انتشار: 1396/12/12
بروزرسانی: 1402/9/21
پتانسیل‌های شکار در مشگین شهر زیست گاه طبیعت کهن

شکار در مشگین شهر زیست گاه طبیعت کهن

مشگین شهر در دامنه کوه سبلان قرار داشته و یکی از شهرستان‌های اردبیل است. مشگین شهر، شهری با پیشینه تاریخی است و از اولین مناطق شگل گیری تمدن در استان اردبیل است. در اطراف مشگین شهر پارک‌های جنگلی فراوانی وجود دارد که زیست‌گاه جانوران زیبایی است. بسیاری از شکارچیان برای شکار به این شهر سفر می‌کنند.

زیستگاه‌‌های مشگین شهر یکی از منحصر به‌فرد‌ترین زیستگاه‌‌های ایران بوده که در قسمت شمال غربی کشور واقع شده است. زیستگاه موویل، زیستگاه شیروان دره سی، زیستگاه هوشنگ میدانی و تالاب قره گول در کنار هم زیست‌بوم منطقه را شکل داده‌اند. مشگین شهر در دامنه کوه سبلان قرار گرفته و از آب و هوایی مطبوع بهره می‌برد. در ادامه به موضوع شکار در مشگین شهر می‌پردازیم.

آب و هوای مشگین شهر

این شهر دارای تنوع آب و هوایی بسیاری بوده و به 4 منطقه آب‌ و هوایی تقسیم‌بندی می‌شود. اقلیم مدیترانه‌ای گرم و خشک، اقلیم مدیترانه‌ای معتدل، اقلیم استپی سرد، کوهستانی و اقلیم سرد و کوهستانی. این تنوع آب و هوایی در منطقه مشگین شهر موجب شده تا پیوسته مورد توجه گونه‌های جانوری بسیاری قرار گرفته باشد. و یادآوری این نکته لازم است که این شهر در همسایگی دامنه کوه سبلان قرار داشته و چشمه‌ها و آبشارهای طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است.

آنچنان که مشخص است زیستگاه‌‌های مشگین شهر و طبیعت بکر آن در گذشته نیز مورد توجه شاهزادگان و پادشاهان قرار داشته که سنگ‌ نوشته‌ های منسوب به عهد ساسانی تایید کننده‌ی همین نکته است. در ادامه نیز می‌خواهیم در مورد زیستگاه‌‌های مشگین شهر به‌اختصار توضیح دهیم.

آب و هوای مشگین شهر

معرفی زیستگاه‌های مشگین شهر 

این زیستگاه، یکی از شهرهای شهرستان مشگین شهر استان اردبیل بوده که در مرکز این شهرستان واقع شده است. این شهر زیبا در فاصله‌ 90 کیلیومتری شهر اردبیل که مرکز استان است، قرار دارد. ارتفاع این شهر تا سطح دریا به‌طور متوسط به 1900 متر است که البته ارتفاع زیستگاه‌‌های مشگین شهر تا 3000 متر نیز می‌رسد.

شیروان دره سی

شیروان دره سی یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌‌های مشگین شهر بوده که در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. ارتفاع زیستگاه شیروان دره سی در حدود 2200 متر از سطح دریا بوده و مساحت آن در حدود 75  کیلومتر مربع اشت. این زیستگاه، شکل‌گرفته از دره‌ای عمیق همراه با قله‌های گوناگون است که زیبایی این منطقه را مضاعف نموده و چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. سنگ‌ها و صخره‌ها به‌صورت دیواره‌هایی برجسته نشان داده می‌شوند، به صورتی که انسان تصور می‌کند به دست هنرمندی زبردست تراشیده شده‌اند.

شیروان دره سی | شکار در مشگین شهر

موقعیت جغرافیایی شیروان دره

موقعیت جغرافی شیروان دره سی از جنوب به دامنه شمالی کوه سبلان ختم شده است. از شمال به روستای قلچقلو، از غرب به زیستگاه هوشنگ میدانی و از سمت شرق به جاده لاهرود-شاییل. این زیستگاه محل زندگی گونه‌های حیوانی متعددی چون بز کوهی، قوچ ارمنی، میش ارمنی، روباه، گراز، کل، کبک دری، قمری، فاخته، گرگ است.

شکارگاه موویل

شکارگاه موویل نیز یکی دیگر از زیستگاه‌‌‌های مشگین شهر است. شکارگاه موویل در همسایگی شیروان دره سی واقع شده است. موقعیت جغرافیایی بند موویل به این صورت است که در غرب کوه‌های سبلان و جنوب مشگین شهر قرار گرفته است؛ و ارتفاع آن از سطح دریا به حدود سه هزار و دویست متر می‌رسد. این شکارگاه به دلیل ارتفاع زیاد خود همواره موردتوجه گونه‌های حیوانی‌ای مثل بزهای سفید طوق‌دار، کل، قوچ ارمنی، میش ارمنی، خرس‌های قهوه‌ای و خرس‌های خاکستری، خرگوش، گرگ، روباه و انواع چرندگان شکاری مثل عقاب، شاهین و باز قرار گرفته است. شکار در این منطقه ممنوع بوده و تنها در برخی از ماه‌های سال با کسب پروانه شکار از سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌توانید به شکار برخی از گونه‌های جانوری بپردازید.

شکارگاه موویل | شکار در مشگین شهر

زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول

یکی از بکرترین و زیباترین زیستگاه‌‌های مشگین شهر بدون شک زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول است. این زیستگاه در دامنه‌ی غربی کوه سبلان واقع شده است.  ارتفاع آن از سطح دریا در حدود دو هزار و هفت‌صد متر است. موقعیت جغرافیایی هوشنگ میدانی به شرح زیر است:

  • از سمت شمال به زیستگاه شیروان دره سی، منطقه ساربانلا
  • از سمت شرق و شمال شرق به ارتفاعات ایشیق چیخماز و چشمه‌های آب گرم شابیل
  • از جنوب و جنوب شرق به کوه سبلان و قله‌های هرم
  • از سمت غرب به زیستگاه موویل

شکارگاه و تالاب قره گول

یکی از جاذبه‌های زیستگاه هوشنگ میدانی، شکارگاه و تالاب زیبای قره گول است. قره گول درواقع زمینی مسطح در دامنه کوه سبلان است. این ویژگی‌های زیستی باعث شده تا این منطقه موردتوجه گونه‌های حیوانی بسیاری قرار بگیرد که ازاین‌بین می‌توان به انواع پرنده‌های شکاری، خرگوش، روباه، گرگ، بز سفید طوق‌دار، کل، قوچ و گونه‌های آبی متنوع اشاره کرد.

شکارگاه و تالاب قره گول | شکار در مشگین شهر

از مهم‌ترین گونه‌های حیوانی شکارگاه قره گول می‌توان به وجود کبک‌های معمولی و کبک‌های دری اشاره کرد. حضور این دو نوع کبک به‌قدری در این منطقه مشهود است که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را ملاحظه کنید. شکار در منطقه قره گول تنها طبق قوانین سازمان حفاظت از محیط ‌زیست و همراه با پروانه شکار مجاز است. اگرچه به دلیل تنوع زیاد زیستی این منطقه پیوسته مورد هجوم شکارچیان غیرمجاز نیز قرار دارد.

چنانچه شما نیز عاشق شکار و هستید و از آن به عنوان تفریح یا کمک به محیط زیست یاد می‌کنید می‌توانید به این شهر خوش آب و هوا سفر کرده و از نزدیک این طبیعت دست نخورده را در کنار عمل شکار مشاهده کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.