انتشار: 1397/8/9
بروزرسانی: 1402/5/23
تجهیزات آفرود سواری چیست؟ | لیست ضروری ترین لوازم آفرود که باید تهیه کنید

تجهیزات آفرود سواری چیست؟ | لیست ضروری ترین لوازم آفرود که باید تهیه کنید

از جمله تجهیزات مورد نیاز در آفرود می‌توان به وینچ، وافل برد، تسمه، قلاب، پمپ باد، بیل، کیت پنچری، سندلدر، جک هایلیفت و لیستی از تجهیزات دیگر اشاره کرد. کاربردها و روش‌‌های استفاده از هر کدام از تجهیزات آفرود سواری متفاوت است. آفرود اغلب در مناطق دور افتاده که امکانات شهری ممکن است در آن یافت نشود انجام می‌شود، پس بهتر است با تجهیزات کامل سفر کنید.

رانندگی با وسیله نقلیه آفرودی در مکان‌های ناشناخته و صعب العبور می‌تواند یک تجربه هیجان انگیر و بسیار سرگرم کننده باشد. اما اگر اقدامات احتیاطی مناسب و برنامه ریزی دقیق انجام نشود، می‌تواند منجر به آسیب شدید و یا حتی مرگ شود. شما باید خودتان را برای هر اتفاق احتمالی آماده کنید و تجهیزات کامل و بی‌نقصی همراه داشته باشید. برای تهیه تجهیزات آفرود سواری توصیه می‌شود با افراد با تجربه در این زمینه صحبت کنید؛ با این حال در ادامه لیست کاملی از تجهیزات ضروری به همراه کاربرد آنها آورده شده است.

لیست تجهیزات آفرود سواری

  • وینچ
  • وافل برد
  • لاستیک مناسب
  • باربند
  • سایه بان
  • جک هایلیفت
  • اسنورکل 
  • کیت پنچر گیری
  • اینورتر
  • تسمه
  • پمپ باد
  • گیج باد
  • قلاب (شگل)
  • ایر جک
  • گالن بنزین یا باک
  • زنجیر چرخ
  • والو باز کن
  • بیل

لیست تجهیزات آفرود سواری

 وینچ (Winch)

آفرود سواری اغلب در مکان‌های دور و ناشناخته انجام می‌شود، پس هر آن امکان این وجود دارد که خودرو شما در جایی گیر بیافتد. بنابراین شما باید از قبل برای این موقعیت آماده باشید. وینچ (Winch) بهترین و کاربردی‌ترین تجهیزات آفرود سواری است که برای بیرون کشیدن ماشین در مکان‌های سخت کاربرد دارد. وینچ یک قرقره چرخان است که توسط یک موتور هدایت می‌شود. به طور معمول وینچ به سپر جلو یا عقب خودرو متصل می‌شود.

وینچ در انواع مختلفی در بازار موجود است. نوع گیربکسی آن به ماشین وصل شده و توان خود را از ماشین می‌گیرد. این قطعه، در مواقع اضطراری به سادگی می‌تواند ماشین شما را از گل ولای، آب، شیب تند و یا نتواند با نیروی خود حرکت کند، نجات دهد. نحوه کاربرد وینچ به این صورت است که ابتدا سر کابل آن را به درخت یا ماشینی دیگر متصل نموده، و ماشین خود را از جایی که در آن گیر افتاده، بیرون می‌کشید. هر چه ظرفیت این قطعه بزرگتر باشد، در هنگام استفاده از کار بیش از حد آسیب کمتری می‌بیند.

 وینچ (Winch)

وافل برد (Waffle Board)

یکی از تجهیزات آفرود سواری وافل برد (Waffle Board) است. نوعی پل‌ مخصوصی است که برای ماشین‌ها، در ابعاد و اندازه‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شود. این قطعه در موقعیت‌های خارج از جاده برای تحمل وزن وسیله نقلیه استفاده می‌شود. این پل‌ بسته به نوع کاربردش از جنس فلز، کامپوزیت و یا پلاستیک ساخته و به بازار ارائه می‌شود. طراحی این پل‌ بر اساس لاستیک و وزن ماشین‌ها است.

در کل ظرفیت ده تن فشار را دارد. یک ماشین در شرایط خاص به خوبی می‌تواند از روی آن‌‍‌ عبور کند. در مناطقی که زنجیر چرخ استفاده نمی‌شود این قطعه کاربرد دارد. وافل برد در شرایط بیابانی و ماسه‌ای بسیار پر استفاده بوده و می‌توانند به عبور ماشین از مسیرهایی با شن‌های روان کمک نماید. این وسیله برای حمل و جابجایی به اندازه کافی سبک است و همچنان قدرت و دوام دارد.

وافل برد (Waffle Board)

لاستیک مناسب 

 لاستیک یکی از مهم‌ترین اجزای یک ماشین است. که به طور مستقیم بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. لاستیک مناسب و با جنس خوب در ماشین‌های آفرود یک مزیت به حساب می‌آید. هر چه عرض لاستیک‌ها بیشتر باشد، سطح تماس با زمین نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه ماشین در موانع و جاهای سخت به راحتی حرکت و از موانع عبور می‌کند. لاستیکی که مقاوم و استاندارد باشد، تاثیر مستقیم بر روی سیستم ترمز و مصرف سوخت دارد.

مهم‌ترین مسئله در انتخاب لاستیک مناسب، نوع مسیری است که برای آفرود سواری انتخاب کرده‌اید. توجه داشته باشید که داشتن چهار حلقه لاستیک خوب و یک لاستیک زاپاس عالی، می‌تواند نگرانی‌های شما را طی سفر برطرف کرده و هیجان شما در آفرود سواری بدون ترس کامل کند.

لاستیک مناسب 

باربند (Roof Rack)

باربند (Roof Rack ) فضای بیشتری را برای حمل بار مهیا می‌کند. این وسیله از جنس استیل، آهن، آلومینیوم و حتی پلاستیک است. باربند هیچ آسیبی به خودرو نمی‌زند و حتی مقدار زیادی بار را در خود جای می‌دهد. آفرود سوران قطعا در جریان هستند که باربند در مسافرتشان چه کاربردهای زیادی دارد. چنانچه تعداد نفرات همراه زیاد باشند، دیگر جایی برای وسایل و تجهیزات باقی نمی‌ماند.

بهترین راه حل برای افزایش جا و قرار دادن وسایل استفاده از باربند بر روی ماشین است. داشتن باربند مناسب و نصب صحیح و محکم آن می‌تواند به شما در جابجایی تجهیزات به هنگام آفرود سواری کمک زیادی کند. همچنین فضای بیشتری برای سوار شدن اشخاص در ماشین فراهم آورد. باربندی انتخاب کنید که علاوه بر وزن کم استحکام و مقاومت قابل توجهی داشته باشد.

باربند (Roof Rack)

سایه بان 

با توجه به این که مسیرهای آفرود سواری در بیابان و دشت است، درختان سایه‌دار زیادی نمی‌بینید، تا در سایه آن‌ها برای استراحت توقف کنید، بنابراین بهتر است تا یک سایبان برای خود و ماشین خود به همراه داشته باشید تا در وقت‌های استراحت بتوانید از سایه آن استفاده و استراحت خوبی داشته باشید. 

انواع مختلفی از سایبان‌ها در بازار موجودند و شما بر حسب سلیقه و نظر خود می‌توانید انواعی که مناسب‌تر هستند را برگزینید و در زمان‌های ضروری در آفرود از آن‌ها به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید. حتما به هنگام انتخاب سایه‌بان به جنس و ضخامت آن‌ها توجه و میله‌های نگه دارنده آن را امتحان و بررسی نمایید که آیا مقاومت لازم برای برپایی سایه بان را دارند یا خیر.

سایه بان 

جک هایلیفت (High - Lift Jack)

جک هایلیفت (Hi - Lift Jack) یکی از تجهیزات آفرود سواری است. همانطور که اسمش پیداست برای بلند کردن اجسام سنگین کاربرد دارد. این وسیله بسیار مقاوم بوده و اگر وسیله نقلیه شما در مسیرهای ناهموار، خشک، مرطوب، رمل و غیره گیر کند و یا نیاز به تعویض لاستیک داشته باشد، می‌توانید از آن برای بالا بردن وسیله نقلیه خود استفاده کنید، که تا ارتفاع 80 تا 120 سانتیمتر ماشین شما را  بلند می‌کند. این جک به دلیل حجم و وزن زیادی که دارد ممکن است در داخل خودرو جا نشود و معمولا آن را در خارج از خودرو جایگذاری می‌کنند. جک هایلیفت دارای ضامن نگه دارنده است و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

جک هایلیفت (High - Lift Jack)

اسنورکل (Snorkel)

اسنور کل (Snorkel) لوله مشکی رنگ بلندی که همه ما روی خودروهای آفرودی دیده‌ایم. وجود این لوله به سلامت خودرو کمک می‌کند. اصطلاحا به آن هم لوله تنفسی گفته می‌شود. هنگامی که آفرود سوار در آب حرکت می‌کند به این لوله نیاز دارد تا موتورش بتواند به درستی کار کند. این لوله در سایز و اندازه‌های مختلفی روی ماشین‌های 4wd یا چهار چرخ متحرک نصب می‌شود.

مهم‌ترین مزیت اسنورکل دسترسی موتور به هوای تمیز است و از ورود گرد و خاک به موتور جلوگیری می‌کند. هوای تمیز و خنک را به خودرو می‌رساند. اسنورکل باید با مشخصات خودرو تطابق داشته باشد به عنوان مثال اسنورکلی که مناسب خودروی 4 سلیندر است نباید روی خودروی 8 سلیندر نصب کرد، چون به درستی کار نمی‌کند. جنس فیلترهای اسنورکل به نوعی است که می‌توان آن‌ها را چندین بار شست و دوباره استفاده کرد. اگر ماشین شما این وسیله را ندارد حتما نصب کنید تا به موتور ماشینتان آسیبی وارد نشود.

اسنورکل (Snorkel)

فیلترهای اسنورکل خودرو

  • فیلتر (Head Snorkel) : از الیاف اسفنجی ساخته شده است.دارای محفظه خاصی است. مختص مسیرهای آفرودی می‌باشد.
  • فیلتر (Pro filter) : مانع ورود گرد و غبار می‌شود. در ورودی اسنورکل نصب می‌شود.

کیت پنچرگیری

در سفرهای ماجراجویی، طبیعتگردی و آفرود چون که مسیر سخت و ناهموار است، لاستیک‌های ماشین بیشتر در معرض خطر هستند و می‌دانیم مهم‌ترین قطعه ماشین لاستیک است. بنابراین همراه داشتن تجهیزات آفرود سواری یعنی کیت پنچر گیری از اهمیت بالایی برخوردار است. اقلامی که در کیت پنچر گیری قرار گرفته‌اند شامل : 2 عدد آچار برای سوراخ کاری لاستیک و وارد کردن نخ پنچر گیری، 20 عدد نخ پنچر گیری 10 سانتی متری، 1 نشانگر فشار باد، 2 عدد آچار آلن، 1 گریس روان کننده و تمیز کننده، 1 دم باریک، 1 تیغه تاشو، 1 سمپاده سوهان استیل و غیره ... .

کیت پنچرگیری

اینورتر

قطعا در سفرهای آفرودی خود به یک وسیله‌ای که بخواهید روشنایی خود را تامین کنید نیاز دارید، چون بلاخره شما یه کوه، جنگل و جاده‌های سخت آفرود می‌کنید. اینورتر یکی از مهم‌ترین تجهیزات آفرود سواری است که برق ماشین را به برق 220 ولت شهری تبدیل می‌کند. می‌توانید از آن برای روشن کردن وسایل برقی، سیستم‌های تصویر و صوتی، لپ تاپ، پنکه، لوازم صنعتی و غیره استفاده کنید. همچنین از خروجی USB آن می‌توانید تلفن همراه، تبلت، دوربین و غیره را شارژ کنید.

تسمه 

زمانی که خودروی شما در مسیرهای سخت و نامساعد گیر می‌کند. تسمه مهم‌ترین ابزار برای نجات خودروی شما است. این وسیله کم جا در موقع گرفتاری کمک بزرگی به شما می‌کند از جمله بکسل کردن خودروی شما در مسیرهای گل آلود و سخت. جنس آن از الیاف مصنوعی است. طول، تحمل فشار و متراژ در تسمه‌ها گوناگون است. تسمه به صورت ثابت و کششی وجود دارد.

تسمه 

 پمپ باد

پمپ باد در میان آفرود سواران اهمیت زیادی دارد. این پمپ حجم کمی دارد و داخل ماشین جا می‌شود. در جاده به هنگام پنچری خودرو و خالی شدن باد لاستیک به همچین وسیله‌ای نیاز دارید. یک آفرودر واقعی همیشه یک پمپ باد باید به همراه داشته باشد چون کاهش باد لاستیک برای همه کس اتفاق می‌افتد. با پمپ باد در کمترین زمان می‌توانید لاستیک خود را باد کنید. این وسیله به نوعی طراحی شده است که هنگام استفاده دمای آن بالا نمی‌رود و نیاز به استراحت ندارد.

 پمپ باد

 گیج باد

لاستیک مهم‌ترین قسمت یک ماشین است. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها می‌تواند باعث اتفاقات جبران ناپذیری شود. باد لاستیک در اثر استفاده زیاد و بلند مدت ممکن است تغییر کند و نیاز به تنظیم داشته باشد. به همین دلایل گیج باد یکی از  مهم‌ترین تجهیزات آفرود سواری است که هنگام سفر با خودروهای دو دیفرانسیل حتما باید به همراه داشته باشید. کاربرد این وسیله اندازه میزان باد (PSI) لاستیک است، چون در بعضی از شرایط باید باد لاستیک دقیق باشد. توجه داشته باشید گیج‌های روغنی کارکرد بهتری دارند.

 گیج باد

 قلاب (شگل)

از قلاب برای متصل کردن تسمه به دو خودرو برای بکسل کردن استفاده می‌کنند. این وسیله به صورت ثابت و متحرک وجود دارد. قلاب در تمام ماشین‌های آفرودی قابل نصب است و هم از جنس آهن و هم از جنس الیاف موجود است. هنگام خرید قلابی را انتخاب کنید که مقاومت لازم را برای فعالیت شما داشته باشد.

 قلاب (شگل)

 ایر جک (Air - jack) 

ایر جک (Air - jack) از الیاف مصنوعی ساخته شده است. این وسیله چون حجم کمی دارد در کم‌ترین ارتفاع فاصله زمین و  خودرو از آن استفاده می‌شود. از گازی که از موتور ماشین خارج می‌شود می‌توانید این وسیله را حجیم کنید و با استفاده از آن خودرو را بالا ببرید. جنس ایر جک طوری است که احتمال سوراخ شدن آن وجود دارد. از این وسیله بیشتر در مناطق برفی، گلی و شن زار استفاده می‌کنند.

 ایر جک (Air - jack) 

باک اضافه

مسیرهای مناسب آفرود دور هستند و دسترسی به پمپ بنزین در همچنین مسیرهای امکان پذیر نیست. با توجه به مصرف ماشین‌های آفرود، همراه داشتن باک اضافه ترجیحا باگ 20 لیتری بسیار مهم و ضروری است. شما می‌توانید یا باک فلزی و یا باک فایبر گلاس مناسب با شرایط و موقعیت خود در سفرهایتان به همراه داشته باشید. باک‌ها معمولا ظرفیت متفاوتی دارند و در سایز 10 لیتری و 20 لیتری موجود هستند. 

زنجیر چرخ

 زنجیری است که به دور لاستیک خودرو بسته می‌شود تا از لیز خوردن ماشین بر روی یخ، برف و گل جلوگیری کند. اگر قصد آفرود به مسیرهای یخی و برفی را دارید، زنجیر چرخ را فراموش نکنید. زنجیر چرخ در سه مدل به نام‌های زنجیر لاستیکی با میخ‌های یخ شکن، تمام زنجیر و سه تکه زنجیر موجود است که نوع تمام زنجیر آن توصیه می‌‌شود. با توجه به سرد بودن هوا حین زنجیر بستن حتما از دستکش استفاده کنید. 

والو باز کن

والو باز کن یکی از مهم‌ترین تجهیزات آفرود سواری است. کاربرد این وسیله پنچر گیری است، که در سفرهای سافاری استفاده می‌شود. برای تخلیه سریع باد لاستیک از این وسیله استفاده می‌کنند.

والو باز کن

 بیل

آفرود سواران برای ایجاد چاله و یا نصب چادر حتما به این وسیه نیاز پیدا خواهند کرد. بیل در سایزهای مختلفی وجود دارد و متناسب با نیاز خود می‌توانید آن را تهیه کنید.

لیست بالا، ضروری ترین تجهیزاتی است که برای رفتن به آفرود نیاز دارید. موارد دیگری نیز وجود دارد که ما به آنها نپرداخته‌ایم؛ زیرا فهرست لوازم جانبی که می‌توانید به همراه داشته باشید و تغییراتی که می‌توانید برای رانندگی آفرود در وسیله نقلیه خود ایجاد کنید، طولانی و بسیار زیاد است. همچنین لیست تجهیزات مورد نیاز ارتباط زیادی با موقعیت مورد نظر، خطرات احتمالی و سایر مواردی که ممکن است با آنها روبرو شوید، دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سهیل
6 آبان 1400
طاهرا این مقاله با نیت کمپینگ نوشته شده وگرنه سایبان چه ربطی به افرود داره ؟ یعنی جک هایلیفت نمی بری و تسمه و کابل یدکشی هم نمی بری ولی سایه بان خیلی واجبه بردنش !
پاسخ
فرهاد
21 بهمن 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.