری (مثل باز، قوش، شاهین و عقاب) و پرنده‌های دیگر مثل کبک و تیهو روبرو شوید.

این زیستگاه در چند سال اخیر مورد توجه شکارچیان فراوانی قرار گرفته و سالانه پذیرای شکارچیان مختلفی است. نکته‌ای که در مورد موویل باید به آن توجه کنید این است که برای شکار قطعا نیاز به مجوز سازمان محیط‌زیست خواهید داشت. 

شکارگاه موویل در مشگین شهر |  بهترین مناطق شکار در ایران

شکارگاه قره گول در مشگین شهر

مشگین شهر را باید بهشت شکارچیان دانست. زیرا تنوع زیاد زیستی در این منطقه باعث شده تا شکارگاه‌‌های متعددی نیز در این شهر وجود داشته باشد و این شکارگاه در زمره بهترین شکارگاه‌‌های ایران قرار بگیرد. به غیر از شکارگاه موویل باید اعتراف کرد که شکارگاه قره گول نیز از جایگاه ویژه‌ای در بین شکارگاه‌‌های ایران برخوردار است. وجود تالاب قره گول در زمینی مسطح و ارتفاع زیاد از سطح دریا (ارتفاع این منطقه به 2800 متر می‌رسد.)، باعث شده تا در کنار پرندگان شکاری و بز و قوچ، کل این شکارگاه، گونه‌های آبی متنوعی نیز داشته باشد.

یکی از گونه‌های حیوانی معروف شکارگاه قره گول، کبک‌های معمولی و کبک دری است؛ که در این منطقه به‌وفور یافت می‌شود.

سالوک؛ شکارگاهی در استان خراسان

سالوک یکی از بهترین مناطق شکار در ایران بوده و  از معروفیت خاصی برخوردار است. این شکارگاه، در شمال غربی شهر اسفراین واقع شده و از گونه‌های حیوانی بی‌شماری بهره‌مند است. شکارگاه سالوک متشکل از دو منطقه دشتی و کوهستانی بوده و دارای آب و هوایی ویژه و معتدل است. مناطق کوهستانی دارای هوایی سرد و نواحی دشت نشین دارای هوایی گرم و معتدل است. این تنوع آب و هوایی باعث شده تنوع زیادی در گونه‌های حیوانی منطقه شکل بگیرد.

سالوک؛ شکارگاهی در استان خراسان |  بهترین مناطق شکار در ایران

در شکارگاه سالوک می‌توانید حیواناتی مثل آهو، قوچ، میش اوریال، کل، بز، پلنگ، خرس، گرگ، کفتار، گربه پالاس و ... را از نزدیک ببینید.

شکار در این شکارگاه تنها در برخی از ماه‌های سال مجاز است؛ که آن نیز فقط شامل برخی حیوانات می‌شود. به همین خاطر برای شکار در سالوک باید از قبل پروانه شکار را از سازمان حمایت از محیط‌زیست دریافت کنید. 

شکارگاه خسروپرویز

از میان شکارگاه‌های ایران، شکارگاه خسروپرویز قدیمی‌ترین شکارگاه کشور است. این شکارگاه در نزدیکی طاق‌بستان استان کرمانشاه قرار دارد. در سنگ‌نوشته‌های موجود در طاق‌بستان می‌توانید تصاویری مربوط به شکار حیواناتی مثل گوزن و گراز را ببینید که این سنگ‌نوشته‌ها خود نشان‌دهنده اهمیت شکار در بین پادشاهان و شاهزادگان زمان وقت بوده است. این شکارگاه یکی از بهترین شکارگاه‌های ایران به حساب می‌آید.

شکارگاه خسروپرویز |  بهترین مناطق شکار در ایران

امروزه نیز در این منطقه حیوانات بسیاری زندگی می‌کنند. البته به دلیل نزدیکی مناطق شهرنشینی به این مناطق این گونه‌ها کم‌یاب‌تر شده‌اند. با این وجود، با کمی سعی و صبر و شکیبایی می‌توانید در این منطقه به شکار انواع حیوانات بپردازید. در سال‌های گذشته، این منطقه نیز جزء مناطق تحت حمایت سازمان حمایت از محیط‌ زیست قرار گرفته و شکار در آن‌ تنها تحت شرایط ویژه‌ای انجام‌پذیر بوده است.

شکارگاه خصوصی سیرجان؛ یکی از بهترین مناطق شکار در ایران

سیرجان شهری در جنوب غربی استان کرمان است که محل زندگی گونه‌های بسیاری از جانوران وحشی بوده و به همین خاطر پیوسته مورد توجه شکارچیان قانونی و غیرقانونی بوده است. مناطق بسیاری در سیرجان وجود دارد که شکار در آن‌ها ممنوع بوده اما در کنار آن‌ها شکارگاه‌ خصوصی‌ سیرجان قرار گرفته است که می‌توانید با مراجعه به آن با خیالی راحت اقدام به شکار کنید.

گونه‌‌های جانوری این منطقه شامل بز کوهی، کل کوهی، قوچ، میش وحشی و انواع پرندگان کبک، تیهو و کبوتر وحشی است.

شکارگاه خصوصی سیرجان؛ یکی از بهترین مناطق شکار در ایران

تنگه چذابه مکانی مورد علاقه برای شکارچیان

استان خوزستان به واسطه‌ رودخانه کارون همواره زیستگاه حیوانات زیادی بوده و انواع گونه‌های حیوانی در این منطقه پیدا می‌شود. تنگه چذابه یکی از شکارگاه‌ هایی است که در آن می‌توانید به شکار حیوانات مختلف بپردازید.

گونه‌های حیوانی این منطقه عبارت‌اند از انواع پرندگان فصلی مانند اردک و غاز، خرگوش، حمامه یا همان کبوتر جنگلی، دراج، هوبره، بلدرچین، چنگر و ... .

البته برخی از مناطق خوزستان حفاظت شده هستند و در آن‌ها اجازه شکار ندارید. مناطقی مثل شالو، کرخه، تالاب شادگان، تالاب هورالعظیم، جنگل دز، هفت شهیدان و ... . همچنین اگر این مکان را برای شکار در نظر دارید لازم است حواستان به حیوانات وحشی و درنده این منطقه نیز باشد.

تنگه چذابه مکانی مورد علاقه برای شکارچیان |  بهترین مناطق شکار در ایران

بهترین مناطق شکار اطراف تهران

تهران تنها به آلودگی و سروصدا ختم نمی‌شود. کافی است یک روز شلوغی شهر را رها کنید و کمی از شهر دور شوید تا به شکارگاه‌‌های تهران برسید و لذت یک شکار شیرین را تجربه کنید. البته شکار در برخی از این مناطق در فصل‌های خاص خلاف قوانین موجود بوده و تحت نظر سازمان محیط‌زیست قرار دارد. از جمله شکارگاه‌‌های معروف تهران می‌توان به مناطق آزاد فیروزکوه، مناطق آزاد کرج (تا ساوجبلاغ و اشتهارد)، مناطق آزاد ورامین، مناطق آزاد قم، مناطق مرتفع امام‌زاده داود و رودهن اشاره کرد.

مناطق شکار آزاد زیادی در تهران وجود دارد که علاقه مندان به شکار گونه های مجاز حیوانات با مدارک و مجوزهای لازم می توانند به آنجا مراجعه کنند. از جمله این مناطق شکار می توان به شکارگاه ورامین، منطقه شکار فیروزکوه، ساوجبلاغ، کرج، رودهن، کن و سولقان، تلو، دریاچه حوض و پلنگدره در قم اشاره کرد.

بهترین مناطق شکار اطراف تهران |  بهترین مناطق شکار در ایران

شکارچیان با اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت هر منطقه می‌توانند با اخذ مجوز حمل سلاح از سازمان‌های نظامی و آموزش دوره‌های تیراندازی پس از انجام مراحل فوق اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

شکارگاه ملاده سمنان، بهشت روی زمین

شکارگاه ملاده، در 70 کیلومتری استان سمنان قرار داشته و در واقع روستایی خوش آب‌و هوا در این استان است. در این روستا دو عمارت باشکوه نیز از روزگاران قدیم به یادگار مانده که در گذشته مورد توجه پادشاهان و شاهزادگان قرار داشته است. این منطقه به دلیل خوش آب‌وهوا بودن، پذیرای گونه‌های مختلفی از حیوانات است که می‌توانید به شکار آن‌ها بپردازید.

شکارگاه کوه سیاه، بوشهر

کوه سیاه در منطقه دشتستان در استان بوشهر قرار دارد. منطقه‌ی محافظت‌شده کوه سیاه که در 73 کیلومتری شهر برازجان قرار گرفته  و زیستگاه گونه‌های حیوانی زیادی بوده، از دیرباز مورد توجه شکارچیان قرار داشته است. در این منطقه هزاران رأس بز، کل، قوچ و میش وحشی زیست می‌کنند و شکار در منطقه کوه سیاه در برخی از فصل‌‌های سال مجاز است. البته باید توجه داشت که برای شکار باید قبل از هر چیز اقدام به تهیه پروانه شکار نمایید.

شکارگاه کوه سیاه، بوشهر |  بهترین مناطق شکار در ایران

تفرجگاه چالقفا سمیرم

شهرستان سمیرم، در دامنه‌های کوه‌های زاگرس قرار دارد. به همین دلیل زیستگاه گونه‌های حیوانی بسیاری بوده است. تفرجگاه چالقفا در گذشته یکی از شکارگاه‌ های محبوب در بین شکارچیان بوده که در کنار آب و هوایی عالی از تنوع زیستی زیادی نیز برخوردار بوده است. امروزه اما به دلیل وجود شکارچیان غیرمجاز، بسیاری از این گونه‌های حیوانی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند ولی با این حال همچنان در برخی از فصل‌های سال شکار در این شکارگاه محبوب مجاز بوده و شکارچیان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شکار می‌تواند یک موضوع بحث برانگیز با نگرانی‌‌های اخلاقی باشد، توجه به این نکته ضروری است که شیوه‌های شکار مسئولانه به حفاظت از حیات وحش، کنترل جمعیت و مدیریت زیستگاه‌ها کمک می‌کند. هنگامی که شکار به صورت اخلاقی و پایدار انجام شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اکوسیستم‌ها داشته و به حفظ تعادل جمعیت گونه‌ها کمک کند. شکار مسئولانه می‌تواند بخشی از سنت‌های فرهنگی خاص باشد و می‌تواند به مدیریت حیات وحش کمک کند. به همین جهت ضروری است که به بحث در مورد شکار با ذهنی باز و با تمایل به در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف نزدیک شویم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.