انتشار: 1401/1/24
بروزرسانی: 1402/10/19
فرهنگ طبیعت گردی | چگونه طبیعت گرد خوبی باشیم؟

فرهنگ طبیعت گردی | چگونه طبیعت گرد خوبی باشیم؟

به محیط زیست و حیات وحش احترام بگذارید، هیچ رد پایی از خود باقی نگذارید، از محصولات سازگار با محیط زیست استفاده کنید، به جوامع محلی احترام بگذارید، ضایعات خود را به حداقل برسانید و در محیط آشغال نریزید، از ایجاد آلودگی صوتی بپرهیزید، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را آلوده نکنید و ... به خاطر داشته باشید هر تلاش کوچکی در این راستا حائز اهمیت است و با انتخاب‌های آگاهانه، می‌توانید تجربه سفری خوشایند و سازگار با محیط زیست داشته باشید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

در سال 2018، آمار گردشگران در سراسر جهان دو سال زودتر از پیش‌بینی‌ها به 1.4 میلیارد نفر رسید. طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2019، در هشت سال گذشته، سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی در جهان سالانه به طور متوسط 4.4 درصد افزایش یافته است. این درآمد می‌تواند برای اقتصاد یک کشور بسیار مفید باشد، اما از جهتی گردشگری می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند. بنابراین، سوال این است که فرهنگ طبیعتگردی چیست و چگونه می‌توانیم گردشگر خوبی باشیم؟

طبیعت گردی به چه معنا است؟

طبیعت گردی، به زبان ساده به معنی انتخاب مکان‌ها و محیط‌های طبیعی برای سفر است. البته نباید این طبیعت گردی را با بومگردی اشتباه گرفت زیرا در بومگردی هدف افراد می تواند شامل آشنایی با فرهنگ های مختلف، تعامل با مردم محلی، آشنایی با گونه های گیاهی و جانوری خاص و ... که با مسئولیت پذیری کامل نسبت به محیط زیست و احترام به آن انجام می‌شود. اما طبیتگردی صرفا به معنای سفر به نقاط طبیعی برای لذت بردن از جاذبه‌ها و زیبایی‌های آن است. بنابراین برای حفظ محیط زیست طبیعی می‌توان بومگردی و روش‌های مسئولانه آن را جایگزین طبیعتگردی کرد.

طبیعت گردی به چه معنا است؟

یک طبیعت گرد بد چه خصوصیاتی دارد؟

قبل از اینکه بفهمید چگونه یک گردشگر خوب باشید، اول باید بدانید که چگونه یک گردشگر بد نباشید و از چه اقداماتی هنگام طبیعت گردی بپرهیزید. به طور خلاصه، گردشگران بد افرادی هستند که به جامعه محلی، محیط زیست یا حیات وحش توجهی ندارند و به آن احترام نمی‌گذاراند. در ادامه چند نمونه از رفتار بد گردشگران آورده شده است:

عدم احترام به جامعه محلی و فرهنگ آن یا سایر مسافران

مهم است که مراقب مردم محلی کشوری باشید که از آن بازدید می‌کنید. کارهایی از قبیل پرهیز از تولید آلودگی صوتی به ویژه در تایم خاص مانند شب، احترام به آیین‌های محلی، سنت‌ها و مذاهب و ...  به عنوان مثال، اگر در تایلند هستید و از یک معبد مقدس بازدید می‌کنید، از شما انتظار می‌رود که با پوشاندن شانه‌ها و پوشیدن شلوار یا دامن بلند تا زانو، اتیکت پوشش مناسب این محل را رعایت نمائید. علاوه بر مردم محلی، گردشگران خوب به سایر مسافران نیز احترام می‌گذارند.

اگر افراد زیادی برای عکس گرفتن از یک مکان دیدنی پشت سر شما صف می‌کشند و زمان زیادی را برای عکس گرفتن صرف می‌کنید، این رفتار محترمانه نیست.

عدم احترام به جامعه محلی و فرهنگ آن یا سایر مسافران

ریختن زباله یا آسیب رساندن به مکان‌های دیدنی

آیا هنوز افرادی هستند که در سال 2023 در سواحل زباله می‌ریزند؟ متاسفانه بله. داستان‌های بسیار دیگری از گردشگران غیرمسئول وجود دارد که جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی را تخریب می‌کنند، مانند نقاشی کردن آثار باستانی، نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی، کنده کاری روی درختان و ... در برخی کشورها، مانند سنگاپور، این اقدامات، زباله‌ریزی و خرابکاری جزئ جرایم جدی تلقی می‌شوند.

بدرفتاری با حیوانات و آسیب زدن به آنها

بدرفتاری با حیوانات در گردشگری یعنی انجام اعمال غیراخلاقی همچون استفاده از حیوانات برای سرگرمی یا منفعتی خاص. فیل سواری، عکس گرفتن با مار دور گردن و ... همگی جزء این اعمال هستند. روی آوردن به این نوع تفریحات در طبیعت گردی منجر به افزایش شرایط نامناسب زندگی برای حیوانات، کار کشیدن بیش از حد از آنها، تجارت غیرقانونی گونه‌های خاص و کمیاب و ... است. بدرفتاری می‌تواند منجر به ناراحتی جسمی و روانی حیوانات شود و حتی در برخی موارد بر تلاش‌های حفاظتی تأثیر منفی بگذارد. طبیعتگردی مسئولانه بر رویه‌های اخلاقی تأکید دارد که رفاه حیوانات را در اولویت قرار می‌دهد و زندگی طبیعی و زیستگاه آنها را تخریب نمی‌کند.

بدرفتاری با حیوانات و آسیب زدن به آنها

چگونه یک طبیعت گرد خوب باشیم؟

برای اینکه یک گردشگر خوب باشید، باید روی شیوه‌های مسئولانه و اخلاقی تمرکز کنید تا تأثیر خود را بر محیط زیست، جوامع محلی و حیات وحش به حداقل برسانید. اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید، از حمل و نقل عمومی استفاده کنید و به آداب و رسوم محلی احترام بگذارید، ضایعات خود را به حداقل برسانید و رد پایی از خود باقی نگذارید. در ادامه به راهکارهای مفیدی برای یک گردشگر خوب بودن اشاره کرده‌ایم.

قبل از سفر به خوبی تحقیق کنید و به فرهنگ محلی احترام بگذارید

قبل از بازدید از یک مکان جدید، کمی تحقیق کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا لباس‌های مناسب همراه خود ببرید، قوانین منطقه‌ای یا الزامات ورود خود را بدانید و ... در تحقیقات خود، می‌توانید از منابع سفر مانند وبسایت‌ها، وبلاگ‌های سفرنویسی و سایر برنامه‌های مفید استفاده کنید. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، به فرهنگ و آداب و رسوم محلی احترام بگذارید. هر کشوری متفاوت است. به عنوان مثال، در مکزیک، انعام دادن در رستوران‌ها بسیار مهم است. از طرفی در ژاپن انعام دادن مرسوم نیست و حتی آن را نوعی نیز توهین آمیز تلقی می‌کنند.

قبل از سفر به خوبی تحقیق کنید و به فرهنگ محلی احترام بگذارید

خرید از غذاها و صنایع دستی محلی و اقامت در این مکان‌ها

اقتصاد بسیاری از کشورها به گردشگری وابسته است. با خرید از مشاغل محلی، به توسعه بیشتر کشور مقصد و حمایت از اقتصاد آن کمک می‌کنید. بنابراین به جای اقامت در هتل‌های لاکچری، می‌توانید در هاستل‌ها یا اقامتگاه‌های محلی ساکن شوید. با این کار نه تنها تجربه لذت بخش‌تری خواهید داشت، بلکه احتمالا برای هزینه‌های شما نیز بهتر خواهد بود. علاوه بر این، به سراغ غذاهای محلی نیز بروید و طعم اصیل این غذاها را بچشید.

آخرین اما پر اهمیت‌ترین نکته این است که برای حمایت از اقتصاد محلی به جای رفتن به مراکز خرید، از مشاغل کوچک محلی خرید کنید. مطمئنا سوغاتی‌های جالب‌تری را در مغازه‌های محلی پیدا خواهید کرد.

مراقب محیط زیست اطرافتان باشید

ناگفته نماند که نباید در هر جایی که هستید زباله بریزید یا به مکان‌های دیدنی آسیب بزنید یا روی مکان‌های تاریخی یادگاری بویسید. لازم به ذکر است که تنها این اقدامات کافی نیست، در صورت امکان، از اتوبوس یا قطار به جای هواپیما استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید بازیافت کنید و از مواد، وسایل و بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

مراقب محیط زیست اطرافتان باشید

تنها به مکان‌های توریستی رایج نروید

این بدان معنا نیست که هرگز نباید از این مکان‌های توریستی بازدید کنید. اما تنها بازدید از این مکان ها به دلیل گردشگری بیش از حد به محیط زیست آسیب می‌زند و زندگی را برای مردم محلی هزینه بر می‌کند. برای مثال اگر برای هر نوع تعطیلاتی، کل جمعیت توریستی تنها به شمال کشور بروند هزینه‌های گزافی از جمله ترافیک سنگین، تولید زباله بیش از حد، آسیب به محیط زیست و ... به زندگی مردم محلی تحمیل می‌شود. در صورت امکان، سعی کنید نقاط توریستی ناشناخته را هم امتحان کنید یا از یک مقصد توریستی در خارج از فصل بازدید کنید.

از سفر به صورت گروهی پرهیز کنید، در عوض با چند نفر محدود سفر کنید

سفر گروهی و با تعداد افراد زیاد مساوی است با تولید آلودگی صوتی بیش از حد! همچنین پرتعداد بودن گروه سفر می تواند شما از لذت بردن از برخی چیزها در سفر محروم کند. برای مثال وقتی به رستوران یا کافه می روید به تعداد افراد صندلی و میز برای نشستن پیدا نکنید. سفر انفرادی یا سفر در گروه‌های کوچک، تجربه‌ای لذت بخش‌تر و آسان‌تر برایتان خواهد داشت.

از سفر به صورت گروهی پرهیز کنید، در عوض با چند نفر محدود سفر کنید

اهمیت فرهنگ طبیعت گردی را به دیگران نیز آموزش دهید

اگر می‌خواهید فرهنگ طبیعت گردی را ترویج دهید، می‌توانید برای خانواده یا دوستانتان در مورد اینکه چگونه گردشگران بهتری شوید، داستان‌هایی از سفر خود به اشتراک بگذارید، در مورد مکان‌هایی که بازدید کرده‌اید صحبت کنید و در سفرهایشان الهام بخش باشید. همچنین می‌توانید با گفتن اینکه چگونه گردشگران بد، مردم محلی و محیط زیست را آزار می‌دهند، آنها را تشویق کنید که گردشگران بهتری باشند.

فرهنگ طبیعت گردی به این معنی است که مردم بیشتر با دغدغه‌های اکولوژیکی و اجتماعی-فرهنگی در جهان آشنا شوند و در نتیجه در حفظ و پایداری محیط زیست و نقاط گردشگری تلاش بیشتری داشته باشند. طبیعت گردی نه تنها یک ماجراجویی لذت بخش است، بلکه صنعتی سودآور است که نجات بخش کشورهایی است که با مشکللات اقتصادی و کمبود شغل مواجه هستند. بنابراین لازم است که برای رشد گردشگری و طبیعتگردی به نحوی که به محیط‌های مقصد آسیب نرساند، کوشا باشی.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.