انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/4
نکات و تکنیک های آفرودی که در هیچ کجا نمی‌خوانید!

نکات و تکنیک های آفرودی که در هیچ کجا نمی‌خوانید!

در آفرود چگونه از یک شیب تند بالا برویم؟ چگونه از یک سراشیبی تند با ماشین آفرود پایین بیاییم؟ اگر خودرویمان در گل گیر کرد، چگونه آن را خارج کنیم؟ سوالاتی از این دست جزئی از چالش‌های همیشگی هستند که در طول سفر آفرودی خود با آن مواجه خواهید شد. شما با دانستن تکنیک‌ها و مهارت‌های آفرودی می‌توانید بر موانع و چالش‌های مسیر غلبه کرده و تجربه لذت بخشی از آفرود داشته باشید؟

برای اینکه یک راننده حرفه‌ای آفرود باشید، باید توانایی‌های خود را در رانندگی بالا ببرید. شما باید بتوانید از پس رانندگی با یک ماشین آفرود در نقاط غیر معمول و سخت بر بیایید. تمرین کردن در این راه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. اما در این بین نکاتی نیز وجود دارند که به شما در این راه کمک خواهد کرد. در ادامه تکنیک های آفرودی و نکات مهم آفرود را شرح داده‌ایم.

رد شدن از آب با ماشین آفرود؛ آیا رد شدن از داخل آب با ماشین آفرود کار درستی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ماشین‌های قدیمی‌تر به دلیل اینکه موتور ضد آب ندارند، ممکن است ماشین خاموش شود. وقتی آب به برخی از قطعات موتور به ویژه شمع‌ها می‌رسد، شمع‌ها نم می‌کشند. شمع‌ها در ماشین وظیفه جرقه زدن را بر عهده دارند و وقتی خیس بشوند دیگر به خوبی کار نمی‌کنند، در نتیجه ماشین خاموش می‌شود. همچنین این در مورد دلکوی ماشین نیز صدق می‌کند دلکو در ماشین دو کار انجام می‌دهد: 

  1. یکی کمک به کویل برای تولید برق 
  2. دوم رساندن برق به سیلندر 

وقتی ماشین وارد آب می‌شود، دلکو اولین جایی است که اب در آن نفوذ می‌کند. آب به نسبت کمتر می‌تواند به شمع‌ها برسد چون به نسبت داخل‌تر قرار گرفته‌اند. اما دلکو زودتر خیس شده و احتمال خاموش شدن ماشین بیشتر می‌شود. اما این امر برای ماشین‌های ضد آب و جدید نیز صددرصد نیست و ممکن است این ماشین‌ها نیز در تماس با آب دچار مشکل شوند. 

رد شدن از آب با ماشین آفرود؛ آیا رد شدن از داخل آب با ماشین آفرود کار درستی است؟

چگونه از یک شیب تند بالا برویم؟

بسته به میزان شیب با توجه به تجربه راننده باید احتیاط لازم را داشت. برای مثال در شیب‌های کم بر اساس قدرت ماشین راننده متوجه می‌شود که با چه تکنیکی بالا برود. در یک سری شیب‌ها از همان ابتدا می‌توان با آرام گاز دادن بالا رفت. ممکن است زاویه شیب زیاد باشد در این صورت باید ابتدا کمی عقب رفته سپس دورخیز کرده و با سرعت و شتاب بالا از شیب بالا رفت. در این حالت راننده با توجه به قدرت ماشین از شتاب و گشتاور اولیه استفاده کرده تا بتواند مسیر سربالایی را تا انتها برود.

نکته‌ای که در بالا رفتن از شیب‌های تند وجود دارد این است که راننده باید کاملا به قدرت ماشین خود اشراف داشته باشد زیرا در غیر این صورت اگر از شیب تندی بالا رفته و وسط راه گیر کند، چنانچه بخواهد مسیر را برگردد احتمال چپ شدن ماشین بالای 60 درصد است. پس نحوه بالا رفتن از یک شیب تند به دو عامل بستگی دارد:

  1. تندی شیب
  2. قدرت ماشین

اگر شیب خیلی تند باشد باید تمام سیستم‌های آفرودی از جمله سیستم دفلاک، چهار چرخ متحرک، دنده  اضافی و ... را فعال کرد.

چگونه از یک شیب تند بالا برویم؟

چگونه از یک شیب تند پایین بیاییم؟

در پایین آمدن از شیب تند نیز خطرات و ریسک‌هایی وجود دارد که اگر تجربه کافی نداشته باشید ممکن است باعث چپ کردن ماشین شود. نکته‌ای که معمولا بسیاری از افراد باتجربه بر آن تاکید می‌کنند این است که در هنگام پایین آمدن از شیب، ترمز نگیرید؛ زیرا در اوایل مسیر ممکن است شاید با ترمز گرفتن سرعت ماشین را کنترل کنید، اما در ادامه چون شیب بسیار شدید است و وزن ماشین را به سمت خود می‌کشد، استفاده بیش از حد از ترمز به ویژه در ماشین‌های قدیمی باعث داغ کردن لنت‌ها و از کار افتادن ترمز می‌شود.

به همین خاطر برای کنترل سرعت، از سیستم دفلاک استفاده می‌شود؛ اما اگر چنین آپشنی در خودرو وجود نداشت بهتر است از دنده سنگین و ترمزهای مقطعی استفاده شود. 

چگونه از یک شیب تند پایین بیاییم؟

یک نکته مهم در بالا رفتن از شیب‌های تند به ویژه در آفرود سافاری که در کویر انجام می‌شود، وجود دارد؛ در کویر در قسمت کوژ تپه اغلب ماشین‌های آفرودی توقف می‌کنند (برای عکاسی و ..)، وقتی از پایین شیب به سمت بالا حرکت می‌کنید، این ماشین‌ها دید نمی‌شوند و ممکن است در پایان با این ماشین‌های مستقر در بالای تپه برخورد کیند. به همین خاطر ماشین‌ها اغلب از فلگ یا پرچ‌های بلند استفاده می‌کنند. یعنی وقتی به بالای تپه می‌رسند پرچم خود را برافراشته و حضور خود را به سایر ماشین‌ها اطلاع می‌دهند.

نکته دیگر این است که وقتی با تمام قدرت از شیب بالا می‌روید با همان سرعت نیز از طرف دیگر پایین می‌آیید؛ چنانچه تسلط کافی نداشته باشید ممکن است چپ کنید چون در شیب شدید در سرپایینی در صورت فرمان دادن به این طرف و آن طرف احتمال چپ شدن زیاد است و بهتر است با همان فرمان مستقیم پایین بیایید.

چگونه از یک شیب تند پایین بیاییم؟

ماشینی که در گل گیر کرده است را چگونه بیرون بیاوریم؟

بدترین شرایط ممکن در آفرود، گیر کردن در گل است؛ به خاطر اینکه گل چسبناک است و باعث می‌شود تا لاستیک در جا بچرخد و بیشتر فرو رود. اولین کار این است که باد چرخ را کمی خالی کنید؛ با این کار سطح مقطعی که با گل درگیر است بیشتر می‌شود. بر خلاف تکنیک رانندگی در شیب که باید با سرعت زیاد عمل کنید، در گل نباید گاز زیادی به ماشین بدهید؛ چون در این صورت ماشین در جا چرخیده و بیشتر در گل فرو می‌رود.

در هنگام گیر کردن در گل بهتر است ابتدا پا را از روی پدال گاز برداشته، دفلاک (در صورت وجود) را فعال کرده و آرام گاز بدهید. اگر با این وجود ماشین در نیامد، بهترین راه جلو عقب کردن ماشین است. در همین حالت همزمان فرمان را یک در میان به راست و چپ بچرخانید. اگر باز هم جواب نداد راهکارهای دیگری وجود دارد:

  1. استفاده از وینچ اگر همراه شما باشد
  2. حائلی بین لاستیک و گل بگذارید. این حائل می‌تواند یک تخته چوب صاف باشد و یا یک ابزار پیشرفته مانند وافل برد (از سنگ استفاده نکنید چون ممکن است به لاستیک آسیب بزند)
  3. راه حل دیگر استفاده از علف و گیاه یا خاک است که در زیر لاستیک قرار دهید
  4. استفاده از زنجیر چرخ

ماشینی که در گل گیر کرده است را چگونه بیرون بیاوریم؟

چگونه با ماشین آفرودی از عرض رودخانه عبور کنیم؟

رد شدن از رودخانه با رد شدن از آب راکد فرق می‌کند. در آب ثابت جریان تندی وجود ندارد و اگر با احتیاط و آرام حرکت کنید احتمال اینکه مشکلی پیش بیاید کم است. ولی در رودخانه اگر هم آرام حرکت کنید با این حال ممکن است آب داخل قطعات داخلی خودرو برود و سیستم برق ماشین را از کار بیندازد.

پس در رودخانه نسبت به آب ثابت ریسک بیشتر است. میزان فشار رودخانه و حجم آب دو عامل بسیار مهم است و اگر بیش از حد باشد می‌تواند باعث چپ شدن ماشین شود. علاوه بر این کف رودخانه هم پر از قلوه سنگ و بنابراین لغزنده است و باعث لیز خوردن ماشین می‌شود.

با این حال، هستند افرادی که با ماشین آفرودی خود حتی در مسیر طولی رودخانه و در خلاف یا در جهت جریان آب رانندگی می‌کنند. این نوع رانندگی بسیار سخت است و احتمال آسیب دیدن ماشین بالا است.

چگونه با ماشین آفرودی از عرض رودخانه عبور کنیم؟

برای یک سفر سه روزه چه مقدار آب و غذا ببریم؟

این موضوع بسیار بستگی به مقصد مورد نظر دارد. در مورد آب اگر برای مثال به جنگل‌های شمال می‌روید نگرانی کمتری برای تهیه آب خواهید داشت. چون آب برای شستشو به میزان کافی در دسترس است. اما به طور کلی آب آشامیدنی در هر مکانی مورد نیاز است. بهتر است برای هر نفر به صورت روزانه یک تا دو بطری آب یک و نیم لیتری در نظر گرفته شود. در مورد غذا هم باید 4 وعده غذایی برای هر نفر در نظر گرفت. فارغ از غذا همیشه در پک خوراکی آفرودی خود همیشه باید مواد انرژی زا مانند خرما، آجیل، شکلات، بیسکوییت و ... به همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

اسنورکل چیست و چه کاربردی دارد؟

اسنورکل به سیستم هوای ماشین وصل می‌شود. از طرفی ماشین برای سوزاندن بنزین و حرکت کردن نیاز به اکسیژن دارد. وقتی ماشین داخل آب می‌رود، هوای کافی به ماشین برای سوزاندن اکسیژن نمی‌رسد و باعث خفه کردن ماشین و خاموش شدن آن می‌شود. اسنورکل هوا را از سطح بالا گرفته و به ماشین می‌رساند.

اسنورکل چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر چه آفرود سواری و رانندگی کردن با یک ماشین 4X4 روی تخته سنگ، رودخانه، تپه و ... یک ماجراجویی هیجان‌انگیز محسوب می‌شود، اما مملو از خطر است. یک اشتباه کوچک می‌تواند صدمات زیادی به شما یا خودروی شما وارد کند. تکنیک‌های زیادی برای مقابله با موانع مشکلات آفرود وجود دارد که به مهم‌ترین آنها در بالا اشاره کردیم. آیا شما نیز با موقعیت‌های چالش برانگیز در آفرود مواجه شده‌اید؟ تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.