انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/17
مسابقات آفرود | انواع مسابقات و رویدادهای آفرود در ایران و جهان

مسابقات آفرود | انواع مسابقات و رویدادهای آفرود در ایران و جهان

در سرتاسر جهان مسابقات و رویدادهای زیادی در زمینه ورزش‌های آفرود برگزار می‌شود، به ویژه مسابقات مسابقات رالی کراس (Cross Rally)، مسابقات رالی سافاری (Safari Rally)، مسابقات باجا اسپانیا (Spanish Baja) و مسابقات بین‌‌المللی (Score off Road) که در بیابان‌های کالیفرنیا اجرا می‌شوند. این رویدادها معمولا بر اساس نوع وسیله نقلیه برگزار می‌شوند. این مسابقات فرصت مناسبی به خودرو سازان بزرگ مانند تویوتا لند کروز، جیپ، لندور و ... می‌دهند تا سرعت، قدرت و تکنولوژی محصولات جدیدشان را به نمایش بگذارند.

مسابقات آفرود، شکلی از مسابقات اتومبیل رانی است که در طبیعت و زمین‌های دشوار انجام می‌شود. پیروزی آفرود سواران به توان و قدرت موتور، مقاومت شاسی، مهارت رانندگی،میزان تجربه و توانایی نقشه خوانی در مسیرهای سخت بستگی دارد. در سراسر جهان مسابقات آفرود و رویدادهای زیادی در این زمینه برگزار می‌شود.

انواع مسابقات آفرود در ایران و جهان

این رویدادها معمولا بر اساس نوع وسیله نقلیه هستند. این رویدادها فرصت مناسبی به خودرو سازان بزرگ مانند تویوتا لند کروز، جیپ، لندور و ... می‌دهد تا سرعت، قدرت و تکنولوژی محصولات جدیدشان را به نمایش بگذارند. در ادامه به معرفی انواع مسابقات آفرود می‌پردازیم.

انواع مسابقات آفرود در ایران و جهان

مسابقات رالی کراس (Cross Rally)

رالی کراس (Cross Rally) شکلی از مسابقات اتومبیل رانی به سبک سرعت است و عمدتا در کشورهای شمال اروپا، هلند، بلژیک، فرانسه و بریتانیا برگزار می‌شود. رالی کراس در اواخر دهه 1960 آغاز شد. این رویداد به قدری جذاب و پر مخاطب است که در برنامه زنده تلویزیونی نیز پخش می‌شود.

مسابقات رالی سافاری (Safari Rally)

رالی سافاری (Safari Rally) در کنیا برگزار می‌شود. اولین بار در سال 1953 همزمان با جشن تاجگذاری ملکه الیزابت دوم برگزار شد. این رویداد بخشی از مسابقات رالی قهرمان جهان از سال 1973 تا 2002 بوده است. از نظر تاریخی به عنوان یکی از سخت‌ترین مسابقات در مسابقات رالی جهان و یکی از محبوب‌ترین رالی‌ها در آفریقا در نظر گرفته می‌شود.

مسابقات رالی سافاری (Safari Rally)

مسابقات باجا اسپانیا (Spanish Baja)

باجا اسپانیا (Spanish Baja) یک رویداد رالی است که در منطقه آراگون در شمال اسپانیا برگزار می‌شود. این مسابقه در سال 1983 تاسیس شد. برگزار کنندگان این رویداد، گروهی از علاقمندان فرانسوی و اسپانیایی هستند. آنها صحرای مونگوروس را به دلیل داشتن مناظر زیبا و در دسترس بودن زیر ساخت‌های خدماتی در ساراگوسا انتخاب کردند. اولین باجا در اسپانیا مونتسبلانکو نام داشت. در سال 1992 ، باجا اسپانیا لغو شد، زیرا همزمان با بازی‌های المپیک در بارسلون بود، پس از آن فدراسیون اتومبیل‌ رانی اسپانیا این سازمان را در دست گرفت و آن را به جام جهانی رالی کراس کانتری FIA وارد کرد.

مسابقات آفرود King of the Hammers (KOH)  

King of the Hammers یک رویداد مسابقه‌ای است که در دریاچه خشک در دره جانسون، کالیفرنیا برگزار می‌شود و یکی از سخت‌ترین مسابقات آفرود در جهان است. این رویداد ترکیبی از مسابقات صحرا و آفرود در صخره است، فقط آفرود سواران حرفه‌ای از پس این رویداد بر می‌آیند. این رویداد در سال 2007 آغاز شد و اولین مسابقه 12 تیمی بدون تماشگر بوده است. اما امروزه بیش از 1400 تیم و بیش از 60000 تماشگر دارد. KOH توسط Hammerking productions  حمایت می‌شود.

مسابقات آفرود King of the Hammers (KOH)  

مسابقات آفرود (Baja 100)

Baja 100 یک مسابقه آفرود سواری است، که در شبه جزیره باجا کالیفرنیا برگزار می‌شود. یکی از معتبرترین مسابقات آفرود در جهان است که رقبا را از شش قاره جذب می‌کند. این رویداد در سال 1967 توسط ادپرلمن تاسیس شد و در سال 2017 پنجاه ساله شد. آفرود سواران می‌توانند با انواع وسیله نقلیه مانند دوچرخه‌های خاکی، کامیون و خودروهای مسابقه‌ای در این رویداد شرکت کنند. آفرود سواران مجازند موتورهای خود را تا 800 اسب بخار ارتقا دهند.

مسابقات صحرای ابو ظبی (Abu Dhabi Desert challenge)

مسابقات صحرای ابو ظبی (Abu Dhabi Desert challenge) یک مسابقه رالی بین‌‌المللی است. در سال 1991 در ابو ظبی، امارات متحده عربی برگزار شد. اتومبیل‌، موتور سیکلت و کامیون مجاز به شرکت در این مسابقه هستند. این رویداد برای مسابقات رالی راید جهانی امتیاز کسب کرده است.

مسابقات صحرای ابو ظبی (Abu Dhabi Desert challenge)

مسابقات قهرمانی اندورکراس (Enduro Cross Championship)

این مسابقه مخصوص موتور سیکلت‌های آفرودی است و از سال 2007 در آمریکای شمالی برگزار می‌شود. محل برگزاری در استادیوم‌ها میدان‌های بزرگ است. در این مسابقه موانعی مانند سنگ و تخته سنگ سر راه آفرود سوارها وجود دارد. موتور سواری به نام پلازوسیاک رکورد پیروزی در این رویداد را کسب کرده است.

مسابقات (Over Land Expo)

یکی دیگر از مسابقات آفرود در ایالات متحده آمریکا است، که هر ساله از 24 تا 26 سپتامبر در Flaqstaff در آریزونا برگزار می‌شود. این رویداد شامل انواع کلاس‌ها، نمایشگاه‌ها و سمینارها است، که همگی با هدف کمک به مردم در یادگیری آفرود و آماده‌سازی آن‌ها انجام می‌گیرد. در این رویداد می‌توانید با فروشندگان تجهیزات آفرود معاشرت کرده و در صورت تمایل آموزش ببینید.

مسابقات (Over Land Expo)

مسابقات (Sand Sport Super Show)

اگر آفرود بر روی صخره را دوست ندارید و هیجان ناشی از شن را ترجیح می‌دهید این مسابقه مناسب شما است. این مسابقات هر ساله در ماه سپتامبر در کالیفرنیا برگزار می‌شود و هزاران علاقه‌مند به آفرود را گرد هم می‌آورد. در طول این رویداد یک روزه فروشندگان و تولیدکنندگان خودروهای آفرودی نیز می‌توانند نوآوری‌های خود را به نمایش گذاشته و محصولات جدیدی را عرضه کنند. همچنین طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه از جمله UTV، کالسکه، کامیون در این رویداد شرکت می‌کنند.

جیپر جامبوری (Jeeper Jambore)

جیپر جامبوری یکی از قدیمی‌ترین، طولانی‌ترین و سخت‌ترین رویدادها در ایلات متحده است. این رویداد برای بزرگسالان طراحی شده است. شرکت کنندگان باید 16 سال به بالا باشند. جیپر جامبوری 3 یا 4 روزه است. شرکت کنندگان می‌توانند هر نوع خودروی آفرودی را که ترجیح می‌دهند، انتخاب کنند.

جیپر جامبوری (Jeeper Jambore)

مسابقات ایستر چیپ سافاری (Easter Jeeps Safari)

این مسابقه توسط باشگاه آفرودی Red Rock 4 Wheelers برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین مسابقات آفرود در سرار دنیا است. این رویداد سالانه از 27 مارس تا 4 آوریل برگزار می‌شود. با اینکه به مدت 9 روز طول می‌کشد نه تنها خسته کننده نیست بلکه برای طرفداران و علاقه مندان بسیار جذاب نیز است.

مسابقات (Russian Baja Northern Forest)

این رویداد هر ساله در روسیه در زمینی به مساحت 100 هکتار برگزار می‌شود. این مسابقه تنها باجای یخی و برفی در جام جهانی FIA و به سبک کراس کانتری است. آفرود سواران مسیری به طول 450 کیلومتر را در یخ و برف پشت سر می‌گذارند. میانگین دما در طول مسابقه حدود 10 درجه سانتیگراد است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.