انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/22
ماهیگیری در شب | هر آنچه که باید درباره ماهیگیری در شب بدانید

ماهیگیری در شب | هر آنچه که باید درباره ماهیگیری در شب بدانید

برای ماهیگیری در شب، از آنجایی که ماهی‌ها در زمانی که نور کم است، از تمام حواس خود استفاده می‌کنند، بهترین راه برای جذب آنها، حرکت دادن مداوم طعمه است. لورها و طعمه‌هایی که ارتعاش‌های زیادی ایجاد می‌کنند، مانند طعمه‌های اسپینر، در هنگام ماهیگیری در شب به طرز شگفت‌انگیزی موثر عمل می‌کنند و ماهی‌ها را جذب می‌کنند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری در شب مزایای زیادی دارد. به خصوص در روزهای گرم تابستانی! بعلاوه، می‌توانید انواع مختلفی از ماهی‌ها را صید کنید چون بسیاری از گونه‌ها در شب فعالیت بیشتری دارند. با این حال، با اینکه ماهیگیری در شب می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد، چالش برانگیز نیز هست. به همین دلیل، نکاتی هستند که برای یک صید موفق در شب باید آنها را رعایت کنید.

 نکات ماهیگیری در شب؛ ماهیگیری در شب چگونه است؟

بسیاری از گونه‌های ماهی در هر دو نوع آب شیرین  و آب شور، پس از غروب خورشید، به‌ویژه در زمان‌های خاصی از سال، برای یافتن غذا تحرکشان بیشتر می‌شود و بی وقفه جنب و جوش دارند. در ماهیگیری در شب، نکات پایه و معمول همچنان اعمال می‌شوند؛ با این حال، تعدادی نکته اضافی وجود دارد که باید در ماهیگیری در شب هنگام در نظر داشته باشید. 

 نکات ماهیگیری در شب؛ ماهیگیری در شب چگونه است؟

نکته یک: از طعمه زنده استفاده کنید

سعی کنید در صورت امکان از طعمه زنده استفاده کنید. این درست است که لورها (Lures) نیز در شب کارایی دارند، اما وقتی هوا تاریک است، بیشتر گونه‌های ماهی بیش از آنکه به چشمانشان وابسته باشند به حواس دیگری به جز بینایی وابسته هستند. رایحه، طعم و ارتعاشات طعمه زنده، ماهی را بیشتر جذب خود می‌کند. بنابراین استفاده از طعمه زنده که این حواس را تحریک می‌کند، معمولا بهترین گزینه برای ماهیگیری در شب است.

نکته دو: از لورهای تیره رنگ استفاده کنید

اگر می‌خواهید از لور ماهیگیری استفاده کنید، از میان رنگ‌های تیره مانند مشکی یا بنفش انتخاب کنید. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این رنگ‌ها در شب برای ماهی بیشتر قابل مشاهده هستند، زیرا نور را از بالا مسدود کرده و در تاریکی یک هاله ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده از لورهایی با تیغه‌های ارتعاشی را در نظر بگیرید که می‌توانند حواس دیگری غیر از بینایی را تحریک کنند.

نکته دو: از لورهای تیره رنگ استفاده کنید

نکته سه: در نزدیکی نورها دنبال ماهی بگردید

ماهی‌های کوچک و طعمه-ماهی‌ها (ماهی‌های کوچک و ریزی که می‌توان از آنها به عنوان طعمه استفاده کرد)، در نزدیکی نورهای مصنوعی مانند چراغ‌های روی پل، اسکله یا قایق تجمع می‌کنند. هر کجا که آنها جمع شوند، شکارچیان آنها نیز به دنبالشان می آیند.

غالبا شکارچیان بزرگ در مناطق تاریک نزدیک به نور پرسه می‌زنند تا بتوانند به صورت غافلگیرانه به سمت محل پرنور یورش برده تا طعمه-ماهی‌های بی احتیاطی را که در مناطق روشن شنا می‌کنند، بگیرند.

نکته سه: در نزدیکی نورها بگردید

نکته چهار: از نور طبیعی ماه استفاده کنید

نور طبیعی که توسط ماه کامل روی آب می‌افتد، به ماهی‌ها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر غذا پیدا کنند. این موجودات آبزی به طور طبیعی با طبیعت هماهنگ می‌شوند. همانطور که رشد می‌کنند، سطح فعالیت شبانه آنها نیز به طور طبیعی افزایش می‌یابد. پس هر زمان که ماه کامل بود ماهیگیری در شب نیز توصیه می‌شود.

نکته پنج: هنگام غروب خورشید، شروع به ماهیگیری نکنید

زیرا بسیاری از گونه‌ها در لحظه گذار از غروب خورشید به تاریکی کامل، استراحت می‌کنند. اغلب در هنگام غروب آفتاب شاید یک انفجار ناگهانی از جنب و جوش ماهی‌ها را ببینید؛ اما اندکی پس از آن، این جنب و جوش از بین می‌رود. اما ناامید نشوید و به خانه برنگردید، زیرا مدت کوتاهی پس از غروب خورشید و یکی دو ساعت پس از تاریکی کامل، ماهی‌ها فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

نکته پنج: هنگام غروب خورشید، شروع به ماهیگیری نکنید

نکته شش: در ماهیگیری در شب در عمق‌های مختلف ماهیگیری کنید

در هنگام ماهیگیری در شب در تمام سطوح آب ماهیگیری کنید، اما بهتر است طعمه‌ها را نزدیک‌تر به سطح آب (نسبت به روز) نگه دارید. البته این موضوع برای همه گونه‌ها صادق نیست، اما بسیاری از انواع ماهی‌ها زمانی که سعی می‌کنند در تاریکی غذا پیدا کنند، تمایل دارند نزدیک به سطح  فعالیت کنند، زیرا این جا، جایی است که طبیعی‌ترین نور در دسترس است.

نکته هفت: در ماهیگیری در شب قایق را با لنگر ثابت نگه دارید

در هنگام ماهیگیری در شب بهتر است قایق را با استفاده از لنگر در یک جا ثابت نگه دارید؛ زیرا کار را ساده می‌کند و به شما امکان می‌دهد روی ماهی تمرکز کنید. این بدان معنا نیست که ترول کردن یا دریفت کردن در تاریکی موثر نیست. فقط مسئله این است که هنگامی که لنگر انداختید، لازم نیست آنقدر نگران باشید که قایق را در تاریکی به این طرف و آن طرف برده و در تاریکی گم شوید. 

نکته هفت: در ماهیگیری در شب قایق را با لنگر ثابت نگه دارید

نکته هشت: نقاط ایمن را انتخاب کنید

مکان ماهیگیری خود را تنها بر اساس تجمع ماهی‌ها در نظر نگیرید، بلکه امنیت آن نقطه و میزان ترافیک قایق‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید. باز هم، این موضوع آنقدر به ماهی مربوط نمی‌شود، بلکه به شما مربوط می‌شود، اینکه تا چند ساعت بعد از تاریکی هوا روی آب خواهید بود، و چقدر می‌توانید روی ماهی تمرکز کنید.

نکته نه: به مناطق گل آلود بروید

ماهی‌ها، از آب‌های کدر و گل آلود لذت می‌برند. با این حال، هنگام ماهیگیری در شب، تشخیص اینکه چه زمانی آب گل آلود است، همیشه آسان نیست. به جای بیرون رفتن از قایق و جستجوی کورکورانه، دریاچه یا منطقه را از قبل بررسی کنید و به مناطقی که ماهی‌ها پس از تاریک شدن هوا از مخفی شدن در آن لذت می‌برند، توجه کنید. سپس وقتی برای ماهیگیری در شب به دل آب می‌زنید دقیقا می‌دانید که به کدام نقاط بروید.

همچنین ماهی‌ها  عاشق سواحل صخره ای هستند، بنابراین شانس خود را در این نقاط نیز امتحان کنید.

نکته نه: به مناطق گل آلود بروید

نکته ده: چوب ماهیگیری خود را از قبل آماده کنید

زیرا حتی با وجود هدلامپ، آماده کردن نخ و راه‌اندازی ریسه مورد نظر برای ماهیگیری در تاریکی بسیار دشوار است. حتما مطمئن شوید که این کار، قبل از رفتن به سفر ماهیگیری شبانه انجام شده است. زمانی که با چندین چوب از پیش آماده به ماهیگیری در شب می‌روید، انرژی کمتری مصرف نموده و مقدار قابل توجهی از زمان خود را صرفا صرف یافتن ماهی می کنید.

نکته یازده: مراقب صیدهای غول پیکر باشید

وقتی احساس کردید صید بزرگی قلاب شما را گاز گرفته، اصلا از جای خود بلند نشوید؛ زیرا تکان‌های ناشی از این صید بزرگ به قایق منتقل شده و ممکن است تعادل خود را از دست داده و داخل آب بیفتید. در عوض، در حالی که چوب ماهیگیری خود را در دست دارید، بنشینید و با آرامش چرخ ماهیگیری خود را تنظیم کرده و ماهی را شکار کنید.

نکته یازده: مراقب صیدهای غول پیکر باشید

تجهیزات ماهیگیری در شب

مطمئن شوید که از تمام تجهیزات ماهیگیری در شب برخوردارید. مطمئن شوید که چراغ‌ها و لنگر شما به درستی کار می‌کنند، چراغ قوه‌ای در دستتان باشد و برای هوای سرد پس از غروب خورشید، لباس مناسب داشته باشید. علاوه بر این، موارد دیگری نیز وجود دارد که به ویژه هنگام ماهیگیری در شب مفید خواهند بود.

1. چراغ‌های مخصوص زیر آب که ماهی را جذب می‌کنند می‌توانند ماهیگیری در شب را آسان‌تر کنند. این چراغ‌ها اغلب، رنگی بوده (چراغ‌های فلورسنت سبز یا چراغ‌های LED، مورد علاقه بسیاری از ماهیگیران است) و می‌توانند انبوهی از جانوران دریایی را از طعمه‌ماهی گرفته تا ماهی مرکب جذب کنند. همچنین به یک باتری برای تغذیه چراغ‌ها نیز نیاز دارید.

تجهیزات ماهیگیری در شب

2. چراغ پیشانی یا هد لامپ و یا سایر اشکال روشنایی هندزفری بر چراغ قوه برای ماهیگیری در شب برتری دارد. زیرا به شما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به نگه داشتن چراغ قوه در دست، کارهایی مانند گره زدن و طعمه زدن قلاب را راحت‌تر انجام دهید.

3. تورهای ماهیگیری، چاک و ... می‌توانند برای جمع‌آوری طعمه‌های زنده پس از تاریک شدن هوا، بسیار مفید باشند. در بسیاری از ماهیگیری‌های مختلف، ماهی‌گیران، چراغ‌هایی را برای جذب طعمه‌ماهی‌ها روشن می‌کنند و سپس طعمه‌های خود را به این صورت در آن محل جمع‌آوری می‌کنند.

4. چوب‌ها و قرقره‌هایی را انتخاب کنید که حساسیت را به حداکثر برسانند. درست مانند ماهی، در تاریکی باید از حواس فراتر از دید خود استفاده کنید. ماهیگیری با وسایلی که به شما امکان می‌دهد، گزش ماهی را از طریق احساس به جای بینایی تشخیص دهید، می‌تواند مفید باشد. مانند استفاده از وسایلی مانند بازر و لاین دنسر.

تجهیزات ماهیگیری در شب

5. تجهیزات ایمنی قایقرانی را همیشه با خود به همراه داشته باشید به ویژه در هنگام ماهیگیری در شب! مطمئن شوید که جلیقه نجات و چراغ در قایق موجود است. بسیاری از ماهیگیرانی که در شب ماهیگیری می‌کنند، دوست دارند یک چراغ ضد آب یا یک لایت استیک اضطراری را به حلقه کمربند یا کارابین وصل کنند، تا بتوانند در مواقع نیاز برای کمک به دیگران سیگنال بصری دهند.

ماهیگیری در شب می‌تواند یک تغییر هیجان‌انگیز باشد و در بسیاری از موارد نتیجه آن می‌تواند بسیار بهتر از ماهیگیری در روز باشد. بنابراین تجهیزات خود را آماده کنید، این نکات را به خاطر بسپارید و سپس برای یک ماجراجویی لذت‌بخش به ماهیگیری در شب بروید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.